Zarządzanie kadrami
Organizacja - grupa ludzi współpracujących ze sobą w sposób
skoordynowany
i uporządkowany dla osiągnięcia pewnego zestawu celów (np. zysk, obrona narodowa, społ. zadowolona).
i uporządkowany dla osiągnięcia pewnego zestawu celów (np. zysk, obrona narodowa, społ. zadowolona).
Istota zarządzania - zestaw działań skierowany na zasoby organizacji
i wykonywany
z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny.
z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny.
zestaw działań (funkcja zarządzania)
-
planowanie i
podejmowanie decyzji,
-
organizowanie,
-
przewodzenie
(kierowanie ludźmi),
-
kontrolowanie.
zasoby organizacji
-
ludzkie,
-
finansowe,
-
rzeczowe,
-
informacje.
sposób sprawny - wykorzystanie zasobów mądrze i bez marnotrawstwa.
sposób skuteczny - uzyskanie powodzenia w działaniach.
Przewodzenie i kierowanie ludźmi:
Przewodzenie
i kierowanie ludźmi - zespół procesów stosowanych w celu sprawienia, aby
członkowie organizacji współpracowali ze sobą w interesie organizacji.
Procesy w kierowaniu:
-
motywowanie
pracowników,
-
kierowanie
działaniami ludzkimi,
-
wywieranie
wpływu na innych,
-
zarządzanie
procesami interpersonalnymi i grupowymi,
-
komunikowanie
się w organizacji.
Kierowanie sobą:
Trzeba
dobrze kierować sobą, aby móc robić to z innymi ludźmi skutecznie.
Co powinienem robić, aby skutecznie
mówić do ludzi?
-
trzeba sprawić
wrażenie człowieka pełnego entuzjazmu, być przekonywującym i mieć żywy język,
-
mieć styl
swobodnej rozmowy,
-
intonacja
głosu uzależniona od liczby słuchaczy i od tematu rozmowy.
Zasady mówienia:
-
kim jesteś -
osobowość, wiedza na temat, doświadczenie, siła głosu, nie można być
nieśmiałym, skromnym
-
jak mówisz -
najlepszy sposób wykorzystania własnego głosu, przedstawienie siebie,
materiału, rozmowę można ilustrować przykładami, należy się odprężyć, panowanie
nad oddechem, kontakt wzrokowy, dobra postawa siedząca i stojąca.
-
co mówisz -
wymaga stosowanego wyboru i uporządkowania materiału.
Przygotowanie wystąpienia, trzeba
przed podjęciem pisania zadać sobie 5 pytań:
1.
co jest moim
celem (dlaczego mówię),
2.
do kogo mówię,
(trzeba jak najwięcej wiedzieć o słuchaczach, jaki poziom intelektualny
reprezentują)
3.
gdzie będziesz
mówić (wielkość, kształt i akustyka sali),
4.
o jakiej porze
dnia będziesz mówić (pora dnia ma wpływ na układ twojego przemówienia),
5.
jak masz
zorganizować przeznaczony dla siebie czas (45 minut to czas, w którym
audytorium słucha tego, co się do niego mówi).
Jak przygotowuje wystąpienie w
zależności od czasu?:
-
wstęp (4-8
minut),
-
wątek główny,
-
zakończenie.
2
tygodnie to najlepszy czas:
-
na dużym
arkuszu piszę pojęcia, kluczowe wyrazy, nagłówki,
-
nie piszę
całymi zdaniami (sprawdzam daty, liczby statystyczne),
-
pracuję od 15
do 20 minut przez 5,6 dni,
-
wycinam to co
nie ma związku z tematem.
2
dni:
-
muszę
zakończyć pracę w ciągu dnia, żeby nie popaść w panikę.
2
godziny:
-
nagłówki,
notatki są najważniejsze (to nie jest koncert życzeń, to muszę być złote myśli,
muszę nabrać dystansu, zrelaksować się).
Część główna:
-
czas 2, 3 h,
-
kluczowe
pojęcia, wyrazy,
-
nie pisać
całymi zdaniami,
-
sprawdzać
daty, liczby, dane statystyczne,
-
wyciąć rzeczy
nie związane z tematem,
-
ułożyć wg
kolejności znaczenia – stosować zasadę greckiej retoryki – zaczynać od rzeczy
ważnej i przechodzić do mniej ważnych rzeczy, dopiero na koniec
przedstawić rzeczy najważniejsze (gwarantuje to zainteresowanie słuchaczy.
Wprowadzenie:
-
czas 4-8 min.,
-
nie korzystać
z notatek, patrzeć na ludzi
-
2 części:
wstęp ogólny, wprowadzenie do tematu,
-
przedstawić
się, powiedzieć coś miłego wyrazić szacunek dla słuchaczy
Zakończenie:
-
podsumowanie
wszystkich przedstawionych myśli; kończyć na sympatycznej minie; opowiedzieć na
każde pytanie, które można zapisywać; przy wrogich pytaniach należy zachowywać
spokój.
Kluczowe problemy (konspekt
wzorcowy):
1.
wykorzystaj
swoje możliwości.
-
panuj nad
nerwami, eliminuj napięcia,
-
przekonuj
własną osobowość,
-
stój / siedź
we właściwej pozycji, utrzymuj wzrokowy kontakt ze słuchaczami.
2.
staranne przygotowanie,
-
zdanie sobie
sprawy z celów,
-
poznaj
audytorium,
-
wybieranie i
uporządkowywanie materiałów,
-
ukształtowanie
swojego wystąpienia,
-
mów wyraźnie i
modeluj głos.
Składniki komunikowania się:
-
na słowa
przypada 10%,
-
na głos
przypada 35%,
-
na język ciała
przypada 55%.
Umiejętność
postępowania z ludźmi to zachowanie w bezpośrednich kontaktach, które pomaga
w doprowadzeniu do pożytecznego skutku. Zachowanie to wszystko co mówisz i
robisz, a jego znaczenie wynika z tego, że twoje zachowanie jest oczywiste dla
każdego z kim się stykasz.
Problem zachowań
wizualnych (pozawerbalnych) – obejmuje:
a. wyraz twarzy,
b. oczy,
c. ruch rąk,
d. ruchy nóg,
e. postawa,
f. przestrzeń, ukierunkowanie i
odległość (jak siadasz w stosunku do drugiej osoby).
Elementy
uzupełniające:
·
ubranie,
·
budowa
ciała,
·
ogólny
wygląd.
Ludzie
na podstawie zachowań wizualnych wyrabiają sobie o nas zdanie. Odbywa się to
podczas pierwszego spotkania. Pierwsze wrażenie jest bardzo trwałe i silne.
Ludzie wyobrażenie o nas wyrabiają sobie na podstawie kilku kombinacji:
-
wyraz
twarzy i ruch głowy,
-
gesty
rąk i ramion,
-
reszty
ciała.
Postrzeganie jako
wyniosłego:
Twarz i głowa
-
wpatrywanie się w drugą osobę,
-
ironiczny uśmiech,
-
podniesienie brwi wskazujące na przesadne zdziwienie,
-
patrzenie z nad okularów.
Ręce i ramiona
-
wskazywanie palcem na drugą osobę,
-
walenie pięścią w stół,
-
pocieranie karku dłonią.
Ciało
-
stanie nad osobą, która siedzi,
-
chodzenie dookoła,
-
siedząc przechylasz się do tyłu z założonymi rękami za głowę.
|
Wrażenie uważnego
Twarz i głowa
-
gdy słuchasz drugiej osoby patrz na nią przez ¾ czasu,
-
pochyl głowę lekko w bok.
Ręce i ramiona
-
przyłóż dłoń do policzka,
-
powoli pogładź się po głowie lub uszczypnij się między oczami,
-
gdy nosisz okulary, zdejmij je i końce uchwytów lekko włóż do ust.
Ciało
-
gdy mówisz przechylaj się nieco do przodu,
-
gdy słuchasz pochylaj się nieco do tyłu,
-
nie poruszaj nogami.
|
Zachowania werbalne:
W bezpośrednim kontakcie możesz:
Ø szukać pomysłów lub je
przedstawiać,
Ø rozbudowywać pomysły lub
sprzeciwiać się,
Ø popierać cudze zdanie lub wykazywać
trudności,
Ø szukać lub udzielać wyjaśnień i
informacji.
Recepta na to, jak zachowywać się
w stosunku do innych w sposób uczestniczący (lub bardziej dyrektywny, stawiając
innym wyzwania).
Jak wpływać na zachowanie innych:
1. szukanie pomysłów skutecznie
pobudza (w 9 na 10 przypadków) drugą osobę do wysuwania propozycji; jest
właściwe, gdy chcemy skorzystać z czyjegoś dorobku,
2. wysuwanie pomysłów częściej
wywołuje sprzeciw niż poparcie (czy wykazywanie trudności); w 4 na 10
przypadkach wykazywanie aktywności uzyskuje akceptację; skutecznym sposobem
uzyskania poparcia jest rozbudowywanie cudzych pomysłów,
3. w 7 na 10 przypadkach wyrażanie
sprzeciwu wywołuje reakcję obronną; może pojawić się spirala sprzeciwu;
popieranie cudzego zdania jest skutecznym sposobem zachęcania danej osoby do
dalszej wypowiedzi (w 8 na 10 przypadkach skutecznie).
4. wskazywanie trudności – zachowanie
dość częste, lecz także ryzykowne, gdyż nie można przewidzieć zachowania danej
osoby; szukanie wyjaśnień uzyskujemy w 9 na 10 przypadkach, ale możemy popaść w
pętlę informacyjną (gdy ktoś ma dużą wiedzę i może opowiadać i opowiadać
na dany temat).
Przywództwo – pewien proces, właściwości;
jako proces polega na użyciu wpływu bez sięgania po środki przymusu z zamiarem
kształtowania celów grupy, organizacji oraz motywowania zachowań nastawionych
na osiąganie tych celów; jako właściwość jest zestawem cech przypisywanych
jednostkom, które są postrzegane jako przywódcy.
Przywódcy to ludzie, którzy wpływają na zachowanie innych
bez konieczności uciekania się do użycia siły; to osoby akceptowane tej w roli
przez innych.
Co jest ważne dla
przywódcy:
1. musisz sobie zdawać sprawę z
twoich celów, co masz zamiar osiągnąć,
2. kim są twoi ludzie, jakie są ich
umiejętności, jakie mają słabe i mocne strony,
3. istotę zagadnienia dla ciebie jest
w jaki sposób skojarzyć twoich ludzi i ich umiejętności z zadaniami i
celami, które masz zrealizować.
Nie możesz być pobłażliwy dla ludzi przy realizacji
wytyczonych zadań.
25 cech uznanych za najbardziej cenne
na najwyższym szczeblu zarządzania,
wg kolejności ich ważności, na podstawie ankiety przeprowadzonej w
najskuteczniejszych firmach amerykańskich:
1.
umiejętność
podejmowania decyzji,
2.
przywództwo,
3.
prawość,
4.
entuzjazm,
5.
wyobraźnia,
6.
chęć do
ciężkiej pracy,
7.
umiejętności
analityczne,
8.
zrozumienie
dla innych,
9.
umiejętność
dostrzeżenia okazji,
10. umiejętność sprostania nieprzyjaznym sytuacjom,
11. umiejętność szybkiego przystosowania się do zmian,
12. skłonność do podejmowania ryzyka,
13. przedsiębiorczość,
14. umiejętność jasnego mówienia,
15. bystrość umysłu,
16. umiejętność sprawnego administrowania,
17. otwartość umysłu,
18. wytrwałość,
19. skłonność do pracy przez wiele godzin,
20. ambicja,
21. konsekwencja w dążeniu do celu,
22. umiejętność jasnego pisania,
23. ciekawość,
24. umiejętność posługiwania się liczbami,
25. umiejętność abstrakcyjnego myślenia.
Pozycja przywódcy względem grupy:
zachowanie
|
przydatne
|
Nieprzydatne
|
1.
przywódca kładzie nacisk na utrzymanie dystansu.
|
-
gdy grupa
dobrze go znała zanim został przywódcą.
-
Gdy grupa
przejawia skłonności do przesadnej poufałości.
-
Gdy trzeba
podejmować niepopularne decyzje.
-
Gdy się
zaczyna przewodzić nowej grupie.
|
-
gdy w grupie
istnieje już silne, tradycyjne poczucie dystansu wobec przywódcy.
-
Gdy ma się
pewność, że członkowie grupy nie będą się spoufalać.
|
2.
przywódca minimalizuje dystans
|
-
gdy między
kierownictwem a pracownikami brakuje porozumienia i wzajemnego zaufania.
-
wszyscy
dysponują taką samą wiedzą i doświadczeniem (w przybliżeniu).
|
-
gdy ze
względu na styl poprzednika dystans jest niewielki.
-
gdy może być
zrozumiane jako zachęta do spoufalenia się.
|
3.przywódca
utrzymuje równowagę między dystansem a zbliżeniem.
|
-
Większości w sytuacjach roboczych
|
-
jeśli trzeba
skorygować sposób traktowania grupy po przewodzeniu zbyt przyjaznym lub
nadmiernym dystansie.
|
Style kierowania:
1.
nakazowy (autorytarny), - manager sam podejmuje decyzje, oznajmia i wymaga
ich wykonania,
2.
nakłaniający (perswazyjny), - manager podejmuje decyzje po ograniczonej dyskusji,
wyjaśnia lub przekonuje podwładnych.
3.
konsultujący (konsultatywny), - manager uzyskuje wskazówki, sam ich udziela,
zasięga opinii podwładnych przed podjęciem decyzji.
4.
współuczestniczący (partycypacyjny), - manager przedstawia problem, określa graniczne
warunki rozwiązania, decyzje są podejmowane wspólnie.
5.
delegujący (demokratyczny), - manager pozwala działać podwładnym w określonych
granicach, definiując warunki brzegowe i dostosowania się do wymagań
podwładnych.
Styl
kierowania powinien dostosowany być do poziomu ludzi. Im bardziej doświadczony
i lepiej wykwalifikowani pracownicy tym bardziej odpowiadać będzie
demokratyczny styl kierowania.
Konflikt międzygrupowy:
W
przedsiębiorstwie chodzi o konflikty dotyczące rozwoju i przyszłości firmy.
Brak konfliktów może oznaczać stagnację albo myślenie stadne. Umiarkowane
nasilenie konfliktów jest istotnym warunkiem sprawności organizacji. Zadaniem
managera jest utrzymywanie konfliktu na akceptowanym poziomie i stosowanie
odpowiednich środków ich rozwiązywania, gdy zaczynają być szkodliwe.
Przyczyny konfliktów międzygrupowych:
1.
niezgodność
postrzeganych ról,
2.
różnice poglądów,
sądów lub charakteru jednostek,
3.
współzależność
wykonywanych zadań,
4.
korzystanie z
tych samych zasobów,
5.
różnice
światopoglądowe,
6.
sprzeczne
cele,
7.
odmienne
sposoby działania.
Dynamika konfliktu.
Każdy
konflikt rozwija się przechodząc różne stadia, jako manager musisz mieć
świadomość w jakim stadium rozwoju znajduje się dany konflikt, i kiedy on jest
zbędny lub szkodliwy dla organizacji trzeba go rozwiązać.
Stadia rozwoju konfliktu:
1.
stadium
utajnienia,
2.
stadium
dostrzeżenia,
3.
stadium
odczuwania,
4.
stadium
demonstrowania,
5.
stadium
"po bitwie".
Zarządzanie konfliktem - polega na eliminowaniu konfliktów zbędnych i
szkodliwych oraz stymulowania takich, które sprzyjają procesom integracji
zawodu i procesom rozwojowym organizacji. Celem jest maksymalna efektywność
pracy i satysfakcja ludzi.
Jak unikać konfliktów szkodliwych?:
1.
stawiać cele
grupowe ponad indywidualnymi celami jednostek,
2.
ustalić jasne
procedury i reguły organizacyjne,
3.
rozbudowywać
kanały przepływu informacji między grupami,
4.
opracować
skuteczne procedury rozwiązywania problemu,
5.
unikać
stosowania takich sytuacji, gdy jedna grupa wygrywa kosztem innych.
Jak łagodzić konflikty?:
1.
usuwać ich
przyczyny,
2.
stosować
reguły i procedury,
3.
ograniczyć
interakcje międzygrupowe,
4.
zaangażować
wszystkie strony w rozwiązywanie wspólnego problemu,
5.
ustalić
powiązania między grupami i ich pozycje,
6.
przesuwać
pracowników z jednej grupy do drugiej,
7.
ustalić dobre
stosunki między przywódcami grup,
8.
nagradzać
zgodną kooperację,
9.
wykorzystywać
także techniki zespołowe jak: trening grupowy lub tworzenie zespołów
bliźniaczych.
Jak stymulować twórcze konflikty?:
1.
wspierać
rywalizację między grupami (merytoryczną),
2.
tworzyć strefę
niepewności np. zmieniające cele i metody, ale nie w trakcie realizacji,
3.
sprowadzać do
grupy nowych uczestników wnoszących inne wartości i normy,
4.
zmieniać
struktury, procedury i systemy wynagradzania ale nie kosztami pracowników,
5.
ustanowić
liderów, którzy będą zachęcać uczestników zespołu do efektywniejszej pracy
własnym przykładem.
Narady:
Po co zwołujemy narady?:
1.
dla poprawy
komunikacji,
2.
powinna pomóc
w wprowadzaniu polityki i planów rozwoju na najbliższą przyszłość,
3.
powinna
ułatwić podejmowanie decyzji.
Narady
kończą się niepowodzeniem, gdyż występuje brak działania po naradzie.
Aby
narady nie kończyły się niepowodzeniem należy:
-
dobrze dobrać
ludzi; jeżeli w trakcie narady wybieramy ludzi do zespołu, to muszą brać pod
uwagę poufność przedmiotu obrad, staż, doświadczenie, zdolności intelektualne,
reprezentatywność oraz osobowość; gdy wybieramy przewodniczącego musimy brać
pod uwagę osobowość, umiejętność słuchania, umiejętność gospodarowania czasem,
umiejętność ustalania priorytetów, umiejętność podsumowywania, bezstronność,
rzetelność stanowczość.
Działania w wyniku narady:
1.
dostarczyć
uczestnikom notatkę z posiedzenia, np. informacje o ustaleniach i działaniach
przyjętych na naradzie,
2.
należy
zarejestrować podjęte decyzje i osoby odpowiedzialne za ich wykonanie,
3.
podjąć
działania kierownicze, co oznacza zainteresowanie się tym, co się stało po
naradzie; musimy zażądać sprawozdania z przebiegu działań i dopilnować
wdrożenia ustaleń,
4.
informacje o
wynikach przekazać osobom na naradzie, a także tym, które są wieloletnimi
pracownikami a nie biorą udziału w naradzie.
Pytania kontrolne do usprawnienia
narady:
Dla przewodniczącego:
-
poznaj
warunki, zasady i uczestników zebrania,
-
przygotuj
porządek dzienny i zaplanuj przebieg narady,
-
poradź się
przed posiedzeniem,
-
bądź
stanowczy, ale sprawiedliwy,
-
wskazuj na
wagę posiedzenia,
-
słuchaj,
-
dąż do
uzgodnienia działania.
Dla uczestnika:
-
przygotuj się
(zbierz fakty),
-
naradź się z
podwładnymi przed posiedzeniem,
-
nie spóźnij
się,
-
podporządkuj
się przewodniczącemu,
-
staraj się
wnieść konstruktywny wkład,
-
nie strać
panowania nad sobą,
-
pytaj, gdy
masz wątpliwości,
-
walcz o swoje,
ale nie marnuj czasu.
Problemy przy naradach:
1).
Problemy z ludźmi:
-
nieudolność
przewodniczącego,
-
bezczynność
sekretarza,
-
wrogość między
uczestnikami lub rywalizacja między działaniami ( syndrom zdobywania punktów ),
-
postawa
niechętna wobec narad (syndrom straty czasu ),
-
brak zaufania
lub zawiść ze strony tych, którzy nie uczestniczą w naradach ( syndrom co oni
tam robią ),
-
błędny dobór
uczestników spotkania.
2).
Problemy planowania:
-
zwołano we
zbyt krótkim wyprzedzeniem lub niewłaściwym czasie,
-
brak
zrozumienia celu narady,
-
brak porządku
dziennego lub ma złą strukturę,
-
źle
przygotowano materiały,
-
uczestnicy
uważają, że to wszystko omawiali.
3).
Problemy związane z brakiem dalszego ciągu:
-
nie rozesłano
protokołu,
-
nie podjęto
działań w wyniku przyjętych decyzji,
-
nie przekazano
ciągłości narad,
-
nie przekazano
sprawozdania kierownictwu.
Co należy robić, aby narady były
lepsze:
-
zmienić
postawy ludzi,
-
podkreślić
znaczenie i pilność spraw podnoszonych na naradzie (najlepiej jakby to zrobiło
naczelne kierownictwo),
-
planowanie:
a)
tak zaplanować
czas narady, by odpowiadał uczestnikom i opłacało się ją przeprowadzić,
b)
ustalić
dogodne miejsce narady, by nie było przerw i zakłóceń,
c)
określić
kompetencje i cele narad,
d)
zaplanować i
przygotować porządek dzienny ( każdy uczestnik musi wiedzieć, po co idzie
na naradę),
na naradę),
e)
rozważyć czy
będą potrzebne materiały pomocnicze ( jeśli tak to muszą być dokładne i
aktualne),
f)
rozważyć
potrzebę wcześniejszych konsultacji i dyskusji w trudnych sprawach, aby
przygotować grunt i uniknąć straty czasu w czasie posiedzenia,
Zadania działu kadr:
1.
doradzanie
radzie nadzorczej i dyrektorowi naczelnemu w sprawach polityki kadrowej,
2.
opracowywanie
i kierowanie systemami i programami kadrowymi oraz świadczenie usług w tym
zakresie,
3.
doradztwo na
rzecz kierowników liniowych,
4.
kontrolowanie
sposobów gospodarowania zasobami ludzkimi w całej organizacji.
Główne obszary specjalności i
praktyki zawodowej:
a.
planowanie
organizacji i zasobów ludzkich,
b.
rekrutacja,
c.
doskonalenie
zasobów ludzkich,
d.
stosunki
pracownicze,
e.
systemy zachęt,
f.
przestrzeganie
prawa i zasad równouprawnienia.
Planowanie organizacji – wiąże się to z projektowaniem nowych lepszych
sposobów organizowania współdziałania ludzi w pracy oraz z ułatwieniem
przeprowadzania odpowiednich zmian. W strategii przedsiębiorstwa podstawowymi
zagadnieniami są dzisiaj struktura i kultura organizacji. Planowanie zasobów
ludzkich zaczyna się od wnikliwego spojrzenia na podaż oraz zapotrzebowania
na pracowników. Nowo mianowany kierownik kadr i doskonalenia zasobów ludzkich powinien zacząć od przeanalizowania dostępnych zasobów. Wymaga to trzech etapów działania:
na pracowników. Nowo mianowany kierownik kadr i doskonalenia zasobów ludzkich powinien zacząć od przeanalizowania dostępnych zasobów. Wymaga to trzech etapów działania:
1)
zapewnienie
dostępnych aktualnych i dokładnych danych dotyczących obecni zatrudnionych
pracowników (powyżej 100 pracowników niezbędny staje się skomputeryzowany
system informacji kadrowej)
2)
prognozowanie
podaży pracowników, wiąże się to z przewidywaniem przechodzenia
na emeryturę, przerw w pracy, wpływu nieobecności na wielkość zatrudnienia. Planowanie zasobów ludzkich polega na rozwiązywaniu problemów dotyczących:
na emeryturę, przerw w pracy, wpływu nieobecności na wielkość zatrudnienia. Planowanie zasobów ludzkich polega na rozwiązywaniu problemów dotyczących:
-
doskonalenia
metod rekrutacyjnych,
-
ograniczenie
nieobecności w pracy,
-
szkolenie w
dodatkowych zawodach w celu zwiększenia elastyczności zatrudnienia,
-
szersze
stosowanie na część etatu.
3) prognozowanie zapotrzebowania na
siłę roboczą, należy zobowiązać kierowników liniowych
do oszacowania swoich potrzeb w ciągu najbliższych kilku lat; powinno się przeanalizować:
do oszacowania swoich potrzeb w ciągu najbliższych kilku lat; powinno się przeanalizować:
-
przyjęte
plany przedsiębiorstwa ze szczególnym uwzględnieniem wynikającego z nich
zapotrzebowania na pracowników,
-
uwzględnić
prawdopodobny wpływ postępu technicznego,
-
rozważyć jakie
będą potrzebne nowe metody pracy i jakie będą ich konsekwencje z punktu
widzenia szkolenia i stosunków pracowniczych.
Kierowanie rekrutacją – dla menadżera prowadzenie rekrutacji rozpoczyna się
od planów zatrudnienia i strategii organizacji. Ze względu na koszty rekrutacji
należy przeprowadzić wtedy gdy nie ma się odpowiednich zasobów wewnątrz
organizacji oraz gdy zapotrzebowanie na pracowników znajduje potwierdzenie w
planach zasobów ludzkich. Prowadzenie rekrutacji obejmuje pewną liczbę działań
i należą do nich:
a.
uzyskanie
przez organizację opinii, że ona jest dobrym miejscem pracy,
b.
przeanalizowanie
rynku pracy, na którym organizacja pozyskuje pracowników,
c.
przeanalizowanie
procedury zamieszczania ogłoszeń o miejscu pracy pod kątem, czy ogłoszenia
przynoszą oferty współmierne do ich kosztów,
d.
przeanalizowanie
procedury rekrutacyjnej pod kątem, czy kandydatów załatwia się szybko,
uprzejmie i sprawnie.
Kierowanie doskonaleniem zasobów
ludzkich – uzyskanie przewagi
konkurencyjnej wymaga wykwalifikowanej siły roboczej, dlatego w warunkach
gospodarki rynkowej wiele uwagi zwraca się na doskonalenie zasobów ludzkich.
Ostatecznym celem doskonalenia zasobów ludzkich jest doprowadzenie do
organizacji uczącej się – organizacja, w której nabywanie nowych umiejętności
i postaw oraz dostosowywania się do zmian jest dla wszystkich pracowników
ciągłym i naturalnym procesem prowadzącym do systematycznej samo odnowy.
Kierowanie stosunkami pracowniczymi –
stosunki pracownicze są to
wzajemne stosunki robocze między różnymi grupami pracowników. Należy zmierzać
do osiągnięcia wysokiego poziomu zaufania i współpracy. Model doskonały to
zjednoczenie załogi w dążeniu do realizacji celów przedsiębiorstwa. Warunkiem
skutecznych konsultacji i negocjacji jest prowadzenie ich w dobrej wierze,
natomiast warunkiem skutecznej komunikacji w organizacji jest świadomość
utrzymania potrzeby jej utrzymania w dół, w górę, w poprzek. Bez wysokiego
stopnia uczciwości, dobrej woli pracowników będzie narastała podejrzliwość i brak
współdziałania, a atmosfera wrogości to klęska wszystkich.
Kierowanie systemami zarządzania – do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej przez
przedsiębiorstwo konieczne jest motywowanie pracowników. Pracownicy przychodzą
do pracy aby uzyskać pieniądze, prestiż, uznanie, samorealizację oraz
towarzystwo kolegów. Dobry system zachęt powinien to wszystko uwzględniać.
Przestrzeganie przepisów prawa i
zasad równouprawnienia – szefowie
kadr muszą przestrzegać i znać przepisy prawa oraz dobrze je stosować.
Dotyczy to m. in.:
-
zawierania
umów o pracę,
-
zwalniania
zbędnych pracowników,
-
ujawniania
informacji oraz spraw związkowych,
-
bezpieczeństwo
pracy,
-
równouprawnienia
w pracy.
Motywowanie:
Klasyczna
psychologia wyodrębnia - intelektualne i emocjonalne motywy ludzkiego
postępowania.
Motywacja
ma różne znaczenia, najczęściej jest ona określana jako stan gotowości
człowieka do podjęcia określonego działania. Motywowanie w organizacji jest
etapem zmierzającym do realizacji ustalonych celów organizacji i polega na
powodowaniu, aby członkowie organizacji postępowali w sposób, który
przyczyni się do osiągnięcia tych celów. Każda organizacja tworzy własny system
motywacyjny, czyli system oddziaływania na swoich uczestników, którego celem
jest zachęcenie ich do podejmowania zachowań korzystnych oraz unikania zachowań
niekorzystnych z punktu widzenia organizacji. Brak systemu motywowania może
powodować ograniczenie aktywności zawodowej niektórych pracowników jedynie do
terminowego pobierania wynagrodzeń.
Modele motywacji:
1.
model
tradycyjny – związany z Taylorem i naukową szkołą organizacji, postrzegany
również jako model „człowieka
ekonomicznego”, w którym podstawowym czynnikiem pobudzającym do działania jest
płaca,
2.
model
stosunków współdziałania – związany z pracami Mayo, postrzegany jako model
„człowieka uspołecznionego”, w którym obok potrzeb materialnych jednostki
dostrzega się potrzeby uznania społecznego i przynależności,
3.
model zasobów
ludzkich – związany z pracami Maslowa i McGregor’a, postrzegany jako model
„człowieka samo realizującego się”, w którym obok różnych potrzeb ważne są
również potrzeby samorealizacji.
Teorie motywacji:
-
teoria treści,
-
teoria
procesu,
-
teoria
wzmocnienia.
Teoria treści zajmuje się tym „co” motywuje, jakie potrzeby
ludzie próbują zaspokoić, co zmusza ludzi do działania; podkreśla się znaczenie
zrozumienia czynników wewnętrznych człowieka powodujących, że postępuje on w
określony sposób zgodnie z założeniami twórców tej teorii (Maslow, McGregor,
Herzberg) ludzie będą tak działać i postępować, aby zaspokoić swoje potrzeby.
Teoria procesu koncentruje się na tym, „jak” się motywuje.
Określając w jaki sposób przez jakie cele poszczególne osoby są motywowane.
Podstawą tej teorii jest pojęcie oczekiwań, tzn. czego dana osoba oczekuje w
wyniku jej zachowań. Wg przedstawicieli teorii procesu (Porter, Lawler)
potrzeby są jedynie jednym z elementów procesu, w którym dane osoby decydują
jak postępować, a zachowanie ludzi zależy od wartości, które one mogą
osiągnąć dzięki pracy, które preferują, bądź brak, których odczuwają.
Teoria wzmocnienia kładzie nacisk na uczenie się zachowań. Zajmuje się
tym w jaki sposób skutki poprzedniego działania wpływają na zachowania w
przyszłości w cyklicznym procesie uczenia się. Zgodnie z tą teorią ludzie
postępują tak, jak postępują, ponieważ się tak nauczyli w przeszłości, że pewne
zachowania wiążą się z przyjemnymi efektami a inne z nieprzyjemnymi.
Poszczególne osoby są skłonne do przestrzegania prawa czy wykonywania poleceń,
ponieważ nauczyli się w domu i szkole, że nieposłuszeństwo pociąga za sobą
karę. Teoria wzmocnienia zw. Teorią modyfikacji zachowań.
Maslow – teoria potrzeb – założenie system
potrzeb jest zhierarchizowany, a zaspokojenie niższych potrzeb warunkuje
zaspokojenie potrzeb wyższych – jest to zasada hierarchii względnej.
Piramida potrzeb Maslowa:
1.
potrzeby
fizjologiczne – od zaspokojenia tych potrzeb uzależnione jest prawidłowe
funkcjonowanie organizmu człowieka,
2.
potrzeby
bezpieczeństwa – związane z dążeniem każdego człowieka do bezpieczeństwa
osobistego i socjalnego,
3.
potrzeby
społeczne (przynależności),
4.
potrzeby
statusu (uznania i szacunku) – od ich zaspokojenia zależy poczucie wartości
człowieka, jego pewność w siebie i poczucie własnej godności,
5.
potrzeby samorealizacji.
Poza wymienionymi Maslow wyróżnia jeszcze dwa typy
potrzeb, które nie są zauważalne u wszystkich ludzi:
-
potrzeba
wiedzy, ciekawości,
-
potrzeby
estetyczne.
Maslow uważał, że niemożliwe jest pełne
zaspokojenie wszystkich potrzeb przez człowieka, gdyż jego rozwój jest
nieograniczony.
Teoria X i Y McGregora:
TEORIA X
|
TEORIA Y
|
1.
ludzie niechętnie pracują, jeśli tylko mogą unikają pracy.
|
1.
praca jest konieczna do rozwoju psychicznego człowieka, ludzie pragną
interesować się swoją pracą i w odpowiednich warunkach sprawia im przyjemność
|
2.
ludzi trzeba zmusić lub przekupić do wysiłku.
|
2.
ludzie dążą do realizacji przyjętego celu.
|
3.
ludzie raczej wolą aby nimi kierowano i unikają odpowiedzialności
|
3.
w odpowiednich warunkach ludzie pragną odpowiedzialności i dążą do nich, a
samodyscyplina jest skuteczniejsza i może być surowsza od dyscypliny
narzuconej.
|
4.
ludzi motywują głównie pieniądze i lęk przed utratą poczucia bezpieczeństwa
|
4.
w odpowiednich warunkach pragnienie wykorzystania własnego potencjału
motywuje ludzi.
|
5.
większość ludzi nie wykazuj twórczych umiejętności z wyjątkiem przypadków,
gdy chodzi o wymyślanie sposobów ominięcia przepisów ustalonych przez
kierownictwo.
|
5.
umiejętności twórcze i pomysłowość występują powszechnie, ale są w poważnym
stopniu niewykorzystane.
|
Dwuczynnikowa
teoria Herzberga:
Fryderyk Herzberg ze swoimi współpracownikami
przeprowadził wywiad (203 osoby),
byli to inżynierowie i księgowi z Pitsburga. Dlaczego ludzie pewne objawy dzielili na wysoce zadowalające a inne na mniej?.
byli to inżynierowie i księgowi z Pitsburga. Dlaczego ludzie pewne objawy dzielili na wysoce zadowalające a inne na mniej?.
Jest
to dwuczynnikowa teoria Herzberga:
1.
grupa:
czynniki higieniczne,
2.
grupa:
czynniki motywacyjne.
Czynniki higieniczne
|
Opisy
|
1.
polityka i
administracja firmy
2.
nadzór
3.
stosunki
międzyludzkie
4.
wynagrodzenia
5.
pozycja
6.
pewność
pracy
7.
życie
osobiste
8.
warunki
pracy
|
-
dostępność jasno sformułowanej polityki, stopień zbiurokratyzowania, jakość
komunikacji, sprawność organizacyjna.
-
dostęp do szefa, jego umiejętności i osobowość.
-
stosunki z przełożonymi, podwładnymi o kolegami, jakość życia towarzyskiego w
pracy.
-
całość
wynagrodzeń w tym wszystkie świadczenia.
-
pozycja czy ranga, porównanie z innymi osobami, której symbolem jest tytuł
służbowy parking, samochód, rozmiary i wyposażenie gabinetu.
-
brak zagrożenia utraty stanowiska lub pracy w ogóle.
-
wpływ pracy
na życie rodzinne np. stres, długie godziny ciężkiej pracy czy konieczność
przeprowadzki w związku z pracą.
-
fizyczne środowisko pracy i stopień w jakim powoduje złe samopoczucie
|
Czynniki motywujące
|
Opisy
|
1. osiągnięcia
2.
uznanie
3.
zainteresowanie
pracą
4.
odpowiedzialność
5.
awanse
|
-
poczucie doprowadzenia czegoś do pozytywnego
zakończenia np. popisanie wielkiego kontraktu, a świadomość osiągnięcia jest
wprost proporcjonalna do wielkości wyzwania
- docenienie wkładu
danej osoby, uznanie wyrażone przez firmę lub kolegów, nagrody za zasługi
- praca interesująca z
natury, raczej różnorodna niż powtarzalna i skupiająca uwagę
. - możliwość
postępowania w pracy wg własnego uznania, okazywane prze firmę zaufanie,
prawo do podejmowania decyzji i odpowiedzialność za pracę innych
- wyższe stanowisko lub
pozycja lub perspektywa jego uzyskania.
|
Czynniki motywujące zapewniają poszczególnym osobom trwalsze
zadowolenie, natomiast czynniki higieniczne jeśli były nieodpowiednie
powodowały niezadowolenie. Jeśli jednak nasila się u danej osoby czynnik higieniczny
powoduje to jedynie ograniczenie niezadowolenia lub daje to zaledwie
krótkotrwałe uczucie zadowolenia. Wynagrodzenie uznaje Herzberg za czynniki
higieniczny, podczas gdy w warunkach gospodarki rynkowej, uważa się
wynagrodzenie za jeden z podstawowych czynników motywujących. Wg Herzberga
chcąc osiągnąć zadowolenie pracownika i wzrost jego motywacji do pracy należy
się zająć samą pracą.
Herzberg wywołał ruch na rzecz zadowolenia pracy w
przemyśle, co w praktyce spowodowało większe zrozumienie potrzeb jednostek.
Zgodnie z poglądami McGregora, jeśli kierownicy
myślą o swoich pracownikach w kategorii X to są skłonni do stosowania
autokratycznego stylu kierowania. Podczas gdy, zwolennicy teorii Y stosują styl
demokratyczny. McGregor opowiadał się wyraźnie za teorią Y, choć nie negował,
że wśród reprezentantów teorii X mogą się także znajdować wartościowi ludzie,
którymi trzeba odpowiednio pokierować.
Teoria Z – podejmując się krytyki McGregora Urwick
sformułował teorię Z. Wskazuje on w niej na dualizm natury każdego człowieka
twierdząc, że postępowanie człowieka uzależnione jest od tego, czy występuje on
w charakterze konsumenta czy producenta. Jako konsument człowiek bowiem nie
jest przeciwny zmianom organizacji i technologii, ale ich oczekuje i je akceptuje.
Natomiast, kiedy uczestniczy w procesie produkcyjnym to przyjmuje zmiany
niechętnie, gdyż postrzegamy je jako potencjalne zagrożenie. Twórca teorii
proponuje poświęcić więcej uwagi morale pracowników. Upatruje on możliwość
zwiększenia motywacji pracowników i doprowadzenia do respektowania przez nich
zmian prowadzących do wzrostu wydajności pracy w stworzeniu systemu powiązań
zapewniających likwidację różnic między potrzebami jako konsument i jako
producent.
Współczesne
teorie motywacji:
1.
teoria ustalania
celów,
2.
podejście
japońskie.
Teoria
ustalania celów zakłada, iż
przełożony i podwładny powinni wspólnie i systematycznie ustalać cele
podwładnego. Cele te powinny wykazywać umiarkowany stopień trudności, konkretne
oraz możliwe do zaakceptowania przez pracownika, który mógłby zaangażować się w
ich realizację. Teoria ta pomaga menadżerowi dostosować nagrody do potrzeb
pracownika; pomaga wyjaśnić oczekiwania, zapewnić sprawiedliwość i utrzymać
wzmocnienia. Podejście zgodne z tą teorią jest koncepcją zarządzania przez
cele. Jej podstawowym celem jest współpraca przełożonego i podwładnych
w kreowaniu organizacji w procesie ustalania celów i sposobów ich
realizacji.
To sprzyja integracji wewnątrz przedsiębiorstwa oraz lepszemu zrozumieniu jego misji.
To sprzyja integracji wewnątrz przedsiębiorstwa oraz lepszemu zrozumieniu jego misji.
Podejście
japońskie – japoński system zarządzania to pewnego rodzaju filozofia,
której celem jest doprowadzenie do wytworzenia się partnerskich stosunków
między kierownictwem a pracownikami. Ze względu na duży nacisk w kulturze
japońskiej na osiąganie konsensusu liczne firmy po dzień dzisiejszy w
podejmowaniu decyzji opierają się na partycypacji i zaangażowaniu wszystkich
pracowników w realizację strategii organizacji. Jednym z systemów podejmowania
decyzji jest tzw. system ringi, wg którego pracownicy są współdecydentami i
współtwórcami podejmowanych decyzji. W aspekcie takiego podejścia do
zarządzania przedsiębiorstwem pracownicy czują się bardziej docenieni,
sprawniej realizują cele firmy, z którymi się utożsamiają. System ten pozwala
również trzymać rękę na pulsie nastrojów załogi, a nastroje załogi w japońskim
stylu zarządzania są niezwykle ważne. System ringi jest niezastąpiony jako
środek integracji pracowników i kierowników. Integracja jest istotna dla
atmosfery współpracy, wzajemnego poszanowania i stwarza szansę na uzyskanie
wyższej motywacji załogi. Innym elementem mającym wpływ na stosunek pracowników
do pracy jest zasada dożywotniego zatrudnienia. Pracownik szukający nowej pracy
nie jest już wiarygodny, gdyż odejście z firmy bez ważnych przyczyn jest rzadkością. Jest łatwiejsze planowanie,
większa lojalność i motywacja do pracy oraz przywiązanie pracownika do firmy,
która najprawdopodobniej stanie się jego drugim domem. Do zwiększonej motywacji
przyczynia się środowisko pracy. Chodzi o czystość, higienę, bezpieczeństwo
otoczenia zakładu oraz atmosfera i stosunki międzyludzkie. Bardzo ważny
jest klimat harmonijnych układów opartych na pełnej informacji, do której mają
prawo wszyscy pracownicy i o jej obieg dba. Pełna świadomość celów organizacji,
zadań i zagrożeń oraz sytuacji na rynku wobec konkurencji jest podstawą
współpracy wewnątrz firmy.
Zasady motywowania:
Indywidualizacja - polega na traktowaniu każdego z podwładnych w
sposób odmienny. Oceniając efekty pracy, jako podstawowe kryterium należy
uwzględnić faktyczne kwalifikacje, posiadane predyspozycje, wymagany na danym
stanowisku zakres obowiązków. Każdy człowiek posiada własną, indywidualną
hierarchię potrzeb. Chwalony da z siebie więcej, niż podwładny, obok którego
przełożony przechodzi obojętnie. Zasada ta ma znaczenie w ocenie pracy
koncepcyjnej, czy też działań wymagających indywidualnych predyspozycji.
Konkretność
– przejawia się w stosowaniu jednolitych dla wszystkich członków organizacji
jasnych i zrozumiałych kryteriów oceny, zarówno kary i nagrody, powinny być
adekwatne do czynu.
W przypadku pochwały należy określić, co w pracy było właściwe, a w przypadku kary, za co ona została nałożona.
W przypadku pochwały należy określić, co w pracy było właściwe, a w przypadku kary, za co ona została nałożona.
Kompleksowość
– polega na stosowaniu możliwie szerokiej gamy niejednorodnych
i stopniowalnych bodźców oddziaływujących na sferę psychiczną i materialną
podwładnych. Zasada postuluje, by nie żałować pochwał, gdy pracownicy są
efektywni i uwag, gdy pracownicy celowo opuszczają się w pracy.
Systematyczność – ma się przejawiać w stałym zauważaniu i
odnoszeniu się do dokonań podwładnego. Dostrzeganie pracy powinno się
przejawiać w wyrażaniu opinii pozytywnych lub negatywnych o efektach.
Podwładny musi odczuwać, iż jest przez przełożonego widziany i oceniany, gdyż
wtedy czuje, że jest w organizacji potrzebny. Obserwacja ta nie może być
natrętna, bo mobilizuje do pracy na tzw. pokaz.
Naukowość – podejście do działania motywacyjnego kierownika
powinno polegać
na systematycznym doskonaleniu metod motywowania podwładnych przez pogłębianie swojej wiedzy. Bardzo ważny jest dostęp do najnowszych wyników badań.
na systematycznym doskonaleniu metod motywowania podwładnych przez pogłębianie swojej wiedzy. Bardzo ważny jest dostęp do najnowszych wyników badań.
Bezwzględnie
powinna być przestrzegana zasada
bezpośredniego związania nagrody czy kary z jej przyczyną. Jeśli postawione
zadanie zastało wykonane należy dokonać jego oceny w możliwie krótkim
czasie. W ocenie powinny być uwzględnione uwagi o niedociągnięciach lub
wzorowym wykonaniu zadania.
Nie
należy karać w obecności innych.
Kara powinna być udzielona za konkretne niedociągnięcia i przewinienia, a
podwładny powinien mieć możliwość wytłumaczenia dlaczego doszło do niedociągnięcia.
Należy dać mu szansę, jeżeli to możliwe, osobistego naprawienia skutków
popełnionego przewinienia.
Najczęściej stosowanymi formami
wynagrodzenia są:
1) forma czasowa – najczęściej stosowana ze wszystkich form. Jej istotą jest
uzależnienie wynagrodzenia od przepracowanego czasu. Korzyści czasowej formy
wynagradzania to – zapewnienie pracownikowi stałego wynagrodzenia oraz
zapewnienie firmie posiadania prostego systemu płac i administracji.
Negatywnym elementem jest brak bezpośredniego związku pomiędzy otrzymanym
wynagrodzeniem a osiągniętymi efektami pracy. Stosuje się ją najczęściej tam,
gdzie występują trudności kwalifikowania efektów pracy oraz tam, gdzie
organizacja pracy wyraźnie określa ilość i jakość pracy, którą należy
wykonać w określonym czasie, ograniczając indywidualny wpływ pracownika,
2)
forma akordowa – oparta jest na bezpośredniej zależności między wydajnością
ilościową a wysokością wynagrodzenia. Forma ta stwarza atmosferę
współzawodnictwa motywując do lepszej pracy, może jednak prowadzić do napięć
między pracownikami utrudniając współpracę. Główne warunki stosowania akordu:
-
wymierność
wyników pracy, ich dokładne normowanie,
-
kontrolowanie
i ewidencja wykonanej pracy,
3)
forma premiowa – gwarantuje dodatek w postaci premii zależnych od jakościowych
i ilościowych wyników pracy. Poza stawką zasadniczą płacy o charakterze
stałym pracownik otrzymuje również premię za wykonanie wcześniej ustalonych
zadań,
4)
forma zadaniowa – łączy elementy trzech form powyższych. Zasadą jest opłacanie pracy
jeszcze nie wykonanej, lecz oczekiwanej, uzgodnionej w umowie, a na podstawie
określonych kryteriów ustala się czas niezbędny do wykonania zadania. Zawiera
ona z reguły część stałą wynagrodzenia, jako część gwarantowaną oraz część
zmienną, którą stanowi ustalony % płacy zasadniczej. Pracownicy mogą wpływać na
wysokość części zmiennej płacy przez tempo realizacji zadania. Jest to bardzo
silny bodziec motywujący do pracy,
5)
forma prowizyjna – jest to forma, która stwarza motywację do zwiększania obrotów,
ponieważ wynagrodzenie ustalone jest w % od osiągniętych obrotów. Stosowana
jest w grupie pracowników dokonujących w imieniu firmy transakcji handlowych,
6)
forma kafeteryjna – należy do nowoczesnych sposobów wynagradzania. Istotą jest
uelastycznienie systemów wynagradzania przez indywidualizację wynagradzania w
wyniku stworzenia pracownikom możliwości dokonania wyboru rekompensaty za ich
pracę. Mamy tu do czynienia ze świadczeniami finansowymi i rzeczowymi.
Zasady wynagradzania:
a.
zasada proporcjonalności przyrostu podkreśla, że nie każdy przyrost wynagrodzenia
pobudza motywację. Przyrost zbyt mały nie tylko motywacji nie wzmaga, ale może
ją osłabić,
b.
zasada wielkości oczekiwanej postuluje, iż przyrost wynagrodzenia powinien
odpowiadać wielkości oczekiwanej albo ją przewyższać, ponieważ przyrost
odwrotny będzie powodował spadek skuteczności motywacji,
c.
zasada ograniczonej dostępności – zgodnie z nią przyrosty wynagrodzeń obejmują
wszystkich pracowników w jednakowym stopniu mają mniejszą wartość
gratyfikacyjną, niż przyrosty, które dotyczą niewielu,
d.
zasada psychologicznej odległości – zapłata za pracę może skutecznie motywować, gdy
jest uzyskana w relatywnie krótkim czasie od jej zakończenia,
e.
zasada prawidłowej orientacji podkreśla, iż motywacynie funkcja płacy będzie
działała skutecznie tylko wtedy, gdy pracownik będzie widział związek między
pracą, którą wykonuje, a nagrodą, która go czeka za dobre jej wykonanie.
Struktura wynagrodzenia
– struktura
wewnętrzna, powinna być uproszczona, składników wynagrodzenia nie może być zbyt
wiele. Z motywacyjnego punktu widzenia składniki dzielimy na części stałe i
ruchome:
-
część
stała – składniki wynikają z określonych cech stanowiska pracy i kwalifikacji
danego pracownika. W jej skład wchodzi płaca zasadnicza oraz dodatki za pracę w
warunkach szkodliwych, uciążliwych, niebezpiecznych, za pracę w niedziele i
święta, w nocy, w godzinach
nadliczbowych, dodatki funkcyjne i deputaty. Motywowanie częścią stałą
wynagrodzenia sprowadza się do wprowadzenia kategorii zaszeregowania oraz
kryterium jej zmiany na wyższą.
-
część ruchoma
posiada stosunkowo większą siłę motywowania od części stałej – jej wielkość
powinna być uzależniona od zadań i wyników całego przedsiębiorstwa, zespołów
pracowniczych lub poszczególnych pracowników wyrażonych w określonych
miernikach. Obejmuje premie, nagrody, dochody odroczone świadczenia dodatkowe.
Jej skuteczność zależy od odpowiedniej konstrukcji systemu premiowego oraz
ścisłego przestrzegania warunków jej stosowania.
Dochody
odroczone należą do bardzo silnie
motywujących składników wynagrodzenia. Wspólną cechą dochodów odroczonych jest
odroczenie wypłaty na pewien czas oraz zabezpieczenie pracownika po przejściu
na emeryturę. Zadaniem dochodów odroczonych jest stworzenie ścisłej więzi
między firmą a załogą. Najpopularniejsze formy dochodów odroczonych:
-
udziały w
zyskach (formy bonusowe) polegają na podziale między pracowników części zysku, dzięki czemu odczuwają oni
poprawę swego stanu materialnego, a przy tym silnie integrują się
z przedsiębiorstwem. Należy unikać równowartościowego podziału zysku
ponieważ podział musi różnicować efekty poszczególnych pracowników i zachęcać
ich do osiągania celów wytyczonych przez firmę. Powinno się brać pod uwagę
wpływ poszczególnych komórek pracowniczych na ostateczny wynik przedsiębiorstwa.
-
obligacje –
kupując je pracownik staje się dla firmy pożyczkodawcą,
-
akcje –
otrzymując je pracownik staje się właścicielem części majątku przedsiębiorstwa.
Ich wartość uzależniona jest sytuacji ekonomicznej firmy. Sytuacja ta umożliwia
pracownikom posiadanie pewnego wpływu na działalność firmy, co motywuje ich do
lepszej i wydajniejszej pracy,
-
dodatkowe
ubezpieczenia są wyrazem troski przedsiębiorstwa o załogę i zabezpieczeniem
spokojnej starości po przejściu na emeryturę. Ich zadaniem jest wykazywanie
pracownikom, iż są oni dla firmy cenni i wartościowi, co ma wpływ na ich
motywację do pracy.
Motywowanie
awansem – silny motywator działań
pracowników. Podstawą awansu powinna być ocena stopnia zgodności posiadanych
kwalifikacji przez pracowników z wymaganiami stanowiska oraz ocena efektywności
pracy.
Rodzaje
awansów:
1. awans kwalifikacyjny – zmiana
stanowiska w ramach wykonywanego zawodu związane z uzyskaniem wyższego
stopnia kwalifikacji formalnej,
2.
awans
kierowniczy - przeniesienie na wyższe stanowisko
w hierarchii kierowniczej,
3.
awans płacowy
– polega na uzyskaniu wyższego wynagrodzenia na dotychczas zajmowanym
stanowisku w wyniku zmiany kategorii zaszeregowania.
Aby
awans spełniał należycie funkcję motywującą musi być oparty na długotrwałej polityce
i określeniu głównych założeń tej polityki i celów jakie organizacja chce
osiągnąć. W warunkach polskiej gospodarki często brakuje jasno określonej
polityki awansowania.
Rekrutacja
Rekrutacja to pozyskiwanie przez organizację kandydatów do
pracy w liczbie umożliwiającej ich racjonalną selekcję.
Rekrutacja:
a)
ogólna
- jest najbardziej odpowiednia gdy
chcemy przyciągnąć kandydatów na operacyjne stanowiska pracy. Procedury są tu
standardowe i stosunkowo proste
b)
segmentowa
– służy przyciągnięciu kandydatów z segmentu rynku pracy, czyli specjalistów.
Procedury są tu często bardzo wyszukane.
Istnieją dwa główne podejścia do realizacji funkcji
zarządzania potencjałem społecznym organizacji:
a)
model sita – wskazuje na selekcję
pracowników jako podstawową działalność komórek personalnych. Opiera się na
założeniu, iż człowiek jest jaki jest i nie sposób go zmienić. W związku z tym
firma powinna wybierać najlepszych spośród najlepszych kandydatów i stopniowo
pozbywać się gorszych pracowników. Główną rolę odgrywa rekrutacja. Najlepsi
zostają przyjęci, a sprawdza się ich w codziennym działaniu i następuje dalsza
selekcja. Najlepsi powinni być awansowani, a najsłabsi zwalniani. Na ich
miejsce przyjmowani nowi itd. Model sita dostosowany jest do rynku pracodawcy.
Generalnie taki system nie sprzyja poczuciu bezpieczeństwa, lojalności,
integracji z firmą i jest wykorzystywany głównie tam gdzie realizowana jest
strategia obniżki kosztów i nie jest wskazany tam gdzie konkuruje się marką,
jakością produktów lub usług. Formuła sita nie sprawdza się także tam gdzie
agresywność i krańcowy indywidualizm nie są dominującymi cechami kulturowymi.
Dotyczy
to większości krajów Europy.
to większości krajów Europy.
b)
model kapitału ludzkiego – oparty jest na założeniu, że
człowiek uczy się i zmienia. Przywiązuje się emocjonalnie do swojego miejsca
pracy i jest lojalny. Jeżeli firma przyjmie tą formułę za własną stawia na
zatrudnianie długookresowe
i traktuje swój personel jako zasób, w który należy inwestować. Model ten może być stosowany w dowolnych warunkach rynku pracy nawet wtedy, gdy jest to zdecydowanie rynek producenta, a firma ma ograniczone możliwości rekrutacji kandydatów to zawsze można pozyskać ludzi zainteresowanych rozwojem o wystarczająco wysokich aspiracjach. Model kapitału ludzkiego jest szczególnie efektywny gdy firma konkuruje wysoką jakością produktów i usług oraz marką. Podstawowe znaczenie ma osobowość kandydata. Powinniśmy przyjmować osoby o dużym potencjale rozwojowym, osoby lojalne, skłonne do współpracy, niekonfliktowe i zintegrowane pozytywnie.
i traktuje swój personel jako zasób, w który należy inwestować. Model ten może być stosowany w dowolnych warunkach rynku pracy nawet wtedy, gdy jest to zdecydowanie rynek producenta, a firma ma ograniczone możliwości rekrutacji kandydatów to zawsze można pozyskać ludzi zainteresowanych rozwojem o wystarczająco wysokich aspiracjach. Model kapitału ludzkiego jest szczególnie efektywny gdy firma konkuruje wysoką jakością produktów i usług oraz marką. Podstawowe znaczenie ma osobowość kandydata. Powinniśmy przyjmować osoby o dużym potencjale rozwojowym, osoby lojalne, skłonne do współpracy, niekonfliktowe i zintegrowane pozytywnie.
Rekrutacja wewnętrzna
|
|
Zalety
|
Wady
|
1) otwarcie możliwości awansu
2) zacieśnienie więzi z zakładem i
poprawa atmosfery,
3) niskie lub prawie żadne koszty
doboru
4) znajomość zakładu przez
pracownika
5) znajomość pracownika i jego
zdolności
6) krótki okres oczekiwania na efekty
z powodu szybkiego objęcia stanowiska
7) krótki okres wdrażania do zadań
8) zastępca jest spadkobiercą
stanowiska zastępowanego
9) przejrzysta polityka kadrowa
|
1) małe możliwości wyboru
2) stosunkowo wysokie koszty
doszkalania
3) możliwość tzw. „zaślepienia”
zakładem
4) mały prestiż po awansie na
stanowisko przełożonego
5) rywalizacja i napięcia
6) zaszufladkowanie w zakładowy
system wynagrodzeń
7) zbyt silne więzi koleżeńskie
8) nie uwzględnianie starszych
wiekiem pracowników
9) spadek kreatywności pracowników
z powodu automatyki awansu
10) promocja nie zaspokaja potrzeb
ilościowych
11) potrzeby jakościowe wymagają
szkoleń
|
Rekrutacja zewnętrzna
|
|
Zalety
|
Wady
|
1) duże możliwości wyboru
2) nowe impulsy dla zakładu
3) mniejsze problemy związane z
autorytetem
4) zatrudnianie wedle bezpośrednich
potrzeb
|
1) wysokie koszty rekrutacji
2) czasochłonna obsada stanowisk
3) większa liczba przyjętych
podnosi zakładowy poziom fluktuacji
4) negatywne skutki dla klimatu w
zakładzie
5) wyższe ryzyko zatrudniani na
próbę
6) nie znajomość zakładu co stwarza
konieczność wprowadzania na stanowisko
7) dodatkowe obciążenia zakładu w
okresie adaptacji pracownika
8) większe znaczenie poziomu
wynagrodzeń przy międzyzakładowej zmianie stanowisk niż wewnątrz zakładu
9) blokowanie możliwości awansu w zakładzie
|
Zagadnienia programu
adaptacyjnego
obszar
|
problematyka
|
1) Specyfika firmy
|
1. powstanie firmy i jej rozwój
2. tradycja, zwyczaje, normy
3. główni klienci, partnerzy,
konkurenci
4. organizacja zakładu
5. struktura
6. opis kluczowych postaci w firmie
|
2) Polityka przedsiębiorstwa
|
1. misja
2. cel
3. strategie i ważniejsze projekty
4. problemy firmy
|
3) Wynagrodzenie
|
1. taryfikator płacowy
2. czas pracy
3. przerwy
4. nadgodziny
5. odbiór wypłaty
6. potrącenia
7. podwyżki
8. kredyty pracownicze i pożyczki
9. kasy zapomogowe
10. zwroty poniesionych kosztów
|
4) Dodatkowe korzyści
|
1. szkolenia i treningi, systemy
kafetryjne
2. ubezpieczenia
3. opieka medyczna
4. dodatkowe dni wolne
5. urlopy okolicznościowe
6. rekreacja, kultura, sport
|
5) BHP
|
1. wymogi sanitarno-higieniczne
2. strefy ograniczonego wstępu
3. czynniki szkodliwe w pracy
4. zagrożenie bezpieczeństwa
5. drogi ewakuacyjne z budynku
6. rozmieszczenie hydrantów i gaśnic
7. apteczka pierwszej pomocy
|
6) Związki zawodowe i organizacje
zakładowe
|
1. wyszczególnienie
2.
wykaz przedstawicieli związkowych
|
7) Pozostałe
|
1. bufety, stołówka
2. palarnie
3. parkingi
4. gabinet lekarski
5. sanitariaty i prysznice
|
OCENY PRACOWNIKÓW.
Ocena
obejmuje:
1).
Ilościowe i jakościowe aspekty organizacyjnego funkcjonowania poszczególnych
osób i odpowiada na pytanie: czy i w jakim stopniu "pasuje" do
konkretnego stanowiska pracy?.
Oceny wpływają na:
-
ustalenie
płacy i premii,
-
porady
dotyczące pracy skierowane do poszczególnych uczestników,
-
awanse,
-
zwolnienia,
-
identyfikacje
potencjału pracowników,
-
planowanie
"dziedziczenia" stanowiska pracy czyli określenie potencjalnych
kandydatów, którzy będą brani pod uwagę po powstaniu wakatów,
-
planowanie
indywidualnych karier,
-
przesunięcia
pracowników na inne stanowiska,
-
planowanie
personelu,
-
rozdział
dodatkowych nagród np. związanych ze szczególnie wysokim poziomem zysku,
-
opracowanie i
ocenę programów kształcenia,
-
komunikację
wewnętrzną,
-
opracowanie
kryteriów selekcji,
-
kontrolę kosztów
i wydatków.
Kto przeprowadza ocenę:
-
bezpośredni
przełożony,
-
kierownik do
spraw personalnych,
-
podwładni,
-
współpracownicy,
-
samoocena.
Etapy procesu oceniania:
1).
Określenie celów:
-
punktem
wyjścia jest strategia organizacji i jej strategia personalna.
2).
Analiza pracy
-
analiza pracy
na danym stanowisku:
-
określić
wymagane kwalifikacje,
-
stopień
trudności pracy,
-
cel pracy i
jej znaczenie dla organizacji,
-
jakie wyniki
pracy są satysfakcjonujące, jakie dobre i jakie celujące.
3).
Tworzenie procedur i narzędzi oceny
-
opracowanie
potrzebnych kwestionariuszy,
-
określenie
sposobu i okres oceny,
-
wyznaczamy lub
wybieramy osoby oceniające.
4).
Ocena wyników finansowych w odniesieniu do stanowiska pracy
-
zespół
analizuje koszty i wyniki finansowe oraz ustala w jakim stopniu konkretnym
pracownik
na konkretnym stanowisku przyczynia się do ich powstania.
na konkretnym stanowisku przyczynia się do ich powstania.
5).
Przeprowadzenie oceny pracowników zgodnie z ustaleniami.
6).
Omówienie wyników oceny z każdym pracownikiem
-
oceniający
powinien pomóc pracownikowi w wyznaczeniu właściwego kierunku działań oraz
nakreśleniu planu poprawy wyników.
7).
Formułowanie planów rozwoju personelu
-
na poziomie
indywidualnym oceniany i oceniający wspólnie ustalają cele pierwszego planu na
przyszłość,
-
na poziomie
ogólnym (przedsiębiorstwa) dział osobowy w oparciu o dane z ocen formułuje
plany personelu i rozwoju.
8).podjęcie
decyzji dotyczących wynagrodzeń.
9).
Cechy dobrego systemu ocen:
a)
uwagi ogólne,
b)
uwagi
szczegółowe
Ad.
a)
-
oceny
pracowników powinny być prowadzone systematycznie, przyjmuje się na ogół,
iż odpowiedni okres oceny dla firmy, która realizuje strategię lidera kosztowego to średni okres -
1 rok lub krótki: 1/2 roku lub kwartał.
iż odpowiedni okres oceny dla firmy, która realizuje strategię lidera kosztowego to średni okres -
1 rok lub krótki: 1/2 roku lub kwartał.
-
Natomiast
firma pragnąca zdobyć przewagę konkurencyjną poprzez markę powinna oceniać
pracowników dwufazowo, a więc równolegle powinny funkcjonować system ocen
przeprowadzonych w okresie krótkim lub średnim oraz system ocen w okresie
długim, okres długi w zależności od sytuacji rynkowej określany jest na 2 lub 5
lat.
Ad.
b)
-
kryteria oceny
powinny być pochodną strategii przedsiębiorstwa i strategii personalnej, a
dobrą ocenę uzyskuje pracownik zdolny do realizacji strategii firmy, która w
praktyce w dużym stopniu przyczynia się do realizacji tej strategii
-
oczekiwania i
wymagania dotyczące uczestnictwa, pracy i organizacyjnych zachowań
są wszystkim znane i zrozumiałe, i podobnie jak racje dla których zostały przyjęte,
są wszystkim znane i zrozumiałe, i podobnie jak racje dla których zostały przyjęte,
-
oceny są
standardowe i porównywalne jako takie są postrzegane przez pracowników
i są sprawiedliwe,
i są sprawiedliwe,
-
oceniający są
przygotowani do wykonywania tego zadania, są odpowiednio przeszkoleni,
i świadomi spoczywającej na nich odpowiedzialności,
-
wybór
poszczególnych osób nie powinien budzić sprzeciwu pracowników, którzy będą
oceniać,
-
powinna
istnieć dobra współpraca ocenianych i oceniających, i dobra komunikacja między
nimi,
-
dostęp
oceniającego do wyników oceny (wpływa korzystnie na motywację) nie należy
podawać wyników oceny do publicznej wiadomości, ani nie czynić niczego co
mogłoby naruszać prawo pracowników do prywatności,
-
powinna
istnieć możliwość odwołania się od wyników lub sposobu przeprowadzenia oceny,
powinna istnieć możliwość skorzystania z pomocy rzecznika ocenianych.
Reguły gry, którą należy przestrzegać
przy ocenianiu pracowników:
1)
zróżnicowanie normy, są kierownicy, którzy oceniają wg innych norm, a
występuje to w sytuacji, w której pracownik mało efektywny lecz gorliwy może
uzyskać wyższą ocenę niż pracownik efektywniejszy lecz pozornie tylko obojętny.
Aby ocena była skuteczna musi być postrzegana przez podwładnych jako oparta na
jednolitych, sprawiedliwych kryteriach.
2)
uprzedzenia oceniającego mogą dotyczyć osobistych cech charakteru
kierownika np. uprzedzenia co do koloru skóry, płci, wyznania, stylu ubierania,
przekonań politycznych, żeby temu zaradzić coraz większa liczba organizacji wymaga
udokumentowania lub wyjaśnienia oceny,
3)
różne wzorce ocen (jedni kierownicy mogą oceniać surowo, inni pobłażliwie, także
zachowanie może prowadzić do trudności w podjęciu decyzji, których pracowników
należy nagradzać, natomiast sami pracownicy będą się czuli niesprawiedliwie
oceniani) różne wzorce ocen można ograniczyć przez ścisłe zdefiniowanie każdej
pozycji na arkuszu oceny,
4)
efekt aureoli istnieje tendencja do oceniania pracowników ze względu na jedną ich
cechę i to jednolicie nisko i jednolicie wysoko z każdego punktu widzenia,
można oceniać pracownika nie tylko pod względem motywacji, ale też pod względem
efektywności i jakości pracy, podobnie pracownik lubiany i popularny może
uzyskać wysoką ocenę ogólną, efekt aureoli można ograniczyć przez odrębne
ocenianie pracowników z różnych punktów widzenia oraz przez zwracanie
oceniającemu uwagi na konieczność wystrzegania się tego efektu.
Ocena ABSOLUTNA
pracowników
- Ilościowe
standardy pracy,
- Punktowa skala
ocen
- Ocena opisowa
- Test
- Metoda wydarzeń
krytycznych(Critical Incidents Techniqu)
- Skale
behawioralne(BARS)
- Zarządzanie przez
cele (MBO)
Ilościowe standardy pracy: (MTM; Chronometraż; Chronocyklografia)
Zalety: metoda może być wykorzystana przy naliczaniu
premii czy też płacy pracownikom akordowym.
Wady:
Jednostronność,
ponieważ pod uwagę bierze się tylko ilość produkcji natomiast całkowicie pomija
się jakość
Ocena
taka może doprowadzić do niedbalstwa pracowników (pracować byle jak ważne by
szybko wykonać powierzone zadania)
Wyniki
takiej oceny nic nam nie mówią o zdolnościach pracownika
Metoda wydarzeń krytycznych:
Oceniający
na bieżąco odnotowuje wydarzenia krytyczne (sukcesy i porażki), które później
podsumowane są podstawą do przeprowadzenia oceny okresowej pracownika. Jeśli o
danym pracowniku nie ma żadnych informacji, oznacza to, że niczym się nie
wyróżnił. Jeżeli natomiast przeważają informacje pozytywne wtedy pracownik jest
oceniany jako dobry lub bardzo dobry;
a w sytuacji odwrotnej słaby.
a w sytuacji odwrotnej słaby.
Zalety:
- Oceniający jest
zobowiązany do ciągłej obserwacji pracowników, dlatego metoda wydarzeń
krytycznych wymusza takie zachowanie przełożonych, które wyklucza
obojętność, ignorancję
i lekceważenie podwładnych, - Pozwala uniknąć
tendencji do uśredniania wyników,
- Pozwala
wyeliminować podczas oceny surowość czy łagodność, (bo jest to ocena
systematycznie odnotowująca poczynania pracownika)
- Ogólna ocena jest
przeprowadzana podstawie bieżących obserwacji pracownika i odnosi się nie
tyle do samej osoby ocenianego, lecz raczej do wydarzeń, których był
bohaterem.
- Stosując tę
metodę możemy nie tylko odpowiedzieć na pytanie jaki jest pracownik „na
ogół” lecz jaki może być i potrafi być (słaby lub dobry), oraz na co go
stać,
- Wyniki oceny mogą
być bazą danych do planowania i rozwoju pracowników.
Wady:
- Dość
pracochłonna, wymaga poświęcenia sporej ilości czasu,
- Oceniający musi
obserwować pracownika.
Zarządzanie przez Cele:
Oparte
na zasadzie wspólnego wytyczania celów na poszczególnych stanowiskach pracy
przez osobę zajmującą dane stanowisk oraz jej bezpośredniego przełożonego.
Następnie należy się skupić
na kontroli, która obejmuje sprawdzenie, w jakim stopniu ustalone cele zostały zrealizowane.
na kontroli, która obejmuje sprawdzenie, w jakim stopniu ustalone cele zostały zrealizowane.
Zalety:
- Pozwala na to by
pracownik wiedział, czego się od niego oczekuje,
- Włączenie
pracowników do współdecydowania,
- Sprzyja lepszemu
poznaniu przez pracowników celów organizacji,
- Dezagregacja
głównych celów organizacji na cele cząstkowe realizowane na stanowisku
pracy zapewnia strategiczną koordynację działalności,
- Pomaga w
planowaniu przez ustalaniu celów i terminów ich realizacji,
- Ułatwia
komunikacje pomiędzy przełożonymi i podwładnymi,
- Zapewnia
sprawiedliwą ocenę przez koncentrację uwagi na konkretnych osiągnięciach,
- Umożliwia
pracownikom ocenę własnej pracy w świetle celów organizacji.
Wady:
- Duża
czasochłonność i pracochłonność,
- Wymaga
odpowiedzialności i doświadczenia zarówno od przełożonych jak i od
pracowników,
- Ocena podwładnych
może wywoływać napięcia oraz zniechęcenie.
Skale Behawioralne:
W
tej metodzie specjaliści przygotowują dokładny opis pracy w kategoriach
behawioralnych.
- W pierwszym
etapie jest przygotowywana szczegółowa analiza zadań na danym stanowisku
pracy,
- Następnie
wybierane są szczególnie istotne, biorąc jako kryterium realizację celów
organizacji,
- Analizuje się
związek pomiędzy wywiązywaniem się pracownika z tych zadań a jego płacą,
- Sprawdza się jak
często pracownik zadania te wykonuje i jak powinno wyglądać wykonanie
zadania zasługujące na ocenę bardzo dobrą, dobrą,...., niedostateczną,
- Końcowym etapem
jest przetestowanie skali behawioralnej na próbce pracowników
i przeprowadzenie analizy statystycznej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz