1. Wprowadzenie do strategii.
Koncepcja strategii – termin strategia wywodzi się z
wojskowości. Encyklopedia Popularna definiuje strategię następująco: „strategia to część sztuki wojskowej
obejmującej teorię i praktykę przygotowania i prowadzenia wojny. W starożytnej
Grecji strategami nazywano dowódców wojskowych”.
1.1.
Definicja strategii.
Mintzberg
i Quinn w podręczniku „Proces strategiczny: koncepcje i konteksty” podaje
następującą definicję strategii: „strategia
to wzór lub plan, który integruje w organizacji obowiązujące polityki i logiki
postępowania zwarte w całość. Dobrze sformułowana strategia pozwala nakierować
i uplasować zasoby organizacji w unikalny i trwały układ oparty na własnych
kompetencjach organizacji, uwzględniający jej słabe strony, antycypujący zmiany
w otoczeniu
i sytuacyjne posunięcia inteligentnych oponentów.”
i sytuacyjne posunięcia inteligentnych oponentów.”
Jeśli
wolny rynek uznamy za pole gry a uczestników za graczy, to możemy podać
następującą definicję strategii (Begg, Fisher, Dornbush): strategia jest planem
gry opisującym jak gracz będzie działał, czyli jakie posunięcia wykona w każdej
wyobrażalnej sytuacji.
Nas
interesują strategie, które odnoszą się do struktur gospodarczych, w
szczególności strategie zarządzania przedsiębiorstwa. Strategie różnią się
istotnie w zależności od skali działań, rodzaju prowadzonej działalności
gospodarczej, warunków otoczenia i wielu innych czynników. W zależności od
poziomu organizacyjnego, którego dotyczy strategia możemy wyróżnić strategię
biznesu lub branży wewnątrz korporacji oraz strategię pionów funkcyjnych w
pojedynczych przedsiębiorstwach.
Strategie
w przedsiębiorstwach mogą dotyczyć takich pionów jak: marketing, finanse,
produkcja, zasoby ludzkie, badania i rozwój, itp.
2.
Zarządzanie strategiczne.
Zarządzanie
strategiczne to proces zarządzania nastawiony na formułowanie i wdrażanie
strategii, które zapewniają doskonałe dostosowanie organizacji do otoczenia i
osiągnięcie jej strategicznych celów.
Zarządzanie
strategiczne podobnie jak każdy typ działań kierowniczych wymaga podejmowania
decyzji. Decyzje te by mogły być efektywne muszą byś podejmowane w sposób
logiczny. Kierownicy na różnych poziomach organizacji by podejmować właściwe
decyzje, w tym decyzje strategiczne, muszą znać misję i cele organizacji i jej
strategie. Strategie działań operacyjnych nie mogą być sprzeczne ze strategią
firmy lub korporacji. Ze strategii firmy, musi więc wynikać planowanie i
zarządzanie na poziomie taktycznym i operacyjnym.
2.1.
Proces zarządzania strategicznego.
Według
Hill’a i Joens’a w podręczniku „Strategic mamagement” główne komponenty procesu
zarządzania strategicznego to:
·
zdefiniowanie misji i głównych celów organizacji;
·
analiza wewnętrznych i zewnętrznych środowisk organizacji;
·
wybór biznesu i poziomu strategii korporacji w celu
wyrównania jej atutów i słabości z zewnętrznymi środowiskowymi okazjami i
zagrożeniami;
·
przystosowanie struktur organizacyjnych i systemów
kontroli do implementacji wybranej strategii.
![]() |
Układ tych komponentów przedstawia następujący rysunek:
2.1.1.
![]() |
Cechy strategii.
R.
Hayes i S. Wheelwright wyodrębniają pięć cech strategii:
1)
Horyzont czasu – strategia jest
sformułowana na dłuższe okresy życia firmy. Plany strategiczne muszą obejmować
okresy potrzebne do wynikających z nich zadań jak i wystapienia jaj defektu.
2)
Efekt – długookresowy
efekt działań strategicznych powinien być znaczny.
3)
Skupienie
wysiłków – skuteczność strategii wymaga zazwyczaj skupienia wysiłków i uwagi na
względnie ograniczonej liczbie zamierzeń. Koncentracja na wybranych dziedzinach
musi oznaczać ograniczenie zasobów dla innych dziedzin.
4)
Układ decyzji – chociaż w
niektórych przedsiębiorstwach do realizacji strategii wystarcza kilka
podstawowych decyzji to w większości przypadków konieczne jest podejmowanie
wielu decyzji i w odpowiednim czasie. Decyzje te muszą się wzajemnie wspierać.
5)
Wszechstronność – strategia
obejmuje szerokie pasmo działań od przydzielenia zasobów do codziennych
operacji. Ponadto potrzeba konsekwencji działań w czasie powoduje, że wszystkie
szczeble organizacji powinny działać niemal instynktownie w sposób wzmacniający
strategię.
2.1.2. Sposoby opracowania strategii.
Zasadniczo
rozróżniamy 3 sposoby opracowania strategii. Minzberg nazwał je:
·
sposób przedsiębiorczy,
·
sposób dostawczy,
·
sposób planowy.
W
sposobie przedsiębiorczym silny przywódca, często właściciel przedsiębiorstwa,
podejmuje mniej lub bardziej intuicyjnie ryzykowne i odważne decyzje. Opiera
się najczęściej na własnym sądzie ukształtowanym przez doświadczenie. Strategia
taka zdominowana jest przez aktywne poszukiwanie coraz to nowych okazji i nastawiona
na ciągły wzrost.
Drugi
sposób dostawczy nazwano inaczej nauką przebrnięcia. Przedsiębiorca traktuje
otoczenie jako siłę, którą należy opanować i reaguje na poszczególne sytuacje w
miarę ich pojawiania się. W odróżnieniu od strategii przedsiębiorczej, która
składa się z dramatycznych skoków w niepewność, organizacja, która preferuje
naukę przebrnięcia posuwa się nieśmiało drobnymi i często niepowiązanymi
kroczkami. Jej reakcje są zazwyczaj defensywne w stosunku do działań
konkurentów.
Trzeci
sposób opracowania strategii nazywamy planowym. W tym przypadku planiści na
najwyższym szczeblu postępują zgodnie z systematyczną procedurą, która zmusza
ich do analizy otoczenia i analizy własnej organizacji po to by mogli opracować
plan na przyszłość. Ryzykowne decyzje są wtedy dużo bardziej wyważone z
uwzględnieniem okazji i zagrożeń ze strony otoczenia: dostosowane są do misji i
możliwości organizacji.
2.1.3. Misja i cele przedsiębiorstwa.
Punktem
wyjścia do opracowania strategii powinno być uświadomienie sobie lub określenie
(w wyniku przeprowadzone analizy) misji i celów przedsiębiorstwa. Misja jednak
w przeciwieństwie do wielu celów powinna mieć charakter bardziej trwały. Pojęcie misji chociaż powszechnie
uznawane, nie jest do końca ustabilizowane. Misja formułowana jest przez
naczelne kierownictwo przedsiębiorstwa (zarząd, rada nadzorcza, właściciel).
Formuła misji może przybierać różne formy od wielozadaniowych stwierdzeń do
krótkiego motta czy sloganu. Są przedsiębiorstwa, które nie określają misji (bynajmniej
na piśmie).
Ogólnie
można przyjąć, że misja wyraża tożsamość przedsiębiorstwa i określa podstawowe
jego powołanie. Formuła misji ma szczególną wartość informacyjną tak dla osób
wewnątrz przedsiębiorstwa, jak w jego bliższym i dalszym otoczeniu. Powinna
stać się na tyle nośna aby stać się źródłem motywacji i dynamizacji działań
kierownictwa i pracowników. Nie powinna więc być formułowana w kategoriach
przetrwania czy osiągnięcia zysku lecz w kategoriach służenia społeczeństwu i
pomnażania korzyści zarówno dla przedsiębiorstwa jak i klientów. Dobrze
sformułowana misja może pełnić różne funkcje:
6)
ukierunkowującą – ułatwia
określenie celów strategicznych i wybór sposobu działania;
7)
stabilizującą – dającą pewność
co do trwałych zasad funkcjonowania i stabilności wyznawanych wartości;
8)
uwiarygodniającą – oznacza to, że
rozpowszechnianie jej treści potwierdzone
konkretnymi działanizmi powinny prowadzić do ukształtowania pozytywnego
wizerunku firmy;
9)
intrygującą – pełniącą rolę
czynnika skupiającego zespoły pracownicze wokół strategicznych działań firmy.
Powinna więc odwolywać się do takich wartości i potrzeb, które mogą być źródłem
identyfikacji pracowników z przedsiębiorstwem;
10) inspirującą – czyli mobilizującą do doskonalenia
przedsiębiorstwa we wszystkich ważnych obszarach działania.
W
praktyce amerykańskiej przyjmuje się, że misja zawiera co najmniej jeden z
dwóch składników: tożsamość i wizję.
Przykłady
formułowania misji:
·
Motto (slogan) sieci supermarketów: „Naszą misją jest podwojenie liczb
supermarketów do roku 2000” – tak sformułowana misja wymaga nowej misji gdy
zbliżymy się do roku 2000.
·
Misja General Electric: „Jako wielkie przedsiębiorstwo zapewniliśmy
sobie siłę, zasoby i szeroki zasięg działania. Oprócz tego powinniśmy stać się
tak szczupli i nieskomplikowani jak jakaś mała firma, dysponująca ponadto
szybkością reakcji. Chcemy być udaną mieszaniną wielkiego i małego
przedsiębiorstwa” – tą formułą koncern chciał zapanować nad niekorzystnymi
zjawiskami w organizacji.
·
Motto Pepsi-Coli: „Bij Coca-Colę” – tą formułą prezydent Pepsi mobilizował
pracowników do dorównania liderowi rynku. Była to w tym czasie walka Dawida
jakim była Pepsi-Cola z Goliatem Coca-Colą, lecz pracownicy Pepsi uwierzyli w
powodzenie i firma odniosła sukces rynkowy.
·
Misja AT&T: - „Zapewnienie Stanom Zjednoczonym najwyżej technicznie zaawansowanych
systemów komunikacji ...” – tą misją koncern zamierzał umieścić w każdym
amerykańskim domu standardowy czarny telefon. Była to wizja rewolucji w
zakresie przekazu informacji.
·
Misja IBM, motto misji: - „Usługa jest naszym produktem”.
·
Misja Holiday TIN: - „Zaspokajać potrzeby podróżnych w dziedzinie noclegu i jedzenia”.
·
Kamis – „Życie
ze smakiem”.
2.2.
Cele przedsiębiorstwa.
2.2.1.
Cele właścicieli a funkcje społeczne przedsiębiorstw.
Przedsiębiorstwa
tworzone są w celu realizacji dążeń swoich twórców. Dążenia te najczęściej
wynikają z pobudek egoistycznych, które w większości ludzi i w większości
organizacji zdecydowanie dominują nad pobudkami altruistycznymi. W gospodarce
rynkowej celem tym jest maksymalizacja korzyści właścicieli przedsiębiorstwa
wyrażająca się we wzroście jego wartości rynkowej. Przedsiębiorstwa funkcjonują
w określonym otoczeniu społeczno-ekonomicznym i pełnią tam określone funkcje
społeczne. Aby istnieć i rozwijać się, realizując swoje cele, przedsiębiorstwo
jednocześnie realizuje różnorodne cele otoczenia. Dzieje się tak właściwie mimo
woli, a nawet czasami wbrew woli przedsiębiorstwa. Np.: zatrudniając
pracowników przedsiębiorstwo zmniejsza bezrobocie w regionie, rozwijając się
przyczynia się też do rozwoju ekonomicznego społeczności lokalnej, dbając o
dobry wizerunek firmy sponsoruje imprezy lub akcje społecznie pożyteczne,
osiągając dobre wyniki ekonomiczne płaci większe podatki itd.. Efektywne
godzenie różnych celów otoczenia z celami własnymi (z punktu widzenia
przedsiębiorstwa są to cele nadrzędne w stosunku do celów otoczenia) jest więc
koniecznością i bardzo ważną umiejętnością w procesie zarządzania
przedsiębiorstwa.
Celów
przedsiębiorstwa nie należy mylić z różnymi funkcjami jakie ono spełnia w
społeczeństwie. Wypełniając swoje funkcje przedsiębiorstwo zaspokaja jakieś
potrzeby osób lub instytucji przez dostarczanie określonych wyrobów lub
świadczenie określonych usług, np.: wytwarzając żywność, produkując wyroby
powszechnego użytku, udzielając pożyczek, organizując wycieczki i pobyty
wakacyjne, budując domy, wytwarzając linie produkcyjne dla innych
przedsiębiorstw itd. Nie można jednak zapominać, że osiągnięcie celu
ekonomicznego przez właścicieli najczęściej nie jest możliwe jeśli przedsiębiorstwo
nie jest w stanie dobrze wypełniać swoich funkcji. Dlatego w wielu przypadkach
właśnie dobre wypełnianie funkcji społecznych jest celem przedsiębiorstwa, a
niekiedy nawet misją i sensem jego istnienia. Tak jest w szczególności w
przypadkach przedsiębiorstw nie nastawionych na zysk, np.: przedsiębiorstw
komunalnych, których właścicielem mogą być samorządy lokalne.
2.2.2.
Cele generalne i cele-środki.
Pojęcie
cel przedsiębiorstwa bywa używane w dwóch znaczeniach:
·
w znaczeniu pierwszym – dla określenia najbardziej
ogólnych dążeń przedsiębiorstwa wynikających z jego autonomii, jest to więc cel
główny (generalny, nadrzędny), często określony w misji przedsiębiorstwa. Cel
taki w głównej mierze określa kierunek
dążeń i rozwoju przedsiębiorstwa i nie musi (chociaż może) być formułowany
ilościowo.
·
w znaczeniu drugim – określa środki (sposoby, metody)
realizacji celu głównego, są to więc cele-środki (cele zadania), które są
celami podrzędnymi w stosunku do celu głównego. Cele te są najczęściej celami
ilościowymi (mierzalnymi) i łatwo poddają się formalnym procedurom kontroli ich
realizacji.
2.2.3.
Cele strategiczne.
Cele
strategiczne przedsiębiorstwa określają najważniejsze kierunki lub zadania do
realizacji w dającej przewidzieć się przyszłości. Czasami przyjmuje się, że
strategia jest sposobem osiągania celów strategicznych. W planach
strategicznych cele główne powinny być wspomagane mierzalnymi celami
(środkami), które stanowią podstawę do podejmowania decyzji taktycznych i
operacyjnych.
Cele
strategiczne obejmują najczęściej następujące wielkości:
·
wzrost zysków,
·
obniżka kosztów,
·
wzrost sprzedaży,
·
wzrost udziałów rynku,
·
poprawa jakości produktu,
·
poszerzenie oferty rynkowej,
·
dostosowanie do wymagań rynku,
·
poprawa obsługi klientów,
·
maksymalizacja dochodów, itd.…
2.3. Analiza strategiczna.
Opracowanie
strategii wymaga dobrej znajomości zarówno przedsiębiorstwa, jak i jego
otoczenia. Wiedza ta musi też obejmować przewidywane zmiany w firmie, a przede
wszystkim w jej otoczeniu. Analiza strategiczna stanowi zbiór metod i działań
diagnozujących otoczenie przedsiębiorstwa do zbadania obecnych i określenia
przyszłych ich stanów w celu przygotowania podstaw sformułowania strategii.
Analiza
strategiczna powinna być dostosowana do konkretnej sytuacji. Jest ona
pełniejsza w przypadku dużych firm i może być ograniczona w przypadku firm
małych.
Prawidłowo
przeprowadzona analiza strategiczna obejmuje trzy główne obszary:
1. Środowisko
makroekonomiczne.
2. Środowisko
konkurencyjne.
3. Potencjał własny.
Przeprowadzając
analizę należy wyjaśnić sytuację przedsiębiorstwa w następujących dziedzinach:
1. Specjalizacja lub
specjalizacje przedsiębiorstwa.
2. Słabe i mocne
strony przedsiębiorstwa.
3. Pozycja
konkurencyjna.
4. Strategie w
różnych obszarach funkcjonowania.
5. Organizacja
przedsiębiorstw.
6. Obecny personel.
7. Zaangażowanie
przedsiębiorstwa w stosunku do pracowników, akcjonariuszy, klientów i
dostawców.
2.3.1.
Procedura analizy strategicznej i wybór strategii.
Procedura
analizy strategicznej obejmuje następujące pytania:
1) analiza otoczenia
w którym funkcjonuje przedsiębiorstwo,
2) określenie misji
przedsiębiorstwa (kierunków działań),
3) badanie
potencjału przedsiębiorstwa,
4) komfrontacja
szans i zagrożeń oraz mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa – faktycznie
chodzi tu o wstępne określenie wariantów przyszłej strategii,
5) komfrontacja
kierunków działalności (misji) i potencjalnej strategii, która powinna
prowadzić od wyboru strategii do realizacji,
6) analiza
możliwości realizacji założonej strategii,
7) opracowanie
planów i programów działań,
8) wdrożenie
strategii wraz z procedurami kontroli i działań korekcyjnych.
2.3.2.
Metody analizy strategicznej.
Metoda Strenghts Weaknesses Opportunities Threats (SWOT).
Strenghts Weaknesses – dotyczy firmy.
Opportunities Threats – dotyczy otoczenia.
Analiza
SWOT obejmuje analizę zewnętrzną i wewnętrzną. Analiza zewnętrzna, która ma na
celu określenie szans i zagrożeń płynących z otoczenia, obejmuje te obszary z
otoczenia, które wpływają na jego funkcjonowanie i nad którymi nie ma kontroli
(choć często może na nie wpływać). Jest to otoczenie makroekonomiczne, prawne,
polityczne, demograficzne, technologiczne, społeczne itd. W ramach tej analizy
rozważane i oceniane są między innymi takie dziedziny jak konkurencja, postęp
techniczny, sytuacja w gospodarce
krajowej i światowej, kryzysy, inflacja, regulacje prawne i podatkowe.
Określony rozwój wydarzeń w różnych dziedzinach może otwierać nowe możliwości
aktywizacji produkcji lub może te możliwości ograniczać. Szanse (Opportunities) są to tendencje lub
zjawiska sprzyjające przedsiębiorstwu, a zagrożenia (Threats) to pojawiające się bariery, utrudnienia, dodatkowe koszty
itp.
Analiza
wewnętrzna ma na celu określenie materialnych i niematerialnych czynników
wewnętrznych sprzyjających rozwojowi przedsiębiorstwa (Strenghts – atuty) lub utrudniających jego funkcjonowanie i rozwój
(Weaknesses - słabości). Główne
czynniki, które należy uwzględnić w analizie wewnętrznej to:
·
czynniki
marketingowe – znaki towarowe, image firmy, dystrybucja, jakość
produktu, możliwości sprzedaży;
·
czynniki
finansowe – koszt kapitału, płynność finansowa, zyskowność, struktura aktywów,
stosunek cen do dochodów;
·
czynniki
produkcyjne – zdolności wytwórcze, wiek urządzeń, systemy
produkcyjne, kontrola jakości itp.;
Według
Fournier zasadnicze punkty analizy przedsiębiorstwa powinny obejmować:
1.
Zdolności
marketingowe.
1)
znajomość potrzeb klientów i zmian tych potrzeb:
·
systemy gromadzenia i analizowania,
·
reklama i inne działania promocyjne;
2)
gama konkurencyjnych produktów i usług:
·
pełne i uzupełniające się gamy produktów i usług,
·
cykl trwania produktów
i usług;
3)
polityka cenowa:
·
poziom cen,
·
polityka obniżek cen,
·
polityka warunków handlowych.
2.
Zdolności
innowacyjne.
1)
innowacje w zakresie produktów lub usług:
·
powiązania marketingu i rozwoju,
·
szybkość realizacji,
·
inwencja twórcza,
·
skuteczność środków działania;
2)
innowacje w zakresie metod:
·
metody produkcji lub działania,
·
metody sprzedaży,
·
metody pomocy klientom;
3)
tworzenie nowych segmentów rynku.
3.
Zdolności
produkcji lub działania.
1)
koszty wykorzystywanych środków:
·
koszty surowców i podzespołów,
·
koszty transportu,
·
koszty robocizny,
·
koszty urządzeń i instalacji;
2)
wydajność wykorzystywanych środków:
·
wydajność urządzeń,
·
efekty skali i doświadczenia,
·
wydajność metod produkcji,
·
skuteczność metod zarządzania zapasami i przepływami,
·
skuteczność kontroli jakości,
·
wydajność systemu dostaw,
·
sprawność usług gwarancyjnych,
·
przystosowanie pomieszczeń do potrzeb.
4.
Zdolności
handlowe.
1)
jakość kanałów dystrybucji.
5.
Jakość i ilość
zasobów.
1)
finansowych,
2)
ludzkich,
3)
materiałowych.
6.
Jakość
organizacji.
7.
Metody
zarządzania.
2.3.3.
Analiza strategiczna otoczenia.
Przeprowadzenie
solidnej analizy zewnętrznej jest podstawowym zadaniem w przygotowaniach do
formułowania strategii przedsiębiorstwa.
W analizie uwzględniamy otoczenie bliższe (w szczególności
konkurencyjne) i otoczenie dalsze (makroekonomiczne).
Otoczenie bliższe to:
·
klienci,
·
konkurenci,
·
dostawcy,
·
administracja państwowa i lokalna,
·
związki zawodowe,
·
właściciele,
·
sojusznicy strategiczni.
Otoczenie dalsze to:
·
otoczenie ekonomiczne,
·
socjokulturowe,
·
polityczno-prawne,
·
technologiczne,
·
międzynarodowe.
2.3.4.
Charakterystyka elementów otoczenia.
Otoczenie bliższe przedsiębiorstwa:
·
Sojusznicy
strategiczni – niektórzy producenci z branży mogą stać się naszymi
sojusznikami, świadczy to o tym, że równolegle do konkurencji przedsiębiorstwa,
również dzielą się swoimi doświadczeniami np.: w dziedzinie technologii,
marketingu itd.
·
Właściciele – od końca lat
70-tych można zaobserwować sporo ingerencji aktywnych akcjonariuszy, którzy
zdołali przejąć władzę w korporacjach wbrew dotychczasowej większości (tzw. raiderzy). Stały za nimi często
potężne instytucje finansowe. Innym ciekawym zjawiskiem są często występujące
nietypowe formy współwłasności, w tym współwłasność pracownicza w spółkach.
·
Związki zawodowe – związki
zawodowe stanowią często niedoceniany składnik struktury otoczenia. Ogólnie
jednak obecnie rola związków zawodowych maleje.
·
Dostawcy – przez
dziesięciolecia obowiązywała zasada, że dla bezpieczeństwa przedsiębiorstwa
trzeba mieć kilku dostawców, którzy najczęściej rywalizowaliby między sobą.
Biorąc przykład z Japończyków obecnie upowszechnia się zasada, że lepiej mieć
jednego ściśle związanego z firmą dostawcę, który jest zainteresowany jej
sukcesem. Jest to idea Organisational
Network, czyli idea sieci trwałych powiązań kooperacyjnych.
·
Administracja lokalna
i samorządowa – istnieją duże różnice między państwami w zakresie
oddziaływania administracji na gospodarkę. Państwo poprzez swoje instytucje
może popierać aktywność gospodarczą na obszarach zaniedbanych lub zagrożonych
bezrobociem. Poważną rolę mogą też odgrywać instytucje samorządowe np.: przez
przekazywanie interesujących terenów pod infrastrukturę produkcyjną i usługową
lub obniżając podatki lokalne.
·
Klienci – główne zadanie
firmy polega na utrwalaniu i umacnianiu więzi z nabywcami. Najczęściej jest to
realizowane poprzez rozwijanie takich form sprzedaży by być jak najbliżej
klienta. Niektóre firmy stosują wręcz politykę niemal „przymusowej przyjaźni z
klientem”. Klient z chwilą nabycia pierwszego dobra lub usługi znajduje się pod
stałą opieką (presją) firmy, która oferuje mu co raz to nowe produkty.
·
Konkurenci – konkurentami
naszej firmy są inne firmy, które współzawodniczą z nią o zasoby otoczenia.
Przede wszystkim chodzi o pieniądze będące w dyspozycji obecnych i
potencjalnych klientów. Należą do nich nie tylko producenci identycznych lub
podobnych dóbr, ale również tacy, którzy oferują inne wyroby zaspokajające tę
samą potrzebę. Pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa może też osłabić silna
pozycja przetargowa dostawców.
Otoczenie dalsze przedsiębiorstwa:
·
Otoczenie
ekonomiczne – ogólny stan gospodarki ma decydujące znaczenie dla
funkcjonowania większości przedsiębiorstw, dlatego w analizie strategicznej nie
można pominąć takich elementów jak: koniunktura gospodarcza, trendy rozwojowe,
stopa inflacji, stopa bezrobocia, kursy walut, stopy procentowe, koszty paliw
i energii, rozwój infrastruktury, stopa
wzrostu PKB i siła nabywcza ludności.
·
Otoczenie
polityczno-prawne – nawet w państwach, które wybrały najbardziej liberalny
model samoregulującej się gospodarki rynkowej, działalność gospodarcza podlega
wielu ograniczeniom. Regulacje prawne nie tylko regulują stosunki pomiędzy
podmiotami życia gospodarczego, ale również pozwalają na realizację celów
społecznych zgodnych z polityką państwa. Wielkość i forma interwencji państwa w
gospodarce w oczywisty sposób wpływają na rozwój wielu branż.
·
Otoczenie
socjokulturowe – zmiany w społeczeństwie w zakresie wyznaczonych
wartości, postaw, wykształcenia, migracji, struktury wiekowej, form
zorganizowanych mogą sprzyjać przedsiębiorstwu lub mogą też mu zagrażać, a ich
nieznajomość może być przyczyną wielu błędnych decyzji.
·
Otoczenie
technologiczne – konieczność monitoringu technologicznego dotyczy nie
tylko konkurentów, ale i innych sektorów. Przewaga technologiczna jest często
kluczowym czynnikiem sukcesu przedsiębiorstwa.
·
Otoczenie
międzynarodowe – w obecnych czasach nastąpiła globalizacja gospodarki.
Większość państw należy do różnych ugrupowań gospodarczych. Uregulowania prawne
w poszczególnych państwach i porozumienia międzynarodowe uprościły przepływ
towarów, usług, kapitału, technologii, ludzi i idei. Ich wpływ na rozwój wielu
sektorów i firm, a nawet całej gospodarki państwa bywa decydujący. Nieustanne
śledzenie sytuacji i trendów w otoczeniu międzynarodowym dla wielu
przedsiębiorstw stało się już koniecznością. W szczególności dotyczy to więzi
gospodarczych i politycznych z państwami Unii Europejskiej.
2.3.5.
Pozycjonowanie SWOT.
![]() |
W wyniku analizy SWOT przedsiębiorstwo może być zakwalifikowane do jednego z 4 typów sytuacji strategicznej.
Sytuacja
strategiczna A: Maxi – Maxi – w tej sytuacji strategicznej otoczenie stwarza
korzystne warunki, w których mogą być w pełni wykorzystane atuty
przedsiębiorstwa.
Sytuacja
strategiczna B: Mini – Maxi – w tej sytuacji mimo sprzyjającego układu warunków
zewnętrznych firma nie wykorzystuje okazji, ponieważ się słabością
organizacyjną. Wniosek: firma musi zminimalizować swoje słabości, by móc
wykorzystać okazje rynkowe.
Sytuacja
strategiczna C: Mini – Mini – sytuacja wyjątkowo niekorzystna, gdyż
przedsiębiorstwo w skutek słabości wewnętrznej nie może bronić się przed
zagrożeniami zewnętrznymi.
Sytuacja
strategiczna D: Maxi – Mini – w tej sytuacji wyjątkowo niekorzystne zdarzenia na
zewnątrz firmy nie pozwalają wykorzystać posiadanych atutów. Wniosek: firma
nadal musi wzmacniać swoje atuty i minimalizować niekorzystny wpływ otoczenia
(zmieniać zainteresowania na rynku). Oczekiwanie na samoistną zmianę warunków
otoczenia na bardziej sprzyjające przedsiębiorstwu jest nadzwyczaj ryzykowne.
Przykład z tabeli szans i zagrożeń:
Analiza zewnętrzna:
A)
Szanse – stabilizacja
gospodarcza, otwarcie rynków zagranicznych, wejście do struktur
międzynarodowych (np.: UE), rozwój rynku kapitałowego.
B)
Zagrożenia – rosnąca
konkurencja w branży, pojawienie się atrakcyjnych substytutów, zwiększone
wymagania klientów, zmiany gustów klientów.
Analiza firmy:
A)
Atuty – przebojowy
produkt, nowoczesna technologia (np.: licencja), nowa stuktura organizacyjna,
kooperacja z partnerem zagranicznym.
B)
Słabości – silne uzależnienie
od jednego produktu, brak badań rynku, brak własnej oczyszczalni ścieków.
2.3.6.
Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa.
Kluczowym
elementem otoczenia zewnętrznego firmy jest jej otoczenie konkurencyjne. To
przede wszystkim sytuacja w sektorze, w którym funkcjonuje firma, narzuca jej
metody postępowania w walce o klienta. Według M. Porter’a stan konkurencji
zależy od tzw. 5 sił konkurencyjnych. Te siły to:
1)
Siła rywalizacji między firmami sektora.
2)
Siła przetargowa dostawców.
3)
Siła przetargowa nabywców.
4)
Siła zagrożenia nowymi wejściami.
5)
Siła substytucyjnych wyrobów i usług.
![]() |
Wielkość
każdej z 5 sił zależy od wielu czynników (determinantów):
1. Siła przetargowa
nabywców zależy od:
·
sprawności negocjacyjnej,
·
liczby odbiorców,
·
koncentracji odbiorców przeciwko,
·
kosztów przedstawienia odbiorców,
·
innych.
Nabywcy
mogą skutecznie ograniczyć rentowność w sektorze. Grupa nabywców jest silna,
jeśli spełnione są następujące warunki:
·
jest skoncentrowana albo zakupuje duże ilości wyrobów w
porównaniu z oferowaną wielkością sprzedaży (w szczególności, gdy zachodzi
konieczność efektywnego wykorzystania zdolności wytwórczych producenta ze
względu na duże koszty stałe),
·
koszty zakupów w danym sektorze są duże (nabywca jest
wtedy bardziej wyczulony na cenę),
·
wyroby zakupione w sektorze nie są zróżnicowane (nabywca
może wygrywać dostawców przeciw sobie),
·
ma niewielkie zyski (istnieje więc przymus negocjacji
niższych cen),
·
mogą stworzyć realną groźbę integracji wstecz (np.:
utrzymują niewielką produkcję części).
Wybór
grup nabywców, którym przedsiębiorstwa ma sprzedawać swoje produkty jest
węzłową decyzją strategiczną. Przedsiębiorstwo może poprawić swoją pozycję
strategiczną przez dobór nabywców (Porter).
2.3.7.
Produkty substytucyjne.
Siła
zagrożenia przez produkty substytucyjne zależy od:
·
względnych cen produktów substytucyjnych,
·
kosztów przestawienia,
·
zainteresowania nabywców względem produktów
substytucyjnych.
Przykład
: (koszty przestawienia).
Maklerzy papierów wartościowych w coraz
większym stopniu mają do czynienia z takimi substytutami jak: nieruchomości,
ubezpieczenia, fundusze emerytalne, fundusze kapitałowe. Dzieję się to z powodu
aktualnie niskiej efektywności papierów wartościowych.
2.3.8. Dostawcy.
Siła
przetargowa dostawców zależy od:
·
różnicowania nakładów,
·
kosztów przestawienia,
·
koncentracji dostawców,
·
wielkości zleceń,
·
i innych.
Grupa
dostawców dysponuje siłą jeżeli:
·
nie musi współzawodniczyć z wyrobami substytucyjnymi
oferowanymi w sektorze,
·
sektor nie jest znaczącym klientem dla grup dostawców,
·
wybór dostawcy jest ważnym nakładem działalności nabywcy w
szczególności, gdy nie może magazynować zakupionych materiałów i surowców,
·
wyroby dostawców są zróżnicowane lub powodują koszty
zmian,
·
stwarza istotną groźbę integracji w przód.
Zazwyczaj
mówiąc o dostawcach mamy na myśli inne firmy. Za dostawcę możemy jednak uznać
również siłę roboczą. Istnieje szereg dowodów, że wysoko wykwalifikowani
pracownicy lub silnie uzwiązkowiony personel mogą dla siebie wynegocjować
znaczną część zysków sektora.
2.3.8.
Nowe wejścia.
Groźba
nowych wejść do sektora może być osłabiona różnorodnymi barierami wejścia, do
których należą:
·
ekonomia skali,
·
zróżnicowanie wyrobów (lojalność nabywców),
·
zapotrzebowanie w kapitał,
·
koszty (z reguły większe dla później wchodzących),
·
dostęp do kanałów dystrybucji,
·
ograniczenia ze strony państwa (koncesja),
·
środki odwetowe w sektorze.
2.3.9.
Benchmarking.
Procedura
polega na porównaniu własnych rozwiązań w przedsiębiorstwie z rozwiązaniami
innych przedsiębiorstw, w szczególności dotyczy to przedsiębiorstw wiodących
branż. Procedura obejmuje następujące etapy:
1. Identyfikacja
kryteriów istotnych dla oceny przedsiębiorstwa.
2. Wybór firmy i
uzyskanie od niej potrzebnych informacji.
3. Określenie luki
(różnicy) w porównywalnych zmiennych.
4. Określenie celów
planu działania i sposobu pomiaru postępów realizacji celów.
Ogólnie
procedura ta dotyczy wykorzystania kompetencji i doświadczeń innych
przedsiębiorstw w branży.
2.4.
Metody portfelowe.
2.4.1.
Modele i techniki portfelowe.
Przydatność
tych metod jest szczególnie widoczna w przypadku dużych zdywersyfikowanych
przedsiębiorstw. Kroki postępowania w metodach portfelowych są następujące:
·
Krok 1 – podział firmy na tzw. jednostki strategiczne (SBJ
– jednostki strategiczne biznesu).
·
Krok 2 – ustalenie i wybór zmiennych, które będą stanowić
wymiary macierzy, na której będzie się pozycjonować określone w danej metodzie
SBJ.
·
Krok 3 – klasyfikacja jednostek strategicznych według ich
pozycji na specjalnie skonstruowanej macierzy (siatce portfolio).
·
Krok 4 – w oparciu o pozycję jednostki strategicznej na
macierzy określenie strategii rozwoju tej jednostki.
Do
najbardziej znanych metod portfelowych należy: metoda BCG, metoda macierzy
A.D.Little, metoda macierzy McKinseya.
2.4.1.1. Analiza łańcucha
wartości
W
metodzie tej zakłada się, że cenę produktu lub usługi ustala rynek przez jej
akceptację. Wartość dodana jest to różnica między ceną rynkową a kosztem
wytworzenia danej wartości. Łańcuch tworzenia wartości dodanej w tej metodzie
nie pokrywa się z kategoriami standardu rachunku kosztów w układzie rodzajowym,
ani standardowymi rodzajami funkcyjnymi przedsiębiorstw. Według Portera
wszystkie funkcje przedsiębiorstwa tworzące wartość można podzielić na
podstawowe i pomocnicze (wspomagające).
Do
podstawowych funkcji zaliczamy:
·
logistykę wejścia,
·
produkcję,
·
marketing i dystrybucję,
·
logistykę wejścia,
·
obsługę klienta.
Funkcje
pomocnicze to:
·
zaopatrzenie,
·
badania i rozwój,
·
zarządzanie personelem,
·
infrastruktura.
W
metodzie tej chodzi o zidentyfikowanie tych funkcji, które są lub mogą się stać
źródłem przewagi konkurencyjnej.
2.4.1.2. Macierz BCG.
Macierz
tempa wzrostu rynku i relatywnego udziału przedsiębiorstw w rynku. Służy do
analizy struktury portfela firmy złożonej (zdywersyfikowanej). W metodzie tej
jednostki strategiczne mogą funkcjonować niezależnie od pozostałych segmentów
firmy. Macierz BCG zbudowana jest z dwóch wierszy i dwóch kolumn. Wiersze
oznaczają niskie i wysokie tempo wzrostu popytu (liczone w okresie 5 lat). Za
tempo wysokie przyjęto uważać tempo wzrostu powyżej 10% rocznie. Tempo tej
wartości zazwyczaj oznacza, że sektor znajduje się w fazie szybkiego wzrostu.
Tempo niskie (poniżej 10%) oznacza, że sektor wszedł w fazę dojrzałości lub
znajduje się dopiero w okresie wprowadzania na rynek. Ujemny wzrost oznacza
natomiast, że
![]() |
sektor znajduje się w fazie spadku (dotyczy to segmentu produktów schyłkowych).
SBU – Strategic Business Unit
Względny
udział w rynku oznacza stosunek udziału w rynku danej jednostki strategicznej
do udziału jej największego konkurenta. Np.: jeżeli największy konkurent ma 15%
udziału w rynku a nasza jednostka strategiczna 30% udziały w rynku to WUR = 2.
Jeśli udział naszej SBU wynosi 5% to względny udział w rynku 0,33.
Propozycje
tego, jaka powinna być wartość WUR jednostki strategicznej, aby uznać ją (jej udział)
za dużą są różne: od 1,5 do 0,75. W ostatnim przypadku za udział duży w rynku
uznaje się nie tylko udział lidera, ale również udział tych jednostek, których
udział ten jest nie niższy niż 75% udziału lidera.
Na
tak uzyskanej macierzy można umieścić wszystkie jednostki strategiczne firmy i
otrzymać informacje o ich aktualnej pozycji konkurencyjnej na wszystkich
interesujących nas rynkach.
Jednostki
zwane „gwiazdami” działają na szybko rozwijającym się rynku. W fazie wzrostowej
(szczególnie w jej początkowym okresie) występuje najwięcej nowych wejść na
rynek. Tak zwane „młode gwiazdy” w przypadku ostrej konkurencji (szczególnie,
jeśli firma nie dysponuje jeszcze odpowiednim doświadczeniem) nie mogą osiągnąć
dużych zysków m.in. dlatego, że muszą dużo inwestować, aby zyskać pozycję
wiodącą na rynku. Wymagają one zasilania ze strony innych jednostek
strategicznych firmy, w szczególności „dojnych krów”. Gdy rynek wchodzi w
dojrzałość to tzw. „dojrzałe gwiazdy” stają się bardzo dochodowe i przynoszą
firmie bardzo duże zyski. W miarę dojrzewania rynku i firmy przyjmują one
pozycję „dojrzałych krów” i w pewnym okresie stają się podstawą bytu firmy na
ustabilizowanym rynku (pozycja lidera).
„Znaki
zapytania” to jednostki, które zajmują jeszcze bardzo słabą pozycję w szybko
rozwijającym się i potencjalnie atrakcyjnym rynku. Niski udział rynkowy oznacza
wysokie koszty jednostkowe. Wymagają one oceny, czy zwiększyć ich potencjał, by
zyskać pozycję „gwiazdy” (strategia ekspansji), czy też dążyć do ich likwidacji
lub sprzedaży. „Psy” mają niski udział na wolno rosnącym rynku. Mają niskie
dochody lub straty. Wobec słabych perspektyw należy dążyć do ich likwidacji.
![]() |
Proponowane strategie i transformacje jednostek strategicznych firmy przedstawia następujący rysunek:
Model
BCG oprócz zalet, przede wszystkim prostoty w podejmowaniu decyzji
inwestycyjnej, ma też wiele ograniczeń. Zasoby firmy są określane tylko jednym
parametrem, tj. udziałem w rynku, jaki posiada aktualnie przedsiębiorstwo.
Parametr ten nie mówi nic o zasobach i zdolnościach strategicznych firmy.
Otoczenie zewnętrzne też jest określone tylko jednym parametrem, tj. tempem
rozwoju rynku przy pominięciu wielu innych, np.: wielkości i sił jednostek
konkurencyjnych. Model BCG nie uwzględnia małych jednostek. Chociaż jednostki
te znajdują się poza modelem to należy pamiętać, że odgrywają one niezwykle
ważną rolę w gospodarce. Często właśnie one uzyskują największy poziom zysku na
danym rynku.
Jednym
z problemów praktycznych stosowania modelu BCG jest wyznaczenie jednostek
strategicznych (SBU). Podział obejmuje dwa aspekty: produkcyjny, gdy należy
określić produkty danych SBU lub geograficzny, gdy dokonujemy segmentacji
geograficznej rynku.
2.4.1.3. Macierz
McKinseya.
Macierz
atrakcyjności sektora i siły (pozycji) konkurencyjnej przedsiębiorstwa nazywamy
macierzą McKinseya. Macierz ta służy do określania kierunków rozwoju firmy
zdywersyfikowanej, tj. wytypowania jednostek, które będą rozwijane intensywnie,
jednostek, które będą rozwijane selektywnie oraz tych, które będą redukowane.
Podział zasobów firmy na jednostki strategiczne działające w różnych sektorach
odbywa się według następujących wielkości:
1)
![]() |
Stopień atrakcyjności sektora, w którym działa dana jednostka strategiczna.
2)
Pozycja konkurencyjna jednostki w swoim sektorze.
Atrakcyjność
sektora jest zwykle oparta na następujących kryteriach:
·
skala rynku (waga czynnika 0,15),
·
tempo wzrostu (0,20),
·
rentowność (0,1),
·
intensywność konkurencji (0,2),
·
warunki rozwoju (0,15),
·
sezonowość i cykliczność (0,05),
·
wymagania technologiczne i kapitałowe (0,1),
·
otoczenie społeczne i polityczne (0,05).
Natomiast
pozycja konkurencyjna jest oparta na:
·
udział w rynku (0,15),
·
umiejętności technologiczne (0,25),
·
jakość produktu (0,15),
·
obsługa posprzedażna (0,2),
·
konkurencyjność cenowa (0,05),
·
koszty operacyjne (0,1),
·
produktywność (0,1).
Kryterium
oceny oparto o ocenę wyżej wymienionych czynników. Dodatkowo czynnikom tym
przypisano wagi, aby uwzględnić różny wpływ na atrakcyjność sektora i pozycję
konkurencyjną. Zarówno kryteria, jak i wagi dla poszczególnych przypadków mogą
być zmieniane.
McKinsey
proponuje następujące strategie dla poszczególnych obszarów tablicy:
A
– intensywne inwestowanie i wzrost,
A’
– wzrost selektywny,
B
– selekcja,
C
– żniwa i pozbycie się,
C’
– żniwa i szybkie pozbycie się.
2.4.1.4. Macierz
A.D.Little (pozycja konkurencyjna czy cykl życia).
Faza
cyklu życia sektora decyduje w tym modelu o wyborze strategii działania firmy.
Koncepcja wyniknęła z przeniesienia cyklu życia produktu na sektor. Faza cyklu
życia sektora charakteryzuje się różnymi warunkami konkurencji. W fazie
wprowadzenia intensywność konkurencji na ogół nie jest duża, a bariery wejścia
są niskie. Po zaakceptowaniu wyrobów przez rynek następuje najczęściej silny
wzrost popytu. W tym okresie jest najwięcej wejść do sektora i stopniowo
zwiększa się intensywność konkurencji. W końcowej fazie wzrostu walka
konkurencyjna jest największa, a ryzyko wchodzącego coraz wyższe.
W
fazie dojrzałości intensywność konkurencji jest ciągle duża, a bariery wejścia
są na ogół bardzo wysokie. Maleje natomiast ryzyko dla tych, którzy wygrali już
walkę konkurencyjną. W fazie schyłku coraz więcej firm wychodzi z sektora.
Ryzyko kontynuowania działalności jest coraz większe i zależne od tempa tego
spadku i barier wyjścia.
2.5. Strategia na różnych poziomach
zarządzania.
Strategia
globalna (ogólna) firmą może być rozpisana na poszczególne poziomy zarządzania.
Poziomowi biznesu tj. rodzajowi działalności odpowiada strategia biznesu.
Natomiast poziomowi funkcyjno-funkcjonalnemu odpowiada strategia funkcjonalna.
·
poziom firmy – strategia firmy (corporate),
·
poziom biznesu – strategia biznesu,
·
poziom czynnościowy – strategia funkcjonalna.
Strategia firmy (ogólna, globalna, korporacji) określa jaki rodzaj
lub rodzaje działalności są lub będą rozwijane i przez jakie działania.
Strategia biznesu określa w jaki sposób poszczególne decyzje
działalności muszą być prowadzone, aby firma mogła osiągnąć cele strategiczne.
Strategia funkcjonalna (marketing, finanse, produkcja) określa
działania, które mają zapewnić realizację strategii firmy i biznesu.
Według Hilla i Jonesa zasadnicze sposoby
działań w ramach strategii obejmują:
·
integrację pionową,
·
ekspansję globalną,
·
dywersyfikację.
Integracja pionowa to rozszerzenie
dotychczasowych działalności w dwóch kierunkach:
1)
dystrybucji własnych produktów i usług,
2)
zaopatrzenia w pewne lub wszystkie produkty potrzebne do
produkcji dotychczasowej.
Ekspansja ogólna polega na
poszukiwaniu możliwości osiągnięcia celu firmy przez intensyfikację lub
udoskonalenie jej działań w sferze rynku lub produktu, a w szczególności przez
zwiększenie rozmiarów rynku, porozumienia strategiczne i wspólne
przedsięwzięcia firm.
Dywersyfikacja może zewnętrza i
wewnętrzna. Wewnętrzna oznacza różnicowanie działań firmy przez kreowanie
nowych produktów w oparciu o zasoby i umiejętności własne. Natomiast zewnętrzna
polega na różnicowaniu działań firmy przez wchłonięcie innych przedsiębiorstw
lub fuzje.
Strategie
firm w ramach wyżej wymienionych trzech sposobów działań mogą być ofensywne lub
defensywne.
2.5.1. Podstawowe strategie konkurencji.
Istnieją
potencjalnie 3 dobre strategie, za pomocą których przedsiębiorstwo może uzyskać
przewagę.
1)
Strategia wiądącej pozycji kosztowej.
2)
Strategia zróżnicowania – dywersyfikacji.
3)
Strategia koncentracji.
2.5.
Organizacja – struktura organizacji a strategia.
Związek
organizacji ze strategią jest dość złożony, Wiadomo, że każdy z członków
organizacji ma własne potrzeby i własną strategię zaspokajania tych potrzeb,
np.: płacy czy władzy. Realizacja indywidualnej strategii wymaga konsensusu
w łonie organizacji, a to z kolei
wymusza akceptację wspólnych norm i systemu wartości.
Przedsiębiorstwo
jest systemem otwartym na wpływy otoczenia. Sprawność organizacyjna zależy w
dużym stopniu od różnych warunków zewnętrznych. Przedsiębiorstwo, aby osiągnąć
swoje cele dostosowuje się organizacyjnie do warunków istniejących w otoczeniu
i przyjmuje funkcjonujące tam techniki i procedury.
W
wyniku analizy wpływu różnych czynników na funkcjonowanie organizacji Burns i
Stalher podzielili organizację na:
a) organizacje typu
mechnistycznego, bardzo rozczłokowane, sformalizowane i ukierunkowane na
procedury,
b) organizacje typu
organicznego, zintegrowane, mało sformalizowane i ukierunkowane na proces.
Sprawniejsze
na ogół są te organizacje, które odpowiadają następującym celom:
·
w otoczeniu ustabilizowanym mają strukturę typu
mechanistycznego,
·
w otoczeniu szybko zmieniającym się mają strukturę typu
organicznego.
Zmiany
w strukturach organizacyjnych przedsiębiorstw, jakie obserwuje się w ostatnich
latach obejmują:
1)
Redukcję szczebli organizacyjnych.
2)
Redukcję aparatów sztabowych i pomiarowych.
3)
Tworzenie sieci stałych powiązań wewnątrz i na zewnątrz
organizacji.







Brak komentarzy:
Prześlij komentarz