MOTYWACJA
A ZWIĘKSZANIE EFEKTYNOŚCI
Spis treści
WSTĘP
1.
MOTYWOWANIE PRACOWNIKÓW
2.
PODSTAWOWE PODEJŚCIA DO MOTYWACJI
3.
MOTYWACYJNE ZNACZENIE NAGRÓD I KAR
4.
WARUNKI SKUTECZNOŚCI STOSOWANIA NAGRÓD I KAR
5.
POTRZEBY CZŁOWIEKA A MOTYWACJA DO PRACY
6. ROLA
INFORMACJI W PROCESACH MOTYWOWANIA
7. SYSTEM OCENY PRACOWNIKÓW
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
PRZYPISY
WSTĘP
Na wybór w/w tematu wpływ miały
następujące czynniki:
a) przebieg mojej pracy zawodowej,
b) podnoszenie kwalifikacji
zawodowych,
c) warunki motywacji i aktywizacji
zawodowej w Hucie Częstochowa,
d) moje zainteresowanie
subiektywnością i obiektywnością ocen pracowników
1.
MOTYWOWANIE PRACOWNIKÓW
Motywacja
jest pojęciem o wielu różnych znaczeniach. Najczęściej rozumie
się przez nie stan gotowości
człowieka do podjęcia określonego działania. W tym
rozumieniu jedni ludzie mają
większą motywację do pracy, inni do uprawiania
sportu, a jeszcze inni do
prowadzenia dyskusji na dowolny temat. W tym referacie omawiam motywację pracowników do działań
realizowanych w organizacjach, a szczególnie do tych, które przyczyniają się do
realizacji zadań gospodarczych i
osiągania celów organizacyjnych.
2.
PODSTAWOWE PODEJŚCIA DO MOTYWACJI
Każda organizacja tworzy własny
system motywacyjny, czyli system
oddziaływań na swoich uczestników,
którego celem jest zachęcanie ich do
podejmowania zachowań korzystnych
oraz unikania zachowań niekorzystnych
z punktu widzenia całości. Brak
takiego systemu mógłby powodować ograniczenie aktywności zawodowej niektórych
pracowników jedynie do terminowego
pobierania wynagrodzenia.
Problematyka motywacji jest przedmiotem zainteresowania wielu nauk, jak
socjologii, pedagogiki, ekonomii,
zarządzania personelem, a szczególnie psychologii. W psychologii można wyróżnić
trzy główne p o d e j ś c i a do
motywacji: behawioralne, psychodynamiczne oraz poznawcze. Odpowiadają one
podstawowym kierunkom w rozwoju tej dziedziny wiedzy.
W podejściu b e h a w i o r a 1 n y m decydujące znaczenie w wyjaśnianiu
zachowań człowieka przypisuje się
czynnikom zewnętrznym. Zachowania ludzi
są reakcjami na bodźce
oddziaływujące na nich z otoczenia. Bodźce zewnętrzne
dzieli się na d o d a t n i e i u
j e m n e. Pierwsze nazywane są nagrodami, drugie
natomiast karami. Nagradzane
zachowania człowieka ulegają utrwaleniu, a karane osłabieniu i eliminacji.
Badania prowadzone przez behawiorystów wywarły duży wpływ na praktykę zarządzania,
umożliwiły budowę bardziej racjonalnych systemów nagradzania i karania. W
dalszej części referatu omówione zostaną najważniejsze zasady stosowania nagród
i kar w organizacjach.
Podejście
p s y c h o d y n a m i c z n e akcentuje rolę wewnętrznych
wyznaczników w zachowaniach
człowieka, szczególnie potrzeb i emocji. Podkreśla
się, że bodźce zewnętrzne dopiero
po "obróbce" w każdym z nas nabierają
specyficznego charakteru
motywacyjnego. Przedstawiciele tego kierunku stworzyli szereg koncepcji potrzeb
ludzkich.
Do
najbardziej znanych koncepcji psychodynamicznych należy hierarchia
potrzeb opracowana przez
amerykańskiego psychologa Abrahama Maslowa. Badacz ten twierdzi, że ludzie są
motywowani przez hierarchiczny system pięciu
podstawowych potrzeb. Są nimi w
kolejności zaspokajania:
1) potrzeby f i z j o 1 o g i c z n e
- głód, pragnienie, seks itd. ;
2) potrzeby b e z p i e c z e ń s t w
a - pewności, stałości, zależności, opieki
wolności od strachu, od lęku i
chaosu, potrzeba struktury, porządku, prawa,
ograniczeń, silnego opiekuna
itd.;
3) potrzeby a f i 1 i a c j i -
kontaktów społecznych, miłości, czułości,
przynależności;
4) potrzeby s z a c u n k u -
osiągnięć i prestiżu;
5) potrzeby s a m o r e a 1 i z a c j
i - pragnienie samourzeczywistnienia, to
znaczy zrealizowania swoich
pragnień, zdolności oraz zainteresowań;
potrzeby poznawcze, a więc
rozumienia otaczającej nas rzeczywistości, oraz
potrzeby estetyczne, czyli odczuwania
piękna.
Zdaniem A. Maslowa zaspokojenie
potrzeb umiejscowionych niżej w hierarchii jest warunkiem aktywizacji potrzeb
wyższych; niezaspokojone pierwsze potrzeby dominują i zwyciężają w konflikcie z
niezaspokojonymi następnymi. Zarówno w rozwoju gatunku ludzkiego, jak i
jednostki ludzkiej, najpierw dominują potrzeby
fizjologiczne i bezpieczeństwa, a dopiero
później potrzeby samorealizacji. A. Maslow twierdził też, że motywatorami
ludzkiego działania są tylko potrzeby niezaspokojone.
Środkami powszechnie
stosowanymi w celu motywowania pracowników są środki w postaci kar i nagród.
3.
MOTYWACYJNE ZNACZENIE NAGRÓD I KAR
Organizacyjne nagrody i kary są ważnymi
narzędziami motywacyjnego
oddziaływania na zachowania
pracowników. Związane są głównie z wynagradzaniem oraz możliwościami awansu.
Funkcja nagród polega na kształtowaniu lub utrwalaniu zachowań służących
osiąganiu celów organizacyjnych. Kary ukierunkowane są natomiast na
eliminowanie zachowań niezgodnych z oczekiwaniami organizacji.
Zasady stosowania wzmocnień są zawarte w
odpowiednich regulaminach
organizacyjnych. W praktyce
konkretne decyzje podejmują najczęściej kierownicy. Uruchamiają oni również
własny repertuar nagród i kar, który wynika z ich
osobowości i przejawia się w
sposobie traktowania podwładnych.
Niektórzy kierownicy dostrzegają
głównie pozytywne cechy i zachowania
podwładnych, i nagradzają je. Inni
zaś bardziej koncentrują się na błędach
pracowników i karaniu za nie.
Ważnym źródłem wzmocnień są również zachowania innych uczestników organizacji:
jednostek i grup społecznych.
Warto zwrócić uwagę na
specyfikę motywacyjnego oddziaływania nagród
oraz kar. Nagrody sprawiają nam
przyjemność, a pozytywne emocje związane z nimi przenoszą się na całe
środowisko pracy. Zaczynamy cenić i lubić wykonywaną przez nas pracę oraz naszą
firmę. Przewaga nagród sprzyja integracji pracownika z jego
zajęciem i organizacją, stwarza
duże szansę na ukształtowanie wśród podwładnych pozytywnej postawy wobec pracy,
która zwykle owocuje wyższą wydajnością i
jakością pracy, większą
kreatywnością oraz chęcią do współdziałania z innymi w grupach dla dobra całej
organizacji.
Nadmiar kar rodzi
konsekwencje przeciwne - zmniejsza się atrakcyjność pracy w organizacji, w ich
firmie. Niechęć do kary generalizuje się. Negatywne emocje,
będące tego konsekwencją, sprzyjają obniżaniu
wydajności i jakości, dezintegracji i podejmowaniu decyzji o zatrudnieniu gdzie
indziej. W takich warunkach - w krótkim okresie - konieczne jest stosowanie
bezpośredniego i ciągłego nadzoru kierowniczego oraz przymuszania podwładnych
do pracy. "Błędne koło" nadmiaru kar zamyka się.
4.
WARUNKI SKUTECZNOŚCI STOSOWANIA NAGRÓD I KAR
Jakie
warunki powinny być spełnione, aby zwiększyć skuteczność
oddziaływania nagród i kar na
zachowanie pracowników`?
a)
Najważniejszą sprawą jest znajomość przez pracowników stosowanego w organizacji
systemu nagradzania i karania. Ciężar przekazania odpowiednich informacji
spoczywa na kierownikach.
b)
Wskazane jest, aby system ten został zaakceptowany przez osoby, których
dotyczy, a więc zarówno przez kierowników jak i podwładnych.
Szczególnie ważne jest uzyskanie
zgody co do kategorii zachowań zasługujących
na nagrodę lub karę oraz rodzaju i
wielkości odpowiadających im wzmocnień.
c)
Nagrody powinny być odpowiednio atrakcyjne, a kary odpowiednio
surowe. ilość często zdarza się,
że kierownictwo organizacji zbyt tanim kosztem chce uzyskać nadzwyczajne
efekty, proponując, na przykład, pracownikowi po 10
latach bardzo dobrej pracy
bezpłatny bilet do teatru.
d)
Konieczne jest przestrzeganie zasady gradacji nagród i kar. Istotą gradacji
nagród jest tworzenie ścieżki sukcesów zawodowych, po której „spacer"
wymaga wprawdzie coraz większych wysiłków, lecz w zamian czekają pracownika
coraz większe atrakcje. W przypadku kar jest to ścieżka porażek, ale jest na
tyle długa, że daje czas na refleksję oraz szansę na zatrzymanie się w
bezpiecznym miejscu.
Odstępstwem
od tej zasady jest ustawienie na początku ścieżki zbyt
atrakcyjnych nagród lub zbyt
surowych kar. Przyczyniają się one do dezorganizacji procesów motywowania, a w
skrajnym przypadku załamują je całkowicie.
Po przyznaniu głównej nagrody lub
wymierzeniu najostrzejszej kary nie ma już
bowiem czym nagradzać oraz karać:
wszystko, co nastąpi "po", ma już niewielkie znaczenie.
e)
Konieczne jest stosunkowo szybkie wzmacnianie zachowań. Porównajmy
wartość motywacyjną dwóch systemów
wynagradzania. W pierwszym, pieniądze
(lub czeki) wypłacane są po każdym
tygodniu pracy, w drugim - raz w miesiącu.
Pracownik otrzymując wypłatę
częściej (mimo iż jest ona mniejsza) bardziej czuje związek pomiędzy ilością i
jakością pracy oraz płacą. Wysokość wynagrodzenia
informuje o tym, jak kierownictwo
ocenia jego aktywność. Stwarza to podstawę
przyszłej i stosunkowo szybkiej
zmiany zachowań. Oczywiście dotyczy to systemów wynagradzania, w których
istnieje ścisła zależność tych dwóch elementów. Tam, gdzie płaci się jedynie za
przebywanie w firmie, wskazane różnice nie mają większego znaczenia.)
f)
Ważna jest konsekwencja w stosowaniu wzmocnień - każde pożądane
zachowanie powinno być nagrodzone
(choćby uśmiechem, czy życzliwym słowem), każde niewłaściwe - ukarane.
Niektórzy kierownicy mają problemy ze stosowaniem kar. Na przykład, kiedy
podwładny spóźnia się do pracy, zamiast zwrócić mu na to uwagę,
"wrażliwy" kierownik udaje, że nic się nie stało. Jeśli natomiast
zdecyduje się na ukaranie winnego, to wtedy często sam bardziej cierpi od
niego. Można w tym przypadku zadać pytanie: kto kogo w końcu ukarał? bywają
również szczególnie wymagający szefowie, którzy nie lubią nagradzania, którzy
uważają każde właściwe działanie podwładnych jedynie za wypełnianie
elementarnych obowiązków
pracowniczych, opłacanych przez
organizację. Taka postawa również rodzi liczne problemy.
g)
Skuteczność stosowania nagród i kar zależy od jakości stosunków,
emocjonalnych pomiędzy przełożonym
a podwładnym. Wzmocnienia mają większą wartość motywacyjną, gdy pochodzą od
osoby lubianej, szanowanej, mającej
autorytet. Częściej odbierane są
wówczas jako sprawiedliwe i silniej wpływają na kontynuowanie w przyszłości
zachowań nagrodzonych lub zmianę ukaranych.
h)
Przełożony stosujący nagrody i kary powinien dostosowywać je do
osobowości podwładnego oraz tego,
co jest dla niego naprawdę ważne.
Potrzeba indywidualizacji wiąże
się zarówno z doborem rodzaju wzmocnienia jak i z jego siłą. Każdy człowiek
wykazuje wrażliwość na działanie innego rodzaju kar i
nagród. Warto więc rozszyfrować tę
indywidualną strukturę wrażliwości i
wykorzystać w celu bardziej
racjonalnego motywowania. Pamiętajmy o tym, że u niektórych ludzi po zachowaniu
negatywnym rodzi się bardzo karzące poczucie winy, zwane potocznie wyrzutami
sumienia. Silne dodatkowe kary z zewnątrz mogą
spowodować u nich nerwicę, strach,
załamanie nerwowe.
5.
POTRZEBY CZŁOWIEKA A MOTYWACJA DO PRACY
Podjęcie
przez człowieka pracy zawodowej daje okazję do przeżywania
nowego typu kontaktów społecznych.
Czujemy się pracownikami określonej firmy, członkami małej grupy pracowniczej i
grupy zawodowej. Praca daje również
możliwość zaspokojenia innych,
wcześniej ukształtowanych potrzeb fizjologicznych i materialnych.
Różne
rodzaje prac stwarzają odmienne szansę zaspokojenia potrzeby
kontaktów społecznych. W pracy
zespołowej ma dodatkowo miejsce
współdziałanie osób w realizacji
zadania..
Wyniki
badań empirycznych wskazują, że wspólne wykonywanie pracy
działa w wielu przypadkach
mobilizująco na jej uczestników. Zjawisko to nosi
nazwę efektu facylitacji. Praca w
grupie stwarza wzajemny doping oraz opóźnia
procesy znużenia i zmęczenia.
Wynika więc z tego, że na etapie projektowania
procesów pracy należałoby
preferować - o ile jest to możliwe grupowe jej formy.
Wyżej
scharakteryzowana prawidłowość ma jednak charakter względny
dotyczy głównie osób
reprezentujących postawę "ku innym". Pracownicy o
przeciwnym nastawieniu ("od
innych") uzyskują zwykle wyższą wydajność w pracy indywidualnej. Częściej
też, pracując w zespole, popadają w konflikty międzyludzkie i (lub) wewnętrzne.
Zdaniem
psychologów i socjologów optymalna - ze względu na ilość i jakość społecznych
interakcji (wzajemnych kontaktów) - liczebność zespołu zadaniowego odpowiada
liczebności małej grupy społecznej i wynosi od kilku do kilkunastu osób. W
takim zespole istnieje możliwość ukształtowania silnych wzajemnych więzi oraz
uniknięcia podziału na rywalizujące z sobą podgrupy. Także tę prawidłowość
warto uwzględniać przy tworzeniu zespołów pracowniczych.
Istotny
wpływ na jakość stosunków międzyludzkich panujących w zespole ma sposób doboru
jego uczestników. Uwzględnianie jedynie kryterium kwalifikacji
zawodowych prowadzi często do
sytuacji niedopasowania różnych osobowości i
wynikających z tego konfliktów.
Zdarza się często, iż w jednym zespole znajdują się osoby typu "kosa"
i "kamień", ludzie lubiący często mówić, a nie umiejący słuchać,
jednostki dążące do podkreślenia własnej przewagi przez poniżenie innych i
osoby nadwrażliwe. Konflikty wynikające z wzajemnego niedopasowania mogą
wpływać - i najczęściej wpływają - na obniżenie poziomu wykonania zadań
organizacyjnych.
Tego
typu niebezpieczeństw można uniknąć zwracając uwagę zarówno na
charakterystyki uczestników
organizacji, które decydują o ich przystosowaniu do
konkretnej pracy, jak i do pracy w
konkretnej grupie. Odnosi się to do zespołów
tworzonych niejako "od
góry" - przez przyszłych kierowników - oraz "od dołu" - w drodze
swobodnego doboru uczestników. W pierwszym przypadku ciężar
odpowiedzialności za racjonalny
skład grupy spoczywa na przełożonym, w drugim zaś - na wszystkich jej
członkach. Dotyczy to również oceny indywidualnego wkładu pracy i jej efektów
oraz decyzji o dalszym uczestnictwie w zespole i (lub) organizacji.
Na
jakość stosunków międzyludzkich w zespole pracowniczym olbrzymi
wpływ wywiera osobowość kierownika
i jego styl kierowania. Szczególne znaczenie mają: empatia, czyli umiejętność
wczuwania się w sytuacje podwładnych i rozumienia ich, oraz tolerancja, czyli
zdolność do akceptacji odmiennych wartości, poglądów i postaw.
Dość
częstym zjawiskiem w funkcjonowaniu zespołów pracowniczych jest
występowanie konfliktu pomiędzy
kierownikiem a przywódcą nieformalnym.
Jego psychologiczną podstawą jest
rywalizacja o władzę. Konflikty tego typu,
w zależności od konkretnej
sytuacji, mogą mieć charakter destruktywny lub
konstruktywny. Poparcie udzielane
przez grupę przywódcy nieformalnemu jest
wskaźnikiem braku akceptacji osoby
kierownika.
W
większości grup pracowniczych (z wyjątkiem tzw. małych grup, o których wspominaliśmy
wyżej) tworzą się nieformalne podgrupy. Podział ten sprzyja powstawaniu
konfliktów pomiędzy ich przywódcami. Konflikty dezintegrują zespół jako
całość, wzmacniają natomiast więzi
w podgrupach.
Jednym z elementów sztuki
kierowania ludźmi jest umiejętność wykorzystania
przywództwa nieformalnego do
zaspokojenia potrzeb afiliacyjnych członków
grupy i podwyższenia efektywności
ich organizacyjnych zachowań.
Badanie
nieformalnej struktury społecznej i jakości kontaktów międzyludzkich w grupie
przeprowadza się przy pomocy metod socjometrycznych. W trakcie badań każdy jej
uczestnik dokonuje wyboru osób (z grupy), z którymi chciałby
wykonywać wskazane czynności, w
stosunku do których żywi określone uczucia lub którym przypisuje konkretne role
nieformalne. Po obliczeniu wyników można wyciągnąć wnioski co do stopnia
spoistości lub dezintegracji grupy oraz rodzaju emocji i uczuć, jakie występują
pomiędzy członkami grupy.
Swego
rodzaju odwrotnością demokratycznego stylu kierowania jest styl
autokratyczny. Charakteryzują go
m.in.: scentralizowanie władzy, duży dystans
między kierownikiem a zespołem,
stosowanie stosunkowo ostrych kar oraz
zdecydowana przewaga orientacji
kierownika na zadania. Cechy te utrudniają
powstanie pozytywnych więzi
międzyludzkich.
Czy
pozytywne więzi społeczne w grupie pracowniczej przyczyniają się do
wyższej efektywności grup
pracowniczych w organizacji?
W
badaniach empirycznych stwierdzono bardzo wyraźny związek między
jakością stosunków międzyludzkich
w miejscu pracy a poziomem fluktuacji.
Złe kontakty interpersonalne są
częstą przyczyną opuszczania zespołu i organizacji, dobre - przyczyniają się do
pozostawania w nich. Stwierdzono bardzo wyraźny
związek pomiędzy stopniem
integracji zespołu a tendencją do współdziałania i
wzajemnego pomagania sobie w
pracy. W grupach, w których występują słabe lub negatywne więzi emocjonalne
między ich członkami, dominuje "niezdrowa" rywalizacja, przejawiająca
się w tzw. "kopaniu dołków". W zespołach zintegrowanych pracownicy
pomagają sobie w wykonywaniu zadań.
Istnieje
również niebezpieczeństwo oddzielenia się sfery kontaktów
społecznych w miejscu pracy od
wartości i celów samej organizacji. Wiąże się to z ryzykiem rozprzestrzeniania
się klimatu towarzyskiego, w którym zadowolenie z
poziomu zaspokajania potrzeb
afiliacji idzie w parze z niską efektywnością działań i niedostatecznym
zaspokajaniem potrzeb otoczenia.
Wykorzystanie
motywu uznania społecznego jako czynnika wzrostu motywacji do pracy polega
także na budowie atrakcyjnych ścieżek (wzorców) rozwoju kariery zawodowej uczestników
organizacji. Uświadamiają one każdemu możliwości i
warunki awansu, przybliżając
kształt przyszłości. Stwarzają także podstawę do
porównań indywidualnych sukcesów
lub porażek. Nic nie zastąpi jednak pozytywnych wzmocnień ze strony
współpracowników i doceniającego nas przełożonego.
Dążenie
do samorealizacji jest ważnym motywatorem. Pracownik z taką
zaktywizowaną potrzebą dobrze wykonuje swoje zadania, nie wiążąc
bezpośrednio i zbyt ściśle własnej aktywności z poziomem uzyskiwanych zarobków.
Na pytanie: "dlaczego pracujesz?" odpowiada najczęściej: "bo
lubię tę pracę i firmę". Inni na to pytanie odpowiadają zwykle: "bo
muszę" lub "robię to dla pieniędzy".
Pracownik
samourzeczywistniający się niechętnie zmienia rodzaj
wykonywanego zajęcia, "trzyma
się swojej pracy" i realizuje zadania nie bacząc na
przejściowe trudności. Często
zajmuje się też nimi w swoim czasie prywatnym.
Praca
urozmaicona, zapewniająca pewną (zawsze w określonych granicach)
swobodę działania, wymagająca
dokonywania wyborów i twórczego myślenia (inwencji) ułatwia samorealizację.
6. ROLA
INFORMACJI W PROCESACH MOTYWOWANIA
Każdy
człowiek buduje obraz swojej sytuacji i ocenia ją na podstawie
własnego doświadczenia, intuicji,
korzystając z informacji docierających z zewnątrz. źródła informacji są
różnorodne, podobnie jak formy, w jakich do nas docierają.
W
jaki sposób organizacje, a ściślej - menedżerowie i kierownicy,
wykorzystują informacje w
procesach motywowania pracowników? Przede
wszystkim starają się tworzyć i
przekazywać te informacje, które mają wpływ na
paziom zaangażowania uczestników
organizacji i jakość ich działań {indywidualnych i zbiorowych) na rzecz całości
oraz poszczególnych części. Dotyczą one misji,
podstawowych wartości i celów
firmy, strategii organizacji i jej podsystemów,
realizowanych polityk,
organizacyjnej struktury, zasad, reguł i procedur
funkcjonowania, zasobów ludzkich,
rzeczowych i finansowych, planów, programów, harmonogramów itd. Najbardziej
konkretne są zwykle informacje odnoszące się do zadań, jakie należy wykonać, i
norm z nimi związanych, sposobów działania i
niezbędnych środków, korzyści
towarzyszących uzyskaniu oczekiwanych efektów, wyników, jakie osiągnął
pracownik, i związanych z tym gratyfikacji, działań
naprawczych, będących wynikiem
kontroli itd.
Elementarnym
warunkiem pozytywnej aktywności uczestników organizacji
jest znajomość postawionych przed
nimi zadań do realizacji grupowej i indywidualnej.
Bieżące
informacje o zadaniach przyjmują postać poleceń s ł u ż b o w y C h.
Kierownik określa w nich co ma
być zrobione, KTO ma być wykonawcą, do
kiedy zadanie musi być zrealizowane i jak, a także jakich należy użyć środków.
Informacje o sposobie wykonania pracy - ustne lub pisemne instrukcje - są
szczególnie ważne w przypadku nowych pracowników.
Dla
motywacji do pracy podstawowe znaczenie mają informacje o korzyściach, na jakie
może liczyć pracownik w przypadku właściwego wykonania zadań. Najistotniejsza
jest oczywiście wiedza o obowiązującym w firmie systemie płac, zasadach wynagradzania
za pracy "zwykłą", w godzinach nadliczbowych i za przestoje,
znajomość kategorii zaszeregowania
konkretnych tabel stawek gadzinowych i norm czasowych, informacje dotyczące
warunków i wysokości uzyskania premii itd. W wielu przypadkach wynagrodzenie
uczestnika organizacji składa się z kilku, a nawet kilkunastu składników o bardzo
różnym znaczeniu motywacyjnym (od dodatku na
dziecko, poprzez dodatek stażowy,
dodatek za ukończenie wyższych studiów,
potrącenie Z tytułu nieobecności w
pracy, zasiłek chorobowy, indywidualną stawkę zaszeregowania, wysokość
wynagrodzenia podstawowego itd. do wynagrodzenia
należnego w danym miesiącu).
Bardzo utrudnia to nie tylko obliczanie płac, ale
również dostrzeżenie związku między wkładem pracy, a
uzyskanymi zarobkami, co nie wpływa korzystnie na poziom motywacji.
7. SYSTEM OCENY PRACOWNIKÓW
System
ocen pracowników jest narzędziem opiniowania pracowników w celu zwiększenia
efektywności jego pracy. Ocena pracownika obejmuje zazwyczaj ilościowe i
jakościowe aspekty organizacyjnego funkcjonowania poszczególnych osób i odpowiada
na pytanie: czy i w jakim stopniu pracownik „pasuje” do konkretnego stanowiska
pracy. System ten jest sprzężony z systemem wynagrodzeń obowiązującym w danej
organizacji i służy, między innymi, zapewnieniu jego motywacyjności.
„Badania
przeprowadzone na reprezentatywnej próbce przedsiębiorstw wskazują, że oceny
pracowników wpływają najczęściej na:
a)
ustalanie płacy i premii,
b)
porady dotyczące pracy skierowane do poszczególnych uczestników,
c)
awanse,
d)
zwolnienia,
e)
identyfikację potencjału pracowników,
f)
planowanie „dziedziczenia” stanowisk pracy, czyli określanie potencjalnych kandydatów, którzy będą brani pod uwagę po
powstaniu wakatów, np. w wyniku awansu, przeniesienia, emerytury
obecnie zajmujących te stanowiska pracowników,
g)
planowanie indywidualnych karier,
h)
przesunięcia pracowników na inne stanowiska,
i)
planowanie personelu,
j)
rozdział dodatkowych nagród
k)
opracowanie i ocenę programów szkolenia,
l)
komunikację wewnętrzną,
m)
opracowanie kryteriów selekcji,
n)
kontrolę kosztów i wydatków.
Najczęściej
oceny pracowników wpływają na decyzje dotyczące wynagrodzeń, na formułowanie
wskazówek pod adresem poszczególnych pracowników oraz obsadę stanowisk (awanse,
zwolnienia). Zdecydowana większość (64%-91%) przedsiębiorstw posiadających
system ocen swoich uczestników wiąże z ocenami takie właśnie bezpośrednie
konsekwencje. System ocen może jednak być wykorzystany bardziej wszechstronnie,
o czym świadczą pozostałe czynniki”1.
Ocena może
być przeprowadzona przez:
a)
bezpośredniego przełożonego,
b)
kierownika ds. personalnych,
c)
podwładnych,
d)
współpracowników,
e)
grupę podwładnych lub współpracowników,
f)
samego pracownika
Proces oceniania realizowany jest
etapami, który przedstawiony jest poniżej2.
STRATEGIA
ORGANIZACJI
STRATEGIA
PERSONALNA
Identyfikacja
specyficznych celów oceny
Analiza
pracy ( ustalanie kryteriów
Satysfakcjonujących
wyników pracy
Tworzenie
procedur oceny, kwestionariuszy,
Ustalanie
zasad oceny; aktualizacja starych procedur
Ocena
wyniku pracy (dekompozycja
Wyników
finansowych, analiza kosztów)
Ocena
pracownika
Dyskusja
wyników oceny z pracownikiem
Formułowanie
planów rozwoju personelu
Decyzje
dotyczące wynagrodzeń
Zazwyczaj
w praktyce występują różne kombinacje, z których najczęściej spotykaną jest
połączenie samooceny z oceną bezpośredniego przełożonego. W tym przypadku
możliwe jest porównanie różnych punktów widzenia, lepsze poznanie pracownika
prze szefa, uzyskanie najbardziej aktualnych informacji, uniknięcie niektórych
problemów z zakresu komunikacji społecznej związanych m.in. z informowaniem o
wynikach i ich interpretacją. Podstawową słabością takiego rozwiązania jest
tendencyjność oceny, która może wynikać ze zbyt dobrych stosunków łączących
pracownika z szefem. Z tego także względu niektóre firmy włączają do systemu
oceny pracownika działu personalnego, podwładnych, współpracowników itd.
Oceny
pracowników powinny być przeprowadzane systematycznie. Ważne jest, aby okres
oceny był skorelowany ze strategią personalną, okresem planistycznym
przedsiębiorstwa i strategią firmy. Przyjmuje się na ogół, że odpowiedni okres
oceny dla firmy realizującej strategię lidera kosztowego to okres średni (1
rok) lub krótki ( pół roku, kwartał ). Firma pragnąca zdobyć przewagą
konkurencyjną poprzez markę powinna oceniać swoich pracowników dwufazowo:
równolegle powinny funkcjonować system ocen przeprowadzonych w okresie krótkim
bądź średnim oraz system ocen w okresie długim (w zależności od sytuacji
rynkowej: dwa do pięć lat). Oczywiście kryteria oceny w obu okresach są różne.
Najczęściej
wykorzystywanymi narzędziami oceny są odpowiednie kwestionariusze, uzupełnione
rozmową z pracownikiem.
Efektywny
system ocen uczestników organizacji charakteryzuje się następującymi cechami
badającymi: rozwój, dostosowanie, jakość pracy, ilość pracy, zachowanie,
umiejętność kontaktu, umiejętność współpracy, dynamika, inicjatywa,
zaangażowanie, zdolności kierownicze / przywódcze.
System
ocen pracowników jest bardzo pożytecznym narzędziem, wykorzystywanym przez
większość nowoczesnych firm. Należy pamiętać zawsze, że jest on elementem
większej całości , w którą musi być odpowiednio – strukturalnie i funkcjonalnie-
„wkomponowany”. Efekty funkcjonowania twego systemu ujawniają się na zewnątrz
jego, są wynikiem podtrzymania lub zmiany zachowań uczestników organizacji.
Nadużywanie systemu ocen oraz błędy w jego konstrukcji i (lub) wykorzystywaniu
mogą bardzo szybko doprowadzić do skutków odwrotnych niż zamierzone. Dotyczy to
motywowania pracowników.
8. ZAKOŃCZENIE
Wykonany wyżej wpływ motywacji i
systemu oceny pracownika wpływa w bardzo poważnym na zwiększenie efektywności
pracowników osiągających zamierzone cele gospodarcze w zakładzie pracy. Ponadto
system motywacyjny i system ocen wzajemnie dopełniając się powodują powstawanie
grup pracowniczych o różnorodnych cechach, którymi umiejętne zarządzanie
prowadzi do osiągnięcia najlepszych efektów pracy.
BIBLIOGRAFIA
1)
„Zarządzanie
– teoria i praktyka” - Andrzej K.
Koźmiński;
Włodzimierz Piotrowski, Wydawnictwo PWN
2)
„Słownik
pojęć socjologicznych” – M.Pacholski
3)
„Socjologia
ogólna” – Stanisław Kosiński, Wydawnictwo PWN
PRZYPISY
1 - Andrzej K. Koźmiński,
Włodzimierz Piotrowski; „Zarządzanie – teoria i praktyka” Wydawnictwo PWN;
1997; str.469-470
2 - Andrzej K. Koźmiński,
Włodzimierz Piotrowski; „Zarządzanie – teoria i praktyka” Wydawnictwo PWN;
1997; str.470-471
F �*d T Е � style='text-align:justify'>Ilość
informacji. Kierownicy
nie mogą na czas podejmować dokładnych decyzji bez dostatecznych informacji.
Jeśli dostają ich więcej niż są w stanie skutecznie wykorzystać, to mogą
przeoczyć informacje o ważnych problemach.
Związek informacji
z zadaniami. Informacje otrzymywane przez kierowników powinny być powiązane z ich obowiązkami i zadaniami. Kierownik
kadr nie musi znać poziomu zapasów, a kierownik odpowiedzialny za zamawianie
zapasów nie musi wiedzieć o stanie pracowników sztabowych zatrudnionych w
innych działach.
Jaka informacja
jest potrzebna? Przy określaniu, jaka informacja jest potrzebna danemu kierownikowi, dobrze
jest rozróżniać dane informacje oraz informacje kierownicze. Dane są to
surowe, nie poddane analizie fakty, liczby i zdarzenia, z których można
opracować informacje. Informacje są to przeanalizowane lub przetworzone
dane, które powiadamiają odbiorcę o sytuacji. Informacje kierownicze
dotyczą kierunków działania; ze względu na to, że są dokładne, aktualne i powiązane
z zadaniami, a także wskazują na główne cechy danej sytuacji.
SYSTEMY INFORMOWANIA
KIEROWNICTWA (SIK)
SIK jako sformalizowana metoda udostępniania
kierownictwu dokładnej i aktualnej informacji, ułatwiającej podejmowanie
decyzji i umożliwiającej skuteczne wykonywanie planistycznych, kontrolnych i
operacyjnych funkcji organizacji.
EWOLUCJA SIK
W przeszłości systemy
informowania kierownictwa były wysoce nieformalne pod względem struktury i
wykorzystania. Dopiero wraz z nadejściem komputerów, z ich możliwościami
przetwarzania i streszczania dużych ilości danych, projektowanie systemów
informowania kierownictwa stało się procesem sformalizowanym i przedmiotem
badań. Dążenie do efektywnego wykorzystania komputerów prowadziło do
rozpoznawania i badania istniejących systemów informacyjnych oraz do
planowania, wdrażania i analizowania nowych.
EPD. Początkowo komputery stosowano
głównie do przetwarzania danych na potrzeby kilku funkcji organizacyjnych,
zazwyczaj księgowości i fakturowania. Aby radzić sobie z tymi nowymi zadaniami,
działy przetwarzania danych opracowały znormalizowane sprawozdania na potrzeby
kierowników operacyjnych. Te sprawozdania stały się ważną częścią systemów
informowania kierownictwa w wielu organizacjach.
SIK. Rozrastanie się działów EPD skłoniło kierowników do
bardziej racjonalnego planowania systemów informacyjnych w ich organizacjach.
Doprowadziło to do powstania koncepcji skomputeryzowanych systemów
informacyjnych, które później zyskały nazwę komputerowych SIK- lub po prostu SIK.
Gdy funkcje działów EPD wyszły poza rutynowe przetwarzanie masy
znormalizowanych danych, zaczęły przybierać nazwę działów SIK.
SWD. Powszechne zastosowanie
mikrokomputerów pozwala kierownikom na tworzenie własnych baz danych oraz na
elektroniczne przetwarzanie informacji odpowiednio do potrzeb, bez konieczności
oczekiwania na sprawozdania składane przez dział EPD/SIK.
SE.W bliskiej przyszłości nastąpi
powszechne zastosowanie systemów eksperckich. Systemy te posługują się sztuczną
inteligencją do diagnozowania problemów, zalecania strategii unikania lub
rozwiązania tych problemów, uzasadniania takich zaleceń oraz do "uczenia
się" z każdego doświadczenia czy sytuacji.
ROZMAITE INFORMACJE DLA RÓŻNYCH SZCZEBLI KIEROWNICTWA
G. Anthony Gorry i M. S. Scott
Morton wskazali, że system informacyjny organizacji musi dostarczać informacje
kierownikom na trzech poziomach odpowiedzialności: kontroli operacyjnej,
kontroli kierowniczej i planowania strategicznego.
*Potrzeby informacyjne w zależności od rodzaju
decyzji
Cechy informacji
|
Kontrola operacyjna(pierwsza
linia)
|
Kontrola
kierownicza(szczebel naczelny I średni)
|
Planowanie
strategiczne(szczebel naczelny)
|
Źródło
|
Głównie wewnętrzne
|
Głównie zewnętrzne
|
|
Zakres
|
ściśle określony, wąski
|
Bardzo szeroki
|
|
Stopień
agregacji
|
Szczegółowy
|
Zagregowany
|
|
Horyzont czasu
|
Historyczny
|
Przyszły
|
|
Aktualność
|
Znaczna
|
Niewielka
|
|
Dokładność
|
Duża
|
Mała
|
|
Częstotliwość wykorzystania
|
bardzo duża
|
Mała
|
Projekt SIK musi uwzględniać potrzeby
informacyjne różnych szczebli kierownictwa. Na przykład,jak wskazuje tablica,
źródła informacji do kontroli operacyjnej znajdują się głównie wewnątrz
organizacji, do planowania strategicznego zaś- przeważnie poza nią.
KONTROLA
OPERACYJNA.SIK
na potrzeby kontroli operacyjnej musi dostarczać codziennie lub co tydzień
bardzo dokładne i szczegółowe informacje. Kierownik produkcji chce wiedzieć,
czy straty materiałowe nie są nadmierne, czy koszty nie zostały
przekroczone. Kierownik sprzedaży może potrzebować informacji o liczbie wizyt
złożonych klientom przez akwizytorów.
ŚREDNI SZCZEBEL
KIEROWNICTWA. Kierownicy średniego szczebla, na przykład
zakładów troszczą się o bieżącą i przyszłą efektywność swoich jednostek.
Potrzebują zatem istotnych informacji dotyczących tych jednostek-o poważnych
kłopotach z dostawcami, o nagłym spadku sprzedaży czy wzroście popytu na
określoną grupę wyrobów. Na przykład kierownikom zakładów potrzebne będą dość
szczegółowe informacje o kosztach produkcji i jednocześnie ogólniejsze
informacje o warunkach ekonomicznych oraz o przewidywanym zapotrzebowaniu
rynku.
NACZELNE
KIEROWNICTWO. Kierownikom naczelnego szczebla SIK musi dostarczać informacje do
planowania strategicznego i kontroli kierowniczej. Przy planowaniu
strategicznym podstawowego znaczenia nabierają zewnętrzne źródła informacji- o
warunkach ekonomicznych, osiągnięciach technicznych, działaniach konkurencji
.Natomiast do sprawowania funkcji kontroli kierowniczej potrzebne są zarówno wewnętrzne, jak i
zewnętrzne źródła informacji. Naczelni kierownicy troszczą się o ogólną
efektywność finansową ich organizacji. Potrzebna jest im zatem kwartalna
informacja o wielkości sprzedaży i zysku oraz o efektywności konkurencji.
Sprawozdania kontroli wewnętrznej
docierają do naczelnego kierownictwa w odstępach miesięcznych,
kwartalnych, a czasem nawet rocznych.
PROJEKTOWANIE
SKOMPUTERYZOWANEGO SIK
@ MODEL ROBERTA
G. MURDICKA
1.Etap wstępnego
przeglądu i definiowania problemu. Po zorganizowaniu zespołu zadaniowego, któremu powierzono
zaprojektowanie SIK, należy szczegółowo ocenić możliwości organizacji i jej
strategiczne cele, a także wszelkie czynniki zewnętrzne, wiążące się z
funkcjami organizacji. Na podstawie tej oceny można ustalić definicję
potrzebnego organizacji systemu informacyjnego i określić informacyjne,
operacyjne i funkcjonalne zadania.
2.Etap koncepcji
projektu. Na
podstawie analizy obecnego systemu informacyjnego można opracować warianty
projektu SIK, z uwzględnieniem określonych wymagań funkcjonalnych .Prowadzi to
do wyboru wstępnego projektu. W tym momencie przydziela się zadania, informuje
pracowników o pracach zespołu zadaniowego i przystępuje do przygotowania
programu szkolenia.
3. Etap szczegółowego
projektowania. Po wyborze koncepcji projektu można ustalić specyfikację
funkcjonalną nowego SIK, a więc zaprojektować jego elementy, oprogramowanie,
tworzenie schematów blokowych oraz bazy danych. Tworzy się model systemu,
testuje go, doskonali, analizuje do czasu osiągnięcia zakładanego poziomu
funkcjonowania.
4.Etap
ostatecznego wdrożenia. Określa się formalne warunki nowego SIK, przydziela pomieszczenia, kończy
rozbudowę urządzeń i opracowywanie projektów formularzy. Rozpoczyna się program
szkolenia. Następuje zakończenie projektowania i testowania oprogramowania dla
SIK oraz wprowadzanie do systemu bazy danych organizacji. Po serii ostatecznych
sprawdzeń SIK jest przygotowany do wdrożenia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz