OBSZARY ZMIAN I
RODZAJE RESTRUKTURYZACJI PRZEDSIĘBIORSTW
1.
Rodzaje restrukturyzacji
Restrukturyzacja to wedle jednego z możliwych ujęć - złożony agregat
pojęciowy opisujący wszelkiego rodzaju zmiany strukturalne w przedsiębiorstwie,
dokonywane na różnych etapach (fazach) cyklu życia przedsiębiorstwa,
nakierowane na podniesienie efektywności, optymalne wykorzystanie zasobów,
poprawę konkurencyjności.[1]
W zależności od sytuacji wywołujących konieczność wdrożenia
przedsięwzięć usprawniających oraz momentu wprowadzenia zmian można wskazywać
oprócz wyżej wymienionych, następujące rodzaje restrukturyzacji:[2]
·
kreatywna (rozwojowa) - podejmowana w sposób względnie
niezależny od aktualnych lub przewidywanych zmian otoczenia w celu m. in.
wywarcia wpływu na dokonanie się odpowiednich zmian w otoczeniu,
·
antycypacyjna - jest następstwem przewidywania przez
kierownictwo
przedsiębiorstwa istotnych zmian w jego otoczeniu. W przypadku trafnych
prognoz umożliwia ona wyprzedzające dostosowanie struktury organizacyjnej,
zasad funkcjonowania, programu produkcji do zachodzących zmian w
otoczeniu i w efekcie uzyskanie przewagi konkurencyjnej, aż do objęcia pozycji
lidera,
przedsiębiorstwa istotnych zmian w jego otoczeniu. W przypadku trafnych
prognoz umożliwia ona wyprzedzające dostosowanie struktury organizacyjnej,
zasad funkcjonowania, programu produkcji do zachodzących zmian w
otoczeniu i w efekcie uzyskanie przewagi konkurencyjnej, aż do objęcia pozycji
lidera,
·
dostosowawcza - inaczej adaptacyjna,
polega na szybkim i skutecznym wprowadzeniu zmian strukturalnych w reakcji na
stwierdzone zmiany w otoczeniu. Przy dobrej identyfikacji powstałych zmian oraz
dostatecznej głębokości i kompleksowości wprowadzanych zmian, może skutecznie
zapobiegać pogarszaniu się pozycji konkurencyjnej i ekonomicznej
przedsiębiorstwa, zapewniając mu trwały byt,
·
naprawcza - jako szczególna odmiana
restrukturyzacji adaptacyjnej, przyjmuje charakter działań stabilizujących, a
jej celem jest przywrócenie przedsiębiorstwu utraconej sprawności.
Restrukturyzacja
kreatywna, antycypacyjna i dostosowawcza jest z reguły przeprowadzana w
przedsiębiorstwach o dobrej kondycji ekonomicznej, w celu podwyższenia
sprawności i efektywności przedsiębiorstwa oraz podniesienia jego
konkurencyjności. Ten przypadek zmian w przedsiębiorstwie nazywany jest
„restrukturyzacją ofensywną" lub „restrukturyzacją rozwojową".
Restrukturyzacja naprawcza natomiast realizowana jest wtedy, gdy wskutek nie
wprowadzania zmian strukturalnych we właściwym czasie bądź wprowadzania ich,
ale w niedostatecznym zakresie pojawia się zagrożenie dalszego efektywnego
funkcjonowania przedsiębiorstwa. Realizowana powinna być ona w sytuacji
znacznego spadku sprzedaży, wzrostu kosztów i pogorszenia się rentowności.[3]
W odróżnieniu od
restrukturyzacji kreatywnej, antycypacyjnej i dostosowawczej, w powyższym
rozumieniu, restrukturyzacją naprawczą cechuje bezwzględna konieczność
wprowadzania zmian, jako warunku przetrwania przedsiębiorstwa oraz znacznie
większa głębokość i uciążliwość zmian. Wyżej wymienione rodzaje
restrukturyzacji zostaną opisane w niniejszym rozdziale.
1.1.Restrukturyzacja naprawcza
W praktyce zarządzania dominuje przekonanie, iż pomiędzy problematyką
restrukturyzacji przedsiębiorstw a zarządzaniem w warunkach kryzysu
istnieje
ścisły i wyraźny związek. Szczególnie jasno związek pomiędzy
zarządzaniem w warunkach kryzysu a restrukturyzacją dostrzec można w przypadku
restrukturyzacji naprawczej (sanacji) przedsiębiorstwa. Jest to sytuacja, gdy w
efekcie nieprzeprowadzania zmian we właściwym czasie, bądź też przeprowadzenia
ich niedostatecznie kompleksowo pojawia się bezpośrednie zagrożenie dla
dalszego funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Restrukturyzacja naprawcza jest w wielu wypadkach koniecznością,
bowiem alternatywą braku takiej restrukturyzacji jest upadłość
przedsiębiorstwa. Restrukturyzacja naprawcza przebiega według ściśle
opracowanego i przyjętego do realizacji programu. Podstawą takiego programu
jest wyznaczenie głównego jego rdzenia, którego realizację wspierają odcinkowe
działania w różnych dziedzinach działalności przedsiębiorstwa.[4]
Jej celem jest odwrócenie niekorzystnych tendencji ekonomicznych, głównie braku
płynności finansowej. W warunkach polskich do najistotniejszych właściwości
restrukturyzacji naprawczej, która ma na celu zapobieżenie likwidacji i
przetrwanie przedsiębiorstwa, należą:[5]
·
selektywnie prowadzone działania restrukturyzacyjne, które
obejmują jedynie wybrane obszary działalności przedsiębiorstwa i dotyczą okresu
od 1 roku do 2 lat;
·
poprawa wyniku finansowego, głównie przez pełniejsze
wykorzystanie rezerw prostych w przedsiębiorstwie;
·
koncentracja na utrzymaniu dotychczasowej produkcji;
·
osiągnięcie przez przedsiębiorstwo szybko odczuwalnych
korzyści.
Restrukturyzacja naprawcza może więc być sprowadzona do sformułowania
programu ratunkowego dla przedsiębiorstwa, zagrożonego likwidacją i wdrażania
zaprojektowanych w nim zmian. Wdrażanie zmiany mają charakter działań
stabilizujących, a ich celem jest przywrócenie przedsiębiorstwu utraconej, a
niezbędnej sprawności.[6]
1.2.Restrukturyzacja rozwojowa.
Restrukturyzacja rozwojowa jest najbardziej kreatywna i twórcza. Jest
podejmowana przez przedsiębiorstwo w sposób względnie niezależny od aktualnej
presji warunków zewnętrznych. Ma natomiast charakter antycypacyjny,
przygotowujący przedsiębiorstwa do wykorzystania przyszłych szans i okazji z
jednej strony oraz do ograniczenia i eliminowania zagrożeń z drugiej strony.
Ten rodzaj restrukturyzacji wychodzi naprzeciw zmianom otoczenia, ma umożliwić
przedsiębiorstwu uzyskanie przewagi nad konkurentami, dzięki której
przedsiębiorstwo będzie mogło istotnie poprawić swoją kondycję finansową.[7]
Restrukturyzacja
rozwojowa jest oparta na decyzjach strategicznych przedsiębiorstwa, obejmuje
okres od 2 do 5 lat i m.in. cechuje ją:[8]
·
dokonywanie na szeroką skalę zmian jakościowych i
strukturalnych (w tym wyjście poza dotychczasowy zakres działalności
przedsiębiorstwa);
·
wysoka innowacyjność techniczna, produkcyjna i
marketingowa;
·
ponadprzeciętne ryzyko podejmowanych przedsięwzięć;
·
antycypacyjne rozwiązywanie problemów;
Efektem tego podejścia do restrukturyzacji jest zdynamizowanie rozwoju
przedsiębiorstwa przez wykorzystanie istniejących szans.
Jak wskazują doświadczenia, kompleksowy proces restrukturyzacji
przedsiębiorstw przebiega najczęściej w dwóch, umownie wyodrębnionych, etapach.
Pierwszy etap ma na celu uchronienie przedsiębiorstwa przed upadkiem i można go
określić mianem restrukturyzacji ratunkowej (naprawczej). Natomiast celem
drugiego etapu jest przywracanie lub budowa korzystnej pozycji rynkowej
przedsiębiorstwa. Taką restrukturyzację można określić mianem rozwojowej
(ofensywnej). W tabelach numer 1 i 2 przedstawiono szczegółowe cele,
charakterystyczne dla restrukturyzacji naprawczej i rozwojowej w układzie
podstawowych podsystemów przedsiębiorstwa.
Tabela 1.
Charakterystyka szczegółowych celów restrukturyzacji
naprawczej przedsiębiorstwa
Podsystem
przedsiębiorstwa
|
Przedsięwzięcia restrukturyzacyjne
|
MISJA I CELE
|
·
Poprawa bieżącej sytuacji finansowej i odsunięcie widma bankructwa,
·
Propozycje
zmian opracowywane zazwyczaj przez dyrekcje, rzadko przy udziale firm
konsultingowych,
·
Adaptacyjny
charakter większości proponowanych zmian
|
LUDZIE
|
·
Redukcja zatrudnienia, w pierwszej kolejności pracownicy
nieprodukcyjni,
·
Stabilizacja
lub nawet obniżanie poziomu płac,
·
Stosunkowo
rzadko przekwalifikowywanie pracowników
|
STRUKTURA
|
·
Likwidacja lub łączenie komórek organizacyjnych,
·
Wydzielanie
zorganizowanych części (jednostek biznesu) i ich usamodzielnianie ekonomiczne
i prawne,
·
Zmiany zasad
funkcjonowania i rozliczania jednostek i komórek organizacyjnych (tworzenie
centrów kosztów, zysku),
·
Rozbudowa i
wzmacnianie niektórych służb (najczęściej marketingowych)
|
ZASOBY I TECHNOLOGIE
|
·
Opracowywanie nowych sposobów wykorzystania posiadanego majątku,
·
Wstrzymywanie
realizacji rozpoczętych inwestycji,
·
Pozbywanie
się zbędnego majątku produkcyjnego i nieprodukcyjnego,
·
Większa
dbałość o jakość i zaostrzenie wymagań wobec dostawców,
·
Podejmowanie
działań odbiegających od dotychczasowego profilu działania, które przynoszą
zyski
|
INNE DZIAŁANIA
|
·
Opóźnianie spłaty zobowiązań i wykorzystywanie środków dostawców na
finansowanie bieżącej działalności,
·
Negocjacje z
bankami i innymi wierzycielami w sprawie zmiany warunków spłaty zobowiązań,
·
Wywieranie
presji na organ założycielski i organy państwa celem uzyskania pomocy.
|
Źródło: J. Pasieczny:
Restrukturyzacja - wczoraj, dziś, jutro. „Przegląd Organizacji”. 1997, nr 9.
Tabela 2.
Charakterystyka szczegółowych celów restrukturyzacji
rozwojowej przedsiębiorstwa
Podsystem
przedsiębiorstwa
|
Przedsięwzięcia
restrukturyzacyjne
|
MISJA I CELE
|
·
racjonalizacja zakresu działania, zwiększenie dochodów,
rozwój
przedsiębiorstwa, chęć
dorównania
konkurentom krajowym,
·
opracowywanie sformalizowanych programów
restrukturyzacji,
zatwierdzanych przez kierownictwo,
·
udział firm konsultingowych przy formułowaniu programów
restrukturyzacji,
|
LUDZIE
|
·
nacisk na racjonalne wykorzystanie potencjału
zatrudnionych pracowników,
·
zatrudnienie nowych fachowców z zakresu marketingu,
informatyki, finansów, jakości,
·
podnoszenie kwalifikacji zatrudnionych pracowników,
racjonalizacja systemów motywacyjnych
wewnątrz przedsiębiorstwa,
|
STRUKTURA
|
·
upraszczanie i racjonalizacja rozwiązań
strukturalnych,
·
stopniowe odchodzenie od dominujących dotąd struktur
funkcjonalnych,
·
dalsza rozbudowa komórek marketingowych,
·
kontynuowanie wydzielania z przedsiębiorstwa i
usamodzielniania
·
niektórych komórek organizacyjnych,
·
zwiększanie samodzielności niektórych komórek
organizacyjnych i
·
uelastycznianie struktur organizacyjnych,
racjonalizacja systemu informacyjnego,
|
ZASOBY I TECHNOLOGIA
|
·
wycofywanie się z działań podjętych w okresie naprawy,
przynoszących
·
wprawdzie dochody, ale nietypowych dla
przedsiębiorstwa,
·
niewielkie inwestycje mające na celu przygotowanie do
produkcji
·
nowych wyrobów,
·
usprawnianie procesów logistycznych,
·
szerokie i intensywne działania projakościowe,
·
zmiana sposobu zarządzania finansami i stosowanie
rachunkowości
·
zarządczej oraz controlingu,
·
podejmowanie działań zmierzających do zmniejszania
uciążliwości dla
środowiska naturalnego,
|
INNE DZIAŁANIA
|
·
restrukturyzacja finansowa; oddłużanie, handel
wierzytelnościami,
·
zmiany własnościowe,
tworzenie i uczestnictwo w nowych
podmiotach gospodarczych.
|
Źródło: J. Pasieczny:
Restrukturyzacja - wczoraj, dziś, jutro. „Przegląd Organizacji”. 1997, nr 9.
1.3. Efekty
restrukturyzacji przedsiębiorstw
Każdy z rodzajów
restrukturyzacji jest inny. Inne stawia cele do osiągnięcia. Inne są również
efekty poszczególnych rodzajów restrukturyzacji. Efekty restrukturyzacji
przedsiębiorstw są w dużym stopniu zależne od rodzaju restrukturyzacji. Jeżeli
mamy do czynienia z restrukturyzacją naprawczą, to jej podstawowym efektem
będzie zachowanie negatywnych symptomów w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa i
przywrócenie przedsiębiorstwa do normalnej, efektywnej działalności.
Efekty restrukturyzacji dostosowawczej są trudniejsze do
zidentyfikowania z tego względu, że z tymi efektami scalane są także efekty
wywołane innymi działaniami. Pojawia się więc problem, które efekty zaliczyć do
działań objętych restrukturyzacją, a które nie.
Z kolei efektem restrukturyzacji rozwojowej jest uzyskanie
jakiejś wyraźnej przewagi nad konkurentem. Restrukturyzacja ta prowadzi do
rozwoju wyrobów, wdrożenia unikalnej technologii, wyraźnej zmiany w metodach
zarządzania przedsiębiorstwem itp. Zmiany te mają zapewnić przedsiębiorstwu
poprawę kondycji finansowej w długim horyzoncie czasu.
Najbardziej typowe efekty omówionych rodzajów
restrukturyzacji w kilku wybranych dziedzinach działalności przedsiębiorstwa
ujęto w tabeli 3. [9]
Tabela 3.
Niektóre efekty restrukturyzacji
przedsiębiorstw
Efekty
|
Restr. naprawcza
|
Restr. dostosowawcza
|
Restr. rozwojowa
|
Finansowe
|
·
Wzrost przychodów
·
Spadek wydatków
·
Oddłużenie
·
Poprawa płynności
|
·
Poprawa wyników finansowych
·
Utrzymanie dobrej kondycji
finansowej
|
·
Poprawa sytuacji finansowej
·
Nowe formy współpracy z budżetami
·
Fuzje, przejęcia
|
Efekty
|
Restr. naprawcza
|
Restr. dostosowawcza
|
Restr. rozwojowa
|
Marketingowe
|
·
Zwiększanie liczby sprzedanych wyrobów
·
Poszerzenie sieci odbiorców
·
Nowe formy sprzedaży
|
·
Rozwój rynku
·
Rozwój wyrobów
·
Dywersyfikacje
|
·
Wprowadzenie
nowych produktów
·
Nowe
rynki
·
Budowa
własnej sieci
·
Zarządzanie sprzedażą
|
Technologiczne
|
·
Poprawa wykorzystania czynników produkcji
·
Sprzedaż zbędnego majątku
|
·
Poprawa
jakości wyrobów
·
Nowe
wyroby
·
Wycofanie
wyrobów przestarzałych
·
Usprawnienie technologii,
transportu, opakowań
|
·
Inwestycje w nowe
technologie
·
Unikalne wyroby
·
Lepsza organizacja produkcji
|
Źródło: Gabrusiewicz W.: Restrukturyzacja przedsiębiorstw i
metody oceny jej efektów. „Przegląd Organizacji".
1999, nr 3.
·
Ogólne zasady oceny
·
Szczegółową ocenę
efektów poszczególnych rodzajów
restrukturyzacji
przedsiębiorstw
Zasady ogólne oceny restrukturyzacji
przedsiębiorstw maja charakter uniwersalny i odnoszą się do każdego rodzaju
restrukturyzacji przedsiębiorstw. Kryteria oceny powinny wskazywać na zasadniczy punkt widzenia ocenianego
procesu, na to czy zmiany postępują w dobrym i oczekiwanym kierunku, czy też
nie. Dlatego też kryteria oceny restrukturyzacji przedsiębiorstw powinny być
powiązane z celami restrukturyzacji.
Stopień realizacji celów restrukturyzacji powinien pozwolić ocenić jej skuteczność,
natomiast uwzględnianie nakładów i efektów powinno umożliwić
ocenę efektywności dokonanych zmian.
Rozpatrując restrukturyzację
naprawczą, należy stwierdzić, że analiza efektów tej restrukturyzacji polega na bieżącym monitoringu
zachodzących zmian. Analiza ma wyraźnie
charakter krótkookresowy. W dużej mierze jest zbliżona do kontroli. Jej
zasadniczy sens sprowadza się bowiem do porównania efektów osiągniętych w danym
czasie z efektami założonymi w
programie naprawczym. Monitorowanie powinno odnosić się nie tylko do realizacji samego programu
naprawczego, ale także do warunków, w jakich
jest on realizowany. Częsta i istotna zmian warunków może stanowić podstawę do
zweryfikowania istotnej części tego programu. W monitoringu realizowanego
programu naprawczego należy zwrócić
uwagę na takie zagadnienia, jak:
·
Czasokres
monitorowanych zdarzeń
·
Zakres zdarzeń
objętych monitoringiem
·
Sposób
prezentacji danych
Zasadą powinna być konieczność stałego monitorowania
realizacji całego programu naprawczego.
Oznacza to, że program naprawczy powinien być rozpisany na krótkie odcinki czasowe i uzyskane w tych odcinkach efekty
powinny być analizowane.
Analiza restrukturyzacji adaptacyjnej
jest najmniej skomplikowana. Przedsiębiorstwo dokonuje systematycznych
usprawnień swojego działania, stosownie do zmian
występujących w otoczeniu. Działania te powinny zapewnić odpowiednie efekty. Jeżeli prowadzą one do umocnienia kondycji finansowej
i pozycji przedsiębiorstwa na rynku, to
należy je ocenić pozytywnie.
Analiza i ocena restrukturyzacji
rozwojowej powinna się koncentrować na dwóch zagadnieniach a mianowicie: na tych przedsięwzięciach, które zapewniają
przedsiębiorstwu istotna i trwałą
przewagę nad konkurencją oraz na ich wymiarze finansowym. W analizie tej chodzi przede wszystkim o
bezpośredni pomiar efektów konkretnego przedsięwzięcia. Są to z reguły
działania kosztowne i przedsiębiorstwo powinno wiedzieć, czy są one opłacalne i
jaka jest skala tej opłacalności.
2. Zakres
restrukturyzacji przedsiębiorstw
Przedsiębiorstwa, aby przetrwać i utrzymać się na rynku,
muszą przewidywać i trafnie oceniać swoją sytuację, tj. zdolność efektywnego
działania i zdolność rozwoju w stale zmieniającym się otoczeniu, a także ciągle
podejmować decyzje określające sposób, formę, tempo realizacji i zakres
przemian restrukturyzacyjnych. Na zakres procesów restrukturyzacyjnych, ich
płynność i równomierność oraz sposób przygotowania i przeprowadzenia wpływa
wiele przesłanek natury ekonomicznej, organizacyjnej, społecznej i politycznej.
Złożoność i praktyczna niepowtarzalność
przedsiębiorstw wymaga w każdym przypadku indywidualnego podejścia w procesie
ich przekształcenia.
niepowtarzalność
przedsiębiorstw wymaga w każdym przypadku indywidualnego podejścia w procesie
ich przekształcenia. Każdy podmiot gospodarczy charakteryzuje się bowiem
określonym stanem ekonomiczno finansowym, poziomem techniki i technologii,
określoną organizacją i sposobem zarządzania.[11]
![]() |
Podejmując próby ustalenia zakresu przedsięwzięć restrukturyzacyjnych, podkreśla się różnorodność płaszczyzn i obszarów występowania procesów zmian. W literaturze fachowej restrukturyzacja przedsiębiorstwa dzielona jest na restrukturyzację przedmiotową i restrukturyzację podmiotową. Zakres problemów restrukturyzacji przedmiotowej i podmiotowej przedstawia (rys. 1) :
Rys.1. Zakres restrukturyzacji przedmiotowej i
podmiotowej
Źródło: A. Nalepka: Zarys problematyki
restrukturyzacji przedsiębiorstw. PWN, Kraków 1998, s. 37.
Restrukturyzacja
przedmiotowa obejmuje następujące zmiany systemowe:[12]
·
Przekształcenia techniczno - technologiczne i
asortymentowe, ukierunkowane na:
- zmiany w obszarze techniki wytwarzania,
- zmiany w obszarze
technologii.
Restrukturyzacja podmiotowa obejmuje następujące zmiany systemowe:[13]
·
przekształcenia prawno - organizacyjno - ekonomiczne,
ukierunkowane na:
- zmiany w obszarze
organizacji i zarządzania,
- zmiany w obszarze ekonomiki
i rynku,
- zmiany organizacyjno - prawne i przekształcenia własnościowe.
Restrukturyzacja przedsiębiorstwa (podmiotowa) obejmuje wszelkiego rodzaju zmiany w
przedsiębiorstwie, dotyczące:[14]
·
struktury majątkowej,
·
struktury kapitałowej,
·
struktury organizacyjnej i procesu zarządzania,
·
organizacji procesów pracy,
·
poziomu i struktury zatrudnienia,
·
zagadnień produkcyjno - asortymentowych,
·
spraw techniczno - technologicznych,
·
rynków zaopatrzenia i zbytu.
Zmiany we wskazanych wyżej zakresach rzadko występują w sposób
wyizolowany, niezależny. Z reguły mamy tu do czynienia z łańcuchem lub dokładniej
splotem różnorodnych zmian.
Uogólniając,
polskie przedsiębiorstwa zostały zmuszone do fizycznej odnowy, do nowej
struktury przedmiotowej i podmiotowej. Celem tej odnowy jest poprawa
efektywności przedsiębiorstw w wyniku zmian systemowych. W rezultacie, owe
zmiany powinny prowadzić przedsiębiorstwa w kierunku aktywizacji rynkowej i
marketingowej, poprawy ich ekonomiki i finansów, usprawnienia techniki i
technologii oraz systemu zarządzania.
2.1.
Restrukturyzacja przedmiotowa
Restrukturyzacja przedmiotowa związana jest ze zmianami
systemowymi w przedsiębiorstwie, głównie w zakresie przekształceń technicznych,
technologicznych
i asortymentowych. Zmiany w
technice i technologii wytwarzania muszą iść w kierunku wdrażania oraz rozwoju
metod podnoszących jakość użytkową wyrobów, ich nowoczesność, atrakcyjność z
punktu widzenia ostatecznego nabywcy.[15]
Poprzez restrukturyzacje techniczną i technologiczną przedsiębiorstwo dąży do:
·
osiągnięcia lub utrzymania pozycji dominującej w produkcji
konkretnej grupy wyrobów w kraju lub zagranicą,
·
dostosowaniu asortymentu do przewidywanego popytu,
·
wzrostu ilościowego produkcji,
·
wzrostu rentowności przedsiębiorstwa,
·
poprawy warunków i bezpieczeństwa,
·
ograniczenia zakłóceń środowiska naturalnego.
Postęp techniczny w nowoczesnej gospodarce mający
nieuchronny charakter i będący trwałym elementem strategii rozwoju
przedsiębiorstw jest uważany za główny czynnik dokonujących się zmian
strukturalnych w przedsiębiorstwach.[16]
Restrukturyzacja przedmiotowa jest realizacją strategii cząstkowych w obszarze
techniki i technologii. Do tych strategii zalicza się:[17]
·
strategię
aktywizacji produkcji,
·
strategię
analityczną,
·
strategię
innowacyjną,
·
strategię
jakości wyrobów,
·
strategię
kontynuacji,
·
strategię
produktu,
·
strategię
rozwoju wyrobu i konkurencji,
·
strategię
naśladownictwa
Rozwój techniki i technologii
zmienia strategiczne tworzenie wartości w przedsiębiorstwie. W celu zapewnienia
atrakcyjności swojej produkcji i spotęgowania swych mocnych stron przedsiębiorstwo
powinno koncentrować się na tych działaniach, które poprzez wprowadzenie
ulepszeń technicznych lub marketingowych mogą podwyższać stopień konkurencyjności
jego wyrobów. Jeżeli dawniej były to prace badawczo - rozwojowe lub zbyt
produkcji, to obecnie za najlepszą możliwość zwiększenia innowacyjności uważa się
logistyczny związek między badaniami i konstrukcją, produkcją i sprzedażą. Wskazuje
się na konieczność zmniejszenia skali integracji przedsiębiorstwa. Niezintegrowane
przedsiębiorstwo może bowiem szybciej wykorzystać nowe technologie przez zmianę
poddostawców i pośredników zbytu.
Do czynników
restrukturyzacyjnych, wpływających na
restrukturyzację przedmiotowa można zaliczyć:
·
ograniczenie inwestowania w niedostatecznie rentowną
działalność,
·
zlikwidowanie inwestycji, które nie przynoszą dochodów,
·
unikanie cen obrachunkowych, nie będących cenami
rynkowymi,
·
wyłączenie
tych funkcji usługowych,
które nie są oparte
na cenach rynkowych i nie
mają strategicznego znaczenia.
Głównym celem polityki technicznej i
technologicznej jest osiągnięcie konkurencyjności i innowacyjności wyrobów
polskiego przemysłu, poprzez podniesienie ich poziomu technicznego,
znaczne zmniejszenie materiałochłonności i energochłonności procesów wytwarzania
oraz osiągnięcie zgodności z przepisami technicznymi i prawnymi obowiązującymi w
krajach Unii Europejskiej.
2.2.
Restrukturyzacja podmiotowa
Restrukturyzacja podmiotowa przedsiębiorstwa jest
realizacją strategii cząstkowych w
obszarach:
·
organizacji i zarządzania,
·
ekonomiki i rynku.
Ta restrukturyzacja obejmuje również
prawno - organizacyjne przekształcenia przedsiębiorstw (przekształcenia
własnościowe).
Podstawowym warunkiem tej restrukturyzacji
jest dostosowanie strategii rozwojowej przedsiębiorstw do zmian zachodzących w
otoczeniu. Jest to spowodowane szybkimi zmianami technologii oraz niepewną sytuacją
na rynkach zbytu, zaostrzoną przez ciągle rosnącą rywalizację w skali międzynarodowej,
w takiej sytuacji zwłaszcza duże przedsiębiorstwa muszą reorganizować swoje
rozbudowane i przestarzałe struktury
zarządzania.
Istotnym
mankamentem w strukturze organizacyjnej polskich przedsiębiorstw przemysłowych są
przerosty zatrudnienia i związana z nimi niska wydajność pracy. Następną wadą strukturalną polskich
przedsiębiorstw jest ich niedopasowanie
do elastycznego systemu zarządzania - w
warunkach gospodarki rynkowej. Są one zbyt duże i źle zintegrowane w sensie strukturalnym. Kolejnym błędem strukturalnym w omawianym obszarze
jest archaiczna liniowo - produkcyjna struktura zarządzania przedsiębiorstwami.
W tej strukturze brak jest komórek
(działów) marketingu. Działy handlowe, na ogół, prowadzą chaotyczną działalność handlowo – zaopatrzeniową. Z kolei działy ekonomiczno - finansowe zajmują
się rejestrowaniem zdarzeń i praktycznie
nie są przydatne do bieżącego zarządzania, funduszami przedsiębiorstw. Aby przedsiębiorstwa mogły szybko reagować na
zmiany sytuacji na rynkach, niezbędna
jest restrukturyzacja w obszarze organizacji i zarządzania, a przede wszystkim
wprowadzenie zdecentralizowanych systemów zarządzania, dostosowanych do poszczególnych zakresów działania.[18]
2.2.1.
Restrukturyzacja organizacyjna
Przystosowanie
organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem do nowego systemu gospodarczego
wymaga zorientowania wszystkich jego działów na wymagania rynku. Odbywać się to
ma w drodze powołania odpowiednich służb do badania rynku oraz oddziaływania na
ten rynek.[19]
Restrukturyzacja
organizacyjna występuje stosunkowo rzadko jako wyizolowane zjawisko. Towarzyszy
ona restrukturyzacji zakresu działania i restrukturyzacji finansowej. Obejmuje
ona swoim zakresem bardzo wiele działań takich, jak: zmniejszenie zatrudnienia,
zmiany procesów i systemów organizacji aż
do zmian w kulturze organizacyjnej.
Restrukturyzacja ta prowadzi więc do zmian organizacyjnych. Zakres zmian
organizacyjnych dotyczy najczęściej zmian następujących części szeroko pojętej
organizacji:[20]
·
zmian
technologii,
·
zmian
procesów,
·
zmian
struktury,
·
zmian
strategii,
·
zmian kultury,
·
zmian ludzi.
Zmiany struktur organizacyjnych przedsiębiorstw zawierają
się więc w zmianach organizacyjnych.
![]() |
W wyodrębnionym na rysunku (rys. 2) obszarze organizacji i zarządzania zachodzą procesy i zjawiska decydujące o sprawności systemów zarządzania przedsiębiorstw oraz ich dojrzałości organizacyjnej. Celem działań restrukturyzacyjnych w tym obszarze jest poprawa sprawności i efektywności działania przedsiębiorstwa poprzez zmiany modernizacyjne w strukturze organizacyjnej, strategii oraz stylach i technikach zarządzania.[21]
Rys.2.
Obszar organizacji i zarządzania na tle restrukturyzowanego przedsiębiorstwa.
Źródło:
Z. Malara: Restrukturyzacja organizacyjna przedsiębiorstw
przemysłowych. „Przegląd Organizacji” 1999, nr 4.
Restrukturyzacja
organizacyjna ma znaczenie i zadanie szczególne, bowiem w przypadku prowadzenia
równoległych procesów restrukturyzacyjnych, w którymś z wymienionych wyżej
obszarów, spoczywa na niej ciężar odpowiedzialności za sprawny przebieg procesu
restrukturyzacji w przedsiębiorstwie jako całości. Jak się wydaje, bez restrukturyzacji
w obszarze organizacji i zarządzania nie można mówić o powodzeniu
restrukturyzacji w pozostałych obszarach strategicznych przedsiębiorstwa.[22]
Potrzeby rozwojowe przedsiębiorstwa przesądzają o
dynamicznym charakterze organizacji jako siły utrzymującej i wspomagającej jego
zdolności adaptacyjne. W procesie transformacji przedsiębiorstwa wynika przede
wszystkim z jego reorientacji rynkowej. Praktycznie oznacza to, że celem
restrukturyzacji organizacyjnej powinno być stworzenie w przedsiębiorstwie maksymalnie
elastycznej infrastruktury, przyśpieszającej oraz ułatwiającej dostosowanie
celów, funkcji i zasobów do szybko zmieniających się potrzeb rynku, a także
rosnącej konkurencyjności otoczenia przedsiębiorstwa.[23]
Jak wykazały badania, obszar restrukturyzacji
organizacyjnej przysparza najwięcej problemów i tu właśnie najtrudniej osiągnąć
powodzenie. Restrukturyzacja organizacyjna powoduje bowiem dezorganizację w
firmie, a więc wzrasta prawdopodobieństwo wystąpienia niekorzystnych zjawisk.
Komplikacje i trudności we wdrażaniu restrukturyzacji organizacyjnej wynikają
ze złożoności samego problemu. Obejmuje on bowiem całość zagadnień związanych z
organizacją w sensie rzeczowym, atrybutowym oraz procesem zarządzania. Oba te
zagadnienia mieszczą się w obszarze restrukturyzacji organizacyjnej.[24]
Model organizacyjny przedsiębiorstwa, zwany „formą
organizacyjną” lub „ramową strukturą organizacyjną”, przedstawia układ
podsystemów (komórek i jednostek organizacyjnych, dywizji, centrów kosztów
zysku, strategicznych jednostek biznesu) w przedsiębiorstwie, wynikający z
realizowanego programu produkcji oraz zakresu zadań o charakterze pomocniczo-
usługowym. Do typowych
zadań
badawczych związanych z doskonaleniem formy organizacyjnej przedsiębiorstwa
zalicza się:[25]
·
ocenę możliwości istnienia i
efektywnego funkcjonowania przedsiębiorstwa w niezmienionej formie
organizacyjnej,
·
ocenę niezbędności i możliwości
podziału przedsiębiorstwa oraz utworzenia z wybranych komórek lub jednostek
organizacyjnych samodzielnych przedsiębiorstw,
·
ocenę zasadności oraz możliwości
wydzielania z przedsiębiorstwa komórek i jednostek organizacyjnych
realizujących funkcje pomocnicze i obsługowe,
·
ocenę możliwości i zasadności
połączenia samodzielnych przedsiębiorstw, powiązanych silnymi więzami kooperacyjnymi,
w większe podmioty gospodarcze.
W szeroko rozumianym doskonaleniu modelu organizacyjnego
przedsiębiorstwa istotne znaczenie ma dobór odpowiedniego rozwiązania
strukturalnego. Typowymi rozwiązaniami strukturalnymi, spośród których należy
dokonać wyboru są:[26]
·
struktura liniowa,
·
struktura funkcjonalna,
·
struktura dywizjonalna,
·
struktura macierzowa.
Pierwotnym typem struktury organizacyjnej jest struktura
liniowa. Dla struktury liniowej charakterystyczne jest występowanie tylko dwóch
rodzajów stanowisk organizacyjnych: wykonawczych (robotniczych) i
kierowniczych. Każdy członek organizacji ma wyłącznie jednego bezpośredniego
przełożonego od którego otrzymuje polecenia i przed którym odpowiada za ich
wykonanie. Liniowa struktura organizacyjna jest współcześnie stosowana w bardzo
ograniczonym zakresie i może być efektywna tylko w małych przedsiębiorstwach, o
zadaniach na tyle prostych, aby kierownik był w stanie ogarnąć całość spraw
podległego podsystemu przedsiębiorstwa.
W strukturze funkcjonalnej (sztabowo-liniowej) kryterium
tworzenia podsystemów organizacyjnych na drugim szczeblu hierarchii jest rodzaj
czynności. Zadania jednego rodzaju grupowane są w kompleksy zadań, dla
realizacji których tworzy się jednostki organizacyjne zwane „pionami organizacyjnymi”.
W strukturze tej pojawiają się, obok kierowników i wykonawców, wyspecjalizowane
stanowiska lub komórki doradcze.
Dla struktury dywizjonalnej charakterystyczne jest
zastosowanie na drugim szczeblu hierarchii podmiotowej (według wyrobów,
regionów, rynków) zasady grupowania zadań. Z komórek lub stanowisk
organizacyjnych tworzone są człony organizacyjne, zwane dywizjami (zakładami,
segmentami, strategicznymi jednostkami biznesu), związane z wytwarzaniem
określonego produktu lub grupy produktów, obsługą grupy odbiorców, obszaru
rynku itp., posiadające duży stopień autonomii funkcjonalnej.
Natomiast istotą struktury macierzowej jest równoczesne i
równoprawne stosowanie zasady podziału funkcji według rodzaju czynności i
obiektów. Poprzez zastosowanie zasady „obiekt” powstają szczególne jednostki
organizacyjne: „kierownictwo produktu” lub „kierownictwo projektu”. Poprzez
zastosowanie kryterium rodzaju czynności powstają jednostki organizacyjne o
charakterze funkcjonalnym.
Usprawnienie struktury organizacyjnej będąc jednym z
aspektów restrukturyzacji przedsiębiorstwa, może występować jako zadanie
samodzielne (autonomiczne), albo też może być następstwem realizacji innych
zabiegów restrukturyzacyjnych. Zmiany struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa
są często skutkiem restrukturyzacji innych sfer przedsiębiorstwa i musza one
niejako wchłonąć te zmiany, stwarzając ramy organizacyjne dla sprawnego i
efektywnego przebiegu procesu funkcjonowania przedsiębiorstwa.[27]
2.2.2.
Restrukturyzacja finansowa
Restrukturyzacja finansowa
przedsiębiorstwa to aktualne zagadnienie w całym okresie funkcjonowania każdego
przedsiębiorstwa nawet wtedy, gdy kondycja ekonomiczna przedsiębiorstwa jest
bardzo dobra. W takim przypadku uzyskanie kontroli nad sferą finansów
przedsiębiorstwa ma na celu istotne poprawienie warunków jego rozwoju. W
przypadku przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji ekonomicznej jest
ona jedyną możliwą drogą działania, która może uchronić je od likwidacji, czy
upadłości.[28]
Restrukturyzacja finansowa obejmuje więc zarówno działania dotyczące sfery
materialnej (zapasy, zatrudnienie, dobra trwałe), jak również sfery zarządzania
finansami. Głównym jej celem jest poprawa płynności finansowej
przedsiębiorstwa, a w konsekwencji trwała poprawa wskaźników ekonomiczno-finansowych
odzwierciedlających jego działalność.
W Polsce restrukturyzacja finansowa
jest potrzebna przedsiębiorstwom głównie do obniżenia ich poziomu zadłużenia,
którego wielkość w wielu przypadkach nie pozwala im samodzielnie wydźwignąć się
z kłopotów finansowych. Proces restrukturyzacji finansowej rozpoczął się w
Polsce właściwie dopiero po wejściu w życie Ustawy o restrukturyzacji
finansowej przedsiębiorstw i banków, a więc na wiosnę 1993 r.[29]
Ustawa ta miała za zadanie doprowadzić przedsiębiorstwa do stanu wypłacalności,
a w dalszej perspektywie do samofinansowania się. W odniesieniu zaś do banków
restrukturyzacja finansowa miała „oczyścić” ich portfele kredytowe z tzw. złych
długów poprzez postępowanie upadłościowe, likwidacyjne lub ugodowe z
dłużnikami. Można wyróżnić trzy formy złych długów:[30]
·
zaległości przedsiębiorstw w stosunku
do budżetu państwa,
·
przeterminowane kredyty i pożyczki
bankowe,
·
wzajemne zobowiązania przedmiotów
określane mianem zatorów płatniczych.
Największym problemem polskich przedsiębiorstw w zakresie
restrukturyzacji finansowej jest przywracanie i utrzymywanie płynności
finansowej. Brak płynności finansowej hamuje lub całkowicie uniemożliwia
podejmowanie jakichkolwiek przedsięwzięć naprawczych, dlatego odzyskanie płynności
powinno stać się w przedsiębiorstwie restrukturyzowanym zadaniem priorytetowym.
W zakresie szybkiego odzyskiwania płynności finansowej proponuje się podjęcie w
przedsiębiorstwie następujących kroków:[31]
·
redukcja wydatków,
·
poszukiwanie źródeł generowania gotówki
dla przedsiębiorstwa,
·
poprawa jakości zarządzania finansami
przedsiębiorstwa.
W restrukturyzacji finansowej przewidziane są instrumenty i
procedury pozwalające podjąć odpowiednie działania wobec dłużników. Są to:[32]
·
bankowego postępowania ugodowego,
·
publicznej sprzedaży wierzytelności
bankowych,
·
nabywania akcji Skarbu Państwa w zamian
za wierzytelności.
Bankowe postępowanie ugodowe, w myśl Ustawy z 3 lutego 1993
r., dotyczyło wyłącznie przedsiębiorstw państwowych, jednoosobowych spółek
skarbu państwa, spółek, w których akcje Skarbu Państwa stanowiły łącznie ponad
50%. Podstawą wszczęcia bankowego postępowania ugodowego był wniosek dłużnika,
który zaprzestał spłacania długu wobec banku.
Publiczna sprzedaż wierzytelności bankowych ma na celu
eliminację z aktywów bankowych wymaganych wierzytelności podmiotów
gospodarczych, które straciły zdolność do efektywnego funkcjonowania i obsługi
długu. Nabywcami wierzytelności mogą być osoby fizyczne oraz osoby prawne. Bank
wystawia na sprzedaż wierzytelności dłużnika bez jego zgody. Sprzedaż odbywa
się:
·
w drodze przetargu lub licytacji,
·
na podstawie oferty ogłoszonej
publicznie,
·
w wyniku rokowań podjętych na podstawie
publicznego zaproszenia.
Nabywanie akcji Skarbu Państwa w zamian za wierzytelności
stanowi następną ścieżkę prywatyzacji powiązaną z oddłużaniem przedsiębiorstw i
jednoosobowych spółek Skarbu Państwa. Jeśli dłużnikiem jest przedsiębiorstwo,
to udostępnienie akcji lub udziałów musi być poprzedzone przekształceniem go w
spółkę prawa handlowego, bez zgody organów przedsiębiorstwa. Skraca to proces i
upraszcza procedurę prywatyzacji, ale jednocześnie redukuje rolę samorządu
pracowniczego i związków zawodowych w przekształcaniu przedsiębiorstwa.[33]
W gospodarkach zachodnich restrukturyzacja finansowa przedsiębiorstwa
polega głównie na zmianie struktury kapitałowej przedsiębiorstw. Można tu
wymienić:[34]
·
wykup przedsiębiorstwa przez grupę
inwestorów zewnętrznych lub kadrę kierowniczą, wspieraną rekapitalizację,
·
wykup firmy wspierany długiem,
·
akcjonariat pracowniczy.
Wszystkie wyżej przedstawione formy restrukturyzacji wiążą
się z wysokim zadłużeniem firmy, a więc mogą być stosowane w określonych
warunkach. Restrukturyzacji finansowej będzie sprzyjać, bez wątpienia
posiadanie przez firmę wolnych rezerw gotówki, przeszkodą natomiast może być
poważne zaangażowanie firmy w inwestycje kapitałowe, a także fakt, że działa na
rynkach szybko rozwijających się. Rynki takie bowiem wymagają dużych nakładów
na rozwój.[35]
2.2.3.
Restrukturyzacja własnościowa
Restrukturyzacja własnościowa, jako
ostatnia z omawianych, zajmuje szczególne miejsce wśród umownie wydzielonych
rodzajów restrukturyzacji. Zasadniczym, ogólnym celem restrukturyzacji
własnościowej są przekształcenia w strukturze kapitałów własnych
przedsiębiorstwa i związane z tym zmiany zakresu władzy. W przypadku
restrukturyzacji własnościowej przedsiębiorstw naczelnym jej celem pozostaje
pozyskanie i jednoznaczne zidentyfikowanie głównego właściciela-podmiotu, który
przejąłby w sposób odpowiedzialny i efektywny ekonomicznie najważniejsze
funkcje prowadzące do rozwoju i
długookresowego pomnażania wartości przedsiębiorstwa.[36]
Przy restrukturyzacji
prawno-organizacyjnej (przekształceniach własnościowych przedsiębiorstw)
podstawę legislacyjną stanowi prawo ujęte w ustawach o przedsiębiorstwie
państwowym i o prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego oraz w Kodeksie
Handlowym i innych aktach prawnych, korespondujących z wymienionymi ustawami. W
polskiej gospodarce przekształcenia własnościowe odnoszą się głównie do prywatyzacji,
która oznacza sprzedaż. Właściciel (Skarb Państwa) sprzedaje część swojego
majątku (przedsiębiorstwa) nabywcy (inwestorowi). W danym przypadku, w
przeciwieństwie do umowy sprzedaży, pewien wpływ na sposób przeprowadzenia
całej operacji mają również pracownicy prywatyzowanego przedsiębiorstwa, którzy
mogą – z wyjątkiem przypadków określonych ustawą – wystąpić z inicjatywą lub
taką inicjatywę zahamować.[37]
Podstawą prawną przekształceń
własnościowych (prywatyzacji) przedsiębiorstw państwowych jest:[38]
·
ustawa z dnia 30 sierpnia 1996 roku o
komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, wraz z aktami
wykonawczymi,
·
ustawa z dnia 25 września 1981 roku o
przedsiębiorstwach państwowych (stanowi ona podstawę tzw. małej prywatyzacji).
Prywatyzacja przedsiębiorstw państwowych traktowana jest
jako zasadniczy czynnik powodzenia reform podjętych w Polsce w początkach lat
90. Niezbędne jednak wydaje się uwzględnienie specyfiki polskiej gospodarki
tzn. braku kapitałów, braku dostatecznie rozwiniętych instytucji finansowych i
giełdy, brak dobrze przygotowanej kadry menedżerskiej, opory psychologiczne w
dużej części
społeczeństwa
wobec prywatyzacji, itp. Zatem, by ułatwić i przyspieszyć ten proces, program
prywatyzacji realizowany jest dwoma głównymi torami:
·
prywatyzacja pośrednia (kapitałowa),
·
prywatyzacja bezpośrednia
(likwidacyjna).
Prywatyzacja pośrednia odnosi się do prywatyzacji
przedsiębiorstw wyselekcjonowanych zgodnie z pewnymi kryteriami: wielkością,
kondycją ekonomiczno-finansową, dobrymi perspektywami rozwoju na otwartych
rynkach itp. Prywatyzacja ta dokonuje się w dwóch etapach:[39]
1.
Zmiana formy prawnej poprzez
przekształcenie „tradycyjnego” przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową
spółkę Skarbu Państwa (komercjalizacja).
2.
Prywatyzacja właściwa, związana z
zakupem akcji przedsiębiorstwa przez różnego rodzaju inwestorów, zgodnie ze
ściśle określonymi procedurami prawnymi.
Prywatyzacja bezpośrednia, oznacza bezpośrednią sprzedaż
inwestorom przedsiębiorstw państwowych czy ich części. Ten sposób prywatyzacji
stosuje się wobec przedsiębiorstw niezbyt wielkich i nie wymagających procedur
sprzedaży specjalnej. Jednakże prywatyzacja wymaga transformacji formy prawnej
przedsiębiorstwa państwowego w spółkę prawa handlowego, podziału
przedsiębiorstwa lub jego integracji z innym przedsiębiorstwem. W rządowym
programie prywatyzacji określono kilka technik:[40]
1.
Publiczna sprzedaż akcji mająca
zastosowanie wobec przedsiębiorstw które zasadniczo gwarantują uzyskiwanie
dobrych wyników finansowych,
2.
Bezpośrednia sprzedaż przedsiębiorstwa
lub jego części inwestorowi / inwestorom,
3.
Sprzedaż przedsiębiorstwa załodze lub /
i kadrze kierowniczej,
4.
Oddanie przedsiębiorstwa w zarząd na
czas określony na wcześniej ustalonych warunkach.
Prywatyzacji bezpośredniej dokonuje w
imieniu Skarbu Państwa organ założycielski, gdy:[41]
·
dyrektor przedsiębiorstwa państwowego i
rada pracownicza wystąpią z odpowiednim wnioskiem,
·
zostanie złożona oferta nabycia
przedsiębiorstwa,
·
zostanie zawarta umowa o oddanie
przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania,
·
zostanie zawiązana spółka pracownicza,
spełniająca określone wymogi chcąca przejąć majątek przedsiębiorstwa do
odpłatnego korzystania.
Przed podjęciem decyzji o prywatyzacji bezpośredniej
przedsiębiorstwa państwowego musi być przeprowadzona analiza stanu
przedsiębiorstwa, zmierzająca do ustalenia stanu prawnego majątku
przedsiębiorstwa państwowego, oceny realizacji obowiązków wynikających z
wymogów ochrony środowiska i ochrony dóbr kultury oraz oszacowania
przedsiębiorstwa.
Reasumując, restrukturyzacja przedsiębiorstw jest procesem
ciągłym, kosztownym, nieodzownym, dynamicznym. Przedsiębiorstwa zawsze będą
wyrażały zapotrzebowanie na restrukturyzacje, celem jej będzie zwiększanie
efektywności działania, natomiast zmieniały się będą narzędzia i instrumenty
oddziaływania oraz techniki zarządzania, ponieważ zmieniać się będzie
otoczenie, w którym funkcjonuje przedsiębiorstwo.
[1] H. Jagoda: Przyczyny
niepowodzeń restrukturyzacji przedsiębiorstw. „Przegląd Organizacji” 1999, nr 7
- 8
[2] A. Nalepka:
Restrukturyzacja przedsiębiorstwa. Zarys problematyki. PWN, Warszawa – Kraków
1999, s. 23
[3] Ibid., s. 24.
[4] W. Gabrusewicz:
Restrukturyzacja przedsiębiorstw i metody oceny jej efektów. „Przegląd
organizacji” 1999, nr 3.
[5] C. Suszyński:
Restrukturyzacja przedsiębiorstw. PWE, Warszawa 1999, s. 130.
[6] A. Nalepka: Op. cit., s.
25.
[7] W. Gabrusewicz: Op. cit.,
nr 3.
[8] C. Suszyński: Op. cit., s.
131.
[9] W. Gabrusewicz: Op. cit.,
nr 3.
[10] Ibid., nr 3.
[11] R. Borowiecki: Wpływ
restrukturyzacji na zdolności konkurencyjne przedsiębiorstw. „Przegląd
Organizacji” 1998, nr 1.
[12] B. Pełka: Polityka
przemysłowa w warunkach urynkowienia polskiej gospodarki. „Ekonomika i
Organizacja Przedsiębiorstwa” 1992, nr 9.
[13] Ibid., nr 9.
[14] A. Nalepka: Op. cit., s.
36.
[15] C. Suszyński: Op. cit.,
s. 145.
[16] S. Podczarski: Czynniki
restrukturyzacji przedsiębiorstwa przemysłowego. „Przegląd Organizacji” 2000,
nr 7 – 8.
[17] B. Pełka:
Restrukturyzacja przedsiębiorstwa przemysłowego. Część I. Określenie
restrukturyzacji i procedura jej realizacji. Instytut Organizacji i Zarządzania
w Przemyśle „ORGMASZ”, Warszawa 1994, s. 15.
[18] Ibid., s. 17.
[19] E. Urbańczyk: Ewolucja
procesów restrukturyzacyjnych w gospodarce polskiej. „Przegląd Organizacji”
1999, nr 3.
[20] A. Piotrowicz:
Identyfikacja zmian struktur organizacyjnych przedsiębiorstwa. „Przegląd
Organizacji” 2000, nr 12.
[21] Z. Malara:
Restrukturyzacja organizacyjna przedsiębiorstw przemysłowych. „Przegląd
Organizacji” 1999, nr 4.
[22] Ibid., nr 4.
[23] C. Suszyński: Op. cit.,
s. 38.
[24] Z. Sapijaszka:
Restrukturyzacja przedsiębiorstwa. Szanse i ograniczenia. PWN, Warszawa
1996, s. 71.
[25] A. Nalepka: Op. cit., s.
102.
[26] Ibid., s. 103.
[27] Ibid., s. 104.
[28] Z. Malara, J. Plaszczak:
Restrukturyzacja finansowa przedsiębiorstwa. „Ekonomika i Organizacja
Przedsiębiorstwa” 2001, nr 4.
[29] Ustawa z 3 lutego 1993 r.
o restrukturyzacji przedsiębiorstw i banków, Dz. U. 1993 r., nr 18, poz. 82.
[30] B. Pełka:
Restrukturyzacja przedsiębiorstwa przemysłowego. Część II. Szczegółowe
procedury restrukturyzacji. Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle
„ORGMASZ”. Warszawa 1994, s. 38.
[31] B. Stolarz: Zakres,
ogólna ocena procesów restrukturyzacji i rozwoju
[32] A. Nalepka: Op. cit., s.
183.
[33] Z. Sekuła: Prywatyzacja i
restrukturyzacja finansowa w świetle paktu o przedsiębiorstwie. „Przegląd
Organizacji” 1993, nr 3.
[34] B. Stolarz: Op. cit., nr
1.
[35] Z. Sapijaszka: Op. cit.,
s. 59.
[36] C. Suszyński: Op. cit.,
s. 182.
[37] B. Pełka:
Restrukturyzacja przedsiębiorstwa przemysłowego. Część I. Określenie
restrukturyzacji..., op. cit., s. 32.
[38] A. Nalepka: Op. cit., s.
158.
[39] Ch. Ducroq, M. Matuszak,
E. Siemińska: Wyniki polskich przedsiębiorstw w okresie transformacji.
„Przegląd Organizacji” 1999, nr 12.
[40] Ibid., nr 12.
[41] A. Nalepka: Op. cit., s.
162.


Brak komentarzy:
Prześlij komentarz