Badania
rynku (market research) -
to gromadzenie informacji o zjawiskach, czynnikach i procesach
rynkowych, ich genezie, stanie aktualnym i tendencjach rozwojowych.
Uwzględnia się w nich wszystkie elementy rynku, podaż, popyt,
cenę.
Controlling
- to kierowanie,
sterowanie, nadzorowanie. Podstawowa technika nowoczesnego
zarządzania w przedsiębiorstwie, polegająca na koordynowaniu
procesów planowania, decyzji oraz na zasilaniu tych procesów w
informacje. Jest systemem ewidencji księgowej z rozbudowanymi
funkcjami wyników przedsiębiorstwa.
Czynności
- to działania służące realizacji zadań, obejmuje je proces.
Należy zauważyć, że: czynności-proces-zadania logistyczne to
pojęcia ze sobą bezpośrednio związane, co jest widoczne
zawłaszcza przy interpretacji systemu logistycznego, a relacje
między nimi są następujące:Zadanie
- wynika z celów; następuje
z reguł, w wyniku kilku procesów. Zadania (funkcje) logistyki w
sensie ogólnym: 1) planowanie, 2)sterowanie i wydawanie dyspozycji,
3)realizacja.
Proces - (Blaik) czynności służące realizacji zadań; zintegrowane układy czynności służące realizacji zadań.
Dystrybucja
fizyczna (Blaik)
- odnosi się jedynie do materialnej (fizycznej) strony dystrybucji
rozumianej jako faza wymiany towarowej (zbyt, sprzedaż w
przedsiębiorstwach produkcyjnych).
Efekty
logistyczno-marketingowe
- (Rutkowaski) z jednej
strony zadowolenie klientów przedsiębiorstwa osiągane - obok
skoordynowanych działań marketingowych dotyczących produktu, ceny,
promocji i dystrybucji - przez oferowaną mu przez logistykę
maksymalizację użyteczności czasu i miejsca, natomiast z drugiej
strony osiągnięcie przez przedsiębiorstwo akceptowalnego poziomu
zysku w długim okresie determinowanego obniżką globalnych kosztów
logistycznych osiąganą przy założeniu zachowania określanego
poziomu obsługi klienta.
Efektywność
- ekonomiczna efektywność
dotyczy stosunku między wartością poniesionych nakładów a
wartością efektów uzyskanych dzięki tym nakładom. Powyższe
wąskie pojęcie efektywności ekonomicznej posiada ścisły związek
i sprzężenia z efektywnością techniczno-ekonom., która
przedstawia stosunek między ilością poniesionych nakładów
zużytych materiałów a ilością produkowanych dóbr (towarów). W
szerszym ujęciu pojęcie efektywności oznacza najlepsze rezultaty w
produkcji czy dystrybucji towarów i usług po najniższych kosztach.
Termin ekonomiczność używany jest w sensie skuteczności osiągania
zamierzonych celów. Działanie skuteczne, tj. realizowanie
zamierzonych celów, może być osiągnięte przy nadmiernych lub też
przy racjonalnych nakładach, wysiłkach.
Efektywność
ekonomiczna -
(Blaik) miara zrealizowania zasady racjonalnego gospodarowania. Jest
to pojęcie stosunkowe odzwierciedlające relacje między całkowitym
nakładem a efektami. Efektywność obejmuje produktywność (jako
wydajność) zaangażowan6ych czynników wytwórczych oraz ocenę
uzyskanego efektu od strony celowości działania.
Fizyczne
zaopatrzenie -
(Blaik s.45) to faza wymiany towarowej - zbyt, sprzedaż między
rynkiem zaopatrzenia (dostawcy) a przedsiębiorstwami produkcyjnymi.
Fizyczny
obieg towarów -
(Blaik) obejmuje cały ruch okrężny towarów w gospodarce,
przedsiębiorstwie, strukturze powiązań pomiędzy
przedsiębiorstwami i ma różne wymiary, można go różnie
strukturyzować, co wymaga systemowego, zintegrowanego podejścia.
Fizyczny
obieg towarów (Blaik) -
Pojęcie szersze niż dystrybucja fizyczna; układ fizycznych
(realnych) komponentów i czynności zintegrowanego łańcucha
logistyki, jego realna struktura wewnątrz przedsiębiorstwa i między
przedsiębiorstwami.
Formuła
4C -
(Blaik) obejmuje następujace elementy: 1) potrzeby i pragnienia
klienta, 2) koszt dla klienta, 3) wygoda zakupu, 4) dostarczenie
informacji
Funkcje
zarządzania -
wg poszczególnych definicji: planowanie i organizacja - L.Poth 1970,
planowanie organizowanie controlling - R.Ballon 1973, planowanie
sterowanie kontrola - P.Trumann ’76, W.Lück
’84, R.Jünemann
’89, kształtowanie sterowanie kontrola – J.Krulis-Ronde ’77,
planowanie realizacje kontrola - CLM, planowanie alokacja controlling
- D.Bowersox ’87, planowanie sterowanie realizacja kontrola -
H.Pfohl ’85, planowanie kształtowanie realizacja kontrola -
Ch.Schulte ’91, kształtowanie planowanie realizacja kontrola -
U.Wagner ’93, zarządzanie D.Browersox ’87, S.Kummer-J.Weber ’90,
proces, koncepcja system metody - J.P.Guillaume ’93.Funkcje
planowania, kontroli i sterowania są eksponowane niemal we
wszystkich definicjach logistyki. Natomiast ze zbioru funkcji o
charakterze realizacyjnym i wdrożeniowym nie można zauważyć
wyraźnych preferencji w przywoływaniu jakiejś funkcji konkretne.
Dla niektórych autorów określone funkcje zarządzania wydają się
występować w relacji swoistej substytucji. Dotyczy to zwłaszcza
relacji między planowaniem a kształtowaniem oraz między
organizowaniem a realizacją. Funkcje te często stosowane są
zamiennie. Tylko Ch.Schulte i U.Weger w swoich def. Logistyki
wymieniają obie te funkcje, tj. planowanie i kształtowanie, ale w
kolejności odwrotnej.
Handel
- (Blaik) najbardziej
rozwinięta forma procesu cyrkulacji i obrotu towarowego, w której
pojawia się pieniądz jako pośrednik wymiany. Sfera, w której ma
miejsce dokonywanie w sposób zawodowy i wyspecjalizowany czynności
pośrednictwa w sferze wymiany towarowej, tj. dokonywanie procesów
nabywania dóbr w sferze produkcji w celu dalszej ich sprzedaży
różnym nabywcom. W odróżnieniu od handlu inne formy obrotu
towarowego, takie jak zbyt i zaopatrzenie materiałowo-techniczne
mają charakter działalności jednoramiennej polegającej w
pierwszym przypadku na bezpośredniej sprzedaży przez samych
producentów, bądź w przypadku drugim na zakupie przez producenta
surowców, materiałów do własnych celów produkcyjnych.
Istota
logistyki to
kreowanie potencjału przyszłych sukcesów, jest to aktywne
oddziaływanie na procesy.
Jakość
- suma cech wytworu, działań
do niego prowadzących, funkcji czy rozwiązań organizacyjnych.
Pojęcie jakości wiąże się ze stosowaniem ocen w oparciu o
porównania z wzorcem istniejącym obiektywnie lub idealnym, normami
jakości, odpowiednią skalą. Dokonywanie pomiaru i ocena jakości
posiada znaczenie przy stosowaniu czy dążeniu do systemu produkcji
tzw. bezusterkowej.
Jakość
towaru -
zespół cech towaru decydujących o jego atrakcyjności dla
konsumenta, zapewniających zaspokojenie potrzeb konsumentów, a
zagwarantowany normami lub innymi przepisami. Cechy fizyczne dotyczą:
zawartości pożądanych składników, niezawodności działania,
trwałości, niskich kosztów eksploatacji, walorów estetycznych
itp. Subiektywne znaczenie mają cechy jakościowe dotyczące np.
walorów smakowych napojów lub artykułów żywnościowych.
Kanał
dystrybucji -
to sposób połączeń i kolejności w jakiej występują agencje i
instytucje pośredniczące, przez które przepływa jeden lub więcej
strumieni związanych z działalnością rynkową. Do najważniejszych
strumieni przepływających w procesie obsługi konsumenta można
zaliczyć: negocjacje, fizyczny przepływ towarów i usług, środki
aktywizacji sprzedaży, zapłatę za towar, informację rynkową.
Kanały
dystrybucji - są
systemem służącym do zorganizowanego przepływu produktów od
wytwórców do końcowych nabywców. Uczestnikami K.D. są
producenci, hurtownicy i detaliści dysponujący środkami
materialnymi i finansowymi niezbędnymi do oferowania i sprzedaży
produktów na rynku krajowym i na rynkach zagranicznych.
Koncepcja
logistyki -
(Blaik s.11)to zintegrowany system zarządzania strukturą fizycznego
obiegu towarów i jego informacyjnych uwarunkowań w skali
przedsiębiorstwa i całego układu rynkowego z punktu widzenia
optymalizacji realizowanych celów.
Koncepcja
marketingowa -
(Kotler) opiera się na założeniu, że klucz do osiągnięcia celów
organizacji leży w określeniu potrzeb i wymagań rynków docelowych
oraz dostarczeniu pożądanego zadowolenia w sposób bardziej wydajny
i skuteczny niż konkurenci.. K. marketingowa opiera się na 4
głównych filarach: rynku docelowym, potrzebach klienta, marketingu
skoordynowanym i rentowności. Opiera się ponadto na perspektywie „z
zewnątrz do wewnątrz”. Punktem wyjścia jest dobrze zdefiniowany
rynek, dalej następuje koncentracja na potrzebach klienta,
koordynacja wszystkich działań dotyczących klienta i realizacja
zysku poprzez osiągnięcie zadowolenia klienta.
Koncepcja
zarządzania -
w przedsiębiorstwach krajów wysoko rozwiniętych stosuje się
logistykę na coraz większą skalę i traktuje się ją jako nową
zintegrowaną funkcję i orientację w zarządzaniu
przedsiębiorstwem. Dlatego też ma miejsce wzrost znaczenia
logistyki, rozumianej jako nowoczesna koncepcja zarządzania.
Konkurencyjność
- to proces, przy pomocy
którego uczestnicy rynku, dążąc do realizacji swych interesów
próbują przedstawić korzystniejsze od innych podmiotów działania
oferty pod względem ceny, jakości lub innych cech oferowanego
produktu wpływającego na decyzję zawarcia transakcji.
Kooperacja
- zachowanie samodzielności
prawnej i ekonomicznej współpracujących przedsiębiorstw.
Koszty
logistyki
-
(Sarjusz) wyrażone w pieniądzu zużycie pracy żywej, środków i
przedmiotów pracy, wydatki finansowe oraz inne ujemne skutki zdarzeń
nadzwyczajnych, wywołanych przepływem dóbr materialnych w
przedsiębiorstwie i między przedsiębiorstwami oraz utrzymaniem
zapasów.
LOGISTYKA
A MARKETING
Logistyka stanowi „potencjał” i instrument strategiczny
marketingu, który wspomaga w sposób długofalowy przedsięwzięcia
i komponenty strategii rynkowej przedsiębiorstwa. Poziom
skuteczności i oddziaływania logistyki zależy od stopnia
zintegrowania z marketingiem w przedsiębiorstwie. Logistyka i
marketing stykają się na wielu poziomach. Sferę tych styków w
przedsiębiorstwie stanowi logistyka dystrybucji i logistyka
zaopatrzenia, które tworzą wspólnie logistykę marketingową.
LOGISTYKA
MARKETINGOWA to
zintegrowana funkcja marketingu, zorientowana na realizację jego
celów; funkcja ta obejmuje różnorodne, współzależne komponenty
systemu logistycznego, które bezpośrednio wpływają na
kształtowanie i realizację celów marketingowych.
Strategie
logistyczne mieszczą się w obszarze działania trzech podstawowych
komponentów podejmowania decyzji strategicznych, tj.
produkt-rynek-proces, w obrębie których można wyróżnić wiele
instrumentów i koncepcji marketingowych, które nie tylko przenikają
sferę logistyki, ale także wspomagają generowanie podstawowych
strategii.
Logistyka
charakteryzuje się wieloszczeblową hierarchią. Oznacza to, że w
ramach systemu logistycznego można wyodrębnić subsystemy różnego
stopnia. Logistyka marketingowa może być więc traktowana, z jednej
strony, jako subsystem logistyki przedsiębiorstwa, z drugiej zaś -
jako subsystem marketingu. Wynika to z dwóch różnych wariantów
usytuowania logistyki w hierarchicznej strukturze systemów. W
wariancie I system logistyczny przedsiębiorstwa może być
rozpatrywany jako podsystem przedsiębiorstwa czy nawet rynku i
gospodarki narodowej. Z drugiej strony przedsiębiorstwo może
stanowić element systemu metalogistycznego (łańcucha
logistycznego) czy nawet systemu makrologistycznego (wariant II).
Logistyka
koncepcją zarządzania -
jej istoty nie stanowią poszczególne czynności logistyczne, lecz
zorientowane na zarządzanie, zintegrowane kształtowanie wszystkich
procesów logistycznych. Planowanie, sterowanie oraz organizacja i
kontrola procesów logistycznych nabywają dużego znaczenia, gdyż
bez tych funkcji nie jest możliwe efektywne i sprawne wdrożenie
logistycznego myślenia i działania w praktyce.
Logistyka-mix
- w ramach systemowego
rozpatrywania oraz kształtowania procesów i celów logistycznych,
tendencje do kształtowania pożądanego związku między stosowanymi
nakładami a uzyskiwanymi efektami są realizowane w ramach procesu
działania systemu, który stanowi funkcjonalną część struktury
systemu logistycznego. Polega ona na wzajemnym dostosowaniu oraz
tworzeniu pożądanych uwarunkowań i związków między czynnościami
logistycznymi (nakładami) a realizowanymi celami (efektami). Proces
ten obejmuje działania synchronizujące i harmonizujące ze sobą
poszczególne czynności logistyczne - logistyka-mix. Składają się
na nią: zapasy
(decyzje dotyczące poziomu serwisu, planowanie zapotrzebowania
materiałowego), informacja
(wystawianie zamówień,
prognozowanie zaopatrzenia), magazynowanie
i załadunek (lokalizacja
składów i magazynów, podział na jednostki sprzedażne i
pakowanie), transport
(decyzje dotyczące rodzaju transportu, harmonogramowanie).
Łańcuch
dostaw -
rozwinięty na podstawie wyników przeprowadzonych badań przyszły
model logistyki (dla lat po 2000 r.) mieści w sobie m.in.
wykraczający poza przedsiębiorstwo łańcuch
dostaw jako podstawowy
obiekt zainteresowań w modelu oraz koncepcję
międzyinstytucjonalnego rozwiązywania problemów jako sposób
analizy i działania logistycznego. Łańcuch dostaw obejmuje
wszystkie fazy tworzenia i dostarczania wartości logistycznych - od
miejsca pozyskania surowców, poprzez produkcję, do ostatniego
nabywcy w celu zaoferowania odpowiednich towarów we właściwym
miejscu i czasie, we właściwej ilości i jakości, przy
uzasadnionych kosztach, z wykorzystaniem nowoczesnej technologii
informacji.
Łańcuch
logistyczny -
przedsiębiorstwa obecnie w coraz większym stopniu koncentrują się,
a raczej są zmuszone do koncentrowania się na zarządzaniu
procesami w skali całego przedsiębiorstwa i na powiązaniach z
innymi przedsiębiorstwami, a nie zarządzanie poszczególnymi
czynnościami, sferami działalności (np. zaopatrzenie, produkcja
itp.), rodzajami kosztów i miejscami ich powstawania itp. Takim
zintegrowanym procesem jest właśnie łańcuch logistyczny,
składający się z procesów cząstkowych, np. proces realizacji
zamówień, proces obsługi klienta, proces magazynowania i
gospodarowania zapasami, proces przygotowania realizacji produktu,
proces uzgadniania celów i kształtowania systemów przepływów
itp.
Łańcuch
wartości -
jest narzędziem rozpoznawania sposobów tworzenia większej wartości
dla klienta, obejmuje 9 strategicznie istotnych działań, które
tworzą wartość i koszt w konkretnym rodzaju działalności
gospodarczej. Zbiór ten składa się z 5 działań pierwotnych
(dostarczanie surowców do firmy, przetwarzanie ich, przekazywanie
ich na rynek w nowej formie, handlowanie nimi oraz świadczenie
nowych usług) i 4 wspierających, które przejawiają się w
działaniach pierwotnych (Kotler s. 39, Blaik s.131).
POJĘCIA
MARKETINGU
MARKETING-
jest złożonym procesem wewnątrz społeczeństwa w ramach
którego przewiduje się strukturę popytu , zwiększa się popyt
oraz nabywców poprzez wyprodukowanie odpowiednich produktów ,
popieranie sprzedaży , wymianę i fizyczny przepływ towarów .
(
def. Ekspertów z UNI Ohio - lata 40 )
MARKETING-
jest procesem planowania i kreowania dóbr , kształtowania cen ,
promocji i dystrybucji i dóbr i usług . W celu stworzenia wymiany
, która zaspokoi potrzeby indywidualnych i zorganizowanych
nabywców .
(
def. Amerykańskiego Stowarzyszenia Marketingowego-1985 rok )
MARKETING-
oznacza odpowiednie planowanie , koordynację i kontrolę
wszystkich działań przedsiębiorstwa ukierunkowanych na
aktualne i potencjalne rynki zbytu .
(
def. Mefferta i Schencka 1986 r. )
MARKETING-jest
świadomie zorientowanym na rynek procesem podejmowania decyzji w
przedsiębiorstwie .
(
def . Mefferta i Bloosa 1991 r. )
MARKETING-jest
rynkową zorientowaną polityką przedsiębiorstwa ze wszystkimi
wynikającymi stąd konsekwencjami .
(
def . Tietza 1988 r. )
MARKETING-jest
koncepcją myślenia i działania zorientowaną na kształtowanie
popytu i rynku, przenikającą całą politykę i system zarządzania
przedsiębiorstwa
(
def. Niedera 1977 r.)
MARKETING-jest
szczegółową koncepcją planowania i działania, w której
wszystkie czynności w przedsiębiorstwie zorientowane są
konsekwentnie na aktualne i przyszłe wymogi rynku .
(
def. Weissa 1990 r.)
MARKETING-jest
zintegrowaną koncepcją myślenia i podejmowania decyzji w rynkowo
zorientowanym przedsiębiorstwie.
(def.
Potha 1988 r. )
MARKETING
-jest zintegrowaną czynnością zorientowaną na zaspokojenie
aktualnych i potencjalnych potrzeb i życzeń nabywców poprzez
proces wymiany.
(def.
Kotlera i Amstronga 1988 r.)
MARKETING-
jest zintegrowanym zbiorem instrumentów i działań związanych z
badaniem i kształtowaniem rynku, opartych na rynkowych regułach
postępowania.
(def.
Rutkowskiego i Wrzoska 1992 r.)
MARKETING-
prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na kierowaniu
przepływem dóbr materialnych i usług od producenta do konsumenta
lub użytkownika.
(
Antoni Kantecki)
MARKETING-
jest to system aktywności ekonomicznej, która kreuje produkty i
usługi, ustala ich cenę, promuje je i sprzedaje dla zaspokojenia
nabywców.
(W.J.Stanton)
MARKETING-jest
aktywnością, która zmierza do osiągnięcia własnych celów
instytucji.
(O.C.Ferrell)
Marketing-mix
to zbiór narzędzi
marketingowych, które przedsiębiorstwo stosuje w celu realizacji
zamierzonych celów marketingowych na docelowym rynku działania.
Można wyróżnić bardzo wiele narzędzi marketingu-mix, np. 4P
Produkt, Cena, Dystrybucja, Promocja.
Metoda
- świadomie stosowany,
uporządkowany i sprawdzony co do swej skuteczności sposób
działania.
Obrotu
towarowego struktura funkcji
w ujęciu szczegółowym: 1)
dostosowanie produkcji do istniejącej i potencjalnej pojemności
rynku (potrzeb społecznych), 2) czynna, organizatorska rola w
planowaniu i inicjowaniu produkcji, 3) kształtowanie potrzeb ,
preferencji i popytu konsumentów i użytkowników, 4) kształtowanie
systemu informacji rynkowej dla nabywców i producentów, 5) aktywna
rola w dziedzinie polityki cen, 6) skracanie czasu realizacji masy
towarowej i przyspieszenie całego procesu reprodukcji, 7)
zmniejszenie nakładów związanych z procesem realizacji towarów,
8) transformacja form wartości, 9) przemieszczanie towarów, 10)
magazynowanie i przechowywanie towarów, 11) organizacja procesu
zakupu i sprzedaży towarów.
Obrót
towarowy -
(Blaik) obrót towarowy jest pojęciem szerszym niż handel, gdyż w
przeciwieństwie do handlu występuje już wtedy, gdy jednostki
gospodarcze wymieniają swoje produkty bezpośrednio między sobą
(wymiana naturalna). Pojęcie obrotu towarowego obejmuje następujące
formy wymiany towarowej: 1) wymiana naturalna produktów pracy
ludzkiej i usług (prosta wymiana towarowa); 2) cyrkulacja towarowa,
czyli wymiana za pośrednictwem pieniądza: a) prosta cyrkulacja
towarowa (obrót towarowy między producentami) - zbyt i zaopatrzenie
materiałowo-techniczne produkcji, b) rozwinięta cyrkulacja
towarowo-pieniężna, czyli handel w ścisłym tego słowa znaczeniu:
hurt, detal, skup itp.
Obrót
towarowy ujęcie
systemowe - (Blaik) sfera więzi ekonomicznych w systemie
gospodarczym, akcentująca przede wszystkim występowanie
funkcjonalnych zależności między podmiotami gospodarczymi -
uczestnikami obrotu towarowego. Istnieją funkcje obrotu towarowego
nie związane bezpośrednio z procesem przemieszczania towarów
(przebiegi informacyjne). W świetle ogólnej definicji obrót
towarowy to zbiór celowo dobranych elementów, realizujących
określone funkcje, a więc charakteryzujących się celowym i
zorientowanym działaniem.
Obsługa
klienta -
zintegrowane zarządzanie działaniami logistycznymi w celu
osiągnięcia niezbędnego poziomu zadowolenia klienta przy możliwie
najniższych kosztach globalnych. Jest to swoista suma netto
wszystkich działań netto. Logistyczna obsługa klienta może także
oznaczać dostępność towarów w składzie przedsiębiorstwa, a
także minimalizację szkód i strat w czasie dostawy lub reakcję
dostawcy na skargi klienta. Ogólnie obsługa klienta oznacza
zdolność systemu logistycznego przedsiębiorstwa do zaspokojenia
potrzeb klientów pod względem czasu, niezawodności, komunikacji i
wygody.
Optimum
- osiągnięcie najlepszego i
najkorzystniejszego stanu przedmiotu, posiadania, relacji kosztów
działania do jego wyników itp.; korzyść optymalna nie zawsze jest
tym samym co korzyść maksymalna.
Optymalizacja
- proces poszukiwania
najlepszego (optymalnego) rozwiązania problemu, metody postępowania
itp.; optymalizację można dokonywać ze względu na jedno wybrane
kryterium oceny (o. jednokryterialna) lub określony zbiór kryteriów
(o. wielokryterialna).
Organizowanie:
1) proces porządkowania
czegoś, łączenia części w harmonijną, funkcjonującą całość;
2) funkcja kierownicza polegająca na koordynowaniu działań
zbiorowych lub zespołowych; 3) projektowanie i tworzenie struktur
organizacyjnych.
Planowanie
- organizowanie rozwoju
gospodarczego na podstawie spójnej i możliwie optymalnej struktury
celów i odpowiadających im środków działania. Stosując techniki
prognozowania (prognoza
gospodarcza) i programowanie w dążeniu do osiągnięcia pożądanych
wyników ekonomicznych, odnosi się ono zarówno do działalności
przedsiębiorstwa, instytucji publicznej, jak i nawet pojedynczej
jednostki. W praktyce termin ten używany jest przede wszystkim do
określania zbioru czynności polegających na świadomym
organizowaniu rozwoju ekonomicznego w skali całego kraju.
Popyt
(w ujęciu marketingowym) -
rozmiary ustalonych, na podstawie badania rynku, potrzeb
posiadających pokrycie w zasobach pieniężnych.
Preferencje
klientów -
(Kotler) stopień użyteczności przypisywany przez konsumentów
różnym poziomom atrybutów produktu. Preferencje mogą dotyczyć
np. wzoru opakowania, marki, ceny, gwarancji itp.
Proces
- pasmo połączonych ze sobą
działań lub zdarzeń zachodzących w czasie; połączone pasma
działań ludzi i maszyn, zmierzające do wytworzenia jakiegoś dobra
nazywane są p. technologicznymi; przyczynowo-skutkowe pasma zdarzeń
gospodarczych to p. ekonomiczne. Zobacz CZYNNOŚĆ
Proces
zarządzania -
zintegrowany zespół czynności.
Produkt
- jako element marketingu
jest agregatem pewnych właściwości. Podstawowym elementem tych
właściwości są funkcje podstawowe produktu. Funkcje te są
odzwierciedleniem relacji zachodzących między produktem a celem,
któremu on służy i który uzasadnia jego istnienie. Relacje między
produktem a celem, któremu on służy, decydują o funkcjonalności
produktu. Elementem podstawowych funkcji produktu są dwie jego
cechy: funkcjonalność i wydajność.
Produkt
- należy traktować w
najszerszym tego słowa znaczeniu, rozumiejąc przezeń zarówno
towar jak i usługę.
Produkt
logistyczny -
jest to towar będący przedmiotem przepływu w kanale logistycznym z
fizycznego i ekonomicznego punktu widzenia.
Produktywność
- (Blaik) wydajność
zaangażowanych czynników produkcji.
Przebiegi
towarowe -
(Blaik) obrót towarowy
przebiegi towarowe; układ przepływów towarowych z produkcji do
konsumpcji oraz przepływów informacji, podporządkowanych
realizacji procesów przemieszczania towarów; jest to zespół
działań i funkcji związanych z procesem przemieszczania masy
towarowej z produkcji do sfery konsumpcji lub sfery zużycia
produkcyjnego (od pierwszego miejsca produkcji do ostatniego nabywcy)
oraz rozwiązań instytucjonalnych umożliwiających realizację tych
funkcji. Obrót towarowy wyraża się m.in. przebiegami towarowymi,
te jednak nie stanowią i nie wyczerpują jego istoty.
Przepływy
logistyczne -
(Wojciechowski) mogą być:1) liniowe
(proste),
jedno- lub wielostopniowe, całkowicie
niezależne od przepływu innych dóbr, gdyż bez względu na liczbę
ogniw, przepływ tego towaru nie jest zależny od przepływu innych
towarów, 2) logistyczne
przepływy kombinowane (złożone),
zależne od jednoczesnych przepływów innych dóbr i wymagających
ich wzajemnej synchronizacji.
Przepływy
realne -
logistyka w sensie przedmiotowo-strukturalnym obejmuje zintegrowaną
strukturę przepływów towarów oraz sprzężonych z nimi przepływów
informacji. Sferę przepływów towarów (przepływy realne)
wypełniają czynności związane z towarami, czyli transport,
magazynowanie, kompletowanie, pakowanie, sterowanie, czynności
obsługi itd.
Racjonalizacja
- wszelkie metody i techniki
zmierzające do osiągnięcia możliwie najkorzystniejszych wyników,
przy możliwie najniższych kosztach (nakładach czasu, energii,
surowców, pracy ludzkiej itp.).
Rentowność
- osiąganie nadwyżek
przychodów nad poniesionymi kosztami prowadzenia danej działalności
gosp. Mierzy się ją wskaźnikami rentowności, które są
wielkościami pokazującymi stosunek osiągniętego zysku do dochodu
lub stosunek zysku do poniesionych kosztów.
Rynek
docelowy -
jest to część kwalifikowanego rynku dostępnego, na której
przedsiębiorstwo chce zaistnieć; (Blaik) określony krąg nabywców
znanych już, których popyt planuje się zaspokoić, kierując do
nich określone produkty lub programy marketingowe.
Rynek
przedsiębiorstw -
składa się ze wszystkich jednostek gospodarczych i organizacji,
które nabywają dobra i usługi by wykorzystać je do produkcji
innych produktów lub usług. Rynek ten obejmuje różne działy
gospodarki: leśnictwo, budownictwo, bankowość itd.
Rynek
przedsiębiorstwa -
zbiór aktualnych lub potencjalnych kupujących dany produkt wraz z
uwarunkowaniami.
Segmentacja
rynku -
to podział rynku wg określonego kryterium na jednorodne grupy
konsumentów (segmenty rynku), które wyznaczają dla
przedsiębiorstwa obszar działania i stanowią punkt odniesienia
przy formułowaniu programu tego działania. Kryteria segmentacji
rynku odnoszące się do
konsumenta: 1)
społeczno-ekonomiczne -
dochód, zawód, wykształcenie, miejsce zamieszkania; 2)
demograficzne
- wiek, płeć, status rodzinny, narodowość; 3) psychograficzne
- styl życia, aktywność, zainteresowania, opinie. Kryteria
segmentacji rynku odnoszące
się do produktu: 1)
wzorce konsumpcji
- częstotliwość użycia, lojalność wobec marki produktu; 2)
warunki zakupu
- rodzaj sklepu, czas zakupu, impuls, okazje, częstotliwość
zakupu; 3) oferowane
korzyści - wiedza
konsumenta o produkcie, postrzeganie korzyści, predyspozycje
konsumentów.
Segmentacja
rynku w
ujęciu logistycznym - (Blaik s.169) ma dla logistyki 2 różne, lecz
ściśle powiązane znaczenia. W pierwszym znaczeniu chodzi o
logistyczną segmentację rynku w znaczeniu identyfikacji grup
klientów o podobnych upodobaniach i oczekiwaniach w zakresie
świadczeń logistycznych. W drugim znaczeniu segmentacja odnosi się
do wewnętrznych organizacyjno-strukturalnych aspektów systemu
logistyki, ujawniających się w postaci tworzenia w
przedsiębiorstwie sfer odpowiedzialności mających na celu
integrację wszystkich czynności związanych z danym segmentem
logistycznym.
Sprawność
- (Blaik) wiąże się z
osiągnięciem jednostkowych celów uczestników danego systemu
organizacyjnego. Baruard proponuje używać to pojęcie, gdy ogólnie
założony cel nie został zrealizowany, a zrealizowane zostały
preferencje jednostkowe nie będące bezpośrednim źródłem
działania. Sprawne działanie realizuje preferencje i motywy
jednostkowe. Natomiast efektywne działania prowadzą do osiągnięcia
celu złożonego systemu społ.-gosp.
Sterowanie
- wszelkie celowe
oddziaływanie jednego systemu na inny w celu otrzymania takich zmian
przebiegu procesu zachodzącego w przedmiocie sterowania lub stanu
sterowanego systemu w danej chwili, które uważa się za pożądane.
Jest to więc proces decyzyjny oparty na informacji początkowej oraz
na informacji roboczej uzyskiwanej w trakcie procesu sterowania.
Stosunki
wymienne -
ich wynikiem jest uzyskanie pożądanego produktu od innej osoby
przez zaoferowanie coś w zamian.
Strategia
marketingowa -
to reakcja na zadania stojące przed przedsiębiorstwem w sferze
produkcji i sprzedaży jego wyrobów, a także (pośrednio) na
„kłopoty” związane z wygospodarowaniem zysku pozwalającego na
dynamiczny rozwój lub utrzymanie pozycji rynkowej. Nie oznacza to,
że strategia marketingowa ma być opracowywana tylko w sytuacjach
zagrożeń. Jest ona potrzebna w każdej sytuacji. Jest również
bardzo ważne, aby była ona traktowana jako część ogólnej
strategii rozwojowej przedsiębiorstwa. Strategia powstaje w wyniku
odpowiedzi na stawiane sobie pytanie: jakie cele sobie stawiamy i co
trzeba zrobić, aby je osiągnąć? Należy również pamiętać, że
w konkretnej sytuacji i konkretnym przedsiębiorstwie mogą istnieć
różne cele pośrednie, ale zawsze prowadzą one do celu głównego
(końcowego) - maksymalizacja zysku. Najczęściej przyjmuje się, że
w wyniku ukształtowania celów i instrumentów ich realizacji
powstają strategie: 1) rozwoju
- ukierunkowane na uzyskanie wzrostu produkcji, sprzedaży,
inwestycji - a więc i zysku oraz pozycji rynkowej (s. ekspansywna),
2) zachowania osiągniętej
pozycji i jej utrzymania lub ograniczenia, 3)
selektywnego rozwoju,
a więc rozwoju określonych produktów lub kierunków działania
przedsiębiorstwa i wycofywania się z innych. Te 3 rodzaje strategii
- nazwane normatywnymi - stanowią pewien wzorzec, który w praktyce
może być modyfikowany i dostosowywany do specyfiki i sytuacji
konkretnej firmy. Omówiona klasyfikacja strategii ma 3 zasadnicze
zalety: jest prosta, uwzględnia wyraźnie i zarysowuje granice
miedzy poszczególnymi rodzajami strategii, jest dostosowana także
do sytuacji występujących na rynku środków produkcji.
STRATEGIA
MARKETINGOWA obejmuje
wybór docelowego rynku oraz interesantów marketingu mix (4P.),
którymi
są produkt, promocja, polityka cenowa i dystrybucja.
W
marketingu strategicznym przyjmuje się, że zasadniczym otoczeniem
jest rynek, na którym firma dzięki podejściu strategicznemu może
skutecznie działać.
(Żurawik)
STRATEGIA
MARKRTINGOWA-koncepcja funkcjonowania organizacji w długim okresie,
zawierająca zoperacjonalizowanie główne cele i sposoby działania,
przy respektowaniu przyjętych w firmie wartości i zasad
estetycznych.
(M.Strzyżewska)
STRATEGIA
MARKETINGOWA- obejmuje dwa elementy:- wybrany rynek na którym ma
działać, oraz dostosowany do tego rynku marketing mix.
STRATEGIA
MARKETINGOWA- wybór celów, rodzajów zasad, czy reguł, które w
określonym czasie nadają kierunek marketingowym działaniom
przedsiębiorstwa, wyznaczając rozmiary, kombinuje i alokuje środki
w zależności od zmieniającej się sytuacji rynkowej.
(P.Kotler)
STRATEGIA
MARKETINGOWA - plan marketingu niezbędny do racjonalnego działania
na rynku.
(E.J.McCarthy)
STRATEGIA
MARKETINGOWA -stanowi zestaw działań, za pomocą których
przedsiębiorstwo osiąga swoje długofalowe cele rynkowe.
(T.Kramer)
STRATEGIA
PRZEDSIĘBIORSTWA -zbiór działań prowadzących do spełnienia
planu wojennego zawierającego projekty poszczególnych kampanii a w
ich ramach bitew.
(K.von
Clausewitz)
STRATEGIA
PRZEDSIĘBIORSTWA - koncepcja funkcjonowania organizacji w dłuższym
okresie, zawierająca zoperacjonalizowane główne cele, sposoby
działania i reguły zachowania.
(McKinsey)
Istota
strategii marketingowej sprowadza się do tworzenia odpowiedniej
kompozycji poszczególnych elementów i wiązania ich w pewną
całość, w zależności od sprzedawanego produktu, charakteru rynku
i cech konsumentów, stosowanych systemów sprzedaży.
(T.Kramer)
Istota
marketingu sprowadza się do :a) podporządkowania wszystkich działań
w sferze produkcji i obrotu towarowego życzeniom finalnego nabywcy
b)pobudzania
i rozwijania jego potrzeb. W tym sensie marketing stanowi kategorię
gospodarki rynkowej, jest jednak produktem określonej fazy jej
rozwoju, charakteryzuje się zasobnością producentów i
stabilizacją reguł postępowania uczestników rynku. W polu
zainteresowania marketingu znalazły się następujące sprawy:
kreowanie nowych produktów i ich opakowań, cena, usługi
sprzedażowe, reklama, kanały dystrybucji oraz badania rynku .
(T.Kramer)
Synergetyczny
efekt kosztów -
różnica pomiędzy poziomem kosztów ukształtowanych w wyniku
suboptymalizacji, poziomem kosztów osiąganym drogą analizy i
kształtowania w ujęciu systemowym.
System
- zbiór co najmniej dwóch
elementów (układów) lub uporządkowana wewnętrznie, funkcjonalna
całość, której elementy są wzajemnie powiązane i współzależne.
Każdy system istnieje w otoczeniu i jest z nim powiązany przez
kanały wejść i wyjść.
System
zarządzania -
jest to kreowanie koncepcji działań rynkowych. Wyrazem tej
koncepcji jest strategia oraz zabezpieczenie wielu różnych (ale
odpowiednio) dopasowanych instrumentów realizacji tej koncepcji. W
tym sformułowaniu zawiera się nowoczesna koncepcja logistyki jako
zorientowanego zarządzania - interesuje nas przede wszystkim
integracyjny układ sprzężeń, kanał styków, współzależności
między logistyką a marketingiem.
Systemy
zarządzania -
(Kirsch, Maaßen) świadomie zinstytucjonalizowane systemy, które
służą w sposób sformalizowany wspomaganiu (wspieraniu)
zarządzania na różnych poziomach i w różnych sferach
zarządzania w przedsiębiorstwie. Systemy te można także
traktować jako swoiste „metody” strukturyzowania i
rozwiązywania problemów zarządzania.
Towar
- produkt pracy ludzkiej
przeznaczony na sprzedaż, mający wartość użytkową i wymienną.
Usługa
logistyczna -
(Gołębska) to transportowanie i magazynowanie produktu
logistycznego o wielkości, postaci, ilości i jakości zgodnej z
oczekiwaniami klienta. Warunkiem koniecznym świadczenia usług
logistycznych jest połączenie ogniw produkcji, transportu i
magazynowania w jeden łańcuch, którego ogniwa zostaną między
sobą połączone dla przepływu fizycznego produktów, obrotu
finansowego do przepływu informacyjnego.
Wartość
dla klienta -
(Rutkowski) jest rozumiana jako suma użyteczności oferowana
nabywcy. Wartość dostarczana klientowi jest różnicą pomiędzy
całkowitą wartością produktu dla klienta oraz kosztem jaki musi
on ponieść w związku z jego pozyskaniem (cena + np. stanie w
kolejce, które obniża wymagany standard). Całkowita wartość
wyrobu dla klienta hjest sumą korzyści jakich oczekuje on od
danego produktu czy usługi.
Właściwości
- (Blaik) to cechy
(atrybuty), które w wyniku analizy wyjaśniają istotę
współczesnej koncepcji logistyki w sensie zobiektywizowanym.
Wydajność
(efficiency) - produktywność
ludzi, maszyn, energii, surowców i kapitału; efektywność ich
wykorzystania.
Wymiana
- jest aktem otrzymania
pożądanego produktu od innej osoby przez zaoferowanie czegoś w
zamian. Aby mogła zaistnieć wymiana musi być spełnionych pięć
warunków: 1) muszą być przynajmniej 2 osoby; 2) każda strona
posiada coś, co stanowi wartość dla drugiej strony; 3) każda ze
stron potrafi się porozumieć i jest w stanie dostarczyć produkt;
4) każda ze stron ma możliwość przyjęcia bądź odrzucenia
oferty; 5) każda ze stron wierzy, ze jest rzeczą właściwą i
wskazaną utrzymywanie kontaktów z drugą stroną.
Wysoki
poziom obsługi klienta
- (Beir, Rutkowski)
przyczynia się do zwiększenia udziału przedsiębiorstwa na rynku;
ponieważ koszty przejścia do innego dostawcy są relatywnie niskie
i istnieją substytuty dla aktualnie kupowanych produktów z
porównywalnymi właściwościami oraz ceną. Wyższy poziom obsługi
obniża odpływ klientów. Wysoki poziom obsługi klientów wiąże
się z reguły z wysokimi kosztami jego zapewnienia. Poziom
obsługi determinują
następujące czynniki: respektowanie terminów, wzrost
konkurencyjności w zakresie warunków dostaw, rozwój wymiany
informatycznej związanej z obsługą oraz realizacja dostaw o
czasie krótszym niż konkurencja.
Zadanie
- zlecenie jakiejś osobie
lub zespołowi obowiązku jednorazowego wykonania lub stałego
realizowania określonego zbioru czynności i działań; postawienie
przed kimś celu, jaki powinien on swoim działaniem osiągnąć.
Zobacz CZYNNOŚĆ.
Zaopatrzenie
- (Abt) przez Z. Należy
rozumieć kompleksowe gospodarowanie wszystkimi niezbędnymi
czynnikami produkcji w przedsiębiorstwie. Czynnikami produkcji lub
inaczej przedmiotami zaopatrzenia są: materiały, dobra
inwestycyjne, usługi, siła robocza, środki finansowe, prawa.
Zarządzanie
logistyczne - (Blaik)
logiczny ciąg działań składających się na proces kreowania
całościowej koncepcji przedsięwzięć logistycznych w
przedsiębiorstwie i w układzie jego partnerów rynkowych oraz
proces realizacji (w szerokim znaczeniu) tej koncepcji w odpowiednio
ukształtowanych formach organizacyjnych przy wykorzystaniu
właściwych instrumentów kierowania i kontroli. Interpretacja
koncepcji zintegrowanego zarządzania przedsiębiorstwem
- jest to całokształt zagadnień merytorycznych wiążących się
z wyznaczaniem celów logistycznych przedsiębiorstwa oraz sposobami
ich realizacji, usystematyzowanych w sposób odpowiadający ogólnej
logice przebiegu procesu zarządzania.
Zarządzanie
logistyczno-marketingowe
- (Blaik) wyraz sprzężenia
i integracji dwóch koncepcji, tj. z jednej strony - logistyki jako
koncepcji zarządzania przekrojowo (w sensie „wiążącym”)
zorientowanej na przepływy, a z drugiej strony - marketingu jako
zorientowanej rynkowo koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem
(zarządzania marketingowego).
Zarządzanie
łańcuchem dostaw -
(Blaik) koncepcja planowania, sterowania i kontroli za pomocą
łańcucha dostaw, obejmującego wszystkie fazy tworzenia i
dostarczania wartości logistycznych, od miejsca pozyskania
surowców, poprzez produkcję, do ostatecznego nabywcy w celu
zaoferowania odpowiednich towarów we właściwym miejscu i czasie,
we właściwej ilości i jakości, przy uzasadnionych kosztach, przy
wykorzystaniu nowoczesnej technologii informacji.
Zarządzanie
marketingowe -
(Kotler) jest procesem planowania i realizacji pomysłów,
kształtowania cen, promocji, dystrybucji towarów, usług i idei
mających doprowadzić do wymiany spełniającej oczekiwania
docelowych grup klientów i organizacji.
Zasady
- normy i założenia, które
trzeba przestrzegać, by rozwiązywać procesy logistyczne.
Zbyt
- faza obrotu towarowego, w
której towar przechodzi ze sfery produkcji do sfery obrotu. W
warunkach gosp. Rynkowej zarządzanie marketingowe integruje procesy
produkcji z przygotowaniem i organizacją zbytu.
Zintegrowane
zarządzanie - (Blaik)
całościowa koncepcja, obejmująca sprzężone procesy zarządzania
na wszystkich szczeblach jego struktury, tj. na szczeblu zarządzania
operacyjnego, strategicznego i normatywnego.
AKTYWNY
I INTEGRACYJNY ASPEKT LOGISTYKI - Przejawia
się on w jej funkcji koordynacyjnej przenikającej podst.
klasyczne sfery funkcjonalne przeds. i cały proces gospodarowania.
CAŁKOWITE
KOSZTY LOGISTYCZNE - Równoczesne
uwzględnienie wszystkich istotnych z pkt. widzenia procesu
decyzyjnego , kosztów logistycznych. Koszty logistyczne w handlu
kształtują się na znacznie niższym poziomie niż koszty
logistyczne w sferze zaopatrzenia i zbytu przeds. przemysłowych.
DECYZJE
STRATEGICZNE - Kształtowanie
zintegrowanych struktur log. w przeds. oraz określenie odp.
strategii logistyczno-marketingowych
Dystrybucja
- zorientowana
na osiąganie zysku działalność obejmująca planowanie, realizację
i kontrolę fizycznego przepływu materiałów i finalnych produktów
z miejsca pochodzenia (produkcji) do miejsca ich zbycia. Celem jej
jest zarządzanie łańcuchem dostaw. Funkcja logistyki polega na
koordynacji działalności dostawców, agentów ds zakupów, kadr
odpowiedzialnych za marketing, uczestników kanałów dystrybucji i
klientów.
DYSTRYBUCJA
FIZYCZNA - Materialna
(fizyczna) strona dystrybucji rozumianej jako faza zamiany towarowej
( zbyt, sprzedaż w przeds. prod.)
DZIAŁ
LOGISTYKI - skupia
wszystkie najważniejsze funkcje log. oraz kompetencje w zakresie
organ. i zarządzania procesami log. wystepuje hierarchicznie obok
innych podst. działów jako samodzielna jednostka organizacyjna.
Powstanie działu prowadzi do zmiany i przemieszczenia zadań i
kompetencji w ramach całej struktury org. przeds
Efekt
synergiczny -
systemowe kształtowanie
i regulowanie procesów fizycznego obiegu towarów oraz ich
informacyjnych uwarunkowań w aspekcie optymalizacji realizowanych
działań i celów stwarza możliwości osiągnięcia efektów
synergicznych jako rezultatu współdziałania poszczególnych
funkcji, procesów, elementów pracy itp. Efekty synergiczne są
rezultatem systemowego, strukturalnego i wieloaspektowego podejścia
do kształtowania struktury czynności i nakładów w sferze
fizycznej dystrybucji dóbr i działalności gospodarczej podmiotów
rynkowych.
EFEKT
SYNERGICZNY KOSZTÓW - Stanowi
rezultat systemowego podejścia do kształtowania i rozwiazań w
rozkładzie procesów i kosztów w całym systemie log.
Efekt
synergiczny kosztów
(rezultat utraconych
korzyści)-różnica pomiędzy poziomem kosztów uzyskanych w wyniku
podejścia systemowego do racjonalizacji kosztów a racjonalizacją
pojedynczych elementów tej struktury. Jest to rezultat systemowego i
strukturalnego podejścia do kształtowania i rozwiązań w
rozkładzie procesów i kosztów (nakładów) w całym systemie
(łańcuchu) logistycznym. Jest to sposób i kierunek racjonalizacji
ogólnego poziomu kosztów z uwzględnieniem zasady kształtowania
efektów logistycznych
EFEKTY
- Są one rozpisaniem
celów. Mają być blisko nich, są ich ucieleśnieniem. Są odbiciem
funkcji logistyki.
EFEKTY
SYNERGICZNE (SPRZEZONE) - Efekty
które są rezultatem systemowego strukturalnego i wieloaspektowego
podejścia do kształtowania struktury czynności i nakładów w
sferze fizycznej dystrybucji dóbr i działalności gospodarczej
podmiotów rynkowych. Rezultat współdziałania i integracji
poszczególnych zadań i procesów oraz ogniw i sfer szeroko
rozumianej dystrybucji.
Efektywność
- optimum
(różnica) między poziomem poniesionych nakładów (kosztów) a
całością uzyskiwanych efektów
Fizyczny
obiekt towarów -
(dystrybucja fizyczna) -
materialna strona dystrybucji rozumiana jako faza wymiany towarowej.
Obejmuje transport, magazynowanie, kształtowanie zapasów i
struktury asortymentowej towarów, paczkowanie, zamawianie towarów,
obsługę odbiorców.
FUNKCJA
KOORDYNACYJNA - Stanowi o
istocie nowoczesnej koncepcji log. - masrket. Problem sprowadza się
do koordynacji styków funkcji czynnosci log. z innymi funkcjami
przeds. oraz koordynacji styków i tendencji w obszarze celów i
komponentów log- market. w całym układzie .
INTEGRACJA
HIERARCHICZNA - Równoczesna
integracja szczebli i elementów zarządzania oraz ekonomicznych i
technicznych czynności i procesów log. w pełny wymiarze
strukturalnym wewnątzr przeds, i miedzy jego rynkowymi partnerami
Integracja
hierarchiczna -
równoczesna integracja szczebli i elementów zarządzania oraz
ekonomicznych i technicznych czynności i procesów logistycznych w
pełnym wymiarze strukturalnym wewnątrz przedsiębiorstwa i między
jego rynkowymi partnerami.
Integracja
pionowa -
integracja szczebli zarządzania i instrumentów działania
Integracja
pozioma - integracja
elementów procesu przepływów wzdłuż łańcucha logistycznego
JIT
- (dokładnie na czas).
Oznacza to taką organizację procesów wytwarzania, w której w
fazie projektowania należy przewidzieć potrzeby w zakresie zasobów
produkcyjnych, by następnie produkować na życzenie klienta przy
min. koszcie, tj. przy min. zapasie. Należy przy tym spełnić
żądania klienta zarówno co do ilości, terminu, jak i jakości
wyrobów.
Kaizen
- szczególna
cecha charakteryzująca Koncepcję kompleksowej jakości. Rozumiany
jako permanentna presja na stałe ulepszanie w systemie produkcji w
przedsiębiorstwie. Rezultatem tego jest m.in. świadomość o roli
kompleksowej jakości oraz udział wszystkich pracowników w
osiąganiu takiej sytuacji.
Kanban
- została
zapoczątkowana w japońskim koncernie Toyota. Oznacza ona z
japońskiego kartka, etykieta, naklejka. System ten wykorzystuje
zasadę „ssania” i stosuje dwa rodzaje kart: ruchu
- wywołują one przemieszczenia jednego standardowego pojemnika z
gniazda nadania (wy-tworzenia) do gniazda odbioru (wykorzystania),
produkcji
- sygnalizują konieczność wyprodukowania w ustalonej ilości - w
gnieździe nadania - części (podzespołu), której dotyczą. Karta
ta musi zawierać szereg informacji (kod identyfikacyjny karty i
części, miejsce stosowania, standardową ilość).
KONCEPCJA
EFEKTYWNOŚCI - Przejaw
realizacji funkcji można traktować jako efekty (poziom) walory
swiadczenia usług. Działania i przeds. na rzecz realizacji tych
funkcji znajdujących wyraz w nakładach.
KONCEPCJA
JAKOŚCI(TIME CENT) - Pernamentna
cecha ulepszania systemów produktów w przeds.Swiadomość o roli
kompleksowej jakości.
KONCEPCJA
LEAN MANAGEMENT - zintegrowane
zarządzanie zorientowane na optymalizację struktury i efektów
ekonomiczno- rynkowych w całym łańcuchu tworzenia wartości.
Celem
jest stale rosnąca produktywaność i eleastyczność stopnia
produkcji przy równoczesnej redukcji zatrudnienia, produkcji,
zmniejszenia inwestycji.
KONCEPCJA
LOGISTYKI - Jest ona
osadzona w realiach rynku tj. bazą i przesłanką wszystkich działań
i decyzji oraz powiązan w sferze log. powinno być podejście
zorientowane na wymogi rynku oraz mozliwości jego kształtowania i
rozwoju.
KONCEPCJA
LOGISTYKI MARKETINGOWJ (WG KRULISA- RANDY) - Jest
to zintegrowana funkcja marketingu, zorientowana na realizację jego
celów. Funkcja t a obejmuje różnorodne, współzależne czynności
komponenty systemu log. ) które regulowane w procesie zintegrowanych
przepływów towarowych i informacyjnych bezpośrednio wpływają na
kształtowanie i realizację celów marketingowych.
KONCEPCJA
LOGISTYKI W PRZEDSIĘBIORSTWIE - systemowe
ujecie zadań log. występujących we wszystkich fazach przepływu
dóbr w przeds. i traktowanie ich jako elem. złożonej zintegrowanej
funkcji.
KOSZTY
LOGISTYCZNE (poziom i struktura) - wzajemne
powiązanie elem. tworzących określoną strukturę kosztów log.
Wywołane są przez różnorodne czynności i procesy log. W
możliwości i konieczności racjonalizacji, kształtowania struktury
kosztów m.in walory koncepcji log. oraz znalezienie potencjalnej
rezerwy i możliwości racjonalizacji sfery dystrybucji magaz.
transportu,
Koszty
logistyczne -elementami
struktury kosztów są przede wszystkim takie koszty jak
magazynowania, transportu, przygotowania i realizacji zamówień,
pakowania, organizacji i zarządzania przepływów towarów i
informacji oraz koszty związane ze świadczeniem usług na rzecz
odbiorców
Lean
Management - koncepcja
zintegrowanego zarządzania, zorientowanego na optymalizację
struktury i efektów ekonomiczno-rynkowych w całym łańcuchu
(systemie) tworzenia wartości. Stanowi wyraz konceptualizacji
japońskiej metody zarządzania i organizacji przez amerykańskich
specjalistów zarządzania, został on rozpisany, w sensie
teoretycznym, koncepcyjnym jako opcja zarządzania, a nie tylko
wytwarzania przez specjalistów amerykańskich. Ogólną zasadą
koncepcji Lean Management jest zintegrowana całościowa orientacja,
która rozciąga się na cały majątek tworzenia wartości. Istotnym
celem i komponentem tej koncepcji jest redukcja kompleksowości, tzn.
uproszczenie wszystkich procesów i przebiegów w celu uniknięcia
błędów i marnotrawstwa lub sytuacji niewykorzystanych możliwości.
Realizacja tego zadania ujawnia się też w konstrukcji produktów,
zmianie sposobu techniki wytwarzania, organizacji pracy, jak i
również w całym uproszczeniu hierarchii struktur w
przedsiębiorstwie
LOGISTYCZNA
ORIENTACJA W ZARZĄDZANIU OPERACYJNYM - Sterowanie
potencjałem tworzenia wartości, przy uwzgl. zasad logistycznego
myślenia i działania. Zastosowanie i skoordynowanie podst.
determinant zasobów systemu tworzenia wartości, które umożliwiają
osiągnięcie pożądanych korzyści ekonomicznych. Istotne jest
osiągnięcie wymiernej wartości zrealizowanego obrotu w
odniesieniu do skumulowanych całkowitych kosztów tworzenia i
transformacji wspomnianej wartości, jak również realizacji odp.
poziomu usług log.
LOGISTYCZNIE
ZORIENTOWANE ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE - Rozbudowa
i wzbogacanie realnych przesłanek i elementów struktury
istniejącego, jak również budowa nowego, logistycznego potencjału
przyszłych efektów, w rozumieniu logistycznie zorientowanych
zdolności sprawnego działania całego systemu przeds. Podstawą
strategicznej orientacji i efektów
stanowią długofalowe korzyści log. uzyskiwane przez nabywców,
efekty osiągane przez przeds. oraz efektywna i sprawna realizacja
procesu tworzenia oraz transformacji wartości w przeds.
Logistyka
- (B.)
Zintegrowany system kierowania, organizowania i kontrolowania
procesów fizycznego obiegu towarów (surowców, materiałów,
pro-duktów) i ich informacyjnych uwarunkowań w aspekcie
optymalizacji realizowanych celów. (J.
Weber) - To koncepcja
zarządzania procesami i potencjałem dla skoordynowanej realizacji
przepływów towarowych oraz przyporządkowanych im przepływów
informacyjnych w skali przedsiębiorstwa i całego łańcucha
logistycznego. Zorientowana na przepływy dóbr koordynacja obejmuje
w szczególności koordynację między dostawcami, sferami
przedsiębiorstw i nabywcami jak również koordynacją w
płaszczyźnie podsystemów planowania, sterowania, realizacji i
kontroli.
LOGISTYKA
- wywodzi się od
greckich słów „logikos” i „logistikos”- kalkulacja, sztuka
obliczania i oceny 1) Zintegrowany system kierowania, organizowania i
kontrolowania procesów fizycznego obiegu towarów i ich
informacyjnych uwarunkowań w aspekcie optymalizacji realizowanych
celów; 2) koncepcja zarządzania procesami i potencjałem dla
skoordynowanej realizacji przepływów towarowych oraz
przyporządkowanych im przepływów informacyjnych w skali przeds. i
całego łancucha log. ( Kummer Weber); 3) Jako przekrojowa
przenikająca i wiążąca całą strukturę funkcja przeds.
zabezpiecza poziome powiazania funkcjonalne organizacyjne
uzupełniajace i wspomagajace zarazem zasady i rozwiazania w zakresie
struktury i organizacji pionowej przeds.; 4) Jest systemem którego
zastosowanie i efektywne oddziaływanie wymusza niejako od podstaw
zmianę i reorganizacje istniejących struktur przeds.; 5)
kompleksowy i zintegrowany system planowania , organizowania i
kontroli procesów fizycznego obiegu towarów i ich informacji w
aspekcie optymalizacji działań i celów całego przedsiebiorstwa.;
6) stanowi potencjał i instrument marketingu wspomagający w sposób
długofalowy przedsięwzięcia i komponenty strategii rynkowej
przeds. , determinującej jej skuteczność.
LOGISTYKA
(w ujęciu funkcjonalo-strateg) - Koncepcja
zarządzania procesami i potencjałem dla skoordynowanej realizacji
przepływów towarowych w skali przeds. i całego ukł. log. oraz
przyporządkowanych im przepływom informacyjnym; (w
strukturalnym ujęciu organizacji przeds) (zintegrowana funkcja
logistyczna) - Funkcja
„poprzeczna” przenikająca podstawowe funkcje działalości. Może
rozciagać się poza granice przeds., integrując fizyczne i
informacyjno-regulacyjne aspekty w całym systemie przepływów
towarów; (w ujęciu
przedmiotowo-funkcjonalnym) - Obejmuje
zintegrowaną strukturę przepływów towarowych oraz sprzężonych z
nimi przepływów informacji; (w
ujęciu funkcjonalnym) - Wyodrębniony
kompleks funkcji w sensie określonego subsytemu w skali przeds. i
całego procesu gospodarowania i rynkowej działalności; (w
ujęciu instytucjonalnym) - organizacja
integracji log. działań; (traktowana
jako strategia funkcjonalna) - Strategia
log. rozciąga się na jej, różne funkcje i obszary funkcjonalne,
czyli ujawnia się w postaci cząstkowych strategii funkcjonalnych;
(traktowana jako strategia
systemowa) - Przyjęcie
systemowej orientacji na strategiczne kształtowanie łańcucha
tworzenia wartości w skali przeds.; (traktowana
jako strategia integrująca) - Zasady
log. myślenia i działania stanowią część składową ogólnej
strategii przeds; (w
sferze obrotu towarowego) - zintegrowany
system kształtowania, regulowania i kontroli procesów fizycznego
obiegu towarów oraz ich informacyjnych uwarunkowań, zmierzający
do osiągnięcia możliwie najkorzystniejszych relacji między
poziomem świadczonych w tej skali usług i obsługi odbiorców a
poziomem i strukturą kosztów z tym związanych; (jako
orientacja efektywnościowa) - Kompleksowa
analiza i kształtowanie poziomu i struktury kosztów, w której
centralną rolę odgrywa odp. poziom i jakość świadczonych usług.
Logistyka
jako koncepcja zintegrowanych przepływów towarów i informacji
- W
sensie przedmiotowo-funkcjonalnym obejmuje ona zintegrowaną
strukturę przepływów towarów oraz sprzężonych z nimi przepływów
informacji. W ramach wspomnianej struktury i układów przepływów
realizowane są w sposób celowy różnorodne funkcje i czynności o
charakterze ekonomicznym, technicznym i administracyjnym. Do
czynności związanych z towarami należą: transport,
magazynowanie, kompletowanie, pakowanie, sortowanie, czynności
obsługi nabywców itp. Sferę informacyjną wypełniają czynności
przygotowania i przekazywania zamówień oraz administracyjne
opracowanie, przygotowanie i uruchomienie przepływów towarów.
Wspomniany układ i jego elementy wymagają stałej koordynacji. Ta
funkcja koordynacyjna i zintegrowane podejście do wszystkich
elementów i procesów logistycznych stanowią o istocie nowoczesnej
koncepcji logistyki.
LOGISTYKA
MARKETINGOWA - I) zintegrowana
funkcja marketingowa zorientowana na realizację jego celów
wyrazająca się w racjonalnym kształtowaniu, kierowniu i
kontrolowaniufizycznych aspektów przepływusurowców oraz towarów
od producenta do sferu handlu a także przyporządkowanie im
przepływów informacji obejmuje to róznorodne współzależne
czynności które regulowane w procesie przepływów towar.
bezpośrednio wpływają na kształtowanie i realizację celów
market.Trzy wymiary : 1)
metodyczno- instrumentalna: planowania,
sterowania, kontroli proc. strumieni tow. i inform; 2)
funkcjonalna: komplet
funkcji w skali przeds. i całego procesu gosp. i rynk.;
3) instytucjonalny: wiąże
się z aspektem organizacyjnej integracji log. działalności. II)
integruje kształtowane
procesy planowania i sterowania oraz czynności operacyjne i
rozwija się jako instrument strategiczny. III)
stanowi swego rodzaju
wyraz sprzężenia i integracji dwóch koncepcji z jednej strony log.
jako przekrojowo zorientowanej koncepcji zarządzania , a z drugiej -
marketingu jako rynkowo zorientowanej koncepcji zarządzania w
przedsiębiorstwie. IV)
istotny strategiczny
instrument w procesie zdobywania przewagi konkurencyjnej na rynku.
logistyka
marketingowa -
wyraz sprzężenia i integracji dwóch koncepcji zarządzania, tj.
logistyki jako przekrojowo (w sensie „wiążącym”) zorientowanej
na przepływy koncepcji zarządzania, i marketingu jako rynkowo
zorientowanej koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem (zarządzania
marketingowego). Obie koncepcje spotykają się na najbardziej
wrażliwym miejscu jakim jest rynek, determinując strategie
konkurencji przedsiębiorstwa na rynku zbytu i zaopatrzenia.
Obejmuje: log. zaopatrzenia, log. produkcji, log. dystrybucji.
LOGISTYKA
MARKETINGOWA - Zintegrowana
funkcja marketingu , zorientowana na realizację jego celów ,
wyrażającą się w racjonalnym kształtowaniu , kierowaniu i
kontrolowaniu fizycznych aspektów przepływów surowców oraz
towarów od producenta do strefy handlu, a także przyporządkowanych
im przepływów informacyjnych.
logistyka
marketingowa (J.
Krulis-Randa)-
zintegrowana funkcja marketingu , zorientowana na realizację jego
celów, wyrażająca się w racjonalnym kształtowaniu, kierowaniu
kontrolowania fizycznych aspektów przepływu surowców (faza
zaopatrzenia) oraz towarów (faza zbytu) od producenta do sfery
handlu, a także przyporządkowanych im przepływów informacyjnych.
LOGISTYKA
MIX - Działania
synchronizujące i harmonizujące ze sobą poszczególne czynności
log.
Logistyka
Mix - proces
działań synchronizujących i harmonizujących ze sobą poszczególne
czynności logistyczne. Zintegrowany system podstawowych funkcji i
procesów logistycznych na poziomie operacyjnym: obsługa klienta
(nabywców), transport, magazynowanie, kształtowanie zapasów,
pakowanie, sortowanie, asortymentacja, itp.
Logistyka
w dystrybucji -
dziedzina wiedzy zajmująca się całokształtem czynności
potrzebnych do przemieszczania materiałów i surowców oraz towarów
od procesu produkcji, poprzez ogniwa obrotu towarowego, aż do
ostatecznego konsumenta, ujmująca je w zintegrowane systemy
planowania, kierowania, organizacji i kontrolowania procesów
fizycznych obiegu towarów i ich informacyjnych uwarunkowań, w
aspekcie optymalizacji realizowanych działań i celów.
Logistyka
w produkcji -
dziedzina wiedzy zajmująca się kształtowaniem optymalnych
strumieni materiałów i informacji zabezpieczających procesy w
skali przedsiębiorstwa oraz branży, a nawet w skali kraju,
koordynująca działalność produkcyjną, obejmującą operacje
przemieszczenia (transportu) i magazynowania w ujęciu systemów
kompleksowych.
logistyka
w sensie funkcjonalnym -
wyodrębniony kompleks funkcji w sensie określonego subsystemu w
skali przedsiębiorstwa i całego procesu gospodarowania i rynkowej
(marketingowej) działalności.
Logistyka
w sensie instytucjonalnym
- wiąże się z aspektem
organizacyjnej integracji logistycznych działań (czynności)
logistyka
w sensie metodyczno-instrumentalnym
- metoda i instrument
planowania , sterowania i kontroli procesów, strumieni towarowych i
informacyjnych.
ŁAŃCUCH
LOGISTYCZNY - Analiza i
kształtowanie problemów logistyki w sensie „ciągnionym” w
większej ilości współdziałających przedsiębiorstw.
Łańcuch
logistyczny -
zintegrowany system rozciągający się na poszczególne ogniwa
układu rynkowego: dostawcy, zaopatrzenie, produkcja, dystrybucja,
nabywcy.
Misja
logistyczna -
koncepcja bazująca na
identyfikacji grup nabywców i części rynku, które będą
obsługiwane przez serwis logistyczny o jednolitym standardzie.
Obejmuje ona wiele segmentów rynku.
POTENCJAŁ
KORZYŚCI ( osiąganych w sferze konkurencji ) - Tworzenie
przesłanek umożliwiających zróżnicowanie i zaoferowanie
tworzonych systemów wartości w sposób korzystniejszy od
konkurentów; ( jako
potencjał efektywności i sprawności procesu ) - Tworzenie
wartości, które urealniają się w zdolnościach i możliwościach
redukcji kosztów oraz wzrostu wydajności;
( oferowanych przez przeds.) - Realizacja
dodatkowych korzyści dla odbiorcy w postaci odpowiedniego poziomu i
jakości obsługi , elastyczności i szybkości dostaw.
POTENCJAŁY
EFEKTYWNOŚCI - Kompleksowa
struktura rzeczywistych i potencjalnych przesłanek kreownia i
realizacji efektów
PROCES
DZIAŁANIA SYSTEMOWEGO - Funkcjonalna
część składowa struktury syst. log. polegająca na wzajemnych
dostosowaniach oraz tworzeniu pożądanych uwarunkowań związków
między czynnościami log.(nakłady) i realizowanymi celami(efektami)
PRZEDSIĘBIORSTWO
- System zachowań w
którym elementy są powiązane prze procesy transformacji
RACJONALIZACJA
CAŁKOWITYCH KOSZTÓW LOGISTY - Analiza
i kształtowanie obejmujące wszystkie koszty powstające w procesie
fizycznego obiegu towarów, traktowane jako całość
charakteryzująca się określoną, elastyczną strukturą
RACJONALIZACJA
STRUKTURY KOSZTÓW - Jest
właściwa struktura między efektami a kosztami. Najbardziej
optymalne dostosowanie efektów do kosztów
STRATEGICZNA
ORIENTACJA LOGISTYKI - Może
znaleźć wyraz w długofalowym kreowaniu i kształtowaniu struktur
sieci log. i realizowania w tej sieci procesów transformacji
przepływów towarowych i inform. W drugim wypadku orientacja
strategiczna może ujawnić się w podejmowaniu decyzji które
określają i zabezpieczają istotna rolę log. w kontekście
zarządzających zmian na rynku traktując ją tym samym jako
strategiczny komponent instrumentu w działalności konkurencji
STRATEGICZNE
DECYZJE - Obejmują
kształtowanie zintegrowanych struktur log. w przeds. oraz określenie
odpowiedniej strategii log.- market.
STRATEGICZNE
DECYZJE (w sferze log. market.) - Mogą
dotyczyć dwóch istotnych obszarów działania tj. długofalowego
kreowania i kształtowania zintegrowania struktur sieci log. -
market. oraz ustalenia odpowiednich strategii log.- market. w drugim
wypadku orientacja strateg. ujawnia się w podejmowaniu decyzji ,
które określają istotna rolę log,. w kontekście zachodzących
zmian na rynku, traktując ją tym samym jako strategiczny komponent
działalności konkurencyjnej.
STRATEGICZNE
ZARZĄDZANIE LOGISTYCZNE - Proces
podejmowania decyzji i kształtowania systemu log. i całego przeds.
na przyszłe działania długofalowe i potencjalne efekty i korzyści.
STRATEGIE
LOGISTYCZNE - Są one
osadzone i mieszczą się w obszarze działania trzech podstawowych
komponentów, tj. produkt- rynek- proces, bedących obszarami
podejmowania podstawowych decyzji strategicznych..
STRUKTURA
LOGISTYCZNEGO POTENCJAŁU EFEKTÓW (potencjał [pierwszego rodzaju) -
Logistycznie zorientowane
rzeczywiste zasoby wiedzy , kompetencji i innowacji w przeds.,
tworzące bezpośrednią bazę dla operacyjnych procesów i podstaw
tworzenia wartości; (potencjal
drugiego rodzaju) - zorientowanie
na wspomaganie rozwoju i rozbudowy, jak również efektywne
wykorzystanie potencjału pierwszego rodzaju.
SYSTEM
EFEKTYWNOŚCI - Mechanizm
kreowania efektywności, wykorzystanie efektów i nakładów oraz
ich wykorzystanie.
System
logistyczny -
zbiór elementów logistycznych, których powiązania konkretyzują
się poprzez procesy transformacji (w sensie czasowo-przestrzennym,
ilościowym i jakościowym w sferze przepływów towarów i
informacji).
SYSTEM
LOGISTYKI - Zbiór
elementów log. których powiązania konkretyzują się poprzez
transformacji. Między tymi elementami zachodzą ścisłe
skonkretyzowane w sensie organ. powiązania. Oznacza to, że w
praktyce struktury systemowe konstytuują tylko te procesy log. które
są przyporządkowane w sposób systematycznych rozwiązań
organizacyjnych. Koncentruje się na zarządzaniu i kontroli zapasów
, stanowiących ogniwo wiążące działalność produkcyjną przeds.
z zapotrzebowaniem odbiorców na towary.
SYSTEM
TWORZENIA WRATOŚCI - Podstawowe
zorientowane na osiągnięcie wartości i korzyści
ekonomiczno-rynkowych - materialne i log. procesy transformacji.
TQC
- stanowi rozszerzenie
sterowania i kontroli procesów tworzenia jakości na wszystkie
czynności związane z produktem. Oznacza to, że jakość jest nie
tylko rezultatem procesu produkcji lecz jest określana przez
wszystkie procesy zintegrowane w przedsiębiorstwie w ramach i na
rzecz tworzenia i dostarczania gatunku. Koncepcja TQM w odróżnieniu
od TQC wykracza poza funkcje sterowania i kontroli jakości
uwzględniając także takie punkty jak np. polityka
przedsiębiorstwa, organizacja, kierowanie personelem oraz stworzenie
warunków do rozwoju zarządzania i rozwoju przedsiębiorstwa.
TQM
- Logistyka a Zarządzanie
Jakością Totalną, albo Zarządzanie Jakością Kompleksową, albo
Zarządzanie Kompleksowe Jakością. Koncepcja konstruowania jakości
pod pojęciem TQM w ramach, której jakość traktowana jest jako
integralny element polityki przedsiębiorstwa a jej kształtowanie
znajduje się w ramach zadań każdego kierownika. Istotną cechą
koncepcji TQM jest kompleksowa orientacja jakościowa na klientów.
TRANSFORMACJA
LOG. JAKO ZINTEGROWANY SYSTEM - Są
to podst. procesy transformacyjne determinujące określone cele i
zad. log. w sensie czasowo-przestrzennym, ilościowym i jakościowym
w sferze przepływów towarów i informacji.
Trójwymiarowy
efekt strategiczny -skupia
on: 1. wartości i korzyści osiągane przez nabywcę, 2. efektywny i
sprawny proces tworzenia i transformacji wartości, 3. korzyści
przedsiębiorstwa z tytułu przewagi konkurencyjnej na rynku. Stanowi
orientację, przy pomocy której można formułować i realizować
skuteczną strategię przedsiębiorstwa. T.e.s. pozwala w odniesieniu
do logistyki zidentyfikować możliwe potencjały efektów.
Trójwymiarowy
efekt strategiczny -
podstawę strategicznej orientacji logistyki oraz strategicznych
efektów stanowią długofalowe korzyści uzyskane przez odbiorców
(partnerów przedsiębiorstwa w łańcuchu logistycznym), długofalowe
efekty osiągane przez przedsiębiorstwo w działalności
konkurencyjnej na rynku (w postaci przewagi konkurencyjnej) oraz
efektywna i sprawna realizacja procesu tworzenia i transformacji
wartości w przedsiębiorstwie.
ZARZĄDZANIE
MARKETINGOWE - Jest to
marketing jako rynkowo zorientowana koncepcja zarządzania przeds.
Całość zagadnień merytorycznych wiążących się z wyznaczaniem
celów rynkowych przeds. oraz sposobami ich realizacji.
ZARZĄDZANIE
NA SZCZEBLU NORMATYWNYM - Zabezpieczenie
zdolności przetrwania i rozwoju przeds., w warunkach nasilającej
się konkurencji.
ZARZĄDZANIE
NA SZCZEBLU OPERACYJNYM - realizacja
i kontrola podejmowanych działań oraz czynności w przeds. Podst.
kryteriami są: potencjał finansowy i efektywność ekonomiczna
podejmowanych działań. Zadaniem
jest odp. zabezpieczenie
bieżących zdolności ekonom., wykorzystanie istniejącego
potencjału tworzenia wartości
ZARZĄDZANIE
NA SZCZEBLU STRATEGICZNYM - Tworzenie
i rozwój potencjału tworzenia wartości, w celu zabezpieczenia
możliwości długofalowego wzrostu efektów. Tworzenie potencjału
przyszłych efektów i korzyści. Zadaniem
jest rozpoznanie, tworzenie i zabezpieczenie odp. realnych przesłanek
przeds. umożliwiających realizację celów strategicznych.
Zarządzanie
normatywne -
zorientowane na kryterium zabezpieczenia zdolności przetrwania i
rozwoju przedsiębiorstwa, w warunkach nasilających się
konkurencji.
Zarządzanie
operacyjne -
zorientowane jest na
realizację i kontrolę podejmowanych działań oraz czynności w
przedsiębiorstwie. Zadaniem z.o. jest odpowiednie zabezpieczenie
bieżących zdolności finansowych oraz możliwie najkorzystniejsze,
w sensie ekonomicznym, wykorzystanie istniejącego potencjału
tworzenia wartości (efektów).
Zarządzanie
strategiczne -
orientacja na tworzenie
potencjału przyszłych efektów i korzyści. Zadaniem z.s. jest
rozpoznanie, tworzenie i zabezpieczenie w sensie dyspozycyjności w
aspekcie długo- i średnio-terminowym, odpowiednich realnych
przesłanek w przedsiębiorstwie, umożliwiających realizację celów
strategicznych.
ZARZĄDZANIE
STRATEGICZNE - Orientuje
proces podejmowania decyzji i kształtowania systemu log. i całego
przeds. na przyszłe działania długofalowe i potencjalne efekty
Zarządzanie
zintegrowane -
całościowa koncepcja,
obejmująca sprzężone procesy zarządzania na wszystkich szczeblach
jego struktury, tj. na szczeblu zarządzania operacyjnego,
strategicznego i normatywnego. Zarządzanie na poszczególnych
szczeblach różni się z uwagi na strukturę funkcji (zadań),
stopień kompleksowości, jak również kryteria zarządzania.
ZARZĄDZANIE
ZINTEGROWANE - koncepcja
obejmująca sprzężone procesy zarządzania na wszystkich szczeblach
jego struktury(szczebli zarządzania operacyjnego, strategicznego i
normatywnego)
ZINTEGROWANE
STRUKTURY LOG. - Mają
one charakter dynamiczny. Zwiększa to zdolność dostosowania się
przeds. do zmian na rynku oraz zmian w zakresie ekonomicznych,
organizacyjnych, technicznych warunków gospodarowania.
ZINTEGROWANE
ZARZĄDZANIE OPARTE NA ORIENTACJI LOGISTYCZNEJ - uwzględnienie
tradycyjnych celów i kryteriów, oraz kryteriów bazujących na
zasadach i walorach logistycznie zorientowanego myślenia i
działania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz