ORGANIZACJA
I ZARZĄDZANIE
- Organizacja i zarządzanie
- Ewolucja teorii o organizacji i zarządzaniu
- Projektowanie organizacji i jej struktura
- Istota planowania
- Specyfika różnych poziomów kierowania i związanych z nimi kompetencji
- Style kierowania
- Wybrane metody zarządzania
- Otoczenie organizacji
- Analiza strategiczna
- Tworzenie zespołów
- Sztuka decydowania
- Zarządzanie międzykulturowe
- Czynniki sukcesu nowoczesnej firmy
- Istota międzynarodowego zarządzania
1.Organizacja
i zarządzanie
Cele
realizacji programu:
- zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu organizacji i zarządzania oraz ewolucją teorii organizacji
- utrwalenie znajomości zasad planowania w zarządzaniu i podejmowania decyzji gospodarczych
- przyswojenie przez studentów podstaw tworzenia struktur i schematów organizacyjnych, zrozumienie zalet i wad centralizacji i decentralizacji
- zrozumienie wagi problemów gospodarki zasobami ludzkimi i roli motywacji w ich wykorzystaniu
- selektywna prezentacja niektórych utylitarnych problemów zarządzania przedsiębiorstwem w polskiej rzeczywistości gospodarczej
Organizacja
– grupa ludzi, którzy współpracują ze sobą w sposób
uporządkowany i skoordynowany, aby osiągnąć pewien zestaw celów.
Organizacje
mogą być:
-małe
-średnie
do 200 osób
-duże
– powyżej 200 osób
Cel
– to, co organizacja stara się osiągnąć; organizacje mają
często więcej niż jeden cel; cele są podstawowymi elementami
organizacji.
W
każdej strukturze występuje stały podział uprawnień i stała
odpowiedzialność ( stałe reguły, podporządkowania ) za
niepodjęcie koniecznych decyzji, podział pracy oraz statut
przedsiębiorstwa.
Typy
więzi:
- Więź technologiczna – system łączący stanowisko pracy w konkretnym procesie.
- Więzi służbowe – łącząca poszczególnych kierowników różnych szczebli.
- Więź funkcjonalna – łącząca stanowiska pracy realizujące równolegle różne funkcje ( np. produkcyjną, handlową, personalną, administracyjną ).
- Więź organizacyjna – wzajemne przekazywanie sobie informacji niezbędnych do realizacji zadań i podejmowania decyzji.
.
Zarządzanie – jest to zestaw działań ( obejmujących planowanie, podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie tj. kierowanie ludźmi, kontrolowanie skierowanych na zasoby organizacji( ludzkie, finansowe, rzeczowe i informacyjne).) wykonanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny.
Planowanie
i
podejmowanie
decyzji → Organizowanie ║
╠
Zarządzanie w
↑ ↓ ║
organizacjach
║
Kontrolowanie ← Przewodzenie
(kierowanie ludźmi) ║
FUNKCJE ZARZĄDZANIA
-
PLANOWANIE
ORGANIZOWANIE
KIEROWANIE LUDŹMIKONTROLA
CelówStrukturPrzewodzenieOkreślanie celów i kryteriówZasobówZespołówMotywowanieOkreślanie standardówWynikówDziałańKomunikowanieUstalanie normDziałańWspółpracyReprezentowanieWnioski i działania korygujące
Proces zarządzania
Planowanie
i podejmowanie Organizowanie
decyzji
Określenie
celów Określenie najlepszego sposobu
organizacji
i decydowanie grupowania typów działań zachowań
o
najlepszym sposobie ich
osiągnięcia
Kontrolowanie Przewodzenie
(kierowanie ludźmi)
Obserwowanie
i wprowadzanie Motywowanie załogi organizacji
korekt
do bieżących działań dla do pracy w interesie organizacji
ułatwienia
realizacji celów
Źródła umiejętności kierowniczych
Rzetelna podstawa – wykształcenie:
Uzupełnianie wiedzy w systemie
kształcenia ustawicznego
Pomyślne nabycie i wykorzystanie podstawowych
umiejętności kierowniczych
Wyjściowe doświadczenie w pracy:
Dalsze doświadczenia nabyte przy
wykonywaniu powierzonych zadań na różnych stanowiskach
Nadrzędnym
celem organizacji jest przetrwanie
.
Zestaw
celów: cel główny i cele cząstkowe
Kierowanie
(zarządzanie) – proces
planowania, organizowania, przewodzenia i kontrolowania pracy
członków organizacji oraz wykorzystywania wszelkich dostępnych
zasobów organizacji do osiągnięcia jej celów.
Kierownik
– osoba odpowiedzialna za pokierowanie działaniami prowadzącymi
do osiągnięcia celów organizacji.
Różne poziomy kierowania i związane z nimi kompetencje
W teorii organizacji i
zarządzania wyróżniamy 3 poziomy kierowania:
- Poziom trzeci – najniższy – kierownicy pracowników
- Poziom drugi – średni poziom kierowania – szefowie kierowników
- Poziom pierwszy – naczelne kierownictwo
Ad
1.
Odnosi
się do tych kierowników, którzy bezpośrednio realizują wszystkie
funkcje merytoryczno-wykonawcze (kier. sekcji, zespołów pracowni,
małych biur, mistrzowie, małych wydziałów, czy oddziałów).
Brygadzista nie zalicza się do kierownictwa. Na tym poziomie
najważniejsze są kompetencje zawodowe. Są też ważne
predyspozycje osobiste; na tym poziomie nie wymaga się jeszcze
profesjonalnego zarządzania.
Tu
wystarcza brak przeciwwskazań do kierowania ludźmi (np.
nieumiejętność planowania, organizowania, za mała
komunikatywność, niechęć do podejmowania kontrolnych i w
skrajnych przypadkach – wady osobowości).Wymaga się od takiego
kierownika jakichkolwiek nałogów i uzależnień.
Oczekuje
się od niego:
- realizacji bieżących zadań
- umiejętności przygotowania danej komórki organizacji do realizacji zadań w okresach przyszłych.
Struktura
pracy :
- zależy od rozpiętości kierowania (liczba ludzi podległych jednemu kierownikowi)
- zależy od charakteru pracy danej komórki organizacji
- zależy od poziomu kwalifikacji kierownika oraz podległych mu pracowników
- zależy od przyjętego w danej organizacji stylu pracy
Podział
na czynności wykonawcze i kierownicze zależy od ilości podległych
osób, im mniej osób, tym mniej znacząca funkcja kierownicza.
Przy
bardzo małym zespole pracowników , stabilnym zatrudnieniu,
czynnościach powtarzalnych występuje zanik funkcji kierowniczej.
Należy
być powściągliwym przy małej rozpiętości kierowania, unikać
zbyt dużej ilości kierowników.
Zbyt
liczne grono kierowników powoduje:
- wydłużenie procesu decyzyjnego
- deformacje informacji
- nieuzasadniony wzrost kosztów osobowych
- obniżenie rangi głównych specjalistów i innych samodzielnych pracowników
Ad.2
Zarządzający
poprzez kierownictwo trzeciego szczebla tzw. szefowie kierowników:
- kierownicy większych wydziałów, oddziałów, którym podlega większa liczba mistrzów, kier. sekcji, itd.
- Kierownicy dużych działów
- Dyrektorzy departamentów, zastępców centralnych banków, którym podlegają naczelnicy oddziałów
- Szefowie zakładów w przedsiębiorstwie wielozakładowym
Podlegają
im także inne stanowiska pracy np. sekretariaty, sekcje specjalistów
itp.
Od
drugiego poziomu kierowania obowiązuje zasada zawodowstwa w
zarządzaniu, gdyż funkcje kierownicze zajmują większość czasu
pracy, także jakość zarządzania musi być wysoka.
Zawodowstwo
w zarządzaniu oznacza :
- metodyczne i systemowe podejście (znajomość nowoczesnych metod zarządzania i ich stosowanie, wspomagane odpowiednimi technikami informatycznymi)
- umiejętność stosowania tzw sytuacyjnego stylu kierowania (opanowanie możliwie szerokiego wachlarza efektywnych reakcji i stylów kierowania w różnych typach sytuacji) - metody i techniki zarządzania adekwatne do sytuacji
- umiejętność koncentrowania się w najistotniejszych kwestiach czy problemach (musi zatem posiadać asystenta lub asystentkę, który przejmie lwią część obowiązków nie związanych ze strategicznymi decyzjami)
- umiejętność możliwie bezkonfliktowego stawiania wysokich wymagań zawodowych (obiektywność oceny pracy pracownika, sprowadza się do stosowania pewnych metod i procedur)
- umiejętność doboru możliwie najlepszych pracowników, profesjonalnego budowania zespołu
- pełna znajomość prawa zwłaszcza gospodarczego oraz obowiązującego w danym zakładzie
- podstawowa znajomość psychologii pracy (socjologia)
- znajomość i umiejętność stosowania podstawowych technik planistycznych (np. biznes-plan)
- opanowanie efektywnych technik kontroli najlepiej ze wspomaganiem komputerowym
- umiejętność komunikacji (zdobywanie, przekazywanie i odbieranie, gromadzenie informacji)
- zdolność do samodzielnego rozwiązywania problemów
- umiejętność zapobiegania konfliktom
To
jednak nie wyczerpuje oczekiwań wobec kierownictwa 2-ego szczebla,
powinni oni bowiem :
- znać i współkształtować:
- misję firmy
- cele strategiczne
- strategie rozwojowe
- organizację i skalę podziału pracy w całej organizacji
- znać ludzi, ich szanse i ograniczenia
- śledzić krajowy i światowy postęp w branży
- znać, kontynuować i promować tradycje firmy i rozwijać jej kulturę organizacyjną
Na
tym szczeblu można wyróżnić:
- kompetencje warsztatowe (profesjonalista w zarządzaniu) – warsztat menedżerski
- kompetencje społeczne
- warsztat menedżerski = stosowane techniki zarządzania
stosowane
techniki kontroli
stosowane
systemy komunikacji
stosowane wspomaganie
komputerowe (szczególnie w małych i średnich firmach)
Komputer
– do optymalizowania strategii i wariantowania planów. Musi
działać SIK
(System Informacji Kierownictwa(wykonanie
planu, zastoje itd.)
- społeczne = interpersonalne (praca z ludźmi ze wszystkimi złymi i dobrymi elementami)
Trzeba
zatem mieć (np. 2 dyplomy uczelni, 3 fizyki, treningi kierownicze,
3gry strategiczne w roku, itd.) :
- predyspozycje
- charakter
- interesować się ludźmi i ich lubić, nie traktować jak wrogów i przeciwników
- dużo wiedzieć o regułach postępowania jeżeli ma się ich kształtować, tworzyć normy, oceniać
Postępować
zatem efektywnie, sprawiedliwie, a przede wszystkim WYMAGAĆ
!
Trzeba
być przygotowanym fizycznie i psychicznie. Stąd należy znać te
wymagania, zanim zdecydujemy się przyjąć takie stanowisko.
Predyspozycje
muszą dotyczyć sylwetki przedsiębiorczej:
- cech osobowościowych
- cech psychofizycznych
- dużej odporności
Takie
cechy trzeba posiadać, nie da się ich nauczyć.
Brak
dobrych ośrodków metodycznych w Polsce.
Specyfika
procesów zawodowstwa w zarządzaniu polega na tym, że całe rzesze
zawodowców będą musiały odejść, bo zmniejszy się ilość
szczebli menedżerskich.
Zawodowstwo
w zarządzaniu można nabyć przez wieloletnią praktykę tzn
doskonalenia w zarządzaniu.
Ad.3
Naczelne
kierownictwo – prezesi holdingów, spółek, członków zarządu,
dyrektorów i ich zastępców, kierowników urzędów centralnych i
administracji terenowej (do szczebla powiatu, czyli starosty).
Menedżer
1-ego poziomu kierowania to STRATEG
! –
określają misję danej organizacji modelujący jej cele
strategiczne i rozwojowe, kształtujący jej relacje z otoczeniem,
zakres i formy współpracy, zorientowany na cele organizacji, efekty
rozłożone systemach długookresowych (przewiduje o 2 posunięcia do
przodu ), powinien to być wizjoner w działalności gospodarczej, to
twórca, postrzegający problemy szeroko i w przestrzeni.
Realia
jego działania:
- ryzyko
- niepewność
- sytuacje kryzysowe
Im
zadanie trudniejsze, skomplikowane, tym bardziej go to podnieca. Musi
mieć wyzwania, jeśli nie – ucieka w politykę lub administrację,
bo tam ma coraz więcej wyzwań i podwładnych.
Menedżer
musi posiadać cechy przywódcze, cechować go musi dynamizm i
kreatywność, ma skłonność do refleksji i jest realistą, może
wesprzeć intuicją, ale tonie może być podstawa.
Podstawa
to racja ekonomiczna !
Zespół
kierownictwa 1-ego poziomu – wysokiej klasy specjaliści,
kompetentny i zwarty, nie może to być zlepek zwalczających się
osobowości, łączyć ich musi misja firmy.
Nie
lubi być kierowany, nonkonformista, szczególnie ważne są te
cechy w zarządzaniu państwem.
Analiza
na tych 3-ech poziomach zarządzania pozwala inaczej spojrzeć na
firmę.
Na
szczeblach centralnych są 3 grupy kompetencji:
- kompetencje koncepcyjne
- kompetencje społeczne
- kompetencje techniczne
- zdolność właściwej oceny sytuacji bieżącej i przyszłych potrzeb, przygotowania zmian itp.
- Zdolność do współpracy z ludźmi, kojarzenia różnych grup społecznych, mediacji, kompromisów, rozwiązywania problemów
- Umiejętność posługiwania się sprzętem komputerowym, technikami porozumiewania się.
Kompetencje
Cechy
zawodowstwa
Cechy
menedżera – przedsiębiorcy
Podstawowe
wymogi do zarządzania firmą
Literatura:
Stoner
„Kierowanie”.
Koźmiński
„Zarządzanie”.
Drucker
„Menedżer skuteczny”
Strategiczne
znaczenie czasu
Sztuka
kierowania to umiejętność optymalnego wykorzystania czasu pracy.
Czas pracy menedżera ma znaczenie strategiczne.
Cały
czas jest przeznaczony na sprawowanie funkcji nadrzędnej, czyli
kierowniczej. Dlatego asystentkę, która reguluje dostęp do niego i
wykonuje czynności administracyjne i pomocnicze.
Co
służy oszczędzaniu czasu:
- precyzyjne formułowanie celów i zadań
- upewnienie się, że pracownik zrozumiał zadanie i potrafi je wykonać (czas poświęcony na instruktaż nie jest stracony
- realizm w ustalaniu czasu niezbędnego do wykonania zadania
Poprawianie:
- przestrzeganie określonego kanonu spotkań, konferencji itp.
- Żelazne przestrzeganie dyscypliny słów (tępić gadulstwo)
- Przestrzeganie idei usprawniania systemów informacyjnych (nie dopuszczać do niedoinformowania innych szczebli (niższych) i przekłamania informacji)
- Unikanie pracy w permanentnie wydłużonym czasie (niska jakość produktów, niska wydajność pracowników, ich zmęczenie, podupadanie na zdrowiu)
- Punktualność i jej wymaganie (przede wszystkim od siebie i potem od pracowników)
Na
jakie problemy szefowie poświęcają swój czas ?
Zastosowanie
zasady Pareta w zarządzaniu czasem
(Paret
– wł.ekon. namawiał biznesmenów, by koncentrowali się na 20
pozycjach pracy, które dają 80 pozycji produkcji)
została
ona udoskonalona przez Druckera 20% pracy daje 80% satysfakcji
20%
produkcji daje 80% zysku
20%
książki zawiera 80% treści
20%
ludzi zabiera nam 80% czasu
20%ludzi
zjada 80% jedzenia
za
to 10% decyzji kierowniczych daje 90% efektów.
Ta
zasada (Druckera) jest kluczem do sukcesu firmy.
Stanowi
element weryfikacji kandydatów na stanowiska menedżerskie.
Zasada
oszczędności czasu pozwala na efektywne zarządzanie (monitujemy,
prognozujemy, analizujemy). Menedżer musi mieć tak podzielony czas,
by wykonać wszystkie punkty planu (co do 5 minut), zgodnie z ich
ważnością.
Style
kierowania
Styl
kierowania obejmuje też techniki zarządzania i pewne elementy
przywództwa.
White
i Lippit opisali 3 style:
- demokratyczny
- autokratyczny
- bierny
- demokratyczny – sytuacja, gdy kierownik zasięga opinii merytorycznej u swoich podwładnych przed podjęciem decyzji:
- stosunki ich mają charakter otwarty
- utrzymuje dobry klimat
- docenia rolę głosu i samodzielnych specjalistów (daje im możliwość decyzji)
sprzyja
to rozwojowi i usamodzielnianiu się ludzi
- mocno satysfakcjonuje podwładnych, co wiąże się z utrzymywaniem monopolu władzy
- rozszerza go na cały proces produkcyjny
- incydentalnie pozwala podejmować decyzje innym
- zarządza przy pomocy bezpośrednich poleceń
- dużą wagę przywiązuje do nadzoru i kontroli
- preferowanym motywatorem jest strach (przed niezadowoleniem szefa i sankcjami – awans, premia)
- ekstremalnie – grozi zwolnieniem z pracy (często)
- atmosfera jest zła
- ludzie sięgają do używek, są spięci
- efektywność pracy spada do 40%
- satysfakcji pracowników brak
- szef rzadko używa słowa „dziękuję”
- pasywna postawa kierownika, który sam się boi:
- unika podejmowania decyzji zwłaszcza niepopularnych
- unika stawiania zadań i wymagania ma dużo niższe
- atmosfera jest nijaka
- brak decyzji na czas – powstają zaległości
- brak systemu motywacyjnego – awansów, premii, nagród.
Na
bazie tych 3 stylów sformułowano kolejne style (Blake i Muton)
stworzyli tzw szafkę
kierowniczą, czyli konglomerat różnych stylów, które pogrupowali
na:
- style bierne
- zorientowane na zadania
- zorientowane na ludzi
- style mieszane (na zadania i ludzi)
- Styl bierny dyskwalifikuje kierownika, choć może dominować. Występuje w 1/3 przypadków w Polsce.
- Zorientowani na zadania – koncentrują uwagę i aktywność na stawianiu i realizowaniu zadań zespołu, którym kieruje. To ludzie ambitni, konkretni, decyzyjni, z silnie zaznaczonymi cechami przywódczymi, potrafią konsolidować zespół, wysoko stawiają poprzeczkę zadań, są wymagający wobec siebie i podwładnych. Orientacja na zadania łączy się bezpośrednio ze stylem autokratycznym. Nie są to szefowie lubiani, bo są apodyktyczni, bezwzględni wobec wykonania zadań, skłonni do instrumentalnego traktowania podwładnych, a często wyniośli i pyszni.
Preferują
bezpośrednie formy zarządzania przez:
- doraźne polecenia (w ogromnej ilości)
- stosowanie kar i nagród (kij i marchewka)
- wykorzystują ułomność zespołu
tzw
życzliwy autokrata (przypadek szczególny)
- mimo, że stara się realizować zadania, to stara się nie zrażać ludzi
- jest także skłonny do instrumentalnego traktowania podwładnych
- jedynym jego celem jest sukces, mimo, że czasem deleguje uprawnienia w dół.
- Zorientowani na ludzi:
- tworzenie przyjaznej atmosfery – klepanie się po ramionach
- satysfakcja i zadowolenie pracowników są najważniejsze, bo cenią przyjacielską atmosferę
Styl
klubowy
- :
- podstawowa powinność zabawianie pracowników
- biurowy wodzirej, ekspert od kawałów i anegdot
- często uroczy i lubiany przez pracowników
- za to nie lubiani przez dyrektorów i tych, którzy mają inny pogląd na styl kierowania
Styl
misjonarza – :
- wkłada dużo wysiłku w to, by być lubianym
- jest za miękki, pracownicy przestają go szanować
- nie potrafi egzekwować zadań
Styl
demokratyczny
- :
- menedżer stara się o dobry klimat
- otwarty na kontakty ze współpracownikami
- troska o relacje partnerskie nie przesłania celów firmy i zadań mu powierzonych
- zasięga opinii merytorycznych od podwładnych
- często tłumaczy pracownikom sens pracy
- posiada dar przekonywania do działania
- tłumaczy podstawy swoich wyborów
- przedstawia cel i misję swojego działania
- dba o dobre zarobki podwładnych
- interesuje się ludźmi, stara się ich poznać, zna ich problemy, stara się im w nich pomóc (nawet poza zawodowe)
- człowiek otwarty, asertywny
- łatwo się z nim daje pracować i osiągać satysfakcje
- gwarantuje osiągnięcie celów i zadań (szkoda , że jest ich tak mało)
Styl
idealny (najwyżej
ceniony, zorientowany na ludzi i zadania) – bardzo rzadko
stosowany, bardzo trudny, trudno pogodzić nastawienie na ludzi z
nastawieniem na zadania.
Mówiąc
o wyborze stylu kierowania trzeba zwrócić uwagę na kategorię
czasu, jaki przedsiębiorca ma na podjęcie decyzji. (czy ma
możliwość konsultacji, czy musi decydować natychmiast).
Warsztaty
dla kierowników:
- podanie współrzędnych ich stylów z uzasadnieniem
- wybranie najbardziej adekwatnego do rzeczywistości
- właściwy styl można podać tylko wtedy, gdy dobrze znamy uwarunkowania organizacji (sektor działalności, wielkość, zatrudnienie itp.) i mamy dane uzupełniające ( jakim zespołem kierować, jakie są kwalifikacje tego zespołu, jakie stosowano motywowanie, jak się prezentuje morale pracowników ).
Panaceum
jest tzw sytuacyjny styl kierowania. Jest to styl, który modyfikuje
się w trakcie realizacji stosownie do warunków, ludzi ) sytuacji
ekonomicznej, a nawet cech podwładnych.
Proces
decyzyjny jest wypadkową sytuacji (dziś tak, jutro inaczej). Jest
to bardzo trudne, wymaga olbrzymich predyspozycji ze strony
kierownika. Wymaga się od niego nie tylko inteligencji, ale też
elastyczności, co jest warunkiem dobrego przywództwa, co zjednuje
mu ludzi.
Każdy
menedżer powinien zatem kształcić w sobie te cechy. W skrajnych
sytuacjach, gdy trzeba radykalnie zmienić styl zarządzania, trzeba
natychmiast zmienić kierownika (np. prezydent Churchill na miejsce
Chamberlaine’a, gdy wybuchła wojna).
Zatem
system ten jest dobry w czasach stabilizacji, w warunkach zmian,
zwłaszcza kryzysów – zawodzi.
Style
wywierania wpływów:
Związane
z ewolucją kierownika w lidera – przywódcę.
Przywództwo
to wywieranie wpływu na innych. W tym ujęciu styl kierowania to
sposób w jaki wywiera wpływ na zespół i szersze gremium.
Walka
o wpływy zmierza do celu, jakim jest atakowanie przywódcy (walka o
stołki). Musi to prowadzić modyfikowania stylu. Taka walka
doprowadza do zajmowania pozycji jednostki dominującej, gdy tę
walkę wygra. Może to być zwycięstwo pyrrusowe, gdyż może trwać
krótko, bo mogą go zwalczyć inni.
W
takim zespole może dojść do blokowania przepływu informacji.
Każdy przywódca jest jednostką dominującą, ale w różnym
zakresie, ważne jest jak on się zachowuje (czy przestrzega reguł,
konwenansów). Gdy pozycja przywódcy jest atakowana przywódca czuje
się zagrożony, będzie bezwzględny (po trupach), zmieni styl
kierowania (z demokratycznego na autokratyczny). Zwłaszcza , gdy
towarzyszy temu nielojalność, nieposłuszeństwo. Zaczyna być
apodyktyczny, będzie się tak działo aż jego pozycja się
ustabilizuje. Wtedy jednak zwykle nie wraca do poprzedniego stylu
kierowania i często zrażony zespół opuszcza go.
Przywódcy
o cechach charyzmatycznych
– nie powinni działać paraliżująco na innych, być krytyczni
wobec siebie ; najlepiej, gdy taki przywódca nie uczestniczy w
pierwszej fazie analizy w danym przedsiębiorstwie.
Pozytywny
wpływ mają tzw techniki twórczego rozwiązywania problemów
(techniki
heurystyczne):
- nie ma całkiem złych i dobrych pomysłów
- żaden pomysł nie jest beznadziejnie głupi
- generalnie kierownicy powinni powstrzymywać się od krytyki (zwłaszcza, gdy zależy na pobudzaniu inicjatywy), gdyż skrytykowany staje się przeciwnikiem
- problemem, wręcz dramatem jest nadmiar niedorzecznej rywalizacji (okazywanie swojej wyższości pracownikom jest bardzo szkodliwe).
Wybrane
metody zarządzania
Czego
oczekuje się od menedżera?
- aby w sposób profesjonalny, systemowy podszedł do zarządzania.
Metody
zarządzania – są to narzędzia realizacji podstawowych funkcji
zarządzania. Menedżer powinien wypełniać rolę dobrze,
osobiście, stosując sprawdzone metody.
Podstawowe
role, metody (techniki) – sprawne zarządzanie daną organizacją.
Są
to metody uniwersalne np. :
- przez motywację (pracowników)
- przez innowację (wprowadzanie zmian)
- przez integrację (zespołu)
- przez alternatywę (wybór strategii rozwoju firmy)
Podstawowe
metody Petera Druckera:
I
) Zarządzanie
przez cele (lata
40-te) stosowane często obecnie jednocześnie
stosuje się 7 podstawowych zasad:
- jasne określenie celów przez jej szefów
- rozpisanie celów organizacji, które zarządzamy na konkretne cele konkretnych zespołów
- aktywne uczestnictwo kierownictw niższych szczebli w uściślaniu i definiowaniu celów danej organizacji
- elastyczne planowanie – dostosowanie procesów do zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej i ekonomicznej
- ocena pracy kierownictw niższych szczebli na podstawie uczestnictwa w określaniu celów oraz oceny ich realizacji
- stosowanie w praktyce zasady Pareta w zarządzaniu
- kontrola rezultatów końcowych (wyników) przy minimum ingerencji w sposób realizacji
Cele
powinny być:
- najważniejsze
- realne
- wewnętrznie zgodne
- zhierarchizowane
- zoperacjonalizowane
Zarządzając
organizacją można dużo czasu, energii, finansów stracić na
realizację złych celów lub celów podrzędnych. Dlatego tak ważne
są cele strategiczne.
Hierarchia
celów musi pozwolić określić priorytety, bo tylko dzięki temu
zmierzamy najprostszą drogą do realizacji strategii organizacji.
Musi
uwzględniać sytuację danej organizacji, ale także jej otoczenia.
Firma powinna reagować na zmiany rzeczywistości (popyt, podaż,
konkurencja, sytuacja rynkowa). Muszą być realne dla wszystkich
członków organizacji. Najważniejszym elementem jest rozpisanie
celów na poszczególnych członków zespołu. Nie może być tematów
niczyich.
Kierownictwo
niższych szczebli potrzebne jest do tzw burzy mózgów –
przeanalizowanie wariantowej sytuacji firmy, zorientowanie się w
celach możliwych i kłopotliwych ( bariery, przeszkody w
realizacji), czyli optymalizowanie celów.
Szef
nie może mieć prawa wyłączności określenia celów.
Wytypowanie
celów łączy ludzi, tworzy misję do spełnienia, co daje korzyść
w postaci maksymalnego skupienia tych ludzi.
Elastyczność
planowania pozwala podmiotom decyzyjnym działać w warunkach różnych
zmian, niepewności, ryzyka.
Ukryty
cel stosowania tej zasady => unikanie zakłóceń (dostrzeżenie
niepowodzeń w porę).
Metody
planistyczne stosowane w zasadzie elastycznego planowania:
- plan standardowy
- plan kroczący (zmieniany w czasie realizowania)
- planowanie taktyczne
- planowanie operacyjne
- planowanie strategiczne
- podstawy prognozowania
- wypracowanie strategii.
Element
oceny kierownictw niższego szczebla – logiczna konsekwencja zasad
tej metody.
Ukryty
cel => dobór kryteriów oceny zachowań i wyników produkcji ;
weryfikacja ludzi stwarzająca atmosferę dobrej pracy. Jest to ważne
z punktu widzenia „być” albo „nie być” danej firmy. Ważne,
aby zespół się nie „rozsypał”.
Ustalone
są pewne kryteria raz na zawsze.
Cechą
tej zasady jest jednoznaczna konsekwencja decyzji, wcale nie znaczy
to, że dyskredytują pracownika.
Kontrola
wyników (przy
minimum ingerencji w sposób ich realizacji)
– jest to praktyczna delegacja uprawnień w dół. Skierowana do
rzeczowych i kompetentnych pracowników, którzy ją mądrze i
świadomie wykorzystają.
Zarządzanie
przez cele jest najbardziej realne, gdy naczelne kierownictwo firmy
propaguje tą metodę jako najlepszą i żeby istniała na wszystkich
szczeblach. Ponadto muszą być spełnione warunki wstępne:
- bardzo dobrze znać tę metodę (na czym polega, jakie daje skutki)
- świadomie musi być wybrana
- transponowana do warunków firmy (uszczegóławiana)
- merytoryczne, organizacyjne i psychologiczne przygotowanie do wprowadzenia tej metody – firmę, czyli szczebel kierowniczy (od góry do dołu i ludzi! , aby móc sprawdzić, czy delegując uprawnienia w dół znajdziemy odzew). Wprowadzenie tej metody bez sprawdzenia może rozbić organizację!
Trzeba
mieć sprawną komunikację, nie tylko techniczną, ale szybki obieg
informacji, klarowny obieg procesu decyzyjnego, zasób właściwej
informacji na każdym szczeblu.
Zmiana
stosunków wśród kadry zarządzającej – niższe szczeble boją
się swoich szefów, trzeba te stosunki ocieplić.
Przeprowadzić
audyt (ocena przydatności kadry kierowniczej mimo osiągnięć
dotychczasowych) – niektórzy nie są w stanie sprostać tej
metodzie. Trzeba podjąć decyzję co z ludźmi, którzy mają jakieś
ułomności, wady i czy poczekać aż się dopasują, czy od razu
zwolnić.
Optymalne
rozwiązanie to zatrudnienie na wszystkich kierowniczych stanowiskach
osób pracujących już w firmie (kogoś zwalniamy – na to miejsce
ktoś, kto już jest w firmie, ją zna i akceptuje tę metodę).
Przed wprowadzeniem tej metody powinny być liczne szkolenia.
Korzyści
metody zarządzania przez cele:
- konsolidacja kadry kierowniczej i zespołów pracowniczych wokół doboru i realizacji najważniejszych zadań
- uczy samodzielności (przyśpiesza więc proces decyzyjny i rozwój zawodowy)
- promuje czytelne i sensowne kryteria ocen i awansów
- uczy współpracy i pracy zespołowej
- ułatwia dostosowanie struktur organizacyjnych i poziomów zatrudnienia w różnych miejscach organizacji do struktury i pracochłonności zadań
- ułatwia zarządzanie kadrze kierowniczej i menedżerskiej dając jej możliwość zajęcia się bieżącymi sprawami
- ułatwia weryfikację kadr II i III szczebla kierowania pod względem przydatności do zajmowanych stanowisk
- daje możliwość oceny potrzeb szkoleniowych kadry kierowniczej
- pozwala określić kierunki rozwoju tej kadry
- zwiększa samodzielność kierowników niższych szczebli i samych pracowników, daje im dużą satysfakcję co sprawia, że ich praca jest bardzo efektywna, przyjemniejsza
- daje gwarancje na dobry układ prawidłowych stosunków międzyludzkich (jasne, klarowne zasady)
Jest
jednak przez niektórych krytykowane jako nienowoczesne. Mimo to są
elementy dużo starsze od tej metody, dotąd stosowane z dobrym
skutkiem.
Metoda
ta jest bardziej zorientowana za zadania niż na ludzi. Człowiek
jest podmiotem celu.
II
. Metoda zarządzania przez wyniki (
Peter Drucker lata 60-te) – dziś najczęściej stosowana głównie
w średnich i małych firmach (koncerny, holdingi, duże spółki).
Polega na odchodzeniu od administracyjnych metod zarządzania na
rzecz metod pośrednich (z reguły ekonomicznych) przy silnej
tendencji i orientacji na wyniki działalności, będące zarówno
celem, jak i podstawowym kryterium oceny.
Najskuteczniej
daje wyniki w warunkach gospodarki rynkowej, może być wprowadzona
po spełnieniu 2 czynności – utworzyć w firmie centra kosztów i
centra zysków, co wymaga określonych dostosowań :
- struktury organizacyjnej firmy
- urządzeń ewidencyjnych
- zainstalowania sprawnych systemów informacji
Centra
kosztów i zysków są jednostkami organizacyjnymi o dużej autonomii
decyzyjnej, wiążącej się głównie z delegowaniem uprawnień w
dół , czyli podzieleniem się władzą przez zarząd z liderami
centrów. Zatem ważny jest dobór i selekcja liderów :
kompetentnych, odpowiedzialnych, godnych zaufania.
Szerokie
otwarcie firmy na zewnątrz , koncentracja uwagi na szansach i ich
wykorzystaniu , by zwiększyć swoją obecność na rynku (zysk ,
obroty, rentowność )nawet zmienić profil działalności - te
decyzje podejmują liderzy a nie zarząd.
Systemowa
kontrola rezultatów – sprawny system kontroli , oceny , głównej
działalności firmy.
Wyniki
tej kontroli i oceny mają przede wszystkim wpływ na karierę i
dochody liderów i ich współpracowników.
Korzyści
tej metody:
- możliwość bardzo elastycznego i szybszego dostosowania się do zmiennych potrzeb klientów i rynku, w następstwie decentralizacji procesu decyzyjnego
- możliwość szybszej ekspansji rynkowej firmy
- możliwość szybszego rozwoju zawodowego kierownictwa i pracowników
- możliwość kreowania naturalnych kryteriów oceni i awansów mocno osadzonych w realiach rynku
- konsolidacji zespołów kierowniczych i wykonawczych
Słabe
punkty tej metody:
- merytoryczna jej złożoność
- stosunkowo wysokie koszty jej wprowadzenia (stworzenie centrów)
- stosunkowo duży stopień ryzyka niepowodzeń finansowych jako skutek ekspansywnego działania liderów centrów, zwłaszcza w pierwszym okresie
- walka o szybkie zyski może przysłonić całe obszary rozwoju firmy obecne i przyszłe; zaniedbanie spraw rozwojowych
- bezwzględna eliminacja ludzi mniej efektywnych ze stanowisk pracy
III.
Zarządzanie ofensywne
– szczególnie przydatne w okresie transformacji systemowej jak w
Polsce.
Etap
I
Rozpoznanie
i diagnoza tych elementów otoczenia zewnętrznego, które mogą się
stać płaszczyzną szansy dla firmy.
Podstawą
strategii ofensywnej jest wykorzystywanie szans. Jak najwcześniej
trzeba rozpoznać symptomy zmian (koniunktury, polityki cenowej,
mody, gustów, stanu prawnego), by jak najszybciej dokonać
reorientacji firmy wg zasady - być pierwszym we wszystkim, czyli
dyktować warunki.
Etap
II
Ustalenie
pożądanych dostosowań firmy:
- miejsce zmian
- zakres zmian
- sposób zmian
- czas zmian
Etap
III
Wprowadzenie
niezbędnych dostosowań, instalacja systemu wczesnego ostrzegania.
Powinien
on pozwolić na wychwycenie nawet słabych symptomów zmian w
otoczeniu naszej firmy, po to, aby ten 3 etapowy proces dał się
jeszcze raz powtórzyć w celu wykreowania sukcesu rynkowego.
Zarządzanie
ofensywne wymaga kilku specyficznych działań:
- zapoznać z systemem całą kadrę menedżerską i kierowniczą
- wprowadzić i dokonać wewnętrznej realokacji kadr (zatrudnianie ludzi z zewnątrz – głównie specjalistów od strategii marketingowej, służb związanych z informatyką komputerową i analityków, oraz służb logistycznych) autentycznych przedsiębiorców, cechy potrzebne prezentują zwłaszcza ludzie młodzi. Doprowadza to do efektu skokowych zmian (miejsca punktów przełomowych = miejsca dające możliwość sukcesu).
Korzyści
metody zarządzania ofensywnego:
- pozwala na szybką reakcję, dostosowanie się do zmian
- wymusza realokację zasobów osobowych, co zwiększa efektywność
- uczy elastyczności i szybkich dostosowań
- dla dynamicznych przedsiębiorstw oferuje duże możliwości rozwoju
- duże szanse na duże dochody firm
Słabe
strony:
- ryzyko wypadnięcia z gry (za szybko lub zbyt ryzykownie)
- ciągłe zmiany (preferuje elastyczność struktury)
IV.
Metoda zarządzania przez wyjątki
Menedżer
nie zajmuje się lub prawie się nie zajmuje sprawami bieżącymi,
mają to robić dostatecznie kompetentni samodzielni pracownicy, szef
włącza się w sytuacjach nietypowych, wyjątkowych, co sprawia, że
wiedza pracowników może być niewystarczająca.
Zalety:
- znaczna oszczędność pracy menedżera
- sprzyja rozwojowi zawodowemu pracowników
Wada:
Możliwość
powstania sytuacji, o której szef dowie się za późno lub wcale
(ci, którzy doprowadzili do tej sytuacji boją się przyznać).
Organizacja
jest układem wielu przenikających się jednocześnie stosunków,
dzięki którym ludzie pod kierownictwem menedżerów dążą do
osiągania wspólnych celów, czyli jest to forma pewnego celowego
działania. Cele te są elementem procesu decyzyjnego. Cele te
ustanawiane przez menedżerów, są ustabilizowane, dalekosiężne,
otwarte. Otwarte , dlatego, że menedżerowie pragną zapewnić danej
organizacji przetrwanie, przede wszystkim chcą zapewnić jej
stosowne lokum.
PROJEKTOWANIE
MODELIZACJI I STRUKTURA ORGANIZACJI
Proces
organizowania obejmuje formułowanie decyzji o utworzeniu rang
(dzięki którym może istnieć dana organizacja i rozwijać się).
W
procesie organizacji menedżerowie powinni uwzględniać 2 grupy
czynników:
- określenie celów organizacji i przygotowanie planów strategicznych, prowadzących do ich osiągnięcia
- stworzenie takiego procesu planistyczno-decyzyjnego wykorzystującego zdolność organizacji do realizacji tychże planów strategicznych
Menedżerowie
muszą brać także pod uwagę, co aktualnie dzieje się w otoczeniu
organizacji, a także to co może dziać się w przyszłości. Muszą
oni podejmować decyzje tak, aby dopasować plany strategiczne i
zdolność firmy do realizacji funkcjonowania w jej otoczeniu.
Proces
ten jest procesem
projektowania organizacji.
Szczególny
układ stosunków, który jest stworzony w tym procesie przez
menedżerów to
struktura organizacyjna.
Jest to opracowanie przez menedżera pewnego rodzaju odniesienia,
przy podziale i koordynowaniu działań członków organizacji.
Ponieważ
jednak strategie i warunki otoczenia różnych organizacji są różne
to istnieje wiele możliwych struktur organizacyjnych.
Podejmowanie
decyzji o strukturze organizacyjnej
jest procesem przy tworzeniu nowej organizacji lub przy poprawianiu
organizacji już istniejącej, albo przy wprowadzaniu bardziej
radykalnych zmian do występującego układu stosunków menedżerowie
muszą wykonać 4 podstawowe kroki :
- Podział pracy, czyli podzielić pracę na zadania : logiczne i dogodnie wykonywane przez poszczególne osoby i grupy
- Departamentalizacja – grupowanie pracowników i zadań, menedżerowie muszą podzielić zadania w sposób logiczny i sprawny
- Utworzenie hierarchii organizacyjnej – określenie kto komu podlega w danej organizacji
- Proces koordynowania – wprowadzenie przez menedżerów mechanizmów integrujących działalność poszczególnych działów, by skutecznie funkcjonowały i sprawdzanie skuteczności organizacji.
Ad
1) Podział pracy
– wskazuje, że można podzielić wszystkie zadania organizacyjne
od procesu produkcji do zadań związanych z zarządzaniem i
organizacją. Służy zwiększeniu wydajności, ponieważ nie ma
człowieka, który może wykonać wszystkie czynności, operacje w
danej organizacji, to dzięki podziałowi pracy można znacznie
uprościć wiele czynności i operacji, dzięki czemu zyskuje się na
czasie i kosztach. Prowadzi to do rozwoju szeroko rozumianych
specjalizacji, przez rozwój pracowników w danych dziedzinach. Daje
to także pracownikom możliwość wyboru odpowiedniej dla niego
pracy i stanowiska, co jest ważne z punktu widzenia sprawności i
przydatności danego pracownika (z niewolnika nie ma pracownika).
Złe
strony specjalizacji
– jeśli specjalizacja została podzielona na zbyt małe cząstki,
zadania to pracownik tylko za nią odpowiada (może to doprowadzić
do wyalienowania się pracownika, który dojdzie do mechanicznego
powtarzania wykonywanej czynności – łatwo jest wtedy o wypadek
(np. przy taśmie, maszynie, bo „śpi” przy pracy).
W
obecnych nowoczesnych firmach tworzy się zespoły zadaniowe do
wykorzystania takich monotonnych czynności (np. produkcja samolotów,
samochodów), ale nie wszystko można w taki sposób wykonać np. w
budownictwie, medycynie, gdzie istnieje wiele czynności
indywidualnych, specjalnych, które wykonuje się w niepowtarzalny
sposób.
Ad
2) Departamentalizacja
– aby znać problem wzajemnych układów i powiązań w
organizacji, menedżerowie muszą (przeważnie na kartce) rozrysować
schemat organizacyjny, który ma im odpowiedzieć na pytanie: Na
jakich zasadach połączono pracę w tej organizacji ?
W
schematach organizacyjnych prostokąty symbolizują logicznie pewne
grupy zadań (działy), które są realizowane.
DEPARTAMENTALIZACJA
– jest to czynnik decyzji menedżera jakie rodzaje czynności (po
podziale na zadania) można łączyć w podobne grupy. Zadania te
łączymy w działy.
W
różnych organizacjach jest wielość różnych działów i zadań.
Ad
3) Hierarchia organizacyjna.
W dużych rozbudowanych organizacjach problem hierarchizacji
sprowadza się do prostego pytania : Ilu ludzi powinno być
podporządkowanych jednemu człowiekowi?
Jest
to rozpiętość
kierowania,
oznacza ona liczbę osób, działów bezpośrednio podporządkowanych
1 kierownikowi.
Trzeba
wykonać 3 kroki, aby rozwiązać ten problem:
- dokonać podziału pracy
- stworzyć działy
- wybrać rozpiętość kierowania
Wtedy
można ustalić linię podporządkowania, czyli kto komu podlega –
jest to najważniejszy element schematu organizacyjnego, od nich
zależy funkcjonalność organizacji. Wynikiem tych działań jest
wieloszczeblowy układ – hierarchia.
Na szycie z reguły znajduje się menedżer – przedsiębiorca,
odpowiedzialny za funkcjonowanie organizacji (prezesi, dyrektorzy),
niżej są pomniejsi kierownicy.
Wybór
odpowiedniej rozpiętości hierarchii jest najważniejszy dla
efektywności organizacji, ponieważ :
- rozpiętość kierowania ma bezpośredni wpływ na to co będzie się działo w danym dziale (duża liczba podwładnych = spowolnienie wydawania poleceń dla każdego z osobna; nie może wszystkich skontrolować; nie zna swoich ludzi; nie ma dla nich czasu; - natomiast gdy będzie miał za mało ludzi to będzie się nudził)
- rozpiętość kierowania wpływa na szybkość podejmowania decyzji szczególnie w sytuacjach, kiedy występują różne szczebelki rangi (mała rozpiętość = struktury wysmukłe; duża rozpiętość = struktura płaska)
Struktura
wysmukła Struktura płaska
Struktura
wysmukła (dużo szczebli) powoduje wydłużenie drogi decyzyjnej
pomiędzy szefem, a wykonawcami, natomiast w strukturze płaskiej
prawie natychmiastowa.
W
latach obecnych występuje tendencja do tworzenia płaskich struktur
organizacyjnych, wynika to z procesu związanego z perfekcyjnym
zmniejszeniem tych firm do jak najmniejszych rozmiarów struktur
organizacyjnych, co sprzyja szybszemu, efektywniejszemu i
wydajniejszemu wykorzystaniu działów i zadań w organizacjach.
Zmierza to zwiększenia wysokiej jakości i ostatecznej wielkości
organizacyjnej firmy.
Wybór
odpowiedniej rozpiętości kierowania wymaga uwzględnienia wielu
czynników:
- umiejętności samych kierowników
- poziomu kwalifikacji pracowników
Jest
to pochodna pewnych przyzwyczajeń środowiskowych, a nawet
kulturotwórczych.
W
zagranicznych firmach istnieje duża liczba kierowników z
ograniczoną liczbą pracowników wykonawczych, po to by móc lepiej
kontrolować, monitorować wykonywaną pracę. Natomiast w polskich
firmach panują raczej struktury wysmukłe.
Struktura
w której istnieją zespoły kierownicze i wykonawcze, musi opierać
się na wykorzystaniu potencjału ilościowego i jakościowego tych
zespołów, czyli pod kątem możliwości wykonywania tych zadań.
Zespoły te powinny jednak mieć pełne wsparcie, zaangażowanie ze
strony kierownictwa (w dużym stopniu), ale także musi być w pewnym
stopniu samodzielna, z drugiej strony.
Ważnym
elementem jest także wizja funkcjonowania firmy po tej
restrukturyzacji.
Obecnie
nie ma jednomyślności, co do stwierdzenia, że lepsza jest
struktura płaska od wysmukłej w hierarchii kierowania - zdania są
podzielone.
Należy
dopasować strukturę do tego:
- czym dana organizacja się zajmuje
- ilu ludzi jest potrzebnych do realizacji celu
- ile szczebli kierowniczych będzie potrzebnych do sprawnego zarządzania organizacją
- czy będziemy brać pod uwagę możliwości monitorowania tej organizacji (aby umożliwiała śledzenie obiektu funkcjonowania organizacji).
Od
tego jaka będzie pozytywność kierowania, jaka będzie w
ostateczności struktura, tak będziemy mogli realizować proces
decyzyjny (albo będzie szybki, klarowny, sprawny, albo będzie kulał
i będzie mało sprawnie funkcjonować, aż do kolejnych pozytywnych
zmian).
Ad
4) Problem koordynowania
– jest to proces polegający na integrowaniu działalności
poszczególnych działów, aby osiągnąć cel. Bez koordynacji
ludzie mogą zaspokajać cele własnego działu kosztem całej
organizacji. Aby koordynować trzeba ustalić stopnie koordynacji.
Stopień koordynacji zależy od istoty i od celu zadań jakie stoją
przed daną organizacją, a także zależy od ludzi wykonujących
określone czynności w strukturze firmy. Jeśli komunikacja w
organizacji sprzyja wykonywaniu zadań w organizacji, to wskazany
jest wysoki stopień koordynacji, który jeszcze bardziej znacznie
przyspieszy proces wykonywania operacji. A jeśli zupełnie nie
sprzyja, to koordynacja ma podstawowy stopień.
We
współczesnych organizacjach stopień koordynacji musi być bardzo
wysoki.
Wysoki
stopień koordynacji musi mieć miejsce w organizacjach, które
pracują w nie rutynowych czynnościach, które mają pewną wagę,
cel, są to zadania strategiczne, rozwojowe przeważnie w
nowoczesnych organizacjach zajmujących się techniką, technologią,
produkcją wysoko przetworzonych wyrobów, dlatego że, od
nowoczesnej firmy wymaga się wysokiej efektywności, jakości,
profesjonalności.
We
współczesnych układach gospodarczych koordynacje musimy
rozpatrywać w kategoriach międzyorganizacyjnych, między firmami,
procesami gospodarczymi – jest to skutek postępującego procesu
globalizacji polegający na tym, że coraz więcej firm zaczyna
funkcjonować w układach międzynarodowych i w związku z tym wymaga
to wysokiego stopnia skoordynowania nie tylko w układach między
podmiotami, firmami, ale także między narodami. Np. IKEA ma w 67
krajach swoje bazy logistyczne, produkcyjne, zaopatrzeniowe, system
marketingu, sprzedaży.
Koordynacja
jest swoistą przeciwwagą dla podziału pracy i specjalizacji załóg.
Koordynacja
jako najważniejszy element w organizacji zajmuje się łączeniem
tych elementów zmierzającym do realizacji celu strategicznego tej
organizacji. Im bardziej w danej organizacji potrzebna jest taka
restrukturyzacja, tym trudniej tego dokonać, szczególnie wtedy, gdy
zadania są wysoko specjalizowane.
W
procesach integrowania występują rozbieżności określane
kategorią zróżnicowania, mogą one utrudnić skuteczną
koordynację pracy. Występują 4 rodzaje zróżnicowań:
- ludzie w określonych jednostkach mają własne poglądy na cele organizacji i sposoby ich osiągania , stosują metodę „bliższa koszula ciału”
- ludzie w różnych pionach organizacji często mają inną orientację w czasie tzn. pracownicy „produkcyjni” wykonują określoną pracę natychmiast, co wynika z cyklu produkcyjnego, natomiast pracownik konstrukcyjny rozpocznie zadanie, pomyśli sobie trochę i znowu zabierze się do pracy – czas ma dla niego inny wymiar
- styl interpersonalny – pewne sposoby zachowań kultury osobistej występujące typowo w danych elementach struktury
- poszczególne piony mogą różnić się pod względem formalizacji np. w pionach wykonawczych stopień formalizacji będzie bardziej rozwinięty (cel =>zadanie wykonane) niż w pionach badawczych, zarządzających, ekonomicznych, który jest bardziej rozmyty.
Takie
zróżnicowanie może prowadzić do konfliktów między osobami, a
także jednostkami organizacyjnymi.
W
Polsce jeszcze ten stopień jest bardzo mały, oparty na zazdrości
(dlaczego on dostał więcej ode mnie).
Czasami
zamiast o koordynacji mówi się o integracji, ale robi się to z
premedytacją, ponieważ członkowie danej organizacji powinni
działać i pracować ze sobą w bardziej zjednoczony sposób (słowo
integracja jest tu bardziej na miejscu).
Koordynacja
– bezpośrednio zależy od uzyskiwania, przekazywania i
przetwarzania informacji. Im więcej jest niepewności w procesie
koordynacji, tym musimy posiadać więcej informacji, traktować
poważnie przetwarzane informacje.
3
sposoby osiągania przez kierowników skutecznego koordynowania
działań
1.Podstawowe techniki zarządzania
:
- hierarchia zarządzania
- reguły i procedury
- plany i cele
2. Zwiększanie możliwości
koordynowania:
- pionowe systemy informacyjne
- stosunki poziome
3. Ograniczać potrzebę
koordynowania:
- zapasy zasobów
- niezależne jednostki
3
sposoby skutecznego koordynowania działań
(stosunkowo trudne potrzeby często można zaspokoić podstawowymi
technikami) :
- łatwy przepływ informacji
- zbiór reguł i procedur
- technika przez przekonanie się samemu (jak nasza organizacja działa)
Dobrym
pomysłem jest wprowadzenie swojego rodzaju „łącznika”, który
będzie wprowadzał tzw teorię przekazania w praktyce. Jest to
bardzo poważna rola w organizacji posiadająca duże znaczenie w
komunikowaniu się , pozwala na wyciągnięcie wniosków w jaki
sposób funkcjonuje i wspomaga tą organizację na ich podstawie.
Efekt
widać, gdy te wnioski mające charakter rozwojowy , pozwolą
organizacji dostosować się do potrzeb rynku.
Podstawowe
techniki zarządzania poznaje się poprzez proces projektowania
organizacji – polega on na tym, że jest on procesem podejmowania
decyzji, w którym menedżer wybiera odpowiednią strukturę
organizacji, która musi być dopasowana do strategii organizacji i
jej otoczenia.
Poważnym
problemem jest zmniejszenie organizacji – polega to na zmianie
restrukturyzacji organizacji, wiąże się z popytem firmy, ale
zmniejszenie organizacji wiąże się ze zmniejszeniem podmiotów
gospodarczych , szczególnie tych małych.
Rodzaje
struktur organizacyjnych
Struktura
organizacyjna oznacza powód w jaki :
- dzieli się
- grupuje
- koordynuje działalność organizacji w zrozumieniu wzajemnych stosunków pomiędzy :
- kierownictwo – pracownicy
- kierownictwo – kierownictwo
- pracownicy – pracownicy
Używając
pewnych elementów sformalizowań działy w organizacji mogą
pracować na 3 sposoby:
- wg funkcji
- wg wyrobów albo rynku
- albo spodziewać się szkód
Struktura
organizacyjna przedsiębiorstwa o strukturze funkcjonalnej
PREZES
Wiceprezes
Ds. produkcji
Wiceprezes
Ds. marketingu
Wiceprezes
Ds. finansowych
W 1
dziale grupuje się wszystkich zajmujących się 1 rodzajem czynności
(ale można też skupiać kilka czynności mających charakter 1
funkcji). Każdy kierownik danej jednostki odpowiada za to co jest
przypisane jego działowi.
Organizacja
funkcji
– jest najbardziej logiczna, jest to podstawowa forma
departamentalizacji organizacji dla zastosowania w małych i średnich
firmach, gdzie jest ograniczona liczba produkcji i usług. Daje to
możliwość wykorzystania wyspecjalizowanych zespołów skupionych w
poszczególnych działach. Zaletą jest też wybitny nadzór, daje
menedżerom możliwość skupienia uwagi nad konkretnym działem,
zakresem np. marketing, public-relations. Ułatwia wykorzystanie
specjalistycznych czynności tam, gdzie są potrzebne.
Wadą
jest : w przypadku rozwinięcia się organizacji w filie, oddziały
wydłuża się proces decyzyjny, zarządzania, ponieważ mieszczą
się w różnych miejscach (dochodzi do przekłamań, brak terminów),
utrudnia to także kontrolę (trudno znaleźć winnych).
Schemat
organizacyjny przedsiębiorstwa produkcyjnego podzielonego wg grup
produktów
PREZES
Wiceprezes
Ds. produkcji
Wiceprezes
Ds. marketingu
Wiceprezes
Ds. badań
Dyrektor
pionu
Dyrektor
pionu
Dzieli
się na zakłady. Grupuje ona tych, którzy zajmują się określonym
obszarem działania firmy np. produkcją i marketingiem 1 wyrobu (lub
grupy wyrobów).
Natomiast
schemat organizacji podzielonej wg rynku polega na podzieleniu na
zakłady, grupujące tych którzy działają na danym terenie, albo
mają do czynienia z 1 grupą firmy.
W
ramach takiej organizacji funkcjonują zakłady. Zakład –
rozumiemy jako duży dział organizacji , który przypomina odrębne
przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją lub sprzedażą
(konkretne wyroby lub klienci).
Schemat
organizacyjny przedsiębiorstwa produkcyjnego podzielonego wg grup
klientów
PREZES
Wiceprezes
Ds. wyrobów
zaopatrzeniowych
Wiceprezes
Ds. wyrobów
konsumpcyjnych
Wiceprezes
Ds. produkcji
specjalnej
W
tej firmie występują 2 grupy działalności różniące się.
Dotyczy to struktur firm, sektorów specjalnych np. przemysł
zbrojeniowy – są to firmy w których oprócz typowych artykułów
produkuje się np. broń i amunicję – byłe zakł.mech. im
M.Kasprzaka . Produkcja specjalna nie ma nic wspólnego z innymi
działami, również zarządzanie tą firmą jest tak samo
zróżnicowane.
Schemat
organizacyjny przedsiębiorstwa produkcyjnego podzielonego wg
terytoriów (podział geograficzny)
PREZES
Wiceprezes
Ds. produkcji
Wiceprezes
Ds. marketingu
Wiceprezes
Ds. finansowych
Wiceprezes
na Amerykę
Wiceprezes
na Europę
Inną
formą struktury jest przedsiębiorstwo podzielone wg terytoriów,
jeśli przedsiębiorstwo jest trans-narodowe musi mieć szczebel
samorządowy na obszarze gospodarczym.
Jest
to najbardziej funkcjonalna, dynamiczna struktura ułatwiająca
proces decyzyjny, proces zarządzania firmą pod jednym dachem i pod
jednym kierownictwem, bowiem w jednym miejscu skupia się cały
nadzór nad określonym pionem lub rynkiem, co zdecydowanie daje
możliwość zwiększenia efektywności funkcjonowania tej firmy.
Jest
to blokowy schemat, gdzie określone specjalizacje są poblokowane w
określonych działach, skupione w 1 ręku.
Struktura
macierzowa korporacji
PREZES
Funkcje Ośrodki
kosztów Inne usługi
Wiceprezes
Ds. marketingu
Wiceprezes
Ds. marketingu
Wiceprezes
Ds. marketingu
Zakład 1
Zakład 1
Zakład 1
Funkcjonalny
Struktura
macierzowa –określana jest jako system podwójnego
podporządkowania - jest to swojego rodzaju forma hybrydowa. Jest
to struktura zmierzająca do osiągnięcia korzyści z systemów
powyższych struktur, czyli wyciąga najlepsze cechy z różnych
tworząc nową (pracownicy pracują w 2 liniach podporządkowań).
Istnieją
w niej 2 typy struktur:
- o charakterze funkcjonalnym lub zakładowym
- stanowi swoistą nakładkę (tu następuje łączenie ludzi z różnych działów, pionów) – powstają profesjonalne zespoły wykonujące określone zadania lub czynności.
Tego
typu struktury występują w dużych organizacjach ponad-narodowych,
bo struktura ułatwia zarządzanie taką firmą.
Ta
struktura jest ściśle dopasowana do danej korporacji, gdzie nie ma
punktów macierzowych, ani przecięć, bo wiąże się z estetyką
danej firmy, z tym co ta firma robi, czym się zajmuje, gdzie działa
i na jakich rynkach.
Zaleta
: daje możliwość zwartego skupienia zespołów zadaniowych w
realizacji strategicznych celów organizacji. Nie wymaga ona takiej
koordynacji, jakiej wymagają poprzednie struktury, czyli problem
koordynacji ulega złagodzeniu. Głównym elementem jest tu zespół
skoordynowany wewnętrznie (nie wymagający kontroli z zewnątrz ).
Jest
to struktura elastyczna, która może być dostosowana do
zmieniających się potrzeb organizacji przez niewielki wkład sił i
kosztów. Plusem jest także to, że można myśleć o obniżeniu
kosztów , o oszczędnościach, jest stosunkowo tańsza od innych.
Jest to typowa struktura dzisiejszych firm.
Wady
:
- nie każdy człowiek potrafi się do niej dostosować, funkcjonować, ludzie w niej pracujący muszą mieć zdolności interpersonalne, potrafić pracować w zespole
- brak ściśle określonej hierarchii, ale takie struktury mają rację bytu w firmach o bardzo wysokim stopniu rozwoju (w Polsce mało realne ponieważ obecne wykształcenie ludzi na to nie pozwala)
Literatura
:
Koźmiński
Strategor
– „Zarządzanie firmą„ ( jedyne źródło z praktyczną
koncepcją struktury wspierania firmy ; ok.19 stron).
19,12,1999
Ryzyko
i niepewność w zarządzaniu, oraz podstawy zarządzania sytuacją
kryzysową firmy
1)
Ryzyko
– nie posiada jednoznacznej interpretacji, można kojarzyć z jego
ekwiwalentnością
– polega ono na tym, że ryzyko jako takie stwarza szansę
powodzenia grożąc jednocześnie niepowodzeniem. Ryzyko może być
motywem działania lub też do niego zniechęcać.
Ocena
ryzyka może być oceną pozytywną i negatywną. Ryzyko wynika z
faktu podejmowania decyzji dotyczących przyszłości. Jest to
związane z faktem, że w działalności gospodarczej osoba
podejmująca decyzję nie może być całkowicie pewna swoich dni.
Istotą ryzyka jest to, że mierzalne, dynamiczne, charakteryzujące
warunki podejmowania decyzji. W praktyce organizacji i zarządzania
ryzyko jest definiowane jako możliwość niepowodzenia, w
szczególności możliwość zaistnienia zdarzeń niezależnych od
woli podmiotu, których nie można dokładnie przewidzieć, a co
gorsze zapobiec.
2)
Niepewność
– zjawisko niezależne od woli podmiotu, mające wpływ na wyniki
jego działalności.
Ryzyko
i niepewność występują razem (niektórzy je utożsamiają – co
jest nieprawdą).
Ryzyko
zmienia się wraz z niepewnością (nie zakłócając
prawdopodobieństwa), czyli niebezpieczna jest niepewność, im
większe jest ryzyko. Ryzyko jest kombinacją elementów hazardu i
jest mierzone prawdopodobieństwem, a niepewność jest mierzona
poziomem wiary. Ryzyko jest stanem świata gospodarczego, a
niepewność stanem umysłu.
W
każdej firmie występują określone czynniki ryzyka:
- marketing - należy zwrócić uwagę na potencjalne występowanie ryzyka przede wszystkim w zakresie jakości produkcji, cenie produktów i terminów zbytu
- strategie firmy - ryzykiem jest zagrożenie niezrealizowaniem założeń strategicznych (nie możemy jej wykonać).
- portfel projektów do realizacji – chodzi o wystąpienie zakłóceń wymagań przyjętych do realizacji projektów, sytuacja ta może generować ryzyko nie wykonania projektów.
- Zasoby produkcyjne i finansowe – ryzyko pozyskania lub substytucyjności tych zasobów
- system informacyjny – ryzyko tkwi w bezpieczeństwa funkcjonowania systemu
- technologie procesów - determinują szereg czynników ryzyka w procesach związanych z realizacją danej działalności (technologie)
- organizacja przestrzenna procesów – chodzi o wadliwą strukturę organizacyjną, niespójny system czynności, wąskie gardła techniczne i technologiczne, niespójny system zasilania firmy
- harmonogramowanie procesów – dzięki niemu można bliżej i szybciej rozpoznać elementy ryzyka
- rodzaj działalności – obejmuje szereg sytuacji ryzykownych, które mogą powstać wokół poszczególnych czynników prowadzonej działalności
- weryfikacja – obejmuje kontrolę wykonania zadań, ryzyko dotyczy nie wychwycenia sytuacji niezgodnych z wymaganiami i ponoszenie z tego tytułu strat
- sprzedaż produktów – jest obciążona dużym ryzykiem , jakie można było prognozować w zadaniach marketingowych skorygowanych poprzez zmianę zjawisk oglądanych z upływem czasu
- serwis po sprzedaży – niesie konkretne ryzyko niespełnienia przez produkt wymagań odbiorcy
- likwidacja lub zagospodarowanie środków produkcji i odpadów – ryzyko wiąże się tutaj z niemożliwością upłynnienia starego parku maszynowego oraz nie rozwiązaniem problemu utylizacji odpadów
- inwestycje – ryzyko wyraża się tutaj z możliwością nie osiągnięcia spodziewanej stopy zwrotu zainwestowanego kapitału
Żeby
dokonać oceny ryzyka firmy trzeba wykonać szereg elementów i
czynności, po to aby uzyskać niezbędny zasób informacji do
wypracowania decyzji związanych z zarządzaniem sytuacją kryzysową
firmy. Trzeba wykonać 3 oceny :
- oceny ogólnego otoczenia firmy
- oceny zasobów wewnętrznych firmy
- oceny bezpośredniej relacji z otoczeniem
Miejsce
oceny ryzyka w budowaniu strategii firmy
Ocena ogólnego otoczenia firmy :
- polityka społeczno-gospodarcza państwa
- regulacje prawne
- środki naturalne
- rynki zbytu i zaopatrzenia
- konkurenci
Ocena zasobów wewnętrznych :
- stan i struktura finansowa
- poziom techniczny i technologiczny
- kwalifikacje pracowników
- środki trwałe
- badania i rozwój
- pozycja konkurencji firmy w branży
- dostawcy i kooperanci
- odbiorcy
Analiza SWOT:
Analiza i ocena zagrożeń oraz
korzystnych możliwości w otoczeniu. Analiza i ocena silnych i
słabych stron firmy.
System wczesnego
ostrzegania
Określenie celów firmy
Określenie zapotrzebowania rynku
lokalnego i krajowego, oraz szans na rynku zagranicznym
Opracowanie alternatywnych strategii
Wybór strategii oraz metod jej
realizacji
Na
ich podstawie musimy przystąpić do przeciwdziałania zagrożeniom :
- potencjalnym
- materialnym
- informacyjnym
- rynkowym
Wykorzystując
jednocześnie potencjalne szanse istniejące w otoczeniu firmy. Aby
tak się stało konieczne jest przeprowadzenie 2 analiz:
- analizy SWOT
- analizy 5 sił Michaela Portera
Na
tej podstawie należy opracować strategie wariantowe oparte na
metodach scenariuszowych.
Każda
firma zarządzana w sposób przedsiębiorczy po dokonanej wcześniej
ocenie otoczenia , przygotowuje od kilku do kilkunastu scenariuszy
zarządzania sytuacją kryzysową i dopiero na podstawie tych
możliwych scenariuszy, organizuje się w firmie komputerowy system
wczesnego ostrzegania, który pozwoli wspomóc proces decyzyjny w
zarządzaniu kryzysowym firmą.
Cykl
sytuacji kryzysowej
Trening władzy i społeczeństwa
Doświadczenie Plan
kryzysowy
czas
|
Kryzys
|
Reakcja
alarmowa
|
Pomoc
doraźna
|
Odbudowa
|
Redukcja
ryzyka ponownego kryzysu
|
Zapobieganie
ewentualnym skutkom kryzysu
|
Przygotowanie
do kolejnego kryzysu
|
Wg
FEMA
( Federal Emergency Managament Agency)
Cykl
sytuacji kryzysowej składa się z 2 bloków :
- doświadczeń
- planowania
Cykl
składa się z kilku faz powiązanych z ściśle określoną reakcją
mającą na celu identyfikację problemu, neutralizację problemu i
doprowadzeniem do sytuacji wyjściowej.
- Etap – reakcja alarmowa , która powoduje powiadomienie wszystkich odpowiedzialnych służb za funkcjonowanie firmy, żeby ograniczyć skutki tego kryzysu.
- Etap – pomoc doraźna z udziałem wszystkich służb i środków firmy, jak również instytucji ratowniczych i komunalnych powołanych do tego typu zadań .
- Etap – odbudowa potencjalnych zmian i zniszczeń, które powstały w wyniku danego kryzysu
To
zamyka kolejny etap doświadczeń. Zareagowaliśmy w taki sposób i
jesteśmy bogatsi o kolejne doświadczenie.
W
następnym etapie musimy doprowadzić do maksymalnej redukcji
ponownego kryzysu, czyli scenariusza, który się odbył, po to, aby
ponowny kryzys raczej się nie powtórzył. Możemy wprowadzić etapy
zapobiegania ewentualnym skutkom takiego kryzysu w postaci
przygotowania firmy do takiego funkcjonowania w warunkach kryzysu.
Przygotowanie
może mieć charakter strukturalny, finansowy, menedżerski i inny.
Na takiej podstawie możamy przygotować dokument – plan
kryzysowy firmy.
Pozwoli on przygotować firmę do funkcjonowania w warunkach
istniejących, czyli hipotetycznie groźnych.
W
każdej firmie powinien być menedżer ryzyka. Jego zadaniem jest
przygotowanie firmy do funkcjonowania w warunkach ryzyka, niepewności
i warunkach kryzysu. Powinien być wyposażony w komputer z
odpowiednim oprogramowaniem do zarządzania w takiej sytuacji ( mapa
3D terenu z newralgicznymi miejscami, z zaznaczoną firmą i jej
otoczeniem, powinny być uwzględnione także służby techniczne,
medyczne, policja, straż pożarna, pogotowie chemiczne, a także
dane zewnętrzne jak siła wiatru, opady, temperatura, ciśnienie
itp.). powinien w nim mieć kilkanaście scenariuszy, które
wykorzystuje w czasie rozpoczęcia procesu decyzyjnego zarządzania
kryzysowego. W komputerze musi mieć dane wszystkich substancji
chemicznych ( jeśli jest to np. fabryka chemiczna) ich właściwości,
stężenia, szybkości rozprzestrzeniania się ich itp., a także
informacje pomocnicze jak je utylizować, zobojętniać, udzielać
pierwszej pomocy itd. , musi mieć stałe połączenie ze służbami
ratowniczymi, policją itd.
- musi on mieć stałą możliwość monitorowania całej sytuacji
- bezpośrednią łączność z miejscem zdarzenia
- otrzymuje nowe informacje na bieżąco
- ma wszystkie dane do podjęcia natychmiastowej decyzji
Program
powinien być tak skonfigurowany, aby natychmiast po wskazaniu danego
miejsca określił nam strefę zagrożenia, bezpieczeństwa oraz
ewentualne straty w ludności oraz sprzęcie, a także wszystkie
możliwe drogi ewakuacji , pokazać musi stężenie środka , siłę
wiatru i jego rozprzestrzenianie się.
Człowiek
ten jest odpowiedzialny za podejmowane przez siebie decyzje i musi
wiedzieć, że musi szybko podejmować decyzję i liczyć się z jej
ewentualnymi szkodami, a nawet ze śmiercią wielu osób. Od tego jak
szybko zareaguje może zależeć los wielu ludzi, często po kilku
minutach jest już po wszystkim, musi on liczyć tylko na siebie i
swoją wiedzę, musi być doskonale przeszkolony, lecz w polskich
warunkach można powiedzieć, że nie ma jeszcze takiego systemu, a
po drugie ewakuacja nie będzie realna.
Podczas
takiego kryzysu decydent powinien wybrać taki scenariusz i w ciągu
kilku najpóźniej minut opracować sobie kilka wariantów
postępowania do niego i wybrać najlepszy dotyczący powiadamiania,
alarmowania, ewentualnej ewakuacji i zabezpieczenia terenu.
Menedżer
w zarządzaniu kryzysowym musi być wsparty zespołem
zarządzania kryzysowego,
ponieważ sam nie da rady naraz wszystkim wydawać poleceń. Zespół
taki powinien być złożony ze specjalistów w danej firmie, szefów
pionów technicznych i technologicznych, który go wspiera w
wypracowaniu decyzji. Decyzję podejmuje menedżer ryzyka, albo szef
firmy w zależności od konfiguracji regulaminu zarządzania
kryzysowego firmy.
Aby
takie zarządzanie miało sens należy mierzyć swoje decyzje ze
skutkami ( np. ktoś przez telefon informuje nas, że w szpitalu jest
bomba, musimy podjąć decyzję o ewakuacji szpitala, od tego jaką
podejmiemy decyzję później będziemy za to odpowiadać).
Sytuacje
kryzysowe charakteryzuje to, że oprócz zjawiska nad którym mamy
zapanować, istnieje zespół tzw zjawisk wtórnych polegający na
tym ,że jedno zjawisk powoduje kolejne np. podczas ewakuacji w w/w
szpitalu dochodzi do paniki ludności i kilka osób wpada pod koła
karetki – takie przypadki musimy mieć wkalkulowane w ocenę
sytuacji, żeby nie dopuścić do przykładowej paniki, która
zepsuła b całą akcję. W sytuacji kryzysowej musimy mieć
świadomość wagi sytuacji i jej skutków. Należy wypracować taki
model decyzyjny zarządzania sytuacją kryzysową, aby wszystko
przebiegało gładko i sprawnie.
Zarządzanie
sytuacją kryzysową w firmie powinno być oparte nie tylko na tym,
że jest ten menedżer ryzyka z odpowiednim sprzętem, ale taki
system powinien istnieć we wszystkich gminach, powiatach i
województwach w całym kraju wraz z odpowiednio przeszkoloną kadrą,
co w naszych warunkach jest niemożliwe.
- Bez zespołu zarządzania kryzysowego nie ma zarządzania kryzysowego ( 1 człowiek to za mało)
- W każdej firmie należy promować i utrzymywać stałe dyżury operacyjne ( w firmach, które mogą spotkać się z potencjalnymi zagrożeniami)
- Muszą być przygotowane w firmie określone dokumenty do zarządzania sytuacją kryzysową :
- algorytm postępowania w sytuacji kryzysowej
- plan kryzysowy
- trzeba przygotować i uruchomić system alarmowania i powiadamiania
- należy wydzielić pomieszczenie do pracy zespołu zarządzania kryzysowego
- trzeba przygotować umowy z kilkoma wybranymi środkami masowego przekazu na ogłoszenie komunikatów
Powinny
być przygotowane 3 warianty :
- gotowy tekst komunikatu, który się tylko wypełnia dopisując szczegóły informacyjne
- należy dublować komunikaty np. w programie ogólnopolskim i lokalnym
- należy ustalić system powiadamiania i alarmowania sygnałowego (np. syreny)
Ponadto
należy ustalić :
- gdzie przekazywać?
- Komu ?
- Kto to ma ogłosić ?
- Jaka ma być forma komunikatu prośba czy nakaz ?
- Co ma być w treści ? – co się stało, czym to grozi, co należy robić, jak się zachowywać, gdzie się udać ( w komunikatach operować znaną nazwą np. ulicy niż stronami świata ), jak długo będzie to trwało – należy dodać, że „wszystko jest pod kontrolą np. zespołu zarządzania kryzysowego – jest to element uspokajający
- Trzeba wiedzieć jak szybko ta informacja dotrze do ludzi i do ilu z nich?
Np.
zakład chemiczny jest zobowiązany powiadamiać mieszkańców w
promieniu ok. 1,5 km od zakładu.
- w zakładzie musi być służba dyżurna, która w przypadku zagrożenia system ten uruchomi i za to odpowiada, a także muszą być radiowęzły, czyli system powiadamiania
- system radiowego włączania i uruchamiania syren ( w Warszawie ok. 127 syren)
W
Polsce możliwości zarządzania kryzysowego są przynajmniej 100x
mniejsze od skali zagrożenia (np. powodzie, huragany, trzęsienia
ziemi, a także cywilizacyjne – pożary, zawalenia budowli itd.)
W
firmie kryzysem może być np. włamanie do systemu komputerowego,
„ulotnienie się” dyrektora z dokumentacją firmy, skradzenie
dokumentacji technicznej, technologii, podpalenie, sabotaż.
W
sytuacji kryzysowej najważniejszym elementem jest czas, którego
jest zbyt mało i wtedy mamy prawo , a nawet wręcz obowiązek do
nakazu wykonania czegoś komuś z sankcją niewykonalności z
odpowiednimi karami dyscyplinarnymi lub pieniężnymi, możemy tak
zrobić bo automatycznie wchodzimy w system zarządzania
autokratycznego i wtedy nie ma miejsca, ani na kulturę, prośby,
dylematy i inne rzeczy.
Kiedy
zaistnieje sytuacja kryzysowa w firmie, choć można ją prognozować,
jeżeli będziemy ( kryzys ) brali pod uwagę w strategii
konkurencyjności firmy. Naszym zadaniem jest przewidywanie takich
sytuacji w miarę możliwości ekonomicznych, finansowych i czasowych
firmy, żeby nasza firma była do takiego kryzysu przygotowana. Może
się przygotować z punktu widzenia :
- posiadanych zasobów ( musi mieć przygotowane alternatywne źródło dostaw, nie tylko od 1, ale od kilku)
- musi mieć wypracowany system wczesnego ostrzegania polegający na tym, „że gdy już na horyzoncie widzimy czarne chmury” tzn., że pewne zjawiska gospodarcze możemy przewidzieć, zauważyć i ocenić, czyli musimy ciągle monitorować rynek , trendy rozwojowe – analizować , prognozy – oceniać , wnioskować, zastanawiać się , aby wtedy, gdy nadejdzie kryzys uruchomić system zarządzania kryzysowego.
Dobrą
stroną jest to, że firma jest przygotowana, a złą, że to
kosztuje.
System
zarządzania kryzysowego wymaga hierarchiczności, elastyczności,
rozbudowy aparatu informacyjnego, dobrej komunikacji, świetnych i
błyskotliwych menedżerów, potrafiących wyciągnąć dobre wnioski
z określonych sytuacji.
Literatura
: Zarządzanie sytuacją kryzysową – Mitroff (Biblioteka
menedżera – Business Magazine)
CZYNNIKI
SUKCESU FIRMY
W
gospodarce rynkowej bez względu na rodzaj prowadzonej działalności
gospodarczej firma bez względu na wielkość i na to czy dopiero
firma startuje, czy też już funkcjonuje – każda firma chce
odnosić sukces. Sukces – rozumiany jako powodzenie jej działań,
jako pomyślny finał określonego przedsięwzięcia.
Przesłanki
, które musi spełnić aby myśleć pozytywnie o sukcesie:
- musi mieć dobre rozeznanie w sektorze swojej działalności
- firma wchodząca na rynek musi rozpoznać tzw. Bariery wejścia – są to pewne elementy ostrzeżenia, od których zależy powodzenie wejścia firmy, bo jeśli przy wejściu nie pokona tych barier – skazana jest na fiasko
- firma już funkcjonująca – musi rozpoznać swoje szanse tzn. musi ocenić konkurencję nie tylko z punktu widzenia ilości, ale z punktu widzenia produktów, usług, musi rozpoznawać na rynku w sektorze działalności te obszary , które mogą stworzyć jej szansę lub niepowodzenie, albo nowy rodzaj działalności.
Źródła
sukcesu ( jak trzeba postępować, aby zwiększyć szansę na sukces)
:
- wielkość firmy i jej udział w rynku
- rentowność firmy
- reputacja firmy (nie tylko w sektorze działalności, reputacja na całym rynku, wśród producentów, wśród danych kręgów gospodarczych)
Sukces
firmy jest rezultatem wielu czynników, które dadzą się pogrupować
w 2 grupy :
- grupa zależna od kierownictwa firmy, przedsiębiorstwa :
- strategia firmy – strategia dobrze przemyślana, perfekcyjnie przygotowana i konsekwentnie realizowana, która uwzględnia możliwości firmy, uwarunkowania w sektorze działalności, uwzględnia szansę ich zagrożenia
- wielkość firmy – jej struktura organizacyjna do wielkości firmy i rodzaju prowadzonej działalności
- preferowany styl zarządzania firmą – sposób w jaki jest zarządzana, uwzględniający pewne wymogi przedsiębiorczości
- system motywowania pracowników firmy – czyli system, który skutecznie skupia pracowników wokół realizacji celów i misji firmy (jeśli menedżer nie potrafi skupić uwagi pracowników na tym co robią, jego firma źle skończy
- koncepcja asortymentowo-rynkowa, czyli koncepcja produktu, usługi – ich właściwości, cechy, stopień zaspokajania potrzeb klientów, nowoczesność, jakość
- organizacja produkcji – stosowane technologie
- realokacja zasobów firmy – źródło zasobów, dostawcy, kooperanci, bezpieczeństwo dostaw, gwarancja jakości dostaw, ciągłość dostaw
- polityka cenowa firmy – polityka dostosowana do stanu równowagi na rynku, cena musi być elementem odzwierciedlenia kosztów produkcji, wartości towaru, musi uwzględniać warunki konkurencyjności (możemy wyznaczyć dowolną cenę, ale kto ją zaakceptuje ?)
Nie
są to jednak wszystkie czynniki warunkujące sukces. Istnieje wiele
innych :
- lojalność pracowników
- dostęp do wysoko kwalifikowanej kadry menedżerskiej
- fakt wykorzystania czynników twórczych pracowników, ich innowacyjność
- zaangażowanie pracowników
Wszystko
zależy od regulowanego systemu motywacyjnego, z czym są największe
problemy, ponieważ od nas się zawsze czegoś oczekuje, wymaga (nie
mamy dużej możliwości wykazania się)
- Grupa przyczyn całkowicie niezależnych od rynkowych funkcji podmiotów:
- polityka gospodarcza rządu – czy jest ,czy nie jest, a jeśli jest to jaka ? Polska w latach 90tych nie posiadała żadnych koncepcji polityki przemysłowej, gospodarczej – była to droga wzajemnie zwalczających się rozwiązań. Był to jeden wielki chaos
- polityka podatkowa – która albo sprzyja rozwojowi firm, albo stanowi barierę
- polityka kredytowa – czyli dostępność kredytów, który będzie sprzyjał rozwojowi firmy , albo będzie go utrudniał. Kredyt w Polsce jest bardzo drogi. Polityka kredytowa jest elementem polityki rządu rzutującym dla firm
- polityka kursowa – czyli zmiany kursu walut
- koszty kredytu
- zmieniające się koszty surowców (w 99r były 23 podwyżki paliw wzrost : w Polsce o 57%, na świecie 11%)
- rynek pracy – musi być to rynek ukształtowany, stabilny. Rynek oparty na pełnych prawach równowagi w którym istnieje rzeczywista możliwość doboru kadr. Dotyczy to kadr menedżerskich – fachowców, jak i kadr podstawowych. W Polsce nadal możemy znaleźć dobrą pracę dzięki znajomościom
Czynniki
o ujemnym zabarwieniu :
- sytuację wywrotową w firmie mającą wpływ na sukces firmy jest postawa związków zawodowych
- na sytuację firmy ma wpływ w państwie o gospodarce rynkowej (wykluczamy Polskę) ma wpływ sytuacja międzynarodowa, sytuacja danego regionu, czynniki polityczne. W zależności od stanu sytuacji politycznej natychmiast uruchamiane są wskaźniki ekonomiczne, giełda, itd. I to ma wpływ w firmie i jej sukces
- inflacja – szkodzi firmom.
Obydwie
te grupy współdziałają razem, a w ekstremalnych sytuacjach
zachodzą na siebie. Tworzy się swoisty układ czynników, który
oddziaływuje na firmę. Jedna grupa może jednej firmie pomóc, a
drugiej zaszkodzić. Różne jest ich natężenie, okres
oddziaływania, różna jest możliwość przeciwdziałania tym
czynnikom lub wykorzystania ich.
Podłożem
sukcesu
jest właściwa ocena poszczególnych czynników i ich wpływu na
funkcjonowanie danej firmy.
Praktycznym
odzwierciedleniem tego podejścia jest wprowadzenie 2 metod analiz :
- analiza SWOT
- analiza 5 czynnikowa Michaela Portera
Na
podstawie obu analiz dana firma będzie miała świadomość o swoich
słabych i mocnych stronach, o szansach i ewentualnych potencjalnych
zagrożeniach, będzie miała świadomość o ruchach konkurencji.
W
teorii organizacji i zarządzania wg źródeł amerykańskich
wydzielono 7 czynników firmy od których traktowania zależy sukces
firmy :
- strategia - produkt - rynek - czynnik warunkujący musi sprowadzać się do określania konkretnych celów, do których będzie dążyć firma i którym podporządkowany będzie formalnej strukturze organizacyjnej. Powinno się to skupiać w realizacji domeny firmy. Domena firmy – klient
- formalna struktura organizacyjna – firma powinna funkcjonować w oparciu o regulamin organizacyjny. W firmie musi istnieć podział zadań i podział kompetencji
- system planowania – sprowadzać się musi do określenia procedur działania zastosowania odpowiednich instrumentów sterowania i uwzględnienia systemu kontrolowania i monitorowania
- styl kierowania – styl przedsiębiorczy, styl zarządzania przez cele lub zadania, duża szybkość podejmowania decyzji, elastyczność w myśleniu i działaniu uwzględnia warunki ryzyka i niepewności
- stały personel – patrzymy w 2 grupach pracowników wykonawczych i kadra menedżerska musi być stała, wysoko kwalifikowana, dynamiczna, elastyczna w działaniu, nie bojąca się wyzwań, kadra z pewną szczyptą hazardu. Pracownicy wykonawczy – mają być konkretne specjalności zatrudnionych pracowników do ściśle określonych prac – konkretne kategorie pracowników
- czynnik specjalnych umiejętności – firma powinna się specjalizować w określonym działaniu, produktach, usługach i rozwijać się w tym kierunku, doskonalić swe umiejętności, bo nabiera wprawy, praktyki i doświadczenia
- nadrzędne cele – chodzi tu o wartości wpojone pracownikom w postaci motywów przewodnich firmy, żeby każdy czuł się odpowiedzialny za los firmy, zaangażowanie, odpowiedzialność, dyscyplina, uczciwość itd.
Pierwsze
3 czynniki decydują o tzw zwartym stylu zarządzania – jest to
typowy styl preferowany przez amerykanów. Model ten określają
zadania statyczne, zadania precyzyjnie sformułowane i zorientowane
na sukces za wszelką cenę.
Natomiast
4 – 7 tworzą tzw „korzeń miękki” preferowany przez
japończyków. Występują tu wyłącznie role dynamiczne,
innowacyjne, traktuje się zarządzanie jak sztukę.
Głównymi
elementami przyczyniającymi się do sukcesu firmy mogą być :
- skłonność do działania ( a nawet obsesja) polega to na stałym wymuszaniu szybkiej analizy pojawiających się problemów, formułowaniu się odpowiedzi na nie i bezzwłocznym wdrażaniu zaproponowanych rozwiązań – szybka dynamiczna reakcja
- bliskie i bezpośrednie kontakty z klientami – polega na określeniu ich potrzeb preferencji i upodobań, a następnie szybkim ich zaspokajaniu
- autonomia i przedsiębiorczość – sprowadza się do stawiania odpowiednich warunków jednostkom i zespołom zdolnym do inicjatywy, aby mogli kreować innowacje i wprowadzać je w życie
- wydajność i efektywność poprzez ludzi – sprowadza się do wmówienia pracownikom przeświadczenia, że ich dobra praca ma zasadnicze znaczenie dla firmy i ,że będą oni mieli korzyści wynikające z sukcesu firmy
- koncentracja na wartościach – jakość, styl działania, niezawodność usługi i na tym tle stwarzanie filozofii działalności firmy
- trzymanie się swojej specjalności – koncentrowanie się na podstawowym profilu działalności firmy, czyli maksymalne wykorzystanie wszystkich doświadczeń i umiejętności firmy w danym zakresie
- prosta struktura organizacyjna i nieliczny kształt
- współistnienie dyscypliny i swobody – zdecentralizowanie pewnych sfer i scentralizowanie innych w zależności od roli funkcji komórki organizacyjnej firmy.
Sukces
działalności firmy może być mierzony na tle dyskusyjnym.
Metoda
PIMS (Profit Impact of Market Strategy) – metoda opracowana przez
General Electric, udoskonalona przez Business Harvard School –
twierdzi, że o powodzeniu danej firmy na rynku decyduje 37 czynników
ekonomicznych z których 7 ma znaczenie strategiczne :
- intensywność inwestowania
- produktywność
- pozycja rynkowa
- wzrost przemysłu
- jakość produktów i usług
- innowacje produktowe
- integracja pionowa
- wzrost kosztów
- dodatkowe inwestowanie
Sukces
firmy zależy przede wszystkim od kadry menedżerskiej.
Sukces
warunkuje system planowania firmy, to w jaki sposób firma planuje,
zależy to od 3 dokumentów :
- struktury i jakości business-planu firmy
- struktury i jakości programu działania firmy
- jakość analizy ekonomiczno-finansowej przedsięwzięcia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz