ANALIZA
„SWOT”
Kompleksowym wyznacznikiem pozycji
strategicznej przedsiębiorstwa jest metoda łącząca zarówno analizę wnętrza, jak
i otoczenia, w którym działa, zwana powszechnie analizą SWOT. Nazwa tej metody
pochodzi od pierwszych liter słów określających w języku angielskim istotę
przedmiotu analizy, tj.: strenght (siła), weakness (słabość), opportunities
(szanse) i threats (zagrożenie). W różnych książkach możemy spotkać określenia
omawianej przeze mnie analizy takie jak TOWS czy WOTS. Kolejność liter nie jest
tutaj przypadkowa, ponieważ analiza SWOT przebiega od wewnątrz przedsiębiorstwa
na zewnątrz, w analizie TOWS wygląda to wręcz przeciwnie, natomiast analiza
TOWS/SWOT łączy obie.
Pierwszy wymiar tej
metody to identyfikacja słabych i mocnych stron przedsiębiorstwa w odniesieniu
do zasobów i walorów firmy w porównaniu ze wzorcem idealnym (idealnym wzorcem
przedsiębiorstwa) lub jeszcze lepiej z wzorcowym konkurentem.
Silne strony firmy określane czasem jako jej atuty konkurencyjne, to
jej produkty, unikalne zasoby i działalności oraz umiejętności, które
umożliwiają budowę przewagi przedsiębiorstwa nad konkurentami albo umożliwiają zajęcie
relatywnie korzystnej pozycji na rynku. Mogą do nich należeć zarówno tzw. Atuty
marketingowe (np. produkt, warunki transakcyjne, podsystemy promocji czy
dystrybucji), jak również czynniki wewnętrzne z poszczególnych stref
przedsiębiorstwa: technologii, produkcji i zarządzania nimi, logistyki
przedsiębiorstwa, personelu i zarządzania kadrami, finansów czy organizacji
zarządzania.
Słabe strony firmy to te wszystkie jej zasoby i aspekty funkcjonowania,
które ograniczają sprawność firmy lub blokują rozwój, są destymulantami efektów
synergicznych. Przy ich identyfikacji, a zwłaszcza ocenie ich wpływu może mieć
zastosowanie reguła Libelta o kluczowym znaczeniu czynnika uznanego za
najsłabszy w zespole czynników istotnych dla tej sprawności. Słabość firmy (np.
wadliwy marketing, trudne do przezwyciężenia zadłużenia firmy) mogą redukować
jej silne atuty konkurencyjne, jeśli w porę nie zostaną przezwyciężone.
Badanie słabych i mocnych stron przedsiębiorstwa
wykonuje się w odniesieniu do wszystkich jego sfer działania lub/i w przekroju
jednej lub tylko wybranych sfer (np. marketingu, finansów) w zależności od celu
diagnozy. Jeśli zamierzamy np. określić podstawy wyboru strategii marketingowej
przedsiębiorstwa, a więc zespołu działań prowadzonych do osiągnięcia jego
głównych celów rynkowych w zadanym czasie (na ogół w dłuższych okresach), to
niekiedy wystarczy analiza SWOT sfery marketingu poszerzona jedynie o niektóre
symptomatyczne oceny sąsiednich, najsilniej powiązanych z nim obszarów
komplementarnych (np. kadr, finansów). Jeśli zaś chcemy dokonać np. wyboru
ogólnej strategii rozwojowej przedsiębiorstwa, powinniśmy objąć diagnozą na
ogół wszystkie obszary problemowo-funkcjonalne, dokonać wyceny znaczenia tych
obszarów dla przedsiębiorstwa za pomocą odpowiednich rang. W praktyce to
drugie, bardziej kompleksowe ujęcie może nastręczyć sporo trudności z uwagi na
konieczność zebrania wielu dość dokładnych informacji pochodzących zarówno z
badań bezpośrednich kadry menedżerskiej i sztabowej, jak i z weryfikacji ich informacji
za pomocą analiz dokumentacji przedsiębiorstwa itp.
Kolejny przekrój analizy SWOT to analiza szans i
zagrożeń przedsiębiorstwa w jego otoczeniu, najczęściej rynkowym (bliższym),
ale też i dalszym (technologicznym, społeczno-politycznym, kulturowym itp.) w
konfrontacji z silnymi i słabymi stronami firmy. Problem metodologiczny tego
fragmentu analizy SWOT sprowadza się do wyboru sposobu ustrukturalizowania
otoczenia, jak również do zakresu jego diagnozy. Do dyspozycji mamy bowiem dwa
modelowe ujęcia struktury otoczenia:
a)
podmiotowe, polegające na
poszukiwaniu szans/zagrożeń stwarzanych przez zachowania głównych partnerów
rynkowych i pozarynkowych przedsiębiorstwa, tj. nabywców, konkurentów,
dostawców, podmiotów polityki gospodarczej (tzw. Analiza stakeholders)
b)
problemowo-funkcjonalne,
polegające na poszukiwaniu szans/zagrożeń w procesach zachodzących w bliższym
(rynek) i dalszym otoczeniu przedsiębiorstwa (technologia, ekologia, polityka
gospodarcza rządu, sytuacja gospodarcza kraju, itp.)
W praktyce oba te przekroje analiz splatają się ze sobą, co ma miejsce
i w niniejszym opracowaniu. Dylematem zawsze pozostaje problem, jak głęboko
musimy sięgać w diagnozie do otoczenia pozarynkowego (dalszego)
przedsiębiorstwa – z uwagi na wcześniej sygnalizowane przesłanki i trudności.
Przedstawioną
wyżej sekwencję diagnozy (SWOT) polegającą na wcześniejszym rozpoznaniu słabych
i mocnych stron przedsiębiorstwa i późniejszych ich konfrontacji z otoczeniem
określa się jako podejście „od wewnątrz do zewnątrz”. Umożliwia ono
identyfikację tych cech firmy, dzięki którym ma ona podstawy do budowy pozycji
konkurencyjnej w swoim otoczeniu (wg wyrażenia R. Domańskiego ma „nadwyżkę
znaczenia”), a nawet może na to otoczenie wpływać do pewnego stopnia je sobie
podporządkowując. Podejście to jest bliższe dla tych podmiotów, które stać na
ofensywne, kreatywne działania marketingowe. Drugie podejście (TOWS), tj. od
„zewnątrz do wewnątrz” polega na odwrotnym algorytmie, tj. przyjęciu założenia,
że otoczenie rynkowe (tkwiące w nim szanse i zagrożenia) będą kształtować
strategię przedsiębiorstwa. W tej sytuacji strategia przedsiębiorstwa to
umiejętna gra mocnymi i słabymi stronami przedsiębiorstwa, tak aby skutecznie
adaptować się do sygnałów płynących z otoczenia. Podejście to jest właściwsze
dla przedsiębiorstw w początkowym studium organizacji, stosujących strategię
imitacji itp. W praktyce analizy strategicznej oba te podejścia trzeba
traktować raczej jako komplementarne niż substytucyjne, zwłaszcza jeśli
obejmujemy nią dłuższe okresy (pozycja przedsiębiorstwa wobec otoczenia w
dłuższym okresie ulega zmianom).
Z technicznego punktu
widzenia, przeprowadzenie analizy TOWS/SWOT składa się z kilku, następujących
po sobie etapów. Po pierwsze, konieczne jest zdefiniowanie listy szans i zagrożeń,
silnych i słabych stron organizacji. Do określenia czynników zewnętrznych,
przydatne jest posłużenie się przeprowadzonymi wcześniej analizami otoczenia
makroekonomicznego, otoczenia konkurencyjnego według M. E. Portera, ocena
atrakcyjności sektora i analizą grup strategicznych. Natomiast wewnętrzną
stronę organizacji najlepiej charakteryzują analizy portfela produktów, a
przede wszystkim oparty na kluczowych czynnikach sukcesu – benchmarking.
Jednocześnie istotnym jest, aby sporządzone listy ograniczyć jedynie do
najważniejszych czynników.
Kolejnym etapem jest zbadanie relacji zachodzących między szansami i
zagrożeniami, a silnymi i słabymi stronami przedsiębiorstwa, przy czym kierunek
zależności zależy od wersji przyjętej analizy. Według K. Obłója pierwszym
niezbędnym warunkiem przeprowadzenia analizy TOWS/SWOT jest przypisanie wagi
każdemu ze zidentyfikowanych czynników określających, szanse i zagrożenia, siły
i słabości. Można tego dokonać kilkoma sposobami, m.in. metodą sędziów
kompetentnych (specjalistów z branży), metodą delficką, czy uzgadniając je z
kadrą kierowniczą przedsiębiorstwa. Samo badanie relacji pomiędzy wspomnianymi
czynnikami odbywa się za pomocą następujących zestawów pytań:
- W analizie TOWS:
-
czy dane zagrożenia osłabią
posiadane siły?
-
czy dane szanse spotęgują
zidentyfikowane siły?
-
czy dane zagrożenia spotęgują
występujące słabości?
-
czy dane szanse pozwolą
przezwyciężyć istniejące słabości?
2.
W analizie SWOT:
-
czy zidentyfikowane siły pozwolą
wykorzystać szanse, które mogą wystąpić?
-
czy zidentyfikowane słabości nie
pozwolą na wykorzystanie mogących się pojawić szans?
-
czy zidentyfikowane siły pozwolą
na przezwyciężenie mogących wystąpić zagrożeń?
-
czy zidentyfikowane słabości
wzmocnią siłę oddziaływania mogących wystąpić zagrożeń?
Celem ułatwienia prześledzenia tych zależności K. Obłój buduje tabele,
z których każda rejestruje wpływ poszczególnych szans i zagrożeń na każdą z
silnych i słabych stron w przypadku analizy TOWS i odwrotnie w przypadku
analizy SWOT. W razie stwierdzenia zależności między rozpatrywaną parą
elementów, przypisuje się tej relacji cyfrę 1, w przypadku zaś braku zależności
cyfrę 0. Następnie sumuje się w wierszach i kolumnach liczbę występujących
relacji i mnoży ją przez wagę określającą istotność poszczególnych elementów.
Uzyskane w ten sposób iloczyny sumuje się, uzyskując wielkość liczbową dla
każdego z wymienionych typów relacji. Typ relacji, który w zestawieniu
zbiorczym ma przypisaną największą wartość liczbową, decyduje o rodzaju
wybranej strategii. Z tym ostatnim założeniem, będącym zarazem kryterium wyboru
najważniejszej decyzji, trudno się zgodzić. Istota przypisywania wag
poszczególnym elementom np. siły organizacji polega na tym, iż nie w równy
sposób reagują one na występujące w otoczeniu szanse lub zagrożenia. Jeżeli
dana siła ma przypisaną najwyższą wagę, to w przypadku wystąpienia relacji z
szansą, w największym stopniu przyczyni się do poprawy sytuacji organizacji.
Zależność ta działa również w odwrotnym kierunku, tzn. gdy wystąpi relacja z
zagrożeniem, wtedy dana siła będzie najbardziej podatna w sensie negatywnym.
Osiągnięcie wysokiej wartości liczbowej, będącej sumą iloczynów wag i sum
relacji, jest zatem korzystne jedynie w przypadku szans, natomiast nigdy w
przypadku zagrożeń. Mogłoby to bowiem prowadzić do wskazania firmie strategii,
przy realizacji której czynniki zewnętrzne w największym stopniu spotęgowałyby
słabe strony organizacji i tak jak w opisanym przypadku osłabiłyby jej siły.
W pierwszym etapie, za pomocą
analizy TOWS, określono czy wewnątrz rozpatrywanego przedsiębiorstwa dominują
siły czy słabości wobec istniejących uwarunkowań zewnętrznych. Obejmuje ona
cztery układy: wpływ szans na siły, wpływ zagrożeń na siły, wpływ zagrożeń na
słabości i wpływ szans na słabości. Zatem punkt ciężkości skupia się na badaniu
reakcji silnych i słabych stron organizacji na szanse i zagrożenia. Aby ocenić
reakcje sił, proponuje się wyliczenie stopnia, w jakim szanse spotęgują
zidentyfikowane siły mimo, iż zidentyfikowane zagrożenia osłabią działanie sił.
Natomiast oceny słabości organizacji można dokonać przez wyliczenie stopnia, w
jakim dane zagrożenia spotęgują występujące słabości i mimo faktu, iż
występujące szanse pozwolą w pewnym stopniu przezwyciężyć te słabości. Powstają
zatem dwa równania:
a)
ocena sił przedsiębiorstwa =
szanse/siły – zagrożenia/siły
b)
ocena słabości przedsiębiorstwa =
zagrożenia/słabości – szans/słabości
W zależności od tego, która z otrzymanych ocen będzie wyższa, można
stwierdzić o tym, które z czynników wewnętrznych organizacji dominują wobec
uwarunkowań zewnętrznych, w jakich sie podmiot znajduje.
Drugi etap przebiega
analogicznie do pierwszego, tym razem z wykorzystaniem analizy SWOT. Obejmuje
ona cztery typy relacji: wpływ sił na szanse, wpływ słabości na szanse, wpływ
sił na zagrożenia i wpływ słabości na zagrożenia. Kierunek zależności przebiega
od wewnątrz na zewnątrz, a celem jest określenie czy wobec charakteryzujących
organizację silnych i słabych stron, istniejące otoczenie przedstawia się jako
korzystne, tzn. stwarzające główne szanse, czy jako niekorzystne, tzn. takie,
które kreuje głównie zagrożenia. Ocena szans polega zatem na oszacowaniu
stopnia, w jakim zidentyfikowane siły pozwolą wykorzystać szansę, które się
pojawiają mimo, iż występujące w organizacji słabości będą w tym przeszkadzać.
Estymacja zagrożeń z kolei polega na ocenie stopnia, w jakim zidentyfikowane
siły wzmocnią siłę oddziaływania występujących zagrożeń, pomimo ich pewnego
przezwyciężenia za pomocą posiadanych przez organizację sił. Przyjęte równania
do oceny czynników zewnętrznych mają następującą postać:
c)
ocena szans przedsiębiorstwa =
siły/szanse – słabości/szanse
d)
ocena zagrożeń przedsiębiorstwa =
słabości/zagrożenia – siły/zagrożenia
W zależności od uzyskanych wielkości, można stwierdzić o dominacji danego
typu czynników zewnętrznych na zidentyfikowane siły i słabości organizacji.
Oba wymienione etapy,
przeprowadzone w dowolnej kolejności, prowadzą do umiejscowienia
przedsiębiorstwa na macierzy TOWS/SWOT, a więc i przypisania mu odpowiedniej
strategii działania. Badanie relacji między poszczególnymi grupami czynników
jest zatem najważniejszym etapem analizy, gdyż dalsze postępowanie ma charakter
wyłącznie implikacyjny.
PRZYKŁADOWA
ANALIZA SWOT MIASTA TARNÓWA PODGÓRNEGO
MOCNE STRONY
1. Dogodne położenie
geograficzne na przecięciu szlaków komunikacyjnych.
2. Wyprowadzenie
ruchu tranzytowego poza miasto.
3. Rozwiązane główne
problemy infrastrukturalne miasta - dostępność mediów.
4. Tradycje w
przemyśle chemicznym, maszynowym, szklarskim i przetwórstwie żywnościowym;
wykwalifikowana i doświadczona kadra dużych przedsiębiorstw.
5. Powstanie
Tarnowskiego Klastera Przemysłowego "Plastikowa Dolina" oraz
Małopolskiego Rynku Hurtowego.
6. Rozwijająca się
sieć szkolnictwa wyższego: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, Akademia Ekonomiczna
w Krakowie (Punkt Konsultacyjny), Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji
Narodowej w Krakowie (Punkt Konsultacyjny), Małopolska Wyższa Szkoła
Ekonomiczna, Wyższa Szkoła Biznesu, Wyższe Seminarium Duchowne, Instytut
Teologiczny.
7. Atrakcje turystyczne
miasta i okolic (unikalne zabytki, Rynek, Starówka, muzea, relikty kultury
żydowskiej).
8. Cykliczne imprezy
kulturalne, targowe i wystawiennicze.
SŁABE STRONY
1. Niedostatecznie
rozwinięty rynek pracy oraz słaba siła nabywcza mieszkańców poniżej średniej
krajowej.
2. Odpływ
wykwalifikowanej kadry, zwłaszcza ludzi młodych.
3. Mała ilość
strategicznych inwestorów zewnętrznych, brak branż wysokiej technologii.
4. Niewydolny system
komunikacyjny w centrum miasta; brak połączeń północ - południe, mała ilość
parkingów, słaba jakość infrastruktury drogowej, brak preferencji dla
komunikacji zbiorowej.
5. Brak odpowiednio
przygotowanych terenów pod inwestycje.
6. Wolne tempo
budownictwa mieszkaniowego.
7. Niezadawalający
stan techniczny bazy lokalowej placówek oświatowych i kulturalnych oraz
niewystarczająca baza turystyczna, sportowa i rekreacyjna.
8. Brak prężnie
działającego lobbingu na rzecz miasta oraz promocji atrakcyjności Tarnowa i
okolic.
SZANSE
1. Perspektywa
rozwoju gospodarczego Polski i wejścia do Unii Europejskiej.
2. Wejście kapitału
zagranicznego oraz transfer nowoczesnej technologii.
3. Możliwość
korzystania ze środków pomocowych.
4. Polepszenie
dostępności komunikacyjnej - planowana budowa autostrady A-4, modernizacja
drogi nr 73.
5. Bliskość Krakowa
i innych dużych aglomeracji miejskich - ośrodków naukowych i kulturalnych.
6. Rozwijanie
współpracy z miastami partnerskimi oraz wykorzystanie kontaktów z Polonią.
7. Rozwój Tarnowa
jako ponadlokalnego centrum usługowego i kulturalnego dla wschodniej części
Małopolski.
8. Poprawa
współpracy międzynarodowej, szczególnie ze Słowacją i Ukrainą.
ZAGROŻENIA
1. Niestabilna
sytuacja makroekonomiczna kraju.
2. Niewystarczające
środki finansowe na realizację zadań przejętych z administracji państwowej.
3. Likwidacja
ośrodków decyzyjnych administracji państwowej na terenie miasta.
4. Brak efektywnej
współpracy samorządu i administracji państwowej oraz lokalnych samorządów
gospodarczych.
5. Program budowy
głównych szlaków komunikacyjnych z pominięciem Tarnowa; opóźnienie budowy
autostrady A-4.
6. Narastanie
bezrobocia i zjawisk patologii społecznej.
7. Bezrobocie
agrarne i pauperyzacja miejscowości otaczających Tarnów.
Literatura:
- „Ocena i próba określenia
strategii konkurencji firmy”; praca zbiorowa,
AE w Poznaniu
2000 r.
- „Analiza strategiczna
przedsiębiorstwa na potrzeby wyboru strategii rozwoju”; Leszek Żabiński,
Katowice 2000 r.
- Internet.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz