Powszechnie
uznawany stereotyp każe sądzić, że rolą organizacji jest generowanie nadwyżki
finansowej czyli zysku. Podejście takie jest obecne w doktrynie ekonomii,
znajduje jednak swoich krytyków wśród teoretyków zarządzania. Ponadto ludzie
nie chcą, by im mówiono że są tylko po to by robić pieniądze dla firmy.
Potrzebują świadomości że zapewniają jakąś wartość innym. Maksymalizacja zysków
nie tylko nie działa motywująco, lecz ponadto nie odróżnia jednego
przedsiębiorstwa od innego – każdy bowiem chce uzyskiwać jak najlepsze wyniki
finansowe, które stanowią jedynie warunek trwania przedsiębiorstwa jako
odrębnego bytu prawnego i ekonomicznego, oraz realizacji innych wartości, które
leżą u podstaw prowadzonej działalności gospodarczej.
Z
poczucia niewystarczalności samych tylko ekonomicznych motywów działania w
gospodarce wzięło się pojęcie misji przedsiębiorstwa, która jest jednym z
najważniejszych komponentów planowania strategicznego. Koncepcja zarządzania
strategicznego powinna zawierać cztery syntetyczne elementy, a mianowicie:
·
Misję przedsiębiorstwa, która określa powód jego istnienia i chęć postrzegania
przez przedsiębiorstwo (definiuje biznes firmy i określa podstawy jej
filozofii) oraz nadaje mu kierunek działalności, a pośrednio wskazuje też
dziedziny, którymi ma się ono zajmować.
·
Wizję strategiczną,
·
Cele i zadania,
·
Strategię działania.
Określenie misji firmy jest pierwszym etapem
planowania strategicznego przedsiębiorstwa, na które składa się:
1. Zdefiniowanie misji i głównych
celów organizacji.
2. Analiza i ocena portfelu
działalności, czyli strategicznych sektorów działania. (analiza wewnętrznych i
zewnętrznych środowisk organizacji).
3. Wyodrębnienie strategicznych
obszarów działania (wybór biznesu i poziomu strategii korporacji w celu
wyrównania atutów i słabości z zewnętrznymi środowiskowymi okazjami i
zagrożeniami).
4. Określenie nowych sektorów, w
które należy inwestować oraz przystosowanie struktur organizacyjnych i systemów
kontroli.
![]() |
|||
Rysunek
1. Komponenty zarządzania strategicznego (źródło: Józef Penc, Strategie
zarządzania, str. 126)
Przyczyny
tworzenia misji
Bez względu na to, czy tworzone jest nowe
przedsiębiorstwo, czy też zmieniane istniejące, koniecznym jest zdefiniowanie
pola jego działania. Dokonać tego można poprzez formułowanie misji
przedsiębiorstwa. King i Cleland podali siedem celów, dla realizacji których
istnienie misji jest warunkiem koniecznym:
1.
Osiągnięcie
jednoznaczności dążeń i zadań.
2.
Dostarczenie
podstawy dla alokacji zasobów.
3.
Stworzenie
podstaw i zasad dla właściwego użytkowania zasobów.
4.
Określenie
zasad tworzenia klimatu wewnątrz organizacji.
5.
Dostarczenie
pracownikom sposobu artykulacji oczekiwań.
6.
Ułatwienie
tłumaczenia celów w operacyjną strukturę działania, która odzwierciedla
priorytety.
7.
Zasygnalizowanie
odrębności.
Kontrowersyjnym jest czasami, czy ustalenie misji jest
elementem planowania strategicznego, czy też ograniczeniem dla planowania
strategicznego. Przyjmuje się tu, że jest to element planowania, jako że wyniki
analizy strategicznej powodować mogą konieczność przeformułowania misji.
Określenie misji jest także procesem kształtowania przyszłych, ważnych działań
przedsiębiorstw.
Definicje
misji przedsiębiorstwa
Misja przedsiębiorstwa powszechnie uznawana za podstawową
kategorię zarządzania strategicznego, jest pojęciem słabo ustrukturalizowanym.
Spotykane w literaturze przedmiotu określenia posługują się przemawiającymi do
wyobraźni analogiami, w których misję firmy porównuje się do „ gwiazdy polarnej
przedsiębiorstwa”, „głównej idei”, „myśli przewodniej”, „wyznania wiary”,
okrzyku bitewnego” itd.[1].
W
próbach bardziej precyzyjnego określenia tego pojęcia zwraca się uwagę na
następujące elementy:
·
„Misja
przedsiębiorstwa to jego przedmiot aspiracji, czyli trwałych dążeń
wyznaczających zakres społecznej działalności przedsiębiorstwa”[2].
·
„Misja
odpowiada na fundamentalne pytanie, dlaczego istnieje dana firma i jakie ma
cele, a także komu służą jej wyniki. Jest to poniekąd odpowiednik egzystencjalnych
pytań, które może zadawać sobie każdy człowiek: po co żyję?, co chcę osiągnąć?”[3].
·
„Misja
jest generalnym uzasadnieniem racji istnienia i rozwoju organizacji. Określa
główne wartości dla których organizacja została powołana, bądź które realizuje
przez swoją działalność. Ważną funkcję przypisywaną misji jest ukierunkowywanie
przyszłego działania”[4].
·
„Misja,
to inaczej wspólne wartości przyjmowane przez wszystkich pracowników i zarząd
firmy”[5].
Dobrze
sformułowana misja przedsiębiorstwa ułatwia generację i przyjmowanie celów.
Pozwala również na precyzyjne określenie formy i stylu zarządzania, co
schematycznie przedstawia tabela 1.
Misja
pozwala wybrać ↓
Wartości, które określają ↓
|
Cele
firmy dla:
|
Filozofię
działania firmy, czyli:
|
|
· klientów
· pracowników
· akcjonariuszy
· środowiska
|
·
strategię
firmy
·
styl
zarządzania
·
strukturę
firmy
·
sposób
wykorzystania zasobów
·
sposób
realizacji codziennych procedur
·
sposób
wykorzystania zdolności pracowników
·
sposób
nagradzania pracowników
|
Tabela 1. Misja firmy i jej pojmowanie (źródło: W.Stachowski, Przegląd
Organizacji, 11/94, str. 22)
·
„Misja
to szczególny powód istnienia organizacji wyróżniający się od wszystkich
innych”[6].
·
„Misja
określa rolę jaką spełnia przedsiębiorstwo na rzecz otoczenia. Rolę nadzwyczajną,
tzn. misja określa, co nadzwyczajnego, czego nie dają inne firmy, dostarcza
moja firma. Te nadzwyczajne wartości wiążą się ze źródłami przewagi
konkurencyjnej”[7].
Z
przytoczonych określeń wynika, że misja jest swojego rodzaju najbardziej
„ogólnym celem” syntetyzującym całość działań w firmie, co oznacza, że w
przeciwieństwie do celów misja może być tylko jedna.
Istotą misji jest także przesłanie umożliwiające
identyfikację zewnętrzną firmy, czyli sposób w jaki firma chce być postrzegana
przez otoczenie. Misje firm są więc swojego rodzaju identyfikatorami ich
tożsamości w otoczeniu. Sprawiają, że przedsiębiorstwa działające w tych samych
sektorach posiadają niepowtarzalną tożsamość. Wyartykułowanie tej tożsamości
odbywa się najczęściej przez złożenie deklaracji wyrażonej w kategoriach
rynkowych, wskazujących jednocześnie na źródła przewagi konkurencyjnej.
W treści misji znajdują się również ważne
informacje stanowiące podstawę identyfikacji wewnętrznej firmy. W tym znaczeniu
misja ukierunkowuje zaangażowanie kadr kierowniczych i załogi przedsiębiorstwa
wokół jego problemów rozwojowych. Misja formułowana jest przez naczelne
kierownictwo przedsiębiorstwa. Jednak jego treść uwzględniać powinna nie tylko
dążenia zarządu, ale również interesy akcjonariuszy (udziałowców), pracowników
i ważnych partnerów przedsiębiorstwa.
Misja ma zawsze charakter trwały, wyznacza ona
kierunki działalności na długi okres czasu. Jest najtrwalszym zestawieniem
przekonań i wartości wyznaczanych przez przedsiębiorstwo. Zaletą dobrze
sformułowanej misji jest:
·
samoidentyfikacja,
która pozwala zarządowi i pracownikom mieć jasność, co przedsiębiorstwo chce
osiągnąć,
·
możliwość
ukierunkowania działań przedsiębiorstwa tak, by misja była spełniona,
·
usprawnienie
komunikacji w przedsiębiorstwie i określenie jego tożsamości,
·
zunifikowanie
działań w celu spełnienia misji.
Uszczegółowieniem
misji przedsiębiorstwa są jego cele. W praktyce, osiągnięcie celu równoważne
może być z osiągnięciem jego misji. Cele określać można w perspektywie 5-ciu lat,
roku, kwartału. Z reguły jednak posługujemy się celami rocznymi (co odpowiada
rocznemu horyzontowi planowana ze względów podatkowych i sprawozdawczych).
Funkcje
misji
Dobrze sformułowana misja powinna spełniać pięć
fundamentalnych funkcji:
·
funkcję
ukierunkowującą,
·
funkcję
stabilizującą,
·
funkcję
uwiarygodniającą,
·
funkcję integrującą,
·
funkcję
inspirującą.
·
|
|
||||||||
![]() |
|||||||||
Rysunek
2.Funkcje misji (źródło: Piotr Dwojacki, Przegląd Organizacji 10/95)
Funkcja ukierunkowująca misji wyraża się w tym, że
dobrze sformułowana misja ułatwia generację i przyjmowanie celów
strategicznych, upraszcza procesy decyzyjne dotyczące wyborów rodzajów
działalności, oraz pomaga w skupieniu uwagi na tym co dla przedsiębiorstwa jest
najważniejsze.
W funkcji stabilizującej, misja jest czynnikiem
określającym pewność pracowników co do trwałych zasad funkcjonowania
przedsiębiorstwa. Oznacza to, że nawet stawiając wysokie wymagania dotyczące
mobilności i zmian charakteru pracy, firma deklaruje wobec swych pracowników
stabilność wyznawanych wartości i kryteriów powodzenia.
Funkcja
uwiarygodniająca misji wyraża się w tym, że rozpowszechnianie jej treści,
potwierdzane konsekwentną realizacją, prowadzić może do ukształtowania się
takiej osobowości firmy i jej społecznego wizerunku, które mogą uwiarygodniać
firmę w otoczeniu.
Funkcja integrująca misji polega na tym, że powinna
ona spełniać rolę czynnika skupiającego zespoły pracownicze wokół strategii
firmy. Przekonująca misja powinna dawać ludziom poczucie, że robią coś co
stanowi konieczny wkład do całego przedsięwzięcia. W związku z tym misja
powinna odwoływać się do takich potrzeb
i wartości, które mogą być uznane za źródło zbiorowej identyfikacji pracowników
z przedsiębiorstwem.
Funkcja inspirująca misji oznacza natomiast, że
należy oczekiwać od niej również otwarcia na nieustanne poszukiwania innowacji.
W tej funkcji misja powinna inspirować do doskonalenia firmy we wszystkich
ważnych obszarach jej działania. Oznacza to, że znajomość misji ułatwiać powinna
identyfikację niezbędnych zmian i sprzyjać ich realizacji.
Na
ogół przedsiębiorstwa formułują swe misje na piśmie. Niekiedy przybierają one
charakter krótkich sentencji, jak na przykład: „ Życie ze smakiem” firmy Kamis,
czy „Usługa jest naszym produktem” – IBM. Mogą mieć też one formę rozbudowanych
deklaracji w postaci wywodów, tworzących coś w rodzaju konstytucji firmy,
zapisanej w powszechnie znanym dokumencie np.:
WARTOŚCI
i WIZJA firmy MERC
|
Wartości i przekonania
|
|
·
Najwyższą
wartością są nasze umiejętności i służenie pacjentom
·
Przywiązujemy
najwyższą wagę do moralności i uczciwości w biznesie.
·
Ponosimy
odpowiedzialność wobec klientów, pracowników i społeczeństw tych krajów,
które zaopatrujemy.
·
Liczymy na
zyski, ale zyski przez pożyteczną pracę dla ludzkości.
·
Ponieważ
przyszłość naszego przedsiębiorstwa opiera się bezpośrednio na wiedzy,
pomysłowości , umiejętnościach, współdziałaniu i uczciwości naszych
pracowników – przywiązujemy do tych czynników najwyższą wagę.
|
|
Cele przedsiębiorstwa:
|
|
Działamy
w branży, w której chodzi o utrzymanie życia ludzkiego i podnoszenie jego
jakości. Wszystkie nasze działania musimy mierzyć pytaniem, czy zbliżamy się
do tego celu.
|
|
Misja
|
|
Uczynić
firmę MERC w latach 80-tych
pierwszym producentem lekarstw na świecie.
|
Wizja
|
|
Pragniemy
być czołowym producentem lekarstw prowadzącym badania na najwyższym poziomie
i dotyczące wszelkich chorób. W badaniach naukowych nie pozostajemy w tyle za
nikim na świecie. Naszych lekarstw nie będzie używał ktoś, kto ich naprawdę
nie potrzebuje. MERC odznaczać się
będzie nadal ciągłym wzrostem i rozwijaniem kolejnych wartościowych lekarstw.
Z
absolutną sumiennością będziemy pamiętać o naszej odpowiedzialności i
przyczyniać się do rozwiązywania problemów naszego społeczeństwa. Będziemy
przyczyniać się do przyznawania Murzynom większej roli w gospodarce, do
unikania dyskryminacji kobiet i do ochrony środowiska naturalnego.
|
Tabela 2. Źródło:
Filozofia i wizja przedsiębiorstwa, Zarządzanie na Świecie, r. 1993 nr 1.
Budowanie
misji firmy
Określenie misji przedsiębiorstw jest pracą twórczą.
Dlatego trudno tu o dokładne wskazówki metodologiczne, których przestrzeganie
powinno zakończyć się sukcesem. Według P. Druckera[8]
przy formułowaniu misji należy wziąć pod uwagę trzy grupy zagadnień:
·
okazje jakie stwarza otoczenie, a więc ujawniające się potrzeby,
które firma mogłaby zaspokoić,
·
kompetencje, czyli sposób i stopień w jakim
firma może te potrzeby zaspokoić biorąc pod uwagę stan jej zasobów ludzkich,
technicznych i finansowych,
·
zaangażowanie, które wynika ze stopnia
zgodności z potrzebami i wzorami kulturowymi członków organizacji, a istotą jej
działalności.
Poszukując misji należy brać pod uwagę kompetencje
przedsiębiorstwa, czyli fachowość, zamożność, sytuację materialną, a samo
określenie misji powinno:
·
być
skoncentrowane bardziej na potrzebach klientów i ich satysfakcji niż produktach
czy usługach,
·
rozważać
zmieniającą się sytuację finansową firmy,
·
uznawać
istnienie konkurencyjnego otoczenia oraz jego skłonność zabiegania o rynek i
zbycie towarów,
·
być
realistyczne i osiągalne,
·
być
elastyczne[9].
Typowa misja składa się najwyżej z dwóch elementów –
definicji tożsamości firmy oraz określenia jej wizji. W formułowaniu tożsamości
firmy wykształciły się w praktyce cztery zasadnicze standardy:
Konwencjonalny – co, jak i dla kogo robimy? W tym podejściu
tożsamość firmy określana jest przez elementy triady: produkt – rynek –
technologia. Firmy deklarują, że produkują bądź sprzedają określony wyrób,
dostarczają określonych usług, stosują określoną technologię, czy też
zaspokajają potrzeby określonych grup klientów.
Oparty na generalnych zasadach działania – jakich reguł przestrzegamy?
W tak opisanej tożsamości firmy odwołuje się ona do zasad, których zamierza
przestrzegać. Deklaruje się w związku z tym np.: najwyższy standard obsługi
klienta, szacunek dla jednostki, dążenie do doskonałości, elastyczność,
innowacyjność itp. Ogłaszane otoczeniu przepisy działania mają najczęściej
zarazem podkreślać unikalność przedsiębiorstwa.
Oparty na społecznej wrażliwości – przed kim i za co
odpowiadamy? Ten standard definiowania tożsamości firmy jest odpowiedzią na
rosnącą presję otoczenia rynkowego, społecznego i politycznego, a także
podmiotów typu stakeholders. Firma w
związku z tym deklaruje swoją wrażliwość na potrzeby akcjonariuszy,
pracowników, klientów oraz społeczeństw krajów swojego działania, a niekiedy
odwołuje się do takich wartości jak ekologia, standardy zdrowotne wyrobów i
technologii, korzystny wpływ na środowisko społeczne itp.
Wynikający z osiągnięć i
tradycji firmy – z czego jesteśmy dumni? W tym sposobie deklarowania
tożsamości firma odwołuje się do swojej historii i sukcesów, które tworzą
tradycję przedsiębiorstwa[10].
Odpowiadając na powyższe pytania firma może uwzględniać
wiele szczegółowych treści w ramach misji. Jednakże uporządkowanie wszystkich
elementów, które są zawieranych w misjach jest bardzo trudne. Przytaczając
wyniki badań przeprowadzonych w USA, można stwierdzić, że występuje dziewięć
typowych składników misji:
·
klienci
·
produkty
i usługi
·
obszar
działania
·
technologia
·
pomysł
na przetrwanie
·
filozofia
działania
·
zalety
konkurencyjne
·
publiczny
wizerunek
·
troska
o pracowników
Spotykane
misje zwykle stanowią kombinację kilku spośród wymienionych składników, a
granice między nimi są często nieostre.
Drugi składnik misji firmy - „wizja” – definiowany jest
jako określenie tożsamości firmy w odległej przyszłości. W zależności od
sposobu połączenia tych dwóch składników (tożsamości i wizji) misja może
przybierać trzy zasadnicze formy, różniące się nastawieniem do historii i
przyszłości organizacji[11].
Formy misji
Misja podtrzymująca (stabilizująca). Jest to misja bez wizji
odwołująca się tylko do tożsamości, której profil został ukształtowany w
historycznym procesie rozwoju przedsiębiorstwa
i jego dotychczasowych sukcesach. Misja tego typu jest charakterystyczna
dla przedsiębiorstw dużych, o sporych tradycjach i minionych osiągnięciach.
Sprowadza się ona do stabilizacji dotychczasowych zasad i kierunków działania,
które sprawdziły się w przeszłości. Wyraża filozofię zawierającą się w
stwierdzeniu: „byliśmy, jesteśmy, będziemy”.
Misja typu wizja rozwojowa. W tym wypadku treść misji
konstruowana jest zarówno z elementów określających tożsamość jak i wizję
przyszłości firmy. Misja tego rodzaju deklaruje podtrzymanie ważnych atutów
przedsiębiorstwa i jednocześnie zapowiada wprowadzenie zmian modyfikujących
dotychczasowe obszary bądź sposoby działania przedsiębiorstwa.
Misja typu wizja przełomu. Treść
misji tego rodzaju budowana jest wyłącznie na bazie wizji rozwoju. Oznacza
wyrzeczenie się istotnych elementów historii, zerwanie ciągłości i radykalne
odcięcie się od dotychczasowej strategii rozwoju.
Trzy przedstawione wzorce misji różnią się między sobą od
strony formalnej, a to sposobem skomponowania dwóch składników: organizacyjnej
tożsamości i wizji przyszłości. Wybór jednej z kompozycji jest jednak wynikiem
przyjęcia określonej filozofii zarządzania.
Rodzaj misji, określony jako podtrzymujący lub
stabilizujący, nie zawiera w ogóle wizji zmian w organizacji. Strategicznym
priorytetem jest zachowanie ciągłości zasad i obszarów działania organizacji.
Wizja rozwojowa z kolei, uwzględniając postulat ciągłości, zmierza do
jakościowych zmian w funkcjonowaniu. Natomiast wizja przełomu prowadzi do
niemal całkowitego zerwania z historią organizacji. Prowadzi też do określenia
całkowicie na nowo aspiracji i ambicji, związanych ze sposobami lub efektami
działalności.
Każda organizacja może indywidualnie dokonywać wyboru
obszarów stabilizacji, rozwoju czy przełomu w swoim funkcjonowaniu. Rosnąca
burzliwość środowiska działania przedsiębiorstw każe jednak postawić tezę, że
sukces gospodarczy w coraz większym stopniu zależy od zdolności adaptacyjnych,
w tym zdolności do wyrzeczenia się historii na rzecz kreatywnego stawiania
sobie wyzwań i otwierania nowych horyzontów.
Zaprezentowane wcześniej przykłady misji nie wyczerpują
ich możliwości typologii. W literaturze przedmiotu, odwołującej się do praktyki
formułowania misji firm odnaleźć można również inne propozycje porządkujące
misje w oparciu o inne kryteria, głównie o charakterze sytuacyjnym:
Misja typu „Zamierzenie strategiczne”. Chodzi tu o prezentację jasnego i
dokładnie sprecyzowanego celu, który ma być wypełniony w określonym czasie.
Przykład:
założyciel sieci domów towarowych Wal- Mart zapowiedział w 1977 r., że za 4
lata podniesie obroty do miliarda $, co oznaczało wtedy ich podwojenie. W 1980
r. Wal Mart przekroczył ten cel osiągając obroty 1,2 mld. W 1990 r. kiedy Wal
Mart miał ponad 1500 placówek handlowych i obroty 26 mld. $ właściciel sieci
przedstawił nowe zamierzenie strategiczne: „ Podwojenie liczby supermarketów do
2000 r. i zwiększenie obrotów w przeliczeniu na 1 metr kwadratowy
o 60%”. Ten przykład akcentuje istotny aspekt misji. Misja, którą udało się
wypełnić musi mieć dalszy ciąg. Zalecić je należy młodym przedsiębiorstwom,
które mają na ogół nieprecyzyjne założenie strategiczne typu „dojść do sytuacji
gwarantującej przetrwanie”. Jednak zaraz po przejściu tej krytycznej granicy
wielu młodych przedsiębiorców popada w stagnację i zaniedbuje wytyczanie nowych
i ambitnych misji. Tylko kolejna misja pozwala zachować „siłę czasu”.
Misja typu „Wspólny wróg”. Ukazanie w misji wspólnego wroga
dla całej załogi jest typowe dla przedsiębiorstw, które chcą stać się liderem w
danej branży. Ta metoda może też być pomocna w przedsiębiorstwach, które drżą o
swoją egzystencję.
Przykład:
I. Sculley, prezydent Pepsi
podkreślił jak ważne dla wszystkich pracowników było hasło „Bij Coca-Colę”. Wszyscy mieli poczucie, że
chodzi o coś w rodzaju walki Dawida z Goliatem i nikt nie tracił wiary w możliwość prześcignięcia wielkiego rywala.
Należy pamiętać, że wytyczenie sobie wroga może mieć aspekty negatywne. Z
pewnością bowiem nikt nie chce spędzać całego życia w stanie wojennym, a samo
zwycięstwo może być przyczyną kryzysu. Tak np. Nike sama popadła w kryzys, gdy prześcignęła Adidasa i odzyskała formę dopiero wtedy, gdy na czoło wyszedł z
kolei Reebok, co znowu pozwoliło na
wytyczenie wyraźnego celu w walce konkurencyjnej.
Misja typu „Modelowy wzorzec”. Ta forma misji jest rzadsza, a
wykorzystują ją przeważnie małe i
średnie przedsiębiorstwa dostrzegające przed sobą wielką przyszłość.
Przykład:
Misja Giro Sport Design,
kalifornijskiego producenta części rowerowych. „Naszym celem jest być w 2000 r.
na rynku rowerowym tym, czym Nike w
przypadku obuwia sportowego lub Apple
w dziedzinie komputerów”.
Misja typu „Przemiana wewnętrzna”. Misje w tej formie nadają się
szczególnie dla starych przedsiębiorstw potrzebujących pilnie zmian, by
zachować siłę konkurencyjną lub by skorygować niekorzystne tendencje rozwoju.
Przykład:
General Electric próbował przez
wewnętrzną przemianę zapanować nad trudnościami, które pojawiły się w trakcie
rozrostu koncernu. Sformułowano więc następującą misję: „Jako wielkie
przedsiębiorstwo zapewniliśmy sobie siłę, zasoby i szeroki zasięg działania.
Obok tego powinniśmy stać się tak szczupli i nieskomplikowani jak jakaś mała
firma, dysponująca ponadto szybkością reakcji. Chcemy być udaną mieszaniną
wielkiego i małego przedsiębiorstwa”.
Problemy
z formułowaniem misji
Misja firmy jest z całą pewnością jedną z najbardziej
atrakcyjnych kategorii rozwoju przedsiębiorstwa. Potrzeba jej sformułowania
wynika z poczucia niewystarczalności artykułowania zamierzeń rozwojowych tylko
w ściśle ekonomicznych kategoriach efektywnościowych. Znaczenie misji nie może
być oceniane racjonalnie. Brak bowiem metody, która pozwoliłaby na jednoznaczny
racjonalny wybór misji.
Dobrą misję jest trudno sformułować, trzeba bowiem
pogodzić ze sobą trzy sprzeczności.
Po pierwsze, misja powinna być lapidarna, a jednocześnie musi
wiele wyrażać, co trudno ze sobą pogodzić. Dobrym przykładem lapidarnej i
jednocześnie pełnej treści misji jest sformułowanie poczty lotniczej Federal Express, które brzmi:
„Absolutnie, na pewno, w ciągu doby”. Misja ta wyraża sens istnienia firmy jako błyskawicznej poczty, jest
przyrzeczeniem dla klientów i stałym wyzwaniem dla pracowników. Wiadomo też, co
firma robi, oraz to, że kluczowy w jej działaniu jest czas. I to wystarcza.
Po drugie, misja powinna mieć charakter marzenia, a jednocześnie wskazywać operacyjną drogę jego
realizacji. Jest to więc sięganie do gwiazd, twardo stojąc na ziemi. Tak
właśnie połączyła marzenia i działania Motorola.
Najsłynniejszy element misji Motoroli
– program 6 Sigma, dobrze ilustruje istotę łączenia marzeń i operacji. Nikomu
nie udało się nigdy osiągnąć takiego
poziomu jakości, więc, jak dotychczas, jest to marzenie. Jednocześnie jednak
doskonale wiadomo, że jest to (prawie) możliwe i postęp można krok po kroku
mierzyć.
Po trzecie, misja musi być zarazem i ogólna i konkretna. Misja musi być na tyle ogólna, aby dotyczyła
całej organizacji i jej różnorodnej przyszłości. Nie ma sensu, aby ograniczała
ona nadmiernie wybór rynku lub produktu firmy, nie sposób bowiem przewidzieć
istotnych wydarzeń i zmian w otoczeniu, które mogą stworzyć nieoczekiwane
szanse i zagrożenia. Jednocześnie musi być konkretna, aby była zrozumiała dla
przeciętnego pracownika oraz wskazywała mu drogę postępowania w sytuacjach,
których nie opisują procedury. Pogodzenie ogólności i konkretności misji może
być dokonane bardzo różnie. I tak na przykład, General Electric w swojej misji wskazał priorytety, stwierdzając:
„Będziemy numerem jeden lub dwa na każdym obsługiwanym rynku”. Misja ta jest
ogólna, bowiem nie ogranicza ani decyzji rynkowych, ani produktowych firmy.
Jednocześnie konkretnie definiuje miarę doskonałości przez wyznaczenie
pożądanej pozycji na rynku.
Ponadto misja powinna być:
Ø
Łatwa do
zdefiniowania i łatwa do zakomunikowania.
Ø
Oparta na
wartości produktu globalnego, z punktu widzenia klienta i potrzeb rynkowych
jakie produkt zaspakaja.
Ø
Odpowiadać na
pytanie: dlaczego klienci wolą kupować u nas niż u konkurencji?
Ø
Zdefiniowana
na pojęciach: potrzeba, klient, produkt, przewaga konkurencyjna.
Ø
Motywująca.
Ø
Odzwierciedlać
planowaną politykę firmy względem: klientów, dostawców, dystrybutorów,
konkurencji. Ta polityka może być przedstawiona w formie wizji firmy.
Realizacja misji
![]() |
Przez realizacje misji rozumie się całokształt działań, jakie muszą wystąpić i nastąpić, by obietnica dana klientowi mogła być dotrzymana. Aby spełnić obietnicę i zapewnić sobie sukces, firma musi umiejętnie wykorzystać posiadane zasoby. Jako najistotniejszy zasób zapewniający w pierwszym rzędzie sukces uważa się pracowników z ich umiejętnościami i kompetencjami. Dopiero wykorzystanie tego zasobu może zapewnić właściwe wykorzystanie pozostałych zasobów i właściwe ukształtowania planów działania. Plan działania firmy powinien być tak sformułowany, by zapewniał osiągnięcie celów, jakie firma przyjmuje w Rysunek 3. Cykl realizacji misji (źródło: W. Stachowski, Przegląd Organizacji 11/94, str.22)
celu
osiągnięcia zysku, a jednocześnie plan ma być określony w takich kategoriach,
by obietnica dana klientowi w formie misji została spełniona. Zwrócenie uwagi
na potrzebę kompetencji pracownika ma na celu podkreślenie, że misja firmy
realizowana jest tak naprawdę na stanowisku pracy.
Podsumowanie
W świetle przedstawionych uwag dotyczących potrzeby
określania misji przez przedsiębiorstwa można sformułować następujące wnioski:
Ø
Sformułowanie
misji pozwala skutecznie prowadzić przedsiębiorstwo.
Ø
Znajomość
misji przez pracowników poprawia efektywność.
Ø
Misja może być
czynnikiem integrującym załogę.
Ø
Propagowanie
misji jest elementem kształtującym obraz firmy.
Ø
Misja może być
elementem rozliczania zarządów z prowadzonej działalności.
[1] M. Moszkowicz, Misja
– doktryna przedsiębiorstwa, Przegląd Organizacji, 1993, nr 1.
[2] B. Wawrzyniak, Polityka
strategiczna przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa 1989, s. 46.
[3] Dlaczego przedsiębiorstwo
potrzebuje wizji?, Zarządzanie na świecie, 1996, nr 11.
[4] P. Dwojnicki, Składniki
misji – wizja przyszłości, Przegląd Organizacji, 1995, nr 12
[5] W. Stochowski, Jak
definiować misję, Przegląd Organizacji, 1994, nr 11.
[6] J. A. F. Stoner, C.
Wankel, Kierowanie, PWE, Warszawa 1992, s. 96.
[7] Z. Pierścionek,
Strategie rozwoju firmy, PWE, Warszawa 1996, s. 116.
[8] P. Drucker, Managing
the Non-Profit Organization, Butterworth-Heinemau Ltd, London 1990, s.
6.
[9] W. Stachowski, Jak
definiować misję, Przegląd Organizacji, r. 1994, nr 11
[10] P. Dwojacki, Składniki
misji – tożsamość firmy, Przegląd Organizacji, r. 1995, nr 11.
[11] P. Dwojacki, Składniki
misji – tożsamość firmy, Przegląd Organizacji, r. 1995, nr 12.



Brak komentarzy:
Prześlij komentarz