PODSTAWOWE POJĘCIA W ZARZĄDZANIU
Pojęcia:
zarządzanie, kierowanie, przewodzenie
Kierowanie
to jedna z funkcji zarządzania, a przewodzenie jest elementem
kierowania.
Definicje
zarządzania:
W.
F. Taylor
„Dokładne
poznanie tego czego oczekuje się od ludzi, a następnie dopilnowanie
by wykonali to w najlepszy i najtańszy sposób.”
R.
Mantenfifel
„Zadaniem
zarządzania jest zrobienie wszystkiego co możliwe aby doprowadzić
do maksymalnego spełnienia celu, jaki stoi przed przedsiębiorstwem.
Jest to możliwe tylko wtedy, gdy istnieje .......... w posługiwaniu
się środkami produkcji, technologią i czynnikiem pracy.
E.
Lipiński
„Decydujący,
kluczowy czynnik produkcji, siła wytwórcza, która wyznacza sukces
lub porażkę przedsiębiorstwa.”
P.
F. Drucker
„Podejmowanie
działań dla osiągnięcia celów”, „ostateczny test zarządzania
to wydajność w biznesie”, „największa innowacja w XX wieku”
J.
Gościński
„Całość
procesu zarządzania to wieloetapowy proces podejmowania decyzji.”
J.
Zieleniewski
„Formułowanie
celu działania, planowanie , organizowanie, pozyskiwanie i
rozmieszczenie zasobów. Istotą zarządzania jest podejmowanie
decyzji o wyborze celów i ich realizacji.”
A.
K. Koźmiński
„..........
swego rodzaju wędrówką przez chaos , której istotą jest
panowanie nad różnorodnością i przekształcenie potencjalnego
konfliktu we współpracę” lub „konstruowanie rzeczywistości z
dostępnych zarządzającemu elementów”
ZASOBY:
ludzkie, rzeczowe, kapitałowe, informacyjne
ISTOTA
ZARZĄDZANIA
Zarządzanie
jest to celowe podejmowanie przez odpowiednie osoby (kadrę
zarządzającą) decyzji i działań prowadzących- dzięki
wykorzystaniu posiadanych zasobów- do osiągania założonych celów
w sposób sprawny i skuteczny lub celowe dysponowanie zasobami.
Zarządzanie
jest działalnością kompleksową, którą rozłożyć można na
elemnty składowe w trzech wymiarach:
• obszar
zarządzania
•
szczebla zarządzania
• funkcji
zarządzania
- planowanie
- organizowanie
- kierowanie
- koordynowanie
Są
to zmodyfikowane funkcje zarządzania, które wyodrębnił H. Fayol
(francuski praktyk i teoretyk z zakresu zarządzania z przełomu XIX
i XX wieku) określając je jako:
- planowanie
- organizowanie
- rozkazywanie
- koordynowanie
- kontrolowanie
FUNKCJE
ZARZĄDZANIA
-
planowanieorganizowaniekierowaniekontrolowanie- celów- metod realizacji celów- struktur- zespołów- przewodzenie- motywowanie- określanie obszarów i kryteriów kontroli- wyników- zasobów- czynności i działań- współpracy- komunikowanie- ocenianie- określanie standardów i procedur- działań
- reprezentowanie- wnioski, zalecenia i działania korygujące
R. W. Griffin:
„Zestaw
działań- obejmujący planowanie i podejmowanie decyzji,
organizowanie, przewodzenie (tj kierowanie ludźmi) i kontrolowanie-
skierowany na zasoby organizacji (ludzkie, finansowe, rzeczowe i
informacyjne) i wykorzystywanych z zamiarem osiągnięcia celów
organizacji w sposób sprawny i skuteczny.”
ZASADY
ZARZĄDZANIA (wg H. Fayola w 1916r.)
- podział pracy
- autorytet (formalny + rzeczywisty)
- posłuszeństwo
- jedność rozkazywania
- jednolitość kierownictwa
- podporządkowanie interesu osobistego interesowi ogółu
- wynagrodzenia
- centralizacja
- hierarchia
- ład
- odpowiednie kształtowanie personelu
- stabilność personelu (unikanie fluktuacji)
- inicjatywa
- esprit de corps (duch jednolitości)
WYKŁĄD
2/3
23.10.2001
Cechy
zarządzania (wg. P.
F. Druckera)
- zarządzanie dotyczy przede wszystkim ludzi; to człowiek jest głównym autorem zarządzania (trzeba mieć kompetencje, wiedzę)
- zarządzanie jest głęboko osadzone w kulturze
- zarządzanie wymaga prostych i zrozumiałych wartości, celów, działania i zadań
- zarządzanie powinno doprowadzić do tego, aby organizacja była zdolna do uczenia się , czyli adaptacji do zmiennych warunków (także wyciąganie trafnych wniosków)
- zarządzanie wymaga komunikowania
- zarządzanie wymaga rozbudowanego systemu wskaźników (pozwala na ocenę pracownika, kierownika)
- zarządzanie musi być jednoznacznie zorientowane na podstawowy i najważniejszy rezultat jakim jest zadowolony klient
Cechy
na które zwrócił uwagę Drucker a nie uwzględnił Fayol:
- zarządzanie z uwzględnieniem zadowolenia klienta
- komunikacja
- osadzenie w kulturze
ZARZĄDZANIE
- NAUKA CZY SZTUKA?
Zarządzanie
jako działalność praktyczna i naukowa.
Przedmiotem
działania zarządzania jest działalność praktyczna, przy czym
menadżerowie przygotowują się zawodowo, czerpiąc swoją wiedzę z
dorobku różnych nauk i poprzez praktykę.
Od
samodzielnej dyscypliny naukowej wymaga się:
- własnej aparatury pojęciowej, pozwalającej na budowanie uzasadnionych twierdzeń i logicznego rozwiązywania istniejących problemów.
- Własnych metod badawczych pozwalających na obiektywne poznawanie i zrozumienie rzeczywistości oraz jej przekształcenie
- Kadry naukowej, która potrafi samodzielnie podjąć pracę związaną z interpretacją zjawisk związanych z istotą zarządzania
Zarządzanie
bardziej przypomina sztukę, ale jednocześnie jest przedmiotem badań
i zostało usystematyzowane w postaci wielu teorii. Pracę menedżera
można systematycznie analizować i klasyfikować wg cech i aspektów
zarządzania.
Wzrost
praktycznego znaczenia zarządzania doprowadził do powstania badań
naukowych z tego zakresu, a wraz z tym systematyzację pojęć,
terminów i zasad, które stanowią zasób wiedzy składający się
na zarządzanie.
Zarządzanie
jest nauką empiryczną o interdyscyplinarnym charakterze.
Szkoły i kierunki zarządzania
- klasyczna- dotyczy człowieka postępującego racjonalnie oraz ukształtowania jego umiejętności
- naukowe zarządzanie- zajmuje się poprawą osiąganych wyników i dotyczy głównie zarządzania pracownikami
F.
W. Taylor (1856-1915) w książce pt. :Zasady naukowego zarządzania”
napisał, że sprawne zarządzanie wymaga m.in.:
- rozdziału planowania ody wykonania i daleko idącego podziału pracy
- kontroli wykonania przez zarządzającego
- zróżnicowania bodźców finansowych odpowiednio do wydajności i pomiarów czasu pracy
- funkcjonalnej struktury organizacyjnej
- administracyjne zarządzanie- dotyczy zarządzania całą organizacją.
H.
Fayol (1841-1925)- zarządzanie nie jest talentem lecz umiejętnością
odnoszącą się do różnych działań. Działanie te przedstawił w
postaci sześciu czynności:
- techniczne
- handlowe
- finansowe
- ochronne
- rachunkowe
- administracyjne
oraz
umiejętności
związanych z ich wykonaniem.
Wyróżnił
5 funkcji zarządzania oraz 4 zasad zarządzania.
C.
biurokratyczne
zarządzanie-
dotyczyło
sposobu wykonywania władzy organizacyjnej oraz zasad kierowania
M
Weber (1862-1920) stworzył idealny typ biurokracji oparty na władzy
racjonalnej- pochodzącej z ................ lub wyboru dokonywanego
na podstawie usankcjonowanych prawnie procedur; działania są w
ramach organizacji, która określa sposoby zachowania i zmian, w tym
władzy kierownika.
II.
szkołą behawioralna-
bierze pod uwagę ludzi, ich zachowanie i podstawy oraz relacje
między nimi i współdziałanie grupy (człowiek społeczny)
Prekursorzy:
H.
Musterberg (1863-1916) stosował psychologię pracy, która wiązała
się z doborem prawników do danej pracy wg ich umiejętności,
warunków pracy, oddziaływania psychologicznego
Ch.
Bernard (1886-1961)- przedsiębiorstwo może funkcjonować sprawnie i
utrzymywać się gdy cele organizacji i pracujących są utrzymywane
w stanie równowagi.
H.
Mayo (1880-1949)- prowadził tzw. eksperyment w Hawthorne, który
dotyczył warunków pracy, wydajności i wynagrodzenia grupy osób.
Wyniki wskazywały, że zachowanie pracowników kształtuje grupa,
pracują dobrze jeśli są zadowoleni z pracy i mają przeświadczenie
że kierownictwo dba o warunki pracy, dobrobyt i poświęca mu uwagę
(emocjonalna reakcja łańcuchowa).
- nurt stosunków międzyludzkich (human relation)
- jednostka i grupa w organizacji oraz ich zachowanie
- przełożony w organizacji oraz jego zachowanie
- integracja potrzeb pracowników z celami organizacji
Człowiek
jest motywowany przez potrzeby, układające się w hierarchię i
obejmujące bodźce finansowe i społeczną akceptację.
Przedstawiciele:
E. Mayo, A. Maslow, D. McGregor (Teoria X i Y)
- nurt potencjału ludzkiego (podejście organizacyjne)- rozpatruje strony zachowania organizacyjnego związanego z :
- zadowoleniem z pracy
- stresem
- motywacją
- przywództwem
- dynamiką grupową
- polityką organizacyjną
- strukturami organizacji
- konfliktami międzyludzkimi
Dostosowanie
struktur organizacyjnych do potrzeb ludzkich w celu samorealizacji.
Przedstawiciele:
McGregor,
R. Likert
- szkoła ilościowa (matematyczna)- koncentruje się na opracowaniu modeli matematycznych, będących uproszczeniem organizacji i zachodzących tam procesów (modele, symulacje, scenariusze) służących do podejmowania decyzji. Narzędziami są badania operacyjne.
- współczesne kierunki zarządzania
- Podejście systemowe służy do traktowania organizacji jako jednego systemu składającego się z powiązanych ze sobą części:
- systemy i podsystemy
- systemy otwarte i zamknięte
- synergia- współpraca działów organizacji w celu uzyskania wyższego efektu
- entropia- rozpad systemu, gdy nie dostrzega się zagrożeń i otoczenia
- podejście sytuacyjne- właściwe zachowanie zależy od sytuacji i jej złożoności. Zadaniem kierowników jest ustalenie najlepszej metody w danych warunkach z punktu widzenia zrealizowania celów organizacji.
- Podejście integrujące. Model typu Z (W. Ouchi)- organizacje działają sprawnie jeśli opierają się na ustalonych warunkach oceny, mechanizmach kontroli i awansu, specjalizacyjnych ścieżkach kariery, umiejscowionej odpowiedzialności oraz wynikają z troski o pracownika, opartej na takich wartościach jak: zaufanie, poszanowanie subtelności oraz bliskości w stosunkach międzyludzkich.
Model
troski o doskonałość (t.j. Peters i R. H. Waterman) opiera się na
wykorzystaniu bezpośredniego podejścia do zarządzania,
utrzymywanie prostej struktury organizacyjnej maksymalizację
wydajności pracy, popieranie autonomii i przedsiębiorczości,
terminowe załatwianie spraw i o ścisły kontakt z konsumentem.
PRZEDSIĘBIORSTWO I UWARUNKOWANIA JEGO DZIAŁANIA
1.
Organizacja i system
System-
to wyodrębniona część otaczającej nas rzeczywistości, która ma
pewną wewnętrzną strukturę i występują relacje między
poszczególnymi jej częściami (wyodrębnionymi wg. odpowiedniego
klucza).
Organizacja
(przedsiębiorstwo)- jest systemem, w którym występuje kategoria
celu, odznaczającym się przyczynianiem się części do powodzenia
całości, a więc współdziałanie dla osiągnięcia globalnego
celu.
Organizacja
(grupa)- tworzenie harmonijnych, uporządkowanych całości, grupa
ludzi, którzy współpracują ze sobą w sposób uporządkowany i
skoordynowany, aby osiągnąć pewien zestaw celów.
Według
Zieleniewskiego pojęcie organizacja używane jest w trzech
znaczeniach:
- rzeczowym- jest to rzecz zorganizowana, przedmiot złożony, a szczególnie taka całość, która składa się z rzeczy i ludzi wyposażonych w narzędzia, maszyny, jak np. przedsiębiorstwo przemysłowe, biuro podróży, urząd.
- czynnościowym- jest to proces organizowania, inaczej tworzenia organizacji w znaczeniu rzeczowym
- atrybutowym- jest to cecha rzeczy złożonej (często czynności), np. mówiąc o instytucji, procesie, czynnościach, że są dobrze zorganizowane, używamy pojęcia organizacji w znaczeniu oceny i atrybutów (cechy i właściwości) końcowych wysiłków organizatora.
Główne
cechy systemu organizacji:
- funkcja (cel) wejścia
- funkcja wyjścia
- kolejność postępowania
- otoczenie
- zasoby wytwórcze
wejście
-> transformacja ->wyjście
Podstawowe
walory sprawnego działania:
- skuteczność
- korzystność
- ekonomiczność
Organizacja
(przedsiębiorstwo) jest systemem spójnym (konkretnym) tzn. zmiana
jednego elementu pociąga za sobą zmiany innych elementów.
Elementy
organizacji:
• ludzie
(ich motywacje, przyzwyczajenia, postawy, kwalifikacje, umiejętności,
energia, zdolności uczenia się stosunki międzyludzkie itp.)
• zasoby
materialne i niematerialne (budynki, maszyny, informacje gromadzone
przez organizacje, technologie, kapitały itp.)
• struktury
(formalne i nieformalne zasady współdziałania, podziału pracy,
obowiązków, władzy, przywilejów, informacji itp.)
• cele
i zadania (strategiczne cele organizacji, cele operacyjne, zadania
realizowane na poszczególnych stanowiskach pracy)
MODEL
DZIAŁANIA ORGANIZACJI PRZEDSIĘBIORSTWA
|
|
OTOCZENIE
|
|
|||
|---|---|---|---|---|---|
|
|
ZASOBY
|
Cele
i
zadania
|
Proces
realizacji lub transformacji
|
EFEKTY
|
|
|
|
-
ludzkie
|
-
dobra
|
|
||
|
|
-
kapitałowe
|
-
usługi
|
|
||
|
|
-
informacja
|
-
inne
|
|
||
|
|
-
technologia
|
|
|
||
|
SPRZĘŻENIE
ZWROTNE
|
|||||
W
przedsiębiorstwie ważne są wszystkie zasoby czynników
wytwórczych, ale szczególnie znaczenie mają zasoby ludzkie, ich
jakość oraz zdolność do zmian.
Racjonalizując
wykorzystywanie zasobów wytwórczych trzeba stworzyć warunki do
efektywnego i sprawnego ich działania.
Warunki
te określają przede wszystkim wymienione elementy:
• dobra
komunikacja- zarówno wewnątrz przedsiębiorstwa, jak i na zewnątrz
z otoczeniem
• informacja,
a właściwie jej zapewnienie z różnych źródeł (badanie rynku,
badania naukowe, dane statystyki masowej, dane administracji rządowej
i samorządowej itp.) do diagnozowania sytuacji problemowych i ich
rozwiązywania.
• dostosowanie
wielkości i struktury produkcji przedsiębiorstwa do zmieniającego
się środowiska i rynku
• motywowanie
zatrudnionych pracowników do wykonywalnych zadań
Otoczenie
dzielimy na:
- zewnętrzne- wszystko to, co z zewnątrz organizacji może na nią wpłynąć
- wewnętrzne- składa się z warunków i sił wewnątrz organizacji
przedsiębiorstwo:
- zarząd
- pracownicy
- kultura- zestaw wartości, jakie pomagają członkom organizacji rozumieć za czym organizacja się opowiada, jak pracuje i co uważa za ważne.
-
Otoczenie zewnętrzne
celowe(mikrootoczenieniższe sterowalne)
ogólne(makrootoczeniedalsze niesterowalne)
OTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA
MAKROOTOCZENIE |
|||||
|
|
|
globalne
|
|
|
|
|
technologiczne
|
|
|
|
|
demograficzne
|
|
|
|
MIKROOTOCZENIE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
substytuty
|
|
|
|
|
|
dostawcy
|
PRZEDSIĘBIORSTWO |
odbiorcy
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
konkurenci
(istniejący
i potencjalni)
|
|
|
|
|
ekonomiczne
|
|
|
|
|
społeczne
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
prawne
|
|
|
ekologiczne
|
|
|
|
|
etyczne
|
|
|
|
STOSUNKI MIĘDZY ORGANIZACJĄ I JEJ OTOCZENIEM
Jak
otoczenie reaguje na organizację?
► zmienność
i złożoność otoczenia
stopień
zmienności to zakres, w jakim otoczenie jest względnie stabilne lub
względnie dynamiczne
stopień
jednorodności to zakres, w jakim otoczenie jest względnie proste
(niewiele elementów, małe rozczłonkowanie) lub względnie złożone
(wiele elementów, znaczne rozczłonkowanie).
► pięć
sił konkurencji (Kotlera)
• zagrożenie
ze strony nowych konkurentów: łatwość wejścia na rynek lub jego
segment dla nowych konkurentów
• próby
wymanewrowania rywali: należą do tej samej istoty konkurencyjnych
stosunków pomiędzy dominującymi firmami w branży
• zagrożenie
substytutami: to zakres, w jakim alternatywne wyroby lub usługi mogą
zastąpić lub zmniejszyć zapotrzebowanie na dotychczas sprzedawane
wyroby czy usługi
• siła
nabywców: to zakres, w jakim nabywcy produktów lub usług w danej
branży są w stanie wywierać wpływ na dostawców
• siła
dostawców to zakres, w jakim dostawcy mogą wywierać wpływ na
potencjalnych nabywców
► zakłócenia
w otoczeniu:
najpospolitszą formą zaburzeń w organizacji jest jakiś kryzys
Jak organizacje reagują na swoje otoczenie?
► zarządzanie
informacją (techniką):
obejmują wyznaczenie łączników z otoczeniem, badanie otoczenia,
systemy informacyjne
► odpowiedź
strategiczna (reakcja):
może ona polegać na braku jakichkolwiek działań na pewnej
korekcie strategii lub wreszcie na przyjęciu strategii zupełnie
nowej
► fuzje,
przejęcia, zakupy, sojusze
► projektowanie
organizacji:
struktura:
- mechanistyczna- formalne i sztywne przepisy i powiązania np. urzędy
- organiczna- bardziej elastyczna, pozwala organizacji szybciej reagować na zmiany otoczenia)
► bezpośredni
wpływ na otoczenie
ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW I PODEJMOWANIE DECYZJI
Ogół
sytuacji poznawczych dzielimy na:
- zadania- sytuacja znana, o zamkniętej i określonej strukturze
- problemy- sytuacja nieznana, gdy przynajmniej jeden z elementów struktury jest nieokreślony
Problem
jest to również rodzaj zadania, którego dana osoba nie może
rozwiązać za pomocą swoich wiadomości, umiejętności,
przyzwyczajeń i postaw.
Problem
powstaje na ogół w sytuacjach:
- nowych
- trudnych
- nieokreślonych
Obrazuje
cel problemu:
Stan
„jest”
Przyczyny stanu- „jest”
Bariery osiągnięcia
stanu- „być powinno
Stan
„być powinno”
KLASYFIKACJA I RODZAJE PROBLEMÓW
- kryterium zakresu przedmiotowego
-
produkcyjne (w toku realizacji zadań)
-
socjalno-bytowe (zaspokojenie potrzeb)
-
środowiskowe
- kryterium charakteru podejmowania działań
- poznawcze (orientacyjne)
- decyzyjne
- wykonawcze
- kryterium celu działania
- przystosowawcze (rozwiązanie przywraca stan normalny)
- rozwojowe (rozwiązanie niesie nowe możliwości)
- kryterium stopnia trudności (złożoności)
- proste (bieżące, zwyczajne, pozorne- mające charakter operatywny)
- złożone (podstawowe, zasadnicze)
- bardzo złożone (wyjątkowe, nadzwyczajne)
- kryterium charakteru problemu
- dysfunkcji (dewiacyjne)- w organizacji jest defekt
- optymalizacyjne- organizacja dostosowuje się do zmian
- innowacyjne (twórcze)- wprowadzenie nowości
- kryterium liczby rozwiązań
- jedno rozwiązanie (konwergencyjne)- cel określa wynik końcowy
- wiele rozwiązań (dywergencyjne)
- kryterium określoności problemów
-
zamknięte- pełen zbiór różnych rozwiązań
- otwarte- najpierw przygotowanie rozwiązań, potem wybór)
Racjonalny
sposób rozwiązywania problemów:
- zbadaj sytuację- zebrać informacje aktualne, powiązane, z wiarygodnych źródeł
- opracuj warianty- konkretne, ekonomiczne, realne, korzystne, ryzyko, skuteczność
- oceń warianty i wybierz najlepszy
- wprowadź i sprowadź
DECYZJE
I PROCES DECYZYJNY
Decyzje
w ogólnym rozumieniu są to akty wyboru jednego wariantu działania
z pośród wielu możliwych.
Podejmowanie
decyzji:
- dokonywanie wyboru
- rozwiązywanie problemu
Proces
podejmowania decyzji składa się z czterech głównych etapów
(najbardziej ogólne ujęcie):
- identyfikacja problemu decyzyjnego
- przygotowanie decyzji
- podjęcie decyzji
- realizacja decyzji
KLASYFIKACJA DECYZJI
Rodzaje
decyzji ze względu na :
- rodzaje problemów :
- operacyjne (bieżące)
- taktyczne (średniookresowe)
- strategiczne (długookresowe)
- źródło powstawania:
- inicjowane przez jednostki nadrzędne
- inicjowane przez kierownika
- inicjowane przez pracowników
- zakres posiadanych informacji, podejmowane w warunkach:
- pewności
- ryzyka
- niepewności
- czynności, których dotyczą:
- regulacyjne
- sterujące
- innowacyjne
- badawcze
- alokacyjne
- wykonawcze
- oceniające itp.
- powiązane z funkcjami zarządzania:
- planistyczne
- organizatorskie
- koordynacyjne
- rozkazodawcze
- kontrolne
- motywacyjne itp.
- formy decydowania:
- indywidualne
- kolegialne (reprezentacja)
- kolektywne
- dziedzina działania przedsiębiorstwa:
- administracyjne
- produkcyjne
- marketingowe
- techniczne
- transportowe itp.
- okres podejmowania:
- bieżące
- krótkookresowe
- średniookresowe
- długotrwałe
- perspektywiczne
- wagę rozwiązywania problemu:
- kluczowe (zasadnicze)
- standardowe (powtarzające się)
- marginalne (sporadyczne)
- stopień powtarzalności:
- zrutynizowane
- nie zrutynizowane
- nowatorskie
- strukturę sytuacji decyzyjnej:
- programowane (podejmowane ze zwyczajem lub ustalonymi zasadami)
- nie programowane (podejmowane w sytuacjach nowych, lub nadzwyczajnych i wymagające twórczego myślenia oraz racjonalnego rozważania)
W
procesie podejmowania decyzji występują następujące elementy:
- problem wymagający rozwiązania
- podmiot podejmujący decyzję (decydent)
- zbiór wariantów możliwych decyzji
- funkcja korzyści- zależna od wariantu i systemu wartości
- informacja- wewnętrzna i zewnętrzna
- inne elementy w zależności od sytuacji i problemu
Podmiotem
działania decyzyjnego jest decydent, który:
- mam prawo wyboru ze zbioru możliwości
- ma zdolność do podejmowania decyzji
- ponosi odpowiedzialność za podjęte decyzje
- jest zainteresowany w realizacji wyboru rozwiązującego zaistniały problem
ETYKA I JEGO ROLA W PODEJMOWANIU DECYZJI
System
wartości (zbiór norm i zasad i wartości uznawany przez jednostkę,
grupę bądź społeczeństwo, uwzględniający także wzajemne
międzywartościowe powiązania):
- system ekonomiczny
- system etyczny
Główne
zasady systemu etycznego:
- zasada sprawiedliwości- „jednakowa płaca za jednakową pracę”
- zasada solidarności- „ pomoc i wsparcie dla ludzi słabszych i ułomnych, tak aby czuli się bezpieczni”
- zasada odpowiedzialności- „każdy odpowiada za siebie i za swoje postępowanie”
Kształtowanie
się etyki:
- rodzina, dom
- szkoła, nauczyciel
- koledzy, koleżanki
- praca, kierownik, współpracownicy
- religia, światopogląd
- media
- sytuacje ekstremalne
Etyka
w zarządzaniu:
- lojalny
- zaangażowanie
- utożsamianie
- poczucie bezpieczeństwa, pewność, stabilizacja
Wybór decydentów: indywidualnie i grupowo
Zalety
indywidualnego podejmowania decyzji:
- większe poczucie odpowiedzialności decydenta
- jedność uprawnień i odpowiedzialność
- większa szybkość podejmowania decyzji
- mniejsze koszty bezpośrednie procesów decyzyjnych
- większa możliwość podjęcia decyzji w kwestiach trudnych i niepopularnych
- mniej kompromisów (wewnętrzne)
Wady
indywidualnego podejmowania decyzji:
- gorsze przygotowanie merytoryczne
- dezintegracja decydenta i realizatorów
- mniejsze zaangażowanie wykonawców, którzy nie podejmowali decyzji
- możliwie duże koszty złych decyzji
- większa możliwość samowoli i nadużyć decydenta
Zalety
grupowego podejmowania decyzji:
- jest więcej informacji i wiedzy
- możliwość powstawania większej liczby wariantów
- prawdopodobny wyższy stopień akceptacji d4ecyzji
- może dojść do poprawy w porozumiewaniu się, bardziej partnerskie relacje
- pojawiają się racjonalniejsze decyzje
Wady
grupowego podejmowania decyzji:
- podejmowanie decyzji trwa dłużej i może być kosztowniejsze
- grupa może być zdominowana przez jedną osobę
- niebezpieczeństwo pojawienia się grup interesów
- niebezpieczeństwo pojawienia się myślenia grupowego
- mogą pojawić się decyzje kompromisowe, które wynikają z niezdecydowania
- skłonność do nadmiernego ryzyka
Bariery
podejmowania racjonalnych decyzji:
- hierarchiczna- związana z przeświadczeniem, że decydent wyższego stopnia zna i wie więcej niż podlegli mu pracownicy, mimo iż nie imponuje on wcale wiedzą fachową (bariera „posłusznego” myślenia)
- taktyczna- decydent ukrywa własne rzeczywiste cele i prowadzi zręczną, pozorowaną grę zręcznie argumentując i zwodząc swoich oponentów, aby zapewnić warunki dla ich realizacji (bariera interesu osobistego)
- „pozornych” kompetencji- dotyczy wyboru wariantów, które zadowolą przełożonego bez najmniejszego wysiłku itp. (bariera asekuracji i ucieczki od odpowiedzialności)
- nienaruszalności- polegająca na założeniu że o pewnych rzeczach się nie mówi, pewnych rzeczy się nie krytykuje, lecz przyjmuje się je na zasadzie aksjomatu, a raczej dogmatu (bariera niedostrzegania braków i wad przełożonego)
- mądrości grupowej- uznająca, że decyzja grupowa jest zawsze rozsądna, gdyż mądrość grupowa rzekomo przewyższa indywidualną (bariera własnej niepewności)
Przeszkody
w rozwiązywaniu problemów przez kierowników:
- odprężone wnikanie- gdy kierownik się zorientuje, że konsekwencje braku działania nie będą poważne, postanawia, że nie będzie działał, ani decydował
- odprężona zmiana- po długiej bezczynności kierownik podejmuje działania i wybiera pierwszą z pojawiających się możliwości, bez analizy sytuacji
- defensywne unikanie- kierownik w obliczu problemu, którego nie potrafi rozwiązać na podstawie dotychczasowych doświadczeń postanawia odłożyć podjęcie decyzji lub stara się przerzucić odpowiedzialność na kogoś innego
- panika- kierownik jest pod presją problemu i czasu i nie potrafi realistycznie ocenić sytuacji, napięcie narasta
- reguła dominacji- preferowanie pewnych rozwiązań
- ograniczona racjonalność- wybór rozwiązań nie tyle optymalnych co satysfakcjonujących
- presja wewnętrzna- zachowanie menedżera uzależnione jest od wewnętrznej presji, jaką wywierają na niego różne zewnętrzne okoliczności
- dodatni obraz samego siebie- kierownicy zdając sobie sprawę ze swych niedoskonałości stosują sprawdzone metody i dążą do utrwalenia „władzy” która będzie polegać na kontroli oraz kierowaniu zachowaniami dając poczucie siły i powagi oraz kompensując naruszoną lub niedostateczną samoocenę
- ambicje menedżerskie- charakteryzują się silną motywacją do działania, wzrastającym niepokojem i obniżeniem działania (za wszelką cenę)
- emocje i stres- może powodować działania impulsywne i nie do końca przemyślane
Modele
decyzyjne
są użytecznym narzędziem analizy rzeczywistości, dostarczają
gotowych konstrukcji myślowych, dzięki którym można skuteczniej
działać
Rodzaje
modeli podejmowania decyzji:
- racjonalny- decyzje wynikają z logicznego, uporządkowanego, działania obejmującego operacje myślowe od rozpoznania problemu do jego kompleksowego rozwiązania wraz z przewidywaniem skutków podjętych decyzji
- proceduralny (biurokratyczny)- według zasad, procedur, przepisów dotyczących funkcjonowania organizacji
- tradycyjny- decyzja jest podejmowana na podstawie zgromadzonego doświadczenia i tradycji w działaniu, nowy problem jest więc rozwiązywany według starych sprawdzonych sposobów, tj. wg wniosków z dotychczasowej praktyki
- wizjonerski- decyzje są rezultatem impulsu itd., może być to eksperyment lub innowacja
- fundamentalistyczny- decyzje wynikają z istniejących teorii, koncepcji lub narzuconego systemu wartości, stanowią następstwo przyjęcia „jedynie słusznej formuły”, gotowej recepty na trafne decyzje
- polityczny- decyzja jest wynikiem grupy sił, przewagi jednej grupy nad drugą, czy też koalicji, przy podejmowaniu tego rodzaju decyzji nie są ważne informacje, ale jedynie poparcie
- pragmatyczny (kompromisowy)- decyzje ze względu na dość duże ograniczenia poznawcze i niepewność, stanowi rozwiązanie kompromisowe, uwzględniające sprzeczne stanowiska, tego rodzaju decyzja zawiera zazwyczaj takie priorytety, które mogą być przyjęte bez naruszenia interesów zaangażowanych stron.
Tradycyjne i nowoczesne techniki podejmowania decyzji
|
Rodzaje
decyzji
|
Techniki
decyzyjne
|
|
|
tradycyjne
|
nowoczesne
|
|
|
Programowanie
(rutynowe, powtarzalne)
|
|
|
|
Nieprogramowane
(jednorazowe, nowe, słabo określone)
|
|
Technika
heurystycznego rozwiązywania problemów stosowania do:
|
Heurystyka-
sztuka odkrywania nowych prawd przy pomocy twórczych ....
PLANOWANIE
1.
Istota planowania:
Planowanie
pochodzi od łacińskiego słowa „planta”- szkic budynku co
oznacza zaprojektowanie schematu działania
Planowanie
jest procesem polegającym na świadomym ustalaniu kierunków
działania oraz podejmowania decyzji opartych na celach, faktach i
dobrze przemyślanych ocenach.
2.
Etap planowania:
- określenie celów
- ocena sytuacji
- ustalenie procedury (sposób zamiany zasobów na rezultaty)
- ustalenie harmonogramu planu
- przypisanie odpowiedzialności
- sprawdzenie możliwości realizacji i kosztów planu
Harmonogramy-
rodzaje:
- harmonogram etapowy- gdy zakończy się jeden etap następuje następny
- harmonogram zazębiający się- jeden etap trwa i w jego trakcie zaczyna się następny
- harmonogram „wykres Gannt’a”- dwie możliwości:
• gdy
trwa jeden zaczyna się drugi
• równolegle
dwa etapy
- harmonogram macierzowy- tworzy się ścieżkę krytyczną i wybiera się tą, która najszybciej doprowadzi do osiągnięcia celu.
3.
Sekwencyjność procesu planowania:
- prognozowanie- polega na naukowym przewidywaniu przyszłych zjawisk i procesów
- programowanie- jest zespołem czynności zmierzających do ustalenia sformalizowanego opisu celów działalności przedsiębiorstwa oraz określenie optymalnych środków ich realizacji.
- tworzenie planu- ściśle określone i wybrane kształtowanie przyszłej działalności przedsiębiorstwa.
Lista
sprawdzająca przy planowaniu
|
Co?
|
Cele
|
Charakterystyka
|
|
Gdzie?
|
Lokalizacja
|
Punkt
dostawy
|
|
Kiedy?
|
Upływ
czasu
|
Data
rozpoczęcia i zakończenia
|
|
Za co?
|
Finansowanie
|
Koszty,
cena, finansowanie ze środków własnych i pożyczonych
|
|
Kto?
|
Odpowiedzialność
|
Wyznaczone
zadania, kontrola, uprawnienia
|
|
Jak?
|
Plany
operacyjne
|
Metody,
procedury, konsekwencje
|
4.
Cele
Cele są
ważniejsze co najmniej z czterech powodów:
- cele wyznaczają nasze plany i decyzje
- cele zapewniają nam poczucie kierunku działania
- cele wpływają na koncentrację naszych wysiłków
- cele pomagają nam w ocenie osiąganych postępów
Rodzaje
celów:
- zhierarchizowane
•
nadrzędny
•
pośredni
•
podrzędny
- niesprzeczne
- osiągane
- przynoszące konkretne korzyści
Możliwości
osiągnięcia celu wynikają głównie z:
- wiedzy o dotychczasowych doświadczeń (własnych i innych)
- wsparcia ze strony innych (doradcy, ekspertów, instytucji itp.)
Niepewność
osiągnięcia celu wynika z:
- materialnych, społecznych i osobistych warunków działania
Niechęć
do ustalania celów:
- niechęć do rezygnacji z wybranych celów
- lęk przed niepowodzeniem
- brak znajomości przedsiębiorstwa (organizacji)
- brak znajomości otoczenia
- brak pewności siebie
Wartości
kierownicze i preferencje dotyczące organizacji
|
Grupa
wartości
|
Kategorie
wartości
|
Typy
preferencji dotyczące celów organizacji
|
|
teoretyczne
|
Prawda,
wiedza, racjonalne myślenie
|
Badania
i opracowania długoterminowe
|
|
ekonomiczne
|
Skuteczność,
użyteczność, gromadzenie zasobów
|
Rezultaty,
wzrost, rozwój, zyskowność
|
|
polityczne
|
Władza,
uznanie
|
Wielkość
kapitału, sprzedaż, zatrudnienie
|
|
społeczne
|
Prawidłowe
stosunki międzyludzkie, brak konfliktów
|
Odpowiedzialność
społeczna, dobra atmosfera w organizacji
|
|
estetyczne
|
Wewnętrzna
harmonia, forma i symetria
|
Jakość
i estetyczna forma wyrobów
|
5.
Plan, jego cechy, rodzaje i uwarunkowanie ich przydatności
Potrzebę
sporządzania planów w przedsiębiorstwie uzasadniają:
- określenie celów stawianych przed przedsiębiorstwem oraz usystematyzowanie ich hierarchii pod względem ważności.
- opracowanie wizji przedsiębiorstwa oraz programu inwestycji dla uzyskania jego sukcesu ekonomicznego
- przewidywanie dla potrzeb decyzyjnych okresowej oceny silnych i słabych stron przedsiębiorstwa, jego szans i zagrożeń oraz miejsca przedsiębiorstwa na tle konkurentów.
- plan może stanowić rodzaj scenariusza działania dla kierownictwa przedsiębiorstwa a zwłaszcza wtedy, gdy występuje niedostatek wykształconych kadr fachowych
- plany działalności gospodarczej mogą być wymagane przez banki przed udzieleniem kredytów oraz przez potencjalnych inwestorów lub też udziałowców spółek.
Cechy
dobrego planu (wg. T. Kotarbińskiego)
|
• przewidywalność
|
• względna
szczegółowość
|
|
• rzeczowość
|
• długodystansowość
|
|
• celowość
|
• zupełność
|
|
• wykonalność
|
• racjonalność
|
|
• niesprzeczność
|
• komunikatywność
|
|
• operatywność
|
• merytoryczna
i metodologiczna całość
|
|
• elastyczność
|
•
|
Prawidłowo
ułożone plany określa przynajmniej 10 czynników:
- zasoby, ilość, jakość, struktura i zapotrzebowanie w czasie
- metody, procesy i procedury, które będą zastosowane
- zadania, które muszą być wykonane
- procedury i porządek, który należy zachować
- osoby odpowiedzialne za wykonanie poszczególnych zadań
- ostateczne określenie celu i celów związanych z planem
- miejsce, w którym planowanie działania mają się odbyć
- wiążące terminy, rozkład i harmonogramy
- punkty i czas sprawdzenia wykonania
Bariery
planowania:
- brak informacji lub odpowiedniej informacji
- pomijanie informacji leżących poza zasięgiem menedżera
- koncentracja na dniu dzisiejszym kosztem przyszłości
- analizowanie zmiennych, które można przewidzieć
Dobrze
sporządzony plan może spełniać klika funkcji:
- edukacyjna
- koordynacyjna
- aktywizująca (mobilizacyjna)
- promocyjna
Podstawowe
różnice między planami:
- horyzont czasu
- zakres
- stopień szczegółowości
Biznesplan
jest to plan funkcjonowania przedsiębiorstwa lub też wprowadzania
do niego nowych przedsięwzięć (inwestycji) przez istniejący lub
nowo uruchomiony podmiot gospodarczy, zawierający cel (cele),
środki, warunki i metody działania oraz przewidywane wyniki
ekonomiczne i skutki finansowe.
ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE
1.
Istota zarządzania strategicznego
zarządzanie
strategiczne
(zintegrowane, kompleksowe) opiera się na idei dopasowania
organizacji do otoczenia (środowiska), a tam gdzie to możliwe
zdobywanie nad nim kontroli.
Proces
zarządzania strategicznego składa się z następujących etapów:
- analiza strategiczna
- generowanie wyjściowych wariantów strategii
- ocena i wybór strategii
- wdrożenie strategii
- kontrola i weryfikacja strategii
Opracowując
system zarządzania strategicznego należy dążyć by były
powiązane ze sobą następujące elementy:
- strategiczne planowanie, okresowe planowanie i zarządzanie przez stawianie celów
- strategiczne planowanie, organizacja i kultura przedsiębiorstwa
- wytyczanie celów, systemy motywowania i awansu.
Cechy planowania strategicznego
- kompleksowość
- kreatywność
- antycypacja
Planowanie
rozwoju organizacji oparte powinno być na strategii, która jest
szansą na:
- tworzenie długofalowej wizji rozwojowej oraz koordynację o hierarchizację działań
- rozwój danej organizacji
- poprawę funkcjonowania organizacji
- rozwiązywania problemów oraz przewidywanie części z nich , zanim powstaną
- reagowanie na zmieniające się otoczenie
- zwiększenie wiarygodności wobec partnerów zewnętrznych
- właściwą promocję organizacji
2.
Strategia
strategia
pochodzi od greckiego słowa „strategos”- prowadzenie wojny
strategia
–
jest ogólnym programem, zbiorem sposobów lub zasad określania
celów i mierzeń organizacji oraz przyjęcia kierunków działania
(realizacji) z uwzględnieniem reakcji na otoczenie.
Strategia
rozwoju-
jest to określana koncepcja świadomego i systemowego sterowania
rozwojem społeczno- gospodarczym organizacji, które dotyczy
rozwiązań podstawowych, decydujących o kierunkach, tempie i skali
tegoż rozwoju.
Model
strategii
|
|
DOMENA
DZIAŁANIA
|
|
|
|
|
|
|
FUNKCJONALNE
PROGRAMY DZIAŁANIA
|
MISJA
|
STRATEGICZNA
PRZEWAGA
|
|
|
|
|
|
|
STRATEGICZNE
CELE
|
|
Domena-
gdzie i komu przedsiębiorstwo zamierza sprzedawać swoje produkty
(lub usługi)
Przewaga
strategiczna-
aby w danej domenie być bardziej atrakcyjnym niż inni (np. marka
produktu, unikatowa technologia, dogodna lokalizacja, sprawny serwis
itp.)
Cele
strategiczne-
określają co konkretne przedsiębiorstwo chce osiągnąć w
kolejnych okresach i pozwalają kontrolować czy firma osiągnie
sukces.
Programy
funkcjonalne działania-
są
przełożeniem koncepcji strategii na konkretne działania, na każdym
stanowisku pracy, na codzienne programy zachowania każdego
pracownika.
Etapy
tworzenia i realizacji strategii:
- diagnoza sytuacji
- sformułowanie celów i strategii
- ewaluacja strategii
- wcielanie strategii w życie
- systemy kontroli strategicznej
Analiza
SWOT jest etapem wstępnym strategii. Obejmuje dwa czynniki
wewnętrzne:
- słabe strony
- mocne strony
i
zewnętrzne:
- szanse
- zagrożenia
DIAGNOZA SYTUACJI
-
CZYNNIKI WEWNĘTRZNECZYNNIKI ZEWNĘTRZNEsprzyjająceniesprzyjającesprzyjająceniesprzyjające
Wartości
Przywództwo
Prawa o procedury
Środki i siła
perswazji
Kadry
Motywacje
Kontrola
Komunikacja
pozioma i pionowa
Materialne
Społeczne
Kulturowe
Polityczne
Przestrzenne
klimatyczne
SZANSE PRZEPROWADZENIA
ZMIAN
Pozytywne- sformułowanie celu i
strategii
Negatywne- rezygnacja
Cele
strategii-
określają kierunek i zakres działania organizacji
Cele
obejmują triadę relacji między: rolą- misją-zadaniem
Formułowanie
strategii:
- wybór miejsca- instytucje, umocowanie
- zasada koncentracji środków
- zasada zdecydowanego uderzenia
- zasada elastycznego planowania
Podstawowymi
kryteriami oceny strategii są:
- wewnętrzna spójność i zgodność
- zgodność z otoczeniem (makro)
- odpowiedniość w stosunku do dostępnych zasobów
- satysfakcjonujący poziom ryzyka
- odpowiedni horyzont
- wykonalność
Komponenty
strategii:
- informacja
- innowacja
- wdrożenie
Każda
organizacja, która opracowała i wdrożyła strategię rozwoju
powinna kierować się następującą zasadą strategiczną:
„Rób
to, co jest potrzebne, co potrafisz robić dobrze i staraj się to
robić jeszcze lepiej”
3.
Analiza SWOT
Analiza
możliwości rozwoju organizacji.
|
Czynniki,
zjawiska i procesy zewnętrzne
|
Szanse
|
Zagrożenia
|
|
|
|
Czynniki,
zjawiska i procesy wewnętrzne
|
Silne
strony
|
Słabe
strony
|
|
|
|
|
|
Czynniki,
zjawiska i procesy pozytywne
|
Czynniki,
zjawiska i procesy negatywne
|
|
|
|
|
|||
Siły
są pochodną posiadanych zasobów oraz prawidłowego nimi
zarządzania
Słabości
firmy są pochodną strategii lub też złego zarządzania
Słabe
i mocne strony mogą mieć charakter materialny jak i niematerialny.
Lista
szans i zagrożeń obejmuje najczęściej :
- obszar ogólnych zmian politycznych, ekonomicznych i społecznych
- obszar zmian rynkowych
- obszar zmian konstrukcyjnych, technologicznych, materiałowych
- obszar organizacji konkurencyjnych i współdziałających
Określenie
sił i słabości jest diagnozą
Określenie
szans i zagrożeń jest prognozą
Połączenie
diagnozy i prognozy stanowi syntezę,
która jest podstawą sporządzania strategii.
PRZYWÓDZTWO
W ZARZĄDZANIU
- Istota i źródła przywództwa
Przywództwo-
jest oddziaływaniem na zachowania członków grupy w celu ich
dobrowolnego uczestnictwa w procesie realizacji celów w organizacji.
Przywódca
powinien odznaczać się autorytetem:
- Formalnym (związany z zajmowanym stanowiskiem)
- Osobistym (wiedza, umiejętności)
Możliwość
wpływania na innych w organizacji wynika z:
formalnej
pozycji kierownika
kompetencji
fachowych, wiedzy i mistrzostwa
osobowości
wyjątkowych
cech lub właściwości (charyzmy)- postrzegany pozytywnie przez
odbiorców, można na nim polegać
uczucia
(sympatia, zaufanie, podziw, strach i nienawiść)
Osobowość:
- przekonywujący - odpowiedzialny
- zdecydowany - konsekwentny
- komunikatywność - podejmujący wyzwania
- godny zaufania - spostrzegawczy
- konkretny - operatywny
- elastyczny - doświadczony
Autorytet-
szacunek, pozycja, zasłynięcie czymś, konsekwencja, wiedza,
umiejętności, dobry przykład do naśladowania.
Władza-
formalnie przyporządkowana, rządzi, wymaga, kontroluje, proces
jednostronny, nie zna sprzeciwu.
Cechy
przywództwa:
- Podstawą przywództwa są procesy komunikacji międzyludzkiej
- Pracownicy dobrowolnie podporządkowują się woli przywódcy
- Podporządkowanie podwładnych ma charakter bardziej instrumentalny niż w przypadku motywowania
- Efektywność przywództwa mierzona jest skutecznością realizacji celów grupy oraz stopniem zadowolenia podwładnych
- Style zachowywania się menedżera w pracy
- Style komunikowania
Styl
„otwarty” Styl efektywnej
(ekstrawertyczny)
komunikacji
Styl
„zamknięty” Styl „obronny”
(introwertyczny)
Styl
„przetargowy”
małe
duże
Wykorzystanie sprzężenia zwrotnego
- Style zachowania
lekceważenie
Styl
dyktatorski Styl liberalny
Autokratyczny
Kierowanie
stała opieka Brak kurateli opieki
Styl
patriarchalny Styl partnerski
Opiekuńczy
integrujący
społecznie
szacunek
3)
Style zaangażowania
walka
Styl
pasywno-
Styl aktywno-
Walczący
walczący
Bierność
Aktywność
Styl
pasywno- Styl aktywno-
Współpracujący
współpracujący
współpraca
Współcześnie
w zarządzaniu przyjmuje się za podstawę:
- Styl partnersko - społeczny ale nie integrujący
- Styl aktywno - współpracujący
- Styl efektywnej komunikacji
3.
Style przewodzenia ( kierowania ) – utrwalony sposób zachowania,
wpływania na innych
Styl
przewodzenia zależy od:
osobistych
preferencji
strategii
organizacyjnej
kultury
organizacyjnej
dojrzałości
zespołu
rodzaju
zadania – pracy
zasobów
organizacji
Style przewodzenia ( wg. R. Likerta ):
- autokrata – sam ustala cele grupy i zadania prowadzące do ich realizacji, sam rozdziela pracę między uczestników. Oddziałowuje przez polecenia i kary. Utrzymuje dystans w stosunku do innych członków grupy, nie uczestniczy w pracy.
- demokrata – zachęca grupę do podejmowania decyzji dotyczących celów, zadań i ich rozdziału na poszczególnych uczestników. Często kontaktuje się ze współpracownikami i uczestniczy w pracach swojego zespołu. Dąży do wyeliminowania barier utrudniających wzajemne komunikowanie się.
- Liberał ( nieingerujący ) – pozostawia członkom grupy dużą swobodę w planowaniu i organizowaniu działań. Sam stara się nie podejmować żadnych decyzji. Nie uczestniczy w pracach grupy, nie motywuje też ani nie kontroluje jej członków.
Styl
kierowania jest wypadkową 3 sił:
- orientacja na działania ( zadania )
- orientacja na stosunki międzyludzkie
- orientacja na efekty
Style
bardzo efektywne: autokrata, pragmata, życzliwy biurokrata,
inspirator.
SIATKA
KIEROWNICZA
-
1,9
9,9
5,5
1,1
9,1
- – kierowanie zubożone – mała troska o ludzi i zadania, połączona z minimalizacją wysiłków na rzecz organizacji.
1.9
– kierowanie klubowe – przyjazny klimat organizacji pracy i jej
tempa, wynikający z dużej troski o pracowników.
9.1
– kierowanie zespołowe – zgranie celów organizacji i
zatrudnionych, sprzyja tworzeniu atmosfery zaufania i szacunku oraz
grupowego podejmowania decyzji.
5.5
– kierowanie zrównoważone – zadawalającą sprawność
organizacji uzyskuje się przez zrównoważenie konieczności
wykonania pracy z utrzymaniem na zadawalającym poziomie morale
pracowników.
4.
Delegowanie władzy jest
to przydzielenie drugiej osoby odpowiedzialności za wykonanie
określonych czynności.
Czynności
związane ze skutecznym delegowaniem:
- Ustal które zadania można delegować
- Ustal kto ma otrzymać dane zadania
- Zapewnij środki dostateczne do wykonania przydzielonego zadania
- Przydziel zadanie
- W razie potrzeby przygotuj się na interweniowanie
- Stwórz system sprzężeń zwrotnych
Przeszkody w delegowaniu uprawnień przez kierowników:
- Brak autorytetu i odwagi cywilnej
- Brak skromności kierownika ( zawsze najlepszy )
- Niechęć do myślenia o przyszłości
- Brak elastyczności w działaniu
- Strach aby podwładni nie byli lepsi
- Obawa przed wypadnięciem z obiegu
- Obawa przed ryzykiem
- Moda na zapracowanie
- Ucieczka przed pełnieniem funkcji kierowniczej
- Syndrom człowieka niezastąpionego
- Ocena pracy:
Aby
oceniać pracę, to zatrudnieni muszą mieć zarówno jasno określone
cel, zadania i wskazówki jej wykonywania, jak i sposoby jej oceny.
Zagadnienia
będące przedmiotem oceny pracy:
- kwalifikacje – wiedza ogólna i fachowa oraz doświadczenie
- realizacja zadań
- inicjatywa
- zaradność i twórcza postawa
- osąd o jego pracy
- stosunki międzyludzkie
- postawa w pracy
- zarządzanie i skuteczność organizacyjna
- zdolności komunikacyjne
- zdolności kierownicze ( dla osób sprawujących funkcje kierownicze)
Funkcje
oceny pracy:
- dostarcza informacji o jakości pracy
- pozwala pracownikowi przedstawić swoją pracę
- pozwala zastanowić się nad ważnością celów
- pozwala opracować metody określenia oraz osiągania nowych celów
Cele
oceny pracy zatrudnionych:
- podjęcie decyzji personalnych ( nagroda, nagana, zwolnienie )
- wskazanie na potrzeby podnoszenia kwalifikacji
- poprawa jakości pracy
- dostosowanie pracy zatrudnionych do istniejących potrzeb
KONFLIKT
W ZARZĄDZANIU I ZARZĄDZANIE KONFLIKTAMI
- Interpersonalny charakter organizacji
Stosunki
interpersonalne
Dynamika
interpersonalna
Grupy
w organizacjach:
formalne
- funkcjonalne (stopień podległości między stanowiskami)
- zadaniowe (zespoły zadaniowe, stałe komitety, komisje, rady)
nieformalne
(dobrowolne, spontaniczne, interesu)
Ze
względu na sposób działania i poziom tywności grupy dzielimy
na:
konserwatywne
( nie lubiące zmian, postępujące wg schematu)
strategiczne
(realizacja celu, przyszłość)
wybuchowe
(reagujące natychmiastowo na jakąś nową sytuację)
apatyczne
(nie potrafią walczyć o swoje)
- Istota konfliktu w organizacji
Konflikt-(z
łaciny –zderzenie) oznacza niezgodność interesów (celów),
kolizję postaw, rozbieżność interesów, poglądowy spór,
antagonizm itp.
Konflikt
jako:
- niezgodność celów
- konieczność działania organizacyjnych zasobów
- współzależność działań
- sytuacja współzawodnictwa
- napięcie psychiczne między stronami
kierowanie
konflikty są motorem rozwoju, muszą występować
(pomoc w zarządzaniu)
konfliktem
Jeśli jest ich zbyt wiele nie odnosi sukcesów.
Rodzaje
konfliktów:
interpersonalny-
wewnętrzny jednostki ( dwa cele wykluczające się)
interpersonalny-
między osobami ( np. między przełożonym a podwładnym)
wewnątrzgrupowy-
między jednostką a grupą)
intergrupowy-
( między grupami- rywalizacja)
interorganizacyjny
( między organizacjami np. sklepy konkurencyjne)
Poziomy
konfliktu:
- Przedmiot- o co się spieramy i jak to nazywamy
- Relacja- zależności wzajemne i od innych oraz ich wpływ na wzajemne stosunki w przyszłości
- Psychologiczny- problemy wewnętrzne, temperament i style rozwiązywania
- Emocje- sposób przeżywania, siła emocji i ich wyładowanie
Poglądy
na konflikt:
|
Tradycyjne
ujęcie
|
Nowoczesne
ujęcie
|
|
-
konflikt jest złem i szkodą
|
-
konflikt normalnym zjawiskiem
|
|
-
konfliktu można uniknąć
|
-
konflikt jest nieunikniony
|
|
-
konflikt wynika z błędu ludzi
|
-
źródła konfliktu są wielostronne
|
|
-
konflikt niszczy organizację
|
-
konflikt może pomagać organizacji
|
|
-
konflikty trzeba eliminować
|
-
konfliktem trzeba zarządzać
|
Źródła
konfliktów:
- Wynikające z celu organizacji
podziału zasobów
specjalizacji i podziału
błędów w kierowaniu organizacją
niejasno określonego zakresu działalności i władzy organizacyjnej
współzależności pracy grup i organizacji
nieprzestrzeganie prawa lub przepisów
przerosty nieformalnych powiązań w organizacji
zmian organizacyjnych, własnościowych lub wprowadzenie nowej
technologii
- Wynikające z cech jednostek
negatywnych emocji i uczuć
niewłaściwych zachowań władczych
zakłóceń komunikacyjnych
różnorodności postaw i oczekiwań wobec organizacji
zróżnicowania wartości lub poglądów nie związanych z
działalnością organizacji
- Kierowanie konfliktem
- Analizowanie przebiegu konfliktu
Fazy
(dynamika) konfliktu:
powstanie
konfliktu
utajona
faza konfliktu
wybuch
konfliktu
przebieg
konfliktu wraz z krytyczną jego fazą
poszukiwanie
sposobów rozwiązania konfliktu
rozwiązanie
i wynik konfliktu
- Rozwiązywanie konfliktów
Tradycyjne
metody rozwiązywania konfliktów
- ucieczka, odwlekanie i unikanie- reakcje obronne
- ignorowanie
- pokojowe współistnienie (zażegnanie sporu)
- restrukturyzacja- zmiany instytucjonalne
- dominacja
- tłumienie
- interwencje z zewnątrz (wprowadzanie arbitra)
Nowoczesne
metody rozwiązywania konfliktów
- ujawnienie wspólnego interesu
- negocjacje (jedna ze stron osiąga większą korzyść)
- doprowadzenie do kompromisu
- współpraca- wymiana informacji
- stworzenie układu integracyjnego
- metoda arbitra lub mediatora
- Ograniczenie konfliktu
odwracanie uwagi od nieporozumienia
koncentrowanie uwagi na wspólnych celach
znalezienie wspólnego wroga
- Przezwyciężanie konfliktu
eliminacje niesprawnych elementów organizacji
rozpad organizacji na mniejsze części
zmiany strukturalne
- Pobudzanie konfliktu
wprowadzenie ludzi z zewnątrz
zmiany struktury organizacji
wprowadzenie współzawodnictwa
wybór odpowiednich kierowników
postępowanie wbrew regulaminowi
Funkcje
konfliktu:
- Innowacyjna
- Informacyjna
- Pobudzająca, motywująca
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz