W PRZEDSIĘBIORSTWIE
MISJA:
Spółka XXXXX S. A. działa na rynku krajowym. Koncentruje się hurtowej sprzedaży leków i produktów OTC (bez recepty), artykułów toaletowych i kosmetyków a także prowadzeniu składu celnego dla firm farmaceutycznych oraz na własne potrzeby. Marka kojarzona jest z wysoką jakością produktów przy konkurencyjnych cenach.
Celem jest osadzenie XXXXX - firmy polskiej-na rynku europejskim.
Sprzedaż dąży także do osiągnięcia pozycji lidera na rynku krajowym, a zmierza
do tego poprzez swój rozwój wewnętrzny oraz wykorzystując wszystkie możliwości
uczestniczenia w procesie prywatyzacji przedsiębiorstw CEFARM.
Wraz
z wprowadzeniem reformy ochrony zdrowia, zasady rynku zmieniły się. Spółka XXXXX
ma za cel wykorzystać wszelkie
możliwości, jakie niesie ze sobą reforma, by osiągnąć dalszy pomyślny rozwój
firmy, przejawiający się najwyższą
jakością usług oferowanych jej handlowym partnerom.
FORMA PRAWNA EMITENTA
Formą prawną
firmy jest spółka akcyjna. Spółka została wpisana do rejestru handlowego dnia
30 grudnia 1997 roku.
PROFIL DZIAŁALNOŚCI
Przedmiot
działalności gospodarczej XXXXX S. A. obejmuje:
-
handel hurtowy
i detaliczny farmaceutykami, parafarmaceutykami, kosmetykami i artykułami
toaletowymi,
-
sprzedaż
hurtowa maszyn, sprzętu i wyposażenia medycznego,
-
produkcję oraz
świadczenie usług w dziedzinach wymienionych powyżej,
-
import i
eksport w zakresie przedmiotu działalności Spółki,
-
prowadzenie
składu celnego na potrzeby Spółki na zasadach przewidzianych prawem celnym.
Strukturę asortymentową przez XXXXX S.A. możemy
przedstawić wg następujących kryteriów:
I.
Odpłatność za
poszczególne farmaceutyki:
-
farmaceutyki
P- leki pełnopłatne
-
farmaceutyki
U- leki o odpłatności 50 %(leki uzupełniające i na choroby przewlekłe)
-
farmaceutyki
T- leki o odpłatności 30 %( leki uzupełniające i na choroby przewlekłe)
-
farmaceutyki
R- leki na ryczałt (leki podstawowe i na choroby przewlekłe)
-
farmaceutyki
B- leki bezpłatne (lecznictwo zamknięte i niektóre choroby przewlekle)
II.
Zasada
sprzedaży poszczególnych farmaceutyków:
H – leki przeznaczone wyłącznie
do leczenia zamkniętego,
L – leki przeznaczone do
lecznictwa zamkniętego i otwartego,
R – leki wydawane wyłącznie na
receptę lekarską,
K – leki sprzedawane bez
recepty w ilości maks. jednego opakowania,
O – leki sprzedawane bez
recepty lekarskiej, bez ograniczenia ilości opakowań,
U – leki nie zarejestrowane w
Polsce, sprowadzane w imporcie docelowym.
STRUKTURA ORGANIZACJI
Władzami Spółki są:
-
WALNE
ZGROMADZENIE
-
RADA NADZORCZA
(7 członków)
-
ZARZĄD (3 członków)
-
PROKURENCI (3 członków)
Zarząd XXXXX S. A. sprawuje
nadzór nad centrum zarządzania, w skład którego wchodzą:
-
BIURO OBSŁUGI
ZARZĄDU
-
BIURO PRAWNE
-
BIURO
PERSONALNE
-
BIURO
FINANSOWE
-
BIURO
MARKETINGU
-
BIURO
STRATEGI, ROZWOJU
-
BIURO
INFORMATYKI I STANDARDÓW JAKOŚCI
Oraz nad jednostką operacyjną Kawęczyn, która
składa się z trzech pionów:
-
handlowego
-
administracyjnego
(logistyki)
-
finansowego.
ZATRUDNIENIE
Według stanu na 31 grudnia 2001 r. w Spółce
zatrudnionych było 217 osób.
Przeważają umowy na czas nieokreślony – 83 % jak
również o pełnym etacie – 91 %. dominuje wykształcenie wyższe i średnie, co
podyktowane jest najprawdopodobniej dystrybucją – duża liczba kierowców.
W firmie dominują osoby w przedziale wiekowym 30-40
lat. Kadra kierownicza i zarządzająca jest bardzo dobrze wykształcona. Spółka
motywuje pracownika poprzez szkolenia zewnętrzne oraz szkolenia organizowane na
zlecenie. Wprowadzony system oceny pracownika służy zarówno ocenie pracy i
identyfikacji mocnych i słabych stron pracowników.
CHARAKTERYSTYKA DOTYCHCZASOWEGO ROZWOJU
I OBECNEJ
DZIAŁALNOŚCI
HISTORIA SPÓŁKI
Firma XXXXX
powstała w 1990 r. jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością a jej
założycielami były zachodnioeuropejskie firmy związane z branżą farmaceutyczną.
XXXXX od początku swojej działalności koncentrowała
się na hurtowej sprzedaży farmaceutyków, a także prowadziła skład celny na
potrzeby własne i firm farmaceutycznych, wdrażających jeden z
najnowocześniejszych w Polsce systemów dystrybucji.
W 1995 r. jedynym udziałowcem spółki XXXXX została
firma irlandzka, a następnie w 1997 r. firma Orphe Holdings Limited z siedzibą
na Malcie. W grudniu 1997 r., decyzją nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników, XXXXX
Sp. z o. o. została przekształcona w spółkę akcyjną, a wszystkie akcje XXXXX
zostały objęte przez Orphe Holdings Limited. W dniu 31 grudnia 1997 r. kapitał
akcyjny wynosił 108 tys. PLN. W roku 1998 kapitał został podniesiony do kwoty 7
958 tys. PLN. W dniu 18 lutego odbył się debiut Spółki na Warszawskiej Giełdzie
Papierów Wartościowych.
Zarząd XXXXX oczekuje, że publiczna sprzedaż akcji
Spółki wzmocni jej wizerunek nie tylko wśród inwestorów, ale także wśród osób
związanych z branżą farmaceutyczną. Wpływy z emisji będą przeznaczone na
sfinansowanie szerokiego programu inwestycyjnego XXXXX. Obejmuje on między
innymi rozbudowę sieci dystrybucji poprzez inwestycje kapitałowe w spółki
zajmujące się dystrybucją farmaceutyków, budową nowej bazy magazynowej,
unowocześnienia systemu informatycznego oraz dokapitalizowanie spółek
wchodzących w skład grupy kapitałowej XXXXX.
W latach 1995-97 Spółka prowadziła prace z zakresu
organizacji i zarządzania oraz wdrażała projekty informatyczne. Efektem tych
działań są procedury i instalacje organizacyjne dla poszczególnych działów.
XXXXX S. A. prowadziła również za pomocą ankiet
ukierunkowanych prace badawcze związane bezpośrednio z rynkiem farmaceutycznym.
Informacje uzyskane podczas tych badań umożliwiają ocenę potencjału rynku
farmaceutycznego w poszczególnych jego segmentach, analizę sprzedaży i
przewidywania trendów sprzedaży farmaceutyków oraz pozwalają na poprawę poziomu
obsługi klientów Spółki.
Wszystkie inwestycje w majątek trwały w latach
1995-97 Spółki finansowała ze środków własnych.
ANALIZA
MAKROOTOCZENIA
•CZYNNIKI
SPOŁECZNE
wielkość spożycia leków w Polsce per capita, będącą
funkcją zarówno dochodu rozporządzalnego jak i wzrastającej świadomości
zdrowotnej społeczeństwa.
Wzrost konsumpcji leków pełnopłatnych, szczególnie
preparatów witaminowych, których spożycie rośnie wraz z zamożnością
społeczeństwa.
Zmiany w sposobie finansowania ubezpieczeń
społecznych i ochrony zdrowia mogą spowodować wzrost konsumpcji leków,
szczególnie w grupie emerytów i rencistów-starzejące się społeczeństwo w
Polsce.
•CZYNNIKI
POLITYCZNE
Obrót lekami w Polsce podlega koncesjonowaniu, stąd
też zmiany polityki koncesyjnej Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej może mieć
wpływ na działalność Emitenta.
Nowe inwestycje związane z wprowadzeniem norm GMP
(zasady dobrej praktyki wytwórczej) w polskich przedsiębiorstwach
farmaceutycznych może mieć wpływ na kształtowanie cen leków.
Spółka emituje akcje i częste zmiany polityczne i
gospodarcze mogą spowodować zahamowania procesów prywatyzacyjnych oraz reform
gospodarczych - stworzyć niejasną dla Inwestorów sytuację w zakresie
spodziewanych dochodów z inwestycji w papierach wartościowych.
Proces wejścia Polski do UE wiąże się z otwarciem
naszego rynku na zachodnioeuropejską konkurencję oraz zmianę w obowiązujących
przepisach regulujących zasady gospodarowania, jak również w samych zwyczajach
gospodarczych. Nowe regulacje mogą wywrzeć wpływ na wyniki finansowe Emitenta.
Otwarcie rynku oznacza pojawienie się dużych firm zagranicznych, kapitałów,
technologii zarządzania i możliwy napływ wysoko wykwalifikowanej siły roboczej.
Zbliżająca się integracja ze WE stwarza zarówno szanse jak i zagrożenia dla
Spółki, wymuszając zwiększenie skali obrotów i poprawę efektywności
działalności.
Ekologia jest również czynnikiem politycznym.
Pojawia się przy kosztach wytwarzania leków.
•CZYNNIKI
TECHNOLOGICZNE
W Spółce wdrożono normy ISO 9000 oraz system Lotus
Notes, który umożliwił wprowadzenie wielu rozwiązań informatycznych
wspierających bieżącą działalność XXXXX.
Spółka postawiła na kontynuację wdrażania i
rozszerzania o kolejne moduły systemu informatycznego pozwalającego na
zarządzanie gospodarką magazynową, systemem sprzedaży i logistyki, systemem
finansowo-księgowym, zarządzaniem płynnością. System w przyszłości na
bezpośrednie połączenie z sieciami wewnętrznymi klientów. System pozwoli na
wykorzystanie w istniejącej i rozwijającej się Grupie Xxxxx efektów synergii w
postaci skali wielkości sieci i wolumentu sprzedaży oraz pozwoli na centralne
zarządzanie ryzykami.
Budowa nowoczesnych, automatycznych magazynów.
Zwiększy to możliwość magazynó, zmniejszy czas przygotowywania dostaw,
zmniejszy koszty, pozwoli na obsługę z magazynu centralnego rosnącej sieci
sprzedaży Spółki i Grupy XXXXX S. A. Pozwoli to również zmniejszyć ilość
pośrednich etapów magazynowania.
•CZYNNIKI
EKONOMICZNE
Polityka celna państwa, która z uwagi na podpisanie
umowy międzynarodowej z krajami UE przewiduje stopniową liberalizację wymiany
handlowej, na drodze m. in. wzajemnego zmniejszania wysokości stawek celnych
lub innych ograniczeń eksportowo-importowych.
Wzrost stopy inflacji, zwiększenie deficytu
budżetowego jak też wzrost bezrobocia są bezpośrednio związane z poziomem
zamożności społeczeństwa - co może znaleźć odzwierciedlenie w poziomie
sprzedaży.
Polityka państwa dot. cen i marży hurtowych dla
leków refundowanych - część leków oferowanych przez Spółkę objęta jest cenami i
marżami umownymi. Dla poszczególnych leków państwo określa limit cenowy - pułap
refundacji przez budżet.
Rynek farmaceutyczny w Polsce rozwija się bardzo
dynamicznie. Na rozdrobnionym rynku dystrybucji leków działa ok. 350 aktywnych
hurtowni i pezedhurtowni. Emitent działa na tzw. rynku przedhurtowym, na którym
oprócz niego działa CEFARM. Oba podmioty mają po 11-12 % udziału w rynku
przedhurtowym- pozostałe 60-70 % udziału w rynku mają sami producenci, a ok. 10
% udziału mają pozostali importerzy.
Ryzyko kursowe jest istotne ze względu na duży
udział importu w dostawach Spółki; zmiana kursów walut może doprowadzić do
zmiany cen importowanych przez Emitenta farmaceutyków i zwiększenie zobowiązań
Spółki, przeliczonych na walutę krajową. Spółka aktywnie zabezpiecza się przed
ryzykiem kursowym oraz niweluje jego ewentualny wpływ.
Polityka podatkowa państwa to również czynnik
ekonomiczny.
ANALIZA OTOCZENIA KONKURENCYJNEGO
-
Zagrożenia ze strony nowych, wchodzących do
przemysłu firm
Jeśli chodzi o zbyt duże bariery, jakie stawia
przed nowymi konkurentami rynek farmaceutyczny, to takie nie istnieją. Z tego
wynika, że zagrożenie ze strony nowych oferentów jest duże.
Jednym z najważniejszych obecnie problemów jest
nierówność w kształtowaniu cen leków dla producentów z kraju i z zagranicy.
Zagraniczni producenci, importujący leki, które wpisane są na listę specyfików
refundowanych, negocjują ich ceny z polską administracją. Natomiast krajowi
producenci otrzymują z góry sztywne ceny, w wielu przypadkach nie pokrywające
nawet kosztów produkcji. Zagraniczni producenci leków negocjują ceny tylko
teoretycznie. Naprawdę składają ofertę i otrzymują odpowiedź – pozytywną lub
negatywną – o wpisaniu leku na listę specyfików refundowanych.
Dodatkowym problemem, przed jakim stoją krajowi
producenci, są cła na surowce farmaceutyczne i gotowe specyfiki. Importerzy
tych ostatnich płacą za import leków wyprodukowanych przez zagraniczne
korporacje zerową stawkę celną. Tymczasem polskie firmy, importujące surowce i
komponenty do produkcji płacą cło w
wysokości od kilku do kilkudziesięciu procent. Co roku rząd wprowadza, co
prawda bezcłowe kontyngenty na import surowców, trwa to jednak kilka miesięcy,
w czasie których polskie firmy muszą ograniczyć produkcję.
- Siła przetargowa odbiorców
Działalność
XXXXX S. A. koncentruje się na kompleksowej obsłudze hurtowni farmaceutycznych
działających na terenie całego kraju (działalność przedhurtowa).
|
Leki
|
1995
|
1996
|
1997
|
|
Polskie
|
0,2
|
0,3
|
0,2
|
|
Importowane
|
20,3
|
18,9
|
18,7
|
|
OGÓŁEM
|
11,6
|
11,2
|
11,3
|
Udział sprzedaży XXXXX S. A. w
przedhurtowym rynku farmaceutycznym w Polsce w ujęciu wartościowym (w %).
Ok.
19% wartości importu środków farmaceutycznych do Polski jest realizowane przez XXXXX
S. A.
Wysoki
udział XXXXX S. A. w przedhurtowym rynku farmaceutycznym w Polsce pod względem
wartościowym (ponad 11%) wynika z faktu, iż oferta Spółki obejmuje w dużym
stopniu drogie pełnopłatne farmaceutyki zagraniczne.
W
ujęciu geograficznym Spółka zaopatruje w leki:
1. hurtownie farmaceutyczne,
2. szpitale,
3. apteki na terenie całego kraju.
Sprzedaż
XXXXX S. A. - zarówno wartościowo, jak i ilościowo - koncentruje się w województwach
z największymi aglomeracjami miejskimi.
Bardzo
istotną charakterystyką rynku zbytu Emitenta jest przedstawiona struktura
sprzedaży w podziale na główne grupy odbiorców.
|
|
1995
udział (%)
|
1996
udział (%)
|
1997
udział (%)
|
|
Hurtownie
|
98,95
|
97,76
|
99,05
|
|
Szpitale
|
0,47
|
0,51
|
0,36
|
|
Instytucje(policja, wojsko, kolej)
|
0,45
|
1,41
|
0,24
|
|
Apteki, zakłady pracy, inne
|
0,13
|
0,32
|
0,35
|
|
RAZEM
|
100,00
|
100,0
|
100,00
|
Sprzedaż XXXXX s. A. w podziale na
kanały dystrybucji w ujęciu wartościowym.
XXXXX
S. A. posiada ponad 420 odbiorców na terenie prawie całego kraju. Zdecydowana
większość odbiorców Spółki realizowana jest poprzez hurtownie farmaceutyczne -
sprzedaż do hurtowni stanowiła w 1997 r. ponad 99% łącznej wartości sprzedaży
Spółki. Wartość sprzedaży do hurtowni na przestrzeni ostatnich trzech lat
rośnie, a liczba odbiorców hurtowych systematycznie spada, podobnie jak łączna
liczba odbiorców. Żaden z odbiorców XXXXX S. A. nie ma w strukturze sprzedaży
Spółki udziału większego niż 5%.
65
odbiorców miało w 1997 r. 80%-owy udział w strukturze sprzedaży Spółki.
W
działalności XXXXX S.A. zauważyć możemy sezonowość sprzedaży. Sprzedaż Spółki
rośnie w sezonie jesienno- zimowym (I-IV kwartał), co wynika głównie ze
znacznego zwiększenia liczby zachorowań w tym okresie. Czynnikiem łagodzącym
efekt sezonowości sprzedaży jest wzrost zainteresowania w miesiącach
wiosenno-letnich asortymentem z grupy OTC (kosmetykami, witaminami, preparatami
do opalania z filtrem UV, itp.).
Spółka
nie jest uzależniona od żadnego z dostawców.
- Siła przetargowa dostawców
Spółka
współpracuje z ok.. 50 dostawcami. Często jeden dostawca reprezentuje kilku
producentów. Liczba ta zmieniła się w ciągu ostatnich lat, głównie ze względu
na konsolidację branży na świecie oraz pojawienie się na polskim rynku nowych
produktów.
|
|
1995
%
|
1996
%
|
1997
%
|
|
Dostawcy krajowi
|
51,13
|
50,53
|
57,29
|
|
Import
|
48,87
|
49,47
|
42,71
|
|
RAZEM
|
100,00
|
100,00
|
100,00
|
Struktura geograficzna zaopatrzenia w
latach 1995-97 w ujęciu wartościowym.\
Spółka
zaopatruje się w leki i środki farmaceutyczne zarówno u dostawców krajowych,
jak i zagranicznych. Znaczny i stale rosnący udział dostawców krajowych wynika
z faktu, że duża część zagranicznych producentów leków importuje swoje wyroby
poprzez spółki polskie, będące przedstawicielami tych producentów w Polsce.
Dostawcami leków importowanych dla XXXXX S.A. są w tym przypadku spółki
polskie-dostawcy krajowi.
Spośród
20-stu największych producentów leków na świecie 14-stu importuje swoje wyroby
do Polski przez XXXXX S. A.
Ponad
5% udział wartości zaopatrzenia XXXXX S. A. ma każdy z pięciu największych
dostawców Spółki. Udział kolejnych siedmiu dostawców waha się między 1% a 5%, a
pozostałych -poniżej 1%.
Główni
dostawcy Emitenta:
E. Merck, Eli
Lilly, Johnson & Johnson, Knoll, Pfizer, Roche, Schering, SmithKline
Beecham oraz Lederle.
|
Dostawca
|
1996
%
|
1997
%
|
|
Dostawca 1
|
25,98
|
26,50
|
|
Dostawca 2
|
15,29
|
19,83
|
|
Dostawca 3
|
5,59
|
9,46
|
|
Dostawca 4
|
7,83
|
7,98
|
|
Dostawca 5
|
5,14
|
5,27
|
W Spółce istnieje uzależnienie od dwóch dostawców. Udział dwóch
największych dostawców w strukturze wartościowej zaopatrzenia stanowi 46,33 %.
Jeden z nich- Dostawca 1 ma ponad 25 % udziału w strukturze dostaw, a Dostawca
2 - prawie 20 % - oba podmioty realizują prawie 100 % swojej sprzedaży w Polsce właśnie przez XXXXX S. A.
Ponadto
oda podmioty należą do grupy największych producentów farmaceutyków na świecie.
Dostawca 2 przejął w ciągu ostatnich lat
kilku dużych producentów, którzy do niedawna byli niezależnymi dostawcami
Spółki - wzrost udziału Dostawcy 2 w strukturze zaopatrzenia XXXXX S. A.
Spółka
ma możliwość podpisania umów z nowymi dostawcami, zmniejszając tym samym
uzależnienie od Dostawcy 1 i Dostawcy 2.
- Zagrożenie ze strony substytutów
W
celu określenia stopnia zagrożenia ze strony pojawienia się substytutów należy
określić stopień atrakcyjności sektora, bariery wejścia do tego sektora,
możliwość regresji ze strony producentów sektora.
Mówiąc
o zagrożeniach pojawiających się ze strony substytutów powinniśmy wziąć pod
uwagę markę-społeczeństwo kupuje leki droższe, ale przy tym skuteczniejsze.
Jak
już wcześniej wspomniałam, XXXXX S. A. jest uzależniona od dwóch dostawców. Ich
asortyment charakteryzuje się znacznym stopniem substytucji-pewne zagrożenie.
-
Rywalizacja między konkurentami
W
ostatnich latach na światowym rynku farmaceutycznym można zaobserwować bardzo
ważną zmianę. Spada znaczenie małych i średnich przedsiębiorstw, w przeszłości
tradycyjnie dominujących w tej branży. W wyniku licznych fuzji i akwizycji
pozostaje coraz mniej, ale za to bardzo dużych przedsiębiorstw. Jest to spowodowane
tym, że tylko takie firmy są w stanie podołać wymogą wydania corocznie setek
milionów dolarów na badania i rozwój nowych produktów. Aby nie stracić swojej
pozycji na rynku wśród konkurentów i ciągle pozostawać pośród najlepszych,
firmy ze światowej czołówki muszą z sukcesem wprowadzać na rynek co najmniej 5
nowych specyfików. Należy zauważyć, że zgodnie z wyliczeniem analityków, tylko
1 na 5000 nowo wynalezionych specyfików trafia na półki apteczne.
Najczęściej
łupem farmaceutycznych gigantów stają się firmy biotechnologiczne, ponieważ nie
dysponują one na ogół odpowiednimi środkami na kosztowne badania. Jak
przewiduje się, biotechnologiczny postęp powinien w największym stopniu
przyczyniać się do rozwoju produkcji farmaceutyków i decydować o wydajności w
całej branży. Dlatego też apetyt na te przedsiębiorstwa jest tak duży.
Fuzja
to jedyna możliwość utrzymania pozycji rynkowej oraz reakcji na politykę państw
ograniczających rentowność branży farmaceutycznej.
Jak
już wspomniałam, aby utrzymać swoją pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa
muszą corocznie wprowadzać nowe produkty. Koszty prac badawczo-rozwojowych nad
autentycznie nowymi lekarstwami wynoszą przeciętnie ok. 300 min dolarów
rocznie. Na takie wydatki mogą pozwolić sobie tylko duże firmy. Jest to zresztą
działalność obarczona znacznym ryzykiem: czasami trzeba wycofać z rynku nowe
lekarstwa, ponieważ prowadzą, choćby tylko w rzadkich przypadkach, do
całkowicie nieoczekiwanych skutków ubocznych.
Ponadto
nakłady ponosi się przez kilka lat, gdyż okres od momentu wprowadzenia nowego
lekarstwa na rynek jest długi, warunkowany koniecznością jego przetestowania.
Siłą
napędową jest przede wszystkim postęp nauki. W przypadku 2/3 wszystkich znanych
obecnie chorób leczy się symptomy, a nie przyczyny. W przypadku wielu
dolegliwości nie znaleziono skutecznych lekarstw, co gwarantuje tym, którzy je
odkryją znaczne zyski. Wymaga to oczywiście odpowiednich prac
badawczo-rozwojowych. Warto więc podejmować ryzyko. Mogą sobie jednak na to
pozwolić jedynie duże przedsiębiorstwa, które sprzedają szeroką gamę lekarstw i
gromadzą miliardowe rezerwy na wieloletnie prace badawcze.
Innymi
przyczynami łączenia się przedsiębiorstw farmaceutycznych jest także chęć
uzyskania dostępu do najnowocześniejszych technologii, czy też przeciwdziałanie
rosnącym wpływom dystrybutorów przez ich wykupienie.
Tak
więc, rywalizacja między konkurentami możemy załagodzić poprzez konsolidację, a
efekt może być całkiem pozytywny.
ANALIZA
WEWNĘTRZNA PRZEDSIEBIORSTWA
W RAMACH ANALIZY INNOWACYJNEJ LUB
BADAWCZO-ROZWOJOWEJ:
W latach 1995-97 działalność inwestycyjna Spółki skoncentrowana była
na unowocześnianiu maszyn i urządzeń, ulepszaniu środków transportu. Łączna
wartość nakładów poniesionych na Spółkę na inwestycje w latach 1995-97 wynosiła
17 705 596 zł, z czego prawie 90% zostało przeznaczone na zakup środków
transportu, maszyn i urządzeń, a ok. 10% na roboty budowlano-montażowe. Wartość
nakładów inwestycyjnych ogółem w relacji do wartości brutto środków trwałych,
czyli stopa inflacyjna wynosiła średnio ok. 5% rocznie. Źródłem finansowania
inwestycji modernizacyjno-rozwojowych Spółki były przede wszystkim własne
środki finansowe.
Spółka XXXXX S. A. otrzymała świadectwo ochronne na znak towarowy.
Posiada licencje na 15 oprogramowań systemowych i na 17 oprogramowań na
stacjach.
W RAMACH ANALIZY
FUNKCJI MARKETINGOWEJ:
Firma dba o to, aby informować odbiorców(klientów) o swoich
produktach. Wprawdzie informacje te nie są organizowane na dużą skalę, ale w
przypadku tej działalności inne możliwości dotarcia do klientów nie są tak
bardzo konieczne. Spółka sporządza materiały informacyjne i ulotki dla
klientów, dotyczące działania leków, składu surowcowego. Ulotki te
przygotowywane są przez Dział Marketingu. Spółka stara się stale wzbogacać
swoją ofertę rynkową.
W RAMACH FUNKCJI
PERSONALNEJ:
Spółka zatrudnia 217 osób. Przeważają umowy na czas nieokreslony-83%,
jak również o pełnym etacie-91%. Dominuje wykształcenie wyższe, a po nim
średnie. Przedział wiekowy to 30-40 lat. Kadra kierownicza i zarządzająca jest
bardzo dobrze wykształcona. Firma zapewnia pracownikom systemy motywujące w
postaci szkoleń zewnętrznych oraz szkoleń organizowanych na zlecenie.
Wprowadzony system ocen służy zarówno ocenie pracy jak i identyfikowaniu
słabych i mocnych stron pracowników.
W RAMACH FUNKCJI
FINANSOWEJ:
Źródłem finansowania różnych inwestycji są, jak wspomniałam wcześniej,
własne środki finansowe. Kapitał własny, na który składa się: kapitał akcyjny,
rezerwowy, zapasowy i fundusze specjalne, rośnie z roku na rok. Dużym atutem XXXXX
S. A. jest brak zobowiązań długoterminowych.
W RAMACH FUNKCJI
ORGANIZACYJNEJ:
W obowiązującej aktualnie strukturze organizacyjnej wyróżnić można
trzy główne piony: Pion Dyrektora ds. Administracyjnych, pion Kierownika
Kontroli Finansowej, Pion Dyrektora ds. Handlowych. Każdemu z ponów podlegają
odpowiednie oddziały. W ostatnich latach kontynuowany był proces komputeryzacji
Spółki, aby polepszyć system przekazywania informacji oraz obiegu dokumentacji
i innym sprawom związanym z organizacją pracy XXXXX S. A.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz