sobota, 25 lutego 2012

Projekt PPHU


Spis treści.

1. Charakterystyka wyrobu
1.1. Opis wyrobu
1.2. Opis procesu produkcyjnego
1.3. Wielkość produkcji
2. Analiza otoczenia
2.1. Dostawcy
2.2. Odbiorcy
2.3. Konkurenci
3. Proces podstawowy
3.1. Drzewo celów i zadań
3.2 Komórki organizacyjne
3.3. Hierarchia komórek
4. Proces zarządzania
4.1. Drzewo celów i zadań – proces zarządzania
4.2. Hierarchia komórek
5. Schemat organizacyjny
6. Zakres obowiązków i odpowiedzialności
7. Schematyczna analiza ilości osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie



1. Charakterystyka wyrobu

1.1. Opis wyrobu


Firma „Mapei” dostarczać będzie na rynek produkty do montażu płytek ceramicznych i kamienia naturalnego.

A. KLEJE
A.1. Kerabond – klej na bazie cementowej do płytek ceramicznych, mrozoodporny (warstwa klejąca do 5mm). Dopuszczalny okres użytkowania ponad 8h.
A.2. Kerafloor – klej na zewnątrz i wewnątrz do posadzek i ścian do: płytek ceramicznych, płyt elewacyjnych, kamienia naturalnego i płytek ceramicznych o nierównym spodzie. Czas schnięcia otwartego około 20 – 30 minut.
A.3. Adesilex P9 – super klej na bazie cementowej do płytek ceramicznych (grubość warstwy klejącej do 7mm). Służy do klejenia płytek na zewnątrz i wewnątrz budynku, do płytek ceramicznych i mozaiki szklanej na podłogi, ściany i sufity.
A.4. Isolastic – emulsja uelastyczniająca do zapraw klejowych Kerabond i Kerafloor.


B. KLEJE CEMENTOWE
B.1. Latex Plus – domieszka elastyfikująca do mieszania z  Keraquick zwiększająca elastyczność i przyczepność na trudnych podłożach. do montażu okładzin wewnątrz i na zewnątrz budynku z płytek ceramicznych.
B.2. Granirapid – dwuskładnikowa zaprawa szybko klejąca i szybko twardniejąca do płytek ceramicznych oraz płyt z kamienia naturalnego i sztucznego (do grubości warstwy klejącej do 10mm).
B.3. Keracrete – emulsja gumy syntetycznej do mieszania z proszkiem keracrete lub cementem i piaskiem (do grubości warstwy klejącej 5mm).
C.WYPEŁNIACZE SPOIN
C.1. Ultracolor– szybko twardniejąca zaprawa do spoinowania o szerokościach od 2 do 20 mm nie dająca plam i wykwitów.
C.2. Keracolor– zaprawa do spoin do szerokości szczelin od 0 do 4 mm i od 4 do 15 mm.
C.3. Fugolastic – emulsja na bazie polimerów ulepszająca zaprawę do spoinowania szczelin keracolor.
C.4. Mapesil AC – jednoskładnikowa sylikonowa masa uszczelniająca na bazie octowej do wykonywania spoin elastycznych o odkształcalności nie większej niż 20%.
C.5. Mapeflex AC4  – jednoskładnikowa akrylowa plastyczno-elastyczna masa uszczelniająca.


 






1.2. Opis procesu produkcyjnego.



Opis całego procesu technologicznego w firmie „Mapei” przedstawia schemat:


PRZYJĘCIE SUROWCÓW



MAGAZYNOWANIE SUROWCÓW



PRZYGOTOWANIE SUROWCÓW DO PRODUKCJI



WYTWARZANIE MASY PRODUKCYJNEJ
MIESZANIE I DOZOWANIE



EKSPEDYCJA PRODUKTU






A. CZYNNOŚCI ZWIĄZANE Z PRZYJĘCIEM SUROWCÓW
* dostarczenie surowców transportem samochodowy
* rozładunek
* ważenie surowców

B. CZYNNOŚCI ZWIĄZANE Z MAGAZYNOWANIEM SUROWCÓW
* kontrola jakości surowców
* kontrola warunków panujących w magazynach.

C. CZYNNOŚCI ZWIĄZANE Z PRZYGOTOWANIEM SUROWCÓW DO PRODUKCJI
* sporządzanie mieszanek
* ważenie odpowiednich rodzajów surowców
* przygotowanie surowców tego samego typu, lecz o różnych właściwościach
* przetransportowanie do hali produkcyjnej

D. CZYNNOŚCI ZWIĄZANE Z WYTWARZANIEM MASY PRODUKCYJNEJ, MIESZANIE I DOZOWANIE.
* dozowanie surowców
* odmierzanie surowców
* umieszczenie ich w mieszarce
* dozowanie półproduktów
* odmierzanie półproduktów
* umieszczenie ich w mieszarce
* mieszanie surowców i półproduktów w mieszarce
H. CZYNNOŚCI ZWIĄZANE Z PRZYGOTOWANIEM PRODUKTU DO EKSPEDYCJI
* znakowanie
* pakowanie
* wydawanie odbiorcy

Oprócz wyżej wymienionych czynności przy prowadzeniu produkcji muszą być uwzględnione także takie czynności jak :
* pranie odzieży roboczej
* mycie urządzeń, narzędzi, pomieszczeń,
* sprzątanie pomieszczeń




Maszyny i urządzenia wykorzystywane w procesie technologicznym.

Proces technologiczny w naszej firmie jest zautomatyzowany, a stopień automatyzacji jest adekwatny do rozmiarów działalności.
Dobór wyposażenia produkcyjnego dokonano w oparciu o aktualną ofertę rynku maszyn i urządzeń krajowych i zagranicznych. Wybierano urządzenia nowoczesne, zapewniające szybką, sprawną i wysokiej jakości produkcję, ale  jednocześnie brano pod uwagę ceny urządzeń, co zapewniło optymalny dobór.
Halę produkcyjną planuje się zatem wyposażyć w następujące maszyny i urządzenia:
* wózek widłowy ręczny,
* klimatyzator
* wagi szalkowe
* mieszarki
* pakowarka

1.3. Wielkość produkcji
Firma posiadać będzie zdolność produkcyjną  5,1t / 16h co w rozbiciu na poszczególne wyroby przedstawia się następująco:
Kleje  40% :
Kerabond  10%,
Kerafloor 10%
Adesilex 15%
Isolastic 10%
Kleje cementowe 45% :
Latex Plus 20%
Granirapid 9%
Keracrete 16%
Wypełniacze do spoin 15% :
Ultracolor 3%
Keracolor 3%
Fugolastic 3%
Mapesil AC 4%
Mapeflex AC4 2%


2. Analiza otoczenia

2.1. Dostawcy

Podstawowe surowce niezbędne do produkcji to miedzy innymi:
-cement
-piasek
-różnego rodzaju komponenty chemiczne

Obecnie nie ma praktycznie problemu z dostępem do któregokolwiek z niezbędnych komponentów.
We wszystkie rodzaje materiałów firma będzie zaopatrywała się w Polskich Zakładach Cementowych oraz uzupełniająco w innych zakładach oferujących szeroką gamę surowców budowlanych. 
Zakłady w Lublinie gwarantują surowce wysokiej jakości po przystępnych cenach, a ponadto, ze względu na lokalizację firmy, zostają zminimalizowane koszty transportu.
Wybrane przez nas firmy gwarantują wysoką jakość swoich produktów, a przystępne ceny i niskie koszty transportu pozwolą nam minimalizować koszty produkcji.

2.2. Odbiorcy

Podstawowym rynkiem dla produktów „Mapei” będzie miasto Lublin i jego okolice.
Przeciętna  sprzedaż naszych towarów w tonach za rok 1998 przedstawiają poniższe zestawienia :

Lp.
Cały kraj
t
1.
indywidualne
300
2.
dla firm (sklepów)
10.320

 







GŁÓWNI ODBIORCY PRODUKTÓW I KANAŁY DYSTRYBUCJI.

Głównymi odbiorcami produktów pochodzących  z firmy „Mapei” będą sklepy  na terenie całego kraju.
Przeprowadzone nieformalne badanie rynku pozwoliło zidentyfikować odbiorców produktów „Mapei”. Przeprowadzono rozmowy z właścicielami sklepów i kierownikami sklepów na temat dotychczasowego zaopatrywania się w produkty i jego jakości oraz przedstawiono propozycje zakupu towarów z naszej firmy.
Faktyczna ilość towarów, jaką można wytworzyć na jednej zmianie to 5,1 tony. Produkcja ta wystarczy na pokrycie zamówień deklarowanych przez punkty własne inwestora oraz pozostałe placówki handlowo-usługowe.
Produkty z firmy „Mapei” są rozwożone własnymi samochodami dostawczymi do sklepów i innych odbiorców zgodnie z zawartymi wcześniej umowami.
Sprzedawcy, którzy zechcą samodzielnie odbierać produkty będą mieli taką możliwość.
W celu zdobycia korzystnej lokaty na rynku zbytu w początkowym okresie działalności stosowane będą ceny produktów w stosunku do cen innych przedsiębiorstw tej branży.

2.3. Konkurencja.
Obecnie na rynku pojawiło się wiele firm oferujących produkty w zakresie budownictwa. Jedne z większych firm działających na terenie kraju to miedzy innymi:
-         Atlas
-         Ceresit
-         Keracolor
-         Copro
-         Deiterman

Część z tych zakładów konkurencyjnych bazuje na przestarzałych środkach produkcji, co uniemożliwia produkcję wysokiej jakości, trafiającą w gusta konsumentów. Koszty produkcji są wysokie, a na modernizację linii produkcyjnych brakuje im środków finansowych. Nasze wyroby maja zatem szansę na to, że będą chętnie nabywane przez klientów. Konkurencyjność naszych wyrobów będziemy podkreślać w promocji i reklamie, gdzie zostaną też uwzględnione zebrane od konsumentów i sprzedawców opinie, sugestie i uwagi dotyczące jakości wyrobów i jego dystrybucji. Pozwoli to nam na zdobycie i utrzymanie określonej grupy konsumentów, którzy wysoka jakość naszych wyrobów, przystępna cenę oraz przestrzeganie terminów dostaw będą przypisywali naszej firmie. Stworzy to także podstawy do powstania szerszego rynku zbytu na nasz produkty i umożliwi zwiększenie produkcji, a co za tym idzie, pozycji finansowej firmy.

3. Proces podstawowy.

3.1. Drzewo celów i zadań – proces podstawowy.


1. Produkcja

1.1.  Zaopatrzenie
1.1.1 Dostarczenie surowców
1.1.2. Rozładunek
1.1.2.1Przetransportowanie surowców z samochodu do firmy
1.1.3.Umieszczenie surowców w odpowiednich magazynach
1.1.4. Sprawdzenie stanu na fakturze w stosunku do rzeczywistości

1.2. Magazynowanie
1.2.1. Oddzielenie surowców od opakowania
1.2.2. Segregowanie surowców według odpowiedniej kolejności np. według daty produkcji
1.2.3. Umieszczanie surowców w magazynie dobowym
1.2.4. Wydawanie surowców

1.3. Kontrola wyrobów gotowych

1.4. Magazynowanie wyrobów gotowych

1.5. Przetransportowanie produktu do magazynu wyrobów gotowych

1.6. Ekspedycja produktu
1.6.1 Wydawanie z magazynu wyrobów gotowych
1.6.2. Transport do odbiorcy

1.7. Kontrola wyrobów gotowych

1.8. Magazynowanie wyrobów gotowych

 

3.2. Komórki organizacyjne.

Wiele celów i zadań procesu podstawowego jest do siebie podobnych lub zawierają elementy wspólne. Można je pogrupować i utworzyć odpowiedzialne za ich realizację komórki.

1.1., 1.1.2., 1.1.4.   - dział zaopatrzenia
1.1.3, 1.2., 1.2.1., 1.2.2., 1.2.3., 1.2.4., 1.3.2.1., 1.6.1. - dział magazynowania 1.1.3., 1.2.1., 1.2.2., 1.2.4. -  magazyn surowcowy
1.8. -  magazyn wyrobów gotowych
1.6, 1.6.1, 1.6.2 -  komórka ekspedycji produktów
1.7, 1.1.4, 1.3.2.1 -  komórka kontroli
1.1.1, 1.1.2.1, 1.6.2 - komórka transportu
1.1.1, 1.6.2  - sekcja transportu zewnętrznego
1.1.2.1– sekcja transportu wewnętrznego



3. Hierarchia komórek:








Działy firmy

Zarząd firmy
Administracja
Służba Techniczna
Służba Pomocnicza
Magazyny
Magazyn Główny Surowcowy
Magazyn Dobowy Surowców
Magazyn Materiałów Technicznych
Produkcja
Hala Produkcji
Mieszalnia
Laboratorium
Magazyn Wyrobów Gotowych i Opakowań
Magazyn Produktów
Magazyn Opakowań
Ekspedycja


4. Proces zarządzania.

4.1. Drzewo celów i zadań – proces zarządzania.


Funkcjonowanie firmy
Czynności prawne
Sporządzanie umów z dostawcami i odbiorcami
Administrowanie.
Działalność ekonomiczna
Zatrudnienie personelu i płace
Organizowanie szkoleń
Ocena pracowników
Polityka awansowania
Działalność socjalna

Czynności administracyjne
Administrowanie majątkiem
Gospodarka środkami pracy biurowej
Przygotowywanie protokołów z posiedzeń

Działalność zaopatrzeniowa
Poszukiwanie dostawców
Przeglądanie stron internetowych
Zasięganie informacji w urzędach statystycznych
Gromadzenie informacji o firmie w oparciu o wywiad środowiskowy
Pozyskiwanie dostawców
Negocjowanie warunków umów
Zawieranie umów
Koordynacja realizacji zamówień
Działalność głównego mechanika i energetyka
Konserwacja i remont maszyn oraz urządzeń
Wprowadzenie innowacji technicznych w celu uruchomienia nowych technologii
Działalność związana z kontrolą jakości
1.4.1. Kontrola wstępna surowców
1.4.2. Kontrola procesu produkcyjnego i brakowanie
Działalność związana ze sprzedażą
1.5.1. Pozyskiwanie odbiorców
1.5.1.1. Działalność reklamowa i promocja
1.5.1.2. Badanie potrzeb rynkowych i analiza ekonomiczna
1.5.1.3. Analizowanie skarg i zażaleń
1.5.1.4. Przeprowadzanie wywiadów i sondaży
1.5.1.5. Uczestniczenie w targach i konkursach
1.5.2. Zawieranie umów sprzedaży
Dystrybucja
Wystawianie faktur
Wysyłanie faktur
Ewidencja faktur wpłaconych
Kontrola terminów wpłaty
Dostarczanie wyrobów
Dostarczanie wyrobów
Wydawanie i ewidencja
Sporządzanie dokumentów rozchodowych
Transport
Przemieszanie surowców i półproduktów
transport wyrobów gotowych
Prowadzenie punktów sprzedaży detalicznej

 

4.3. Hierarchia komórek.


         Wiele celów i zadań procesu zarządzania jest do siebie podobnych lub też zawierają elementy wspólne. Zatem można je pogrupować i utworzyć odpowiedzialne za ich realizację komórki, a następnie ustawić te komórki wg. hierarchii:
I Zgromadzenie wspólników
II Dyrektor naczelny firmy
Dyrektor do spraw technicznych   
1A Stanowisko mechanika  
1B Stanowisko energetyka  
1C Dział do spraw ochrony           
Dyrektor do spraw produkcji                  
2A Dział przygotowania produkcji   
2B Dział produkcji                       
2C Dział komórki jakości               
3A. Dział organizacyjno – administracyjny
3B Dział zatrudnienia i płac
Główny Księgowy              
4A Dział finansowy            
4B Dział księgowy             
Dyrektor ds. handlowych
5A Dział zbytu
5B Dział zaopatrzenia
5C Stanowisko radcy prawnego
5D Dział transportu
5E Punkty sprzedaży detalicznej



5. Schemat organizacyjny



6. Zakres obowiązków i odpowiedzialności.

Dyrektor
zarządzanie przedsiębiorstwem
reprezentowanie przedsiębiorstwa na zewnątrz
składanie sprawozdania z działalności przedsiębiorstwa zgromadzeniu wspólników
Zgromadzenie wspólników
realizacja funkcji właścicielskich; podejmowanie decyzji takich jak:
podział zysku osiągniętego przez spółkę lub określenie sposobu pokrycia ewentualnych strat
zbycie lub wydzierżawienie przedsiębiorstwa
nabycie lub zbycie nieruchomości
zmiana umowy spółki
związanie spółki lub połączenie jej z inną
realizacja zadań zarządu
bieżące zarządzanie sprawami spółki w zakresie nie zastrzeżonym dla kierownika
reprezentowanie spółki
Dyrektor ds. technicznych
nadzorowanie pracy stanowisk mechanika i energetyka oraz specjalisty ds. BHP i OPP (Ochrony Przeciwpożarowej)
przyjmowanie sprawozdań z działalności ww. stanowisk
koordynowanie działalności racjonalizatorskiej
inicjowanie wszelkich nowości i zajmowanie się wdrażaniem uprawnień w zakresie techniki
ustalenie potrzeb w zakresie maszyn i narzędzi
Główny Mechanik
nadzorowanie sprawności technicznej maszyn i urządzeń
dokonywanie konserwacji maszyn i urządzeń
dokonywanie napraw
Główny Energetyk
sprawowanie nadzoru nad gospodarką energetyczną przedsiębiorstwa
nadzorowanie i organizowanie gospodarki konserwacyjno – remontowej urządzeń energetycznych
Specjalista ds. BHP i OPP
dokonywanie stałej i systematycznej lustracji
ocenianie zakładu i stanowisk pracy z pkt. widzenia zagrożenia dla zdrowia i życia załogi
wydawanie odpowiednich zaleceń w zakresie BHP i OPP
Dział ds. Ochrony Mienia
pilnowanie terenu przedsiębiorstwa
kontrola osób przebywających na terenie zakładu
Dyrektor ds. produkcji
wyznaczanie kierunków produkcji
nadzór nad całym procesem produkcyjnym
kontrolowanie działu przygotowania produkcji, stanowiska gł. technologa, zespołu ds. przygotowania surowców, magazynu surowców, działu produkcyjnego
przyjmowanie sprawozdań z działalności ww. działów
Dział Przygotowania Produkcji
ustalanie zadań planowych dla poszczególnych komórek organizacyjnych, podzielonych na krótkie odcinki czasowe
kontrolowanie wykonania ww. zadań
opracowywanie dokumentacji
koordynowanie przebiegu procesu produkcyjnego
Starszy Technolog
sporządzanie dokumentacji technologicznej
ustalanie wykonania wyrobów i rodzaju środków, które mają być użyte w produkcji
udoskonalanie receptur
określanie rozmiarów i potrzeb materiałowych oraz wielkości zużycia materiałów
opracowywanie norm zapasów surowców
Magazyn Surowców (Magazynier)
przyjmowanie surowców – fakturowanie i sprawdzanie ze stanem rzeczywistym dokumentacji
oddzielenie surowców od opakowania
segregowanie surowców w odp. kolejności np. wg. daty produkcji
kontrola warunków panujących w magazynach
wydawanie surowców do hali produkcyjnej

Dział Kontroli i Jakości
kontrola i kwalifikacja wyrobów i półfabrykatów

Magazyn Wyrobów Gotowych (magazynier)
przyjmowanie produktów z hali produkcyjnej
wydawanie gotowych wyrobów

Dział Organizacyjno – Ekonomiczny
gospodarka środkami pracy biurowej
organizowanie narad i zebrań
badanie i ocenianie działalności gospodarczej przedsiębiorstwa i wskazywanie na rezerwy tkwiące w gospodarowaniu
formowanie wniosków w ww. zakresie
prowadzenie działalności administracyjnej dla sklepów
administrowanie majątkiem
zaopatrzeniu firmy w papier, ołówki...
przygotowywanie protokołów z posiedzeń

Dział Zatrudnienia i Płac
rekrutacja, dobór i przyjmowanie pracowników
polityka awansowania
okresowa ocena pracowników
ustalanie optymalnej wielkości zatrudnienia i wynagrodzeń
opracowywanie wysokości wynagrodzeń
przeprowadzanie analizy zatrudnienia i płac
opracowywanie programów szkolenia
organizowanie i prowadzenie różnych form szkolenia
kierowanie pracowników do szkół i na kursy
organizowanie praktyk studenckich i uczniowskich w przedsiębiorstwie
działalność socjalna



Ekspedycja
pakowanie
przygotowanie do transportu

Zespół Pomocniczy
pranie odzieży roboczej
mycie urządzeń, narzędzi
sprzątanie pomieszczeń

Główny Księgowy
nadzorowanie pracy działu finansowego i księgowego

Dział Finansowy
pozyskiwanie kapitału, załatwianie spraw związanych z finansowaniem działalności przedsiębiorstwa (np. pożyczki, kredyty)
finansowe zabezpieczenie nowych obiektów
zakup maszyn i urządzeń (w koordynacji z dyrektorem ds. technicznych)
budżetowanie komórek

Dział Księgowy
prowadzenie ewidencji składników majątkowych oraz zmian w tych składnikach
bieżące rachunki
rozliczanie kosztów i materiałów
sprawdzanie, bilanse i podatki

Dyrektor ds. Handlowych
nadzorowanie działu zbytu, zaopatrzenia, transportu
kontrolowanie działalności sklepów
reprezentowanie wydziału handlowego w stosunkach zewnętrznych

Dział Zbytu
analiza rynku zbytu
ocena rynku zbytu
działalność reklamowa i promocyjna
pozyskiwanie odbiorców
przyjmowanie zamówień od odbiorców
przekazywani informacji niezbędnych do programowania produkcji
uczestnictwo w targach i konkursach
analiza skarg i zażaleń

Dział Zaopatrzenia
zapewnienie dostawy surowców
nadzorowanie gospodarki magazynowej
zawieranie umów
poszukiwanie i pozyskiwanie dostawców
negocjowanie warunków umów
koordynacja realizacji zamówień

Stanowisko Radcy Prawnego
kontrola prawna przedsiębiorstwa
podpisywanie warunków dzierżawy
sporządzanie umów z dostawcami i odbiorcami
udzielanie porad prawnych pracownikom

Transport
Zewnętrzny
gospodarka środkami transportu samochodowego
organizacja transportu surowców i wyrobów gotowych
dowóz pracowników własnym taborem
Wewnętrzny
transport surowców z magazynu do hali produkcyjnej
transport półproduktów między stanowiskami

Sklepy
przyjmowanie wyrobów
sprzedaż wyrobów
utrzymywanie czystości pomieszczeń









7. Schematyczna analiza ilości osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie






Komórki organizacyjne
l. os. w poszcz. komórkach
l. os. w poszcz. działach
l. os. podległych dyrektorom
l. os. zatrudnionych w piekarni
Dyrektor ds. technicznych



Dział Ochrony

Dział ds. ochrony mienia
3


4

6
















53
Specjalista ds. BHP i ochrony przeciwpożarowej
1






Stanowisko Energetyka
1
1
Stanowisko Mechanika
1
1
Dyrektor ds. Produkcji


Dział Przyg. Produkcji



Stanowisko Technologa
1
16
Magazyn surowców + magazyn gospodarczy
1
Ekspedycja
6
Magazyn dobowy
8
Magazyn wyrobów gotowych

Dział Kontroli Jakości

Zespół ds. brakowania

4

8



Zespół pomocniczy
4
Główny Księgowy

Dział Finansowy
2
4
Dział Księgowy
2
Dyrektor ds. Handlowych

Dział Zbytu
2
2
15
Dział Zaopatrzenia
2
2
Stanowisko Radcy Prawnego
1
1
Dział Transportu  (Tr. Zewn./Tr. Wewnętrzny)
2/4
6
Punkty Sprzedaży Detalicznej

4


Dział Organizacyjno – Administracyjny
2
2
4
Dział Zatrudnienia i Płac
2
2

.0pt;�92R- e �v Pl ; font-family:Verdana'>wzrostu rentowności przedsiębiorstwa,
·          poprawy warunków i bezpieczeństwa,
·          ograniczenia zakłóceń środowiska naturalnego.

Postęp techniczny w nowoczesnej gospodarce mający nieuchronny charakter i będący trwałym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw jest uważany za główny czynnik dokonujących się zmian strukturalnych w przedsiębiorstwach.[16] Restrukturyzacja przedmiotowa jest realizacją strategii cząstkowych w obszarze techniki i technologii. Do tych strategii zalicza się:[17]
·        strategię aktywizacji produkcji,
·        strategię analityczną,
·        strategię innowacyjną,
·        strategię jakości wyrobów,
·        strategię kontynuacji,
·        strategię produktu,
·        strategię rozwoju wyrobu i konkurencji,
·        strategię naśladownictwa



Rozwój techniki i technologii zmienia strategiczne tworzenie wartości w przedsiębiorstwie. W celu zapewnienia atrakcyjności swojej produkcji i spotęgowania swych mocnych stron przedsiębiorstwo powinno koncentrować się na tych działaniach, które poprzez wprowadzenie ulepszeń technicznych lub marketingowych mogą podwyższać stopień konkurencyjności jego wyrobów. Jeżeli dawniej były to prace badawczo - rozwojowe lub zbyt produkcji, to obecnie za najlepszą możliwość zwiększenia innowacyjności uważa się logistyczny związek między badaniami i konstrukcją, produkcją i sprzedażą. Wskazuje się na konieczność zmniejszenia skali integracji przedsiębiorstwa. Niezintegrowane przedsiębiorstwo może bowiem szybciej wykorzystać nowe technologie przez zmianę poddostawców i pośredników zbytu.
Do czynników restrukturyzacyjnych, wpływających  na restrukturyzację przedmiotowa można zaliczyć:
·          ograniczenie inwestowania w niedostatecznie rentowną działalność,
·          zlikwidowanie inwestycji, które nie przynoszą dochodów,
·          unikanie cen obrachunkowych, nie będących cenami rynkowymi,
·                     wyłączenie   tych   funkcji   usługowych,   które   nie   są oparte   na  cenach rynkowych i nie mają strategicznego znaczenia.
Głównym celem polityki technicznej i technologicznej jest osiągnięcie konkurencyjności i innowacyjności wyrobów polskiego przemysłu, poprzez podniesienie ich poziomu technicznego, znaczne zmniejszenie materiałochłonności i energochłonności procesów wytwarzania oraz osiągnięcie zgodności z przepisami technicznymi i prawnymi obowiązującymi w krajach Unii Europejskiej.


2.2. Restrukturyzacja podmiotowa

Restrukturyzacja    podmiotowa    przedsiębiorstwa    jest    realizacją    strategii cząstkowych w obszarach:
·        organizacji i zarządzania,
·        ekonomiki i rynku.
Ta restrukturyzacja obejmuje również prawno - organizacyjne przekształcenia przedsiębiorstw (przekształcenia własnościowe).
Podstawowym warunkiem tej restrukturyzacji jest dostosowanie strategii rozwojowej przedsiębiorstw do zmian zachodzących w otoczeniu. Jest to spowodowane szybkimi zmianami technologii oraz niepewną sytuacją na rynkach zbytu, zaostrzoną przez ciągle rosnącą rywalizację w skali międzynarodowej, w takiej sytuacji zwłaszcza duże przedsiębiorstwa muszą reorganizować swoje rozbudowane i przestarzałe struktury
zarządzania.
Istotnym mankamentem w strukturze organizacyjnej polskich przedsiębiorstw przemysłowych są przerosty zatrudnienia i związana z nimi niska wydajność pracy. Następną wadą strukturalną polskich przedsiębiorstw jest  ich niedopasowanie do elastycznego systemu zarządzania - w warunkach gospodarki rynkowej. Są one zbyt duże i źle zintegrowane w sensie strukturalnym. Kolejnym błędem strukturalnym w omawianym obszarze jest archaiczna liniowo - produkcyjna struktura zarządzania przedsiębiorstwami. W tej strukturze brak jest komórek (działów) marketingu. Działy handlowe, na ogół, prowadzą chaotyczną działalność handlowo – zaopatrzeniową. Z kolei działy ekonomiczno - finansowe zajmują się rejestrowaniem zdarzeń i praktycznie nie są przydatne do bieżącego zarządzania, funduszami przedsiębiorstw. Aby przedsiębiorstwa mogły szybko reagować na zmiany sytuacji na rynkach, niezbędna jest restrukturyzacja w obszarze organizacji i zarządzania, a przede wszystkim wprowadzenie zdecentralizowanych systemów zarządzania, dostosowanych do poszczególnych zakresów działania.[18]


2.2.1. Restrukturyzacja organizacyjna

         Przystosowanie organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem do nowego systemu gospodarczego wymaga zorientowania wszystkich jego działów na wymagania rynku. Odbywać się to ma w drodze powołania odpowiednich służb do badania rynku oraz oddziaływania na ten rynek.[19]
         Restrukturyzacja organizacyjna występuje stosunkowo rzadko jako wyizolowane zjawisko. Towarzyszy ona restrukturyzacji zakresu działania i restrukturyzacji finansowej. Obejmuje ona swoim zakresem bardzo wiele działań takich, jak: zmniejszenie zatrudnienia, zmiany procesów i systemów organizacji aż
do zmian w kulturze organizacyjnej. Restrukturyzacja ta prowadzi więc do zmian organizacyjnych. Zakres zmian organizacyjnych dotyczy najczęściej zmian następujących części szeroko pojętej organizacji:[20]
·        zmian technologii,
·        zmian procesów,
·        zmian struktury,
·        zmian strategii,
·        zmian kultury,
·        zmian ludzi.
Zmiany struktur organizacyjnych przedsiębiorstw zawierają się więc w zmianach organizacyjnych.

W wyodrębnionym na rysunku (rys. 2) obszarze organizacji i zarządzania zachodzą procesy i zjawiska decydujące o sprawności systemów zarządzania przedsiębiorstw oraz ich dojrzałości organizacyjnej. Celem działań restrukturyzacyjnych w tym obszarze jest poprawa sprawności i efektywności działania przedsiębiorstwa poprzez zmiany modernizacyjne w strukturze organizacyjnej, strategii oraz stylach i technikach zarządzania.[21]
Rys.2. Obszar organizacji i zarządzania na tle restrukturyzowanego przedsiębiorstwa.
Źródło: Z. Malara: Restrukturyzacja organizacyjna przedsiębiorstw przemysłowych. „Przegląd Organizacji” 1999, nr 4.
Restrukturyzacja organizacyjna ma znaczenie i zadanie szczególne, bowiem w przypadku prowadzenia równoległych procesów restrukturyzacyjnych, w którymś z wymienionych wyżej obszarów, spoczywa na niej ciężar odpowiedzialności za sprawny przebieg procesu restrukturyzacji w przedsiębiorstwie jako całości. Jak się wydaje, bez restrukturyzacji w obszarze organizacji i zarządzania nie można mówić o powodzeniu restrukturyzacji w pozostałych obszarach strategicznych przedsiębiorstwa.[22]
Potrzeby rozwojowe przedsiębiorstwa przesądzają o dynamicznym charakterze organizacji jako siły utrzymującej i wspomagającej jego zdolności adaptacyjne. W procesie transformacji przedsiębiorstwa wynika przede wszystkim z jego reorientacji rynkowej. Praktycznie oznacza to, że celem restrukturyzacji organizacyjnej powinno być stworzenie w przedsiębiorstwie maksymalnie elastycznej infrastruktury, przyśpieszającej oraz ułatwiającej dostosowanie celów, funkcji i zasobów do szybko zmieniających się potrzeb rynku, a także rosnącej konkurencyjności otoczenia przedsiębiorstwa.[23]
Jak wykazały badania, obszar restrukturyzacji organizacyjnej przysparza najwięcej problemów i tu właśnie najtrudniej osiągnąć powodzenie. Restrukturyzacja organizacyjna powoduje bowiem dezorganizację w firmie, a więc wzrasta prawdopodobieństwo wystąpienia niekorzystnych zjawisk. Komplikacje i trudności we wdrażaniu restrukturyzacji organizacyjnej wynikają ze złożoności samego problemu. Obejmuje on bowiem całość zagadnień związanych z organizacją w sensie rzeczowym, atrybutowym oraz procesem zarządzania. Oba te zagadnienia mieszczą się w obszarze restrukturyzacji organizacyjnej.[24]
Model organizacyjny przedsiębiorstwa, zwany „formą organizacyjną” lub „ramową strukturą organizacyjną”, przedstawia układ podsystemów (komórek i jednostek organizacyjnych, dywizji, centrów kosztów zysku, strategicznych jednostek biznesu) w przedsiębiorstwie, wynikający z realizowanego programu produkcji oraz zakresu zadań o charakterze pomocniczo- usługowym. Do typowych



zadań badawczych związanych z doskonaleniem formy organizacyjnej przedsiębiorstwa zalicza się:[25]
        
·        ocenę możliwości istnienia i efektywnego funkcjonowania przedsiębiorstwa w niezmienionej formie organizacyjnej,
·        ocenę niezbędności i możliwości podziału przedsiębiorstwa oraz utworzenia z wybranych komórek lub jednostek organizacyjnych samodzielnych przedsiębiorstw,
·        ocenę zasadności oraz możliwości wydzielania z przedsiębiorstwa komórek i jednostek organizacyjnych realizujących funkcje pomocnicze i obsługowe,
·        ocenę możliwości i zasadności połączenia samodzielnych przedsiębiorstw, powiązanych silnymi więzami kooperacyjnymi, w większe podmioty gospodarcze.

W szeroko rozumianym doskonaleniu modelu organizacyjnego przedsiębiorstwa istotne znaczenie ma dobór odpowiedniego rozwiązania strukturalnego. Typowymi rozwiązaniami strukturalnymi, spośród których należy dokonać wyboru są:[26]
·        struktura liniowa,
·        struktura funkcjonalna,
·        struktura dywizjonalna,
·        struktura macierzowa.

Pierwotnym typem struktury organizacyjnej jest struktura liniowa. Dla struktury liniowej charakterystyczne jest występowanie tylko dwóch rodzajów stanowisk organizacyjnych: wykonawczych (robotniczych) i kierowniczych. Każdy członek organizacji ma wyłącznie jednego bezpośredniego przełożonego od którego otrzymuje polecenia i przed którym odpowiada za ich wykonanie. Liniowa struktura organizacyjna jest współcześnie stosowana w bardzo ograniczonym zakresie i może być efektywna tylko w małych przedsiębiorstwach, o zadaniach na tyle prostych, aby kierownik był w stanie ogarnąć całość spraw podległego podsystemu przedsiębiorstwa.
W strukturze funkcjonalnej (sztabowo-liniowej) kryterium tworzenia podsystemów organizacyjnych na drugim szczeblu hierarchii jest rodzaj czynności. Zadania jednego rodzaju grupowane są w kompleksy zadań, dla realizacji których tworzy się jednostki organizacyjne zwane „pionami organizacyjnymi”. W strukturze tej pojawiają się, obok kierowników i wykonawców, wyspecjalizowane stanowiska lub komórki doradcze.
Dla struktury dywizjonalnej charakterystyczne jest zastosowanie na drugim szczeblu hierarchii podmiotowej (według wyrobów, regionów, rynków) zasady grupowania zadań. Z komórek lub stanowisk organizacyjnych tworzone są człony organizacyjne, zwane dywizjami (zakładami, segmentami, strategicznymi jednostkami biznesu), związane z wytwarzaniem określonego produktu lub grupy produktów, obsługą grupy odbiorców, obszaru rynku itp., posiadające duży stopień autonomii funkcjonalnej.
Natomiast istotą struktury macierzowej jest równoczesne i równoprawne stosowanie zasady podziału funkcji według rodzaju czynności i obiektów. Poprzez zastosowanie zasady „obiekt” powstają szczególne jednostki organizacyjne: „kierownictwo produktu” lub „kierownictwo projektu”. Poprzez zastosowanie kryterium rodzaju czynności powstają jednostki organizacyjne o charakterze funkcjonalnym.
Usprawnienie struktury organizacyjnej będąc jednym z aspektów restrukturyzacji przedsiębiorstwa, może występować jako zadanie samodzielne (autonomiczne), albo też może być następstwem realizacji innych zabiegów restrukturyzacyjnych. Zmiany struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa są często skutkiem restrukturyzacji innych sfer przedsiębiorstwa i musza one niejako wchłonąć te zmiany, stwarzając ramy organizacyjne dla sprawnego i efektywnego przebiegu procesu funkcjonowania przedsiębiorstwa.[27]





2.2.2. Restrukturyzacja finansowa

         Restrukturyzacja finansowa przedsiębiorstwa to aktualne zagadnienie w całym okresie funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa nawet wtedy, gdy kondycja ekonomiczna przedsiębiorstwa jest bardzo dobra. W takim przypadku uzyskanie kontroli nad sferą finansów przedsiębiorstwa ma na celu istotne poprawienie warunków jego rozwoju. W przypadku przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji ekonomicznej jest ona jedyną możliwą drogą działania, która może uchronić je od likwidacji, czy upadłości.[28] Restrukturyzacja finansowa obejmuje więc zarówno działania dotyczące sfery materialnej (zapasy, zatrudnienie, dobra trwałe), jak również sfery zarządzania finansami. Głównym jej celem jest poprawa płynności finansowej przedsiębiorstwa, a w konsekwencji trwała poprawa wskaźników ekonomiczno-finansowych odzwierciedlających jego działalność.
         W Polsce restrukturyzacja finansowa jest potrzebna przedsiębiorstwom głównie do obniżenia ich poziomu zadłużenia, którego wielkość w wielu przypadkach nie pozwala im samodzielnie wydźwignąć się z kłopotów finansowych. Proces restrukturyzacji finansowej rozpoczął się w Polsce właściwie dopiero po wejściu w życie Ustawy o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków, a więc na wiosnę 1993 r.[29] Ustawa ta miała za zadanie doprowadzić przedsiębiorstwa do stanu wypłacalności, a w dalszej perspektywie do samofinansowania się. W odniesieniu zaś do banków restrukturyzacja finansowa miała „oczyścić” ich portfele kredytowe z tzw. złych długów poprzez postępowanie upadłościowe, likwidacyjne lub ugodowe z dłużnikami. Można wyróżnić trzy formy złych długów:[30]
·        zaległości przedsiębiorstw w stosunku do budżetu państwa,
·        przeterminowane kredyty i pożyczki bankowe,
·        wzajemne zobowiązania przedmiotów określane mianem zatorów płatniczych.


Największym problemem polskich przedsiębiorstw w zakresie restrukturyzacji finansowej jest przywracanie i utrzymywanie płynności finansowej. Brak płynności finansowej hamuje lub całkowicie uniemożliwia podejmowanie jakichkolwiek przedsięwzięć naprawczych, dlatego odzyskanie płynności powinno stać się w przedsiębiorstwie restrukturyzowanym zadaniem priorytetowym. W zakresie szybkiego odzyskiwania płynności finansowej proponuje się podjęcie w przedsiębiorstwie następujących kroków:[31]
·        redukcja wydatków,
·        poszukiwanie źródeł generowania gotówki dla przedsiębiorstwa,
·        poprawa jakości zarządzania finansami przedsiębiorstwa.

W restrukturyzacji finansowej przewidziane są instrumenty i procedury pozwalające podjąć odpowiednie działania wobec dłużników. Są to:[32]
·        bankowego postępowania ugodowego,
·        publicznej sprzedaży wierzytelności bankowych,
·        nabywania akcji Skarbu Państwa w zamian za wierzytelności.

Bankowe postępowanie ugodowe, w myśl Ustawy z 3 lutego 1993 r., dotyczyło wyłącznie przedsiębiorstw państwowych, jednoosobowych spółek skarbu państwa, spółek, w których akcje Skarbu Państwa stanowiły łącznie ponad 50%. Podstawą wszczęcia bankowego postępowania ugodowego był wniosek dłużnika, który zaprzestał spłacania długu wobec banku.
Publiczna sprzedaż wierzytelności bankowych ma na celu eliminację z aktywów bankowych wymaganych wierzytelności podmiotów gospodarczych, które straciły zdolność do efektywnego funkcjonowania i obsługi długu. Nabywcami wierzytelności mogą być osoby fizyczne oraz osoby prawne. Bank wystawia na sprzedaż wierzytelności dłużnika bez jego zgody. Sprzedaż odbywa się:
·        w drodze przetargu lub licytacji,
·        na podstawie oferty ogłoszonej publicznie,
·        w wyniku rokowań podjętych na podstawie publicznego zaproszenia.

Nabywanie akcji Skarbu Państwa w zamian za wierzytelności stanowi następną ścieżkę prywatyzacji powiązaną z oddłużaniem przedsiębiorstw i jednoosobowych spółek Skarbu Państwa. Jeśli dłużnikiem jest przedsiębiorstwo, to udostępnienie akcji lub udziałów musi być poprzedzone przekształceniem go w spółkę prawa handlowego, bez zgody organów przedsiębiorstwa. Skraca to proces i upraszcza procedurę prywatyzacji, ale jednocześnie redukuje rolę samorządu pracowniczego i związków zawodowych w przekształcaniu przedsiębiorstwa.[33]
W gospodarkach zachodnich restrukturyzacja finansowa przedsiębiorstwa polega głównie na zmianie struktury kapitałowej przedsiębiorstw. Można tu wymienić:[34]
·        wykup przedsiębiorstwa przez grupę inwestorów zewnętrznych lub kadrę kierowniczą, wspieraną rekapitalizację,
·        wykup firmy wspierany długiem,
·        akcjonariat pracowniczy.

Wszystkie wyżej przedstawione formy restrukturyzacji wiążą się z wysokim zadłużeniem firmy, a więc mogą być stosowane w określonych warunkach. Restrukturyzacji finansowej będzie sprzyjać, bez wątpienia posiadanie przez firmę wolnych rezerw gotówki, przeszkodą natomiast może być poważne zaangażowanie firmy w inwestycje kapitałowe, a także fakt, że działa na rynkach szybko rozwijających się. Rynki takie bowiem wymagają dużych nakładów na rozwój.[35]


2.2.3. Restrukturyzacja własnościowa

         Restrukturyzacja własnościowa, jako ostatnia z omawianych, zajmuje szczególne miejsce wśród umownie wydzielonych rodzajów restrukturyzacji. Zasadniczym, ogólnym celem restrukturyzacji własnościowej są przekształcenia w strukturze kapitałów własnych przedsiębiorstwa i związane z tym zmiany zakresu władzy. W przypadku restrukturyzacji własnościowej przedsiębiorstw naczelnym jej celem pozostaje pozyskanie i jednoznaczne zidentyfikowanie głównego właściciela-podmiotu, który przejąłby w sposób odpowiedzialny i efektywny ekonomicznie najważniejsze funkcje prowadzące do  rozwoju i długookresowego pomnażania wartości przedsiębiorstwa.[36]
         Przy restrukturyzacji prawno-organizacyjnej (przekształceniach własnościowych przedsiębiorstw) podstawę legislacyjną stanowi prawo ujęte w ustawach o przedsiębiorstwie państwowym i o prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego oraz w Kodeksie Handlowym i innych aktach prawnych, korespondujących z wymienionymi ustawami. W polskiej gospodarce przekształcenia własnościowe odnoszą się głównie do prywatyzacji, która oznacza sprzedaż. Właściciel (Skarb Państwa) sprzedaje część swojego majątku (przedsiębiorstwa) nabywcy (inwestorowi). W danym przypadku, w przeciwieństwie do umowy sprzedaży, pewien wpływ na sposób przeprowadzenia całej operacji mają również pracownicy prywatyzowanego przedsiębiorstwa, którzy mogą – z wyjątkiem przypadków określonych ustawą – wystąpić z inicjatywą lub taką inicjatywę zahamować.[37]
         Podstawą prawną przekształceń własnościowych (prywatyzacji) przedsiębiorstw państwowych jest:[38]
·        ustawa z dnia 30 sierpnia 1996 roku o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, wraz z aktami wykonawczymi,
·        ustawa z dnia 25 września 1981 roku o przedsiębiorstwach państwowych (stanowi ona podstawę tzw. małej prywatyzacji).

Prywatyzacja przedsiębiorstw państwowych traktowana jest jako zasadniczy czynnik powodzenia reform podjętych w Polsce w początkach lat 90. Niezbędne jednak wydaje się uwzględnienie specyfiki polskiej gospodarki tzn. braku kapitałów, braku dostatecznie rozwiniętych instytucji finansowych i giełdy, brak dobrze przygotowanej kadry menedżerskiej, opory psychologiczne w dużej części




społeczeństwa wobec prywatyzacji, itp. Zatem, by ułatwić i przyspieszyć ten proces, program prywatyzacji realizowany jest dwoma głównymi torami:
·        prywatyzacja pośrednia (kapitałowa),
·        prywatyzacja bezpośrednia (likwidacyjna).

Prywatyzacja pośrednia odnosi się do prywatyzacji przedsiębiorstw wyselekcjonowanych zgodnie z pewnymi kryteriami: wielkością, kondycją ekonomiczno-finansową, dobrymi perspektywami rozwoju na otwartych rynkach itp. Prywatyzacja ta dokonuje się w dwóch etapach:[39]
1.      Zmiana formy prawnej poprzez przekształcenie „tradycyjnego” przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa (komercjalizacja).
2.      Prywatyzacja właściwa, związana z zakupem akcji przedsiębiorstwa przez różnego rodzaju inwestorów, zgodnie ze ściśle określonymi procedurami prawnymi.

Prywatyzacja bezpośrednia, oznacza bezpośrednią sprzedaż inwestorom przedsiębiorstw państwowych czy ich części. Ten sposób prywatyzacji stosuje się wobec przedsiębiorstw niezbyt wielkich i nie wymagających procedur sprzedaży specjalnej. Jednakże prywatyzacja wymaga transformacji formy prawnej przedsiębiorstwa państwowego w spółkę prawa handlowego, podziału przedsiębiorstwa lub jego integracji z innym przedsiębiorstwem. W rządowym programie prywatyzacji określono kilka technik:[40]
1.      Publiczna sprzedaż akcji mająca zastosowanie wobec przedsiębiorstw które zasadniczo gwarantują uzyskiwanie dobrych wyników finansowych,
2.      Bezpośrednia sprzedaż przedsiębiorstwa lub jego części inwestorowi / inwestorom,
3.      Sprzedaż przedsiębiorstwa załodze lub / i kadrze kierowniczej,
4.      Oddanie przedsiębiorstwa w zarząd na czas określony na wcześniej ustalonych warunkach.






         Prywatyzacji bezpośredniej dokonuje w imieniu Skarbu Państwa organ założycielski, gdy:[41]
·        dyrektor przedsiębiorstwa państwowego i rada pracownicza wystąpią z odpowiednim wnioskiem,
·        zostanie złożona oferta nabycia przedsiębiorstwa,
·        zostanie zawarta umowa o oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania,
·        zostanie zawiązana spółka pracownicza, spełniająca określone wymogi chcąca przejąć majątek przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania.

Przed podjęciem decyzji o prywatyzacji bezpośredniej przedsiębiorstwa państwowego musi być przeprowadzona analiza stanu przedsiębiorstwa, zmierzająca do ustalenia stanu prawnego majątku przedsiębiorstwa państwowego, oceny realizacji obowiązków wynikających z wymogów ochrony środowiska i ochrony dóbr kultury oraz oszacowania przedsiębiorstwa.
Reasumując, restrukturyzacja przedsiębiorstw jest procesem ciągłym, kosztownym, nieodzownym, dynamicznym. Przedsiębiorstwa zawsze będą wyrażały zapotrzebowanie na restrukturyzacje, celem jej będzie zwiększanie efektywności działania, natomiast zmieniały się będą narzędzia i instrumenty oddziaływania oraz techniki zarządzania, ponieważ zmieniać się będzie otoczenie, w którym funkcjonuje przedsiębiorstwo.




[1] H. Jagoda: Przyczyny niepowodzeń restrukturyzacji przedsiębiorstw. „Przegląd Organizacji” 1999, nr 7 - 8
[2] A. Nalepka: Restrukturyzacja przedsiębiorstwa. Zarys problematyki. PWN, Warszawa – Kraków 1999, s. 23
[3] Ibid., s. 24.
[4] W. Gabrusewicz: Restrukturyzacja przedsiębiorstw i metody oceny jej efektów. „Przegląd organizacji” 1999, nr 3.
[5] C. Suszyński: Restrukturyzacja przedsiębiorstw. PWE, Warszawa 1999, s. 130.
[6] A. Nalepka: Op. cit., s. 25.
[7] W. Gabrusewicz: Op. cit., nr 3.
[8] C. Suszyński: Op. cit., s. 131.
[9] W. Gabrusewicz: Op. cit., nr 3.
[10] Ibid., nr 3.
[11] R. Borowiecki: Wpływ restrukturyzacji na zdolności konkurencyjne przedsiębiorstw. „Przegląd Organizacji” 1998, nr 1.
[12] B. Pełka: Polityka przemysłowa w warunkach urynkowienia polskiej gospodarki. „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa” 1992, nr 9.
[13] Ibid., nr 9.
[14] A. Nalepka: Op. cit., s. 36.
[15] C. Suszyński: Op. cit., s. 145.
[16] S. Podczarski: Czynniki restrukturyzacji przedsiębiorstwa przemysłowego. „Przegląd Organizacji” 2000, nr 7 – 8.
[17] B. Pełka: Restrukturyzacja przedsiębiorstwa przemysłowego. Część I. Określenie restrukturyzacji i procedura jej realizacji. Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle „ORGMASZ”, Warszawa 1994, s. 15.

[18] Ibid., s. 17.
[19] E. Urbańczyk: Ewolucja procesów restrukturyzacyjnych w gospodarce polskiej. „Przegląd Organizacji” 1999, nr 3.
[20] A. Piotrowicz: Identyfikacja zmian struktur organizacyjnych przedsiębiorstwa. „Przegląd Organizacji” 2000, nr 12.
[21] Z. Malara: Restrukturyzacja organizacyjna przedsiębiorstw przemysłowych. „Przegląd Organizacji” 1999, nr 4.
[22] Ibid., nr 4.
[23] C. Suszyński: Op. cit., s. 38.
[24] Z. Sapijaszka: Restrukturyzacja przedsiębiorstwa. Szanse i ograniczenia. PWN, Warszawa 1996,     s. 71.
[25] A. Nalepka: Op. cit., s. 102.
[26] Ibid., s. 103.
[27] Ibid., s. 104.
[28] Z. Malara, J. Plaszczak: Restrukturyzacja finansowa przedsiębiorstwa. „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa” 2001, nr 4.
[29] Ustawa z 3 lutego 1993 r. o restrukturyzacji przedsiębiorstw i banków, Dz. U. 1993 r., nr 18,      poz. 82.
[30] B. Pełka: Restrukturyzacja przedsiębiorstwa przemysłowego. Część II. Szczegółowe procedury restrukturyzacji. Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle „ORGMASZ”. Warszawa 1994,      s. 38.
[31] B. Stolarz: Zakres, ogólna ocena procesów restrukturyzacji i rozwoju
[32] A. Nalepka: Op. cit., s. 183.
[33] Z. Sekuła: Prywatyzacja i restrukturyzacja finansowa w świetle paktu o przedsiębiorstwie. „Przegląd Organizacji” 1993, nr 3.
[34] B. Stolarz: Op. cit., nr 1.
[35] Z. Sapijaszka: Op. cit., s. 59.
[36] C. Suszyński: Op. cit., s. 182.
[37] B. Pełka: Restrukturyzacja przedsiębiorstwa przemysłowego. Część I. Określenie restrukturyzacji..., op. cit., s. 32.
[38] A. Nalepka: Op. cit., s. 158.
[39] Ch. Ducroq, M. Matuszak, E. Siemińska: Wyniki polskich przedsiębiorstw w okresie transformacji. „Przegląd Organizacji” 1999, nr 12.
[40] Ibid., nr 12.
[41] A. Nalepka: Op. cit., s. 162.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz