Metoda ABC
Wstęp
Proces zarządzania
zwykło się określać jako ciąg następujących po sobie działań,
które w ostatecznym wyniku spowodować mają realizację
wyznaczonego zadania przez obiekt będący przedmiotem zarządzania.
Podstawowe rodzaje tych działań zwykło się nazywać funkcjami
zarządzania.
Nie
wystarczą dzisiaj dla dobrego zarządzania talent, kierowanie się
intuicją i korzystanie tylko z doświadczeń praktycznych. Rozwój
wiedzy o zarządzaniu powoduje konieczność korzystania z jej
dorobku.
Organizacje
o dowolnym charakterze są tylko wtedy użyteczne, kiedy są w stanie
zadowolić ,,klienta"; to proste kryterium jest jedynie ogólnym
warunkiem istnienia organizacji. Takie stwierdzenie powoduje,
oczywiście, powstanie jeszcze większej liczby pytań, niż
dostarcza odpowiedzi, ale na początek musimy ustalić dwie rzeczy:
1.
To, co zadowala klienta, może istnieć fizycznie albo być czymś
niematerialnym, albo też posiadać obie właściwości naraz.
Będziemy określać mianem ,,produktu".
2.
Konsument może znajdować się wewnątrz lub na zewnątrz
organizacji i może być konsumentem produktu albo użytkownikiem
systemu.
Produkt
jest najbardziej oczywistym materialnym wyrazem powiązania pomiędzy
marketingiem a produkcją. Nie wystarcza, że konsument potrzebuje
danego produktu organizacja musi być w stanie go wykonać.
Ewolucja historyczna metod zarządzania
Na początku
XX wieku metody
zarządzania były przez ekspertów stosowane jako ich własne
narzędzia analizy i działania na wszystkich szczeblach organizacji.
Nikt jeszcze nie znał metod partycypacyjnych. Jeśli powstawał
problem, kierownik wzywał konsultanta-eksperta, który dokonywał
audytu tak, jak to się jeszcze obecnie szeroko praktykuje w
dziedzinie finansowej. „Przedsiębiorstwo w tym czasie znajdowało
się w sytuacji gospodarki produkcji a podejmowanie decyzji było
bardzo zhierarchizowane i zcentralizowane. Mit maszyny
dominował nad wszystkimi
innymi działaniami. Dążenie do zautomatyzowania wszystkiego
- maszyn, ludzi i
przetwarzania informacji
- wydawało się
jedyna możliwą drogą nieuniknionego postępu. W konsekwencji
organizacja musiała funkcjonować jako ,,megamaszyna", w której
człowiek był tylko jednym z kółek mechanizmu.”1
W latach
60-70 nastąpiła
radykalna zmiana. Przedsiębiorstwo odkryło korzyści i siłę
partycypacyjnych i zdecentralizowanych metod zarządzania.
W latach
80-90 stwierdzono
pewien stopień niezadowolenia, który wynikł z błędów w
stosowaniu metod partycypacyjnych. Jeśli przedsiębiorstwo nabrało
dystansu w stosunku do niektórych z nich to dlatego, że stały się
one ociężale i podlegały zbył dużym manipulacjom ze strony
ludzi, którzy myśleli jeszcze kategoriami gospodarki produkcji a
ich metody rościły sobie prawo rozwiązywania wszystkiego.
Megamaszyny ustąpiły miejsca megametodom.
„Funkcja
organizowania polega na przygotowaniu warunków, które pozwolą na
realizację wcześniej ustalonych planów. Zasadniczą rolę przy
realizacji tej funkcji spełnia istniejąca struktura organizacyjna
jako zasadnicze narzędzie zarządzania. Organizacji samego wykonania
poświęcono także wiele uwagi. Należy jeszcze dodać, że
stosowano płodozmiany, brano pod uwagę rodzaje gleby i w zależności
od tego stosowano odpowiedni sposób uprawy.”2
Obecnie jesteśmy
świadkami ewolucji w kierunku stosowania raczej nieskomplikowanych
wielu komplementarnych metod niż jednej i uniwersalnej metody w celu
rozważenia wszystkich aspektów tego samego problemu. W
XX wieku narodził się
wielki i nowoczesny kapitalizm oraz szeroki międzynarodowy rynek. W
wieku XX
weszliśmy więc upewnieni i uspokojeni przez naukę i technologię.
Zarządzanie produkcją
„Zarządzanie
produkcją jest to działalność praktyczna i dziedzina naukowa w
ramach teorii organizacji i zarządzania zajmująca się naukowym
rozwiązywaniem problemów związanych z realizacją funkcji
produkcji. Zarządzenie to obejmuje analizę potrzeb i możliwości,
zaopatrzenie i sposoby wytwarzania, czyli cały proces przetwarzania
(energii, materii i informacji). Zarządzanie produkcją łączy się
ściśle z marketingiem. Związki między działalnością wytwórczą
a marketingiem są bardzo silne w każdej firmie i są podstawą jej
sukcesu na rynku. Oddzielenie od siebie tych dwóch funkcji lub
zmniejszenie ich wzajemnej zależności zwiększa ryzyko porażki i
umożliwia urzeczywistnianie misji firmy.”3
System
produkcyjny jest to celowo zaprojektowany i zorganizowany układ
osobowy, materialny, energetyczny i informacyjny eksploatowany przez
człowieka i służący wytwarzaniu określonych produktów (wyrobów
i usług) w celu zaspokajania potrzeb konsumentów. Według I.
Durlika system produkcyjny składa się z pięciu podstawowych
elementów:
- wektora wejścia, w skład, którego wchodzą wszystkie czynniki produkcji;
- wektora wyjścia, w skład, którego wchodzą wyroby, usługi, a także szkodliwe odpady produkcyjne zanieczyszczające środowisko;
- procesów przetwarzania wektora wejścia w wektor wyjścia nazywanych zazwyczaj procesem produkcyjnym;
- sprzężenia materialnego, energetycznego i informacyjnego pomiędzy wyżej wymienionymi elementami systemu produkcyjnego.
„System
produkcyjny to inaczej system techniczny, w którym przepływ
materiałów i energii, ich transformacja oraz procesy regulacyjne są
zintegrowane w sposób zapewniający automatyczną i ciągłą
realizację zadań produkcyjnych opartą na sterowaniu komputerowym.
W takim systemie są zastosowane tzw. środki elastycznej
automatyzacji produkcji, tj. urządzenia produkcyjne sterowane
komputerowo, charakteryzujące się dużą wielostronnością i
łatwością przezbrajania. Wszystkie procesy związane z produkcją
i sama produkcja (komputerowe planowanie, przygotowanie produkcji,
proces obróbki itp.) są zintegrowane w jeden potok informacji (o
wszystkich działach i funkcjach), co nazywa się komputerową
integracją procesu wytwarzania.”4
Elastyczny
system produkcji składa się z trzech części:
- maszyn, które można przestawić na pożądaną produkcję;
- systemu manipulacji materiałami, który przemieszcza części pomiędzy maszynami w zależności od możliwości i potrzeb obróbki;
- sterującego komputera, który steruje pracą maszyn.
Przy
tworzeniu takiego systemu trzeba brać pod uwagę następujące
dziedziny elastyczności:
- elastyczność zastosowania: wielostronność, duża liczba różnych procesów produkcyjnych, które można wykonywać na danym systemie (automatycznie go przesterowując);
- elastyczność dostosowania: zdolność dostosowania, możliwość przezbrojenia maszyn w krótkim czasie lub małym kosztem;
- elastyczność planowania: dotycząca zainstalowanych mocy produkcyjnych, wybieranych procesów produkcyjnych, zestawienia maszyn;
- elastyczność wykorzystania: w zależności od warunków logistycznych (organizacja przebiegu procesów).
Metoda ABC i zasada Pareto
3.1. Metoda ABC
Metoda
ABC jest to metoda analizowania zadań wywodząca się z badań V.
Pareto, a zasadzająca się na regule 15:65. W myśl tej reguły w
procesie produkcji usług za pomocą 5-20% nakładów można osiągnąć
około 75-80% wyników; zaledwie 10-30% czasu poświęcanego na
wysiłek intelektualny wystarczy dla osiągnięcia 60-80% całkowitego
sukcesu w zarządzaniu. Ważne jest, aby możliwości te wykorzystać
nie według zasady pilności, lecz priorytetu zadań. Oznacza to, że
najpierw załatwiać należy zadania najważniejsze, a nie czynności
najłatwiejsze.
Regułę
tę można odnieść do pracy umysłowej, a więc do pracy menedżera.
Oznacza to, ze każdy kierownik może uzyskać 65% swojej "normalnej
wydajności" przy wykorzystaniu 15% "normalnego czasu
pracy". Musi jednak podzielić swoje zadania na:
- zadania A, czyli te, których nie wolno mu przekazać zastępcy ani podwładnym, a więc najważniejsze zadania kierownicze, które wymagają decyzji ważnych dla całego przedsięwzięcia (zadania te absorbują około 5% czasu a ich wkład w wyniki stanowi około 75%);
- zadania B, czyli zarówno zadania pilne jak i zadania specjalne, które można jednak powierzyć zastępcy (zadania te stanowią około 20% ilości i tworzą około 20% wartości;
- zadania C, czyli najczęściej zrutynizowane zadania z dnia poprzedniego z reguły
pilne, a nawet bardzo
pilne, które można, a nawet należy przekazać zastępcy i
podwładnym (zadania te zajmują około 75% czasu i tylko w 5%
przyczyniają się do tworzenia dochodów zakładu).
Następnie
musi zebrać sformułowane na piśmie te zadania, które sam musi
wykonać, oddelegować zadania grupy B i przekazać zadania grupy C
do wykonania właściwym ogniwom organizacyjnym i pracownikom.
Przekazanie pracownikom zadań uwalnia menedżera od przeciążeń a
im samym stwarza motywację do zaangażowanej twórczej współpracy
z kierownictwem. Według tej samej metody można analizować segmenty
rynku, grupy produktów, grupy klientów, a w produkcji grupy części
czy materiałów i surowców zaopatrzeniowych, uzyskując informację
co do stopnia ważności poszczególnych czynników.
3.2. Zasada Pareto
Zasada
Pareto jest to prawidłowość określana mianem "zasada 20-80",
zgodnie z którą w
zbiorowości
niejednorodnej (różnorodnej) 20% elementów tej zbiorowości
reprezentuje 80%
skumulowanej
wartości cechy, ze względu na którą ta zbiorowość jest
rozpatrywana (służy jako kryterium wyboru). Na przykład w
przedsiębiorstwie przemysłowym o zróżnicowanym asortymencie
produkcji 20% typów wyrobów zapewnia 80% ogólnej wartości
sprzedaży;
20%
operacji w procesie produkcyjnym warunkuje 80% kosztów wytwarzania;
20% informacji warunkuje 80% decyzji itp.
W
rzeczywistości istnieją dość znaczne odchylenia od tej
propozycji; pozostaje tylko idea samej zasady głoszącej, że
stosunkowo niewielka liczba elementów rozpatrywanej zbiorowości
reprezentuje zasadniczą wartość cechy, ze względu na którą ta
zbiorowość jest rozpatrywana. Na tej idei jest oparta metoda ABC.
Przykład metody ABC czyli analizy Pareto
Metoda
ABC czyli analiza Pareto jest systematycznym i strukturalnym
podejściem do rozróżnienia pomiędzy „ważnym", ale
nielicznym, a „nieważnym", ale licznym. Podejście to
najlepiej ilustruje następujący przykład.
„Rozważmy
problem stojący przed kierownikiem administracyjnym w centrali
towarzystwa ubezpieczeniowego. Martwi go duża liczba dokumentów
zawierających błędy, wymagająca ponownego opracowania. Kierownik
zakwalifikował rodzaje błędów do
25
kategorii (oznaczonych A
—
Z), np. pominięcie kodu pocztowego.
Dane
zbiera się przez okres reprezentatywny; obejmują one liczbę błędów
każdego rodzaju (częstotliwość) i szacowany jednostkowy koszt
korekty (tablica nr 1).
Istnieją
dwie możliwe metody przeprowadzania analizy: jedna oparta na
częstotliwości, druga na koszcie całkowitym. Poniżej opisano
metodę analizy opartą na koszcie całkowitym.
W
metodzie tej najpierw należy obliczyć całkowity koszt korekty dla
każdego rodzaju błędu. Stąd dla rodzaju A całkowity koszt wynosi
398 13
£ ==
5174
£. Następnym krokiem jest ułożenie rodzajów błędów według
malejącego kosztu, co przedstawiają
3
pierwsze kolumny tablicy nr 2.
Całkowita
suma kosztów łącznych wynosi
364 292
£. Skumulowane koszty łączne oraz skumulowany procent sumy
reprezentowanej przez każdy rodzaj błędu zawierają kolumny
4
i
5
w tablicy nr 2.
Pięć rodzajów błędów (E,
X,
P, U, G) dają łączny koszt
294 704
£, co stanowi
80,9%
tych kosztów całkowitych. Pięć wspomnianych rodzajów błędów
stanowi
20%
wszystkich
25
rodzajów. Tablica nr 1 przedstawia graficznie zależność
skumulowanego procentu kosztu całkowitego od skumulowanego procentu
błędów (każdy rodzaj błędu stanowi
4%
całości). Dla jasności rodzaje błędów przedstawiono na wykresie
w blokach po
5.
Oznacza to, że
5
rodzajów błędów
(20%)
wpływa na ponad
80%
całkowitego kosztu korekty. Są one zaliczone do „ważnych",
ale nielicznych, na które należy zwrócić uwagę, aby znacznie
obniżyć łączny koszt. Nie oznacza to, że pozostałe
80%
rodzajów błędów należy ignorować, lecz że należy tylko
ograniczyć zasoby przeznaczone dla nich jako „nieważnych",
ale licznych.”5
Tablica
nr 1
Rodzaje
błędów, częstotliwość ich występowania oraz jednostkowy koszt
korekty
-
Rodzaj błęduCzęstotliwość występowaniaJednostkowy koszt korektyA39813B25653C6732D4567E364498F29712G104562H19112I3525J53612K4986L128610M238N503P70249Q973R19564S2712T426U76843V1962W784X50170Y323Z35231
Źródło:
Alain Chauvet:
Metody zarządzania, Poltex, Warszawa 1997, s.560.
Tablica
nr 2
Analiza
Pareto według łącznego kosztu
|
Poz.
|
Rodz.błędu
|
Koszt
łączny
|
Skumul.koszt
całk.
|
Procent
skumul.
|
Procent
błędów
|
|
1
|
E
|
181272
|
181272
|
49,76
|
4
|
|
2
|
X
|
35070
|
216342
|
59,39
|
8
|
|
3
|
P
|
34398
|
250740
|
68,83
|
12
|
|
4
|
U
|
23052
|
273792
|
75,16
|
16
|
|
5
|
G
|
20912
|
294704
|
80,9
|
20
|
|
6
|
B
|
13568
|
308272
|
84,62
|
24
|
|
7
|
L
|
12860
|
321132
|
88,15
|
28
|
|
8
|
J
|
10722
|
331854
|
91,1
|
32
|
|
9
|
R
|
7824
|
339678
|
93,24
|
36
|
|
10
|
A
|
5174
|
344852
|
94,66
|
40
|
|
11
|
F
|
3564
|
348416
|
95,64
|
44
|
|
12
|
Z
|
3523
|
351939
|
96,61
|
48
|
|
13
|
D
|
3015
|
354954
|
97,44
|
52
|
|
14
|
K
|
2988
|
357942
|
98,26
|
56
|
|
15
|
H
|
2128
|
360070
|
98,84
|
60
|
|
16
|
C
|
1346
|
361416
|
99,21
|
64
|
|
17
|
I
|
875
|
362291
|
99,45
|
68
|
|
18
|
V
|
392
|
362683
|
99,56
|
72
|
|
19
|
S
|
324
|
363007
|
99,65
|
76
|
|
20
|
W
|
312
|
363319
|
99,73
|
80
|
|
21
|
Q
|
291
|
363610
|
99,81
|
84
|
|
22
|
T
|
252
|
363862
|
99,88
|
88
|
|
23
|
M
|
184
|
364046
|
99,93
|
92
|
|
24
|
N
|
150
|
364196
|
99,97
|
96
|
|
25
|
Y
|
96
|
364292
|
100
|
100
|
Źródło:
Alain Chauvet:
Metody zarządzania, Poltex, Warszawa 1997, s.560.
Tablica
nr 3
Analiza
Pareto według częstotliwości występowania błędów
|
Poz.
|
Rodz.błędu
|
Częst.występ.
|
Częst.kumulow.
|
Procent
kumulow.
|
Procent
błędów
|
|
1
|
G
|
10456
|
10456
|
30,22
|
4
|
|
2
|
U
|
7684
|
18140
|
52,43
|
8
|
|
3
|
J
|
5361
|
23501
|
67,92
|
12
|
|
4
|
Z
|
3523
|
27024
|
78,11
|
16
|
|
5
|
R
|
1956
|
28980
|
83,76
|
20
|
|
6
|
L
|
1286
|
30266
|
87,48
|
24
|
|
7
|
P
|
702
|
30968
|
89,51
|
28
|
|
8
|
C
|
673
|
31641
|
91,45
|
32
|
|
9
|
X
|
501
|
32142
|
92,9
|
36
|
|
10
|
K
|
498
|
32640
|
94,34
|
40
|
|
11
|
A
|
398
|
33038
|
95,49
|
44
|
|
12
|
E
|
364
|
33402
|
96,54
|
48
|
|
13
|
F
|
297
|
33699
|
97,4
|
52
|
|
14
|
B
|
256
|
33955
|
98,14
|
56
|
|
15
|
V
|
196
|
34151
|
98,71
|
60
|
|
16
|
Q
|
97
|
34248
|
98,99
|
64
|
|
17
|
W
|
78
|
34326
|
99,21
|
68
|
|
18
|
N
|
50
|
34376
|
99,36
|
72
|
|
19
|
D
|
45
|
34421
|
99,49
|
76
|
|
20
|
T
|
42
|
34463
|
99,61
|
80
|
|
21
|
I
|
35
|
34498
|
99,71
|
84
|
|
22
|
Y
|
32
|
34530
|
99,8
|
88
|
|
23
|
S
|
27
|
34557
|
99,88
|
92
|
|
24
|
M
|
23
|
34580
|
99,95
|
96
|
|
25
|
H
|
19
|
34599
|
100
|
100
|
Źródło:
Alain Chauvet:
Metody zarządzania, Poltex, Warszawa 1997, s.560.
Częstotliwość
występowania błędów można uznać za ważny czynnik, który
odzwierciedla skalę problemów organizacyjnych związanych z korektą
dokumentów i wrażenia pracowników co do jakości swojej pracy.
Tablica nr 3 przedstawia obliczenia dla analizy Pareto według
częstotliwości, na podstawie których sporządzono rysunek nr 1.
Rysunek nr 1 i nr 2 przedstawia dramatyczny obraz sytuacji wyraźniej
niż analityczne tabelaryczne i dlatego preferuje się ich
zastosowanie do celów sprawozdawczych.
Przedstawiony
na wykresach stosunek 80/20 często spotyka się w rzeczywistości,
gdzie 80% skutków jest spowodowanych przez 20% błędów. Dlatego
mówi się o prawie 80/20, niezależnie od wyników empirycznych.
Rysunek
nr 1
Wykres
zależności kosztów całkowitych od skumulowanego procentu błędów
Skumulowany procent błędów
Źródło:
Alain Chauvet:
Metody zarządzania, Poltex, Warszawa 1997, s.560.
Rysunek nr 2
Wykres zależności skumulowanego procentu częstotliwości całkowitej
od skumulowanego procentu błędów
Skumulowany procent
błędów
Źródło:
Alain Chauvet:
Metody zarządzania, Poltex, Warszawa 1997, s.56.
4. Zastosowanie analizy ABC
4.1. Sterowanie procesami
W organizacji, która
podejmuje realizację wielu zleceń, analiza
ABC często ujawnia, że
kontrola kilku z nich zapewnia kontrolę większości zadań
organizacji.
4.2. Kontrola zużycia materiałów
Analiza rocznego
zużycia zwykle wykazuje skupienie wartości w stosunkowo nielicznych
pozycjach, np. przy
10000 pozycji
znajdujących się w danej chwili w magazynie kontrola
20% z nich zapewnia
kontrolę ponoszenia
80% rocznych kosztów
materiałowych. Prowadzi to do systemu klasyfikacji zapasów, w
którym pierwsza grupa jest pod ścisłą kontrolą, następna grupa
(np. 20—50%
pozycji) jest kontrolowana z mniejszą dokładnością, a pozostałą
grupę (np.
50—100%) traktuje
się swobodnie. Te trzy grupy są określane zwykle jako grupa
pozycji A, B i C. Termin analiza ABC został użyty po raz pierwszy w
dziedzinie kontroli zużycia materiałów.
4.3. Redukcja różnorodności
Analiza Pareto może
być przeprowadzona według dochodów lub udziału we wpływach ze
sprzedaży. Po zastosowaniu analizy ABC można wyciągnąć wiele
wniosków, np. wszystkie pozycje C można ominąć przy klasyfikacji
według wielkości udziałów we wpływach. Wniosek taki jednak
niekoniecznie musi być uzasadniony, ponieważ niektóre wyroby mogły
jeszcze nie osiągnąć dojrzałości rynkowej. Pozycja asortymentu
przynosząca wysokie dochody może mieć jeszcze bardzo mały udział
we wpływach, co według takiego rodzaju analizy powoduje jej
odrzucenie. Analiza ABC pomaga w ustalaniu proporcji problemów; jest
ona narzędziem wspomagającym podejmowanie decyzji, a nie
bezwzględnym sprawdzianem kwalifikacji samym w sobie.
4.4. Sterowanie jakością
Podczas
przyporządkowywania przyczyn wadliwościom często okazuje się, ze
większość wadliwości jest spowodowana nielicznymi przyczynami.
4.5. Obsługa eksploatacyjna
Obliczenie czasu
straconego z powodu awarii maszyn i urządzeń wskutek określonych
przyczyn często ułatwia planowanie programu obsługi
eksploatacyjnej.
4.6. Wybór procedury administracyjnej
„W toku ewidencji
procedur administracyjnych w urzędzie gminnym zarejestrowano ogółem
ok. 150
procedur. Z tej liczby
44 procedury miały
charakter procedur zewnętrznych. Jako zewnętrzne potraktowano te
procedury, których funkcją główną była realizacja odpowiednich
wniosków ludności. Dotyczą one wydawania różnego rodzaju
zezwoleń, zaświadczeń, dokonywania wpisów itp. Załatwienie tych
spraw w urzędzie gminnym wymaga określonych nakładów czasu
zarówno ze strony petentów ubiegających się o realizację ich
wniosków, jak też pracowników urzędu gminnego oraz innych
instytucji współdziałających w odpowiedniej procedurze
administracyjnej. Poszczególne procedury różnią się m.in.
wielkością łącznych nakładów czasu na ich realizację. Ponieważ
celem zastosowania analizy wartości w urzędzie gminnym była
minimalizacja owych łączonych nakładów czasu, należało wybrać
do badania procedury zewnętrzne, które charakteryzują się dużą
częstotliwością występowania oraz dużą czasochłonnością.
Jako miarę czasochłonności przyjęto średnią długość cyklu
realizacji procedur. Dla procedur, których cykl realizacji nie
przekraczał jednego tygodnia, przyjęto współczynnik punktowy
równy l. Przy 4-tygodniowym cyklu realizacji współczynnik ten
wyniósł 4,
a dla cykli dłuższych niż
4 tygodnie ustalono
współczynnik równy
12.
Dysponując
dotychczasowymi danymi o częstotliwości występowania procedur,
można było dla każdej z nich wyznaczyć wartość punktową
stanowiącą iloczyn liczby procedur występujących na przestrzeni
półrocza i współczynnika punktowego (tablica nr
4).
W zamieszczonej tablicy
nr 4
procedury zewnętrzne występujące w urzędzie gminnym uszeregowane
zostały według malejącej wartości punktowej. Pozwoliło to na
wyznaczenie kumulowanych udziałów procentowych liczby procedur i
wartości punktowych w ogólnej liczbie procedur i łącznej wartości
punktowej (kolumny
2 i
8).
Tablica klasyfikacyjna
procedur zewnętrznych stała się podstawą do wykreślenia i
interpretacji krzywej ABC (rysunek nr
3). Kształt krzywej
wyraźnie wskazywał granice stref. W strefie A znalazły się
4 procedury
reprezentujące
85% wartości
punktowej ogółu procedur strefa B objęła
9 kolejnych procedur
(od 5—13
w tablicy klasyfikacyjnej), które stanowiąc 20% łącznej liczby
rozpatrywanych procedur reprezentują 12,5% ogólnej wartości
punktowej. Strefa C zawiera 31 procedur, czyli 70% ich łącznej
liczby, ale udział procentowy wartości punktowej tych procedur
wynosi zaledwie 3,5%.”6
Tablica nr 4
Klasyfikacja procedur zewnętrznych
Nazwa procedury |
L.p |
Kumulow. udział proced.w ogól.licz.proced.(%) |
Liczba procedurw ciągu ½ roku |
Współ.ważności proced.w zależn.od dług.cyklu realiz. |
Wart.punkt. proced. |
Kumul.wartość punkt. |
Kumul.% wart.punk proced.w ogólnej wart.punprocedur |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Uzysk.przydziału na mater.budowl.regl.
Uzysk.przydziału
drewna z lasówmiej.po cenach ulgowych
Wypełn.nakazu
płatn.
Sporz.wpisu
pobytu czasowego
Uzyskanie
zezwolenia na budowe
Uzyskanie
zezwol.na sprzed.nieruch.
Uzysk.zasił.pienięż.
Sporz.rach.a
wykon.usł.
Uzysk.podziału
działek budowl.
Uzysk.ulgi
pod.gruntow.
Uzysk.zezwol.na
remont budyn.
Uzyskanie
aktu urodz.
Ustal.ogól.spraw
leśnict.
Sprz.wpisu
wnios.na wyrąb drz.
Uzysk.zezw.na
prowdz.dział.handl.
Uzysk.zezw.na
wykon.robótzlec.
Uzysk.zezw.na
wykon.robót
Uzysk.potwierdz.zgłosz.rzemioskła
Uzysk.własn.nier.
Uzysk.aktu
małż.
Usyk.zgłosz.zw.
małż.
Uzysk.aktu
zgonu
Sprz.wpisu
pobuty czas.cudzoziem.
Uzysk.odpis.zupeł.i
skr.aktu małż.
Uzysk,odpisu
zupełn.i skr.aktu zgonu
Uzysk.wpisu
do ks.stanu cywil.
Sprz.wpisu
urodz., małż.
Uzysk.zezwol.na
wcześn.lub później.wypełn.
obow.naucz.
Uzysk.zezwol.na
handel prywatny
Ustalenie
nadzoru bydowl.nad bud.os.fiz.
Uzysk.zezw.na
wystap.do sądu o przyzn.praw do spadku i podz.spad.
Uzysk.zezwol.na
wyjscie w teren
Uzysk.inform.o
zamieszk.osoby
Uzysk.przydz.
zwiększ.etetów
Uzysk.decyzji
w spraw.USC
Uzysk.zzezwol.na
prowadz.działaln.
rozrywk.
Uzysk.zezwol.w
sprawie zagosp.łąk
Uzysk.skróc.aktu
urodz.
Poodpis.um.w
spr.nieruch.własn.
Uzysk.zezwol.na
sprz.bazową mięsa
Uzysk.pomocy
dla roln.
Uzysk.pomocy
w spr.plan.budown.na wsi
Uzysk.pozwol.na
jedn.sprzed.alkoh.
Uzysk.pomocy
matar.dozyw.
|
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
|
2,27
9,09
18,18
27,27
54,55
63,64
72,73
81,82
90,91
100,00
|
960
500
3400
2200
50
146
126
500
27
80
52
165
120
113
24
96
18
16
15
43
41
38
38
36
36
36
31
6
6
22
5
19
13
3
10
2
6
4
4
1
3
3
2
1
|
12
12
1
1
12
4
4
1
12
4
4
1
1
1
4
1
4
4
4
1
1
1
1
1
1
1
1
4
4
1
4
1
1
4
1
4
1
1
1
4
1
1
1
1
|
11520
6000
3400
2200
600
584
504
500
324
320
208
165
120
113
96
96
72
64
60
43
41
38
38
36
36
36
31
24
24
22
20
19
13
12
10
8
6
4
4
4
3
3
2
1
|
11,520
17,520
20,920
23,120
23,720
24,304
24,808
25,308
25,632
25,952
26,160
26,325
26,445
26,558
26,654
26,750
26,822
26,886
26,946
26,989
27,030
27,068
27,106
27,142
27,178
27,214
27,245
27,269
27,293
27,315
27,335
27,354
27,367
27,379
27,389
27,397
27,403
27,407
27,411
27,415
27,418
27,421
27,423
27,424
|
42,00
84,30
92,28
95,99
97,54
98,41
98,97
99,43
99,74
99,90
99,96
100,00
|
Źródło:
Marek Lisiński,
Zbigniew Martyniak: Analiza wartości organizacji, Książka i
Wiedza, Warszawa 1981, s.65-67.
Rysunek
nr 4
Krzywa ABC dla procedur zewnętrznych
10
20 30 100
C
B
A
Źródło:
Marek Lisiński,
Zbigniew Martyniak: Analiza wartości organizacji, Książka i
Wiedza, Warszawa 1981, s.68.
4.7. Znajdowanie nosników zbędnych kosztów
Istnieje możliwość
odwrócenia podejścia przy zastosowaniu metody ABC do znajdowania
nośników zbędnych kosztów. Poszukuje się wówczas w danej
zbiorowości elementów o najniższym „ciężarze gatunkowym",
ale za to bardzo licznych. Wtedy można zastanawiać się nad
redukcją kosztów stałych, jednakowych dla wszystkich elementów
rozpatrywanej zbiorowości, w niesieniu do elementów strefy C.
„W pewnym
przedsiębiorstwie francuskim kalkulacja
wynikowa zleceń
produkcyjnych była prowadzona metodą unikalną. Koszt kalkulacji
jednego zlecenia wynosił ok.
4,5 F i był
niezależny od wartości zlecenia. Tymczasem owa wartość
poszczególnych zleceń była bardzo zróżnicowana i wahała się od
kilkudziesięciu do dziesiątków tysięcy franków.
Było oczywiste, że
koszty kalkulacji zleceń są nieproporcjonalne do wartości zleceń,
lecz dopiero zastosowanie metody ABC pozwoliło na pełne rozpoznanie
problemu i wysunięcie postulatów usprawniających.
Najpierw dla ogółu
zleceń kalkulowanych w ciągu roku usta próbkę reprezentacyjną
86 zleceń. Następnie
dokonano losowego boru
86 kart
kalkulacyjnych. Z jednej strony 1/3 zleceń reprezentuje około 80%
ogólnej wartości zleceń. Z drugiej zaś strony 25% kart
kalkulacyjnych, znajdujących się w strefie C, reprezentuje tylko
1,5% wartości kalkulowanej. ¼ kosztów prac
administracyjno-biurowych związanych z kalkulacją zleceń
przeznaczana jest na dokładne ustalenie wartości zleceń, które
nie stanowią nawet 2% ogólnej wartości zleceń kalkulowanych w
przedsiębiorstwie W skrajnych przypadkach koszt kalkulacji
przekracza 5% wartości kalkulowanej. Do wszystkich kart strefy C
jest on relatywnie zbyt wysoki. W cenie redukcji tych zbędnych
kosztów ustalono, że tylko zlecenia o wartości powyżej 500 F będą
kalkulowane według metody tradycyjnej. Natomiast dla zleceń o
wartości powyżej 500 F opracowana uproszczona metodę kalkulacji,
bardziej ekonomiczną.”7
Tablica nr 5
Tablica
klasyfikacyjna dla kart kalkulacyjnych zleceń produkcyjnych
|
Wartość
zlecenia
|
Wartość
kumulowana
|
Kumulow.%
wartości
|
Kumulowany
% ilości kart
|
Wartość
zleceń
|
Kumulowana
wartość
|
Kumulowany
% wartości
|
Kumulow.%
licz.kart
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
|
23674
14448
12976
11607
10643
10643
10116
10039
9834
9614
8989
8118
7918
7200
6954
6941
6817
6763
6589
6471
5468
5405
4815
4384
3442
3142
3024
2990
2895
2749
2611
2423
2367
2301
2261
2237
2131
1990
1979
1603
1357
1294
1287
|
23674
38122
51098
62705
73348
83991
94107
104146
113980
123594
132583
140701
148619
155819
162773
169714
176531
183294
189883
196354
201822
207227
212042
216426
219868
223010
226034
229024
231919
234668
237279
239702
242069
244370
246631
248868
250999
252989
254968
256571
257928
259222
260509
|
8,3
36,6
57
72,5
81
87,2
91,5
|
1,2
9,3
17,6
25,6
22,8
42
50
|
1281
1179
1170
1149
1149
1105
1066
1035
1011
968
958
928
927
922
919
890
684
650
599
546
529
493
414
404
391
390
381
379
325
287
244
234
213
197
186
153
148
143
138
122
94
88
72
|
261790
262969
264139
265288
266437
267542
268608
269643
270654
271622
272580
273508
274435
275357
276276
277166
277850
278500
279099
279645
280174
280667
281081
281485
281876
282266
282647
283026
283351
283638
283832
284116
284329
284526
284712
284865
285013
285156
285294
285416
285510
285598
285670
|
94,2
96,5
98,5
99,4
99,8
100
|
58,2
66,2
74,5
82,5
90,5
100
|
Źródło:
Marek Lisiński,
Zbigniew Martyniak: Analiza wartości organizacji, Książka i
Wiedza, Warszawa 1981, s.70-71.
Przykłady zastosowania metody ABC w zarządzaniu produkcją
Pierwsze
zastosowania metody ABC w zarządzaniu produkcją miały miejsce w
odniesieniu do
normowania zapasów materiałowych. Wyróżnia się diagnostyczne i
usprawniające zastosowania metody ABC w zarządzaniu produkcją.Przykłady diagnostycznych zastosowań:”
- wybór wyrobów
do analizy wartości,
- wybór operacji
w procesach technologicznych do analizy wartości,
- wybór typowych
stanowisk w zakładzie produkcyjnym.
Przykłady
zastosowań usprawniających:
- racjonalizację
rozplanowania magazynu części w warsztacie mechanicznym,
- usprawnienie
kalkulacji wynikowej zleceń produkcyjnych.”8
Zakończenie
Analiza
krzywej Pareto wykazuje, że względny odsiew liczby osób w miarę
zwiększania się dochodu jest coraz mniejszy i maleje
proporcjonalnie do dochodu. W postępowaniu właściwym dla metody
ABC można wyróżnić trzy etapy.
Etap
pierwszy sprowadza się do obserwacji i rejestracji faktów.
Obserwacja może obejmować wszystkie elementy lub tylko pewna ich
frakcję z rozpatrywanej zbiorowości.. Celem postępowania w
pierwszym etapie jest ustalenie wartości cechy, przyjętej jako
kryterium, u elementów objętych badaniem.
Kolejny
etap sprowadza się do klasyfikacji danych uzyskanych w toku
rejestracji. W tym celu należy uporządkować elementy według
malejącej wartości cechy. Następnie tworzy się ciąg rosnący
poprzez kumulowanie wartości uprzednio uporządkowanych. W dalszym
ciągu wyznacza się zarówno kumulowane liczby elementów, jak i
kumulowane wartości cechy w liczbach względnych, przyjmując za
100% łączną liczbę elementów oraz maksymalna skumulowaną
wartość cechy (tablica nr 4).
W
etapie końcowym wykreśla się układ współrzędnych, wyposażając
jego osie w kale procentowe. Na osi dociętych nanosi się kumulowany
udział procentowy ilości elementów, a na osi rzędnych odpowiednio
kumulowany udział procentowy wartości cechy, i dla tych
współrzędnych wyznacza się kolejne punkty. Poprzez naniesione na
układ współrzędnych punkty wykreśla się krzywą (rysunek nr 4).
Metodę
ABC stosuje się do wyboru przedmiotu badania wartości, wówczas
obowiązuje zasada, że poddaje się analizie wartości tylko te
elementy, które uplasowały się w strefie A. Wyjątkowo, w wypadku
istnienia trzech stref, można poddawać analizie wartości niektóre
elementy ze strefy B, natomiast to, co znajduje się w strefie C, na
ogół nie powinno być przedmiotem analizy.
Bibliografia
Chauvet Alain: Metody zarządzania, Poltex, Warszawa 1997.
- Hauvel C: echniques d’analyse des travaux administratifs, Paris 1972.
- Lisiński Marek, Martyniak Zbigniew: Analiza wartości organizacji, Książka i Wiedza,
Warszawa 1981.
- Martyniak Z:Nowoczesne metody zarządzania produkcją, Kraków 1996.
- Muhlemann Alan P., John S.Oakland, Keith G.Lockyer: Zarządzanie-produkcja i usługi, PWN 1997.
- Pomykało W: Encyklopedia biznesu, FI, Warszawa 1995.
- Trzcieniecki Jerzy: Metodologiczne aspekty zarządzania-Elementy wiedzy o zarządzaniu w dawnej Polsce,WPAN, Wrocław 1986.
1
Alain Chauvet: Metody zarządzania, Poltex, Warszawa 1997, s.17.
2
Jerzy Trzcieniecki: Metodologiczne aspekty zarządzania-Elementy
wiedzy o zarządzaniu w dawnej Polsce,WPAN, Wrocław, 1986, s. 10.
3
Encyklopedia biznesu, pod.red.W Pomykało, FI, Warszawa
1995, s.657.
4
Alan P.Muhlemann, John S. Oakland, Keith G.Lockyer: Zarządzanie
–produkcja i usługi, PWN, Warszawa 1997, s.28-29.
5
Alan P.Muhlemann, John S.Oakland, Keith G.Lockyer:
Zarządzanie-produkcja i usługi, PWN 1997, s.559-562.
6
Marek Lisiński, Zbigniew Martyniak: Analiza wartości organizacji,
Książka i Wiedza, Warszawa 1981,
s.64-67.
7
C.Hauvel: echniques d’analyse des travaux administratifs, Paris
1972, s.88-89.
8
Nowoczesne metody zarządzania produkcją pod red. Zbigniewa
Martyniaka, Kraków 1996, s.12
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz