Motywowanie jest zestawem sił,
które powodują, że ludzie zachowują się w określony sposób. W dowolnym dniu
roboczym pracownik może:
·
Dać
z siebie maksimum wysiłku w wykonywanej pracy
·
Pracować
tylko tyle, by uniknąć nagany
·
Ograniczyć
swój wysiłek do minimum, licząc się z pewną naganą.
Celem menedżera jest
maksymalizowanie częstotliwości występowania pierwszego typu zachowania i
minimalizowanie ograniczeń wysiłku do minimum.
2. Wcześniejsze podejścia do
motywowania.
Rozwój teorii motywacji przebiegał
od podejścia tradycyjnego przez podejścia od strony stosunków międzyludzkich
(stosunków współdziałania) do podejścia od strony zasobów ludzkich.
a)
Podejście tradycyjne:
Najlepszym przykładem tego
podejścia jest praca Fredericka W. Taylora. Sugerował on używanie bodźcowego
systemu plac. Był przekonany, że kierownictwo ma bogatszą wiedzę na temat pracy
na poszczególnych stanowiskach i zakładach, że główną powszechną siłą
motywacyjną jest pieniądz. Podejście tradycyjne zakładało również, że dla
większości ludzi praca jest czymś nieprzyjemnym i że dochód pieniężny jest dla
wielu pracowników ważniejszy od charakteru samej pracy.
b) Podejście od strony stosunków
międzyludzkich.
Elton Mayo stworzył teorię, że
pracownik odczuwa potrzebę by być użytecznym i ważnym, że ma silne potrzeby
społeczne i że potrzeby te są ważniejsze dla motywacji niż pieniądze.
Pracownikom należy, więc stworzyć warunki, w których będą czuli się ważni i
pozwolić im na pewien zakres samodzielności i samokontroli w wykonywaniu
codziennych obowiązków.
c)
Podejście od strony zasobów
ludzkich
Podejście to zakłada, że sam
udział ma wartość zarówno dla pracowników jak i dla
organizacji. Ludzie mają, więc
potrzebę uczestnictwa prawdziwego, a nie tylko pozornego.
3. Podejście
do motywowania od strony treści.
Podejście to próbuje odpowiedzieć
na pytanie, „Jakie czynniki motywują ludzi do pracy?”.
a.
Podejście od strony hierarchii potrzeb – zakłada, że ludzie mają
rozmaite potrzeby, które można uszeregować według ważności:
·
Hierarchia potrzeb Maslowa.
Abraham Maslow twierdził, że
ludzie dążą do zaspokojenia pięciu poziomów potrzeb: fizjologicznych,
bezpieczeństwa, przynależności, szacunku i samorealizacji. Znajdujące się u
podstaw hierarchii potrzeby fizjologiczne (powietrza, żywności) muszą być
zaspokojone w pierwszej kolejności, nim weźnie się pod uwagę inne potrzeby.
Kolejną jest potrzeba bezpieczeństwa (dachu nad głową i odzienia oraz życia
wolnego od trosk materialnych).
Następne to potrzeby
przynależności, odnoszące się do procesów społecznych i obejmujące potrzebę miłości,
przywiązania oraz akceptacji ze strony kolegów. Potrzeby te zaspokaja rodzina,
stosunki towarzyskie poza pracą oraz przyjaźnie w pracy. Jeszcze wyżej znajdują
się potrzeby szacunku, obejmujące potrzebę pozytywnego obrazu we własnych
oczach, szacunku dla samego siebie oraz potrzebę uznania i szacunku w oczach
innych. Znajdujące się na szczycie potrzeby samorealizacji obejmują realizację
możliwości osiągania przez jednostkę ciągłego wzrostu i rozwoju.
Maslow sugerował, że jednostka
motywowana jest w pierwszej kolejności do zaspokojenia potrzeb fizjologicznych
i dopóki nie zostaną zaspokojone są główną troską pracownika. Po ich
zaspokojeniu dana osoba zaczyna wspinać się po kolejnych szczeblach w
hierarchii aż do osiągnięcia zaspokojenia potrzeby samorealizacji. Badania
ujawniły jednak znaczne braki i słabość hierarchii potrzeb Maslowa.
·
Teoria ERG
Jest ona teorią Claytona
Alderfera. Litery ERG oznaczają egzystencję, związek tj. kontakty społeczne i
wzrost albo rozwój. Teoria ta rozbiła hierarchię potrzeb Maslowa na trzy
szczeble:
1)
Potrzeby
egzystencji odpowiadają potrzebom fizjologicznym i potrzebom bezpieczeństwa u
Maslowa
2)
Potrzeba
kontaktów społecznych koncentruje się na związkach ludzi z ich otoczeniem
społecznym
3)
Potrzeba
wzrostu jest najwyższym szczeblem w schemacie Alderfera i obejmuje potrzeby
szacunku dla samego siebie i samorealizacji.
Różnice między
teorią ERG i hierarchią potrzeb Maslowa są następujące:
o
Teoria
ERG sugeruje, że ludzkie działanie może być wywołane jednocześnie przez kilka
kategorii potrzeb.
o
Teoria
ERG obejmuje element frustracji i regresji, którego brakuje w koncepcji
hierarchii potrzeb Maslowa.
o
Maslow
twierdził, że jednostka będzie pozostawać na jednym poziomie hierarchii dopóki
dana klasa potrzeb nie zostanie zaspokojona.
o
Teoria
ERG sugeruje z kolei, że jeśli dana klasa potrzeb nie zostanie zaspokojona,
jednostka zejdzie na niższy poziom i będzie szukać nowych sposobów zaspokojenia
potrzeb niższego rzędu.
b.
Teoria dwuczynnikowa.
Jest to teoria motywacji
sugerująca, że zadowolenie i niezadowolenie ludzi z pracy kształtują się pod
wpływem dwóch niezależnych zestawów czynników – czynników motywacji (czynniki
wpływające na kontinuum zadowolenia – związane z treścią pracy) i czynników
higieny psychicznej (czynniki uważane za źródło niezadowolenia – związane są ze
środowiskiem pracy).
Menedżerowie powinni, więc
zapewnić pracownikom zachowanie właściwych czynników higieny psychicznej oraz
dać mu okazję do odczucia takich czynników motywacyjnych jak wola osiągnięć i
uznanie.
4. Jednostkowe potrzeby
ludzkie.
Ø Potrzeba osiągnięć – to pragnienie
realizacji zadania w sposób bardziej skuteczny niż w przeszłości. Ludzie, u
których cecha ta jest wysoka:
§
Lubią
brać na siebie odpowiedzialność za rozwiązywanie problemów
§
Ustalają
sobie umiarkowanie trudne cele i podejmują rozsądne ryzyko dla ich osiągnięcia
§
Przypisują
duże znaczenie o uzyskiwanych przez siebie efektach.
Ø
Potrzeba
afiliacji – jest pragnieniem ludzkiego towarzystwa. Ludzie, u których ta
potrzeba jest silnie wykształcona preferują na ogół pracę wymagającą szerokich
społecznych interakcji i z możliwością nawiązywania przyjaźni.
Ø
Potrzeba
władzy – jest pragnieniem wywierania wpływu na grupę i kontrolowanie zachowań
innych.
5. Podejście do motywowania od
strony procesu.
Podejście to koncentruje się na
wyjaśnieniu, dlaczego ludzie wybierają pewne warianty zachowań do zaspokojenia
swoich potrzeb i jak oceniają swoje zadowolenie po osiągnięciu tych celów.
a) Teoria oczekiwań.
Sugeruje ona, że motywacja zależy
od dwóch czynników:
v Od tego, jak silnie czegoś
pragniemy
v Od oczekiwanego prawdopodobieństwa
zaspokojenia tego pragnienia
Victor Vroom, który opracował
formalne ramy teorii oczekiwań przyjął, że zachowanie jest określane przez
połączenie sił tkwiących w jednostce i w otoczeniu. Ponadto ludzie mają różne
rodzaje potrzeb, pragnień i celów oraz dokonują wyboru spośród alternatywnych
planów zachowania, opierając się na postrzeganiu zakresu, w jakim dane
zachowanie będzie prowadziło do pożądanych rezultatów.
Oczekiwania
jednostkowe.
Najważniejsze elementy modelu
oczekiwań, to indywidualne oczekiwania, że wysiłek będzie prowadził do wyższych
osiągnięć, że osiągnięcia przyniosą wyniki oraz, że każdy wynik będzie miał,
jakąś przypisaną wartość. Oczekiwana proporcja osiągnięć do wysiłku, to
indywidualnie postrzegane prawdopodobieństwo zaowocowania zwiększonego wysiłku
wyższymi osiągnięciami. Oczekiwana proporcja wyników do osiągnięć pracy to
indywidualne odczucie, że osiągnięcia w pracy doprowadza do konkretnego wyniku.
Wynik zaś to skutki zachowań w układzie organizacyjnym, zwykle nagrody.
Z każdym z wyników wiąże się
określona wartościowość – wskaźnik odzwierciedlający na ile dana osoba ceni
sobie określony wynik.
Ludzie mają różne potrzeby i
próbują je wyrazić w różny sposób. Dla pracownika, który wykazuje silną
potrzebę osiągnięć i niewielką potrzebę afiliacji to:
-
Podwyżka
płac i awanse (wynik posiada wartościowości dodatnie)
-
Pochwały
i urazy (wartościowość ujemna)
-
Stres
(wartościowość zerowa)
Warunki
motywowanego zachowania:
q
Stosunek
osiągnięć do wysiłku musi być > 0
q
Oczekiwana
proporcja wyniku do osiągnięć musi być > 0
q
Suma
wartościowości poszczególnych wyników musi być > 0
Teoria oczekiwań sugeruje, że o
ile warunki te zostaną spełnione, ludzie będą prawidłowo motywowani do pracy.
Rozwinięcie
Postera – Lawlera:
Jest to rozwinięcie teorii
oczekiwań. Jego autorzy sugerują, że zadowolenie i osiągnięcia w pracy mogą być
ze sobą związane w przypadku, gdy osiągnięcia pociągają za sobą
sprawiedliwe nagrody. Autorzy
stwierdzili, że osiągnięcia w pracy dają rezultat w postaci nagród zarówno
zewnętrznych (płaca i awanse) jak i wewnętrznych (szacunek do samego siebie i
świadomość dokonań).
Implikacje dla menedżerów
wynikające z modelu oczekiwań: Według
Nadlera i Rawlera należy:
1)
Określić
nagrody cenione przez każdego z podwładnych
2)
Wyznaczyć
pożądany poziom efektywności
3)
Zapewnić
osiągalność ustalonego poziomu efektywności
4)
Wiązać
nagrody z efektywnością
5)
Analizować
czynniki, które mogłyby przeciwdziałać skuteczności nagrody
6)
Zapewnić
odpowiedniość nagrody
Wnioski dla organizacji
wg Nadlera i Lawlera:
v
Organizacje
dostają zwykle to, co nagradzają, a nie to, czego chcą
v
Można
spowodować to, że praca z istoty będzie przynosić wewnętrzne zadowolenie
v
Ważną
rolę w procesie motywacji odgrywa bezpośredni przełożony
a) Teoria
sprawiedliwości.
Teoria ta
opracowana przez J. Stacy Adams’a opiera się na założeniu, że ważnym czynnikiem
motywacji, efektywności i zadowolenia jest indywidualna ocena przez pracownika
sprawiedliwości czy słuszności otrzymanej nagrody. Sprawiedliwość można określić
jako stosunek nakładów pracy pracownika do uzyskanych przez niego nagród w
porównaniu do nagród przyznawanych innym za podobne nakłady
Proces porównania wygląda następująco:
Pracownik może, więc mieć
poczucie, że jego wysiłki zostały sprawiedliwie nagrodzone, zbyt nisko lub zbyt
wysoko. Poczucie sprawiedliwości jest, więc rezultatem równości obu stosunków.
Wnioski:
I.
Jeżeli
nagrody mają motywować pracowników muszą być odbierane jako rzetelne i
sprawiedliwe.
II.
Trzeba
brać pod uwagę również innych, z którymi pracownik się porównuje.
6. Podejście do motywowania oparte na koncepcji wzmocnienia.
Inny nie mniej istotny problem
dotyczy trwałości niektórych zachowań w czasie
i zmienności innych. Konkretnie teoria
wzmocnienia głosi, że zachowanie pociągające
za sobą nagrody prawdopodobnie
będzie powtarzane, a prawdopodobieństwo powtórzenia się zachowań, których
konsekwencją jest kara jest mniejsze.
Rodzaje wzmocnień w organizacjach:
o
Wzmacniające lub podtrzymujące
zachowania:
Wzmocnienie pozytywne – jest to
nagroda lub pozytywny wynik następujący na skutek pożądanego zachowania
(pochwały, awanse, pieniądze)
Unikanie – pracownik unika
niemiłych konsekwencji związanych z postępowaniem odmiennym od pożądanego
o
Wzmocnienia osłabiające lub
redukujące zachowanie:
Karanie –to negatywne konsekwencje
określonego zachowania (ostra krytyka, potrącenie płac, odebranie przywilejów)
Eliminacja (wygaszanie) – może być
wykorzystana do osłabienia zachowania, zwłaszcza niegdyś nagradzanego.
W. Clay Hammer
określił 6 reguł stosowania techniki modyfikowania zachowań:
Reguła 1: Nie nagradzaj wszystkich
jednakowo.
Reguła 2:Pamiętaj, że brak reakcji
również może modyfikować zachowanie.
Reguła 3: Nie zapomnij powiedzieć
podwładnym, co mogą zrobić, aby uzyskać
wzmocnienie.
Reguła 4: Powiedz podwładnym, co
robią źle.
Reguła 5: Nie udzielaj kary w
obecności innych.
Reguła 6: Bądź sprawiedliwy.
7. Tworzenie wzmocnień w organizacjach.
Jeśli chodzi o tworzenie wzmocnień
w organizacjach to ważny jest nie tylko rodzaj wzmocnienia, ale również wybór
odpowiedniego momentu i częstotliwości wzmocnienia.
Rozróżniamy następujące strategie wzmacniania:
a)
Schemat oparty na stałej częstotliwości – zapewnia wzmocnienie w
ustalonych odstępach czasu niezależnie od rodzaju zachowania. Metoda ta
zapewnia najmniej bodźców do dobrej pracy, ponieważ pracownicy wiedzą, że
niezależnie od wysiłku, jaki wkładają w pracę będą opłacani.
b)
Schemat o zmiennej częstotliwości wzmacniania – przewiduje rozkład wzmacniania
w czasie, jednakże częstotliwość stosowania wzmocnienia jest zmienna. Schemat
ten nadaje się do pochwał lub innych nagród polegających na wizytach lub
inspekcjach. Pracownicy, bowiem, gdy nie wiedzą, kiedy mogą spodziewać się
wizyty szefa starają się przez cały czas utrzymać wysoki poziom wysiłku.
c)
Schemat o stałym stosunku – zapewnia wzmocnienie po określonej liczbie przypadków
określonego zachowania, niezależnie od tego, ile czasu upłynie pomiędzy nimi.
Wpływa to na jeszcze wyższy poziom wysiłku.
d)
Schemat o zmiennym stosunku – to najsilniejsze narzędzie motywacyjne w sensie
podtrzymywania zachowań pożądanych. Przełożony, który chwali pracownika za
każde jego osiągnięcie stosuje właśnie schemat o zmiennym stosunku. Na
pracownika działają silnie bodźce do zwiększenia częstotliwości zachowania pożądanego,
ponieważ każdy taki przypadek zwiększa prawdopodobieństwo otrzymania nagrody.
8. Nowe podejścia do motywowania.
Są to:
A. Teoria ustalania celów – sugeruje, że menedżer i
podwładny powinni wspólnie i w sposób systematyczny ustalać cele dla
podwładnego. Powinny one wykazywać umiarkowany stopień trudności, być konkretne
i takie, żeby pracownik był skłonny je zaakceptować i zaangażować się w ich
realizację. Menedżerowie powinni bezpośrednio wiązać nagrody z osiąganiem przez
podwładnego wyznaczonych celów. Teoria ta pomaga menedżerom dopasować nagrody
do indywidualnych potrzeb, wyjaśnić oczekiwania, zapewnić sprawiedliwość i
utrzymać całościowe ramy dla zintegrowania innych podejść.
B.
Podejście japońskie – jego celem jest doprowadzenie do wytworzenia się partnerskich
stosunków między kierownictwem firmy i robotnikami
9. Popularne strategie
motywacji:
Ø
Modyfikacja zachowania – to technika stosująca koncepcję teorii wzmacniania w
układzie organizacji. Program ten wychodzi od określenia zachowań, które mają
być zwiększone (jak np. wyprodukowanie większej liczby jednostek) lub
zmniejszone (jak np. spóźnianie się do pracy). Te docelowe zachowana są
następnie wiązane z określonymi wzmocnieniami.
Ø
Modyfikowany tydzień roboczy – pozwala pracownikom w zaspokojeniu potrzeb wyższego
rzędu i stwarza możliwość jednoczesnego zaspokojenia kilku potrzeb.
Ø
Ścieśniony tydzień roboczy - w toku, którego ludzie przepracowują 40 godzin w czasie
krótszym od pełnych pięciu dni roboczych. Najczęściej ludzie pracują przez
cztery dni po 10 godzin dziennie.
Ø
Elastyczny czas pracy – od pracowników wymaga się pracy przez pewien okres
zwany czasem podstawowym, pozostawiając umiejscowienie reszty czasu pracy do
swobodnego wyboru pracownika. Ktoś może, więc przychodzić wcześnie i wcześnie
wychodzić albo też przychodzić wcześnie, korzystając z długiej przerwy
obiadowej i późno wychodzić. Coraz popularniejsze staje się również zezwolenie
na pracę w domu albo dzielenie stanowisk pracy z innymi. Praca w domu jest
rozwiązaniem szczególnie przydatnym dla osób piszących i innych pracujących z
komputerem. Natomiast dzielenie stanowiska pracy pozwala na pracę dwóch osób w
niepełnym wymiarze godzin, tak, że organizacja ma zapewnioną jego
„pełnoetatową” w sumie obsadę.
10. Pojęcie systemu nagradzania.
System
nagradzania w organizacji są to formalne i nieformalne mechanizmy, za pomocą,
których definiuje się, ocenia i nagradza osiągnięcia pracownika.
11.
Wpływ nagradzania w organizacji.
Nagradzanie może wpłynąć na
postawy, zachowania i motywację.
a)
Wpływ nagradzania na postawy:
Jednym z czynników decydujących o
osiągnięciach pracownika w pracy jest jego zadowolenie, na które wpływa zarówno
kwota, jaka otrzymuje, jak i ta, którą uznałby za właściwą. Na zadowolenie
pracownika wpływają również porównania z sytuacją innych oraz to, że pracownicy
często niewłaściwie oceniają wysokość nagród dla innych. W pracowniku, który
jest przekonany, że ktoś zarabia więcej niż faktycznie, narasta niezadowolenie.
Innym jeszcze aspektem jest to, że na ogólne zadowolenie z pracy wpływa to, na
ile pracownicy są zadowoleni zarówno z zewnętrznych, jak i z podstawowych
nagród uzyskiwanych w pracy. Można, więc wysunąć wniosek, że ich zachowanie
stanowi wynik rozmaitych potrzeb i może zostać ukierunkowane na rozmaite cele.
b)
Wpływ nagradzania na zachowanie.
Nagrody wpływają na zadowolenie
pracownika, które z kolei odgrywa ważna rolę w określeniu, czy pozostanie on na
danym stanowisku, czy też będzie szukał nowej posady. Systemy nagradzania
wpływają również na wzorce uczęszczania do pracy i absencji. Jeżeli nagrody są
oparte na rzeczywistych osiągnięciach to pracownicy są skłonni do bardziej
wytężonej pracy, aby te nagrody otrzymać.
c)
Wpływ systemów nagradzania na motywację:
Systemy nagradzania są związane z
teorią motywacji opartą na koncepcji oczekiwań. Oczekiwana relacja osiągnięć do
wysiłku związana jest z systemem nagradzania, gdyż pracownik będzie skłonny do
dodatkowego wysiłku, jeżeli wie, że w ślad za osiągnięciami pójdą nagrody.
Każda nagroda lub potencjalna nagroda ma nieco odmienną wartość dla poszczególnych
osób np. ktoś może pragnąć awansu bardziej niż świadczeń lub odwrotnie.
12. Projektowanie skutecznych systemów nagradzania
Cztery główne cechy skutecznego systemu nagradzania:
·
Musi
zaspokajać zapotrzebowanie jednostki w zakresie potrzeb elementarnych (fizjologiczne,
potrzeba bezpieczeństwa, czynniki higieniczne)
·
Nagrody
oferowane przez daną organizację powinny wypadać korzystnie w zestawieniu z
nagrodami oferowanymi przez inne organizacje.
·
Musi
zapewnić sprawiedliwy rozkład nagród w ramach organizacji.
·
Musi
uwzględniać fakt, że różni ludzie mogą mieć rożne potrzeby i w celu ich
zaspokojenia mogą wybierać różne ścieżki. W miarę możliwości należy, więc
zaoferować pracownikom rozmaite nagrody i zróżnicowane metody ich osiągania.
13.
Nowe podejścia do nagradzania
pracowników.
Systemy nagradzania w
organizacjach występowały tradycyjnie w postaci:
1. Systemów o ustalonej stawce – w systemie tym pracownicy
godzinowi otrzymują konkretną płacę za każdą przepracowaną godzinę, a
pracownicy na pensji otrzymują stałą kwotę za tydzień albo miesiąc. Z punktu
widzenia motywacji nagradzanie takie może być bardziej bezpośrednio związane z
osiągnięciami w pracy poprzez uznaniowe podwyżki płacy. Polega to na tym, że
pracownicy otrzymują zróżnicowane podwyżki płacy na koniec roku, zależne od ich
ogólnych osiągnięć w pracy. Pozwala to utrzymać długookresowe osiągnięcia
pracowników.
2. Systemów bodźcowych – wśród tych systemów coraz
większą popularność zdobywają sobie takie systemy jak:
v System udziału w zyskach – przewiduje zmienną roczną premię wypłacaną pracownikom
w zależności od zysku osiągniętego przez przedsiębiorstwo.
v Udział w korzyściach – jest grupowym systemem bodźcowym, w którym wszyscy
członkowie grupy otrzymują premie po przekroczeniu określonego poziomu
osiągnięć.
v Zryczałtowane premie – dają poszczególnym pracownikom jednorazową premię
pieniężną, która zastępuje podwyżkę płacy zasadniczej.
v System opłacania kwalifikacji (wiedzy) – koncentruje się raczej na
opłacaniu osób niż stanowisk pracy. W tradycyjnym układzie 2 robotników wykonujących
tę samą pracę otrzymuje taką samą stawkę płac, niezależnie od kwalifikacji. W
ramach systemu opłacania wiedzy ludzie są przesuwani do wyższej grupy
zaszeregowania w każdym przypadku, gdy zdobędą nowe umiejętności.
1.
Organizowanie – to decydowanie o tym, w jaki
sposób możliwie najlepiej pogrupować działania i zasoby organizacji.
2.
Projektowanie stanowisk pracy.
Polega ono na określeniu zakresu
obowiązków poszczególnych osób pracujących w danej organizacji.
Naturalnym punktem wyjścia
projektowania stanowiska pracy jest określenie zakresu pożądanej specjalizacji.
Specjalizacja stanowisk pracy
(projektowanie) – jest to zakres, w jakim ogólne zadanie zostaje podzielone na
mniejsze części składowe.
Do alternatywnych
podejść należą:
1)
Rotacja
pracowników między stanowiskami – zakłada ono systematyczne przechodzenie
pracowników z jednego stanowiska na drugie.
2)
Rozszerzenie
stanowisk pracy –zakłada przydzielenie pracownikowi większej liczby zadań do
wykonywania.
3)
Wzbogacenie
stanowisk pracy – zakłada zarówno zwiększenie liczby zadań wykonywanych, jak i
rozszerzenie kontroli pracownika nad stanowiskiem pracy.
4)
Podejście
od strony stanowiska pracy – sugeruje potrzebę diagnozowania stanowiska pracy.
5)
Zespoły
robocze – pozwalają całej grupie na zaprojektowanie systemu pracy, który będzie
wykorzystywany do wykonywania wzajemnie powiązanych zadań.
Grupowanie stanowisk pracy – to
proces łączenia w grupy stanowisk pracy zgodnie z pewnym logicznym układem.
Stanowiska są grupowane według:
o
Wyrobu
– grupowanie działalności wokół produktów lub grup produktów.
o
Funkcji
– grupowanie stanowisk wymagających tych samych lub podobnych czynności.
o
Klientów
– grupowanie czynności w celu reagowania i wzajemnego oddziaływania ze
specyficznymi klientami lub grupami klientów.
o
Lokalizacji
– grupowanie stanowisk pracy na podstawie określonych miejsc lub obszarów
geograficznych.
Inne formy grupowania stanowisk
pracy to również grupowanie według:
a)
Czasu
b)
Kolejności
3) Ustalenie relacji
podporządkowania.
W ustaleniu stosunków między
poszczególnymi stanowiskami pracy decydującą rolę w kształtowaniu struktury
organizacyjnej odgrywa rozpiętość zarządzania. Jest to liczba osób bezpośrednio
podległych jednemu menedżerowi.
Istnieje
następujący wzór na rozpiętość
zarządzania:

Struktura rozpiętości zarządzania może być:
q Wysmukła – jest kosztowniejsza i
wywołuje problemy z komunikacją.
q Spłaszczona – posiada szerszy
zasięg kontroli.
Czynniki wywierające wpływ na rozpiętość zarządzania w organizacji:
-
Kompetencja
przełożonych i podwładnych (im jest ona większa, tym szersza jest potencjalna
rozpiętość).
-
Fizyczne
rozproszenie podwładnych (im jest ono większe, tym węższy potencjalny zasięg).
-
Zakres
pracy menedżera innej niż nadzorcza (im jej więcej, tym węższy potencjalny
zasięg).
-
Stopień
pożądanej interakcji (im jej więcej, tym węższy potencjalny jej zasięg).
-
Zakres
występowania standardowych procedur (im ich więcej, tym szerszy potencjalny
zasięg).
-
Podobieństwo
nadzorowanych zadań (im są one bardziej podobne, tym szerszy potencjalny
zasięg).
-
Preferencje
przełożonych i podwładnych.
4)
Układ władzy w organizacji
Określa on, w jaki sposób ma
zostać rozłożona władza między poszczególnymi stanowiskami pracy.
Menedżerowie stoją przed dwoma
ważnymi problemami – delegowaniem i decentralizacją.
Delegowanie to proces, w toku, którego menedżer powierza innym część
swych obowiązków i uprawnień. Podstawową przyczyną delegowania jest dążenie do
zwiększenia wykonywanej przez pracownika pracy
Decentralizacja to proces systematycznego
delegowania władzy i autorytetu w ramach organizacji, ku menedżerom średniego i
niższego szczebla. Centralizacja natomiast, jest procesem systematycznego
utrzymywania władzy w rękach menedżerów wyższego szczebla.
5)
Działalność koordynacyjna.
Koordynacja -
to proces integrowania działań różnych działów organizacji.
Podstawowym argumentem za potrzeba
koordynacji jest fakt istnienia niezależnych wydziałów i grup roboczych, które
do wykonania swoich funkcji wymagają zarówno informacji jak i zasobów.
Koordynacja zależy od uzyskiwania, przekazywania i przetwarzania informacji.
Istnieją trzy główne formy
współzależności:
v
Współzależność
sumująca się – to najniższy szczebel współzależności, gdzie produkcja jednostek
sumuje się na poziomie organizacji.
v
Współzależność
sekwencyjna – produkt jednej jednostki staje się elementem nakładów dla innej,
stwarza to umiarkowaną współzależność.
v
Współzależność
wzajemna – występuje wówczas, gdy ma miejsce dwustronny przepływ działalności
pomiędzy jednostkami. Jest to najbardziej złożona forma.
6) Różnicowanie stanowisk
Stanowisko liniowe – jest to stanowisko na
bezpośredniej linii podporządkowania odpowiedzialne za realizację celów
organizacji
Stanowisko sztabowe – ma zadanie służyć stanowiskom
liniowym doświadczeniem, radą i wsparciem.
7)
Struktura organizacyjna.
Pojęcie to oznacza sposób, w jaki dzieli się,
grupuje i koordynuje działalność organizacji w rozumieniu wzajemnych stosunków
między kierownikami i kierowanymi; pracownikami i pracownikami.
8)
Budowa struktury organizacyjnej.
Elementy
struktury organizacyjnej:
·
Konfiguracja
– określa kształt struktury organizacyjnej, rozpiętość kierowania, układ
elementów części składowych i hierarchię.
·
Centralizacja
(decentralizacja) - oznacza rozmieszczenie uprawnień decyzyjnych
·
Specjalizacja
– określa podział pracy i rozdział zadań pomiędzy poszczególnymi stanowiskami
·
Standaryzacja
– określa stopień typowości i zrutynizowania czynności
·
Formalizacja
– określa zakres norm komunikowania się w organizacji
9)
Schemat organizacyjny – jest graficznym przedstawieniem
struktury organizacyjnej i precyzuje funkcje, wydziały czy stanowiska w
organizacjach i pokazuje ich wzajemne powiązania.
Struktury formalne.
10)
Struktura funkcjonalna (struktura
typu U) – jest
oparta na podejściu funkcjonalnym i stosowana przez mniejsze firmy o
ograniczonym asortymencie wyrobów.
Zalety:
-
Uaktywnienie
i spożytkowanie wyspecjalizowanych umiejętności, tam gdzie są najpotrzebniejsze
-
Łatwy
nadzór
Wady:
-
Trudności
w uzyskaniu decyzji
-
Trudności
z określeniem odpowiedzialności
-
Poczucie
odizolowania
-
Poczucie
wyższości wśród członków
11) Struktura według wyrobu lub rynku:
Wg wyrobu – każdy dział odpowiada za
określony wyrób lub grupę pokrewnych wyrobów.
Wg regionu – w jednym zakładzie grupuje się
wszystkie czynności, które były wykonywane przez przedsiębiorstwo w danym
regionie.
Wg odbiorców – filia sprzedaje wszystkie swoje
wyroby określonej kategorii klientów.
Zalety:
v
Dostosowanie
do szybkich zmian
v
Możliwość
dobrej prezentacji wyrobów
v
Wyraźny
podział odpowiedzialności
v
Ułatwienie
szkolenia dyrektorów filii
Wady:
o
Sprzyja
rozgrywkom przy podziale zasobów
o
Zachęca
do zaniedbywania priorytetów długofalowych
o
Pozwala
na obumieranie kompetencji w głąb
12) Struktura macierzowa – podział wg wyrobu zostaje nałożona na istniejący układ
funkcjonalny.
Zalety:
-
Zapewnia
organizacjom elastyczność
-
Pobudza
do współpracy interdyscyplinarnej
-
Angażuje
ludzi i stawia im wyzwania
-
Rozwija
umiejętności pracowników
-
Odciąża
naczelne kierownictwo dając im czas na planowanie
Wady:
§
Wymaga
dużych umiejętności interpersonalnych
§
Zachęca
do walki o władzę
§
Jest
kosztowna we wdrożeniu
§
Wiąże
się z ryzykiem wywołania anarchii
13)
Struktura konglomeratowa
(struktura typu H)
– jest wykorzystywana przez organizacje składające się z szeregu nie
powiązanych ze sobą jednostek.
Wady:
a)
Złożoność
związana z utrzymaniem zróżnicowanych i nie powiązanych ze sobą jednostek.
b)
Menedżerowie
mają trudność z porównaniem i integracją jednostek
14) Struktura wielobranżowa (typu M) – wykorzystuje podział wg wyrobu i jest oparta na
licznych, samodzielnych jednostkach organizacyjnych w powiązanych ze sobą
obszarach.
Zalety:
§
Możliwość
koordynacji
§
Wspólne
wykorzystanie zasobów
§
Optymalizacja
wewnętrznej konkurencji i współpracy
15) Struktura hybrydowa (M+H) – jest to struktura będąca połączeniem dwóch lub większej
liczby form struktur organizacyjnych.
Struktura nieformalna.-
Interpersonalne stosunki w organizacji.
Zalety:
Ø
Umożliwia
szybsze decyzje
Ø
Ułatwia
przepływ ludzi i materiałów niezależnych od linii podporządkowania
Ø
Sprzyja
współpracy między działami, które na schemacie mają jedynie pośrednie punkty
kontaktowe.
Wada:
Ø
Stanowi
instrument obrony przed kierownikiem.
16)
Projekt organizacji – to ogólny wzorzec składników
struktury i rozwiązań używanych do zarządzania całą organizacją.
Uniwersalne spojrzenie na projekt
organizacji:
Model biurokratyczny – to uniwersalny model struktury organizacyjnej oparty na
zalegalizowanym systemie władzy formalnej. Biurokracja wg Webera wykazuje pięć
cech:
1.
Organizacja
powinna przyjąć wyraźny podział pracy, a każde stanowisko powinno być zajęte
przez eksperta.
2.
Organizacja
powinna stworzyć spójny zestaw zasad w celu zapewnienia jednolitego wykonywania
zadań.
3.
Organizacja
powinna ustalić hierarchię stanowisk dla urzędów.
4.
Menedżerowie
powinni prowadzić przedsiębiorstwo w sposób bezosobowy.
5.
Przyjmowanie
pracowników i awansowanie w organizacji powinno być oparte na technicznej
wiedzy fachowej, a pracownicy powinni być chronieni przed arbitralnym
zwolnieniem.
Model behawioralny – kładzie nacisk na rozwijanie
grup roboczych i procesów interpersonalnych.
Rozróżniamy:
System 1 – to forma projektu organizacji
oparta na zalegalizowanej władzy formalnej, opracowana jako część
biurokratycznego modelu projektu organizacji.
System 4 – to forma projektu organizacji,
która wykorzystuje szeroką gamę procesów motywacyjnych i sprzyja otwartym i
szerokim procesom interakcji: opracowana jako część behawioralnego modelu
projektu organizacji.
17) Wpływ sytuacji na projekt organizacji.
Sytuacyjne podejście do projektu
organizacji oparte jest na założeniu, że optymalny projekt dla danej
organizacji zależy od zastawu istotnych czynników sytuacyjnych jak:
a)
Technika - jest zestawem procesów
wykorzystywanych przez organizację w przekształcaniu nakładów w postaci
rzeczowej lub informacyjnej w wyniki w postaci produkcji lub usług.
Rozróżniamy techniki:
v
Jednostkową (małych partii) – produkt wytwarza się indywidualnie według specyfikacji
lub w małych partiach.
v
Wielkoseryjną (masową) – produkt wytwarzany w systemie taśmowym przez łączenie
elementów w podzespoły lub gotowy produkt.
v
Produkcji ciągłej – surowce są przekształcane w wyroby gotowe poprzez ciąg przemian
maszynowych lub procesowych.
b)
Otoczenie, które może być:
-
Stabilne
– prawie niezmienne z upływem czasu; ze względu na szybki postęp techniczny
jest o nie trudno.
-
Zmienne
– zmiany otoczenia mogą zaistnieć w każdej chwili w dziedzinach tj. przepisy
prawne i technika.
-
Burzliwe
– występuje w sytuacji, gdy konkurencja wypuszcza na rynek nowe, nieoczekiwane
wyroby, gdy wydawane są prawa bez wyraźnego uprzedzenia, gdy przełomy
techniczne nagle rewolucjonizują wzory wyrobów lub technologii ich wytwarzania.
c)
Wielkość organizacji – to liczba zatrudnionych w
przeliczeniu na pełne etaty.
Rozróżnia się dwa
systemy organizacyjne:
Organizacja mechanistyczna –jest to sztywna i biurokratyczna
forma projektu najbardziej stosowana w stabilnym otoczeniu. Jej cechy: zadania
są rozczłonkowane, wyspecjalizowane i na ogół zdefiniowane w stosunkowo sztywny
sposób, specyficzna definicja ról (prawa, obowiązki zapisane dla każdego
członka), hierarchiczna struktura kontroli, władzy i komunikacji, informacje
istotne dla sytuacji i działalności operacyjnej organizacji formalnie
zastrzeżone dla dyrektora naczelnego, komunikacja przybiera głównie formę
poleceń i decyzji; nacisk na lojalność, znaczenie i prestiż towarzyszą
identyfikacji z organizacją i jej członkami.
Organizacji organiczna – to płynny i elastyczny projekt,
najbardziej właściwy dla niestabilnego i nieprzewidywalnego otoczenia.
Występujące tu cechy: zadania są bardziej niezależne, dostosowywane i
przeformułowywane w drodze interakcji z członkami organizacji; uogólniona
definicja ról; sieciowa struktura kontroli władzy i komunikacji; ośrodki wiedzy
rozsiane są po całej organizacji; komunikacja odbywa się zarówno poziomo jak i
pionowo; komunikacja przybiera głównie formę informacji rady; zaangażowanie w
realizację celów organizacji bardziej cenione niż lojalność i posłuszeństwo;
znaczenie i prestiż powiązań z otoczeniem zewnętrznym i
Wymiary organizacji można
scharakteryzować wg dwóch wymiarów:
1. Zróżnicowanie – to zakres, w jakim organizacja dzieli się na mniejsze jednostki.
2. Integracja
– to zakres, w jakim jednostki organizacji muszą ze sobą w skoordynowany sposób
współpracować.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz