- Zinterpretuj pojęcie zarządzania wg
P.Druckera i Griffina.
Wg Griffina – zarządzanie jest zespołem działań (cel zarządzania-zaspokojenie
potrzeb klienta): planowanie; podejmowanie decyzji; przewodzenie i kierowanie;
kontrolowanie.
Wg
Druckera – zarządzanie dotyczy przede
wszystkim ludzi. Jego celem jest takie współdziałanie wielu osób, które potrafi
zneutralizować słabości i maksymalnie wykorzystać talenty i silne strony
uczestników. Cechy zarządzania wg Druckera – dotyczy ludzi; jest głęboko
osadzone w kulturze; wymaga prostych i zrozumiałych wartości; powinno
doprowadzić do tego by organizacja była zdolna do uczenia się; wymaga
komunikowania się zarówno wewnątrz organizacji jak i z otoczeniem; wymaga
rozbudowanego systemu wskaźników pozwalających stale i wszechstronnie
monitorować, oceniać i poprawiać efektywność działań; musi być zorientowane na
podstawowy i najważniejszy ostateczny rezultat jakim jest zadowolony klient.
- Podaj definicję i
etapy zarządzania strategicznego.
Zarządzanie
strategiczne – to proces złożony z
trzech etapów: analizy, planowania i zarządzania rozumianego jako realizację
opracowanej strategii. ZS zwraca uwagę na analizy otoczenia firm. ZS buduje
strategię.
Etapy
zarządzania strategicznego:
1.
Analiza i prognozy – analiza otoczenia (potrzeby,
wymagania, szanse, zagrożenia); analiza możliwości firmy (mocne i słabe strony,
zasilanie, możliwe usprawnienia); pozyskiwanie niezbędnych informacji.
Refleksje strategiczne – opracowanie systemu celów firmy, określenie pola
działania, opracowanie wariantowych scenariuszy. Założenie strategiczne –
opracowanie alternatyw strategicznych, wybór strategii najkorzystniejszej.
Działania strategiczne.
2.
Koordynowanie: Planowanie - strategia finansowa i
inwestycyjna (wzmocnienie i wykorzystanie posiadanych możliwości, rozbudowa
potencjału); Polityka personalna (awansowanie, edukacja, doskonalenie
motywacji, rozwiązywanie konfliktów). Integrowanie – strategia doskonalenia
produkcji i organizacji (innowacje, elastyczne systemy, kreatywna organizacja);
Strategia marketingu (poprawa jakości, obsługi rynku, dywersyfikacja,
ekspansja). KONTROLOWANIE.
3.
Efekty strategiczne – nowa pozycja na rynku i w
otoczeniu, nowy system organizacji i zarządzania, nowa filozofia i kultura,
nowe wartości i zachowania. Image firmy – nowa wartość i możliwości rozwojowe
firmy.
Ø
analiza strategiczna
Ø
generowanie wyjściowych wariantów strategii
Ø
ocena i wybór strategii
Ø
implementacja strategii
Ø
kontrola i weryfikacja strategii
GŁÓWNE
KRYTERIA WYBORU STRATEGII
·
stan wyjściowy tj. dane zewnętrzne (pozycja przedsiębiorstwa
w branży i na rynku, system obsługi klientów) i dane wewnętrzne (mocne i słabe
strony przedsiębiorstwa, potencjał kadrowy, posiadane zasoby).
·
przewidywane zmiany tj.
dane dotyczące przyszłości, np. wymagania ochrony środowiska, poziom nakładów
inwestycyjnych.
·
zamierzone osiągnięcia
KONCEPCJA
ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO OBEJMUJE:
·
analizę pozycji
wyjściowej firmy i perspektywy jej rozwoju (diagnozę ekonomiki i image firmy)
·
identyfikację celów firmy
oraz określenie, na ile obecne produkty i rynki pozwalają je osiągnąć
·
szczegółowe określenie
(oszacowanie) możliwości (kompetencji) firmy, ustalenie jej słabych i mocnych
stron oraz tzw. siły kreatywnej (strategicznych czynników sukcesu);
·
budowę wariantów rozwoju
firmy oraz ich przydatność z punktu widzenia celów i możliwości, jakie stwarza
posiadany przez nią potencjał ludzki, rzeczowy i finansowy;
·
sformułowanie optymalnego
wariantu strategii, którą można określić najprościej jako proces ustalania
długofalowych celów i zamierzeń przedsiębiorstwa, kierunków i reguł działania
oraz alokacji zasobów niezbędnych dla zapewnienia mu sukcesu na rynku i
korzystnej pozycji względem otoczenia;
·
opracowanie planu
strategicznego i planów szczegółowych przedsięwzięć;
·
uaktywnienie systemów:
zarządzania, planowania, kontroli, rachunkowości i informacji w celu aktywnego
wspierania realizacji strategii;
·
kształtowanie organizacji
i kultury (strategicznej) firmy wspierającej realizację strategii;
·
prowadzenie kontroli
strategicznej na zasadzie controllingu.
3.
Geneza zarządzania strategicznego.
- Lata 60-te:
orientacja na podsystem, planowanie długoterminowe.
- Lata 70-te:
orientacja na system, planowanie strategiczne.
- Lata 80-te:
orientacja na system, zarządzanie strategiczne.
- Lata 90-te:
nacechowanie osobowością, obejmowanie systemu orientacją na grupy
zainteresowanych, wizja wieloaspektowego, kompleksowego zarządzania
strategicznego.
7. Scharakteryzuj wpływ globalizacji na kierunki
zmian w procesie zarządzania.
Rynkowe
czynniki globalizacji:
1.
Unifikacja i doskonalenie środków transportu.
Sprawna
sieć przepływu ludzi, towaru i informacji, krótszy czas i mniejszy koszt.
2.
Ujednolicenie się międzynarodowego popytu,
niezbędne dla przedsiębiorstw które zamierzają globalizować działalność w
formie specjalizowania swoich jednostek produkcyjnych na potrzeby wielu rynków.
3.
Wyścig technologiczny – skracanie cyklu życia,
korzyści skali.
4.
Konkurencja.
GLOBALIZACJA
– jest oderwaniem się od korzeni narodowych i terytorialnym rozproszeniem wielu
węzłowych i strategicznych dziedzin działalności przedsiębiorstwa.
Wymiary globalizacji:
·
obecność na rynku
·
rozmiar oferty produktów i usług
·
umiejscowienie w łańcuchu wartości
·
marketing
·
posunięcia konkurencyjne
8. Opisz obszary analizy przedsiębiorstwa.
Obszarami
analizy przedsiębiorstwa jest: otoczenie konkurencyjne oraz otoczenie globalne.
Na otoczenie konkurencyjne składają się: klienci, dostawcy i konkurenci. Jeśli
chodzi o dostawców oddziałują oni na decyzję przedsiębiorstw w różny sposób,
polega to między innymi na kształtowaniu cen towarów zaopatrzeniowych i
warunków ich dostaw. Konkurencyjność przedsiębiorstwa uzależniona jest od
sprawności jego współpracy z kooperantami. Pojedynczej firmie trudno odnieść
sukces gdy nie dysponuje ona siecią wiarygodnych kooperantów, dlatego
przedsiębiorstwa coraz bardziej doceniają tworzenie partnerskich, stałych
relacji ze swoimi współpracownikami. Firmy bacznie obserwują swoich konkurentów
uzależniając swoje działania od aktualnych i przewidywanych działań konkurujących
przedsiębiorstw.
Jeśli
chodzi o otoczenie globalne to jest to: otoczenie ekonomiczne, polityczne,
społeczne, technologiczne, demograficzne, prawne i międzynarodowe. Otoczenie
globalne tworzą siły które mają wpływ na działalność przedsiębiorstwa, ale same
są od niego niezależne.
Otoczenie demograficzne –
liczba nabywców, dynamika zmian liczby nabywców zaliczanych do różnych grup
wiekowych, płeć, wykształcenie, faza cyklu życia rodziny, wielkość gospodarstwa
domowego. Na wielu rynkach obserwuje się istotne zmiany demograficzne
modyfikujące otoczenie przedsiębiorstw które na nich funkcjonują.
Otoczenie ekonomiczne –
składają się na nie czynniki określające siłę nabywczą klientów i ich zwyczaje.
Siła nabywcza uzależniona jest od bieżących i przeszłych dochodów nabywców, a
także oczekiwań co do przyszłych dochodów, wyznaczają ją ponadto: poziom cen i
tempo ich zmian.
Otoczenie technologiczne – składają się na nie osiągnięcia dotyczące
konstrukcji oraz technologii produkowania dóbr i świadczenia usług. Dzięki
rozwojowi techniki powstają nowe produkty, które są wprowadzane do sprzedaży.
Tempo postępu technicznego ulega przyśpieszeniu, stwarza to zarówno zagrożenie
jak i okazję dla przedsiębiorstw funkcjonujących na rynku.
Otoczenie polityczne – składają się na nie uwarunkowania określające ustrój
gospodarczy państwa. Są to ustawy, przepisy i normy decydujące o atrakcyjności
gospodarowania i inwestowania w różne dziedziny gospodarki, o swobodzie
podejmowania decyzji gospodarczych, o zasadach konkurencji.
PS. Pytanie
nr 9 i 10 zawarte są w pytaniu 8.
11. Co to jest
misja firmy i jak się ją tworzy?
Misja firmy- koncepcja
biznesu firmy, idea jaj rozwoju, jej przesłanie; ogólna obietnica wyrażona w
kategoriach rynkowych. Określa ona powód istnienia firmy, nadaje ogólny
kierunek jej rozwoju i określa pośrednio dziedziny, którymi jest w stanie się
zająć i chce się zajmować. Określenie misji jest publiczną częścią planu
strategicznego. Dzięki niej cele firmy stają się zrozumiałe dla pracowników,
właścicieli akcji, dostawców i klientów. Misja jako myśl przewodnia działania
firmy określa sposób, w jaki chce być ona postrzegana przez otoczenie a zarazem
zakreśla obszar jej działania i kierunki rozwoju, zaangażowanie kadr
kierowniczych i załogi wokół funkcji, jakie chce przedsiębiorstwo spełnić na
rynku.
HOOP S.A – „ być największą polską firmą na rosnącym rynku napojów bezalkoholowych.”
11.
Na czym polega kreowanie wizji firmy?
Wizja
firmy- opis wizerunku przedsiębiorstwa w stosunkowo
odległej przyszłości przedstawiający wynik jego rozwoju ( pozycja na rynku i w
otoczeniu ), przy założeniu możliwie najlepszych uwarunkowań i zgodnie z
nadziejami oraz marzeniami kierownictwa. Wizja oznacza punkt orientacyjny
wskazujący stan, który kierownictwo ma nadzieję osiągnąć dzięki mądremu
działaniu.
Wizja
strategiczna to spojrzenie w przyszłość, naturalnie w oparciu o logiczne
analizy, stwierdzające, co jest możliwe i własną wyobraźnię oceniającego tę
przyszłość. Wizja, więc jest nie tylko wynikiem wiedzy, praktyki, zdolności i
racjonalnej wyobraźni, ale też i ambicji, chęci wykazania się inicjatywą,
imponowania otoczenia, a niekiedy także nieuzasadnionego hazardu
menedżerskiego. Toteż wizja nie może i nie powinna się automatycznie
przekształcać w strategię, lecz powinna być weryfikowana przez grono menedżerów
i doradców, a także załogę.
12.
Podaj syntetyczną definicję strategii.
Strategia (
syntetyczna def.) jest to całość złożona z refleksji, decyzji i działań
mających na celu określ. Celów ogólnych, następnie zadań, dokonanie wyboru
środków realizacji celów, a w konsekwencji pojęcie i wykonanie określ.
Działalności, kontrolowanie osiągnięć związanych z jej wykonaniem i realizacją
celów.
13.
Zdefiniuj cele strategiczne przedsiębiorstwa.
Cele i
zadania, a więc to, co przedsiębiorstwo chce osiągnąć w przyszłości oraz to, co
musi zrobić, aby zapewnić sobie warunki długotrwałej egzystencji i osiągnąć te
cele.
Do (
głównych ) celów strategicznych można zaliczyć:
·
Maksymalizację zysku lub osiągnięcie zadawalającego
poziomu zysku
·
Wzrost udziału w rynku
·
Osiągnięcie lub utrzymanie przewodnictwa w zakresie
technologii
·
Osiągnięcie lub utrzymanie przewodnictwa w zakresie
obsługi klienta
14.
Na czym polega proces tworzenia polityki
strategicznej.
Proces
tworzenia polityki strategicznej składa się z 3 głównych części, procesów:
1.
analizy systemu obejmującej: analizę
zew. otoczenia ( wraz z przewidywaniem rozwoju tego otoczenia ),analizę
organizacji (+ przewidywanie jej rozwoju) , analizę SWOT.
2.
projektowanie systemu:(
rozważania, ocena, decyzje, dokumentacja- akceptacja)-obejmuje: strategie
celów, produktu, rynku, alokacji środków, procesów produkcyjnych, strategia
globalna ( dla całej organizacji ).
3.
wprowadzenie zmian- rozpoczęcie
procesu, realizacja, kontrola
Zasady
tworzenia strategii:
a.
Przedsiębiorstwo musi posiadać dobrze zorganizowany
sys. informacji.
W swoim
sys. infor. Musi ono posiadać dana o:
·
Światowych tendencjach w polityce, nauce i technice
oraz ekonomii i ekologii
·
Pracy i zamierzeniach placówek naukowo-badawczych
·
Postępie tech. w danej branży i gałęzi przemysłu
·
Technologii, organizacji pracy i źródłach energii
·
Sytuacji na rynkach danej branży i w głównych
firmach konkurencyjnych, własnych zamierzeniach strategicznych
·
Przebiegu wdrażania strategii
·
Punktach „krytycznych”
·
Własnych środkach i zasobach
·
Mocnych i słabych stronach własnego działania
b.
Przedsiębiorstwo musi w miarę precyzyjnie określić
swoją przyszłą pozycję oraz cele, które chce osiągnąć. Określając te cele
powinno ono uwzględnić następujące wymagania:
·
Cele należy sprecyzować „ strategicznie”- nie
wystarczy samo zwiększenia wlk. produkcji czy wydajności pracy. Strategicznymi
celami są bowiem: elastyczne reagowanie na zmieniające się wymagania nabywców przez
szybszą częstotliwość innowacji i wydatna skrócenie czasu wprowadzania nowego
produktu na rynek oraz podniesienie jakości i niezawodności wyrobów;
·
Cele należy kształtować dla całego
przedsiębiorstwa. Cele dla działów powinny wynikać ze strategii przedsiębiorstwa,
nie powinny być ze sobą sprzeczne;
·
Cele należy formułować operacyjnie, każdy z nich
oddzielnie, co ułatwia kontrolę wykonania zadań;
·
Cele muszą być aktualne, sformułowane zrozumiale,
wyczerpującą i realnie;
·
Cele muszą być odpowiednio rangowane. Należy zatem
określić stopień wartości celu w stosunku do innych celów;
·
Cele przedsiębiorstwa powinny być zbieżne z celami
pracowników i uważane przez nich za wartościowe społecznie;
·
Cele powinny być uszeregowane według terminów
realizacji. Realizacja celów cząstkowych musi być zgodna z terminami realizacji
celów podstawowych (nadrzędnych).
c.
Przedsiębiorstwo musi określić wewnętrzne warunki
realizacji strategii, czyli np. posiadane zasoby pracy i kadrowe, moce
produkcyjne, zasoby naukowo techniczne, możliwości produkcyjno-finansowe,
funkcjonowanie całej infrastruktury produkcyjnej i usługowej, a nawet wytypować
te działalności firmy, które staną się filarami strategii.
Powinno się przeanalizować takie elementy
działalności jak: podstawowy segment rynku tj. jakim klientom oferuje się wyrób
lub usługę, charakter usługi i potrzebę jej oferowania.
15.
Co to jest analiza strategiczna i wymień jej
podstawowe metody.
Analiza
strategiczna jest podstawowym elementem konstruowania przyszłej strategii
firmy. Dostarcza niezbędnych informacji dotyczących obecnej sytuacji
przedsiębiorstwa i otoczenia w jakim się to przedsiębiorstwo znajduje oraz
przedstawia ewentualne perspektywy na przyszłość. Do obszarów analizy
przedsiębiorstwa można zaliczyć: sytuację wew. Przedsiębiorstwa, otoczenie
konkurencyjne ( klienci, konkurenci, dostawcy ), oraz otoczenie globalne (
ekonomiczne, polityczne, społeczne, technologiczne, międzynarodowe, prawne,
demograficzne.) W analizie strategicznej możemy odnaleźć wiele różnych metod
owej analizy i są to np.
1.
Metody analizy otoczenia
2.
Metody zintegrowane
3.
Metody analizy przedsiębiorstwa
Wiele
tych metod analizy strategicznej znajduje zastosowanie również w planowaniu
strategicznym.
Do metod
analizy otoczenia zaliczamy:
·
Analizę trendu
·
Metodę delficką
·
Analizę luki
·
Metodę scenariuszową
·
Analizę „ 5 sił” Portera
·
Punktową ocenę atrakcyjności sektora
·
Mapę grup strategicznych
Do metod
zintegrowanych należy zaliczyć:
·
Analizę SWOT
·
Pozycjonowanie strategiczne
·
Krzywą doświadczeń
Do metod
analizy przedsiębiorstwa zaliczamy:
·
Metodę portfelową
·
Cykl życia produktu i technologii
·
Analizę kluczowych czynników sukcesu
·
Bilans strategiczny
·
Analizę łańcucha wartości
Każda z
tych metod wykazuje zróżnicowane podejście do analizy strategicznej. Każda z
tych metod posiada pewne wady i zalety.
16.
Opisz metodę SWOT w analizie strategicznej.
Analiza
SWOT- jest analizą będącą oceną sytuacji strategicznej firmy, pozwalającą na
szybki przegląd i ocenę tej sytuacji, zidentyfikowaniu czynników wewnętrznych i
zewnętrznych, opisaniu ich wpływu na rozwój organizacji oraz ocenie możliwości
osłabienia lub wzbogacenia ich wpływu.
Zadaniem tej analizy jest zebranie i przedstawienie w uporządkowany sposób
wszystkich informacji, które będą miały decydujący wpływ na przyszłe wybory
strategiczne.
Klasyfikacja czynników wpływających na obecną i przyszłą
sytuację strategiczną firmy:
·
Według miejsca powstania-
na wew i zew.
·
Według sposobu
oddziaływania – na pozytywne i negatywne
Ze skrzyżowania tych 2 kryteriów powstają cztery gr.
czynników:
1.
czynniki zew. pozytywne,
czyli szanse ( OPPRTUNITIES )
2.
czynniki zew. negatywne,
czyli zagrożenia ( THREATS )
3.
czynniki wew. pozytywne,
czyli mocne strony ( STRENGTHS )
4.
czynniki wew. negatywne,
czyli słabe strony ( WEAKNESSES )
Szanse- to tendencje i zjawiska w otoczeniu organizacji, które
odpowiednio wykorzystane mogą stać się bodźcem rozwojowym, osłabić istnienie
zagrożeń.
Zagrożenia- to czynniki zew. , które są postrzegane przez firmę jako
bariery, utrudnienie, dodatkowe koszty, niebezpieczeństwa.
Mocne
strony- to specjalne walory firmy
odróżniające ją od innych firm działających w tym samym sektorze i regionie.
Słabe
strony- są konsekwencją
ograniczeń zasobowych i niedostatecznych umiejętności przedsiębiorstwa.
Źródła
zagrożeń:
a.
subiektywizm
·
opinie
·
indywidualny punkt widzenia
·
własne interesy
·
emocje
b. syndrom grupowego myślenia
17.
Co
to są metody portfelowe w analizie strategicznej i jakie są ich zadania.
Metody
portfelowe w analizie strategicznej głównie dotyczą analizy stanu
przedsiębiorstwa w jakim się to przedsiębiorstwo znajduje bądź będzie
znajdować. Metody portfelowe mają za zadanie :
·
Ukazanie zrównoważenia bądź
niezrównoważenia rozwoju przedsiębiorstwa za pomocą prostych macierzy,
·
Stwarzanie na tej podstawie
przesłanek do określenia typu i charakteru strategii
·
Ograniczenia złożoności i
zróżnicowania zjawisk, strukturalizowanie ich,
·
Przyczynianie się do
dokonywania zmian strukturalnych w przedsiębiorstwach zdywersyfikowanych przez
odpowiednią alokację zasobów, koncentracją na mocnych stronach i obszarach
przedsiębiorstwa,
·
Racjonalizowanie ryzyka w
podejmowanych decyzjach strategicznych.
Do
macierzy oceny portfela produktowo-rynkowego można zaliczyć:
·
Macierz Ansoff’a
·
Macierz BCG
·
Macierz atrakcyjności rynku
i siły biznesu
·
Macierz ADL
·
Macierz Hoffera
18.
Opisz
model Portera.
Model
konkurencji Portera , zwany również modelem „5 sił” zalicza się do metod
analizy otoczenia przedsiębiorstwa.
![]() |

1. Konkurenci na rynku:
·
Ilość konkurentów
·
Struktura udziałów w rynku
·
Mapa grup strategicznych
2. Groźba pojawienia się nowych
konkurentów zależy od:
·
Wysokości barier wejścia
·
Atrakcyjności sektora
·
Wieku sektora
3. Groźba pojawienia się nowych substytutów
zależy od:
·
Wysokości barier wejścia
·
Atrakcyjności sektora
·
Wieku sektora
·
Szybkości zmian technologii
4. Siła oddziaływania dostawców
zależy od:
·
Stopnia koncentracji sektora dostawcy
·
Uzależnienia jakości produktu finalnego od jakości
wyrobu dostawcy
·
Łatwości i kosztu zmiany dostawcy
·
Dużego udziału dostawcy w tworzeniu zysku nabywcy
·
Możliwości podjęcia przez dostawcę produkcji wyrobu
finalnego
·
Ostrości walki konkurencyjnej w sektorze dostawców
5. Siła oddziaływania klientów zależy od:
·
Stopnia koncentracji sektora dostawcy
·
Uzależnienia jakości produktu finalnego od jakości
wyrobu dostawcy
·
Niepowtarzalności produktu
·
Relacji popytu i podaży
·
Dużego udziału dostawcy w tworzeniu zysku klienta
·
Możliwości podjęcia przez klienta produkcji wyrobu
·
Ostrości walki konkurencyjnej klientów
Wady
modelu Portera:
Nie daje
możliwości poznania i przewidywania form walki konkurencyjnej.
Zalety
modelu Portera:
Umożliwia
sformułować ogólną ocenę badanego sektora oraz sporządzić listę związanych z
nim szans i zagrożeń.
19.
Na czym polega macierz BCG.
Macierz
BCG zalicza się do metod oceny portfela produktowo-rynkowego. Dzięki macierzy
BCG można sklasyfikować produkt będący w
asortymencie firmy, biorąc pod uwagę tempo wzrostu rynku i względny udział w
rynku. Zakwalifikowanie produktu do jednej z 4 grup, daje możliwość podjęcia
odpowiedniej strategii, zgodnej z daną grupą.
![]() |
wzrostu
rynku
niskie
duży mały
Względny
udział w rynku
Zasady postępowania wg. grupy:
- „Gwiazdy”-
produkty, które przyjęły się na rynku, ich sprzedaż rośnie- należy w nie
inwestować w celu zwiększenia jeszcze udziału na rynku
- „Znaki
zapytania”- produkty, które dopiero przyjęły się na rynku, nie wiemy co
się będzie z nimi działo, wymagają one doinwestowania.
- „Dojne
krowy”- jest to produkt niegdyś przynoszący korzyści, lecz obecnie jego
udział na rynku maleje. Należy wyciągnąć z tego produktu jak najwięcej
korzyści i wycofać się z rynku.
- „Psy”-
do tej grupy należą produkty schodzące z rynku.
Macierz BCG może odnosić się również do pozycji
przedsiębiorstwa na rynku.
21 Na czym polegają metody
scenariuszowe w analizie strategicznej
Scenariusz
jest opisem przyszłej wyobrażalnej sytuacji przedsiębiorstwa
-
scenariusze możliwych zdarzeń
-
scenariusze symulacyjne
-
scenariusze stanów otoczenia
-
scenariusze procesów otoczenia
Zalety metod scenariuszowych
- Maja
szczególne zastosowanie w org. będących w sytuacjach kryzysowych, gdyż
koncentrują się na procesach kluczowych analizując je pod katem silnego
oddziaływania na organizacje.
- Możliwość
budowania systemów wczesnego ostrzegania w celu wykrycia i wyjaśnienia
sygnałów mających charakter procesów nieciągłych.
- Łatwość
przejścia z fazy analizy do fazy planowania strategicznego co jest
szczególnie przydatne dla przedsiębiorstw działających w zmiennym i
złożonym otoczeniu oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.
- Są
narzędziem prognozowania zachowania się otoczenia przedsiębiorstwach w
długich okresach z uwzględnieniem warunków niepewności.
- Przedstawiają
zestawy warunków i tendencji do wykorzystania w zarządzaniu organizacją.
Wady
- Pracochłonność
- Trudności
występujące przy budowaniu scenariuszy
1.Brak powiązania scenariusza z decyzjami organizacyjnymi i
procesem planowania strategicznego co zdarza się wtedy gdy do procesu analizy
przyszłości nie są włączeni pracownicy firmy a scenariusz opracowują eksperci z
zewnątrz
2.Analizowanie zbyt wielu trendów przez co firma nie jest w
stanie opracować strategii działania
Etapy tworzenia
- Określenie
sytuacji wyjściowej przeds.
- Scharakteryzowanie
dotychczasowych zachowań otoczenia
- Ocena
możliwych zachowań otoczenia w bliższej i dalszej przyszłości
- Postawienie
pytania o konsekwencje niepodjęcia działań
- Ocena
niezbędnych zmian w potencjale i funkcjonowaniu przedsieb.
- Sprawdzenie
wiarygodności dokonanych analiz i ocen
- Sformułowanie
kilku alternatywnych scenariuszy i dokonanie wyboru najbardziej
prawdopodobnego
22 Podaj zasady budowy strategii
Zasady tworzenia strategii:
1. Przedsiębiorstwo musi
posiadać dobrze zorganizowany system informacji. W swoim systemie musi ono i
powinno posiadać dane o
-światowych tendencjach w polityce, nauce i technice,
ekonomii, demografii i ekologii
-pracy i zamierzeniach placówek nauk-badawczych.
-postępie technicznym w danej branży i gałęzi przemysłu
-technologii, org. pracy i źródłach energii
-sytuacji na rynkach danej branży i w głównych firmach
konkurencyjnych, własnych zamierzeniach strategicznych
-przebiegu wdrażania strategii
-punktach krytycznych
-własnych środkach i zasobach
-mocnych i słabych stronach własnego działania
2. Przedsiębiorstwo musi w
miarę precyzyjnie określić swoja przyszła pozycje a wiec cele które pragnie
osiągnąć.
Określając te cele powinno ono uwzględniać następujące
wymagania:
-cele należy sprecyzować strategicznie, nie wystarczy samo
zwiększenie wielkości produkcji czy wydajności pracy. Strategicznymi celami są
bowiem: elastyczne reagowanie na zmieniające się wymagania nabywców przez coraz
szybsza częstotliwość innowacji i wydatne skrócenie czasu wprowadzania nowego
produktu na rynek oraz podniesienie jakości i niezawodności wyrobów
-cele należy kształtować dla całego przedsieb. Cele dla
działów powinny wynikać ze strategii przedsieb, nie powinny być ze sobą
sprzeczne
-cele należy formułować operacyjnie każdy z nich
oddzielnie co ułatwia kontrole wykonania zadań
-cele musza być aktualne, musza być sformułowane
zrozumiale, wyczerpująco i realnie
-cele musza być odpowiednio rangowane. Należy zatem
określić stopień wartości celu w stosunku do innych celów -cele przedsieb
powinny być zbieżne z celami pracowników i uważane przez nich za wartościowe
społecznie
-cele powinny być uszeregowane wg terminów realizacji.
Realizacja celów cząstkowych musi być zgodna z terminami realizacji celów
podstawowych (nadrzędnych)
3. Przedsiębiorstwo musi
określić wewnętrzne warunki realizacji strategii czyli zdolności do
wprowadzenia zasadniczych zmian a wiec: posiadane zasoby pracy i kadrowe, moce
produkcyjne, zasoby naukowo-techniczne, możliwości produkcyjno-finansowe,
możliwości innowacyjne, funkcjonowanie całej infrastruktury produkcyjnej i
usługowej, a nawet wytypować dziedziny swej działalności, które staną się filarami
strategii
Dokonując takiej próby przedsieb powinno przeanalizować
takie elementy swej działalności jak:
-podstawowy segment rynku, tj jakim klientom oferuje się
wyrób lub usługę
-charakter usługi i potrzebę jej oferowania
23 Przedstaw procedury zarzadzania
Etapy
zarządzania:
-Analiza strategiczna
-Generowanie wyjściowych wariantów strategii
-Ocena i wybór strategii
-kontrola i weryfikacja strategii
Koncepcja
zarządzania obejmuje:
-Analizę pozycji wyjściowej firmy i perspektywy jej
rozwoju
-identyfikacje celów firmy oraz określenie na ile obecne
produkty, rynki pozwolą ją osiągnąć
-szczegółowe określenie możliwości firmy, ustalenie
słabych i mocnych stron oraz tzw. siły kreatywnej
-budowę wariantów rozwoju firmy oraz ich przydatność z
punktu widzenia celów i możliwości jakie stwarza posiadany przez nią potencjał
ludzki, rzeczowy i finansowy
-sformułowanie optymalnego wariantu strategii, którą można
określić najprościej jako proces ustalania długofalowych celów i zamierzeń
przedsieb, kierunkowanie i regulacja działania oraz alokacji zasobów
niezbędnych dla zapewnienia mu sukcesu na rynku i korzystnej pozycji względem
otoczenia
-opracowanie planu strategicznego i planów szczegółowych
przedsięwzięć
-uaktywnienie systemów: zarządzania, planowania, kontroli,
rachunkowości i informacji w celu aktywnego wspierania realizacji strategii
-kształtowanie organizacji i kultury firmy wspierającej
realizacje strategii
-prowadzenie kontroli strategicznej na zasadzie
controlingu
27 Podaj definicje
strategii wg Mintzberga
P –
plan lub rodzaj świadomie zamierzonego celu
P – pattern (model) – rodzaj sformalizowanego i
ustrukturalizowanego działania
P – ploy (sterowanie) – działanie zmierzające do
realizacji konkretnego celu
P – position bądź poszukiwanie korzystnej pozycji w otoczeniu
aby w sposób trwały sprostać konkurencji
P – perspective bądź postrzeganie pozycji w przyszłości
28 Na czym polega
strategia dywersyfikacji
Dywersyfikacja
oznacza zróżnicowanie działalności gospodarczej, rozszerzenie asortymentu
produkcji i sprzedaży, odchodzenie od jednobranżowości. Proces dywersyfikacji
polega na rozwijaniu przez istniejące zakłady nowych rodzajów produkcji,
tworzeniu nowych zakładów wytwarzających różne produkty i na wchłanianiu przez
wielkie przedsiębiorstwa firm działających w innych dziedzinach gospodarki.
Formy:
-koncentryczna – polega na oferowaniu produktów nowych,
choć zbliżonych technologicznie do dotychczas wytwarzanych, grupie nabywców
będących dotąd poza zainteresowaniem firmy
-horyzontalna – polega na utrzymaniu dotychczasowych
klientów i zaoferowaniu im nowego produktu
-konglomeratowa – oznacza rozszerzenie oferty poprzez
zaproponowanie nowych produktów, często zupełnie niezwiązanych z wytwarzanymi
poprzednio, dla nowych odbiorców (wiąże się to czasem nawet z zaprzestaniem
produkcji „starych” wyrobów)
29 Podaj charakterystyke
strategii biznesu
I. 1. strategie
konkurencji
-ofensywne
-zróżnicowania
-koncentracji
-wyczekiwania
-zintegrowania
-kosztowe
-defensywne
2. strategie współpracy
-relacyjne
3. strategie przetrwania
4. strategie redukcji i wycofania się
II strategie
marketingowe
-ofensywne
-penetracji rynku
-rozwoju rynku
-rozwoju produktu
-dywersyfikacji (pozioma, pionowa, lateralna)
-cenowe (skimmingowa, penetracji)
30 Opisz strategie
pretendentow rynkowych
Strategie:
- obniżki ceny
-tańszego produktu
-dóbr prestiżowych
-zróżnicowanego produktu
-innowacji produktu
-polepszonych usług
-innowacji w systemie dystrybucji
-obniżki kosztów produkcji
-intensywnej promocji
31 Co to jest
postepowanie strategiczne
·
Watek
celów – strategicznym jest każde postępowanie które opiera się na formułowaniu
celów długookresowych
- Watek
planu – strategicznym jest każde postępowanie oparte na planowaniu
zaangażowania zasobów w określonym czasie
- Watek
otoczenia – strategiczna jest każda decyzja której celem jest podniesienie
konkurencyjności przedsiębiorstwa w długim okresie w stosunku do
konkurencyjnego otoczenia
- Watek
zmiany – strategia jest każda decyzja pociągająca za sobą istotne zmiany
strukturalne oraz w zakresie zarządzania firma
32
Scharakteryzuj możliwe strategie przeds.
1. Defensywna
(reaktywna, zachowawcza, biurokratyczna, asekuracyjna)
-izolacji
-hierarchizacji
postawy i zachowania obronne, utrzymanie stanu posiadania,
maksym wyników poprzez ilościowy wzrost produkcji, sztywne zarządzanie i
hierarchiczne struktury, wstrzymanie inwestycji, redukcja stanowisk pracy,
unikanie ryzyka, centralizacja decyzji, optymalizacja działania przez
„oszczędzanie” –regres i recesja
2. Ofensywna
(ekspansywna, innowacyjna)
-pionierska
-adaptacyjna (naśladowcza)
postawy i zachowania aktywne, różnicowanie źródeł dostaw i
zasileń, rozwój własnej bazy naukowej i technicznej, maksym wyników poprzez
poprawę jakości produkcji i marketingu, inwestowanie w nowe wyroby,
dywersyfikacja rozwojowa i wspomagająca, decentralizacja decyzji, optymalizacja
działania przez racjonalizacje –rozwój i ekspansja
33.
Total Quality Management (TQM) jako najnowsza generacja ZS.
Kompleksowe zarządzanie jakością TQM jest to strategiczne
zaangażowanie najwyższego kierownictwa na rzecz zmiany całego podejścia do
prowadzenia takiej działalności, która uczyniłaby jakość najważniejszym
czynnikiem we wszystkich poczynaniach organizacji. W ciągu ostatnich 4 lat
znaczne zmiany w poglądach na temat syst. jakości: 1) pierwszy okres (do lat
80-tych) to kontrola techniczna i kontrola jakości (orientacja na wyrób); 2)
lata 80-te-orientacja na zapewnienie jakości i zarządzanie jakością (godzenie
interesów dostawców i klienta); 3) lata 90-te-powszechna orientacja na
zastosowanie TQM (tworzy się system przedsięwzięć, które mają na celu
wytworzenie takich wyrobów i usług które spełniają wymagania klienta.
Wprowadzenie takiego systemu wymaga współdziałania
wszystkich osób zatrudnionych w firmach, włączając naczelne kierownictwo, personel
nadzoru i robotników. Dotyczy wszystkich obszarów działalności organizacji,
takich jak: badania rynku, prace rozwojowe, planowanie, projektowanie, dobór i
promocja kadr, szkolenie.
4) czwarty okres dopiero się rozpoczyna (orientacja na
tzw. nową jakość wyrobu).
34. Co to jest proces podejmowania decyzji na
poziomie strategicznym.
Określanie strategii na okres nie dłuższy niż 5 lat. Decyzje te
określają rozwój firmy w długim okresie, rozwój ten zależy od stabilności
otoczenia zewnętrznego firmy np. niepewność polityczna i ekonomiczna powoduje
skrócenie tego okresu. Są podejmowane na wyższych szczeblach zarządzania,
dotyczą bowiem efektywnego wykorzystania zasobów firmy. Są to decyzje
określające misje firmy, jej perspektywy, wprowadzenie nowego produktu czy
poszukiwanie inwestora.
35.
Co to jest plan strategiczny, pojęcie i zasady jego sporządzania.
Jest
to całościowy plan organizacji dotyczący alokacji zasobów i priorytetów
potrzebnych do realizacji celów strategicznych. PS na drodze dekompozycji jest
powiązany z planem taktycznym, ten zaś z planem operacyjnym. PS są
długookresowe (od 5 do 10 lat, niekiedy więcej). Zasady sporządzania:
1.
sformułowanie problemu (określenie celów strategicznych i taktycznych);
2.
analiza sytuacji problemowej-określenie ograniczeń, określenie zbioru działań
potrzebnych do realizacji założonych celów, określenie metody oceny uzyskanych
rezultatów;
3.
opracowanie planu wyboru optymalnej strategii realizacji założonych celów;
4.
weryfikacja przedstawionej propozycji pod kątem prawdopodobieństwa realizacji
założonych celów, ograniczeń i odpowiedzi na pytanie, czy należy realizować
przedstawiony plan?
5.
realizacja
36.
Jakie znaczenie ma biznes plan w ZS.
BP
jest specjalnym typem planu. Przeznaczenie BP jest związane ze szczególnym
przedstawieniem sposobu postępowania określającego, dlaczego i jak organizacja
powinna działać aby zrealizować założone cele. Dobrze opracowany BP jest
wizytówką organizacji i jest przygotowywany po to, by uzasadnić starania o nowe
środki lub udowodnić że alokacja istniejących środków jest przemyślana i oparta
na rachunku ekonomicznym


Brak komentarzy:
Prześlij komentarz