controlling
Controlling - słowo, które w ostanich kilku latach w Polsce
zrobiło sporą karierę. Wbrew pozorom skojarzeniowym wywodzi się od angielskiego
słowa "control", które oznacza sterowanie, a nie kontrolę
("controller" = regulator), chociaż sterowanie bez sprzężenia
zwrotnego (czyli formy kontroli) nie ma większego sensu.
Na pytanie czym jest controlling łatwiej odpowiedzieć przez negację: czym nie jest komórka controllingu w przedsiębiorstwie?
·
Komórka
Controllingu nie jest Komórką Planowania,
chociaż zajmuje się planami finansowymi przedsiębiorstwa
chociaż zajmuje się planami finansowymi przedsiębiorstwa
·
Komórka
Controllingu nie jest Komórką Analiz Finansowych,
chociaż zajmuje się tworzeniem analiz finansowych przedsiębiorstwa
chociaż zajmuje się tworzeniem analiz finansowych przedsiębiorstwa
·
Komórka
Controllingu nie jest Komórką Kontroli,
chociaż zajmuje się kontrolą wydatków w ramach przyjętego planu
chociaż zajmuje się kontrolą wydatków w ramach przyjętego planu
·
Komórka
Controllingu nie jest Komórką Księgowości,
chociaż bardzo blisko z nią współpracuje
chociaż bardzo blisko z nią współpracuje
·
Komórka
Controllingu nie jest Komórką Kosztów,
chociaż analiza kosztów jest podstawową informacją dla jej funkcjonowania
chociaż analiza kosztów jest podstawową informacją dla jej funkcjonowania
W takim razie dlaczego w przedsiębiorstwie tworzy się komórkę
controllingu?
To proste - bo właśnie jest taka moda.... :=) (no dobrze to był żart),
a na poważnie komórka controllingu w przedsiębiorstwie ma za zadanie:
współuczestniczyć w wyznaczaniu celów przez Zarząd przedsiębiorstwa i koordynować działania wewnątrz przedsiębiorstwa tak, aby umożliwić osiągnięcie wyznaczonych celów.
Pojawiło się tu ważne stwierdzenie współuczestniczenie w wyznaczaniu celów . Oznacza to, że controller jest równorzędnym partnerem Zarządu w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem - określenie celów działania przedsiębiorstwa i koordynacja działań zmierzających do ich osiągnięcia jest możliwa tylko wtedy, gdy są to cele wspólne.
Oczywiście, ktoś mógłby stwierdzić, że wystarczy jak Zarząd określi cele a controlling będzie koordynował działania. Z praktyki jednak wynika, że jeżeli zespół nie identyfikuje się z wyznaczonymi celami (a trudno mu się identyfikować, jeżeli nie brał udziału w ich wyznaczaniu) to raczej nie należy liczyć na zaangażowanie w ich realizacji.
To proste - bo właśnie jest taka moda.... :=) (no dobrze to był żart),
a na poważnie komórka controllingu w przedsiębiorstwie ma za zadanie:
współuczestniczyć w wyznaczaniu celów przez Zarząd przedsiębiorstwa i koordynować działania wewnątrz przedsiębiorstwa tak, aby umożliwić osiągnięcie wyznaczonych celów.
Pojawiło się tu ważne stwierdzenie współuczestniczenie w wyznaczaniu celów . Oznacza to, że controller jest równorzędnym partnerem Zarządu w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem - określenie celów działania przedsiębiorstwa i koordynacja działań zmierzających do ich osiągnięcia jest możliwa tylko wtedy, gdy są to cele wspólne.
Oczywiście, ktoś mógłby stwierdzić, że wystarczy jak Zarząd określi cele a controlling będzie koordynował działania. Z praktyki jednak wynika, że jeżeli zespół nie identyfikuje się z wyznaczonymi celami (a trudno mu się identyfikować, jeżeli nie brał udziału w ich wyznaczaniu) to raczej nie należy liczyć na zaangażowanie w ich realizacji.
Controlling jest
jedyną logiczną i spójną odpowiedzią na procesy obecnie zachodzące w firmie jak
i w otoczeniu ekonomicznym przedsiębiorstwa. Konkurencyjność rynku nasila się,
a złożoność problemów z jakimi stykają się przedsiębiorstwa wymusza stwarzanie
odpowiednich narzędzi, które zapewnią skuteczne nawigowanie firmą w morzu
informacji, zależności, uwarunkowań.
Jakie były początki?
W latach 90-tych
nastąpił boom – powstawały nowe firmy mające na celu szybkie osiągnięcie
zysku. Należało mieć tylko ideę i ją realizować – istniało zarządzanie
autokratyczne, menedżer podejmował decyzje najczęściej jednoosobowo, gdyż ilość
aspektów, które brał pod uwagę była ograniczona. Horyzont planowania był
skrócony- istniało planowanie z dnia na dzień. Firmy nastawione były głównie na
przetrwanie i maksymalizację zysku. Było to podejście bardzo krótkowzroczne.
Chaos w otoczeniu polityczno-prawno-ekonomicznym nie pozwalał na przewidywanie
w dłuższej perspektywie czasowej. Stąd potrzeba wdrażania wysoko
wyspecjalizowanych systemów wspierających proces podejmowania decyzji praktycznie nie istniała.
Wraz z upływem
czasu, realia ulegały zmianie. Firmy zaczęły stopniowo wprowadzać systemy
wspierające zarządzanie, które w rzeczywistości ograniczały się do czystej
ewidencji działalności przedsiębiorstwa, tzn. do systemów finansowo-księgowych,
fakturowania. Taki ograniczony zakres funkcji systemów w zupełności wystarczał
.
Proces ewolucji
systemów wspierających zarządzanie nadal trwał- nie w oderwaniu od otoczenia
rynkowego, ale jako odpowiedź na kolejne zmiany. Palącym problemem stała się
nie tylko konieczność intensywnego zabiegania o klientów, zdobywania nowych
rynków, ale również konieczność obniżania kosztów na każdym szczeblu
działalności firmy, identyfikacji centrów powstawania kosztów i zysków. To z
kolei w konsekwencji oznacza pracę z coraz większą ilością danych i informacji.
A to jest początek naszych czasów- specyfiki obecnie działających
przedsiębiorstw.
Przedsiębiorstwo dzisiaj
Należy zadać sobie
pytanie jakie narzędzie będzie najodpowiedniejsze i najskuteczniejsze dla
zapewnienia firmie przetrwania i ciągłego rozwoju w kolejnym stuleciu?
Zaczęto poszukiwać nowych metod i rozwiązań. Wzorowano się
na przedsiębiorstwach zagranicznych, traktując ich jako ekspertów odnoszących
sukcesy. Szukano gotowej recepty na nową sytuację. Co te przedsiębiorstwa mogły
zaoferować? Nowe metody zarządzania. Jedną z takich metod jest controlling.
Pojęcie controllingu nie jest już obce polskim menedżerom, jednak czy w pełni
dobrze rozumiane? Często controlling jest utożsamiany z kontrolą, pilnowaniem
sprawdzaniem – i nie jest to błędem, ale dużą nieścisłością, ponieważ
controlling pełni przede wszystkim funkcję doradczą, tzn. opiniuje lub wskazuje
możliwie kierunki działań pozostawiając podejmowanie decyzji menedżerom, co
sprawia, że zarządzanie staje się bardziej skuteczne. Zaś funkcje kontroli
sprowadzają się do porównywania stanu faktycznego z zamierzeniami i umożliwiają
analizę ewentualnie popełnionych błędów. Istotą controllingu jest m.in.
śledzenie i weryfikacja na bieżąco wszelkich poczynań firmy.
Ta wieloaspektowość controllingu nasuwa pytanie:
Czy istnieje
skuteczny controlling bez rozwiązania informatycznego?
Przyjęto tezę,
że skuteczne wprowadzenie controllingu merytorycznego nie jest możliwe bez wsparcia ze strony rozwiązań
informatycznych.
Składają się na to
liczne czynniki:
Ciągle
narastająca liczba danych – dane zaczynają przerastać pracowników i
menedżerów. Nie można zaakceptować takiej sytuacji bez prób przeciwdziałania.
Dane nie są informacjami, nie niosą ze sobą żadnej wartości, dopóki nie przejdą
przez proces przetwarzania, selekcji, filtrowania, katalogowania, przeglądu w
przekroju czasowym. Konieczne jest wydobycie z nich informacji.
Ciągle narastająca
liczba informacji – informacje prezentując znacznie większą wartość w
porównaniu z suchymi danymi, nie są jednak wciąż wystarczające- pojawia się
konieczność zarządzania nimi po to, by nadal zapewnić sobie trafność podejmowanych
decyzji. Sprawne zarządzanie informacjami jest możliwe tylko i wyłącznie przy
udziale rozwiązań informatycznych.
Konieczność posiadania
wglądu w sytuację firmy z różnych perspektyw – controlling wsparty
informatyką pozwala na bieżące zarządzanie informacjami z różnych działów:
Wspiera controlling m.in. marketingowy, finansowy, personalny, sprzedażowy.
Presja konkurencji
– konkurencja zaostrza się i rozwiązania informatyczne koncentrujące się tylko
na jednym aspekcie działalności firmy nie są wystarczające. Potrzebna jest
dogłębna analiza przedsiębiorstwa w różnych układach i przekrojach
Konieczność podejmowania
decyzji na czas przy zachowaniu pewności o ich trafności - w jaki sposób można szybko podjąć decyzje,
która związana jest z koniecznością brania pod uwagę bardzo wielu czynników z
różnych obszarów firmy? Tylko przy użyciu narzędzia informatycznego.
„Konieczność bycia
ekspertem we wszystkim” – istnieje konieczność posiadania wiedzy
eksperckiej. Jak to jest możliwe – jak wymagać od pracowników średniego i
niższego szczebla myślenia kompleksowego? Rzeczywiście, w tym miejscu sprawdza
się tylko ekspercki system informatyczny jako przyjazne narzędzie komputerowe,
z którego należy raczej korzystać, a nie starać się jemu dorównać.
Problem
„zagubienia” – co wybrać, jakie kryteria stosować przy ustalaniu strategii,
przy podejmowaniu decyzji? Zagubienie w morzu tych pytań jest skutecznie
redukowane dzięki systemom controllingu wspieranego rozwiązaniem
informatycznym, które ma gotowe aplikacje, gotową metodologię systematyzującą
te zagadnienia.
Powyższe argumenty
jasno dowodzą, że skuteczne wdrożenie controllingu merytorycznego nie może
istnieć bez wsparcia ze strony narzędzi informatycznych.
Wybór odpowiedniego narzędzia informatycznego
wspierającego controlling
A jest w czym
wybierać. Począwszy od narzędzi typu arkusz kalkulacyjny, poprzez systemy
oparte na relacyjnych bazach danych, specjalizowane gotowe rozwiązania, aż do
tak popularnych ostatnio hurtowni danych. Każde z wymienionych rozwiązań ma
swoje wady i zalety. Można oczywiście używać wielu narzędzi, wtedy jednak
pojawia się problem odpowiedniej współpracy i synchronizacji.
Zanim zdecydujemy
się na wybór systemu informatycznego wspierającego controlling należy przeprowadzić
analizę potrzeb i oczekiwań firmy w następujących obszarach:
złożoność
systemu budżetowania
·
złożoność
organizacji wdrażającej - a w
szczególności:
o
złożoność
struktury organizacyjnej i rozproszenie terytorialne
o
dywersyfikacja
produktów i usług
o
złożoność
konstrukcyjna i technologiczna produktów
·
zakres
realizowanego projektu – stworzenie i objęcie odpowiednio podzielonych centrów
kosztów i zysków
obszary
wymagające wspomagania informatycznego
·
źródła
danych – zbieranie i przetwarzanie danych z systemów wspomagających
poszczególne obszary funkcjonalne (logistyka, sprzedaż, marketing itd.)
·
planowanie
– tworzenie budżetów
·
uzgadnianie
i konsolidacja budżetów
·
sprawozdawczość
i wielowymiarowa analiza danych

Kolejnym ważnym
pytaniem i jakże oczywistym zarazem jest pytanie o kapitał jaki chcemy
przeznaczyć na wdrożenie systemu. Wdrożenie to inwestycja. Jak każda inwestycja
przynosi zwrot nakładów, musi być jednak ku temu dobrze zaplanowana. Kompromis,
optimum jakiego szukamy dotyczy najczęściej trzech czynników: kosztów, czasu
wdrożenie (rozumianego także jako okres zwrotu z inwestycji) oraz jakości.
Zależności między tymi czynnikami trafnie zdaje się oddawać następujący
rysunek:
Gdy znane są już
uwarunkowania, możliwości i potrzeby firmy szukamy właściwego rozwiązania.
Odrywając się nieco od konkretnych płaszczyzn technologicznych można wymienić zestaw
uniwersalnych kryteriów jakie powinien spełniać system wspomagający
controlling:
Strona techniczna
oprogramowania:
·
integracja
oprogramowania z środowiskiem informatycznym firmy
·
automatyczny
import, zasilanie danymi z istniejących systemów transakcyjnych (sprzedaż,
logistyka, produkcja, księgowość)
·
centralne
gromadzenie danych
·
możliwości
zmian, skalowania i dopasowania aplikacji
·
szybki
dostęp do informacji
·
przejrzysty
i czytelny interfejs użytkownika umożliwiający łatwą wizualizację danych
·
wyciąganie
tylko istotnych danych
Merytoryczne
zagadnienia controllingu:
·
planowanie
danych – budowanie budżetów
·
wielowymiarowa
analiza danych (czas, produkty, jednostki organizacyjne, regiony sprzedaży,
grupy klientów itd.)
·
tworzenie
wskaźników
·
analiza
odchyleń od zadanych wartości (system alertów)
·
raportowanie
·
zebranie
istotnych informacji o firmie w jednym miejscu – pulpit managera
Wdrożenie systemu informatycznego
Dobrze wybrany
system trzeba jeszcze dobrze wdrożyć. Wdrożyć czyli uruchomić w konkretnych
warunkach w jakich odbywają się procesy biznesowe naszej firmy. Wdrożenie
powinno przebiegać według ustalonych i sprawdzonych zasad i procedur – tzw.
metodologii wdrożenia. W zależności od specyfiki organizacji wdrażającej,
charakterystyki i wymagań wdrażanego systemu można zastosować różne warianty
procedur. Istnieją jednak pewne ogólne i zawsze obowiązujące reguły rządzące procesem dobrego wdrożenia:
·
sformułowanie
jasnych wymagań i oczekiwań kierownictwa na tle harmonogramu wdrożenia
·
wyznaczenie
zespołu ludzi odpowiedzialnych za wdrożenie, określenie kompetencji i uprawnień
·
odpowiednia
polityka informacyjna (ewentualne wprowadzenie systemów motywacyjnych) wśród
pracowników firmy
·
planowanie
niezbędnych zmian funkcjonalnych w istniejących i realizowanych procesach,
strukturach (prosty przykład: odpowiednio dostosowany plan kont)
·
bieżące
śledzenie i raportowanie przebiegu wdrożenia
·
panele
konsultacyjne wdrożeniowców i kierowników odpowiednich działów objętych
wdrożeniem
·
szkolenie
użytkowników
·
opieka
i konsultacje powdrożeniowe
Wybór i wdrożenie
odpowiedniego systemu informatycznego wspomagającego controlling jest z jednej
strony zadaniem trudnym i złożonym, z drugiej natomiast przynosi wiele
korzyści. Warto więc wcześniej zastanowić się nad aspektami związanymi z
wprowadzeniem takiego systemu w przedsiębiorstwie.
Istota, cele i funkcje controllingu jako
podsystemu zarządzania przedsiębiorstwem.
W obecnych czasach prowadzenie działalności wiąże się z coraz
większymi zagrożeniami i ograniczeniami. Gospodarka wolnorynkowa jest bardzo
dynamiczna i szybko zmieniają się warunki zewnętrzne. Szczególnie dynamicznie
kształtują się relacje produkt-rynek. W takich warunkach przedsiębiorstwa chcąc
się utrzymać na rynku, muszą zrezygnować ze strategii zachowawczej (pasywnej) i
rozwijać się. Powinny one umieć dostrzec we wszystkich zagrożeniach, szanse
swojego rozwoju poprzez zdobycie
umiejętności długofalowego przewidywania i dostosowywania się do zmiennych
warunków funkcjonowania. W tej sytuacji istotnym staje się planowanie
strategiczne, zdolność wychwytywania słabych sygnałów o przyszłych trendach,
wykorzystanie każdej szansy dla swojej
firmy oraz zdolność elastycznego dostosowywania się do reguł panujących na
rynku.
Przedsiębiorstwa dziś funkcjonujące
mają do dyspozycji wiele dróg działania aby czynić swą działalność efektywną.
Jedną z nowocześniejszych metod zarządzania umożliwiającą szybkie reagowanie na
zmiany otoczenia i antycypacje jest realizowana od ponad stu lat w praktyce
przedsiębiorstw amerykańskich – koncepcja controllingu.
Pojęcie tzw. controllera pojawiło się
po raz pierwszy w 1880 roku i do jego obowiązków należało zajmowanie się
sprawami finansowymi przedsiębiorstwa. W Europie controlling pojawił się po raz
pierwszy w 50-tych latach w spółkach-córkach koncernów amerykańskich.
Wprowadzenie zasad gospodarki rynkowej oraz dopuszczenie na rynek polski
zachodnich inwestorów (wdrażających oprócz nowoczesnych technologii, nowe formy
zarządzania) stworzyło szanse zastosowania rozwiązań controllingowych również w
polskich podmiotach gospodarczych.
Z języka angielskiego controling jest
tłumaczony i wiązany z kontrolowaniem. Zakres pojęciowy jest jednak znacznie
szerszy i obejmuje również m. in. sterowanie, regulowanie, nadzór, prowadzenie
itd. Pojęcie controllingu nie doczekało się jednolitego, polskiego określenia.
Controlling określany jest jako
ponad funkcyjny instrument zarządzania przedsiębiorstwem, będący procesem
zorientowanym na wynik przedsiębiorstwa, realizowanym przez planowanie,
kontrolę i sprawozdawczość. Jednocześnie podkreśla się, iż działania
controllingowe mają za zadanie wspieranie kierownictwa przedsiębiorstwa przy
podejmowaniu decyzji. Controlling oznacza więc doradzanie wszystkim komórkom
decyzyjnym przedsiębiorstwa oraz koordynowanie celów, decyzji i działań;
zapewnia równowagę celów poszczególnych działów przedsiębiorstwa, z zachowaniem
współzależności między nimi. Przyczynia się też do kształtowania u każdego
decydenta poczucia współodpowiedzialności za wynik ogólny przedsiębiorstwa –
ekonomiczny i rzeczowy
Według innych autorów controlling to
system wykorzystujący gamę znanych i stosowanych instrumentów i technik
zarządzania tj. zarządzanie przez wyniki oraz przez cele, rachunkowość
zarządcza, techniki budżetowania. W ramach controllingu te wszystkie narzędzia
zostają skoordynowane i wspólnie przyczyniają się do osiągnięcia wytyczonych
celów. Można wówczas powiedzieć, że controlling staje się skutecznym
instrumentem sterowania i kontroli oraz stymulowania poszczególnych podsystemów
przedsiębiorstwa do samodzielnego i permanentnego zwiększania swojej
efektywności. Zajmuje się również koordynacją procesów planowania, kierowania i
kontroli oraz zasilaniem w informacje. Jest to więc sterowanie działalnością
przedsiębiorstwa zorientowane na wyznaczone cele.
Controlling należy traktować w
kategoriach podsystemu zarządzania, którego naczelnym zadaniem jest wspomaganie
tradycyjnych funkcji zarządzania (planowania, organizowania, kontroli,
motywowania). Spełnia więc on tzw. funkcję poprzeczną zarządzania przedsiębiorstwem,
podobnie jak zarządzanie kadrami i jakością. W ten sposób przyczynia się do
harmonizacji planów i koordynacji decyzji
wszystkich obszarów funkcjonalnych i wszystkich szczebli decyzyjnych
według jednolitego systemu celów.
Współudział controllingu w realizowaniu
generalnych zamierzeń przedsiębiorstwa dokonuje się poprzez koncentrację na
zasadniczych celach w ujęciu wartościowym, oraz w drodze optymalizacji wyniku
(przez maksymalizację wartości kapitałowej bądź zysku), ze zwróceniem uwagi na
zapewnienie płynności finansowej. Jednocześnie cele rzeczowe oraz socjalne
podlegają controllingowej koordynacji z punktu widzenia wyniku oraz płynności
finansowej .Głównym zadaniem controllingu staje się przy tym informacyjne
zabezpieczenie zorientowanego na wynik planowania, sterowania i nadzoru nad
całokształtem zachowań przedsiębiorstwa, połączonych funkcją koordynacyjną i
integracyjną.
Wśród kryteriów klasyfikacji typów
controllingu na wyróżnienie zasługują dwa podstawowe: kryterium funkcjonalne i
kryterium szczebla zarządzania.
Według kryterium funkcjonalności
wyróżniamy controlling odnoszący się do:
·
logistyki,
·
produkcji,
·
marketingu,
·
personelu,
·
kosztów finansowych.
Z kolei według kryterium szczebla zarządzania dzielimy controlling
na:
·
operatywny,
·
strategiczny.
Różne szczeble zarządzania, do których odnoszą się wymienione
rodzaje controllingu sprawiają, iż różnorodnie postrzegane są także
przypisywane im cele, orientacje, charakter i przedmiot zadań oraz horyzont
czasowy. Elementy charakterystyczne dla obu typów controllingu przedstawia
tabela
Cechy charakterystyczne controllingu
strategicznego i operatywnego.
Typ
|
Controlling strategiczny
|
Controlling operatywny
|
|
Cele
|
Zabezpieczenie
zdolności i rozwoju przedsiębiorstwa w długoterminowej perspektywie
|
Bieżąca rentowność,
płynność i efektywność
|
|
Orientacja
|
Otoczenie
przedsiębiorstwa (szczególnie w kontekście dopasowania się do jego zmian)
|
Wnętrze
przedsiębiorstwa (szczególnie w
kontekście koordynacji procesów wewnętrznych)
|
|
Charakter
zadań
|
Głównie jakościowy (słaba
strukturyzacja)
|
Głównie ilościowy
(zadania wymierne)
|
|
Przedmiot
zadań
|
Określenie szans i
zagrożeń generowanych przez otoczenie w konfrontacji z identyfikacją słabych
i mocnych stron przedsiębiorstwa
|
Identyfikacja i
weryfikacja wielkości w układach: koszty-wyniki, nakłady-dochody,
wypływy-wydatki
|
|
Horyzont
czasowy
|
Długookresowy
|
Krótko i
średniookresowy
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz