ZNACZENIE
POLITYKI PERSONALNEJ. STRATEGICZNA FUNKCJA ZARZĄDZANIA PERSONELEM.
Istnieją 3 modele zarządzania personelem:
1. TRADYCYJNY
– komórki zarządu pełniły funkcję operacyjną, tzn. dział kadr zajmował się
tylko płacami i ich rachubą oraz sprawami administracyjnymi; decyzje kadrowe
podejmowane były na najwyższym szczeblu zarządzania; dział kadr – działania
doraźne, operacyjne.
2. MENAGERSKO
– TECHNOKRATYCZNY – menagerska funkcja działu kadr; dział kadr ulokowany na
szczeblu centralnym struktury organizacyjnej był odpowiedzialny za realizację
szeregu funkcji kadrowych.
Zarządzanie potencjałem społecznym było funkcją sztabową.
Technokrata – człowiek za wszelka cenę dążący do osiągnięcia celu.
Komórka sztabowa – zbieranie i przygotowywanie informacji do
podejmowania decyzji przez odpowiednią komórkę.
3. ZASOBOWO
– ALOKACYJNY – dział kadr pełni funkcję strategiczną (w dużej mierze firmy
zachodnie); dział personalny ulokowany jest na szczeblu centralnym oraz na
innych niższych szczeblach zarządzania i odpowiada on za realizację różnych
innych celów. Szczebel centralny odpowiedzialny jest za formułowanie strategii
personalnej w powiązaniu ze strategią organizacji. Polityka personalna ściśle
podporządkowana jest misji
firmy.
Elementy procesu kadrowego.
Proces kadrowy – systematyczna procedura służąca
zapewnieniu organizacji właściwych ludzi na właściwych stanowiskach we
właściwym czasie.
![]() |
Rys.
|

![]() |
MISJA,
STRATEGIA, STRATEGIA PERSONALNA.
MISJA - szczególny powód istnienia firmy wyróżniający ją
od wszystkich innych
-
długoterminowa wizja funkcjonowania przedsiębiorstwa
-
filozofia firmy
-
wspólne wartości przyjmowane przez wszystkich pracowników i zarząd firmy
STRATEGIA – ogólny program definiowania i realizacji celów
organizacji oraz pełnienia jej misji.
- układ reakcji w czasie na zmiany w otoczeniu
- formułowana jest podczas planowania strategicznego
Planowanie strategiczne = planowanie + realizacja +
kontrola.
Strategię formułuje się na trzech
poziomach:
1. całej organizacji
2. jednostki strategicznej (poziom biznesu /
domeny)
3. funkcjonalnym (BIR, wytwarzanie, marketing,
sprzedaż, finanse)
STRATEGIA PERSONALNA – wzorcowa koncepcja funkcji
zarządzania kadrami realizowana dla osiągnięcia celów organizacji.
STRATEGIA A STRATEGIA PERSONALNA.
Rys. brak
FILOZOFIA PERSONALNA – integralna część filozofii firmy
- sposób podejścia do problemów ludzkich
- sposób, w jaki ludzie są
traktowani w organizacji
Modele:
1. tradycyjny ( z koncepcji Taylora )
2. stosunków międzyludzkich ( Mayo )
3. zasobów ludzkich
przedmiotowy ( teoria X McGregora )
podmiotowy (teoria Y McGregora )
Na bazie tych modeli opracowano
koncepcje:
model SITA – odpowiednik modelu przedmiotowego
– firmy konkurujące poprzez ceny
model kapitału ludzkiego – model podmiotowy –
konkurencja przez markę.
PROCES PRZYGOTOWYWANIA STRATEGII
PERSONALNEJ
1. Ustalenie
ogólnych celów, jakie chcemy realizować w okresie planistycznym; w tym celu
niezbędne jest dokonanie analizy planów strategicznych organizacji i
przełożenie ogólnych celów strategicznych na kategorie społeczne.
2. Analiza aktualnego stanu potencjału
społecznego pod kątem jego mocnych i słabych stron.
3. Analiza otoczenia w funkcji personalnej w
kategoriach szans i zagrożeń ( SWOT )
4. Przygotowanie
opcji strategicznych mających umożliwić osiągnięcie celów w taki sposób aby
maksymalnie wykorzystać silne strony personelu i szanse tkwiące w otoczeniu
oraz wyeliminować słabe strony personelu i uniknąć zagrożeń wynikających z
otoczenia.
5. Wybór jednej
z opcji do realizacji.
Plany strategii
personalnej są rozbijane i konkretyzowane w postaci planów taktycznych i
operacyjnych. Zagadnienia te realizowane są podczas planowania kadr.
PLANOWANIE ZATRUDNIENIA
1. Pojęcie planowania kadr.
PLANOWANIE KADR – zbiór działań przygotowujących decyzje
dotyczące przyszłego pożądanego stanu firmy pod względem zasobów kadrowych.
Planowanie
kadr sprowadza się do ustalania potrzeb personalnych i sposobów ich pokrycia wg
ilości
jakości / kwalifikacje
miejsca / stanowiska
czasu
kosztów
KWALIFIKACJE. Składniki
kwalifikacji:
wykształcenie
doświadczenie
cechy osobowe / predyspozycje osobowości
umiejętności
2. Cele planowania kadr.
redukcja kosztów osobowych / redukcja kosztów
pracy ( wymiar ilościowy ),
zapewnienie organizacji personelu o
kwalifikacjach umożliwiających realizację założonych celów (wymiar jakościowy
),
osiągnięcie wysokiej wydajności pracy
dostosowanie kwalifikacji personelu do potrzeb
organizacji poprzez szkolenie i doskonalenie
racjonalizacja zatrudnienia
maksymalizacja efektywności wykorzystania
czasu pracy
optymalizacja poziomu współpracy wewnątrz
przedsiębiorstwa
stosowanie awansów i rozwoju zawodowego dla
motywowania pracowników
pozyskanie i stabilizacja wysoko
wykwalifikowanych pracowników
optymalizacja fluktuacji kadr
3.
Rodzaje planów.
Wg kryterium czasu wyróżniamy:
1. plany
strategiczne / długookresowe
2. plany
taktyczne / średniookresowe
3.plany
operacyjne / krótkookresowe
4.
Czynniki analizowane podczas planowania.
zewnętrzne ( ekonomiczne, techniczne i
technologiczne, społeczne, prawne, instytucjonalne )
wewnętrzne
związane
z organizacją – ogólny stan firmy, pozycja rynkowa, etap rozwoju firmy i jej
wielkość itp.
związane
z pracownikami – liczba pracowników, struktura wieku, płci, stan kwalifikacji,
struktura zatrudnienia wg różnych kryteriów podziału, straty czasu pracy,
fluktuacja, koszt pracy, wydajność, absencje chorobowe, przeciętne
wynagrodzenie.
5.
Elementy planowania zasobów ludzkich.
5.1. PROGNOZA ZASOBÓW LUDZKICH ( popyt na kadry )
Prognoza zasobów ludzkich
– próba oceny przyszłych potrzeb kadrowych organizacji; sprowadza się ona do
ustalenia wymaganego z punktu widzenia założonych celów stanu zatrudnienia we
wszystkich aspektach: ilości, jakości, miejsca, czasu i kosztów.
Profil
wymagań – pożądane cechy wyrażone w liczbach względnych.
5.2. PRZEGLĄD
ZASOBÓW LUDZKICH ( wewnętrzna
podaż kadr ).
Przegląd
zasobów ludzkich polega na ustaleniu liczby i cech osób zatrudnionych w firmie,
po to aby odpowiedzieć na pytanie w jakim stopniu istniejąca kadra odpowiada
aktualnym potrzebom i potrzebom, które określono dla założonego przedziału
czasu.
Księga kadry kierowniczej – dokument
zawierający informacje na temat kwalifikacji kadry kierowniczej zatrudnionej
aktualnie w przedsiębiorstwie.
Księga sukcesorów / tablica kadry
rezerwowej / księga następstw – obrazuje strukturę organizacyjną
najważniejszych stanowisk kierowniczych w przedsiębiorstwie i zawiera nazwiska
osób aktualnie zajmujących oraz nazwiska osób, które w przyszłości mogą objąć
dane stanowisko wraz z zaznaczeniem stopnia, w jakim są one przygotowane do
jego objęcia.
Księga kwalifikacji / inwentarz kwalifikacji – dokument
zawierający informacje o kwalifikacjach poszczególnych pracowników z poza kadry
kierowniczej.
6.
Procedura planowania.
1.
Dekompozycja celów i funkcji całej organizacji.
2.
Ustalenie niezbędnej dla celów całej organizacji liczby pracowników i ich charakterystyki jakościowej.
3.
Opracowanie przeglądu zasobów ludzkich i zestawienie ich z określonymi
wcześniej potrzebami.
4.
Określenie realnego zapotrzebowania na pracowników.
5.
Opracowanie planów działań pozwalających wypełnić zapotrzebowanie.
Proces
planowania personelu.
Otoczenie
zewnętrzne
Otoczenie
wewnętrzne
Rys.
ANALIZA PRACY
Analiza pracy = badanie pracy = studium pracy = badanie
treści pracy
1. Pojęcie analizy pracy.
ANALIZA
PRACY polega na kompleksowym poznaniu
struktury pracy i jej części składowych. Analiza pracy polega na poznaniu
zadań, jakie wykonywane są na poszczególnych stanowiskach pracy, poznaniu
złożoności, odpowiedzialności, wysiłku i form pracy oraz na wycenie wartości
pracy.
Fazy badania pracy wg MOP (job
analysis ) :
opis zadań wykonywanych na stanowisku pracy,
ustalenie wymogów wobec pracującego na danym
stanowisku w zakresie: kwalifikacji, odpowiedzialności i
warunków pracy,
wartościowanie pracy = kwalifikowanie pracy.
Rys.
W oparciu o analizy pracy powstają opisy pracy ( job
specification ), które zawierają wszystkie ww. informacje.
OPIS PRACY – znormalizowany organizatorski instrument
rejestracji i porządkowania ról spełnianych przez pracowników zatrudnionych na poszczególnych stanowiskach.
Zbiór opisów pracy zawierających charakterystyki wymagań kwalifikacyjnych
sporządzonych dla wszystkich stanowisk pracy w przedsiębiorstwie tworzy system
standardów kwalifikacyjnych. Opisy pracy zazwyczaj zawierają wymagania
kwalifikacyjne.
WARTOŚCIOWANIE PRACY – służy przede wszystkim do wyceny
wartości pracy rozumianej jako wycenę wkładu pracy, który może być
reprezentowany przez czynniki wartościowania pracy. Wartościowanie pracy ma
wpływ na kształtowanie płac zasadniczych.
2.
Planowanie procesu sporządzania opisów pracy polega na określeniu:
2.1. Informacji, które chcemy uzyskać.
Zakres
zbieranych informacji zależy od:
wielkości przedsiębiorstwa,
celów, jakim mają służyć opisy pracy,
poglądów kierownictwa na temat formalizacji i
elastyczności działań.
Zakres zbierania informacji znajduje
odzwierciedlenie w opracowywanym projekcie opisu pracy.
2.2. Źródeł informacji.
Przykładowe źródła: człowiek, dokumentacja (
techniczno – technologiczna, organizacyjna, ekonomiczna itp. ), proces pracy,
produkt.
2.3. Metod analizy pracy.
2.4. Form otrzymania i przedstawienia informacji.
Karty przebiegu – za pomocą symboli umownych
oznacza się jak przebiega materiał w np. hali produkcyjnej.
Wykresy przebiegu – plany w skali z zaznaczeniem
stanowisk pracy oraz przebiegiem materiałów i półproduktów.
2.5. osoby odpowiedzialne za przeprowadzenie
analizy pracy.
3.
procedura tworzenia opisu pracy.
3.1. Decyzja o
opisów pracy / weryfikacja opisów istniejących.
3.2. Szkolenie
wszystkich uczestników analizy pracy podczas którego powinno nastąpić:
przekazanie
wiedzy o analizie pracy,
wyposażenie
szkolonych w wiedze i umiejętności z zakresu metod tworzenia opisów pracy i
wymagań kwalifikacyjnych,
przekonanie
o korzyściach wynikających z opisów pracy,
wybór
projektu opisów pracy,
ustalenie
harmonogramu prac i kompetencji poszczególnych pracowników w zakresie tworzenia
opisów pracy.
3.3. Powołanie
zespołów:
ds.
tworzenia opisów pracy,
ds.
analizowania i wdrażania projektów opisów pracy.
Dla potrzeb małej firmy wystarczy utworzyć jeden
zespół.
3.4. przeprowadzenie
badań.
3.5. Tworzenie
projektów opisów pracy.
3.6. Weryfikacja
i przyjęcie projektów.
3.7. Zatwierdzenie
opisów pracy.
3.8. Wykorzystanie
opisów pracy.
4. Zasady tworzenia / cechy opisów pracy:
4.1. Normalizacja – potrzebna do porównywania
stanowisk.
4.2. zmienność w czasie –
wewnątrz przedsiębiorstwa i w jego otoczeniu mamy do czynienia ze zmianami
podziału pracy.
4.3. Niezmienność ze względu na osobę zajmującą
dane stanowisko pracy ( opis stanowiska, nie osoby ).
4.4. Odpowiednia
szczegółowość dostosowana do celów, jakim mają służyć opisy pracy z
uwzględnieniem wszystkich właściwości i odrębności pracy wykonywanej na danym
stanowisku pracy.
4.5. Jednoznaczność po to aby
wykluczyć możliwość identyfikacji pracy na danym stanowisku pracy z pracą
wykonywaną na innym stanowisku pracy.
4.6. Obiektywizm – opis pracy
nie powinien zawierać przesadnych sformułowań lub dodatków, ale z drugiej
strony musi być kompletny ( musi zawierać wszystkie elementy ) tak aby ich
treść nie uprzedzała późniejszych ocen.
4.7. Zrozumiałość – opisy
pracy powinny być tak zredagowane, aby były w pełni zrozumiałe dla przeciętnego
pracownika.
5.Zastosowanie
opisów pracy.
5.1. Projektowanie i usprawnianie organizacji
pracy.
5.2. Określenie
wymogów kwalifikacyjnych stanowiska pracy do racjonalnego doboru pracowników.
5.3. Wartościowanie
pracy.
5.4. Ocenianie
pracowników.
5.5. Programowanie
szkoleń i doskonalenie pracowników.
5.6. Budowanie systemów motywacyjnych, przede
wszystkim systemem wynagradzania pracowników, np. zasady premiowania.
5.7. Poprawa warunków pracy, likwidacja zagrożeń i
dostosowanie maszyn do człowieka zgodnie z zasadami ergonomii.
5.8. Ułatwienie rozstrzygania ewentualnych sporów
między pracownikami oraz między pracodawcą i pracownikami.
DOKUMENTY ORGANIZACJI
- statut,
- regulamin organizacyjny,
- dokumenty dotyczące komórek instytucji,
- dokumenty zawierające dane o systemie
instytucji,
- zbiór zarządzeń instytucji nadrzędnych
regulujących organizację i tok pracy.
REKRUTACJA
1.
Pojęcie rekrutacji.
REKRUTACJA - / w węższym znaczeniu / - proces
polegający na zainteresowaniu pewnej grupy kandydatów wolnym stanowiskiem =
NABÓR
SELEKCJA – wybór nowego członka organizacji spośród
dostępnych kandydatów.
Rys. 1. Schemat procesu rekrutacji.
REKRUTACJA - / w szerszym ujęciu / - kompleksowy
proces zatrudniania pracowników składający się z elementów:
– ustalenie źródeł pozyskania pracowników,
przeprowadzenie naboru kandydatów do pracy,
przeprowadzenie doboru na stanowiska pracy,
wprowadzenie nowoprzyjętych do pracy ADAPTACJA.
Etapy procesu rekrutacji ksero.
2.
Funkcje naboru.
INFORMACYJNA – informowanie potencjalnych
kandydatów o możliwościach i warunkach zatrudnienia w danej organizacji.
MOTYWACYJNA – wzbudzenie zainteresowania, chęci
podjęcia pracy w danej firmie
WSTĘPNEJ SELEKCJI – określenie progowych warunków /
wymagań wejścia do organizacji, które powinny odwieść od ubiegania się o pracę
tych, którzy ich nie spełniają.
3.
Rodzaje naboru.
REKRUTACJA SZEROKA / OGÓLNA – organizacja poszukuje
kandydatów na stanowiska wykonawcze.
REKRUTACJA SEGMENTOWA / WYSPECJALIZOWANA –
organizacja poszukuje kandydatów na stanowiska wyspecjalizowane i kierownicze.
4.
Źródła naboru.
WEWNĘTRZNE – pracownicy danej organizacji,
ZEWNĘTRZNE – osoby z poza organizacji ( absolwenci,
bezrobotni, osoby bierne zawodowo, pracownicy innych organizacji )
( wady i zalety Schwan, Spiel, str. 98. )
Wybór źródła rekrutacji następuje w zależności od:
rodzaju stanowiska pracy,
kultury organizacji,
przyjętej strategii ekonomicznej i strategii personalnej,
czasu i środków finansowych, jakimi dysponuje organizacja,
sytuacji na rynku pracy.
Organizacje wg kryterium wykorzystywania źródeł
rekrutacji:
firmy
stosujące dobór otwarty – dopuszczanie o ubieganie się o większość stanowisk
pracy w organizacji kandydatów wywodzących się zarówno spośród już
zatrudnionych pracowników jak i z zewnątrz organizacji.
firmy
stosujące dobór zamknięty – większość stanowisk pracy obsadzana jest własnymi
pracownikami; dopływ z zewnątrz odbywa się głównie w formie przyjmowania
absolwentów szkół lub osób na stanowiska wykonawcze.
5. Sposoby naboru.
ogłoszenie w organizacji (radiowęzeł, tablice
ogłoszeń, gazetka zakładowa),
przekaz ustny (kanały oficjalne lub
nieoficjalne),
ogłoszenia w środkach masowego przekazu,
agencje doradztwa personalnego,
łowcy głów,
kontakty ze szkołami,
organizowanie specjalnych wydarzeń(sponsoring,
dni otwarte, targi pracy).
6. Wymagania wobec kandydatów.
Mogą one dotyczyć:
kwalifikacji,
cech fizycznych,
cech demograficzno – społecznych.
‘ Wymagania te formułowane są na podstawie
analizy pracy i tworzonych na jej podstawie opisów pracy, zawierających
wymagania wynikające z zadań realizowanych na poszczególnych stanowiskach.
‘ Określając wymagania należy też uwzględnić
specyfikę środowiska danego stanowiska , a więc wymagania związane ze specyfiką
danego przedsiębiorstwa.
'
REKRUTACJA
1. Projektowanie ogłoszeń o rekrutacji.
Należy
określić:
gdzie i kiedy je zamieścić,
treść ogłoszenia – jaka powinna być:
đ krótka informacja o firmie ze wskazaniem jej
największych atutów,
zwięzła charakterystyka stanowiska pracy,
wymagania wobec potencjalnych kandydatów,
oferowane warunki pracy i płacy,
dokumenty, które powinien złożyć kandydat oraz
sposób odpowiedzi na ogłoszenie.
Ogłoszenia
anonimowe aby pracownicy nie wiedzieli, że
firma poszukuje kogoś z zewnątrz,
aby konkurencja nie wiedziała o
rozszerzaniu działalności lub o wchodzeniu danej
firmy w nowe dziedziny.
Jakich zasad przestrzegać aby ogłoszenie odniosło skutek?
AIDA – (Attention, Intrest, Desire, Action) wyrazisty nagłówek, ilustracja
poprzez koncentrację na potrzebach; zainteresowanie; wyjątkowe korzyści;
zaproszenie do działania.
UPS – (Unikalne Propozycje Sprzedaży)
Poszukiwanie czegoś wyjątkowego, co nie jest powszechnie
oferowane na rynku.
Koncentracja na korzyściach, a nie na cechach.
Prawdopodobieństwo zgłoszenia się odpowiedniej liczby
kandydatów o pożądanych cechach zależy od:
trafnego doboru segmentu docelowego
kandydatów,
treści komunikatu i właściwej prezentacji
oferty,
trafnego wyboru medium komunikatu i określonej
sekwencji nadawania komunikatu,
wizerunku firmy na rynku lub kategorii
przedsiębiorstw, do których zalicza się dana organizacja.
Alternatywy naboru (zatrudniania
nowych pracowników:
przesunięcia wewnątrz przedsiębiorstwa,
zwiększanie zadań na wybranych stanowiskach
pracy,
korekta planów urlopowych,
praca w godzinach nadliczbowych,
personel dodatkowy, umowy zlecenia, umowy o
dzieło, np. sezonowo,
leasing pracowniczy,
zawieranie umów zlecenia z firmami.
SELEKCJA
SELEKCJA
– wybór nowego członka organizacji spośród dostępnych kandydatów zgromadzonych
podczas naboru (obustronne podejmowanie decyzji o zatrudnieniu).
Kryteria doboru:
- kwalifikacyjne,
- cechy fizyczne,
- cechy demograficzno – społeczne.
Ochrona
prawna przeciw dyskryminacji:
- konstytucja, art. 32 i 33,
- kodeks pracy, art. 11.2 i 11.3
brak jest
jednak sankcji prawnych przewidzianych za łamanie tych przepisów.
METODY SELEKCJI
1. Dokumenty od kandydatów - grupa dokumentów
biograficznych.
analiza CV,
analiza listu motywacyjnego,
analiza ankiet personalnych (kwestionariusz
osobowy),
ważone formularze personalne jeden z dwóch rodzajów ankiet w
formie testu,
analiza świadectw i dyplomów,
analiza wyników w nauce,
analiza listy osiągnięć,
analiza formularza szkoleń i doświadczenia
zawodowego.
2. Referencje.
3. Wywiady.
4. Testy.
psychologiczne,
próbki pracy,
symulacji pracy (funkcje: psychomotoryczne,
umiejętności zawodowych, wiedzy zawodowej)
medyczne,
na prawdomówność.
5. Grafologia lub astrologia.
6. Ośrodki / centra oceny.
Wybór
metod uzależniony jest od :
rodzaju stanowiska pracy,
kosztów zastosowania metod,
F czasu, który mamy do dyspozycji,
kompetencji osób prowadzących rekrutację i
stopnia złożoności danej metody,
zwyczajów w danym przedsiębiorstwie,
przydatności poszczególnych metod selekcji.
Przydatność
metod możemy ocenić za pomocą:
- wiarygodności badanie przeprowadzone
kilkakrotnie daje taki sam wynik,
- wartość predykcyjna badanie czy metoda daje prawdziwe
wyniki za pomocą współczynnika korelacji Pearsona, który powinien w tym
przypadku przyjmować wartości większe od zera.
ETAPY SELEKCJI
- CV,
- wywiad
wstępny,
- formularz
aplikacyjny,
- wywiad
właściwy (niezorganizowany),
- testy,
- sprawdzanie
referencji i danych osobowych,
- badania
medyczne,
- decyzja.
MODELE SELEKCJI
Wybór modelu zależy od charakteru
stanowiska pracy.
1. Procedura
kompensacyjna – wszyscy kandydaci poddawani są tym samym badaniom, a wyniki
każdego z badań są sumowane i łączna ocena końcowa decyduje o wyborze
kandydata.
2. Metoda
kolejnych przeszkód – procedura “biegu przez płotki”; aby przejść do następnego
etapu trzeba przynajmniej w minimalnym stopniu spełniać wymagania.
3. Procedura
hybrydowa – (model krytyczno – kompensacyjny), kombinacja metod (1) i (2);
pewne etapy kandydat pokonuje tak jak w (2), a inne tak jak w (1) – oceny są
dodawane.
DOKUMENTY
Przepisy prawa pracy
normują dokumentację pracowniczą. Pracodawca jest zobowiązany do prowadzenia
dokumentacji pracowniczej podzielonej na 3 części:
A dokumenty zgromadzone w związku z
ubieganiem się o zatrudnienie. Pracodawca może żądać od osób ubiegających się o
zatrudnienie złożenia dokumentów:
wypełniony
kwestionariusz osobowy + niezbędna ilość fotografii,
ü świadectwo pracy /
świadectwo szkolne,
dokumenty
potwierdzające kwalifikacje zawodowe potrzebne do wykonywania danej pracy,
orzeczenie
lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do pracy na danym stanowisku.
B dokumenty dotyczące nawiązania
stosunku pracy oraz przebiegu pracy:
umowa o pracę,
decyzje o awansach, karach,
nagrodach,
badania lekarskie.
C dokumenty dotyczące ustania
zatrudnienia, rozwiązania stosunku pracy:
rozwiązanie umowy o pracę,
kopia wydanego świadectwa
pracy,
ewentualne kopie referencji.
SELEKCJA
1. Wywiady – klasyfikacja:
wg zakresu zbieranych informacji:
wstępne – mają za zadanie
odsiew aplikantów na podstawie najłatwiej sprawdzalnych cech,
pogłębione – są dłuższe,
prowadzone przez kilka osób; cel zbieranie nowych informacji o
różnych cechach.
wg stopnia standaryzacji pytań:
ustrukturalizowane – pytania
są wystandaryzowane; wywiad prowadzony jest w jednakowych warunkach dla
wszystkich kandydatów,
nieustrukturalizowane –
prowadzone w formie luźnej rozmowy.
wg liczby kandydatów biorących udział w
wywiadzie:
indywidualne,
grupowe;
wg liczby pracowników biorących udział w
wywiadzie:
indywidualne ( 1 na 1 ),
panelowe – prowadzone przez
różnych specjalistów i kierowników przy użyciu różnych metod pozyskania
informacji.
WYWIADY NIEUSTRUKTURALIZOWANE ( swobodne).
brak tu wielu prac przygotowawczych,
charakteryzują się niską wartością
predykcyjną, stąd wyniki obarczane są dużymi błędami ponieważ:
- istnieje duża możliwość
zniekształcania faktów i kultywowania uprzedzeń,
- istnieje możliwość włączania
kwestii personalnych, co może naruszać prywatność kandydatów,
- możliwość niekonsekwencji,
nielogiczności, sprzeczności podczas wywiadów z kolejnymi kandydatami,
- istnieje możliwość poszukiwania
przez osobę prowadzącą wywiad preferowanych przez nią cech, a nie cech
wynikających ze specyfiki danego stanowiska pracy,
- możliwość popełnienia szeregu
błędów we wnioskowaniu ( efekt aureoli, tendencja średniej pobłażliwości).
WYWIADY USTRUKTURALIZOWANE ( sformalizowane ).
mają charakter serii pytań dotyczących
zagadnień związanych ściśle z pracą ze z góry znanym zestawem odpowiedzi, które
są konsekwentnie zadawane wszystkim kandydatom na dane stanowisko pracy,
cech tego wywiadu:
- bazują na najważniejszych
obowiązkach i zadaniach danego stanowiska pracy,
- zawierają stałe ustalone
zestawy pytań i odpowiedzi,
- prowadzone są przez
odpowiednio przygotowanych fachowców, którzy znają tę pracę,
- istnieje ustalona procedura,
jednakowa dla wszystkich kandydatów bez możliwości zadawania dodatkowych pytań,
- istnieje system ewidencji
wyników,
- samo ocenianie kandydatów ma
charakter sformalizowany.
2. Prace przygotowawcze do wywiadu.
1. Należy ustalić cel wywiadu (jakie informacje
chcemy uzyskać).
2. Ustalenie metody osiągnięcia
celu.
3. Przygotowanie wzoru protokołów
przeprowadzania wywiadów (kart oceny kandydatów).
4. Przygotowanie odpowiednich
warunków prowadzenia wywiadu (pomieszczenie gwarantujące komfort, odpowiednie
ustawienie krzeseł).
5. Zapoznanie się z dokumentacją
kandydatów.
6. Przygotowanie odpowiednich
pytań.
7. Przygotowanie ewentualnych
odpowiedzi na pytania kandydata.
3. Przygotowanie się kandydata do rozmowy.
zdobyć informacje o firmie, w
której chce pracować:
- jakie produkty, usługi,
- gdzie znajduje się siedziba
firmy,
- charakter firmy,
- jaka jest sytuacja rynkowa
firmy,
- największe osiągnięcia firmy,
przygotowanie ewentualnych
odpowiedzi na pytania,
przygotowanie informacji
zawartych w naszych dokumentach (jeszcze raz czytamy CV i list mot.),
przygotowanie własnych pytań,
przygotowanie dodatkowych
kopii naszych dokumentów aplikacyjnych,
przygotowanie swojego stroju.
4. Struktura wywiadu.
FAZA WPROWADZAJĄCA – powitanie kandydata, przedstawienie
się, poinformowaniu o celu wywiadu, zaproponowanie czegoś do picia, podanie
przewidywanego czasu spotkania, wskazanie miejsca do siedzenia itp.
FAZA ZASADNICZA
- pytania o motywy ubiegania się
o stanowisko i plany (zawodowe, życiowe) z tym związane,
- prześledzenie z kandydatem jego nauki w szkole,
osiągnięć, wyników,
- uzyskanie charakterystyki przebiegu pracy
zawodowej kandydata,
- ustalenie wyobrażeń kandydata o stanowisku i
ich realności.
FAZA KOŃCOWA – pytanie czy kandydat chce uzupełnić swą
wypowiedź,
- pytania kandydata,
- poinformowanie o wynikach.
Pytania wprowadzające: dlaczego
chce pan dla nas pracować, jak wyobraża sobie pan pracę ?
Pytania dotyczące wykształcenia:
co pan sądzi o swojej szkole, jakie miał pan oceny z danych przedmiotów ?
Pytania dotyczące doświadczenia
zawodowego.
Pytania psychologiczne: kiedy oraz
w jaki sposób osiągnąłeś ważny cel pracując z innymi ludźmi, podaj sytuację, w
której przejąłeś inicjatywę motywując do działania itp.
Pytania kandydata: kto będzie moim
bezpośrednim przełożonym, pytania co do czasu pracy, podróży służbowych,
kariery zawodowej.
CO ROBIĆ ABY ELIMINOWAĆ
BŁĘDY W OCENIE KANDYDATA
być przygotowanym do rozmowy,
Ř starać się odnajdywać w kandydatach pożądane
przez siebie zachowania nie w oparciu o subiektywne sądy, ale na podstawie
dających się zaobserwować oznak,
być świadomym swoich osobistych uprzedzeń i
eliminować je,
ksero
TESTY PSYCHOLOGICZNE
Testy psychologiczne – znormalizowane, rutynowo stosowane
metody, za pomocą których mogą być ustalone pewne cechy osób.
Klasyfikacja:
‘ testy zdolności testy na inteligencję ogólną
testy zdolności specjalnych
(zdolności specjalne połączone z inteligencją),
‘ testy osobowości badanie cech osobowości
kandydata, mogą być w formie kwestionariusza lub w formie testów projekcyjnych
(dostarcza się kandydatom bodźców i bada się reakcję kandydata na nie),
WARUNEK POPRAWNOŚCI
STOSOWANIA TESTÓW
standaryzacja (test powinien
być zawsze używany w ten sam sposób, każdy kandydat musi mieć te same warunki),
adaptacja kulturowa (test
powinien być dostosowany do danego kraju czy regionu),
obiektywność (osoba
przeprowadzająca test nie powinna mieć wpływu na jego wyniki),
normalizacja (test musi mieć
układ odniesienia, przy pomocy którego można porównać wyniki badanego z
odpowiednio dużą liczbą wyników przebadanych wcześniej adekwatnych osób),
rzetelność (test powinien dokładnie
badać kandydata),
trafność (test powinien badać
cechę założoną w badaniu).
WADY I
ZALETY TESTÓW
KSERO
SELEKCJA
1. Referencje – analiza.
REFERENCJE – opinia
udzielona przez osobę, która miała okazję przez dłuższy okres czasu obserwować
zachowania kandydata mające związek z cechami, które w opinii selekcjonera
decydują o jego późniejszej wydajności na obsadzanym stanowisku.
Referencji mogą udzielać:
przełożeni,
współpracownicy,
promotor (absolwent).
Rola referencji:
weryfikacja rzetelności informacji wcześniej
podanych,
poszukiwanie nowych informacji..
Rodzaje referencji:
ustrukturalizowane pytania zamknięte,
nieustrukturalizowane pytania otwarte.
Forma referencji:
ustna osobisty bezpośredni lub pośredni
kontakt (np. telefoniczny),
pisemna.
Zalety referencji zbieranych telefonicznie:
F niski koszt pozyskania,
łatwe i szybkie do uzyskania,
kompletność,
podczas kontaktu telefonicznego
łatwiej o bardziej wiarygodne informacje,
łatwość interpretacji głosu i
sposobu mówienia.
Wartość predykcyjna referencji – zwiększanie przydatności
referencji w procesie selekcji:
korzystanie z większej liczby referencji z
różnych źródeł,
ocena wiarygodności źródła i profesjonalizmu
osób ich udzielających,
wybór odpowiedniego źródła, formy referencji i
informacji, które chcemy uzyskać.
Referencje ustne konieczność sporządzania notatek,
najczęściej w formie formularza do tego celu przeznaczonego łatwość porównywania.
Referencje przydatne są w
szczególności do obsady stanowisk, na których niezbędna jest uczciwość
pracownika.
2. Badania lekarskie.
Kończą one procedurę
selekcyjną, ponieważ są wymuszone przez prawo, choć mogą być przeprowadzone już
na wcześniejszych etapach. Celem badań jest stwierdzenie czy kandydat posiada
zdolność fizyczną i psychiczną na danym stanowisku pożądaną, ochronę innych
przed chorobami zakaźnymi oraz ochrona organizacji przed nieuzasadnionymi
roszczeniami odszkodowawczymi. Problem badań rozwiązany jest w art. 229 k.p. Na
pracodawcy ciąży obowiązek pokrycia kosztów tych badań. Badania lekarskie
przeprowadzają specjalne jednostki medycyny pracy. Pracodawca musi podpisać
umowę z taką jednostką, aby mógł tam skierować kandydata lub pracownika.
3. Centrum oceny.
Centra oceny wykorzystują cały
zbiór metod / technik selekcji, po to aby zwiększyć prawdopodobieństwo
trafności decyzji. Metoda ta polega na zebraniu grupy kilku- lub
kilkunastoosobowej w celu obserwacji zachowania podczas rozwiązywania
problemów, zadań itp.
Cechy, na których opierają się
pracodawcy ksero.
Etap selekcji kończy się decyzją o
zatrudnieniu danego kandydata.
UMOWA O PRACĘ
Dokument ten może być sporządzony na:
czas określony,
czas nieokreślony,
czas wykonywania określonej pracy,
okres próbny (do 3 miesięcy).
Umowa o pracę musi być sporządzona w formie pisemnej i
zawierać:
- rodzaj pracy,
- miejsce wykonywania,
- termin rozpoczęcia (jeśli nie
jest on określony w umowie to przyjmuje się, że jest to dzień podpisania
umowy),
- wynagrodzenie.
Umowę sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach.
Przed dopuszczeniem pracownika do pracy musimy uzyskać
pisemne jego potwierdzenie zapoznania się z:
regulaminem pracy,
przepisami i zasadami BHP,
zakresem informacji objętych tajemnicą,
fakultatywnie z:
zasadami wynagradzania,
zakazem konkurencji,
współodpowiedzialnością materialną,
zamiarem lub nie korzystania z uprawnień
związanych z wychowywaniem dziecka,
kwestie podatkowe (PIT – 2).
OKRES ADAPTACJI
ZAWODOWEJ
ADAPTACJA – przystosowanie się pracownika do pracy na
danym stanowisku. Obejmuje ona dwa obszary:
1. Przystosowanie
do treści i warunków pracy poprzez opanowanie zakresu czynności i obowiązków na
danym stanowisku pracy oraz przyzwyczajenie się do materialnego środowiska
pracy i czasu pracy.
2. Przystosowanie do norm i
zwyczajów panujących w danej organizacji (adaptacja społeczna).
Następnym celem adaptacji jest osiągnięcie przeciętnej
wydajności pracy przez osobę wprowadzaną do pracy.
Okres adaptacji zależy od:
cech przyjętego pracownika, jego
predyspozycji,
złożoności pracy i jej charakteru,
środowiska pracy (przyjazne, wrogie),
stosowanych przez przedsiębiorstwo procedur
adaptacyjnych,
đ kwalifikacji osób prowadzących adaptację.
Sposób realizacji procesu
adaptacji:
1. adaptacja spontaniczna pozostawia się pracownika samego
sobie,
2. adaptacja zorganizowana pracodawca poddaje
nowozatrudnionego ciągowi zaplanowanych działań zmierzających do ułatwienia mu
pracy.
Podmioty zaangażowane w proces adaptacyjny nowych
pracowników:
- bezpośredni przełożony – wprowadzenie merytoryczne,
- opiekun (długoletni, doświadczony pracownik)
– pomoc w pokonywaniu trudności, rady, wsparcie (zadania opiekuna ksero),
- dział kadr – czuwanie nad przestrzeganiem
trybu wprowadzania do pracy, załatwianie wszystkich spraw formalnych,
powoływanie opiekuna, analizowanie opinii o nowoprzyjętym, przygotowywanie
materiałów szkoleniowych, organizacja szkoleń.
Etapy adaptacji:
1. formalne przyjęcie pracownika
do pracy,
2. wprowadzenie na stanowisko
pracy,
3. adaptacja właściwa właściwe przystosowanie do pracy.
Informacje udzielane w trakcie adaptacji:
ogólne codzienna, rutynowa praca (opis
pracy),
informacje o organizacji historia, misja, cele
strategiczne, produkty, struktura organizacyjna,
dane szczegółowe zasady (formalne i nie)
obowiązujące w organizacji,
informacje o współpracownikach.
Informacje te przekazywane są
ustnie (ogólne) lub pisemnie (regulaminy, opisy stanowiska itp.).
Aby usprawnić proces adaptacji
wprowadza się okresowe oceny nowych pracowników. Następują one najczęściej po 1
tygodniu, 1 miesiącu i po 3 miesiącach pracy (koniec okresu próbnego). Oceny
takie przeprowadza bezpośredni przełożony; są one realizowane aby spełniały
cele:
dostarczanie
pracownikom informacji zwrotnej o tym jak postrzegani są przez
przedsiębiorstwo,
pomoc w podjęciu
przez firmę decyzji o przedłużeniu umowy o pracę z danym pracownikiem.
Dla obiektywizacji oceny stosuje
się formularz oceny zawierający kryteria oceny i wypełniany przez
bezpośredniego przełożonego nowego pracownika.
WARTOŚCIOWANIE PRACY
Elementy oceny pracy, metodologia
badania oraz sposób rekompensowania.
Przedmiot oceny
|
Metody oceny
|
Sposób wynagradzania
|
Wymagania stanowiska pracy
|
Wartościowanie
pracy
|
Stawka
zasadnicza
|
Cechy
osobowe pracownika, zachowanie
|
Okresowe
oceny pracownicze
|
Przeszeregowania,
awanse, premie, nagrody
|
Wynik
pracy
|
Formy
płac
|
Premia,
nadwyżka akordowa, świadczenia kefeteryjne, akcje
|
WARTOŚCIOWANIE PRACY –
procedura służąca do ustalania stopnia trudności pracy wykonywanej na
poszczególnych stanowiskach realizowana w celu zróżnicowania wymagań
zasadniczych.
TRUDNOŚĆ PRACY – ogół oporów jakie praca stawia wykonawcy;
wymagania + uciążliwości.
Etapy wartościowania pracy:
analiza
stanowisk,
— opisy
stanowisk,
— ocena
stanowisk,
struktura
stanowisk.
Wartościowanie pracy jest 3. fazą analizy pracy.
Elementy trudności pracy:
Elementy określające trudność pracy w schemacie genewskim:
wymagania umysłowe / psychiczne,
wymagania fizyczne,
odpowiedzialność,
warunki środowiska pracy.
Schemat genewski ksero.
Metody wartościowania pracy:
Są to metody służące do szacowania
różnic w trudnościach poszczególnych prac wykonywanych na stanowiskach pracy.
Metody sumaryczne całościowa ocena trudności prac
bez oddzielnej analizy poszczególnych wymagań.
Metody analityczne szczegółowa analiza
poszczególnych elementów trudności pracy
SZEREGOWANIE – ustalenie hierarchii prac od
najtrudniejszych do najłatwiejszych.
STOPNIOWANIE – ustalenie odpowiedniej liczby klas
trudności i przyporządkowanie do nich odpowiednich stanowisk pracy.
1.SZEREGOWANIE PORZĄDKOWE
(całościowe) –
porównywanie parami prac występujących w przedsiębiorstwie, co prowadzi do ich
uszeregowania wg trudności. TABLICA WYMUSZONYCH PORÓWNAŃ.
2. KWALIFIKOWANIE DO GRUP PŁAC -
zbudowanie tabeli płac odzwierciedlającej różne stopnie trudności pracy,
która wzbogacona jest o odpowiednie opisy tych stopni trudności, a
wartościowanie pracy sprowadza się do przyporządkowania poszczególnych
stanowisk pracy do odpowiednich stawek / przedziałów płacowych.
3. SZEREGOWANIE SERYJNE ( wg wymagań) – porównywanie parami prac
występujących w przedsiębiorstwie, ale oddzielenie dla każdego wyodrębnionego
elementu trudności pracy. Dodatkowo zastosowanie tej metody wiąże się z
określeniem wag poszczególnych kryteriów. Wyniki porównania parami są
uwzględniające wagi poszczególnych kryteriów są sumowane.
Dla każdego kryterium tworzymy tablicę wymuszonych
porównań; każde kryterium ma swoją wagę ,wg której dokonujemy przeliczenia i
dodajemy wszystkie oceny.
4. KWALIFIKOWANIE WG OCENY
PUNKTOWEJ (
metody analityczno-punktowe, punktowe) – są to najbardziej skomplikowane metody
i zastosowanie jednej z nich wymaga:
doboru podstawowych, uniwersalnych kryteriów
oceny, tzw. KRYTERIÓW SYNTETYCZNYCH,
wyodrębnienia w ramach kryteriów syntetycznych
kryteriów bardziej szczegółowych KRYTERIÓW ELEMENTARNYCH,
ustalenie skal punktowych dla poszczególnych
kryteriów analitycznych i elementarnych WAG,
opracowanie kluczy analitycznych.
KLUCZ ANALITYCZNY – opisy słowne
cech poszczególnych stopni trudności i odpowiadające im wartości punktowe.
Szacowanie przy użyciu tych metod
odbywa się poprzez porównanie opisów pracy z zapisami zawartymi w kluczach
analitycznych oraz zsumowanie punktów we wszystkich elementarnych kryteriach
trudności prac.
Procedura WP – ksero.
Schemat metody
wartościowania pracy UMEWAP 95
Kryteria wartościowania pracy
|
Maksymalna liczba
punktów
|
|
syntetyczne
|
elementarne
|
|
A. złożoność pracy
|
1. wykształcenie zawodowe,
2. doświadczenie zawodowe,
3. innowacyjność, twórczość,
4. zręczność,
5. współdziałanie.
|
60
35
25
20
20
|
B. odpowiedzialność za:
|
1. przebieg i skutki pracy,
2. decyzje,
3. środki i przedmioty pracy,
4. bezpieczeństwo innych,
5. kontakty zewnętrzne.
|
35
35
25
25
20
|
C. uciążliwość pracy
|
1. wysiłek fizyczny,
2. wysiłek psychonerwowy,
3. wysiłek umysłowy,
4. monotonia, monotypia.
|
30
20
20
10
|
D. warunki pracy
|
1. uciążliwość środowiska
pracy,
2. czynniki niebezpieczne.
|
25
15
|
Maksymalna liczba punktów
|
420
|
|
Do każdego kryterium elementarnego
trzeba opracować klucz analityczny, który jest słownym opisem cech z
przyporządkowanymi wartościami punktowymi. Punkty z klucza porównuje się z
opisem pracy.
Metoda Hay’a = metoda profilowa = metoda uniwersalna ksero.
Wyniki
wartościowania pracy zapisuje się w karcie taryfikacyjnej, a otrzymane punkty
można przeliczyć na płace:
Wartość
punktu (Wp) = Fundusz płac zasadniczych
/ suma punktów
Płaca
zasadnicza = wartość punktu * liczba punktów
Biorąc pod uwagę wartość stałą, niezależną od ilości punktów: Wp
= (FPZ-z*stsk)
/ pkt
z – ilość stanowisk pracy,
stsk – stała część płacy. Płaca
zasadnicza = stsk + Wp *lp.
Wartość stała ma obrazować czas pracy i dojazdu do niej “KUP”.
Najczęściej stosowana jest metoda tradycyjna (klasyczna).
Założenia:
rozpiętość płac zasadniczych między stawką
minimalną i maksymalną,
odpowiednią liczbę kategorii zaszeregowania,
rozpiętość płac między kolejnymi kategoriami
zaszeregowania oraz w ramach jednej kategorii,
przyjęty rodzaj tabel płac,
czynniki rynkowe,
czynniki strategiczne,
pozostałe.
Z ilości punktów odszyfrowujemy kategorię zaszeregowania.
TARYFIKATOR KWALIFIKACYJNY – element taryfowego systemu wynagrodzeń,
określający nazwy stanowisk pracy, zadania realizowane na tych stanowiskach,
wymagania, jakie musi spełnić osoba zatrudniona na danym stanowisku oraz
kategorię zaszeregowania przyporządkowane tym stanowiskom podczas
wartościowania pracy. Taryfikator kwalifikacyjny tworzą karty taryfikacyjne
wszystkich stanowisk pracy w przedsiębiorstwie ( k.t. w najszerszym ujęciu)
WYNAGRODZENIA
WYNAGRODZENIE – ogół wydatków pieniężnych oraz świadczeń w
naturze wypłacanych pracownikowi z tytułu zatrudnienia.
Funkcje płac (płaca =
wynagrodzenie):
1. dochodowa,
2. kosztowa,
3. motywacyjna.
Funkcja dochodowa.
Z założenia wynagrodzenie
jest dla większości ludzi podstawowym źródłem dochodu. Płace decydują o
poziomie życia ludzi, czyli są oni zainteresowani maksymalizacją ich
wynagrodzeń, które decydują o możliwościach nabywania dóbr i usług. W interesie
przedsiębiorstwa jest dostarczenie im tego, gdyż pracują oni wtedy lepiej, są
zadowoleni.
Funkcja kosztowa.
Płace są jednym z elementów
kosztów, są zasadniczym elementem kosztów pracy wpływają na poziom
konkurencyjności przedsiębiorstwa na rynku. Firmy chcą być jak najbardziej
konkurencyjne i w związku z tym w ich interesie jest minimalizowanie tych
kosztów. ALE istotna jest relacja między kosztem a wynikiem, a nie sama
minimalizacja kosztów.
Funkcja motywacyjna.
Wynagrodzenie stanowi
rekompensatę i nagrodę za wykonaną pracę i w związku z tym stanowi instrument
kształtowania pożądanych postaw i zachowań pracowników zgodnie z oczekiwaniami
zatrudniającej ich organizacji.


Brak komentarzy:
Prześlij komentarz