Zarządzanie Kadrami
PROGRAM
- Zarządzanie
kadrami w systemie zarządzania przedsiębiorstwem
-
- miejsce
zarządzania kadrami w nauce zarządzania
-
- przedsiębiorstwo
i zarządzanie kadrami – pojęcie
-
- istota i
struktura zarządzania kadrami
- Podmioty
zarządzania kadrami
-
- kategorie
własności a zarządzanie kadrami
-
- udział
właściciela w zarządzaniu kadrami
-
- cele
kadr i podmiotów zarządzania kadrami
-
- służby
pracownicze i ich funkcje
- Rozwiązywanie
problemów kadrowych i podejmowanie decyzji kadrowych
-
- problem
decyzji i problemów kadrowych
-
- typologia
decyzji kadrowych
-
- kryteria
decyzji kadrowych
-
- procedura
podejmowania decyzji kadrowych
- Wybrane
procedury i techniki zarządzania kadrami
-
- uwarunkowania
wyboru technik
-
- zapotrzebowanie
na kadry
-
- źródła i
techniki doboru kadr
-
- rekrutacja
-
- orientacja
i adaptacja pracownika
-
- uwarunkowania
i cele działalności szkoleniowej
-
- informowanie
w zarządzaniu kadrami
-
- motywowanie
w zarządzaniu kadrami
-
- zwalnianie
pracowników
- Organizacja
służb pracowniczych
-
- zadania
służb pracowniczych
-
- miejsce
służb pracowniczych w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa
-
- struktura
organizacyjna służb kadrowych
- Ocena
efektywności zarządzania kadrami
-
- koszty
pracy
-
- istota i
zakres
-
- koszty
pracy wg dziedzin polityki kadrowej
-
- możliwości
wykorzystania rachunkowości zasobów ludzkich w ocenie efektywności zarządzania
kadrami
ZARZĄDZANIE
KADRAMI – HISORIA I FAZY
Zarządzanie kadrami
= zarządzanie personalne = zarządzanie czynnikiem ludzkim
Historia zarządzania kadrami
Faza 1
Od 1900 do 1945 roku funkcja personalna pełniła rolę
organizacyjno –pomocniczą, kładziono nacisk na elementy płacowe. Próbowano
ustalić jaka płaca jest najbardziej motywacyjna. W latach 20-tych (Mayo,
Maslow, McGregor) ustalono iż czynnik ludzki jest bardzo istotny w zarządzaniu
przedsiębiorstwem (kierunek Human Relations)
Faza 2
Od roku 1945 – 1980 faza menedżerska. Tutaj działy
personalne podlegają jednemu z dyrektorów.
Faza 3
Od 1980 do dziś – zarządzanie potencjałem społecznym ma
cel strategiczny, a od 1990 roku uważa się że działy personalne przekształciły
się z funkcji sztabowych na funkcje liniowe.
Przedsiębiorstwo to ludzie i oni są tu najważniejsi
Otoczenie
|


System organizacyjny
|
|
|
|
|
Systemowy model organizacji
Co to jest system zarządzania kadrami?
Kadry występują w zarządzaniu przedsiębiorstwem w
podwójnej roli: jako podmiot i jako przedmiot zarządzania.
Jako podmiot mają obowiązek forsować interes
przedsiębiorstw
Jako przedmiot forsują własne interesy, a więc system
zarządzania kadrami w przedsiębiorstwie obejmuje zakresowo cały personel
(wszystkich) i tych którzy pełnią funkcje podmiotowe i przedmiotowe
Zakres zarządzania kadrami powinien rozciągać się na
wszystkie podmioty będące właścicielem przedsiębiorstwa. System zarządzania
kadrami jest podsystemem w systemie zarządzania przedsiębiorstwem. Powinien
zatem zawierzać niezbędne zróżnicowanie reguł kadrowych co do właścicieli,
personelu zarządzającego i reszty załogi.
Zarządzanie
czynnikiem ludzkim
Sterowanie
czynnikiem ludzkim
Zarządzanie kadrami dotyczy podmiotowych cech czynnika
ludzkiego i głównym celem zarządzania kadrami jest stworzenie i wykorzystanie
kadr jako głównego strumienia
zorganizowanej ludzkiej energii.
Zarządzanie czynnikiem ludzkim odbywa się w 3 poziomach :
-
- polityki
– celem zarządzania kadrami jest wartości związanej z kadrami, ich usytuowanie
w tej strukturze, oraz kształtowanie władzy nad kadrami w celu stworzenia,
utrzymania i zmian, zdolności kadr do realizacji zadań przedsiębiorstwa
-
- strategii
– są reagowaniem na zmiany wewnętrzne i zewnętrzne związane z kadrami. Ich
celem jest stabilizowanie polityki kadrowej, interpretacje i formułowanie zadań
szczegółowych dla sterowania kadrami, także w celu stabilizowania sterowaniem
-
- sterowania
– dotyczy sterowania i wykorzystania zasobu pracy oraz zdolności kadr w
realizowaniu konkretnych zadań przedsiębiorstwa
Struktury rozwiniętego cyklu
kadrowego składają się:
1. 1.
Podejmowanie decyzji to faza działania kadrowego. Zalicza się do
czynności regulacyjnych. Składa się ze zbioru czynności początkowych które
stanowią punkt wyjścia działania kadrowego:
a. a.
sformułowanie problemu kadrowego
b. b.
określenie modeli rozwiązania problemu kadrowego
c. c.
wybór modelu optymalnego rozwiązania problemu kadrowego
2. 2.
Wywieranie wpływu przez podmiot na przebieg działania kadrowego, w tym
zwłaszcza na same kadry. Zaliczana jest do funkcji regulacyjnych. Czynności
a. a.
negocjacje między podmiotem a przedmiotem zarządzania
b. b.
organizowanie działania kadrowego
c. c.
motywowanie przedmiotu działania w działaniu kadrami
3. 3.
Realizacja działania kadrowego – polega na przekształceniu zamierzeń
które są związane z kadrami na fakty związane z kadrami. Ma ona charakter
konkretyzacji działań:
a. a.
rozruch
b. b.
wykonanie
c. c.
zakończenie
4. 4.
Kontrolowanie w działalności kadrowej – regulacyjna czynność kadrowa
dąży do zapanowania nad całym cyklem, jak również nad jego poszczególnymi
etapami:
a. a.
pomiar wielkości rzeczywistych w odniesieniu do kadr i wyników w
odniesieniu do innych czynności kadr ich rezultaty
b. b.
analiza porównawcza pomiędzy wzorcami działalności kadrowej a
wielkościami rzeczywistymi
c. c.
określenie modelu korekty działalności kadrowej
5. 5.
Pomocnicze czynności kadrowe – obsługują całe działania kadrowe (duża
różnorodność)
PODMIOTY
ZARZĄDZANIA KADRAMI
Relacje pomiędzy załogą a właścicielem

Interesy właściciela A B C Interesy
załogi
Zarządzanie kadrami jest konieczna dla wykazania
podstawowych sprzeczności pomiędzy pracodawcą i kadrami (pracownikami).
Sprzeczność ta wywołuje implikacje. W uproszczeniu można przyjąć iż:
1. 1.
Głównym celem właściciela jest maksymalizacja zysku a głównym celem
pracownika jest maksymalizacja płac
2. 2.
Podstawową formułą obliczania zysku jest : zysk = przychód – koszty
Należy dążyć aby interesy wspólne właściciela i
pracowników były jak największe (B)
Udział właściciela w zarządzaniu kadrami
Stopień udziału właściciela w zarządzaniu kadrami zależy
od wielu czynników: wielkości przedsiębiorstwa, formy prawnej, charakteru
działalności itd.
- Właściciel
kierownik – występuje w przedsiębiorstwach małych, o prostej strukturze
organizacyjnej. Właściciel spełnia tutaj wszystkie funkcje w zakresie
zarządzania kadrami a więc: dzieli zysk, określa wielkość produkcji,
ustala normy postępowania, zatrudnia i zwalnia pracowników, kieruje
bieżąco proces pracy, wyznacza wielkość wynagrodzeń. Ma stały bieżący
kontakt z wykonawcami. Zna relacje pracownicze w przedsiębiorstwie i może
je kontrolować. Sam kierownik jest wykonawcą w procesie pracy.
- Właściciel
zarządca – występuje w nieco większych firmach lub o nieco bardziej
skomplikowanej strukturze organizacyjnej. Rozbudowany jest tutaj personel kierowniczy, a więc ten
czynnik który podlega naciskom obu stron. W rękach właściciela pozostaje
większość uprawnień za wyjątkiem bezpośredniego kontaktu z pracownikiem.
Istnieje tutaj problem doboru kadry kierowniczej.
- Właściciel
nadzorca – w bardzo skomplikowanych strukturach organizacyjnych. Tutaj
zarządzanie przedsiębiorstwem powierza się określonym osobom. Właściciel
ogranicza się do nadzoru pracy zarządu. Tutaj hierarchia sprowadza się do
trzech stopni: personel kierowniczy, zarząd i nadzór. W tym systemie pogłębiają
się procesy alienacji. Wydłuża się czas przepływu informacji od pracownika
do właściciela i bardzo często zarządzanie jest określoną grą pomiędzy
uczestnikami (załogą a właścicielem)
- Właściciel
rentier – w przypadku bardzo skomplikowanych struktur, gdy właściciel
nawet nie sprawuje nadzoru , nadzór sprawują tutaj specjalnie dobrane
osoby , właściciel ogranicza się do obsadzenia stanowisk nadzór,
określenia struktury, podziału zysku, itd. Z takim rozbudowanym systemem
mamy do czynienia wówczas gdy właściciel jest nieokreślony fizycznie lub
gdy właściciele są rozdrobnieni (S.A., skarb państwa)

zysku właściciel
personel
kierowniczy
Maksymalizacja
płac
Obszar dążenia do realizacji interesów pracowników i
właściciela


Interes Właściciela
Interes załogi





Właściciel Nadzór Zarząd personel załoga
kierowniczy
SŁUŻBY
PRACOWNICZE
Służby pracownicze to stanowiska pracy lub komórki (
zespoły komórek) organizacyjne które w przedsiębiorstwie zajmują się zawodowo
problemami pracowniczymi.
Zadania służb pracowniczych można scharakteryzować:
1) 1)
z punktu widzenia funkcjonalnego wyróżnia się:
a) a)
funkcje planistyczne
b) b)
funkcje organizatorskie
c) c)
funkcje kontrolne
2) 2)
funkcje z punktu widzenia działań:
a) a)
funkcje dotyczące spraw pracowniczych – sprawy osobowe wchodzące w
kwestie dotyczące nawiązywania stosunku pracy i działania mające na celu
podtrzymanie stosunku pracy od strony prawnej
-
- prognozowanie,
planowanie i bilansowanie potrzeb kadrowych
-
- rekrutacja,
dobór i rozmieszczenie pracowników
-
- wykonywanie
czynności związanych z przyjmowaniem i ewidencją pracowników, statystyka i
ewidencja
-
- przygotowanie
i nadzór nad procesem adaptacji pracowników nowo przyjętych
-
- badanie przyczyn płynności kadr
-
- badanie
przyczyn konfliktów powstających w pracy
-
- kontrola
dyscypliny pracy i przestrzeganie etyki
-
- opracowanie
systemu awansowania i motywowania pracowników
-
- obsługa
ubezpieczeń społecznych pracowników
b) b)
funkcje kształtowania pracowników
-
- badanie
stażu i stopnia wykształcenia pracownika i badania stanu i stopnia
wykorzystania kwalifikacji pracownika
-
- ustalenie
minimum kształcenia pracowników
-
- opracowanie
planów kształcenia i założeń programu
-
- organizowanie
różnego rodzaju form kształcenia (wewnętrzne i zewnętrzne)
c) c)
płace – funkcje
-
- planowanie
płac
-
- opracowanie
racjonalnych zasad wynagrodzeń w organizacji i zasad wyróżniania pracowników
-
- udział w
normowaniu pracy
d) d)
zatrudnienie
-
- planowanie
zatrudnienia
-
- ustalenie
optymalnej struktury i wielkości zatrudnienia
-
- organizowanie
i utrzymanie rezerw kadrowych
-
- współdziałanie
z organizacjami zatrudnienia
e) e)
sprawy socjalne i bytowe - obszar działań służb pracowniczych
-
- rozpoznanie
i określenie potrzeb socjalno bytowych w firmie
-
- administrowanie
obiektami socjalnymi
-
- organizowanie
form wypoczynku pracowników
-
- zapewnienie
pracownikom właściwej opieki zdrowotnej
-
- zapewnienie
opieki kobietom (stan ciężarny), młodocianym
-
- pomoc w
zaspokajaniu potrzeb socjalnych załogi
-
- rozwiązywanie
problemów związanych z dojazdami do pracy
-
- działania
kulturalne
f) f)
analizy społeczne - funkcje
-
- badanie
struktury społeczno zawodowej załogi i sytuacji socjalno bytowej
-
- badanie
warunków pracy, motywacji i postaw pracowników
-
- badanie
przyczyn zjawisk społecznie niepożądanych
-
- badanie
przyczyn przydatności społecznej pracowników
-
- opracowanie
metod i środków zmierzających do
racjonalnego gospodarowania zasobami ludzkimi przedsiębiorstwa
DECYZJE
KADROWE
Pojęcie problemu decyzji kadrowej – problem kadrowy to
każda sytuacja (trudność) która związana jest pracownikiem. Rola kadr to w
przedsiębiorstwie (w obrębie jego dziedziny kadrowej) z punktu widzenia celów
zarządzania kadrami, której zarządzanie ma wpływ na osiąganie celów.
Problem kadrowy dotyczy zatem zarządzania kadrami, czyli
dotyczy polityki kadrowej, sterowania
kadrami.
Kadry to podstawowy zespół wykwalifikowanych i aktywnych
pracowników (instytucji, firmy, działu itd.) Zatrudnienie na zasadzie stosunku
pracy.
Typologia decyzji kadrowych wg kryteriów
1) 1)
decyzje wg liczby osób podejmujących decyzje dzieli się na:
-
- decyzje
jednoosobowe (np. w sprawie zawarcia umowy o pracę)
-
- decyzje
kolegialne – są podejmowane przez określoną grupę lub wszystkich uczestników
organizacji. Decyzje te podejmowane są w myśl procedur które uwzględniają: np.
zgromadzenie wspólników w sp. Z o.o.
a) a)
zwołanie organu kolegialnego
b) b)
ustalenie porządku obrad
c) c)
wymagane quorum
d) d)
wymagana większość głosów
e) e)
sposób głosowania
f) f)
sposób obliczania głosów
2) 2)
decyzje wg podmiotów (stron) uczestniczących:
-
- decyzje
jednostronne są podejmowane wyłącznie przez podmiot zarządzający kadrami (np.
wypowiedzenie stosunku pracy i przyznanie premii, udzielenie zwolnienia od
pracy)
-
- decyzje
dwustronne – formalnie równorzędna rolę w podejmowaniu decyzji, a szczególnie w
kształtowaniu jej treści odgrywa zarządzający kadrami oraz osoby będące
obiektem zarządzania (np. umowa o pracę, rozwiązanie umowy za porozumieniem
stron, umowa zbiorowa)
3) 3)
decyzje wg zakresów podejmowanych decyzji – decyzje które w swojej
treści formułują normy postępowania
-
- decyzje
indywidualne – są to decyzje formułujące normy postępowania o charakterze
indywidualnym a więc te które są adresowane do konkretnej osoby (np. polecenie wyjazdu)
-
- decyzje
generalne to decyzje które formułują normy postępowania o generalnym
charakterze (np. regulamin pracy, wynagrodzenia)
4) 4)
decyzje wg wpływu na charakter stosunków pomiędzy pracownikiem a
pracodawcą
-
- czynności
prawne – to decyzja kadrowa która powoduje powstanie, zmianę lub ustanie
stosunku prawnego. Czynności prawne mogą mieć charakter dwu lub wielostronny
-
- polecenia
to decyzja kadrowa której celem jest konkretyzacja decyzji pracowniczych w
ramach istniejącego stosunku prawnego i mogą mieć charakter generalny lub
indywidualny
5) 5)
decyzje wg liczby alternatywnych wariantów decyzyjnych
-
- decyzje
binarne polegają na wyborze jednego z dwóch przeciwstawnych wariantów (TAK/NIE)
-
- decyzje
kilkuwariantowe polegają na wyborze jednego z niewielkiej liczby wariantów
-
- decyzja
wielowariantowa – jeden wariant z wielu
-
- decyzja
w ramach obszaru decyzyjnego mogą być wariantowane w sposób ciągły
GŁÓWNE
KRYTERIA DECYZJI KADROWYCH
Kryteria dotyczące decyzji kadrowych i etapy podejmowania
decyzji kadrowych
Integracja
kryteriów decyzji kadrowych na stanowisku pracy

Stanowisko pracy
A B
Interes pracownika Interes
firmy
(satysfakcja z
pracy) (wydajność
pracy)
-poczucie uznania -dostępność
i stabilizacja kadr
-możliwość rozwoju -koszty
pracy
-bezpieczeństwo ekonomiczne i socjalne -morale pracowników
-warunki BHP -przedsiębiorczoś
i inicjatywa prac
-wysoka płaca -zaangażow
w realizację celów org
-itd.
A Determinanty satysfakcji pracownika stanowią układ
czynników
a) a)
cechy środowiska społecznego w którym przebiega praca np. lokalizacja,
typ zakładu, stosunki interpersonalne
b) b)
specyfika pracy
c) c)
społeczne i demograficzne cechy pracowników (pochodzenie, wiek, płeć)
d) d)
cechy osobowościowe (temperament, nałogi)
e) e)
oczekiwania i wartości pracownika
f) f)
alternatywy dostępne pracownikowi
g) g)
płace i inne korzyści z pracy
B Determinanty wydajności
a) a)
stan załogi (płeć wiek, wykształcenie)
b) b)
gotowość załogi (np. aspekty motywacyjne, morale załogi)
c) c)
czynniki sytuacyjne (technologie, styl zarządzania, kultura
organizacji, zasady i normy pracy, stosunki międzyludzkie w pracy)
PROCEDURY
PODEJMOWANIA DECYZJI KADROWYCH
1.
1. rozpoznanie
2.
2. projektowanie
3.
3. wybór
wariantu
Etapy podejmowania decyzji kadrowych
1) 1)
ustalenie kryterium wyboru- kryterium wyboru to określenie wartości
cech ważnych punktu widzenia decydenta. Wartości te są punktem odniesienia dla
oceny poszczególnych wariantów. Ustalenie kryteriów wyboru wymaga podejścia:
a) a)
sporządzenia zestawu cech które z punktu widzenia określonego
decydenta są istotne. Zestawiając listę cech trzeba zestawić te cechy które są
ważne z punktu widzenia podjęcia decyzji
b) b)
ustalenie wymaganych lub pożądanych wartości każdej z cech
kryterialnych. Wartości te mogą być określane ilościowo jak i jakościowo (jakościowo – rodzaj wykształcenia, ilościowo
– ile lat na stanowisku)
2) 2)
podział kryteriów wg ich ostrości
a) a)
bezwzględne wymagania – służy do wyeliminowania tych wariantów które
są nierealne z punktu widzenia ograniczeń lub cech
b) b)
pożądane cechy – służy ocenie tych wariantów które spełniają kryteria
„a” np. jeżeli na jakieś stanowisko potrzebna jest znajomość obcego języka
3) 3)
ocena relatywnej ważności pożądanych cech – dokonujący wyboru musi
dokonać decyzji czy wszystkie kryteria pożądane są jednakowo ważne czy są
różnej wagi. Najczęściej jest to metoda w której do każdego kryterium
przypisuje się jakąś wartość na skali.
4) 4)
Przygotowanie wariantów – może być bardziej lub mniej złożony. Jeśli
wybór ma być dokonany z kilku wariantów prostych przygotowanie wariantów
decyzyjnych może wymagać poszukiwania. Poszukuje się wielu wariantów
najodpowiedniejszego wariantu. Ocenia się w miarę znajdowania nie oczekując
znalezienie do końca. Decyzja wielowariantowa zmienia się w decyzje binarną
5) 5)
Ocena wariantów wg poszczególnych kryteriów. Wartości każdego wariantu
decyzyjnego powinny być ocenione czy i w jakim stopniu odpowiadają kryterium.
Tutaj najczęściej wykorzystuje się skalę punktową (100 punktów) lub ułamkowe
(do 1)
6) 6)
łączna ocena wariantów decyzyjnych. Jeżeli kryteria wyboru mają różne
wagi to łączna ocena ma na celu zastosowanie cech. Sporządzenie tabel
wszystkich ocen, cech i uwzględnienie wariantów
7) 7)
wybór wariantu decyzyjnego
OGRANICZENIA RACJONALNOŚCI DECYZJI KADROWYCH
Ograniczenie:
-
- poznawcze
(źle znamy cechy)
-
- kulturowe
-
- motywacyjne
-
- intelektualne
-
- osobowościowe
-
- strukturalne
ROZPOZNANIE
WYBRANYCH PROCEDUR I TECHNIK W ZARZĄDZANIU KADRAMI
Firmy zajmujące się doradztwem personalnym
Słabe strony: ludzie z firm są najbardziej zorientowani na
problemy personalne firm
Przy formułowaniu praktycznych zadań w zarządzaniu kadrami
należy mieć wiedzę praktyczną co do:
1. 1.
analizy rynku pracy – wiedza co do obszaru z którego dojeżdżają
pracownicy, należy ustalić pozycję firmy w przekroju grup zatrudnionych
pracowników
2. 2.
dokonać klasyfikacji pracowników pod kątem ich cenności dla firmy,
rzadkości występowania zawodów i ludzi w tym zawodzie. Należy ustalić 3 zbiory
pracowników:
a) a)
rdzeń zatrudnienia w skład tej grupy pracowniczej wchodzą ci którzy są
najważniejsi dla firmy (system nerwowy). zakres ich prac jest najczęściej
niezrutynizowany. Zadania wymagające niespecyficznej wiedzy i talentów
specjalnych. Są to ludzie z doświadczeniem i umiejętnościami. Są to najczęściej
znani i uznani technicy, projektanci, ekonomiści.
b) b)
zatrudnienie peryferyjne w grupie tej są pracownicy którzy są stale
potrzebni firmie. jest ich wielu, małe
koszty ich znalezienia sprawność na stanowisku pracy uzyskują po krótkim szkoleniu
c) c)
kontrakty zewnętrzne – są to ludzie którzy są zatrudnieni w ramach
kontraktów zewnętrznych ( doraźne zatrudnienie) tzw. zlecenie wewnętrzne. Grupa
ta dotyczy zarówno pracowników o średnich jak i wysokich kwalifikacjach, a więc
wysokokwalifikowanych ekspertów z różnych dziedzin np. specjaliści ds. controllingu, sprzedaży technicy itd.
Kontrakty te są na podstawie umowy o dzieło, umowy zlecenie itp.
ZAPOTRZEBOWANIE
NA KADRY
Do funkcji zarządzania kadrami należy:
- pozyskiwanie
pracowników – utrzymanie ich prawidłowej ilości i jakości, którzy są
zdolni do wykonywania zdań w firmie
- przyczynianie
się do optymalnego wykorzystania kadr w firmie
- rozwiązywanie
problemów ewentualnych nadwyżek lub niedoborów kadrowych
aby te funkcje były realizowane stosuje się różne metody
planowania kadr.
Analiza miejsc pracy w firmie
tzn. racjonalne zarządzanie kadrami wymaga opracowania tzw. wzorców z którymi
porównywani będą kandydaci do obsadzenia określonego miejsca. Wzorce te powinny
zawierać między innymi wymogi jakościowe które niezbędne są dla prawidłowego
modelu pracy. Opracowanie tego wzorca wymaga zbadanie miejsca pracy w skutek
czego otrzymujemy opis miejsca pracy i charakterystykę wymagań miejsca pracy.
Opis musi zawierać o tym co, i jak jest wykonane. Charakterystyka wymagań
powinna określać potrzebne kwalifikacje dla wykonywania obowiązków które są
związane z danym miejscem pracy. Badanie miejsc pracy polega przede wszystkim
na zbieraniu odpowiednich informacji uzyskiwanych za pomocą obserwacji bezpośredniej,
wywiadów wolnych, kwestionariuszowych, ankiet, charakterystyk opisowych itp.
Opis miejsca pracy dla
pracowników wykonawczych powinien jasno sformułować zadania które należy
wykonać na miejscu pracy.
W przypadku miejsc pracy dla
kadry kierowniczej opis ten powinien w większym stopniu zawierać określenie
celów i warunków.
Wskazówki dotyczące zbierania
informacji do opisu miejsca pracy przy pomocy wywiadu.
1) 1)
Przedstawić się pracownikowi aby wiedział kto i po co zbiera
informacje. Zadbać o przekonanie pracownika że działania te nie są dla niego
szkodliwe zaś mogą przyczynić się do lepszego wykonywania pracy, sprawiedliwego
wynagrodzenia za pracę
2) 2)
Wykazać zainteresowanie pracownikiem i badanym miejscem pracy co
powinno rzutować na przychylność pracownika i rzetelność udzielanych informacji
3) 3)
Nie pouczać pracownika, jak należy wykonywać pracę, korekta błędów w
pracy powinny być inicjowane przez tych, którzy są za to odpowiedzialni
4) 4)
Starać się rozmawiać z pracownikiem i jego przełożonym w ich języku.
Wymaga to odpowiedniego przygotowania zwłaszcza gdy badający zajmuje się
miejscami pracy różnych typów. Korzyści takiego przygotowania ukazuje iż nie
jest się nowicjuszem w branży
5) 5)
Oddzielić należy charakterystykę obowiązków od charakterystyki
pracowników. Pracownik powinien być źródłem informacji o miejscu pracy a nie o
tym jakie sam posiada kwalifikacje.
6) 6)
Wykonać kompleksową analizę miejsca pracy zgodnie z celami i
programem. Analiza miejsca pracy nie polega na badaniu czynności zaś
zagadnienia te są o tyle istotne o ile określą niezbędną wiedzę i umiejętności
pracownika.
7) 7)
Należy weryfikować zdobyte informacje korzystając z więcej niż jednego
źródła, nie powinno się zbierać informacji na podstawie jedynie najlepszych
pracowników.
8) 8)
Czas niezbędny do gromadzenia informacji o miejscu pracy może wahać
się w zależności od specyfiki pracy (nie mniej niż 3-4 godziny)
STRUKTURA
TREŚCI OPISU MIEJSCA PRACY
1) 1)
Nazwa miejsca pracy
2) 2)
Lokalizacja w strukturze organizacyjnej
3) 3)
Kod identyfikacyjny
4) 4)
Krótka charakterystyka (ułatwia zrozumienie nazwy, zwłaszcza gdy nie
jest powszechnie znana)
5) 5)
Zakres obowiązków (ta część jest sednem opisu które powinno zwierać
określenie tego co, jak i dlaczego należy robić, w miarę możliwości wyliczenie
obowiązków powinno mieć układ chronologiczny i określać procentowy udział czasu
pracy dla poszczególnych zadań)
6) 6)
Przełożeni i podwładni (wyliczenie nazw miejsc pracy bezpośrednich
przełożonych i podwładnych
7) 7)
Relacje do innych pracowników, określenie pionowych stosunków
hierarchicznych i poziomych stosunków współdziałania wykorzystywanych w pracy
8) 8)
Maszyny urządzenia, oprzyrządowanie wyliczenie głównych rodzajów wraz
z oznaczeniem nazw producenta co jest korzystne przy szkolenia
9) 9)
Warunki pracy (określenie fizykochemicznych warunków pracy które
odbiegają od norm, np. hałas, wysokość, wibracje, czas pracy, specyfika itp.)
10) 10) Definicje
specjalnych terminów (użyte w poprzednich częściach należy objaśnić po to aby
były powszechnie zrozumiane)
Po co są realizowane te
charakterystyki powinny one też zawierać
poziomom i rodzaj wykształcenia i ewentualne doświadczenia zawodowe, które
uzupełniają informacje o stanowisku.
Charakterystyka wymagań miejsca pracy może być
przydatna w innych podsystemach zarządzania kadrami np.: przy określaniu
potrzebach szkoleniowych pracowników, adaptacji pracowników, ocenianiu
pracowników planowanie karier pracowników, racjonalizacji modernizacji stanowisk,
poradnie zawodowe
Struktura
charakterystyki wymagań miejsc pracy
Elementy
charakterystyki
|
|
Wykształcenie
|
Poziom
Rodzaj
Zawód
Specjalizacja
|
Umiejętności
|
Ogólne
Specjalne
(potwierdzone,
niepotwierdzone)
|
Stan zdrowia
|
Ogólne
Szczegółowe wymagania na danym stanowisku
|
Osobowość
|
|
dyspozycyjność
|
Planowanie zapotrzebowanie na kadry wiąże się ściśle z
przewidywaniem potrzeb, w określonym przedziale czasu oraz analizy możliwości zaspokojenia tych potrzeb przez obecnych pracowników.
Różnica wynikająca z porównania wymaga zmniejszenia lub
restrukturyzacji zatrudnionych, wymiany części kadry lub rekrutacji nowych
pracowników.
Do najbardziej znanych metod szacowania zapotrzebowania na
kadry zaliczamy:
1) 1)
Metoda normatywna lub współczynników nasycenia
2) 2)
Metoda szacunku ekspertów lub kadry kierowniczej
3) 3)
Metoda porównań strukturalnych
4) 4)
Metoda ekstrapolacji
5) 5)
metody modelowe
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rekrutacja
|
Selekcja
|
Szkolenie
|
Wzrost
wydajności
|
Restrukturyzacja
|
Zwolnienie
|
|
|
CZYNNIKI PRZY PLANOWANIU ZATRUDNIENIA
Zakłócenia w dyspozycyjności pracowników z powodu absencji
ruchów w zatrudnieniu w planach tych powinno się również uwzględnić zmiany
wydajności w pracy związane z modernizacją z mechanizacja, automatyzacji
procesów pracy badaniem otoczenia bliższego
ŹRÓDŁA
I TECHNIKI REKRUTACJI KADR
Z punktu widzenia pracodawców wyróżnia się najczęściej dwa
typy rekrutacji:
a. a.
rekrutacja wewnętrzna
b. b.
rekrutacja zewnętrzna-zalicza się tu pracowników zatrudnionych u
innych pracodawców którzy są skłonni zmienić lub podjąć pracę dodatkową,
uczniowie i absolwenci , szkół, osoby zdolne do pracy, bierne zawodowo, osoby
czasowo niezatrudnione
TECHNIKI
REKRUTACJI
Technika
|
Charakterystyka
|
1. Rekrutacja kierowników
|
Kierownicy starają się sami starają się o pozyskianie
kadr do swoich komórek. Stwarzając odpowiednie bodżce można uzyskać duże
zaangażowanie kandydatów
|
2. Nagrody dla pracowników
|
Skutecznym sposobem kadr jest zaangażowanie
dotychczasowych pracowników
|
3. Angażowanie byłych pracowników
|
Można ponownie zatrudniać byłych pracowników w warunkahc
nagłych wakatów. np.: pracowników którzy odeszli do innych firm bądź tych
którzy odeszli na emeryturę.
|
4. Rejestr nie przyjętych kandydatów
|
Służby pracownicze powinny prowadzić rejestr nie
przyjętych z powodu braku miejsc
|
5. Wypożyczenie pracowników
|
Na pełen kres zatrudnionych w innych firmach na czas
określony lub na czas wykonywania zadań
|
6. Współpraca ze szkołami
|
Nawiązanie kontaktów ze szkołami w profilu naszego
zakładu dodatkowo np.: sponsorowanie szkół praktyki wakacyjnej, pomoc w
pracach dyplomowych itp.
|
7. Giełdy
zatrudnienia
|
Organizowanie przez instytucje koordynujące zatrudnienie
skierowane do tych co szukają pracy.
|
8. Album absolwentów szkół wyższych
|
Stanowią informację
o najlepszych studentach szkół wyższych (wszystkich w Polsce
|
9. Listy rekrutacyjne
|
Małe popularna forma w Polsce. Osoby zainteresowane
pracą wysyłaj zapytania do pracodawców wraz z ofertą własną, życiorysem
|
10. Zapytanie o pracę
|
Forma polegającą na osobistym lub telefonicznym
zapytaniem o zatrudnienie
|
11.Wydziały pośrednictwa pracy
|
|
12. Agencje doradztwa
|
Mogą być przydatne do selekcji informacji o kandydatach
w przeprowadzeniu selekcji szczególnie wysokiej klasy specjalistów
|
13. Konkursy na stanowiska kierownicze
|
Stanowią informację o kandydatach zainteresowanych na
stanowiska kierownicze
|
14. Ogłoszenia Mas-mediach
|
Ogłasza się jakie warunki powinien spełniać kandydat
|
15. Plakaty i reklamy
|
Umieszcza się w
miejscach publicznych informacje w formie plakatów itp. aby przyjąć
pracowników
|
16. Propaganda przez zrzeszenia i związki zawodowe
|
Wykorzystanie kontaktów wśród danej grupy zawodowej (np.
PTE, stowarzyszenie księgowych)
|
17. Wywiady
|
|
18. Służba wojskowa, taternictwo, itp
|
MODELE
REKRUTOWANIA KADR
Informacje o kandydatach w procedurze selekcyjnej
1) 1)
Wstępne podanie o zatrudnienie
2) 2)
Wstępna rozmowa kwalifikacyjna
3) 3)
Analiza dokumentów kandydata
·
analiza
podania
·
analiza
przebiegu pracy zawodowej
·
życiorys
·
opinie,
świadectwa, certyfikaty, kursy
4) 4)
Badanie testowe i praktyczne albo przez ekspertów wewnętrznych lub
zewnętrznych
5) 5)
Badania lekarskie
6) 6)
Zasadniczy wywiad kwalifikacyjny – seria rozmów z przedstawicielami
różnych szczebli przedsiębiorstwa
7) 7)
Decyzja kadrowa
MODELE
SELEKCJI KANDYDATÓW
Zależnie od wymagań (w szczególności od możliwości) określenia obligatoryjnych cech
charakteru minimalnego poziomu który trzeba spełnić stosuje się trzy modele
- Model
kolejnych przeszkód – w tym modelu kandydat musi spełnić w minimalnym stopniu
wymagania każdego etapu procedury
selekcyjnej. Bez tego nie ma oceny pozytywnej, a procedura zostaje
zakończona negatywnie. Jakość osiągnięć w poszczególnych ogniwach selekcji
może być wartościowana.
- Model
kompensacyjny – procedura selekcji kandydatów oparta jest że niedociągnięcia,
braki i słabości w jednym ogniwie mogą być równoważone odpowiednia
jakością w innych ogniwach. Oznacza to że w praktyce przyszły pracownik
poddawany jest pełnej procedurze selekcji niezależnie od wyników
cząstkowych. Analizując wyniki cząstkowe uzyskuje się wyniki syntetyczne
które uprawniają lub nie do pozytywnej decyzji o zatrudnieniu.
Szczególny wariant tego modelu
może porządkować kandydatów ze względu na ogólna liczbę punktów uzyskanych w
badaniu.
- Model
krytyczno-kompensacyjny. Wyodrębnia się cechę lub cechy które są
absolutnie niezbędne natomiast w stosunku do pozostałych ogniw procedury,
natomiast pozostałe mogą mieć charakter substytucyjny lub kompensacyjny.
DOBÓR
KADR
Dobór kadr powinien być w firmie sprawnie zarządzanym,
ciągłym procesem. Niewłaściwe jest podejście w którym etap polegający na
doborze kadr jest zakończone na tym etapie.
ORIENTACJA
I ADAPTACJA PRACOWNIKÓW
Należy ustalić elementy orientacji i adaptacji nowo
przyjętych pracowników
Etap
|
Treść
|
Przyjęcie
|
Serdeczne powitanie nowego pracownika pomoże w stresie
dla nowicjusza. Musi on poczuć się jak w domu
|
Postawa
|
Inspirowanie postawy lojalności i odpowiedzialności za
miejsce pracy
|
Więź
|
Kształtowanie więzi w jakich ma się odbywać współpraca w
firmie
|
Informacja
|
Zapoznanie z celami, strukturą, lokalizacją komórek, z
kierownictwem bezpośrednim, współpracownikami itp.
|
Obowiązki
|
Przysposobienie i poinformowanie o jego obowiązkach
wobec firmy
|
Wyjaśnienie
|
Umożliwienie zaspokojenia ciekawości, rozwianie
wątpliwości we wszystkich kwestiach dotyczących firmy
|
Wdrożenie
|
Ułatwienie pokonywania trudności w rozwiązywaniu
pierwszych zadań
|
Motywowanie
|
Rozwój potrzeby krytycznej oceny swojej pracy i
funkcjonowania otoczenia
|
|
Informacje z jakimi trzeba zapoznać pracownika się:
Część I: orientacja, polityka, organizacja, procedury
praktyczne
1) 1)
organizacja zakładu pracy: historia, tradycje, struktury
2) 2)
zakładowy system wynagrodzeń
3) 3)
regulamin pracy
4) 4)
prawa i obowiązki w okresie próbnym
5) 5)
badania lekarskie
6) 6)
uprawnienia urlopowe
7) 7)
okresowe oceny pracowników
8) 8)
zwolnienia pracownicze (rodzaje, konsekwencje)
Część I: szkolenie BHP
Oświadczenie że został odbyty kurs BHP dla pracownika
Część III: procedury praktyczne – realizowane w dziale
kadr (ok. 60 min.)
Elementy:
1) 1)
wyjaśnienie i uzupełnienie części I
2) 2)
baza socjalno bytowa
3) 3)
świadczenia socjalne
4) 4)
regulamin funduszu socjalnego
5) 5)
regulamin funduszu mieszkaniowego
6) 6)
zakładowe budownictwo mieszkaniowe
7) 7)
informacje wewnątrz zakładowe
8) 8)
skargi i zażalenia (sposób przekazywania)
9) 9)
ubezpieczenia dobrowolne
10) 10) kasa
zapomogowo-pracownicza
11) 11) związki
zawodowe i organizacje pracownicze
12) 12) nagrody
i wyróżnienia
13) 13) kształtowanie
i szkolenie kadr
14) 14) ewidencja
pracownicza
Część IV: zagadnienia omawiane z pracownikiem przez
kierownika komórki organizacyjnej w pierwszym dniu pracy
1) 1)
przedstawienie współpracownikom
2) 2)
omówienie zakresu obowiązków i organizacji miejsca pracy
3) 3)
poinformowanie o lokalizacji (wc, szatnia, itp.)
4) 4)
wyjaśnienie zasad korzystania z posiłków, napojów itp.
5) 5)
wskazanie miejsc i ogłoszenia informacji dla pracowników i wydawnictw
wewnętrznych
6) 6)
wskazanie miejsc pracy (rozpoznanie, przerwy na posiłki, przerwy
indywidualne)
7) 7)
omówienie wypłat wynagrodzeń (wskazanie na tytuły potrąceń na liście
płac, miejsc wypłat, sposobu itp.)
8) 8)
plany urlopowe i dni wolne od pracy
9) 9)
absencja (zasady informowania o absencji, usprawiedliwienia itp.)
10) 10) spóźnienia (procedura rejestracji, usprawiedliwienia,
zasady rozliczenia)
11) 11) przerwy
w pracy (załatwianie spraw służbowych, lub osobistych poza miejscem pracy)
12) 12) szczegóły
okresu próbnego
Część V: zagadnienia omawiane z pracownikiem przez
kierownika komórki w pierwszych 2 tygodniach pracy
1) 1)
wypadki przy pracy (omówienie, ostrzeżenie)
2) 2)
przegląd płac pracowników
3) 3)
plan ocen pracowników
4) 4)
racjonalizacja i wynalazczość
5) 5)
zmiany danych osobowych
6) 6)
inne wyjaśnienia i informacje
OCENA
PRACOWNIKÓW
Ocena pracowników odbywa się wg określonych kryteriów.
Budowa systemu oceniania:
1) 1)
dlaczego jesteśmy oceniani -jest wiele przyczyn. Podstawową jest
ustalenie wagi, oceny przydatności pracownika. Każda ocena (formalna i
nieformalna) poprzedza decyzję kadrową. Związane jest to z tym czy mamy do
czynienia z ocenianiem formalnym czy nieformalnym. Głównie ocenia się po to aby
otrzymać zadowalający poziom pracy pracowników, oraz aby uzyskać zadowolenie
pracownika z jego osobistego wkładu pracy. Potrzebne jest to również z powodu
awansowania, przesuwania i zwalniania pracowników.
2) 2)
kiedy jesteśmy oceniani – wystarczy co 2 lata lub co rok. Nie ma
reguły co jaki okres czasu należy oceniać (chyba najlepsze jest coroczne)
3) 3)
jak jesteśmy oceniani – podstawowe techniki do oceny pracowników:
a.
a. ranking
syntetyczny prosty
·
ranking
syntetyczny wielokryterialny
·
ranking
syntetyczny wielokryterialny ważony
b.
b. autoocena
różnych aspektów pracy pracownika we wzajemnych porównaniach
c.
c. porównanie
pracowników parami
d.
d. grupowanie
pracowników
·
grupowanie
pracowników jakościowe (przeciętny słaby, bardzo dobry)
·
grupowanie
pracowników ilościowo jakościowe
e.
e. skala
ocen : graficzne, opisowe
f.
f. lista
cech – podkreślamy te cechy które ma pracownik
g.
g. wydarzenia
krytyczne zapisywanie wpadek i wzlotów pracowników
h.
h. wymuszona
charakterystyka pracownika – np. po wpadce czekamy na następny krok pracownika
i.
i. charakterystyka
swobodna – polega na opisie pracownika wg subiektywnego doboru cech przez
oceniającego
j.
j. wywiady
z pracownikami
4) 4)
jakie są skutki ocen –satysfakcja że praca pracownika jest doceniana.
Ocena powinna dać szansę budowania karier pracowniczych
Przy konstrukcji modelu oceny pracownika należy wybrać
kilka technik aby otrzymać ostateczną ocenę.
Błędy przy ocenie pracowników:
1) 1)
Efekt aureoli – przenoszenie oceny szczegółowej lub częściowej na
pozostałe części
2) 2)
Tendencja centralna wystawianie wszystkim ocenianym (lub prawie) ocen
które są zbliżone do średniej
3) 3)
Nadmierna surowość lub pobłażliwość
4) 4)
Podobieństwo do oceniającego (preferujemy tego, który jest do nas
podobny)
5) 5)
Kontrast – oceniając najpierw najlepszych zawyża się standardy, i
odwrotnie oceniając najpierw najgorszych zaniża się standardy
6) 6)
Pozycja w strukturze organizacyjnej – tendencja do zawyżania ocen
pracowników na wyższych szczeblach i zaniżanie na szczeblach niższych
7) 7)
Osobiste uprzedzenia
8) 8)
Cele oceny – skłonności do oceniania przez bezpośredniego przełożonego
np. gdy nagroda jest wzrost płacy tj. zawyżanie i zaniżanie ocen gdy nagroda
jest np. awans bezpośredniego przełożonego
Wyniki ocen powinny być znane pracownikom i odczuwalne
Zasady konstruowania modelu oceniania
Zasada
|
Znaczenie
|
Systemowość
|
Oceny pracownicze powinny być związane z systemem
organizacji
|
Systematyczność
|
Ocenianie powinno być cykliczne, wartościowane wg jednolitych zasad
i kryteriów umożliwiających porównanie w czasie
|
Powszechność
|
Oceny spełniają swe funkcje gdy obejmują wszystkich
pracowników organizacji
|
Konkretność
|
Ocenia się tylko te cechy które są jasno określone i
wykluczają subiektywność ocen
|
Jawność
|
Wyniki ocen muszą być powszechnie znane tak jak i zasady
i kryteria oceniania
|
Prostota
|
Wymagana jest łatwość posługiwania się opracowaniami,
technikami i formułowaniem wyników
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz