ZARZĄDZANIE KADRAMI
Jest to jeden ze sposobów
realizacji funkcji personalnych zarządzania. Została wyodrębniona przez
zastosowanie kryterium przedmiotu oddziaływania. Przedmiotem tym są pracownicy
a szczególnie kadra menedżerska.
Zadania funkcji personalnych:
ª
pozyskanie odpowiednich pracowników
ª
rozwijanie ich umiejętności
ª
utrzymanie najlepszych pracowników
Modele realizacji funkcji
personalnych:
1. model tradycyjny – naukowa
organizacja pracy
à
podział pracy
à
nacisk na wyniki ilościowe
à
wprowadzenie rozbudowanego systemu kontroli
pracowników
à
motywowanie przez bodźce finansowe
à
nacisk na dyscyplinę w środowisku pracy
2. model stosunków
międzyludzkich – nurt behawioralny
à
nacisk na zaspokojenie potrzeb w procesie pracy
· przynależności
· uznania
à
rozbudowany system motywowania pozafinansowego
à
nacisk na dialog między kadrą zarządzającą a
personelem
à
różnorodne formy udziału pracowników w procesie
decyzyjnym
à
system samooceny pracowników
3. model zasobów ludzkich
(rozwoju zasobów)
à
rozwój kreatywności pracowników w procesie
pracy
à
wzrost odpowiedzialności pracowników za
wykonywanie zadanie
à
łączy się rozwój organizacji z rozwojem
zatrudnionych pracowników
Trendy :
a)
biurokratyzacja zarządzania zasobami ludzkimi ,
sposoby administrowania dokumentacją personalną
b)
instytucjonalizacja – centralizacja i
specjalizacja zarządzania zasobami ludzkimi; tworzono jednostki organizacyjne
zajmujące się zarządzaniem personelem
c)
humanizacja – włączono do zarządzania poprawę
warunków pracy i
polepszenie stosunków społecznych w przedsiębiorstwie
d)
ekonomizacja – metody nacjonalizacji i
uelastycznienie zatrudnienia
i odbiurokratyzowanie funkcji personalnej
e)
zarządzanie jakością, marketing personalny,
przedsiębiorczość wewnętrzna
kładą nacisk na rozwój postaw
przedsiębiorczości pracowników
zakładają współdecydowanie pracowników w
procesie zarządzania
kładą nacisk na współodpowiedzialność
pracowników za wyniki finansowe w
przedsiębiorstwie
orientacje przedsiębiorstwa na klienta
Teoretycy zarządzania
zasobami ludzkimi :
§
hierarchiczna teoria potrzeb - MASLOW
§
dwuczynnikowa teoria potrzeb oraz wzbogacenie
treści pracy – HERZBERG
§
zarządzanie przez cele – DRUCKER
§
zarządzanie przez integrację – McGREGOR
§
koncepcja pracy jako źródło więzi grupowej w
przedsiębiorstwie – LIKERT
§
udział pracowników w ustalaniu celów
strategicznych przedsiębiorstwa – AGRYRIS
Do modelu zarządzania
zasobami ludzkimi odwołuje się zarządzanie kadrami, którego podstawowym przedmiotem
jest kadra menedżerska, a w ogólnym modelu wszyscy pracownicy.
Zarządzanie kadrami
realizowane jest na dwa sposoby :
¨
model MITCHIGAN
-
nacisk na strategiczne zarządzanie kadrami
-
nadrzędna rola strategii ekonomicznej.
Przedsiębiorstwa podporządkowują jej
strukturę organizacyjną firmy i podstawowe funkcje personalne:
Najważniejsze
obszary zarządzania kadrami:
Ø
dobór kadr
Ø
ocena efektów pracy
Ø
nagradzanie pracowników
Ø
rozwój pracowników
¨
model HARWARDSKI
Najważniejsze obszary zarządzania
kadrami:
-
organizacja pracy
-
systemy wynagradzania pracowników
-
ruchliwość pracowników : rekrutacja,
przemieszczanie, derekrutacja
-
partycypacja pracowników w zarządzaniu
przedsiębiorstwem
Realizacja poszczególnych przedsięwzięć
w ramach zarządzania kadrami uzależniona jest od :
1.
struktury zatrudnienia
2.
strategii ekonomicznej przedsiębiorstwa
3.
metod zarządzania
4.
kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa
5.
stosowanych technologii
6.
sytuacji na rynku pracy
7.
obowiązującego systemu prawnego
Koncepcja zarządzania
kadrami pojawiła się na początku lat 80 pod wpływem takich czynników jak :
1.
wzrost konkurencji międzynarodowej, który
zmusił przedsiębiorstwa do traktowania kadry menedżerskiej jako kapitału
przedsiębiorstwa za pomocą którego rywalizować na rynku
2.
wzrost wykształcenia pracowników, który zmusił
pracodawców do przyznania im większej samodzielności i odpowiedzialności w
trakcie wykonywania zadań
3.
postęp techniczny i technologiczny, który
spowodował wzrost autonomii pracowników w środowisku pracy
4.
rozwój............................................-
nastąpiła zmiana ról kierowniczych, przejście od kierownika – nadzorcy do
lidera grupy
Podstawowe założenia
zarządzania kadrami:
¨
nacisk na rozwój kultury organizacyjnej
zakładającej stały wzrost zaangażowania pracowników
¨
idea solidaryzmu społecznego w
przedsiębiorstwie. Wspólnota interesów pracodawców i pracobiorców
¨
rezygnacja z bezwzględnego posłuszeństwa
pracowników
¨
stały rozwój grupowych form organizacji pracy
¨
dbałość pracodawców o stały rozwój kwalifikacji
pracowników
¨
okazywanie szacunku pracobiorcom
Krytyka założeń :
a)
utopijność idei solidaryzmu społecznego
b)
skłonność zarządzania kadrami do manipulowania
pracownikami w celu ukształtowania postawy bezwzględnej lojalności
c)
technokratyzm zarządzania kadrami pociąga za
sobą dehumanizację
d)
relatywizm etyczny zarządzania kadrami „to
wszystko co jest dobre dla przedsiębiorstwa jest dobre dla pracowników” – z tej
zasady wywodzi się relatywizm
a) Administrowanie b) komunikacja c) zarządzanie

kadrami
wewnętrzna
gospodarka zabezpieczenie
kadrami kadr
a)
realizacja wszystkich procedur związanych z :
-
zatrudnieniem pracowników
-
przemieszczenie pracowników
§
horyzontalnie – między stanowiskami
§
wertykalnie – awans
-
zwalnianie pracowników
realizacja problemów rent i odszkodowań
zmiana statusu w związku z przejściem na
emeryturę
prowadzenie akt osobowych pracowników
ewidencjonowanie statystycznych danych
osobowych
b)
przedsięwzięcia :
-
organizacja przepływu informacji między
szczeblami hierarchicznymi
-
prowadzenie procedur komunikacji wewnętrznej
·
radiowęzeł
·
gazetka
·
spotkania
c)
a)
gospodarka kadrami – regulowanie problemów
dotyczących pracowników, projektowanie i realizacja polityki kadrowej
realizowana jest wyspecjalizowane komórki organizacyjne przedsiębiorstwa
funkcje :
- pozyskanie kadr : planowanie i dobór kadr
- utrzymanie
kadr : motywowanie kadr, informowanie oraz świadczenia socjalne
- rozwój kadr :
· ocena kadr
· kształcenie kadr
·
zarządzanie karierą
b) zabezpieczenie kadr –
realizacja zadań wchodzących w zakres obowiązków kierowników liniowych; kierowanie
pracownikami.
STRATEGICZNE ZARZĄDZANIE
KADRAMI
Do podstawowych elementów strategii kadrowej zalicza się :
1.
zasięg
strategii – obliczany jest liczbą zatrudnionych pracowników, potencjalnych
kandydatów, których firma zamierza zrekrutować, a także liczba tych pracowników
którzy podlegać będą derekrutacji.
2.
Dystrybucja
zasobów ludzkich – określa alokację kadr pomiędzy poszczególne jednostki
organizacyjne przedsiębiorstwa oraz między sfery działalności przedsiębiorstwa.
3.
Wyróżniające
kompetencje – określa się silne strony zatrudnionych pracowników :
Ø
Kwalifikacje
Ø
Osiągnięcia
Ø
Ustawy
w środowisku pracy
4.
Określenie
efektu synergicznego – zbiór pracowników daje większy potencjał niż suma
kwalifikacji tych pracowników – efekt działania zespołowego
Cechy strategicznego
zarządzania kadrami :
A.
Planowanie
B.
Jednolite
podejście do systemu zarządzania kadrami
C.
Budowa
strategii kadrowej w oparciu o zasady określone przez ogólną strategię rozwoju
przedsiębiorstwa czyli ekonomiczną
Strategia ogólna (ekonomiczna)
Strategia kadrowa
D.
Traktowanie
pracowników , w szczególności kadry zarządzającej jako źródła osiągnięcia
przewagi konkurencji na rynku.
Czynniki określające
strategię kadrową
![]() |
|||
Wewnętrzna
zewnętrzna
1.
Aktualna
struktura org. przeds. oraz
1. sytuacja na rynku pracy
projektowanie
w tym zakresie zmiany 2.
Sytuacja na rynku zbytu
1.
Planowane
zmiany w podziale praw i 3.
Sytuacja na rynku kapitałowym
obowiązków pracowników 4. Czynniki
prawne
2.
Aktualne
metody zarz.przeds. oraz
5. Regulacje związane z
planowane
zmiany
kodeksem pracy
3.
Stosowane
techniki i technologie oraz
6. Czynniki społeczno – polityczne
Zakładane
unowocześnienie:
mają wpływ na stos. przemysł.
przeds.,przeds. a związki
zawodowe
7. czynniki lokalne wpływają
specyfikę
funkcjonowania
przeds.
TYPOLOGIA STRATEGII
KADROWEJ
A.
STARTEGIA AUTOSELEKCJI (ROTACJI KADR)
CEL:
Ø
Maksymalne
wykorzystanie potencjału pracowników przy min. Zaangażowaniu się pracodawcy w
proces zarządzania kadrami
Mechanizmy oddziaływania na pracowników:
·
Stałe
wzmacnianie rywalizacji między pracownikami
·
Derekrutacja
tych, którzy rywalizację przegrywają
Ta strategia oparta jest na doborze
naturalnym. Zakłada ona niskie bezpieczeństwo zatrudnienia i zatrudnienie zależy od umiejętności
adaptacyjnych pracowników. Pracodawca nie formułuje celów zawodowych
pracowników oraz nie dba się o ich rozwój zawodowy.
B.
STRATEGIA AUTONOMIZACJI
CEL:
Ø
Optymalne
wykorzystanie potencjału kwalifikacyjnego pracowników przez tworzenie im
swobody działania i rozwoju. Zatrudnieni są stale zachęcani do rozwoju swoich
kwalifikacji, ale pozostawia się im swobodę w tym zakresie.
W celu stworzenia optymalnych
warunków rozwoju przedsiębiorstwa zapewnia wysokie bezpieczeństwo zatrudnienia.
Pracownicy maja stałe zakresy
obowiązków, relatywnie duży obszar autonomii działania oraz perspektywę
powolnej ale pewnej kariery zawodowej w przedsiębiorstwie.
C.
STRATEGIA
TRANZAKCYJNA
CEL:
Ø
Maks.
wykorzystanie potencjału kwalifikacyjnego pracowników przy dużym zaangażowaniu
pracodawcy w zarządzaniu kadrami.
Niskie bezpieczeństwo zatrudnienia
uzależnione od wyników stałej i okresowej oceny kadr. Stosuje się krótką
motywację – stały związek między wysiłkami pracowników a otrzymanymi nagrodami
bądź karami. Stała tranzakcja między pracownikami a pracodawcami.
D.
STRATEGIA
TRANSFORMACJI PRACOWNIKÓW
CEL:
Ø
Optymalne
wykorzystanie potencjału kwalifikacyjnego pracowników przez aktywne
ukształtowanie ich postaw lojalności wobec przedsiębiorstwa.
Przedsiębiorstwo zapewnia wysokie
bezpieczeństwo zatrudnienia połączone ze stałym wychowywaniem pracownika. Awans
zawodowy uzależniony jest od stopnia internalizacji kultury organizacyjnej
przedsiębiorstwa oraz obowiązujących wzorów zachowań czyli od stopnia
transformacji osobowości pracownika.
PLANOWANIE KADR
![]() |
Planowanie działań
operacyjnych
Planowanie potrzeb kadrowych.
w sferze zarządzania kadrami. Ustala się
zapotrzebowanie na
Zbiór planów cząstkowych
dotyczących: kadry w aspekcie ilościowym,
¨
Potrzeb
kadrowych
jakościowym, czasowym,
¨
Rekrutacji
kadr
przestrzenny (miejsce zagospoda-
¨
Rozwoju
kadr
rowania kadr)
¨
Warunków i
stosunków pracy
¨
Systemów
wynagradzania
Plany cząstkowe
sporządzane są w
Oparciu o informacje
płynące z planów
Sprzedaży, inwestycyjnych,
produkcji,
Finansowych.
ORGANIZACJA PROCESU
PLANOWANIA POTRZEB KADROWYCH
1. ANALIZA
STANU STRUKTURY ZATRUDNIENIA
a)
Podział
pracowników na:
ª
Zatrudnieni na
stanowiskach robotniczych: robotnicy wykwalifikowani i niewykwalifikowani
ª
Zatrudnieni na
stanowiskach nierobotniczych: kierownicy, specjaliści, wykonawcy
Kryteria zaszeregowania pracowników do
jednej z 2 grup:
a)
Wykonywany
zawód i specjalność
b)
Wykształcenie
i staż pracy
c)
Cechy
demokratyczno – społeczne zatrudnionych
d)
Stopień
powiązania stanowiska pracy z działalnością podstawową przedsiębiorstwa
Na
podstawie wykonywanego zawodu i
wykształcenia określa się strukturę zawodowo – kwalifikacyjną, co pozwala
na określenie źródeł rekrutacji pracowników oraz sporządzenie planów
kształcenia i rozwoju pracowników
Na
podstawie zawodu, specjalności i
.... ocenia się stopień przystosowania struktury zatrudnienia do zmian
produkcji, techniki, technologii
Na
podstawie cech demograficzno –
społecznych analizuje się stan i strukturę zatrudnienia na podstawie płci,
wieku, zawodu, miejsca zamieszkania i powiązań z gospodarowaniem rolnym.
Pozwala
to na planowanie przedsięwzięcia o charakterze socjalnym oraz przewidywanie
zmiany w strukturze zatrudnienia.
Na
podstawie charakteru wykonywanej pracy określa się tzw. organizacyjną strukturę zatrudnienia.
v
grupa
przemysłowa – pracownicy zatrudnieni w działach podstawowych
(
robotnicy produkcyjni, pracownicy transportu wewnętrznego, brygady remontowe,
narzędziowcy, mechanicy, sprzątacze, szatniarze przy wydz. Produkcyjnych, personel
inżynieryjno – techniczny, administracyjno – biurowy, pracownicy dozoru obiektu
)
v
osoby
zatrudnione w działalności nieprzemysłowej (administracja)
v
osoby związane
z działalnością rozwojową
Ocena
wykorzystania potencjału kwalifikacyjnego pracowników ma na celu ocenę
racjonalności zatrudnienia. Podstawowym kryterium racjonalności zatrudnienia
jest:
i
zgodność
poziomu i rozwoju kwalifikacji stanowiska pracy
i
normatywny
wskaźnik udziału czasu pracy, czynności dostosowanych do kwalifikacji
pracowników
i
zgodność
zawodu wykonywanego z wyuczonym
Wskaźniki stosowane przy ocenie:
i
wskaźnik
fluktuacji ( płynności )
i
wskaźnik
absencji nieusprawiedliwionej
i
wskaźnik
wykorzystania czasu pracy (analiza strat i postojów)
2. ANALIZA
PRZEDSIĘBIORSTWA
Informacje ważne z
punktu widzenia potrzeb kadrowych
v
Inf. dotyczące
produktu
v
Inf. dotyczące
stosowanych technologii wytwarzania
v
Struktura org.
przeds. , ze szczególnym uwzględnieniem liczby kierowników oraz następującej
rozpiętości kierowania – liczba kierowników bezpośrednio podległych jednemu
przełożonemu
v
Dane opisujące
stanowiska pracy objęte procesem planistycznym
v
Analiza
stosowanej organizacji pracy
·
Czas pracy –
biorąc pod uwagę wymiar, czyli ile trwa czas pracy zatrudnionych
·
Rozkład oraz
sposób wykorzystania
·
Określenie
stopnia zmienności
·
Stosowane
metody pomiaru pracy – pomiar ten może być dokonywany przez:
¨
Normowanie
¨
Wartościowanie
– każdej czynności przypisuje się określoną wartość, zazwyczaj punktową
¨
Efektywnościowy
pomiar
v
Warunki pracy
(ocena)
·
Oświetlenie
·
Zapylenie
(stopień, liczba pyłków)
·
Hałas i
wibracje
·
Temperatura
·
Ergonomia,
czyli org. stanowiska pracy, tj. przystosowania do wymogów psychofizycznych
człowieka
·
Wilgotność
powietrza
·
Ruch powietrza
v
Jakość wyrobów
wpływająca na poziom kwalifikacji pracowników
v
Możliwości
płacowe przeds.
v
Kwalifikacje
pracowników zatrudnionych, bo rzutują na tych których mamy przyjąć
v
Ogólny poziom
dyscypliny pracy
v
Działalność
badawczo – rozwojowa firmy
3. ANALIZA
OTOCZENIA
v
Sytuacja na
rynku pracy (analiza popytu i podaży na siłę roboczą)
v
Sprawność
systemu pośrednictwa pracy (rejonowe urzędy pracy, firmy doradztwa
personalnego)
v
Analiza
konkurencji (przeds. ubiegających się o podobnych pracowników)
v
Jakość systemu
kształcenia
v
Ustawodawstwo
pracy
v
Analiza
demograficzna siły roboczej
METODY PLANOWANIA KADR
I Prognozowanie
o bazie zerowej.
Prognozą
wyjścia jest aktualny stan zatrudnienia, co roku analizowany i kontrolowany.
Zmiany zatrudnienia musza być poprzedzone dokładną analizą ogólnej kondycji
przedsiębiorstwa
II Podejście
z dołu do góry.
Źródłem
informacji na temat stanu zatrudnienia są kierownicy liniowi i wszelkie
informacje od nich są podstawą prognozy. Baza danych od kierowników uzupełniona
jest informacjami statystycznymi
III Czysta analiza statystyczna
Bazą do prognozowania są informacje z przeszłości
(wielkość produkcji, sprzedaży, wydajności pracy, produktywności)
IV Analiza
Markowa
Analizuje się trendy w przyszłości dotyczące stanu
zatrudnienia i zmian na rynku pracy (awanse, degradacje, dekrutacje). Zakłada
się, że trendy są stałe.
V
Stymulacja komputerowa.
Ocenia
się prawdopodobne sytuacje dotyczące zmiany struktury zatrudnienia w oparciu o
modele matematyczne.
VI Normatywów zatrudnienia
Oparta
na pomiarze czasu wykonywania poszczególnych czynności (można zaplanować obsadę
kadr do realizacji określonych zadań)
VII Zarządzanie przez cele
Określa
się przyszłe cele przeds. oraz przewidywane zmiany technologii wytwarzania;
polega na określaniu przewidywanych potrzeb kadrowych zgodnie z założeniami
strategicznymi
DOBÓR KADR
W
sytuacji kiedy mamy do czynienia z wakatem, czyli wolnym stanowiskiem,
przedsiębiorstwo może podjąć kilka działań:
v
może
powstrzymać się od doboru na dane stanowisko jeśli jest ono nie potrzebne
v
przedsiębiorstwo
nie obsadza wakatu – wakat istnieje .
Stosuje się zatem inne rozwiązania takie jak:
-
wprowadzenie
elastycznej org. Pracy- sytuacja, kiedy zadania nie są przypisane konkretnym
pracownikom. Są one realizowane w zależności od potrzeb. Wakat istnieje , wprowadzamy nowe formy org.
Pracy
-
skorzystanie z
usług podwykonawców, wakat istnieje,
natomiast zadania, które są związana z danym stanowiskiem pracy są wykonywane.;
sytuacja korzystna bo nie ma jeszcze problemów związanych ze świadczeniami , z
urlopami, gdyż pracownicy nie są zatrudnieni w przedsiębiorstwie
-
godziny
nadliczbowe; wakat istnieje , ale
zadania są realizowane. Jest to sytuacja, która obowiązuje w firmie , gdyż
zadania są wykonywane przez pracowników, a firma nie jest obciążona
koniecznością zatrudnienia nowych pracowników.
v
Częściowe
zatrudnienie na danym stanowisku (częściowe obsadzenie wakatu) W tym przypadku zadania realizowane są przez:
-
Zatrudnienie
pracowników w nie pełnym wymiarze czasu pracy
w zależności od potrzeb
-
Zatrudnienie
prac. Sezonowych – zatrudnia się prac. W okresach gdy są niezbędni
-
Job sharning –
sytuacja kiedy dane zadania są wykonywane przez innych pracowników (ulegają
restrukturyzacji)
v
Dobór
pracowników, a więc bezpośrednie obsadzenie wakatu.
Dobór
pracowników jest to cały proces jaki jest wykonywany przez przedsiębiorstwo w
celu pozyskania pracowników do organizacji i w konsekwencji całkowitego
obsadzenia stanowisk. Jest to więc proces pozyskiwania pracowników do pracy w
przedsiębiorstwie.
W praktyce stosuje się kilka metod
doboru kadr:
¨
Dobór
zamknięty polega na tym, że
kryteria jakie stosuje się przy doborze, pozyskiwaniu pracowników są nieznane
kandydatom, a ponadto wybór ten jest dokonywany z ograniczonej liczby
kandydatów. Dobór zamknięty zakłada również, że kandydaci występują jako bierny
element doboru. Cały proces odbywa się poza kandydatami, oni znają tylko efekt
końcowy
ª
Dobór
losowy – polega na tym, że dane
stanowisko jest powierzone pierwszemu z brzegu kandydatowi. Z puli kandydatów wybiera się jednego, który
jeżeli spełnia swoje obowiązki to zostaje na stanowisku, jeżeli stwierdza się,
że nie spełnia wymogów to powierzane jest to stanowisko następnemu z kolei
ª
Dobór przez
stopniowy awans – w tym przypadku
dobór pracownika na nie obsadzone stanowisko odbywa się również z b. Wąskiej
grupy pracowników; ten sposób doboru jest najczęściej stosowany w małych i
średnich przedsiębiorstwach, gdzie pracownicy są silnie związani z pracodawcą
ª
Dobór przez
uzgodnienie – w tym przypadku
wakujące stanowisko powierza się kandydatowi, który należy do wspólnie
określonego kręgu osób, a więc dane stanowisko może być obsadzone przez osobę
należącą do określonej grupy. Istota tej metody polega na tym, że obsadzenie
stanowiska następuje po umowie między dwoma podmiotami
¨
Dobór kadr – jest w tym przypadku, gdy kryteria doboru są
jawne, każdy z kandydatów wie wg jakich procedur odbywa się dobór. Kandydaci są
podmiotami, a więc ich rola jest aktywna.
Zazwyczaj oferta skierowana jest do dużej grupy kandydatów, każdy kto
spełnia postawione warunki może być uczestnikiem całej procedury doboru.
Trzy podstawowe etapy doboru otwartego:
-
rekrutacja
-
selekcja
-
wprowadzenie
pracownika na stanowisko pracy
Rekrutacja – jest to proces rozłożony w czasie, który polega
na identyfikowaniu i przyciąganiu odpowiednich kandydatów do pracy w danym
przedsiębiorstwie.
Określenie
sobie źródeł rekrutacji :
-
rekrutacja
wewnętrzna – zatrudnieni już pracownicy obsadzają wakujące stanowisko
-
rekrutacja
zewnętrzna – zatrudnia się pracowników spoza przedsiębiorstwa
Zalety
rekrutacji wew.
Ø
Przedsiębiorstwo
zna już doskonale cechy tego pracownika,
Ø
Kandydat zna
przedsiębiorstwo,
Ø
Tego typu
zabieg ma ogromne znaczenie jeżeli chodzi o stopień motywacji,
Ø
Najbardziej
racjonalny zabieg
Wady
rekrutacji wew.
Ø
Zamiast
konkurencji między pracownikami może pojawić się wroga rywalizacja,
Ø
Pracownik,
który został zatrudniony na wolny, stanowisku nie musi pracować lepiej,
Ø
Pracownicy nie
czują się zagrożeni,
Zalet
rekrutacji zew.
Ø
W grę wchodzi
dużo większa liczba kandydatów,
Ø
Zatrudnienie
pracowników z zewnątrz jest tańsze i łatwiejsze niż wykorzystanie pracowników
już zatrudnionych
Ø
Świeża krew
jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa,
Wady
rekrutacji zew.
Ø
Rekrutacja
zew. Jest czasochłonna i kosztowna,
Ø
Nowi
pracownicy potrzebują czasu na adaptację,
Ø
Demotywujące
dla zatrudnionych już zatrudnionych,
Rekrutacja
zewnętrzna może przyjąć formy:
q
rekrutację szeroką – jest to przedsięwzięcie skierowane na tzw. Szerokie rynki pracy, są
to z reguły rynki regionalne i ogólnokrajowe
Istotą tej rekrutacji jest dotarcie do max ilości
kandydatów
q
rekrutacja segmentowa- w tym przypadku oferta przedsiębiorstwa skierowana jest do pewnego
segmentu rynku pracy i zazwyczaj segment wyróżniamy poprzez pewne cechy jakie
powinien posiadać kandydat bądź też przez zastosowanie kryterium umiejętności,
bądź też biorąc pod uwagę kwalifikacje kandydatów na dane stanowisko
Rekrutacja
złożona jest zazwyczaj z kilku etapów:
v
planowanie na
wolne stanowiska pracy; planowanie wpływa na podjęcie decyzji o rekrutacji
v
analiza pracy
– efektem analizy jest określenie cech stanowiska pracy na które dokonywana
jest rekrutacja i określenie tzw profilu kandydata
Określenie form rekrutacji:
·
Rekrutowanie
pracowników przez działy kadr – zakłada się że rekrutacja skierowana jest do
osób aktywie poszukujących pracy,
·
Rekrutacja
kandydatów z ulicy – rekrutowanie poprzez kontakty nieformalne – potrzebne są
referencje,
Rekrutacja skierowana jest do wąskiego grona
przyjaciół, w grę wchodzą osoby które mają bliskie kontakty z podmiotem rekrutującym
·
System
zamknięty – rekrutuje się poprzez szkoły, związki zawodowe
·
Rekrutacja
poprzez prywatne biura doradcze.
·
Rekrutacja
poprzez państwowe biura pracy
·
Ogłoszenia
prasowe, radiowe – jest to najskuteczniejsza forma rekrutacji. Stosujemy ją gdy
chcemy trafić do jak największego grona,
Efektem
końcowym określania cech stanowiska pracy jest zdefiniowanie zakresu czynności,
obowiązków i odpowiedzialności . I w tym
przypadku określa się:
¨
relację między
wakującym stanowiskiem, a pozostałymi stanowiskami
¨
stopień
trudności wykonywanych czynności roboczych
¨
istnienie lub
brak dostępu do poufnych informacji
¨
trzeba
zdefiniować zakres samodzielności wykonywanej czynnosći
¨
rodzaj maszyn
i urządzeń, które są niezbędne do wykonywania czynności roboczych
¨
fizyczne
warunki pracy
¨
warunki
pracowe związane z zatrudnieniem
¨
inne czynniki,
które są ważne ze względu na wykonywane przez pracownika zadania
Jakie
informacje powinno ogłoszenie prasowe:
§
Określenie
jakiego pracownika przedsiębiorstwo poszukuje tzn:
-
jakie umiejętności
powinien posiadać kandydat,
-
jakie
doświadczenie zawodowe, życiowe,
§
wymagane
wykształcenie,
§
pewne
dodatkowe wymagania np.: prawo jazdy, obsługa komputera,
§
zapewnienie o
kształceniu pracownika,
§
problem
zarobków jakie firma oferuje,
§
dodatkowe
świadczenia jakie firma jest gotowa dać pracownikowi,
§
określenie
gdzie kandydat powinien się udać , aby stać się elementem rekrutacji

Selekcja
kadr
Są to
wszystkie czynności, które zmierzają do wyboru najodpowiedniejszego kandydata z
całej puli, która została wybrana w formie rekrutacji.
W
trakcie selekcji podejmuje się wszystkie czynności, które pozwalają na
mierzenie i ocene cech kandydata z
punktu widzenia stanowiska pracy.
Istota
selekcji jest pomiar i ocena cech kandydata w zależności od wymagań odnośnie
obejmowanego stanowiska przez tego kandydata.
Prawidłowo przeprowadzona selekcja
zazwyczaj oparta jest na 3 podst. założeniach:
1)
w czasie
selekcji ocenia się cechy ważne ze względu na przyszła pracę , nie ocenia się
osobowości kandydata ale jedynie pomiarowi podlegają niektóre cechy,
2)
w procesie
selekcji należy sformułować kryteria, które sa wynikiem rzetelnie
przeprowadzonej analizy pracy, która jest bazą dla selekcji,
3)
w czasie
selekcji należy stosować takie narzędzia, które minimalizuja wpływ czynników
subiektywnych.
W
czasie selekcji stosuje się te narzędzia które pozwalają na obiektywną ocenę
kandydata.
W
praktyce stosuje się 3 podst. Procedury
selskcji:
I
SELEKCJA KOMPENSACYJNA

·
W ramach selekcji
kompensacyjnej decyzja o przyjęciu lub odrzuceniu kandydata dokonywana jest po
kompleksowym pomiarze wszystkich cech, zatem decyzja ostateczna jest
podejmowana na samym końcu selekcji (przyjęcie lub odrzucenie)
·
Selekcje ta
jest bardzo kosztowna, bo pomiar i ocena dokonywana jest wobec wszystkich cech
i wobec wszystkich kandydatów
·
Pomiary w tej
selekcji mogą być dokonywane za pomocą testów, wywiadów, analizy dokumentów
·
Selekcja ta
pomaga uniknąć podjęcia pochopnych decyzji ,które mogą być podjęte na podst.
Pierwszych ocen.
·
Jest to
procedura która niejako faworyzuje kandydata, bo daje możliwość nadrobienia
straconych gdzie indziej punktów ( jeżeli ktoś słabo wypadł na teście
psychologicznym może to nadrobić w
wywiadzie)
·
Ta procedura
jest „pro-kandydata”
II BIEG PRZEZ PLOTKI

·
Tutaj decyzja o odrzuceniu niektórych kandydatów następuje
po każdym etapie tzn. w wyniku analizy dokumentów odrzuca się często część
kandydatów a reszta przechodzi do etapu następnego.
Następnie
po przeprowadzeniu wywiadu odrzuca się kolejna część kandydatów a część zostaje
, i tak po kolei aż do ostatniej decyzji.
·
Ta ocena
pozwala na:
-
Obniżenie
kosztów selekcji, bo ocena cech i ich pomiaru dotyczy coraz mniejszej gr.
Kandydatów,
-
Najbardziej
stresująca metoda dla kandydatów, duża rywalizacja,
-
Nie pozwala na
pełną analizę wszystkich ubiegających się o stanowisko pracy,
III SELEKCJA WYBOROWA

·
Ta selekcja
łączy w sobie cechy selekcji I i II Początek
takiej selekcji ma charakter biegu przez płotki – dotyczy jednego pomiaru i
jednej oceny. Etap końcowy jest to etap
kompleksowy – stosuje się szereg różnorodnych technik pomiaru i oceny.
·
Jest to raczej
obiektywna metoda, oceniania, bo po I etapie odrzuca się kandydatów
nieodpowiednich, najsłabszych, natomiast ten moment kompensacyjny pozwala na
wybór najlepszego i najbardziej odpowiedniego kandydata.
·
Po I etapie
odpada część kandydatów a do ostatniego przechodzi garstka , która oceniana
jest wg. Różnorodnych technik.
·
Jest to
procedura mało stresująca
PODSTAWOWE NARZĘDZIA POMIARU I OCENY
KANDYDATA:
¨
ANALIZA DOKUMENTÓW,
¨
WYWIAD,
¨
TEST PSYCHOLOGICZNY,
¨
INNE , HIROMANCJA I GRAFOLOGIA (NIE STOSUJE SIĘ U
NAS)
ANALIZA DOKUMENTÓW:
v
Bazowa
technika selekcyjna,
v
Polega na
ocenie dokumentów kwalifikujących (świadectw, dyplomów itp.),
v
Ocena
referencji, jakie kandydat otrzymał z poprzedniej pracy,
v
Bardzo ważne
źródło informacji o kandydacie,
v
Niekiedy sama
analiza dokumentów już pozwala na odrzucenie kandydatów którzy nie spełniają
wymagań,
v
Efektem jest
określenie ścieżki zawodowej kandydatów, na jej podstawie można wywnioskować o przyszłych zachowaniach
kandydata,
v
Nie pozwala na
żywy, bezpośredni kontakt z kandydatem.
WYWIAD:
v
Pozwala na
kontakt z kandydatem,
v
W tym
przypadku jest to forma rozmowy kwalifikacyjnej
Wywiad
kwalifikacyjny zawiera w sobie 4 rodzaje pytań:
1)
Dotyczące
wiedzy zawodowej kandydata – wiedza formalna jest wiedzą rzeczywistą,
2)
Sytuacyjne-
mają pozwolić na przyszłemu pracodawcy na wnioskowanie przyszłych zachowań
pracownika,
3)
Symulacyjne-
problemowe- kandydat musi pokazać swoje procedury podejmowania decyzji w
imaginowanych sytuacjach,
4)
Wymagań
pracownika wobec przyszłego pracodawcy.
WYWIAD KWALIFIKACYJNY składa się z
3 podstawowych części:
I
ustna
II
pisemna – zbliżona do normalnej rozmowy
III
motoryczna – pracownik symuluje pewne zachowania lub rozwiązuje zadania.
Wywiad
kwalifikacyjny może mieć formy:

Wywiad wstępny – ma na celu poznanie oczekiwań kandydata wobec
przyszłego pracodawcy oraz zdobycie uzupełniających informacji, poznaje się tu
obydwie strony, decyduje się czy kandydata się odrzuca czy przechodzi do
następnego etapu.
Wywiad pogłębiony – stosuje się po testach psychologicznych, w ostatnim
etapie selekcji, celem jest zebranie absolutnie wszystkich możliwych informacji
o kandydacie.
TEST PSYCHOLOGICZNY – narzędzie pozwalające na identyfikację
umiejętności , jego uzdolnień, i pomiar cech psychologicznych kandydata.
W
zależności co chcemy badać stosuję się testy:
Ø
Sprawnościowe
– wiedzy naukowej – ocenia się zawodową sprawność (weryfikacja fachowości
przedstawionej w dokumentach)
Ø
Inteligencji –
pomiary sprawności intelektualnej kandydata , bazują ona na modelu Weschler`a
Ø
Osobowości –
inwentarze osobowości, identyfikacja i pomiar cech osobowości niezbędnych do
wyk. Zadań w przyszłości, test osobowościowy występuje razem z wywiadem
pogłębionym.
METODY SELEKCJI
I Centrum oceny – „ Assessement
Center” – metoda nie tylko
selekcji
Procedura
selekcyjna na niższe stanowiska kierownicze, procedura selekcyjna poprzedzona
jest ukonstytuowaniem tzn, sztabu badawczego ( 5- 8 osób)
W
skład wchodzi:
-
kierownik
sztabu badawczego - kierownikiem nie
może być osoba, która pełni funkcję kierownika danej jednostki organizacyjnej w
ramach której dokonywana jest rekrutacja.
-
Osoba
oceniająca kandydatów – kierownicy, którzy zajmują o 2 oczka wyżej od
stanowiska na które się rekrutuje pracownika
-
Pracownicy
administracyjni – prowadza dokumentację.
A.S.
stosuje się wyłącznie przy selekcji na różne stanowiska kierownicze.
Początkowo:
v
Sztab dokonuje
w II etapie typowania kandydatów, potem po wytypowaniu rozpoczyna się właściwa selekcja
v
Właściwa
procedura selekcji
v
Zwykle
selekcja trwa około 2-6 tygodni
Selekcja
obejmuje zastosowanie takich jak :
§
Wywiad wstępny
z wytypowanymi kandydatami
§
Testy
psychologiczne
§
Analiza
otrzymanych wyników (z testu)
§
Te wyniki
analizy stanowią podstawę typowania odpowiedniego kandydata
v
Sporządzenie
globalnego raportu z procedury selekcyjnej. Raport ten podlega kontroli Naczelnych
Organów Zarządzania, który podejmuje ostateczną decyzję o przyjęciu pracownika.
Tu
wywiad wstępny służy ustaleniu celów zawodowych i ocenia jego ogólny poziom
zawodowy.
Testy psychologiczne – mierzy się tu podstawowe cechy psychologiczne
kandydata zwykle mierzy się od 10-52 cech psychologicznych.
Testy sytuacyjne – pozwalają na ocenę cech psychologicznych w
działaniu. Testy te najczęściej stosowane są w ramach „Assessment Center”
Na
podstawie wyników jakie się otrzymuje po zastosowaniu wywiady wstępnego i
testów psychologicznych i sytuacyjnych kandydaci są oceniani i zaliczani do
pewnych grup kategorii.
I kat kandydatów – o wysokim potencjale – z tych osób władze wybierają
osobę, która ich zdaniem jest najbardziej odpowiednia
II zadowalający potencjał – te osoby kieruje się na kursy i szkolenia
III ograniczony potencjał – osoby, które będą mogły się
ubiegać o inne mniej odpowiedzialne stanowiska.
Pracownik
z tych grup ma możliwość rozwoju.
3 grupa
uniemożliwiająca awans zawodowy:
-
niski potencjał,
-
wątpliwy
potencjał,
-
niezadowalający
potencjał,
II
Metoda konkursu
·
stosowana przy
doborze na wszystkie stanowiska
·
nie ma tu
wzorca przeprowadzania konkursu
·
nie ma jasno
określonej procedury doboru kandydata na stanowiska kierownicze
KONKURS – działania, które mają na celu wybór najbardziej
odpowiedniego kandydata na stanowiska kierownicze spośród rywalizujących ze
sobą kandydatów.
Celem działania tej metody jest
ubieganie się o pierwszeństwo.
Jest
to rodzaj:
§
Egzaminu
wiedzy i umiejętności kandydata
§
Ocenia się tu
też cechy niepożądane
§
Konkurs trwa
b.krótko 1-2 dni
§
Do konkursu
stają wszyscy chętni kandydaci
§
Konkurs na
stanowiska kierownicze przebiega pod bardzo dużą presja psychiczną
Kilka etapów konkursu:
1)
przygotowania
do konkursu:
Ø
pracodawca
podejmuje decyzję o ogłoszeniu konkursu,
Ø
powołuje się
komisję konkursową ( przedstawiciele przedsiębiorstwa, związków zawodowych)
Ø
komisja
konkursowa musi określić formalne kryteria doboru kandydatów i przedział
czasowy konkursu, musi opracować regulamin konkursu, opracowuje materiał o
przedsiębiorstwie, komisja wypracowuje profil kandydata (określa technik i
sposób doboru), komisja ogłasza konkurs.
2)
realizacje
procedury konkursowej:
Ø
formalna
selekcja kandydatów,
Ø
ci którzy
pozytywnie przeszli przez selekcję otrzymują zawiadomienia o konkursie,
Ø
ci którzy się
fizycznie zgłoszą zostają „przebadani” o odpowiednie cechy (pożądane,
niepożądane cechy psychologiczne)
Ø
wybór
najlepszego kandydata,
3)
powołanie
kandydata na dane stanowisko lub decyzja o ponowieniu konkursu. Może zdarzyć
się, że wybrany kandydat nie zostaje zaakceptowany przez nadrzędne organa,
wobec czego konkurs jest powtarzany , aż do momentu, gdy wybór satysfakcjonuje
wszystkie strony.
Ostatnim
etapem doboru pracownika jest:
E.
WPROWADZENIE
PRACOWNIKA NA STANOWISKO PRACY
Podstawowym celem tego etapu doboru jest
wprowadzenie pracownika w sposób bez konfliktowy na nowe stanowisko pracy.
Najczęściej pracodawca dostarcza nowo przyjętemu pracownikowi bazę informacji
struktury przedsiębiorstwa.
1)
dostarcza informacji
struktury stanowiska pracy, jakie będzie zajmował, strukturę powiązań z innymi
stanowiskami
2)
grupy
informacji dla nowo wybranego na stanowisko, to inf. Dotyczące zasad
obowiązujących w firmie (regulaminy,
oraz to co pozwoli pracownikowi swobodnie poruszać się po firmie)
3)
grupy inf. –
dokładna charakterystyka stanowiska pracy, jego powiązań organizacyjnych
Zazwyczaj
kilka tygodni po przyjęciu kandydata , kierownik powinien z nim przeprowadzić
rozmowę. Rozmowa ta powinna dostarczyć inf. O przebiegu pracy, problemów jakie
mogą się pojawić w trakcie jej wykonywania.
OCENA KADR
Ocena
kadr jest to kolejne przedsięwzięcie w zarządzaniu kadrami, które ma szczególny
wpływ na tzw. Klimat przedsiębiorstwa. Stąd też podstawowy problem jaki pojawia
się w realizacji oceny zasobów ludzkich tj precyzyjne określenie celu oceny, a
więc czemu mają służyć wyniki oceny pracowników.
Zazwyczaj
przed oceną stawia się takie cele jak:
§
wykorzystywanie
wyniku oceny przy planowaniu potrzeb kadrowych,
§
stosowanie
przy rekrutacji i selekcji pracowników,
§
stosowanie
przy planowaniu i rozwoju pracowników (przede wszystkim w grę wchodzi
zarządzanie karierą),
§
wyniki oceny
kadr są niezbędnym warunkiem dla określenia programu kształcenia pracowników,
§
ocena kadry
pełni funkcję kontroli,
Z
uwagi na różnorodne cele jakie stawia się ocenie kadr wyróżnia się dwa
podejścia do niej:
1)
Ocena
ewaluacyjna- jest to tzw. Ocena wykonania
zadań,
Przy
ocenie ewaluacyjnej bierze się pod uwagę takie elementy jak:
Ø
Ilość i jakość
pracy,
Ø
Wiedza,
umiejętności i zdolności wykorzystywane przez pracownika w czasie realizowanych
zadań,
Ø
Stopień
przydatności danego pracownika na zajmowanym stanowisku,
Ø
Stosunek
pracownika do wykonywanych zadań ( stopień zaangażowania i wielkość motywacji),
Ø
Interaktywność
(umiejętność komunikowania się z innymi pracownikami, umiejętność wchodzenia w
relacje społeczne),
Ø
Kreatywność
pracownika (zdolność do twórczego myślenia i działania ),
Ø
Samodzielność
w działaniu,
Ø
Umiejętność
kierowania innymi ,
W
zależności od stanowiska, które zajmuje oceniana osoba bierze się jedno pod
uwagę jedno z tych kryteriów.
Cechą
szczególną oceny ewaluacyjnej jest to, że jej wyniki powiązane są z płacą bądź
też z innymi korzyściami finansowymi, które może osiągnąć pracownik.
2)
Ocena
rozwojowa – jest to tzw ocena potencjału kwalifikacyjnego pracowników,
W
przypadku oceny rozwojowej ocenia się pracownika wyłącznie pod kątem jego
potencjału rozwoju. Najczęściej akcentuje się tutaj powiązanie celów osobistych
pracownika z celami organizacji. Interesuje nas to czy pracownik swoją karierę
wiąże właśnie z danym przedsiębiorstwem. Ocena rozwojowa pełni tutaj funkcję
doradczą. Ma na celu pomoc w określaniu ścieżki kariery.


Kryteria jakie bierze się pod uwagę przy
ocenie pracownika:
1) cechy
osobowościowe prac:
a)
motywacja,
aspiracje, dążenia zawodowe pracownika,
b)
funkcjonowanie
interpersonalne:
-
stopień
egocentryzmu,
-
makiawelizm –
stosowanie zasady cel uświęca środki
-
stopień
tolerancji pracownika,
c) funkcjonowanie intelektualne –
tutaj mierzy się poziom inteligencji i myślenie twórcze,
d)
stałość i
kontrola emocjonalna prac. Stosuje się ja w przypadku , gdy pracownik ma
rozpocząć pracę na nowym stanowisku, a więc w sytuacji przesunięć między
stanowiskami
Stosowanie
kryterium - cechy osobowościowe sprawia,
że ocena ma charakter tzw. Prospektywny
tzn. ,że wyniki tej oceny są podstawą prognozy funkcjonowania pracownika
na nowym stanowisku pracy . Oceniając cechy prac. Możemy prognozować jak będzie
się zachowywał na danym stanowisku pracy. Drugi problem jaki pojawia się przy
stosowaniu tego rodzaju kryterium to fakt , że ocena ta może być tylko
przeprowadzona przez fachowców przede wszystkim z zakresu psychologii.
2)
Elementy behawioralne czyli realne zachowania się pracownika na danym
stanowisku pracy. Zazwyczaj to kryterium
stosuje się przy ocenie kadry kierowniczej. Podstawowym zachowaniem jakie
ocenia się w przypadku kadry kierowniczej jest sposób realizacji funkcji
kierowniczej przez pracownika kadrowego. Kolejnym jest stosowany styl
kierowania . Następnie sposób podejmowania decyzji przez kierowników.
Ocena ta ma charakter retrospektywny (ocenia się to
co już stało)
3)
Kryterium efektywnościowe – ocenia się wyniki działania pracowników .
Ocena ma charakter retrospektywny i polega na
ustaleniu konkretnych zadań jakie pracownik ma wykonać, a następnie następuje
oszacowanie wyników –wskazanie możliwości poprawek oraz dalszego usprawnienia
działania pracownika
4)
Kombinacja wszystkich wcześniejszych kryteriów
oceny – stosowana jest, gdy
cel to kompleksowy sprawdzian
osobowości, zachowań i wyników działania pracownika.
Metody oceny pracowników:
I.
Metody oparte
na ocenie absolutnej- polegają na porównywaniu pracy ocenianego
pracownika z przyjętymi standardami.
a)
Ilościowe standardy pracy polegają na porównaniu informacji o ilościowych
wynikach pracy pracownika z ustalonymi normami. Bierze się tutaj pod uwagę
tylko wyniki jakie osiąga prac. , a nie jakość jego pracy. Stosuje się w
Polsce.
b)
Punktowa skala ocen – tutaj ocenia się kilka wcześniej przyjętych
kryteriów. Otrzymuje pewną ocenę punktową. Osoba oceniająca subiektywnie
przypisuje pracownikowi określoną ilość punktów. Technika ta pozwala na bardzo
dużą manipulację.
c)
Ocena opisowa – przyjmuje formę odpowiedzi pisemnej na zadane wcześniej pytania.
Zazwyczaj jest to kwestionariusz. Osobą oceniającą jest bezpośredni przełożony.
Nie jest to technika schematyczna. Jest ona bardzo pracochłonna i
różnorodna bowiem każdy ocenia inaczej.
d)
Lista wypowiedzi z przymusem wyboru. Jest to kwestionariusz zawierający pytania
zamknięte. Ocena polega na wyborze tej odp. , która zdaniem osoby oceniającej w
sposób najlepszy opisuje zachowanie pracownika. Jest to b. Szybka technika.
Jest łatwa w zastosowaniu. Jednakże wyniki tej techniki są bardzo płytkie, nie
można wyłapać indywidualnych różnić między pracownikami.
e)
Metoda zdarzeń krytycznych – technik ta łączy w sobie zarówno ocenę okresową
jak i stałą pracownika. Polega na stałym zbieraniu przez bezpośredniego
przełożonego informacji o wyraźnych sukcesach
i porażkach. Bilans tych wydarzeń ma pozwolić na dokonanie obiektywnej oceny
pracownika, słabych i silnych stron
f)
Esej –
ocenianie pracownika poprzez pisanie na jego temat eseju. Osoba oceniająca ma
za zadanie napisanie szeregu zadań, które charakteryzują ocenianego prac. Jest
to technika b.subiektywna. Wyników nie można zestandaryzować.
g)
Skale behawioralne – tutaj łączy się ocenę zachowań pracownika z
wykonywanymi zadaniami. Skale te mają zazwyczaj postać skal rangowych. Tutaj
ocenia się zachowanie pracownika w czasie wykonywania ważnych prac. Jest to
technika najbardziej skomplikowana ze wszystkich możliwych. Jest b.
Czasochłonna , pracochłonna, wymaga wiedzy eksperckiej z zakresu psychologii i
pracy.
h)
Zarządzanie poprzez cele – polega na wspólnym ustaleniu przez pracownika i
przełożonego celów jakie ma pracownik realizować, czasu ich realizacji oraz
sposobu pomiaru wykonania.
II Metody oparte na ocenie relatywnej
:
a) Technika rankingu- uszeregowanie pracowników od najsłabszego do najlepszego wg kryterium
przyjętego.
b)
Metoda wymuszonego rozkładu – reprezentatywność ocenianej grupy pracow. W
odniesieniu do populacji całej firmy, następuje uszeregowanie ocenianych
pracowników. Końcowy etap-wykres częstotliwości występowania cechy-rozkład
normalny
c)
Technika poprzez porównywanie parami-forma rankingu, parami każdy z każdym – efektem
jest skala ramkowa, pozycje prac. W skali jest równoważona z oceną.
ANALIZA I WARTOŚCIOWANIE PRACY
jest
to proces badawczy, który polega na gromadzeniu wszystkich informacji,
polegających na dokonaniu szczegółowego opisu danej pracy, Celem nadrzędnym
procesu analizy jest także zorganizowanie pracy, aby była ona lżejsza, bogatsza
w treść i bardziej efektywna. Są to zabiegi mające dostosować pracę do
człowieka.
ANALIZA
PRACY
rodzaj informacji
q
informacja
dotycząca sposobu wykonywania pracy
q
używany sprzęt
q
warunki i
środowisko pracy
q
wymagania
stawiane wykonawcą
Sposób
wykonywania pracy może być traktowany na dwa sposoby :
q
ukierunkowane
na samą pracę, jej treść, ważne są efekty końcowe
q
zorientowany
na wykonawców, opisuje się typy ludzkich zachowań w danym procesie pracy
Podstawowe
inf. wykorzystywane w procesie analizy pracy:
Sprzęt – gromadzi się informacje dotyczące maszyn, narzędzi,
oprzyrządowania.
Warunki i
środowisko – analiza oświetlenia,
temperatury, wilgotności, hałasu, wibracji.
Wymagania
co do wykonawców – analiza cech
psychofizycznych, typu osobowości, poziomu inteligencji, możliwości fizycznych,
stanu zdrowia, wieku, płci, zainteresowań, wykształcenia, kwalifikacji.
forma uzyskania i przerobu
informacji
-
jakościowe – służą do
opisu pracy i warunków środowiska
-
ilościowe ( wskaźniki
) służą do opisu natury
źródła informacji
obserwacja
procesu pracy : pozwala opisać,
określić fazy, etapy, warunki, środowisko pracy
zalety
– oszczędność czasu i pieniędzy, obiektywność analizy
wady –
niemożność obserwacji procesów psychologicznych wykonawcy niemożność
obserwacji zadań szczególnie złożonych
wywiady –
z wykonawcami, bezpośrednimi
przełożonymi, ekspertami ; pozwala na werbalny
kontakt z bezpośrednim źródłem informacji, pozwala na zebranie danych
dotyczących procesu i warunków pracy
zalety
– kompleksowa i precyzyjna analiza, uzupełniona o dodatnie informacje płynące z
obserwacji. Pozwala na dokonywanie i standaryzację
wady –
drogi, czasochłonny, subiektywność
ankieta (kwestionariusz analityczny) – sam pracownik wypełnia kwestionariusz
zalety
– oszczędza czas i pieniądze, pozwala na zebranie wielu informacji w krótkim
czasie,
bez stresowa dla pracownika.
wady –
zakłada się gotowość pracownika do udzielenia informacji oraz ich
prawdomówności, problemy z interpretacją pyta, nie obiektywność pracownika
dokumentacja
techniczna i technologiczna
opisy i
sprawozdania z wypadków przy pracy
osoby odpowiedzialne za zbieranie
informacji
-
informacje dotyczące
warunków pracy uzyskuje się bezpośrednio od wykonawców, kierowników, działów organizacyjnych,
personalnych, specjalistów ds. socjologii.
metody analityczne
tradycyjna analiza
pracy – pozwala
głównie na analizę jakościową, dokonanie opisu pracy; oparta na obserwacji
przebiegu pracy i przeprowadzenie
wywiadów z wykonawcami na tej podstawie dokonuje się pisemnej charakterystyki
obejmującej treść pracy oraz dokładny opis wszelkich zadań. Stosuje się tu :
-
samoobserwację
weryfikowaną wywiadem
-
obserwację
nie uczestniczącą standaryzująca (praca obserwująca przez obserw. zewnętrznego, korzysta z kart obserwacji,
Obserwacja kadrowa – informacja w postaci kodów,
najczęściej kodu :
O – operacje
-
kontrola
- operacja i kontrola – kody złożone
chronometraż – analiza czasu pracy
obserwacje migawkową – analiza czasu pracy – wiek,
stanowisko
Ten opis stosuje się najczęściej: w
kartach przebiegu czynności, w kartach przebiegu procesu, w kartach przebiegu
maszyn i urządzeń.
Strukturalne kwestionariusze
analizy pracy + odmiany ( spis
zadań, kwestionariusz analizy stanowiska, funkcjonalna analiza pracy )
Metody
pozwalają na dokonanie ilościowego opisu pracy
Kwestionariusz – zawiera opis podstawowych elementów pracy
Spis zadań – zawiera zakres obowiązków związanych ze
stanowiskiem; wykaz zadań realizowanych na danym stanowisku pracy, zadania
oceniane są pod względem częstotliwości czasu przeznaczonego na zadanie,
ważność zadania dla całego procesu pracy, stopień trudności, czasu przebiegu na
opanowanie zadania. Jest to analiza ilościowa.
Kwestionariusz
analizy stanowiska pracy ( PAQ ) –
ukierunkowany na wykonawcę, dotyczy zachowań pracownika w procesie pracy;
zawiera 6 grup podstawowych elementów w procesie pracy :
-
uzyskiwanie
informacji przez pracownika
-
proces myślowy
pracownika
-
wykonywanie czynności
-
stosunek do innych
pracowników
-
warunki pracy
-
inne cechy pracy,
swoiste dla stanowiska
Grupy te
analizowane są pod kątem :
Czy występują oraz wg pewnej skali ważności, czasu
trwania, stopnia trudności i spraw zachowania pracownika w związkach z innymi.
funkcjonalna analiza pracy ( FJA ) – zakłada się, że w ramach procesu pracy można
znaleźć zachowania zorientowane na informację, ludzi i rzeczy.
LISTA KONTROLNA
Technika list kontrolnych – zakłada, że występuje wiele wspólnych zadań na
podobnych stanowiskach pracy, można zatem dokonać normalizacji, grup stanowisk
pracy ; narzędziem tej techniki pracy jest wykaz zadań adresowany do wykonawców
i przełożonego bezpośrednio, mają oni za zadanie zaznaczyć czynności
występujących na badanych stanowiskach pracy, pojawiające się rozbieżności są
wyjaśniane i uzgadniane pomiędzy stronami w celu uzgodnienia wspólnego
stanowiska. Następnie poddaje się to analizie statystycznej, stwarza się
punktację (zw. Z trudnością), sumuje się te punkty i w efekcie otrzymuje się
wspólną notę stanowiska pracy (wartościuje się je).
Technika zdarzeń krytycznych – polega na gromadzeniu informacji o
zdarzeniu
mającym miejsce w czasie pracy oraz na opinie zachowania pracownika, które
charakteryzują postawę efektywną i nieefektywną. Zdarzenia te są kwalifikowane
jako zdarzenia krytyczne.
Informacje
zbierane są od bezpośrednich wykonawców, byłych wykonawców, współpracowników,
bezpośrednich przełożonych i specjalistów za pomocą wywiadów i ankiet.
Następnie
dokonuje się opisu istoty zdarzeń typowych i klasyfikuje.
Klasyfikacja
traktowana jest jako podstawowe własności procesu pracy.
WARTOŚCIOWANIE PRACY – celem jest określeni stopnia trudności, podstawa budowy
Kryteria
wartościowania pracy :
1.
wymagania umysłowe i psychofizyczne
umiejętności fizyczne (zręczność, siła fizyczna – mierzona wysiłkiem
fizycznym ; jednostka kierownicza, pewność ruchów)
umiejętności psychiczne ( zdolność adaptacyjna, umiejętność współpracy,
zdolność do podejmowania ryzyka ) mierzona wysiłkiem psychicznym, bez
praktycznego zastosowania.
Umiejętności
umysłowe (samodzielność
rozumowania, umiejętność koncentracji, wysławiania się, sprawność), mierzona
wysiłkiem umysłowym, na podstawie zasięgu pola obserwacji, analizy
różnorodności zadań, ważności zjawisk, oceny, ilości, zmienności, złożoności,
dokładności i wiarygodności sygnałów dopływających do pracownika, oceny
szybkości i dokładności odbieranych wrażeń i szybkości ich przetwarzania (reakcji), pomiaru czasu trwania i
częstotliwości napięć nerwów i zmysłów.
2.
Wiedza i doświadczenie zawodowe
3.
Odpowiedzialność – jej miarą jest zakres i prawdopodobieństwo strat mogących powstać w
wyniku działania pracowników , bądź jego zaniechania.
1.
Za
bezpieczeństwo innych osób
2.
Za przebieg
pracy
3.
Za środki
rzeczowe i finansowe
4.
5.
Warunki środowiska pracy
1.
Mikroklimat (
temperatura, wilgotność, ruch powietrza )
2.
Zanieczyszczenie
powietrza ( pyły i gazy toksyczne )
3.
Drgania
mechaniczne ( hałas, wibracje )
Metody wartościowania
pracy
SUMARYCZNE– pozwalają na dokonanie całościowej oceny stopnia
trudności na podstawie doświadczenia i intuicji
osoby oceniającej
metoda
sumaryczno – porównawcza – oceniający za podstawę wyjścia przyjmuje pracę najprostszą,
nie można tu oszacować różnicy
trudności, ale tylko jej występowanie ; możliwość błędu subiektywizmu.
metoda
sumaryczna alternatywa – istota jak w poprzedniej , ale punktem odniesienia jest praca najtrudniejsza
metoda
porównywania parami – każą
ocenianą pracę porównuje się ze wszystkimi pozostałymi, stosuje się tu tablicę
krzyżową.
Stanowiska
|
1
|
2
|
3
|
4
|
ogółem
|
+
|
+
|
2
(niższy poziom trudności
od dwóch stanowisk)
|
|||
+ niższy poziom
ANALITYCZNE– ich celem jest pokazanie wielkości różnic trudności pomiaru
stanowiskami
metoda punktowa - dokonuje się wyceny wymagań stawianych przez
stanowisko pracy ,co pozwala na szybką wycenę wielu stanowisk
KRYTERIA:
-
Wykształcenie
i doświadczenie
-
Odpowiedzialność
i wysiłek umysłowy
-
Wysiłek psycho
– fizyczny
-
Ryzyko
zawodowe
-
Właściwości
umysłowe
-
Właściwości
moralne
Metoda oparta na porównaniu czynników
– rozszerza zestaw kryteriów
analitycznych, z których każde otrzymuje własną max i min ocenę punktową
Metoda hybrydowa – łączy elementy sumaryczne i analityczne. Stosowane
głównie przy wartościowaniu prac biurowych, administracyjnych i stanowisk
kierowniczych.
SYSTEM MOTYWOWANIA PRACOWNIKÓW
Jest to zespół form i instrumentów
motywacyjnego oddziaływania na pracowników w celu ukształtowania ich zachowań i
postaw pożądanych przez przeds.
Trzy elementy:
-
System
zadaniowy przeds. – jest to zespół instrum., który umożliwia nadanie
różnym procesom pracy wymiarów – ilościowych i jakościowych, oraz pozwala na
ocenę efektywności pracy pracowników
-
Pods. celem jest określenie zadań pracowników oraz
rozliczenie
W skład systemu
zadaniowego wchodzą:
1. Katalog
jednostek zadaniowych, który jest ramowym zestawieniem wszystkich prac
występujących w przeds.
2. Sposoby
formułowania zadań
3. Sposoby rozliczenia
zadań :ilościowy i jakościowy odbiór pracy, grupowe badania ekspertów,
wartościowanie pracy, przegląd stanowisk
-
Wycena kosztów pracy – stanowią
podstawę planowania wydajności pracy oraz rozliczania wykonania zadań
W skład kosztów pracy
wchodzą:
1. koszty
wynagrodzeń
2. składki na
ubezpieczenia społeczne
3. koszty
dojazdów pracow. do miejsca pracy
4. koszty BHP
5. koszty
szkolenia i doskonalenia
6. koszty
działalności socjalno – bytowej
- instrumenty
motywowania -:
i uwarunkowania środowiskowe – grupa
czynników, które umożliwiają stworzenie tzw. komfortu psychicznego w miejscu
pracy i która w efekcie prowadzi do wzrostu zadowolenia pracowników z
wykonywanej pracy:
-
organizacja czasu pracy
-
materialne środowisko pracy
-
lokalizacja przeds.
-
sytuacja ekonomiczna przeds.
i instrumenty przymusu
administracyjnego – czynniki zakładające całkowite podporządkowanie się
pracowników woli motywującego.
Przymus
administracyjny nie prowadzi do integracji pracowników z przeds. i jest
najmniej skutecznym instrumentem motywowania.
Czynniki
przymusu:
Nakazy,
Zakazy, Polecenia, Zalecenia
i instrumenty
perswazji – grupa czynników oddziałująca na psychikę pracownika . celem
persfazji jest zmiana nawyków, postaw i odczuć prac.
Pozbawione
są one elementów nakazowych, mają wyłącznie charakter emocjonalny lub
racjonalny. Przy ich stosowaniu nie oferuje się żadnych nagród, ani nie straszy
się karą.
i
Instrumenty
zachęty – specyficzny system nagród, który pozwala na długotrwałe
oddziaływanie motywacyjne na pracowników. Zakładają podporządkowanie się
pracowników woli motywującego w celu realizacji własnych interesów.
Wynagradzanie pracowników.
Cele
wynagrodzenia:
-
rekompensata
pracown. Kwalif. Czasu, wysiłku itp.
-
Podwyższenie
konkurencyjności przeds.
-
Przyciągnięcie
najlepszych pracowników
-
Pobudzenie do
efektywnej pracy (motywacja)
Płaca
–podstawowy element wynagrodzenia,
źródło dochodu pracownika.
Funkcje
płacy w gospodarce:
a)
Dochodowa-określa
nominalne dochody społ. W powiązaniu z cenami pozwala na określenie dochodów
realnych.
b)
Motywacyjna-podstawowy
instrument kształtowania postaw pracow. W środowisku pracy.
c)
Społeczna-płaca
wywiera wpływ na postawę
PREMIOWANIE

DODATKI :
Podstawowym dodatkiem do płac
zasadniczych są premie. Premia jest tym elementem wynagrodzenia, które pełni
bardziej funkcję motywacyjną
pełni płaca zasadnicza ( podstawowa
). Jest ona bardziej związana z efektami pracy pracownika niż praca zasadnicza.
W
praktyce stosuje się bardzo rozbudowany system premii pracowniczych. System ten
jest uzależniony od :
·
celu w premiowania pracownika,
·
charakteru związku między premią a wykonaniem zadań,
·
prowadzonych procedur decyzyjnych, dotyczących:
planowania i premiowania zadań oraz sposobów uruchomienia wypłat premii
Biorąc pod uwagę te kryteria wyróżnia
się system premiowania :
indywidualnego i zespołowego.

System indywidualny-premiuje efekty wykonania zadań
przez konkretnego pracownika tzn. premie przyznaje się poszczególnym pracownikom
za wykonanie zadaä premiowanych.
Jest to najstarsza
systemowa forma premiowania
System zespołowy--jest to coraz częściej wprowadzany system, w którym
premiowanie odbywa. się na poziomie zespołów pracowniczych.. Premiuje się
wykonanie zadań przez cały zespół.
Wprowadzenie
systemu zespołowego powoduje :
·
wzrost integracji pracowników w zespole roboczym,
·
pozwala na poprawę współdziałania pracownika w ramach
zespołu,
·
umożliwia ukierunkowanie pracowników na szczególnie
istotne efekty pracy, do których należy między innymi:
- wzrost zysku,
- obniżenie kosztów,
- zwiększenie sprzedaży,
To ukierunkowanie możliwe jest w
ramach systemu zespołowego,
gdyż tego typu aspekty można ustalić
na poziomie zespołu.
Zespołowy system premii może
obejmować :
·
małe grupy pracowników jak na przykład brygada,
·
wyższe struktury np. piony organizacyjne.
Najbardziej nowoczesną odmianą
zespołowego systemu premii jest :
centrum odpowiedzialności. W tym
przypadku zespół pracowników traktuje się jako pewien autonomiczny element
organizacji przedsiębiorstwa, a więc zespoły ( grupy ) robocze traktowane są
jako element o dość dużym poziomie niezależności, który to element stanowi
pewną odpowiedzialność za efekty swej pracy, stąd nazwa centrum
odpowiedzialności.
Ta odpowiedzialność pracowników może
dotyczyć np. zysków, stąd też organizuje się przedsiębiorstwa pod postacią centrum zysku, a zatem im większy zysk
przynosi. dany zespół, tym premie są wyższe.
Często spotykanym elementem. jest też
centrum kosztu, a więc
im
niższe są koszty pracy danego
zespołu, tym premie są również wyższe.
Kolejny
podział na premie uznaniowe i sformalizowane
dokonywany
jest na podstawie kryteriów
uzależnienia premii od efektów pracy.
System premiowania uznaniowy jest to
system starszy. W ramach systemu uznaniowego następuje uzależnienie premii .od
efektów pracy w sposób ogólny i uproszczony. Ten ogólny uproszczony charakter
systemu uznaniowego wynika stąd, że oceny efektów pracy oraz określenie
wielkość premii pracownika dokonywane jest przez bezpośredniego przełożonego.
Ocena ta dokonywana jest na podstawie tzw. Regulaminu premii, który zawiera
bardzo spójne zasady stosowane w danym przedsiębiorstwie.
Wprowadzenie systemu uznaniowego:
·
pozwala na wzmocnienie pozycji przełożonego w ramach
społecznych,
·
system ten jest bardzo elastyczny, albowiem reguły
przyznawania premii są wyjątkowo ogólne,
·
kolejna zaleta systemu uznaniowego to taka, że można
ją stosować w sytuacjach gdy pracownicy wykonują zmienne zadania.
System ten posiada takie szereg wad,
które sprawiają że nowoczesne przedsiębiorstwo powinno unikać tego typu
rozwiązań.
Wady :
system uznaniowy jest konfliktogenny,
ponieważ dochodzi do konfliktu między przełożonym a pracownikami na tle sposobu
oceny efektów pracy, powoduje osłabienie pozycji kierownika średniego szczebla
w wyniku przejęcia uprawnień decyzyjnych przez bezpośrednich .przełożonych
szczebla niższego.
Aby
przeciwdziałać tego typu konfliktom wprowadza się system
sformalizowany. Tu
następuje wyjątkowo ścisły związek między
wysokością premii a efektami pracy.
System ten nazywa się
sformalizowany, gdyż oparty jest na
formułach matematycznych i tabelach premii. a więc nie ma tutaj miejsca na
jakąkolwiek dowolność oceny efektów pracownika i wysokość premii.
W ramach systemu sformalizowanego stosuje
się zasadę, iż wypłata
premii następuje wyłącznie w sytuacji
gdy pracownik bądź też zespół
pracowników wykona zadanie premiowe
na określonym poziomie tzn. zadanie powinno być wykonane zgodnie z
wcześniejszymi założeniami.
Zalety :
·
następuje minimalizowanie funkcji na tle ocen efektów
pracownika w wysokości premii,
·
następuje wzmocnienie roli kierowników średniego
szczebla.
Wady :
·
może pojawić się niebezpieczeństwo, że
przedsiębiorstwo nie będzie w stanie wypłacić należnych pracownikom premii,
jeśli któraś z formuł lub tabeli będzie
źle wyliczona. W związku z tym system ten można stosować tylko wtedy gdy
przedsiębiorstwo jest pewne swoich zasobów finansowych,
·
mogą pojawić się pewne zaburzenia związane ze
zróżnicowaniem premii pracowników w wyniku nieuzasadnionych wyników pracy- złe
ustawienie tabel i formuł matematycznych może spowodować, że pracownicy
otrzymają premię za prace kţóra nie miała miejsca,
·
opracowanie tych tabel jest czasochłonne,
pracochłonne i kosztowne.
W związku
z tym w sytuacji gdy przedsiębiorstwo nie dysponuje rozbudowanym systemem
informatycznym stosowanie systemu sformalizowanego jest bardzo trudne..
System premii sformalizowanych
przybiera. tutaj dwie postacie :
·
prowizyjną
Prowizyjny system premii
sformalizowanych oznacza ,że premia jest
efektem udziału pracowników w zyskach
przedsiębiorstwa. Udział ten może mieć zarówno charakter pośredni jak i
bezpośredni.
Jest to system motywacji pozytywnej,
która oparta jest na nagrodach.
·
rozdzielcza
Jest to szczególna postać systemu
sformalizowanego, ponieważ rozdział premii następuje według wcześniej
ustalonych tabel ( przeliczników matematycznych ) oraz stosuje się formy
mieszane w zależności od charakteru wykonywanej przez pracownika pracy stosuje
się któryś z tych elementów.
Warunki skutecznego premiowania
pracowników :.
( doprowadzenie do sytuacji w której
premia będzie miała charakter
motywacyjny )
·
budowanie systemu premiowego w, oparciu o nagrody, a
nie w oparciu kary,
·
w premiowaniu uznaniowym należy wzmocnić pozycję
bezpośredniego przełożonego, wymaga to jednak odpowiednich instrumentów w
postaci optymalnej wiedzy, jak sprawiedliwie oceniać pracowników ,jak budować
system indywidualnych premii uznaniowych,
·
system premii sformalizowanych powinien być
wprowadzony przede wszystkim na poziomie jak najmniejszych zespołów
pracowniczych, stosując natomiast ten system do wyższych struktur może się
okazać, że pojawią się pewne dysfunkcje, a więc system ten przestanie pełnić
rolę skutecznego motywatora,
·
premie powinny być uzależnione od dość małej grupy
kryteriów,
·
okres między wykonaniem pracy premiowanej a wypłatą
premii
·
powinien być jak najkrótszy.
Elementy
dodatkowe :
( szereg dodatków jakie wypłaca się
pracownikom za wykonanie prac
uregulowanych jest kodeksem pracy )
·
wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych
Uregulowane kodeksem pracy z którego
wynika, że :za 2 pierwsze
godziny nadliczbowe pracownik
otrzymuje 50% stawki godzinowej
płacy zasadniczej, a za następne
godziny oraz za godziny pracy w
niedziele i święta pracownik powinien
otrzymywać 100 % stawki .
godzinowej płacy zasadniczej,
·
wynagrodzenie za pracę w porze nocnej
Kodeks pracy stwierdza że dodatek za
pracę nocną należy kształtować
na poziomie 20% najmniejszego
wynagrodzenia, jakie obowiązuje w
gospodarce narodowej. W praktyce jednak
odchodzi się od zasad
kodeksu pracy' i ustala się wysokość
tego dodatku w stosunku do płacy
zasadniczej pracownika,
·
płaca za postój niezawiniony przez pracownika,
Dodatek
wynosi tutaj 100% wysokości
wynagrodzenia zasadniczego
·
odprawa
emerytalno-rentowa
Wysokość nie powinna być mniejsza niż
100% wynagrodzenia
pracownika jakie osiągnął on w dniu
uzyskania uprawnienia emerytalno-rentowych
·
elementy uzależnione od specyfiki firmy w postaci nagrody
jubileuszowej jest to
ten element wynagrodzenia który ma
uhonorować lata pracy pracownika w
danym przedsiębiorstwie i
jednocześnie pełni rolę motywatora (
celem podstawowym jest
związanie pracowników z
przedsiębiorstwem na dłuższy czas ).
Wysokość nagród jubileuszowych nie jest regulowana
kodeksem pracy i zazwyczaj zależy ona od ilości lat pracy w konkretnym
przedsiębiorstwie, a także od
stanowiska jakie zajmował. Podstawą
kształtowania :nagród jubileuszowych
jest :
-
aktualne wynagrodzenie zasadnicze pracownika,
-
średnie wynagrodzenie jakie osiągnął pracownik w danym
okresie,
-
najrzadziej stosuje się za podstawę kształtowania
nagród najniższy poziom wynagrodzenia jaki obowiązuje w gospodarce narodowej,
·
dodatek za pracę na drugiej zmianie i tutaj
stosuje się dwa sposoby, kształtowania tego dodatku :
-
podstawą jest praca zasadnicza przy przyjęciu równego
bądź zróżnicowanego udziału procentowego dla wszystkich zatrudnionych,
-
dodatek wypłacany jest w równej wysokości wszystkim
pracownikom, którzy tylko podejmuję pracę na drugiej zmianie.
Wynagrodzenie jest jednym z kilku elementów
systemu motywacji pracownika. Drugim
ważnym elementem jest organizacja pracy.
Organizacja pracy jest to najtańszy i
jednocześnie możliwy do wszechstronnego zastosowania środek motywowania
pracowników.
Najlepsza organizacja pracy to taki system
według klasyków, który :
¨ gwarantuje
wysoki podział pracy,
¨ gwarantuje
wysoką specjalizację pracowników,
¨ dokonuje
wyraźnego podziału na funkcje : koncepcyjne, przygotowawcze wykonawcze,
kontrolne.
W ramach naukowej organizacji pracy, uznano,
że :
¨ im dalej
jest posunięty podział pracy tym większą można osiągnąć wydajność pracy czyli
im praca bardziej podzielona tym efekty są większe,
¨ przyjęto
także założenie, że istnieje tylko jedna najlepsza metoda wykonania określonych
zadań, która to metoda ustalana jest wyłącznie przez przełożonych,
¨ założono
także, że wykonanie określonych zadań roboczych jest
¨ łatwiejsze
jeśli treść pracy jest uboższa.
Wprowadzenie takiego systemu uznano za
najlepszy sposób uzgodnienia celów indywidualnych pracownika z celami przedsiębiorstwa.
Jedynym instrumentem motywowania
pracowników było wynagrodzenie.
Zmiany jakie zaszły jeśli chodzi o
wykształcenie pracowników i wymagania im stawiane przez pracodawców spowodowały
zmianę podejścia do charakteru organizacji pracy.
Współcześnie uważa się, że
organizacja pracy powinna zapewnić pracownikowi zaspokojenie takich potrzeb jak
:
¨
potrzeba rozwoju - przedsiębiorstwo, pracodawca
powinien stwarzać warunki wykorzystania przez pracownika kwalifikacji oraz
stwarzać warunki ich stałego podnoszenia,
¨
potrzeba zmiany - musi nastąpić przełamanie monotonii
i monotypii w pracy,
¨
potrzeba odpowiedzialności
pracownika-przedsiębiorstwo powinno umożliwić pracownikowi samorealizację i
potwierdzenie własnych wartości jako jednostki ludzkiej,
¨
nowoczesna organizacja powinna udostępnić pracownikom
jak największy pakiet informacji jednostce organizacyjnej w której pracują
¨
potrzeba szacunku i uznania
Biorąc pod uwagę te wszystkie rodzaje
potrzeb, pojawiły się trzy nowe
sposoby organizacji pracy pracowników
:
¨
rotacja zadań,
¨
poszerzenie pracy,
¨
wzbogacanie pracy.
SĄ to trzy formy, które dotyczą pracy
indywidualnej.
Natomiast jeśli chodzi o zmiany na
poziomie zespołów roboczych to
wprowadza się grupy autonomiczne.
SĄ to nowoczesne formy organizacji
pracy mimo, że początki datuje się na przełom lat 50-60.


Brak komentarzy:
Prześlij komentarz