Wprowadzenie
We współczesnej gospodarce spotykamy się z ogromną
różnorodnością rozmiarów i form organizacyjnych przedsiębiorstw, a także z
różnymi formami ich wewnętrznej organizacji i zarządzania. Każdy zarząd
przedsiębiorstwa chce, aby to właśnie ich firma była najlepsza,
najpopularniejsza i co najważniejsze najbardziej dochodowa. W tym celu najlepsi
eksperci szukają różnych technik zarządzania, które mogłyby okazać się
przydatne do rozwoju firmy i wzrostu jej znaczenia na rynku.
Wśród wielu metod zarządzania wybiera się najczęściej te, które mogą być szczególnie przydatne w obecnych warunkach gospodarczych panujących w kraju. Zdaniem T. Oleksyna metody zarządzania, to narzędzia praktycznej realizacji funkcji kierowania. Autor twierdzi, że znanych i stosowanych na świecie technik jest bardzo dużo, jednak menedżerowie stosują najpopularniejsze i sprawdzone techniki, które ułatwiają efektywne kierowanie[1].
Jak zauważa K. Zimniewicz „rozmaitość
technik zarządzania wynika z wielkiej różnorodności problemów kierowniczych. Są
one natury między innymi ekonomicznej, psychologicznej, socjologicznej,
prawnej, organizacyjnej. Do natury problemu trzeba dobrać odpowiednie
narzędzie”[2].
Zarządzanie nie jest tak proste, aby można było sprawnie je realizować
opierając się wyłącznie na jednej technice. Żadna technika nie oferuje
wszystkiego, dopiero stosowanie kilku może pomóc sprawnie zarządzać
przedsiębiorstwem.
1.
Zarządzanie przez cele
Technika tego zarządzania została
zainicjowana w połowie lat 50- tych w USA i J.W. Humble`a z Wielkiej Brytanii.
Obecnie w krajach wysoko rozwiniętych i uprzemysłowionych około 30- 50%
przedsiębiorstw skłania się ku stosowaniu tejże metody. Według H. Bienioka
metoda ta jest bardzo wartościowa, a wzbogacona elementami innych technik staje
się niezwykle użyteczna. Filozofia metody zarządzania przez cele zakłada, że
„do najcenniejszych, a zarazem najmniej wykorzystywanych zasobów
przedsiębiorstwa przesądzających o jego wynikach należy motywacja i aktywność załogi, a
zwłaszcza kadry kierowniczej”[3].
Zdaniem A. Chauweta ideą przewodnią
techniki zarządzania przez cele jest określenie wspólnych celów dla całej organizacji, wspólne ustalanie
mierników ocen oraz wspólne przeglądy
działalności firmy. Ważną bez wątpienia sprawą, jak podkreśla autor jest
uczestnictwo całej załogi w określaniu
celów przedsiębiorstwa. Dużą rolę
odgrywa więc zaangażowanie poszczególnych jednostek organizacyjnych.
Współuczestnictwo w wytyczaniu celów pobudza motywację ludzi,
a jednocześnie zobowiązuje do większej odpowiedzialności za
realizacje obranych celów. Kadra kierownicza powinna przy tym nie
zapominać, że nie tylko ona pracuje na
rzecz przedsiębiorstwa. Pod sobą ma
jeszcze kierowników niższego szczebla i
ich podwładnych. Dlatego nikt nie powinien narzucać celów innym, lecz wspólnie,
w drodze negocjacji ustalić taki zestaw
celów, które podwładni będą w stanie osiągnąć. Jak potwierdzono naukowo
podwładni, którzy współuczestniczą w określaniu celów uzyskują lepsze wyniki od
tych, którym te cele są narzucone. Zarządzanie przez cele jest narzędziem
motywacji i integracji przełożonych i podwładnych, pobudza do dalszego
działania na rzecz rozwoju przedsiębiorstwa, do przyjęcia postawy aktywnej i zdecydowanej. W zarządzaniu przez cele każdy
powinien dawać z siebie jak najwięcej[4].
Cele mają kluczowe znaczenie dla
skuteczności organizacji i spełniają szereg funkcji. Organizacje mogą mieć
kilka różnych rodzajów celów, dlatego też kierownicy starają się tak zarządzać,
aby je wszystkie osiągnąć. Ustalanie
celów wymaga przede wszystkim zaangażowania wielu menedżerów, którzy mają za
zadanie sporządzić plan zadań poszczególnych komórek organizacyjnych, aby mogły
one sprawnie funkcjonować przy realizacji obranych celów. Cele w działalności organizacji
spełniają szereg funkcji.
K. Perechuda wymienia najważniejsze z
tych funkcji[5]:
-
cele stanowią
wskazówkę i nadają jednolity kierunek działania ludzi pracujących w organizacji. Wytyczone
cele pozwalają wszystkim zrozumieć, dokąd organizacja zmierza i dlaczego osiągnięcie danego celu
jest tak ważne;
-
cele mogą być
źródłem motywacji dla pracowników
przedsiębiorstw. Sformułowane konkretnie mogą motywować ludzi do ciężkiej
pracy, zwłaszcza jeśli osiągnięcie celu może zostać nagrodzone;
-
stwarzają one
skuteczny mechanizm oceny i kontroli.
Oznacza to, że przyszłe wyniki będzie można ocenić na podstawie stopnia realizacji wytyczonych celów.
Według T. Oleksyna cele powinny być przede wszystkim: najważniejsze, realne,
wewnętrznie zgodne, zhierarchizowane, zoperacjonalizowane. Z praktyki wiadomo,
że można stracić wiele cennego czasu na
realizację złych, czy też często nie prowadzących do nikąd celów. Takie
działanie, polegające na realizacji celów podrzędnych okazuje się nie
potrzebne, gdyż na przykład nie dało planowanych rezultatów i nie przyniosło
większych korzyści. Dlatego trzeba wytyczyć kilka celów, a z nich wybrać te
najważniejsze, które dadzą w przyszłości zamierzone rezultaty[6].
Dziś w Polsce technika zarządzania
przez cele jest jeszcze słabo rozwinięta. Wprawdzie założenia tej metody były kiedyś stosowane, jednak tylko
eksperymentalnie i obecnie nie wzbudzają tak wielkiego zainteresowania jak w
innych wysoko uprzemysłowionych krajach.
Żadna
technika nie jest do końca doskonała,
niezawodna, czy wręcz rewelacyjna. Każda
ma zarówno pewne zalety, ale też wady, o
których nie wolno zapominać. W. Kieżun podkreśla zalety i wady techniki zarządzania przez cele,
które zaprezentowane zostały w tabeli nr 1.
Tabela 1.
Wady i
zalety metody zarządzania przez cele
Metoda zarządzania
przez cele
|
|
Zalety
|
Wady
|
-
konkretyzuje
cele poszczególnych komórek
organizacyjnych wiążąc je z celami przedsiębiorstwa w zwarty system celów;
-
zwiększa
samodzielność i przedsiębiorczość;
-
kładzie
nacisk na pracę zespołową, zapewnia lepsze komunikowanie się;
-
wpływa
mobilizująco na postawy pracowników oraz na skuteczność i efektywność ich
pracy;
-
daje
poczucie jedności całej załogi skupionej wokół wspólnych celów
przedsiębiorstwa;
-
wymusza
planowanie taktyczne i operatywne;
-
ułatwia
dostosowania struktur organizacyjnych i poziomów zatrudnienia w różnych miejscach organizacji do
struktury i pracochłonności istotnych zadań
|
-
znaczna
pracochłonność związana
z ustalaniem i
hierarchizacją celów;
-
dokonywanie
systematycznych przeglądów i ocen;
-
koncentracja
uwagi szczególnie na konkretnych celach, co nie zawsze może przynieść
oczekiwane rezultaty;
-
wymaga
wysokich kwalifikacji, dojrzałości ze strony załogi, a także umiejętności komunikowania się;
-
wywołuje
napięcia, obawy, stresy w toku przeglądów i oceny wyników.
|
Źródło: W. Kieżun, Sprawne zarządzanie organizacją,
Wydawnictwo SGH, Warszawa 1997, s. 171.
2.
Zarządzanie przez wyniki
W latach 60-tych P.F. Drucker zaprojektował technikę
zarządzania, jaką jest zarządzanie przez wyniki, znana też pod nazwą
zarządzania przez rezultaty. Według A.K. Koźmińskiego metoda ta posiada wiele
elementów wspólnych z techniką zarządzania przez cele. Zakłada formułowanie
konkretnych celów i zadań dla poszczególnych komórek organizacyjnych, a następnie rozliczanie ich z uzyskanych wyników. Główny nacisk kładzie na konkretnie
osiągnięte wyniki. Zarządzanie przez wyniki traktuje przedsiębiorstwo jako
system generujący wyniki ekonomiczne w postaci kosztów i zysku[7].
Zdaniem P.F. Druckera „przedsiębiorstwo
tworzy przede wszystkim koszty, natomiast zyski powstają wskutek
wykorzystywania przez przedsiębiorstwo szans i okazji pojawiających się na
zewnątrz, w otoczeniu”[8].
Jak podkreśla J. P. Antosiewicz w techniki zarządzania przez wyniki bardzo
ważne miejsce zajmuje sposób pomiaru i interpretacji wyników. W naukach
ekonomicznych, zwłaszcza w rachunkowości i finansach wynik oznacza różnicę
pomiędzy dochodami a nakładami, czyli jest to zysk. W przedsiębiorstwach
produkcyjnych zysk tworzą przede wszystkim komórki organizacyjne
wytwarzające wyroby finalne, a więc wyroby, które można sprzedać na zewnątrz[9].
Zarządzanie przez wyniki może być w pełni
wprowadzone, jak twierdzi Z. Pierścionek, gdy zostaną utworzone centra kosztów
i zysków. Wymaga to odpowiednich
dostosowań struktury organizacyjnej, urządzeń ewidencyjnych, jak też
zainstalowania sprawnych systemów
informacji. Kolejnym warunkiem
powodzenia tej techniki, zdaniem autora jest szerokie otwarcie na zewnątrz,
koncentracja uwagi na wykorzystaniu szans, po to, aby zwiększyć obecność na
rynku, obroty i zyski
swojej firmy. Ostatnią i w zasadzie najważniejszą cechą tej metody jest
systemowa kontrola rezultatów. Zarząd firmy powinien dysponować sprawnym
systemem kontroli i oceny rezultatów działalności centrów. Wyniki kontroli i
oceny wpływają na karierę i dochody zarówno liderów, współpracowników jak i samej
firmy[10].
Tabela 2.
Wady i zalety
metody zarządzania przez wyniki
Zarządzanie przez wyniki
|
|
Zalety
|
Wady
|
-
bardziej elastyczne i szybsze dostosowania do zmiennych potrzeb
klientów i rynku w następstwie decentralizacji procesu decyzyjnego;
-
szybszą ekspansje rynkową firmy: utrzymanie i często wzrost liczby
miejsc pracy, wzrost zyskowności i dochodów firmy, a także pracowników i
udziałowców, wzrost dochodów budżetowych;
-
wzrost osobistej odpowiedzialności kierowników za wyniki
osiągane przez podległe sobie komórki
organizacyjne;
-
silniejsze związanie płac i
dochodów osobistych kierowników z wynikami podległych sobie komórek;
-
szybszy rozwój zawodowy kierowników i pracowników w kierunkach
zgodnych z wymogami
gospodarki rynkowej;
-
konsolidację menedżmentu i pracowników wokół wspólnych celów firmy;
|
-
merytoryczna złożoność i wysokie koszty przygotowania tej techniki;
-
zwiększone ryzyko niepowodzeń finansowych, towarzyszące samodzielnym
działaniom liderów centrów kosztów i zysków;
-
niebezpieczeństwo zaniedbania spraw rozwojowych i przyszłości;
-
nadmierna orientacja na wysokie zyski;
-
konfliktogenność w stadium kontroli i oceny uzyskanych wyników,
szczególnie podczas oddzielania czynników obiektywnych od subiektywnych wpływających
na wynik;
-
nadmierne zainteresowanie się wynikami kosztem pozycji człowieka
|
Źródło: A.
Czermiński, Wybrane zagadnienia z organizacji i zarządzania, PWN, Warszawa
1991, s. 124-126 oraz A.
Webber, Zasady zarządzania organizacjami, PWE, Warszawa 1987, s. 293-294.
3.
Zarządzanie przez
innowacje
Autorem tej techniki jest J. Juran.
Zaprezentował ją na kursie dla kierowników działów planowania i kontroli
zorganizowanym przez Amerykańskie Stowarzyszenie do spraw Zarządzania. H. Bieniok
podkreśla, że „zarządzanie przez innowacje zmierza do rozwoju przedsiębiorstwa
przez wprowadzenie zmian, czyli uprawnień, udoskonaleń, innowacji przede
wszystkim w przełomowych obszarach działalności firmy”[11].
W działalności przedsiębiorstw można
zaobserwować dwa podejścia tzw. opcje rozwojowe. Pierwsze podejście preferuje
postawę zachowawczą (konserwatywną). Polega ona na uporczywych próbach
zachowania dotychczasowej strategii rozwoju i funkcjonowania firmy.
Przedstawiciele tego kierunku są przekonani, że obecny poziom efektywności i
wyników stanowi pułap, którego nie da się przeskoczyć. W tym przypadku myśli
się o dobrej kondycji przedsiębiorstwa i nie myśli o przyszłości[12].
Druga opcja rozwojowa zakłada zwiększenie efektywności działania swojej firmy,
zwłaszcza w sferach produkcji, technologii, marketingu i zarządzania
personelem.
K. Ziemniewicz podkreśla, że aby technika
zarządzania przez innowację była skuteczna, kierownictwo firmy powinno spełniać
następujące warunki[13]:
-
powinna mieć głębokie przekonanie, że innowacje są
absolutnie potrzebne do osiągnięcia sukcesu na rynku, a także popierać dążenia
do postępu poprzez stymulowanie i wspomaganie postaw twórczych i aktywnych;
-
tworzyć klimat kultury organizacyjnej pobudzającej do
zmian
-
przełamywać stereotypy oraz prezentować postawę otwartą na
propozycje usprawnień technicznych i technologicznych
-
ocenianie pomysłowości
i inwencji twórczej pracowników i pozbywanie się ludzi biernych i konserwatywnych na wszelkie
zmiany.
Każda metoda zarządzania potrzebuje
procedury postępowania. Tak też i metoda zarządzania przez innowacje takąż
procedurę posiada. Technika zarządzania ma charakter ofensywny i jest skuteczna
w burzliwym i konkurencyjnym otoczeniu. H. Bieniok przedstawił ją w następujących
etapach[14]:
1. Doprowadzenie do
dwóch istotnych przełomów zapewniających dynamiczny rozwój przedsiębiorstwa:
a) przełomu
świadomości wszystkich pracowników, że tylko aktywny i ofensywny sposób działania w każdym
obszarze gwarantuje rozwój przedsiębiorstwa;
b) przełomu w
dotychczasowych sposobach działania przedsiębiorstwa zapewniającego ekspansję
technologiczną, asortymentową, jakościową, marketingową, organizacyjną i
finansową.
2. Analiza
strategiczna SWOT
a) diagnoza kondycji
wewnętrznej firmy pozwalającej na identyfikację mocnych stron i możliwości
rozwojowych oraz słabości i problemów do rozwiązania;
b) diagnozie stanu
otoczenia prowadzącej do identyfikacji pojawiających szans i zagrożeń.
3. Opracowanie listy
problemów do rozwiązania, planów przedsięwzięć organizacyjno-technicznych,
które należy wdrożyć, aby osiągnąć wyższy poziomom efektywności pod kątem:
a) zniwelowania
zidentyfikowanych słabości;
b) lepszego
wykorzystywania swoich atutów;
c) wykorzystywania
szans i okazji;
d) zabezpieczenia
się przed zagrożeniami.
4. Przeprowadzenie ekonomicznej
opłacalności przewidywanych innowacji oraz skutków społecznych związanych z
projektowanymi zmianami.
5. Zmiana
nastawienia i wzmocnienia motywacji kadry kierowniczej do nowych, koniecznych
do podjęcia zadań (rozmowy, szkolenia, systemy ocen i motywacji).
6. Rozpoznawanie
ewentualnych oporów i źródeł konfliktów, które mogą się pojawić w związku ze
zmianami i które mogą naruszyć czyjeś interesy i przyzwyczajenia.
7. Ostrożne
wdrażanie nowych rozwiązań połączonych z budową systemu wczesnego ostrzegania i
monitorowania z jednej strony wewnętrznego procesu wdrożeniowego, z drugiej zaś
reakcji konkurentów i klientów.
8. Kontrola
efektywności dokonanych zmian połączonych z ewentualną korektą przedsięwzięć,
które okazały się nietrafne i nie dają szans na spodziewaną poprawę
efektywności.
Technika zarządzania przez innowacje ma
wiele zalet i wad, które zaprezentowane zostały w tabeli nr 3.
Tabela
3.
Zalety i wady metody zarządzania przez
innowacje
Zarządzanie przez innowacje
|
|
Zalety
|
Wady
|
-
technika wymusza postęp a poprzez to rozwój przedsiębiorstwa
-
aktywizuje wszystkich członków organizacji i skupia ich wokół
jednego celu, jakim jest rozwój firmy
-
doskonali się zawodowo pracowników oraz podnosi kulturę
organizacyjną przedsiębiorstwa
-
podnosi się walory i zdolności konkurencyjne przedsiębiorstwa
poprzez stałą obserwację poczynań konkurentów i reakcji klientów
-
widzi się potrzebę permamentnego wdrażania nowości
|
-
trudności związane z przełamaniem oporów, przyzwyczajeń i
tradycjonalizmu w sposobach działania
pracowników;
-
ryzyko niepowodzenia towarzyszące zwykle wdrażaniu wszelkich
innowacji;
-
niecierpliwość autorów innowacji i decydentów w
procesie oczekiwania na efekty;
-
konieczność wspomagania techniki zarządzania przez innowacje
dodatkowo innymi technikami zarządzania, zwłaszcza technikami motywacyjnymi.
|
Źródło: K.
Wawrzyniak, Szkoła zarządzania, PWE, Warszawa 1987, s. 296-297 oraz Z. Mietlewski, S. Smoleński, Metody
zarządzania przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa 1993, s. 374.
4.
Zarządzanie przez
motywację
Motywacja jest jednym z najwcześniejszych
pojęć, z którymi zmagali się teoretycy i praktycy zarządzania. F.W. Taylorowi
przypisuje się tradycyjny model motywowania i naukową organizację pracy. Zatem
zarządzanie przez motywację to ciągłe poszukiwanie odpowiedzi na fundamentalne
pytanie nurtujące każdego kierownika: co robić, aby pracownicy chętnie i dobrze
pracowali.
Zdaniem K. Perechudy motywowanie do pracy
polega na stosowaniu szeregu zróżnicowanych narzędzi i instrumentów
oddziaływania na człowieka. Każda organizacja tworzy własny system motywacyjny,
czyli system oddziaływań na swoich uczestników, którego celem jest zwiększenie
aktywności zawodowej pracowników. Pobudzanie do pracy sprowadza się zasadniczo
do[15]:
-
stwarzania określonych zachęt, zarówno materialnych
(premia, płaca, nagroda), jak
i niematerialnych (pochwała, prośba, wyrazy uznania);
-
stwarzania sytuacji przymusowych przez stosowanie nakazów, gróźb i różnego rodzaju kar.
Obecnie uważa się, że środki przymusu
mają zdecydowanie mniejszą siłę motywacyjną niż środki zachęty. Dlatego coraz
większą wagę przywiązuje się do poszukiwania sposobów pobudzania pracowników do
pracy w taki sposób, aby działali oni z ochotą i z własnej woli realizowali
wytyczone zadania.
Motywowanie do pracy wynika z różnych
pobudek i potrzeb które człowiek odczuwa. Hierarchię potrzeb opracował A.
Maslow. Badacz ten twierdzi, że ludzie są motywowani przez hierarchiczny system
pięciu podstawowych potrzeb. Są nimi w kolejności[16]:
-
potrzeby fizjologiczne;
-
potrzeby bezpieczeństwa;
-
potrzeby społeczne;
-
potrzeby szacunku;
-
potrzeby samorealizacji.
Z hierarchii tej wynika, że charakter
bodźców, jakich należy używać do motywowania pracowników zależy między innymi
od tego, jakie potrzeby najsilniej oni odczuwają.
Trudno byłoby wymienić wszystkie rodzaje
instrumentów motywowania, jakie mogłyby wiązać się z poszczególnymi rodzajami
potrzeb. Dlatego w wielu firmach poprzestaje się na doborze takich bodźców,
które mogłyby zaspokoić podstawowe potrzeby każdego człowieka.
Zdaniem P. Druckera podstawowym i
najpopularniejszym narzędziem wpływania na pracowników jest system nagradzania
w organizacji. Jest to system sprawdzony i okazuje się zawsze skuteczny. Każdy
pracownik wiedząc, że jego praca zostanie odpowiednio oceniona stara się
wykonywać wszystkie obowiązki jak umie najlepiej. Przyczynia się to nie tylko
do tego, że dana osoba zostanie doceniona, ale zwiększa to przede wszystkim
efektywność całej organizacji i pobudza jej rozwój. Dlatego
niezwykłą rolę odgrywa motywacja, a w
tym głównie dobór właściwych instrumentów do zachęcenia pracowników do pracy.
Trudno jest jednak sformułować konkretną procedurę postępowania kierownictwa z podwładnymi, ponieważ
musiałaby ona uwzględniać całe bogactwo różnorodnych, indywidualnych postaw i zachowań pracowniczych[17].
Aby skutecznie realizować technikę
zarządzania przez motywację, jak sugeruje K. Perechuda należy pamiętać przede
wszystkim o dwóch, niezwykle istotnych kwestiach, a mianowicie, że[18]:
-
elementarną potrzebą każdego człowieka jest bycie
docenionym i zauważonym, dla zaspokojenia tej potrzeby każdy jest gotowy
uczynić bardzo wiele;
-
należy postępować z podwładnymi tak, jakby się chciało
samemu być traktowanym. Trzeba pamiętać, że wszyscy jesteśmy ludźmi i chociaż
różnimy się wyglądem to wszyscy mamy jeden wspólny element, jakim są uczucia.
Umiejętne stosowanie tej techniki może
przynieść wiele korzyści dla firmy. Może też wpłynąć dodatnio na człowieka,
który czując się potrzebnym i docenionym przez innych pracuje bardziej
efektywnie i chętnie dając z siebie więcej niż zwykle.
5.
Zarządzanie przez
komunikowanie się
Zdaniem K. Bienioka zarządzanie przez
komunikowanie się polega na budowie i doskonaleniu systemu stałego
informowania załogi o głównych celach, problemach przedsiębiorstwa, przyszłych
zamierzeniach i aktualnej pozycji przedsiębiorstwa na rynku. Bezpośrednim celem
jest doinformowanie załogi w nadziei, że przyczyni się ona do stworzenia
klimatu, w którym wzrosłoby zaufanie pomiędzy kierownictwem a podwładnymi, co
jest niezbędnym elementem do efektywnego działania przedsiębiorstwa[19].
Komunikacja nie może ograniczać się
jedynie do przekazywania sobie sprawozdań z realizacji określonych działań. Zła
komunikacja polega na nie liczeniu się z
załogą i często prowadzi do zamykania się w sobie pracowników, sprawia że
izolują się oni od reszty załogi, przejawiają tym samym mniejsze
zainteresowanie pracą, stając się jednocześnie obojętni wobec losów
przedsiębiorstwa. Wadliwa komunikacja może prowadzić do szeregu strat w
funkcjonowaniu i rozwoju przedsiębiorstwa[20].
Komunikacja jest niebywale potrzebna,
wręcz niezbędna do prawidłowego rozwoju i egzystencji człowieka.
Człowiek nie tylko wzbogaca swoją wiedzę w kontaktach z innymi, ale też czuje
się potrzebny, doceniony, grono innych daje mu też poczucie bezpieczeństwa,
pobudza odwagę, której ludziom odizolowanym zwykle brakuje.
W każdym przedsiębiorstwie przepływ
informacji ma charakter formalny i nieformalny. Wiadomości przekazuje się
zarówno oficjalnie jak i przy różnych okazjach, które zdarzają się przypadkowo,
np. w windzie, w czasie nieoczekiwanych spotkań z pracownikiem. Źródłem
informacji formalnych w przedsiębiorstwie są instytucjonalne wyodrębnione formy
organizacyjne.
Zdaniem H. Bienioka są nimi[21]:
-
komórki informacji ekonomicznej i technicznej
przygotowujące i rozprowadzające odpowiednie raporty, biuletyny informacyjne;
-
pisma ogólne, raporty;
-
zakładowe, wydziałowe bądź związkowe tablice ogłoszeń;
-
radiowęzeł zakładowy;
-
rzecznicy prasowi emitują informacje i komentują
stanowisko dyrekcji bądź zarządu;
Jak wiadomo każda metoda kierowania firmą
ma swoje wady i zalety. Nie omija to także procesu komunikowania się.
Zestawienie wad i zalet tej metody kierowania przedstawia poniższa tabela.
Tabela
4.
Zalety i wady zarządzania przez
komunikowanie się
Zalety
|
Wady
|
-
lepsze doinformowanie załogi o celach i strategii rozwojowej
przedsiębiorstwa;
-
zapewnienie atmosfery wzajemnego szacunku i zaufania, a przez to
przyczynia się do zwiększenia zrozumienia między ludźmi;
-
otwartego mówienia o trudnych problemach i obawach;
-
lepszej motywacji pracowników, zwiększenia stopnia identyfikacji
członków organizacji z jej celami;
-
uzasadnienia zamiarów i decyzji kierownictwa;
-
likwidacja pustki informacyjnej, otwartej na plotki i niedomówienia
|
-
niebezpieczeństwo ujawnienia przez pracowników firmy niektórych
istotnych informacji konkurentom dotyczących np. nowych produktów czy też
nowej strategii przedsiębiorstwa;
-
malejące czytelnictwo większości komunikatów pisemnych;
-
możliwość zniekształcenia spotkań informacyjno-dyskusyjnych z
załogą w
niekontrolowane pretensje, krytyki i ataki personalne.
|
Źródło: K.
Perechuda, Nowoczesne metody zarządzania firmą, AE, Wrocław 1993, s. 101 oraz
B. Kaczmarek, Cz. Sikorski, Podstawy zarządzania, PWN, Warszawa 1997, s. 231.
Mimo kilku wad nie zapomnijmy jednak, że
skuteczne zarządzanie możliwe jest tylko dzięki sprawnemu komunikowaniu się
kierowników z pracownikami organizacji[22].
Jak podkreśla K. Ziemniewicz, „żadne
informacje formalne nie zastąpią jednak formy codziennego i bezpośredniego
komunikowania się pracowników twarzą w twarz”. Informacjom nieformalnym służą[23]:
-
okresowe narady i odprawy techniczno-produkcyjne i
operatywne;
-
spotkania dyskusyjne poświęcone wybranym problemom;
-
szkolenia organizowane w zakładowych ośrodkach
szkoleniowych;
-
zebrania ogólnozakładowe, wydziałowe;
-
różne uroczystości zakładowe.
W literaturze przedmiotu istnieją jeszcze
inne metody zarządzania, które nie zostały przedstawione w tejże pracy.
Wymienione i opisane powyżej metody zarządzania uważam za podstawowe i
najbardziej reprezentatywne dla każdego przedsiębiorstwa.
Bibliografia:
1. Antoszkiewicz J.
P., Metody skutecznego zarządzania, Wydawnictwo „Orgmasz”, Warszawa 1996
2. Bieniok H.,
Metody sprawnego zarządzania, Agencja Wydawnicza „Placet”, Warszawa 1999
3. Chauwet W.,
Metody zarządzania: przewodnik, Agencja Wydawnicza „Poltext”, Warszawa 1997
4. Drucker P. F.,
Skuteczne zarządzanie, PWN, Warszawa 1974
5. Drucker P. F.,
Zarządzanie w czasach burzliwych, AE, Kraków 1995
6. Kaczmarek B.,
Sikorski Cz., Podstawy zarządzania, PWN, Warszawa 1997
7. Koźmiński A. K.,
Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 1974
8. Mietlewski Z.,
Smoleński S., Metody zarządzania przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa 1993
9. Oleksyn T.,
Sztuka kierowania, WSZiP im. B. Jańskiego w Warszawie, Warszawa 1997
10. Perechuda K.,
Nowoczesne metody zarządzania firmą, AE, Wrocław 1994
11. Pierścionek A.,
Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, Fundacja Ekonomiczna
Przedsiębiorczości, SGH, Warszawa 1995
12. Wawrzyniak K.,
Szkoła zarządzania, PWE, Warszawa 1987
13. Webber A. ,
Zasady zarządzania organizacjami, PWE, Warszawa 1987
14. Ziemniewicz K.,
Techniki zarządzania, PWE, Warszawa 1991
[1] T. Oleksyn, Sztuka
kierowania, WSZiP im. B. Jańskiego w Warszawie, Warszawa 1997, s. 58.
[2] K. Zimniewicz, Techniki
zarządzania, PWE, Warszawa 1991, s. 7-8.
[3] H. Bieniok, Metody
sprawnego zarządzania, Agencja Wydawnicza „Placet”, Warszawa 1999, s. 162.
[4] A. Chauwet, Metody
zarządzania: przewodnik, Agencja Wydawnicza „Poltext”, Warszawa 1997, s. 32-35.
[5] K. Perechuda, Nowoczesne
metody zarządzania firmą, AE, Wrocław 1994
[6] T. Oleksyn, op. cit., s.
64.
[7] A. K. Koźmiński,
Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 1974, s. 190.
[8] P.F. Drucker, Skuteczne
zarządzanie, PWN, Warszawa 1974, s. 89.
[9] J.P. Antoszkiewicz, Metody
skutecznego zarządzania, Wydawnictwo „Orgmasz”, Warszawa 1996, s. 237.
[10] A. Pierścionek,
Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, Fundacja Ekonomiczna
Przedsiębiorczości, SGH, Warszawa 1995, s. 66.
[11] H. Bieniok, op. cit., s.
199.
[12] P.F. Drucker, op. cit., s. 304.
[13] K. Ziemniewicz, op. cit.,
s. 56-57.
[14] H. Bieniok, op. cit., s.
202.
[15] K. Perechuda, op. cit.,
s. 62.
[16] A. K. Koźmiński, op.
cit., s. 149.
[17] P. Drucker, Zarządzanie w
czasach burzliwych, AE, Kraków 1995, s. 389-399.
[18] K. Perechuda, op. cit.,
s. 63-64.
[19] H. Bieniok, op. cit., s.
219.
[20] B. Kaczmarek, Cz.
Sikorski, Podstawy zarządzania, PWN, Warszawa 1997, s. 128.
[21] H. Bieniok, op. cit., s.
228.
[22] A. Webber, op. cit., s. 715.
[23] K. Ziemniewicz, op. cit.,
s. 90.
[1] M. Moszkowicz, Misja
– doktryna przedsiębiorstwa, Przegląd Organizacji, 1993, nr 1.
[2] B. Wawrzyniak, Polityka
strategiczna przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa 1989, s. 46.
[3] Dlaczego przedsiębiorstwo
potrzebuje wizji?, Zarządzanie na świecie, 1996, nr 11.
[4] P. Dwojnicki, Składniki
misji – wizja przyszłości, Przegląd Organizacji, 1995, nr 12
[5] W. Stochowski, Jak
definiować misję, Przegląd Organizacji, 1994, nr 11.
[6] J. A. F. Stoner, C.
Wankel, Kierowanie, PWE, Warszawa 1992, s. 96.
[7] Z. Pierścionek,
Strategie rozwoju firmy, PWE, Warszawa 1996, s. 116.
[8] P. Drucker, Managing
the Non-Profit Organization, Butterworth-Heinemau Ltd, London 1990, s.
6.
[9] W. Stachowski, Jak
definiować misję, Przegląd Organizacji, r. 1994, nr 11
[10] P. Dwojacki, Składniki
misji – tożsamość firmy, Przegląd Organizacji, r. 1995, nr 11.
[11] P. Dwojacki, Składniki
misji – tożsamość firmy, Przegląd Organizacji, r. 1995, nr 12.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz