PODEJMOWANIE
DECYZJI W ZARZĄDZANIU
1)
Pojęcie decyzji
Działalność
człowieka w codziennym życiu polega na ciągłym dokonywaniu wyborów w sposób
mniej lub bardziej uświadomiony.
Zgodnie z teorią
George P. Hubera możemy:
·
-podejmować decyzję,
·
-dokonywać wyboru,
·
-rozwiązywać problem.
Podejmowanie
decyzji jest to proces wyboru jakiegoś działania celem
rozstrzygnięcia określonego problemu.
Dokonywanie
wyboru oznacza ograniczony zakres działań związany z wyborem
jednej ze zbioru wielu możliwości, gdzie sam wybór jest zaledwie częścią
podejmowania decyzji.
Rozwiązanie
problemu odnosi się do szerokiego
zakresu przedsięwzięć związanych z wyszukaniem i wdrożeniem kierunku działania
prowadzącego do korekty niezadowalającej sytuacji.
Decyzja jest
aktem będącym wolnym wyborem jednego z możliwych przyszłych zachowań się, czyli
jest to wybór jednego działania z pewnej ilości
działań możliwych w danym momencie lub świadome powstrzymywanie się od
wyboru, co jest także wyborem.
Charakterystyczną
cechą decyzji jest działanie przyszłe i dotyczy decydenta czy innych osób, jest
świadomym wyborem poprzedzonym analizą wariantów przyszłego działania. Decyzja
jest wtedy, gdy wybór dotyczy takich wariantów, które tworzą prawdopodobieństwo
uzyskania zamierzonych celów.
Zestawiając cechy
decyzji możemy stwierdzić, że decyzją jest dokonywanie wyboru świadomego i celowego.
Świadomość
wyboru wymaga znajomości:
- wariantów
rozwiązania i wyboru najlepszego z nich,
- konsekwencji tych
wariantów w zależności od wpływów otoczenia,
- celów i
kryteriów, będących miarą oceny konsekwencji, a tym samym i wariantów.
Teoria decyzji dąży
do opisania, rozumienia złożonych systemów składających się z ludzi,
środków i przedmiotów pracy w
celu wypracowania modeli potrzebnych w technice podejmowania decyzji. Teoria
psychologiczna dotyczy zachowania człowieka w organizacji. Prawie zawsze
człowiek ma prawo wyboru, chociażby w sferze emocji lub postaw. Mimo, że życie
zmusza nas do uległości w zachowaniu, możemy coś akceptować lub nie. Każda
decyzja oceniana jest ze względu na jej wartość dla osoby oceniającej. Im
więcej możliwości wyboru, tym trudniejsza decyzja:
-
wiele wariantów może
zostać niezauważonych,
-
nie zawsze da się
dobrze porównać wszystkie warianty,
-
niektóre czynniki mogą
być nieznane osobie podejmującej decyzję,
-
nie wszystkie
następstwa decyzji są znane w chwili jej podejmowania,
-
ponadto wybór
dokonany obecnie może okazać się niekorzystny w przyszłości.
Dokonanie
danego wyboru zależy też od osobistych cech decydenta: ryzykanci decydują od
razu, nie eliminują emocji, podejmują decyzję w ostatnim momencie, bez głębszej
analizy.
Menedżerowie
powinni różnicować podejścia do podejmowanych decyzji w zależności od:
-
stopnia złożoności
sytuacji (prosta, skomplikowana)
-
horyzontu czasowego
decyzji (długi, krótki).
RODZAJE DECYZJI
- Najbardziej
ogólny podział decyzji, to podział na:
- decyzje
kierownicze – związane z
realizacją funkcji kierowniczych, dotyczące działania innych ludzi,
podejmowane w ramach przyznanych uprawnień, treść tych decyzji związana
jest z:
-
wyznaczaniem celów
działania organizacji (dec.w zakresie funkcji planowania)
-
wyborem sposobów
realizacji celów oraz tworzenia struktur organizacyjnych (dec.w zakresie
funkcji organizowania)
-
wyborem sposobów
skłaniania uczestników organizacji do działania (dec.związane z funkcją motywowania)
-
wyborem sposobów
kontroli realizacji przyjętych celów i wykorzystaniem wyników kontroli
(dec.związane z funkcją kontroli).
- decyzje
niekierownicze – to decyzje,
które nie spełniają powyższych warunków. Decyzje niekierownicze mogą być
również podejmowane przez kierownika.
- Ze względu na
kryterium wagi, zasięgu i horyzontu czasowego możemy wyróżnić decyzje:
- Strategiczne – określenie celów organizacji,
skomplikowane, długi horyzont czasowy, duży stopień ryzyka,
- Taktyczne – krótszy horyzont czasowy, dot. problemów
wynikających z decyzji strategicznych,
- Operacyjne – bieżące problemy.
|
Elementy charakterystyki
|
Rodzaj decyzji
|
||
|
strategiczne
|
taktyczne
|
operacyjne
|
|
|
1.
Rodzaj problemu
|
Kierunki
rozwoju działalności instytucji
|
Zapewnienie
warunków do sprawnej realizacji celów instytucji
|
Optymalizacja
wykorzystania zasobów instytucji
|
|
2.
Istota problemu
|
Alokacja
ogółu zasobów w zależności od możliwości określonych przez otoczenie
|
Pozyskiwanie,
organizacja i rozwój zasobów
|
Zastosowanie
zasobów, nadzór i kontrola
|
|
3.
Najważniejsze cele
|
Cele
i zadania, strategia dywersyfikacji; strategie w zakresie finansów i
administracji metody rozwoju
|
Organizacja
i struktura informacji, odpowiedzialności; pozyskiwanie zasobów i ich rozwój;
środki pieniężne; narzędzia i przedmioty pracy, ludzie
|
Cele
i zadania operatywne; organizacja zaopatrzenia produkcji i zbytu; kontrola
procesów
|
|
4.
Ogólna charakterystyka decyzji
|
Decyzje
scentralizowane; niepowtarzalne; jednostkowe; podejmowane od czasu do czasu
|
Rozwiązujące
konflikty między strategią i wykonawstwem; między celami indywidualnymi i
celami instytucji
|
Decyzje
zdecentralizowane; powtarzalne; duża liczba; zróżnicowane, podejmowane często
|
- Kolejnym
kryterium podziału jest stopień powtarzalności, wyróżniamy decyzje:
- Zrutynizowane – podejmowane na podstawie przygotowania
procedury, występują w
większości przypadków.
- Programowane – podejmowane zgodnie ze zwyczajem, regułą,
procedurą; w pewnym stopniu ograniczają swobodę działań, ale pozwalają na
oszczędność czasu i skupienie się na bardziej istotnych problemach.
- Niezrutynizowane – brak standardowych wzorców postępowania
(zwane nieprogramowanymi).
- Nieprogramowane – dot.decyzji niezwykłych i wyjątkowych,
występują sporadycznie i
wymagają szczególnego potraktowania.
2) Etapy
podejmowania decyzji
1. Pierwszy
etap podejmowania decyzji ma charakter problemu, który powstaje zawsze,
gdy istnieją różne możliwości rozwiązania pewnego zagadnienia, mogące przy tym
dać różne wyniki.
2. Konieczność
wyboru jednego sposobu spośród różnych możliwości wywołuje konieczność zebrania
jak największej ilości informacji dotyczących poszczególnych rozwiązań.
Źródłem może być:
-
dane statystyczne
-
dokumenty
-
prowadzenie obserwacji, pomiarów
3. W
etapie selekcji informacje przechodzą dwa stadia:
-
w pierwszym zostają przekazane do
systemu przewidywań, z uwzględnieniem prawdopodobieństwa wyników, stosować
można różne rodzaje przewidywań:
§
niezmienności – zakładające, że w
przyszłości nie nastąpią zmiany
§
tendencji (trendu) – zmiany zachodzące
w przyszłości wykażą określony kierunek
§
cykliczne – założenie okresowego
powtarzania się pewnych zjawisk
§
asocjatywne – na podstawie obserwacji
jednego zjawiska przewiduje się wystąpienie innego zjawiska
§
per analogiam – zakładające
podobieństwo dwu układów zdarzeń
-
drugie stadium systemu ocen przedstawia
skalę wartości wyników poszczególnych rozwiązań, jest ona zwykle intuicyjna,
dlatego poprawniejsza byłaby nazwa: skala pożądalności – ustalamy pożądalność
każdego wyniku.
4. Następnie
stosujemy kryterium decyzji, za pomocą którego wybieramy decyzję
najlepszą w danych warunkach.
5. Ostateczne
sprawdzenie poprawności podjętej decyzji następuje w życiu praktycznym
weryfikującym wszystkie podjęte decyzje. Podejmowanie decyzji ma charakter
cykliczny: wywodzi się z przeszłości i przez teraźniejszość sięga w przyszłość.
Proces podejmowania decyzji
składa się z kilku etapów. Są to:
ü
Identyfikacja problemu (np. konflikt w grupie,
który obniża efektywność zespołowych działań grupy );
ü
Określenie celów, które trzeba osiągnąć, aby
rozwiązać problem (np. wyeliminowanie wpływu, jaki na grupę mają najbardziej
konfliktowi pracownicy i wzmocnienie
spoistości grupy);
ü
Podjęcie decyzji przygotowawczych (np.
rozstrzygnięcie czy decyzje związane
z rozwiązaniem problemu podejmować będzie sam menadżer, czy przy
współudziale grupy);
ü
Określenie alternatyw, które są dostępne (np.
zwolnić konfliktowych pracowników, przenieść ich do innych zespołów, próbować
przemówić im do rozsądku, wyznaczyć grupie atrakcyjne zadanie, które zintegruje
grupę itp.);
ü
Ocena alternatyw – ich zalet i kosztów (np.
zwolnienie konfliktowych pracowników można oznaczać konflikt ze związkami zawodowymi, przeniesienie ich do
innych zespołów może wpłynąć niekorzystnie na pracę tych zespołów, prośba
perswazji może okazać się skuteczna tylko w krótkim okresie itp.);
ü
Wybór postępowania;
ü
Wprowadzenie w życie wybranej alternatywy;
ü
Rejestracja i analiza konsekwencji wdrożenia
decyzji.

FAZY PRZYGOTOWANIA I PODEJMOWANIA DECYZJI
PRZESZKODY W ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW PRZEZ
KIEROWNIKÓW
Irving L. Janis i Leon Mann
wyróżnili cztery wadliwe podejścia do dostrzegania problemów i ich rozwiązywania., które mogą
przeszkadzać ludziom zmuszonym do podejmowania ważnych decyzji (zob. rys.
1).
1.
Odprężone
unikanie: kierownik postanawia, że nie będzie decydować lub działać,
gdy zauważy, że konsekwencje braku działania nie będą poważne. Taką postawę
może zająć kierownik, któremu przełożony powiedział , że jego awans zależy od
jego efektywności. Dowiadując się z plotek, że przełożony ten prawdopodobnie
zostanie zwolniony, kierownik nic nie robi. Gdyby jednak nie wiedział o
zagrożonej pozycji przełożonego, pracowałby gorliwie i intensywnie w wydłużonym
czasie.
2.
Odprężona
zmiana : Kierownik postanawia podjąć jakieś działania, gdyż zdaje
sobie sprawę z tego, że konsekwencje bezczynności będą znaczne. Jednakże
zamiast zanalizować sytuację, wybiera pierwszą pojawiającą się możliwość, wykazującą pozornie mały
stopień ryzyka. Unika się starannej analizy.
3.
Defensywne
unikanie: kierownik w obliczu problemu, którego nie potrafi
rozwiązać na podstawie dotychczasowych doświadczeń, szuka drogi wyjścia. Może
dokładać rozważanie konsekwencji lub starać się przerzucić odpowiedzialność na kogoś innego. Może
pozwolić komuś innemu podjąć decyzję ( i
ponieść jej konsekwencje) lub po prostu zlekceważyć ryzyko i wybrać rozwiązanie najbardziej oczywiste.
Postawa rezygnacji przeszkadza mu lekceważyć lepsze warianty.
4.
Panika:
kierownik jest pod presją nie tylko
samego problemu, ale i czasu. To
prowadzi do dużego stresu, który może
przejawiać się w bezsenności, rozdrażnieniu, koszmarach sennych itp. W skrajnym przypadku występuje
stan chorobowy. W niewłaściwym przypadku
sytuacja może się pogarszać.
Granice racjonalnego rozwiązywania problemów. Jeśli
nawet kierownik stara się podchodzić do rozwiązywania problemów racjonalnie,
powstawać będą pomyłki wskutek ograniczonych możliwości pozyskiwania i
wykorzystywania informacji. Niemal w
każdej sytuacji informacja jest niepełna. Pozyskiwanie pewnych danych może być
niemożliwe ze względu na potrzebny na to czas i pieniądze. Zamiast poszukiwania
najlepszej czy idealnej decyzji, kierownicy często zadawalają się decyzją,
która w wystarczającym stopniu zaspokoi ich potrzeby, godzą się na pierwszą
zadawalającą, na którą natrafią. Nie zwalnia to oczywiście kierownictwa z prób
podejmowania możliwie najlepszych decyzji.
Przezwyciężanie przeszkód przy indywidualnym
rozwiązywaniu problemów
Oprócz racjonalnego procesu
rozwiązywania problemów istnieją inne sposoby zwiększania skuteczności podejmowania decyzji.
1.
Ustalenie priorytetów. Kierownicy
codziennie stykają się z licznymi problemami i zadaniami, których sama ilość jest oszałamiająca. By tego uniknąć, powinni
po ustaleniu lub korekcie priorytetów
rozdzielać swój czas zgodnie z nimi.
2.
Uzyskiwanie
istotnych informacji. George P. Huber zdefiniował określone kategorie
informacji istotnych w podejmowaniu decyzji.
Podstawowe
informacje- tworzą zasadniczą
strukturę sytuacji decyzyjnej. Uzyskuje się je w trakcie identyfikacji problemu
i opracowywania wariantów.
Informacje
precyzujące - ukierunkowują
podstawowe informacje i ułatwiają ocenę
wariantów. Jedynie z tych informacji wskazują prawdopodobieństwa przyszłych
stanów natury oraz szanse rzeczywistego wystąpienia przewidywanych konsekwencji każdej możliwości. Drugie z nich
informują o względnym znaczeniu każdego z kryteriów realizacji celów
organizacji.
Informacja
o efektywności - jest to wynik
różnych kierunków działania Jednym z jej składników jest korzyść lub strata dla organizacji
wynikająca z wyboru poszczególnych wariantów.
Nie wszystkie tego rodzaju informacje są
jednakowo istotne dla określonego
problemu. W niektórych jednak
sytuacjach wszystkie są ważne i prawie wszystkie wchodzą w grę w
przypadku złożonych lub
ważniejszych. decyzji.
Decydowanie o tym , kto decyduje
Kierownicy podejmują decyzje
sami, a także wciągają do tego procesu inne osoby. Pierwsze decyzją , jaką
kierownik musi podjąć jest to: kto będzie decydować?
ANAGAŻOWANIE
INNYCH : JAKOŚC I AKCEPTACJA Tradycyjnie,
ostateczna odpowiedzialność spoczywa na kierowniku, który powinien skłonić lub
zmusić podwładnych do posłuszeństwa.
Takie podejście nie zawsze jest jednak właściwe. Niekiedy istnieją w
pełni uzasadnione przyczyny oporu podwładnych
wobec jakiejś decyzji. Możliwe, że zdają sobie sprawę z wariantów
rozwiązań lub istotnych czynników, które nie zostały wzięte pod uwagę w
pierwotnej analizie. W takich przypadkach decyzja kierownika może zawieść, gdyż
nie zdoła on przekonać podwładnych do chętnego jej wdrażania. W innych
przypadkach podwładni pracownicy mogą
lojalnie realizować decyzję, chociaż się z nią nie zgadzają, ale wyniki będą
słabe, bo decyzja była błędna. Problemy wymagające jakościowo dobrej decyzji, a
niekiedy akceptacji, zazwyczaj dotyczą zagadnień technicznych., występujących w
takich dziedzinach jak zaopatrzenie, technologia czy finanse, dziedzinach gdzie
jest ważna wiedza specjalistyczna kierownika. Wówczas kierownik może sam
skutecznie rozwiązywać problemy tego typu.
Niekiedy
decyzje musza odznaczać się zarówno wysoką jakością, jak i znaczną
akceptacją. Wtedy najlepszą decyzją
można podjąć grupowo, gdyż rozwiązanie nie akceptowanie prawdopodobnie
zawiedzie.
Gdy podwładni odpowiedzialni są
za rozwiązywanie problemu, ich poczucie godności rośnie i są dumni z wykazania
własnej przydatności dla organizacji. Są też i ujemne strony, np. angażowanie
pewnej liczby osób do rozwiązywania problemu.
Kiedy angażować podwładnych
Victor Vroom i Philiop Yetton w
swych pracach zaproponowali kilka pytań, które ułatwiają kierownikom wybór
stylu podejmowania decyzji przy rozwiązywaniu określonego problemu:
-
czy mamy dostateczną ilość informacji i
umiejętności do rozwiązywania problemu na własną rękę? Jeśli nie, to
samodzielne rozwiązywanie nie będzie właściwe;
-
czy musimy podjąć jakościowo dobrą decyzję, z którą
nasi podwładni prawdopodobnie nie będą się zgadzać? Jeśli tak, dążenie do pełnej zgodności grupy
nie będzie właściwe; w tym przypadku zrezygnowanie z prawa do podjęcia
ostatecznej decyzji może oznaczać, że decyzja nie będzie mieć potrzebnej przy
danym problemie obiektywnej jakości;
-
czy problem jest ustrukturyzowany, to znaczy, czy
wiemy, jakie informacje są nam potrzebne i gdzie je znaleźć? Jeśli nie, to
pożądane byłoby poszukiwanie rozwiązania grupowego z wysokim stopniem interakcji między jej
członkami; w innym przypadku nie otrzymalibyśmy potrzebnej nam informacji, albo
otrzymalibyśmy ją niedostatecznie sprawnie;
-
czy akceptacja grupy ma podstawowe znaczenie dla
osiągnięcia powodzenia? Jeśli tak, to styl autorytarny, w najmniejszym stopniu angażujący podwładnych, może być niewłaściwy;
-
czy, jeśli ważna jest akceptacja decyzji, istnieje
prawdopodobieństwo, że podwładni nie będą zgadzać się między sobą, co do tego
która decyzja jest najlepsza? Jeśli tak, pożądane są style wiążące się z grupowym podejmowaniem decyzji; jedynie w grupie
możliwa jest otwarta dyskusja i ostateczne złagodzenie różnic poglądów
podwładnych; przy stosowaniu innego stylu niektórzy podwładni mogą być
niezadowoleni z podjętej decyzji.
Stopień, w jakim kierownicy
powinni podejmować decyzje wspólnie z podwładnymi, zależy od rodzaju problemu i
od warunków, w których są one podejmowane.
Skuteczni kierownicy nie czekają na pojawienie się problemów;
aktywnie poszukują problemów i okazji. Jednym z ważniejszych obszarów
odpowiedzialności kierowników jest ustalenie, którym problemom i okazjom
powinni poświęcać całą swoja uwagę.
4) Elementy
systemu informacyjnego
REWOLUCJA
KOMPUTEROWA
W dużych organizacjach złożone systemy
elektronicznego przetwarzania danych (EPD) kontrolują całe przedsięwzięcia i
zbiory operacji. Aby kierownicy 0 mieli pewność, że otrzymywana przez nich
informacja komputerowa jest dokładna i nadająca się do wykorzystania, powinni
rozumieć procesy, za pomocą, których dane są wprowadzane do komputerów,
analizowane i przedstawiane.
WARTOŚĆ I KOSZT
INFORMACJI
Zadaniem systemów informowania
kierownictwa (SIK) jest dostarczanie kierownikom właściwych informacji we
właściwym czasie. Robert H. i Richard L. Van Horn uważają, że wartość
informacji zależy od czterech czynników: jej jakości, aktualności ilości oraz
powiązania z zadaniami możliwymi do podjęcia przez kierownictwo.
Jakość
informacji.
Im informacja jest dokładniejsza, tym wyższa jej jakość i tym pewniej
kierownicy mogą na niej polegać przy podejmowaniu decyzji. Ogólnie biorąc
jednak, koszt uzyskania informacji rośnie wraz z jakością.
Aktualność
informacji.
aktualność informacji zależy od sytuacji. Na przykład informacja dla naczelnego
kierownictwa, wykazująca postęp w realizacji długofalowych celów, może być
uznana za aktualną, jeśli będzie napływać w odstępach kwartalnych. Natomiast
kierownicy średnich i niższych szczebli, odpowiedzialni za bieżące operacje,
powinni częściej otrzymywać informacje kontrolne. Kierownicy kontroli jakości
muszą otrzymywać dzienne lub tygodniowe sprawozdania o zwrotach od odbiorców.
Ilość
informacji. Kierownicy
nie mogą na czas podejmować dokładnych decyzji bez dostatecznych informacji.
Jeśli dostają ich więcej niż są w stanie skutecznie wykorzystać, to mogą
przeoczyć informacje o ważnych problemach.
Związek informacji
z zadaniami. Informacje otrzymywane przez kierowników powinny być powiązane z ich obowiązkami i zadaniami. Kierownik
kadr nie musi znać poziomu zapasów, a kierownik odpowiedzialny za zamawianie
zapasów nie musi wiedzieć o stanie pracowników sztabowych zatrudnionych w
innych działach.
Jaka informacja
jest potrzebna? Przy określaniu, jaka informacja jest potrzebna danemu kierownikowi, dobrze
jest rozróżniać dane informacje oraz informacje kierownicze. Dane są to
surowe, nie poddane analizie fakty, liczby i zdarzenia, z których można
opracować informacje. Informacje są to przeanalizowane lub przetworzone
dane, które powiadamiają odbiorcę o sytuacji. Informacje kierownicze
dotyczą kierunków działania; ze względu na to, że są dokładne, aktualne i powiązane
z zadaniami, a także wskazują na główne cechy danej sytuacji.
SYSTEMY INFORMOWANIA
KIEROWNICTWA (SIK)
SIK jako sformalizowana metoda udostępniania
kierownictwu dokładnej i aktualnej informacji, ułatwiającej podejmowanie
decyzji i umożliwiającej skuteczne wykonywanie planistycznych, kontrolnych i
operacyjnych funkcji organizacji.
EWOLUCJA SIK
W przeszłości systemy
informowania kierownictwa były wysoce nieformalne pod względem struktury i
wykorzystania. Dopiero wraz z nadejściem komputerów, z ich możliwościami
przetwarzania i streszczania dużych ilości danych, projektowanie systemów
informowania kierownictwa stało się procesem sformalizowanym i przedmiotem
badań. Dążenie do efektywnego wykorzystania komputerów prowadziło do
rozpoznawania i badania istniejących systemów informacyjnych oraz do
planowania, wdrażania i analizowania nowych.
EPD. Początkowo komputery stosowano
głównie do przetwarzania danych na potrzeby kilku funkcji organizacyjnych,
zazwyczaj księgowości i fakturowania. Aby radzić sobie z tymi nowymi zadaniami,
działy przetwarzania danych opracowały znormalizowane sprawozdania na potrzeby
kierowników operacyjnych. Te sprawozdania stały się ważną częścią systemów
informowania kierownictwa w wielu organizacjach.
SIK. Rozrastanie się działów EPD skłoniło kierowników do
bardziej racjonalnego planowania systemów informacyjnych w ich organizacjach.
Doprowadziło to do powstania koncepcji skomputeryzowanych systemów
informacyjnych, które później zyskały nazwę komputerowych SIK- lub po prostu SIK.
Gdy funkcje działów EPD wyszły poza rutynowe przetwarzanie masy
znormalizowanych danych, zaczęły przybierać nazwę działów SIK.
SWD. Powszechne zastosowanie
mikrokomputerów pozwala kierownikom na tworzenie własnych baz danych oraz na
elektroniczne przetwarzanie informacji odpowiednio do potrzeb, bez konieczności
oczekiwania na sprawozdania składane przez dział EPD/SIK.
SE.W bliskiej przyszłości nastąpi
powszechne zastosowanie systemów eksperckich. Systemy te posługują się sztuczną
inteligencją do diagnozowania problemów, zalecania strategii unikania lub
rozwiązania tych problemów, uzasadniania takich zaleceń oraz do "uczenia
się" z każdego doświadczenia czy sytuacji.
ROZMAITE INFORMACJE DLA RÓŻNYCH SZCZEBLI KIEROWNICTWA
G. Anthony Gorry i M. S. Scott
Morton wskazali, że system informacyjny organizacji musi dostarczać informacje
kierownikom na trzech poziomach odpowiedzialności: kontroli operacyjnej,
kontroli kierowniczej i planowania strategicznego.
*Potrzeby informacyjne w zależności od rodzaju
decyzji
|
Cechy informacji
|
Kontrola operacyjna(pierwsza
linia)
|
Kontrola
kierownicza(szczebel naczelny I średni)
|
Planowanie
strategiczne(szczebel naczelny)
|
|
Źródło
|
Głównie wewnętrzne
|
|
Głównie zewnętrzne
|
|
Zakres
|
ściśle określony, wąski
|
|
Bardzo szeroki
|
|
Stopień
agregacji
|
Szczegółowy
|
|
Zagregowany
|
|
Horyzont czasu
|
Historyczny
|
|
Przyszły
|
|
Aktualność
|
Znaczna
|
|
Niewielka
|
|
Dokładność
|
Duża
|
|
Mała
|
|
Częstotliwość wykorzystania
|
bardzo duża
|
|
Mała
|
Projekt SIK musi uwzględniać potrzeby
informacyjne różnych szczebli kierownictwa. Na przykład,jak wskazuje tablica,
źródła informacji do kontroli operacyjnej znajdują się głównie wewnątrz
organizacji, do planowania strategicznego zaś- przeważnie poza nią.
KONTROLA
OPERACYJNA.SIK
na potrzeby kontroli operacyjnej musi dostarczać codziennie lub co tydzień
bardzo dokładne i szczegółowe informacje. Kierownik produkcji chce wiedzieć,
czy straty materiałowe nie są nadmierne, czy koszty nie zostały
przekroczone. Kierownik sprzedaży może potrzebować informacji o liczbie wizyt
złożonych klientom przez akwizytorów.
ŚREDNI SZCZEBEL
KIEROWNICTWA. Kierownicy średniego szczebla, na przykład
zakładów troszczą się o bieżącą i przyszłą efektywność swoich jednostek.
Potrzebują zatem istotnych informacji dotyczących tych jednostek-o poważnych
kłopotach z dostawcami, o nagłym spadku sprzedaży czy wzroście popytu na
określoną grupę wyrobów. Na przykład kierownikom zakładów potrzebne będą dość
szczegółowe informacje o kosztach produkcji i jednocześnie ogólniejsze
informacje o warunkach ekonomicznych oraz o przewidywanym zapotrzebowaniu
rynku.
NACZELNE
KIEROWNICTWO. Kierownikom naczelnego szczebla SIK musi dostarczać informacje do
planowania strategicznego i kontroli kierowniczej. Przy planowaniu
strategicznym podstawowego znaczenia nabierają zewnętrzne źródła informacji- o
warunkach ekonomicznych, osiągnięciach technicznych, działaniach konkurencji
.Natomiast do sprawowania funkcji kontroli kierowniczej potrzebne są zarówno wewnętrzne, jak i
zewnętrzne źródła informacji. Naczelni kierownicy troszczą się o ogólną
efektywność finansową ich organizacji. Potrzebna jest im zatem kwartalna
informacja o wielkości sprzedaży i zysku oraz o efektywności konkurencji.
Sprawozdania kontroli wewnętrznej
docierają do naczelnego kierownictwa w odstępach miesięcznych,
kwartalnych, a czasem nawet rocznych.
PROJEKTOWANIE
SKOMPUTERYZOWANEGO SIK
@ MODEL ROBERTA
G. MURDICKA
1.Etap wstępnego
przeglądu i definiowania problemu. Po zorganizowaniu zespołu zadaniowego, któremu powierzono
zaprojektowanie SIK, należy szczegółowo ocenić możliwości organizacji i jej
strategiczne cele, a także wszelkie czynniki zewnętrzne, wiążące się z
funkcjami organizacji. Na podstawie tej oceny można ustalić definicję
potrzebnego organizacji systemu informacyjnego i określić informacyjne,
operacyjne i funkcjonalne zadania.
2.Etap koncepcji
projektu. Na
podstawie analizy obecnego systemu informacyjnego można opracować warianty
projektu SIK, z uwzględnieniem określonych wymagań funkcjonalnych .Prowadzi to
do wyboru wstępnego projektu. W tym momencie przydziela się zadania, informuje
pracowników o pracach zespołu zadaniowego i przystępuje do przygotowania
programu szkolenia.
3. Etap szczegółowego
projektowania. Po wyborze koncepcji projektu można ustalić specyfikację
funkcjonalną nowego SIK, a więc zaprojektować jego elementy, oprogramowanie,
tworzenie schematów blokowych oraz bazy danych. Tworzy się model systemu,
testuje go, doskonali, analizuje do czasu osiągnięcia zakładanego poziomu
funkcjonowania.
4.Etap
ostatecznego wdrożenia. Określa się formalne warunki nowego SIK, przydziela pomieszczenia, kończy
rozbudowę urządzeń i opracowywanie projektów formularzy. Rozpoczyna się program
szkolenia. Następuje zakończenie projektowania i testowania oprogramowania dla
SIK oraz wprowadzanie do systemu bazy danych organizacji. Po serii ostatecznych
sprawdzeń SIK jest przygotowany do wdrożenia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz