STRATEGIA ORGANIZACJI
Celem procesu
zarządzania zasobami ludzkimi, traktowanego jako strategiczna i operacyjna
funkcja, jest budowanie w firmie "portfela kompetencji" poprzez
tworzenie nowych umiejętności zawodowych, sieci powiązań i kultury.
Jedną z podstawowych funkcji w zarządzaniu organizacją
jest motywowanie, czyli wzbudzenie intencji zrobienia czegoś, dotarcia do celu.
Funkcjonujący w firmie system motywacyjny to układ czynników, działań i zasad
tworzących bodźce kształtujące odpowiednie zachowania pracowników. Chodzi o
taki rodzaj zachowań, który pozwala na osiąganie celów organizacji poprzez
uzyskanie wyższej efektywności pracy. Stymulowanie do osiągania zamierzonych
rezultatów odbywa się poprzez odpowiedni zestaw bodźców materialnych (płace, premie,
nagrody pieniężne, dofinansowania, zniżki w opłatach itp.) i pozamaterialnych
(pochwały, wyróżnienia, odpowiednie warunki pracy, prawidłowe stosunki
międzyludzkie, prawidłowy rozdział zadań, atrakcyjność zajęć, wysoki stopień
swobody itp.). Efektywność stosowanego w przedsiębiorstwie systemu
motywacyjnego wymaga, aby oba rodzaje bodźców :
·
zostały umiejętnie połączone -
same zachęty materialne nie są wystarczające do pełnego zaspokojenia potrzeb i
rozwoju pracowników, skuteczność zachęt niematerialnych wzrasta z kolei pod
warunkiem zapewnienia prawidłowej motywacji ekonomicznej;
·
wzmacniały jednocześnie te same
zachowania i efekty działań;
·
posiadały dla odbiorcy
(pracownika) dużą subiektywną wartość;
·
zaspokajały potrzeby pracowników i
jednocześnie sprzyjały realizacji misji i wizji przedsiębiorstwa.
Należy w tym miejscu podkreślić, że efektywność systemu
motywacji określana jest przez stopień zbieżności pomiędzy oczekiwaniami
pracownika a tym, co może on uzyskać od istniejącego systemu, jeżeli postępuje
zgodnie z przyjętymi regułami.
Zachowanie powyższej relacji wymaga jasnego określenia zasad systemu
motywacyjnego, konsekwentnego ich przestrzegania, stałego rozpoznawania
oczekiwań podwładnych i dostosowywania do nich odpowiednich narzędzi
motywacyjnych. W tym przypadku korzystne jest skorzystanie z pomocy TGC HR
Advisers, która opierając się na metodzie Nadlera i Lawlera prowadzi badania
nad efektywnością stosowanego w firmie systemu motywacji.
Chociaż teoria i praktyka motywacji
wskazują, że stosowanie zachęt niematerialnych jest jednym z istotnych
elementów skutecznego systemu motywowania pracowników (wzmagają lojalność i
zaangażowanie w sprawy firmy), zasadnicze znaczenie ma również system
wynagrodzeń. Stanowi on czynnik organizacyjnej "higieny", który w przypadku
rozminięcia się z poziomem aspiracji pracownika staje się przyczyną braku
satysfakcji i frustracji. Zgodnie z teorią A. Maslowa czynnik ten powinien być
zaspokojony w pierwszym rzędzie, aby mogły się aktualizować potrzeby wyższego
rzędu. Poza tym wynagrodzenie materialne stanowi dla pracownika miernik
"ważności" dla firmy, a tym samym zaspokaja potrzebę statusu,
uznania, poczucia własnej wartości. Mając na uwadze znaczenie systemów
płacowych oraz prowadzoną przez TGC HR Advisers analizę płac i świadczeń
pozapłacowych wystąpienie nasze skoncentrowane będzie na tym właśnie aspekcie
systemu motywowania.
Najważniejszym i
najcenniejszym zasobem jakim dysponują firmy są ludzie. O wynikach
przedsiębiorstwa decydują nie tylko zasoby kapitałowe i zaawansowane
technologie, ale przede wszystkim doskonale przygotowany i ukierunkowany zespół
pracowników. Wierzymy w potencjał występujący w każdym człowieku i w potencjał
organizacji.
Strategia
organizacji, jej cele i zadania są realizowane przez ludzi. To oni tworzą firmę
i uczestniczą w jej życiu. Od tego kim są, co robią, zależy pozycja
organizacji. To prawda znana światowemu biznesowi od wielu dziesięcioleci.
Dzisiaj jednak – w warunkach dużej zmienności otoczenia firm, w dobie nasilonej
konkurencji – nabiera szczególnego znaczenia.
Według Griffina
„Strategiczne zarządzanie to proces zarządzania nastawiony na formułowanie i
wdrażanie strategii, które zapewniają doskonałe dostosowanie organizacji do
otoczenia i osiąganie jej strategicznych celów”[1].
Zarządzanie
strategiczne wiąże się z koncepcją kreatywnej organizacji nie tylko reagującej
i odpowiadającej na stany otoczenia, ale także kształtującej je w sposób
twórczy.
Zasady
zarządzania strategicznego:
-
otwartość;
-
kompleksowość;
-
orientacja na przyszłość;
-
kreatywność;
-
orientacja na wyniki;
-
współdziałanie.
Podstawowe
kierunki działań strategicznych:
-
koncentrujemy się na potrzebach naszych klientów;
-
przodujemy pod względem jakości świadczonych usług;
-
skupiamy uwagę na każdej jednostce w taki sposób, aby
ludzie odczuwali, że przedsiębiorstwo potrzebuje ich a ich praca ma znaczenie
dla firmy;
-
jesteśmy aktywni, inwestujemy bierzemy udział w
przedsięwzięciach i eksperymentowaniu,
-
chcemy aby każda jednostka miała własne pomysły,
-
dbamy o wymianę informacji,
-
pracujemy w małych, niezależnych grupach lub komórkach
organizacyjnych.
Zarządzanie kadrami czy zarządzanie zasobami ludzkimi lub
też może zarządzanie potencjałem ludzkim przebiega na wielu płaszczyznach i
dotyczy różnych sfer działalności człowieka, odnosi się do intelektu, uczuć, a
także emocji. Wszystkie elementy tego zarządzania powinny być spójne i
nakierowane na ten sam cel wynikający z przyjętej strategii firmy.
Zarządzanie zasobami ludzkimi można
zdefiniować jako strategiczne, spójne i wszechstronne spojrzenie na problemy
związane z kierowaniem i rozwojem zasobów ludzkich w ramach struktur
przedsiębiorstwa, przy czym każdy aspekt tego procesu stanowi istotny element
zarządzania organizacją jako całością.
Główny nacisk zostaje położony na wspólnotę interesów kierownictwa i
szeregowych pracowników – czyli na wspólną wiarę w sukces. Chodzi zatem o
wytworzenie atmosfery, która będzie pozytywnie wpływać na zaangażowanie
pracowników w realizację założonych przez przedsiębiorstwo celów.
Opracowaniem zasad, celów i sterowaniem zarządzania zasobów ludzkich
zajmuje się kierownictwo najwyższego szczebla, natomiast za realizację i
rezultaty całkowicie odpowiadają kierownicy szczebla niższego.
Zarządzanie zasobami ludzkimi wiąże się z metodami, za
pomocą których organizacje mobilizują, „zmuszają” ludzi do wykonania określonej
pracy; innymi słowy: stanowi proces wcielania w życie zasad kultury
przedsiębiorstwa.
Wszechstronny system zarządzania zasobami ludzkimi opracowany jest nie
tylko w celu integracji strategii personalnych i ekonomicznych, ale służy
również zespoleniu zasad zarządzania organizacją i zarządzanie przez kulturę.
System taki działa za pomocą wielu powiązanych ze sobą procesów, które obejmują
nadzorowanie zmian, budowanie i podtrzymywanie zaangażowania, dążenie do elastyczności,
usprawnianie pracy zespołowej i wreszcie zarządzanie jakością totalną. Procesy
te stanowią podbudowę innych działań niezbędnych do zarządzania zasobami
ludzkimi min. rekrutację pracowników, kierowanie ich działalnością,
doskonalenie zasobów ludzkich, system nagradzania oraz wzajemne relacje
pracownika i przełożonego.
Poprawa jakości zasobów ludzkich oraz ich mobilności, w tym mobilności
migracyjnej jest niezbędnym warunkiem powodzenia procesów rozwoju i
restrukturyzacji w poszczególnych województwach. Poprawa jakości zasobów
ludzkich zapewnia wzrost przedsiębiorczości wszystkim regionom, natomiast
zwiększenie mobilności przestrzennej ludności jest warunkiem powodzenia
restrukturyzacji na obszarach wiejskich i regionach przeżywających trudności związane
z regresem przemysłów tradycyjnych. Obok obszarów wiejskich (ze względu na
rozdrobnioną strukturę agrarną, w szczególności w Polsce wschodniej i
południowo-wschodniej) zindywidualizowane zapotrzebowanie na działania
interwencyjne na rynku pracy i edukacji wykazują województwa, w których
realizowane są procesy przekształceń w górnictwie węgla kamiennego oraz
hutnictwie metali (koncentracja na Górnym Śląsku, w kilku powiatach na Dolnym
Śląsku oraz w pojedynczych miastach - Krakowie, Stalowej Woli, Ostrowcu
Świętokrzyskim i innych) oraz obszary i pojedyncze miasta, w których występuje
przemysł zbrojeniowy oraz lekki (w tym włókienniczy).
Odrębnym zagadnieniem związanym z rynkiem pracy jest wspieranie
aktywizacji zawodowej młodych i bezrobotnych na obszarach zagrożonych
bezrobociem strukturalnym oraz trwale zagrożonych społeczną marginalizacją.
Obok województw rolniczych Polski południowo-wschodniej taka sytuacja występuje
na znacznym terenie województw pasa północnego.
Priorytet jest
podzielone na dwa komponenty:
a.
rozwój zasobów ludzkich i edukacji
b.
wzmocnienie umiejętności kadr administracji publicznej dla
programowania i udziału w polityce spójności
U podstaw systemów płacowych wiążących wynagrodzenie z
posiadanymi kwalifikacjami leży przekonanie, że słuszne jest wynagradzanie
wiedzy i umiejętności wnoszonej przez pracownika do ich pracy. W rezultacie
powstaje hierarchia raczej ludzi niż stanowisk.
Ważne jest rozróżnienie pomiędzy wynagradzaniem pracowników za
posiadaną wiedzę/ umiejętności w systemach wiążących bezpośrednio płacę z
kwalifikacjami, a uwzględnieniem wiedzy/ umiejętności jako kryterium
wartościowania w systemach płacowych opartych na wartościowaniu.
Jedną z konsekwencji systemu opartego na
kwalifikacjach może być fakt, że koszty płacowe przedsiębiorstwa napędzane są
poprzez entuzjazm pracowników dla samo-rozwoju (lub wyższej płacy), a nie
potrzeby operacyjne ani wielkość produkcji.
Płaca zasadnicza definiowana jest jako stałe wynagrodzenie
wypłacane pracownikowi za powierzoną mu pracę. Często nie ma związku z
wynikami, zazwyczaj jednak jest podwyższana okresowo na bazie kompetencji,
osiągnięć lub ruchów płac na rynku.
Premie definiowane są jako wypłaty okresowe, zazwyczaj w powiązaniu z
efektywnością indywidualną, grupową lub firmy. Stałe premie (gwarantowane)
traktowane winny być jako dodatki.
Dodatki wypłacane są pracownikom w odniesieniu do specyficznych cech
ich stanowisk lub ich osobistej sytuacji, jak np. dodatki za:
·
pracę zmianową
·
warunki pracy
·
wiek/ staż
·
używanie pewnego sprzętu
·
praca z dala od domu.
Do świadczeń/ dochodów ubocznych (benefits/ perquisites) należą emerytury, ubezpiecznia na życie,
samochody, opcje na akcje firmy, ubezpieczenie medyczne, subsydiowane posiłki,
mieszkania służbowe, pożyczki, ubranie służbowe, etc. Normalnie przysługują
wszystkim pracownikom określonych, dużych, grup pracowniczych. Generalnie
korzystniejsze warunki, większy zakres świadczeń, przypada osobom na wyższych
stanowiskach.
Warunki pracy można uznać za pewną formę wynagrodzenia w tych
przypadkach, kiedy firma decyduje się na zapewnienie pracownikom dobrze
wyposażonych, wygodnych biur, świetlic, sal rekreacyjnych.
Płatne urlopy stanowią wynagrodzenie, a zarazem środek zezwalający
pracownikom na odnowienie zdolności do efektywnej pracy.
Szkolenia/ rozwój mogą być widziane jako forma wynagrodzenia, ponieważ
dają pracownikowi umiejętności pozwalające osiągać lepsze rezultaty (a zatem w
konsekwencji wyższą płacę) na jego obecnym stanowisku oraz zapewniają mu
większe możliwości uzyskania lepszej pozycji wewnątrz firmy lub w innym
przedsiębiorstwie.
Nagrody specjalne najczęściej mają formę następujących programów:
Programy propozycji pracowniczych (pracownicy nagradzani są za
zgłaszanie propozycji ulepszeń, innej organizacji pracy, etc. przynoszących w
rezultacie oszczędności dla firmy);
Nagrody
za osiągnięcia (gotówka lub inne formy uznania dla konkretnych osiągnięć);
Konkursy
(pracownicy otrzymują nagrody za wygranie w swych grupach pracowniczych
konkursów dotyczących wielkości sprzedaży, wydajności etc.)
Płaca zasadnicza
Z natury płacy zasadniczej wynika, że w większości
organizacji uzgodniona jest stawka za daną pracę zanim pracownik ją wykona.
Płaca zasadnicza jest zatem określana w oczekiwaniu pewnego poziomu performance jaki ma osiągnąć pracownik,
nie jest wyznaczana po fakcie, gdy wyniki są znane i można je ocenić. Jest to
istotna różnica pomiędzy płacą zmienną, która stanowi wynagrodzenie za
osiągnięcia przeszłe i w związku z tym jej wysokość może być regulowana
odpowiednio do rzeczywistego poziomu tych osiągnięć.
Fakt, iż płaca zasadnicza wypłacana jest niejako w oczekiwaniu
rezultatów każe, by oprócz informacji na temat rynku, rozważyć użycie
następujących kryteriów jako determinantów płacy zasadniczej:
·
zakres odpowiedzialności stanowiska
·
wymagany wysiłek
·
niekorzystne warunki pracy
·
niezbędne umiejętności
·
udział w generowaniu zysku
·
wkład w rozwój firmy
·
doświadczenie
·
histora przeszłych osiągnięć (jako wskaźnik przyszłych
dokonań)
·
zachowania
oraz, być może, wiele innych.
Dobór kryteriów oraz sposobów ich użycia zależny jest od
specyfiki firmy oraz charakteru pracy. Zawsze jednak powinien skłaniać
pracowników do takiego ukierunkowania swoich wysiłków, które przyniesie
największe korzyści firmie i pomoże osiągnięciu jej celów biznesowych.
Technical ladders - Szczeble techniczne
W wielu organizacjach występują grupy stanowisk
specjalistycznych, do których trudno jest zastosować kryteria normalnie
stosowane do budowania struktury zarządzania. Do przykładów takich stanowisk
należą prawnicy, badacze, akademicy, pielęgniarki, nauczyciele i wiele innych.
Dla tych grup stanowisk możliwe jest, dla wsparcia
programów HR, zastosowanie pewnej odmiany procesów takich jak
punktowo-analityczne wartościowanie pracy lub systemy płacowe oparte na
kwalifikacjach. Jeśli liczba tego typu stanowisk jest w przedsiębiorstwie
znaczna i występują one obok innych stanowisk należących do konwencjonalnej
struktury, bywa konieczne uruchomienie równoległego systemu wartościowania/
taryfikacji, specjalnie zaprojektowanego dla tej grupy. Tego typu praktyka
nazywana jest dual career pathing - równoległe ścieżki
kariery. Termin ten nawiązuje do faktu, że w pewnym momencie swojej kariery
pracownik może dokonać wyboru i zadecydować w ramach której struktury widzi
swój przyszły rozwój - zarządzania czy profesjonalnej.
Jednym z dość powszechnych sposobów zarządzania płacami stanowisk tego
rodzaju jest budowanie szczebli technicznych. Określony szczebel techniczny
przypisywany jest pracownikowi na podstawie konkretnych, szczegółowych
kryteriów wiedzy, umiejętności i osiągnięć profesjonalnych. Pod pewnymi
względami takie rozwiązanie podobne jest do punktowo-analitycznych systemów
wartościowania pracy, ponieważ wyższe wymaganie lub osiągnięcie jeśli chodzi o
konkretne kryterium daje w rezultacie wyższą pozycję, kategorię i/lub poziom
płacy.
Systemy płac zasadniczych oparte
na wartościowaniu pracy
Są systemami zdecydowanie najczęściej stosowanymi przez
firmy zachodnie. Wiąże się to z powszechnością analityczno-punktowych metod
wartościowania pracy w Ameryce Północnej oraz Europie Zachodniej.
Racje przemawiające za użyciem wartościowania jako podstawy systemu
płac zasadniczych, można podsumować następująco:
Wartościowanie pracy mierzy wielkość - wartość stanowiska dla firmy z
punktu widzenia jego znaczenia dla realizacji celów ekonomicznych firmy.
Wartość pracy powinna zatem zostać uwzględniona przy decyzji o płacy
wykonującego ją pracownika. Oczywiste, że praca na stanowisku o większej
wartości dla przedsiębiorstwa, winna być wyżej wynagradzana.
Taryfikatory
Taryfikatory wprowadzane są bardzo często jako sposób
uproszczenia administracji płacami oraz innych programów zarządzania zasobami
ludzkimi. Zazwyczaj oparte są na systemie wartościowania pracy.
Oprócz ułatwiania administracji, systemy taryfikacji spełniają
następującą rolę:
× ułatwiają
uzasadnienie różnic pomiędzy wynagrodzeniami dla stanowisk o różnej wielkości
× umożliwiają
powierzenie pracownikom innych obowiązków lub nawet innych stanowisk bez
konieczności zmiany ich płacy
× dają możliwości
wyróżnienia pracowników promocjami oraz planowania rozwoju ich kariery
× niwelują
niewielkie różnice w stawkach rynkowych dla stanowisk w różnych grupach
funkcyjnych.
Z drugiej strony:
×
nasilają niepokój jeśli chodzi o promocje oraz sytuacje
postrzegane jako anomalia
×
wprowadzają pewną sztywność struktury, która może utrudnić
transfery oraz ograniczyć elastyczność jeśli chodzi o przydział obowiązków
×
dają do zrozumienia, że stanowiska o istotnie różnej
wielkości mogą być opłacane w ramach tego samego przedziału płacowego
×
bardzo często prowadzą do "dryfowania"
kategorii, ponieważ kierownicy mają tendencję do uległości przy podejmowaniu
decyzji o przewartościowaniach stanowisk w sytuacji presji pracownika na awans.
Broad banding - szerokie kategorie
W ciągu ostatnich pięciu do dziesięciu lat, zaznaczyła się
w bardzo hierarchicznych organizacjach tendencja w zarządzaniu zasobami
ludzkimi zmierzająca do wprowadzenia mniej kłopotliwych taryfikatorów liczących
zaledwie kilka kategorii obejmujących całą firmę, tzw. broad banding.
Nie jest to szczególnie nowa koncepcja, ale jej przyjęcie przez firmy,
które w tym samym czasie starały się skrócić łańcuchy decyzyjne oraz spłaszczyć
struktury, sprawiło, że broad bands
zaczęły być kojarzone z "odchudzonymi" bardziej efektywnymi
organizacjami. To skojarzenie doprowadziło do mylnego przekonania, że broad bands same w sobie są efektywnym
narzędziem zarządzania.
Najczęściej przejście do broad
banding odbywa się poprzez zastąpienie starego tradycyjnego taryfikatora z
dużą liczbą kategorii, nowym taryfikatorem liczącym kategorii zaledwie cztery
lub pięć. Stanowiska kwalifikowane są do nowych kategorii zgodnie z pewnym
zestawem kryteriów. W tradycyjnym systemie płaci się pracownikom w ramach dość
wąskich przedziałów. W systemach broad
banding wiąże się ich płace ściśle z danymi płacowymi z rynku. Jest to do
zrealizowania w warunkach dostępności dobrej jakości danych rynkowych na temat
wszystkich niemal stanowisk. Tam jednak, gdzie rynek płacowy nie jest należycie
zbadany, tego typu rozwiązanie staje się bardzo trudne do zastosowania w
praktyce.
Przedziały płacowe
Do głównych powodów, dla których wprowadza się przedziały
płacowe należą:
×
uniknięcie konieczności płacenia przez firmę płacy na
całkowitym poziomie polityki dla pracowników, którzy jeszcze uczą się i nie są
w pełni wydajni w swojej pracy
×
wprowadzić limit, którego nie może przekroczyć płaca
starych pracowników
×
dać pracownikom poczucie robienia postępów w miarę jak
przesuwają się w górę w przedziale płacowym
×
zapewnić możliwość użycia płacy zasadniczej do motywowania
pracowników do pozostania w firmie, dążenia do osiągnięcia więcej, nabywania
nowych umiejętności oraz dostosowania zachowań
×
zmieścić stanowiska, które mają nieco inną wartość rynkową
w tej samej kategorii
×
ułatwić rekrutację nowych pracowników, z historią dużych
osiągnięć lub posiadających szczególnie cenne umiejętności, z konkurencyjnych
firm.
Incremental scales - Skale progresji
Pomimo powszechnego przechodzenia do systemów wiążących
płace z performance
ciągle niektóre zachodnie organizacje, głównie w sektorze publicznym,
stosują tzw. skale progresji. Są to struktury płacowe składające się z szeregu
dyskretnych punktów, na poziomie których ustalone mogą być płace indywidualnych
pracowników.
W systemach tego typu zostaje ustalony dla każdego stanowiska lub też
kategorii, minimalny oraz maksymalny poziom płac oraz szereg punktów
pośrednich.
Płaca pracownika ustalana jest na poziomie jednego z tych punktów, a
następnie co roku, przy kolejnej rewizji płac, przesuwa się do następnego
punktu. W wyjątkowych sytuacjach, kiedy uznaje się, że pracownik pracował
poniżej przyjętych standardów, jego płaca zostaje zamrożona na dotychczasowym
poziomie przez rok lub kilka lat.
I przeciwnie, kiedy pracownik pracował wyjątkowo dobrze, może, co
zdarza się bardzo rzadko, otrzymać dodatkową podwyżkę i przesunąć się o dwa
poziomy jednego roku.
Merit pay - progresja związana z wynikami
Zdecydowanie, najsilniejszym trendem w ostatnich
dwudziestu latach było wprowadzanie systemów wiążących płace z performance. Często miało to formę
zmiennych premii. Równie często polegało to na daniu pracownikom szansy
otrzymania podwyżki płacy zasadniczej jeśli pracowali lepiej lub jeśli
podnieśli swoje kompetencje w stosunku do wymagań stanowiska.
Zgodnie z koncepcją zaprezentowaną wcześniej, wynagrodzenie zasadnicze
jest płacą, jaką pracodawca przygotowany jest zapłacić pracownikowi w
oczekiwaniu, że pracownik spełni wymagania mu stawiane w pracy na
satysfakcjonującym poziomie. To oczekiwanie oparte jest na ocenie możliwości
pracownika oraz na podstawie jego przeszłych osiągnięć. Jeśli pracownik, dla
przykładu, demonstrował dobrą performance
w poprzednim roku, można się spodziewać, że do pewnego stopnia powtórzy ją w
roku następnym. A zatem można zgodzić się na poziom płacy, który to uwzględni.
Dla każdego pracownika zatem istnieje poziom płacy, powyżej którego
nie jest właściwe
go wynagradzać. Poziom ten jest funkcją performance pracownika.
go wynagradzać. Poziom ten jest funkcją performance pracownika.
Powody dla wprowadzenia
wynagrodzenia zmiennego
W intencjach firm decydujących się na wprowadzenie
programów wynagrodzeń zmiennych, programy te mają być narzędziem pomagającym:
×
skoncentrować wysiłki pracowników na kluczowych celach ich
pracy ,
×
uczynić klarownymi powiązania pomiędzy zadniami stanowiska
a najistotniejszymi celami biznesu,
×
rozwijać kompetencje menadżmentu w dążeniu do osiągnięcia
celów biznesowych,
×
promować przedsiębiorczość i podejmowanie decyzji,
×
wpłynąć korzystnie na wizerunek firmy jako atrakcyjnego
pracodawcy,
×
dać większe uznanie dla pracowników osiągających najlepsze
wyniki,
×
stworzyć sensowne cele, do których osiągnięcia pracownicy
będą dążyli.
Do powyższych przyczyn,
odnoszących się głównie do poprawienia motywacji pracowników można dodać inne
pragmatyczne, choć nie zawsze otwarcie komunikowane powody:
×
opóźnienie wypłaty części wynagrodzenia do końca roku dla
zoptymalizowania cash flow firmy,
×
uniknięcie zobowiązania zapłaty dopóki firma nie wie na
pewno, że ma na to środki,
×
robienie wrażenia, że zapewnia się hojne wynagrodzenia, a
tymczasem chodzi o skoncentrowanie się na obszarach dających największe szanse,
×
używanie corocznego stawiania zadań jako środka stałego
podoszenia norm.
Ogólne cechy programów wynagrodzeń zmiennych
Koncepcja programów wynagrodzeń zmiennych sprowadza się do
zobowiązania pracodawcy do wypłacenia pracownikowi dodatkowego wynagrodzenia
pod warunkiem spełnienia pewnych warunków. Do warunków tych często należą:
×
konkretne odnoszące się bezpośrednio do pracy na danym
stanowisku zadania,
×
zadania odnoszące się do wydajności grup pracowniczych lub
zespołów
×
cele biznesowe całej firmy
×
cele odnoszące się do osobistego rozwoju (jak np. zdobycie
pewnych nowych umiejętności)
Rodzaje plac zmiennych
Istnieje wiele możliwych rodzajów mechanizmów płac
zmiennych. Do głównych należą:
×
Premie
indywidualne. Pracownicy otrzymują dodatkowe wynagrodzenie, jeśli oni
sami, ich grupa pracownicza lub cała firma osiągną wyznaczone zadania.
×
Premie
powszechne. Wszyscy w firmie otrzymują wypłatę jeśli firma osiągnie
wyznaczone zadania.
×
Motywatory dla
produkcji. Dotyczą pracowników produkcyjnych i często związane są z wydajnością.
×
Płace zespołowe. Wypłata
uzależniona jest od wyników zespołu, w którym pracuje pracownik.
×
Gainsharing -
podział korzyści. Firma i pracownicy dzielą się korzyściami wynikłymi z
podwyższonej wydajności, mierzonej różnymi miernikami.
×
Motywatory
długoterminowe. Wypłacane wyższym stanowiskom menadżerskim w długim
okresie (kilku lat), jeśli firma osiągnie strategiczne cele biznesowe.
×
Opcje (na zakup
akcji firmy). Zazwyczaj dawane pracownikom na najwyższych stanowiskach.
Celem jest motywowanie kluczowych ludzi do działań mających na uwadze sukces
firmy w długiej perspektywie. Czasem wręczane są wszystkim pracownikom, by
wzmóc identyfikację z firmą.
×
Motywatory dla sprzedawców.
Celem jest zachęcenie sprzedawców do zwiększenia wydajności bez wzrostu wahań
poziomu sprzedaży czy asortymentu.
Premie indywidualne
System premiowania może uwzględniać mierniki, które
odnoszą się do:
×
generalnych celów biznesu (B)
×
zadań, które mogą zostać
osiągnięte przez zespoły (Z)
×
zadań indywidualnych wyznaczonych
pracownikom (P)
Mierniki mogą zostać wykorzystane do obliczania wypłat przy użyciu
formuły postaci
wypłata
= stała * ( B + Z + P )
oznacza to wypłacanie premii w oparciu o wszystkie trzy mierniki i w
pewnym sensie dzielenie ryzyka przez wszystkich pracowników objętych systemem.
Indywidualny pracownik bezpieczny jest w obliczu sytuacji, gdy jedno z
kryteriów nie zostanie spełnione - może być spokojny, że pewna, może niezbyt
duża wypłata nastąpi.
Motywacyjna wartość takiej metody jest oczywista:
×
indywidualni pracownicy, którzy
osobiście niewiele osiągają i tak otrzymywali będą wysokie premie, o ile ich
grupa pracownicza i biznes jako całość miały będą dobre wyniki,
×
najlepsi pracownicy, osiągający
bardzo dobre wyniki dostaną premie skromnej wysokości, jeśli dla jakiegoś
powodu, niezależnego od nich, i firma, i ich grupy pracownicze będą miały słabe
rezultaty.
Użycie formuły o postaci
wypłata
= stała * ( B + Z + P )
także oznacza użycie wszystkich trzech mierników, jednakże wysokie
premie zdarzają się jedynie, gdy wszystkie trzy rodzaje zadań zostaną
osiągnięte. Taka sytuacja może zachęcić pracowników do dobrej współpracy i
wysiłków, by firma jako całość odnosiła sukcesy.
Takie podejście także ma pewne niedostatki - w rezultacie może
spowodować, że:
. znakomici pracownicy otrzymują nic nieznaczące wypłaty, ponieważ
firma nie zrealizowała swoich zadań, z powodów, na które nie mieli żadnego
wpływu,
. ludzie stracą motywację, jeśli po pewnym czasie funkcjonowania
programu zauważą, że mało jest prawdopodobne, że zostaną zrealizowane zadania
firmy i zadania zespołów i że wypłaty znowu będą niskie.
Płaca zespołowa
Wiele, zaszłych w ostatniej dekadzie, zmian w zarządzaniu
przedsiębiorstwami, takich jak skrócenie łańcuchów decyzyjnych, redukcja
szczebli zarządzania oraz koncentrowanie się na procesach, a nie na działaniach
w obrębie funkcji, doprowadziły do tego, że firmy kładą coraz większy nacisk na
pracę zespołową. Tworząc zespoły formalne lub grupy nieformalne, w których
efektywna komunikacja ma bezpośredni wpływ na wzrost performance, pracownicy zachęcani są do wspólnego działania oraz do
zastąpienia priorytetów osobistych wspólnymi celami większej grupy.
Process Reengineering, zapoczątkowany przez Hammera i Champy'ego oraz Total Quality Management propagowany przez Demminga stanowiły
najważniejsze zjawiska w ruchu w kierunku metod zarządzania opartych na pracy
zespołowej. Podkreślały korzyści dla wydajności i jakości wynikające z
wzajemnej presji członków grupy. Przyspieszały odchodzenie od pasywnych, opornych
zmianom, struktur funkcyjnych.
Starając się wesprzeć te zmiany oraz stymulować pozytywne,
ukierunkowane na współpracę w zespole, zachowania, wiele firm wprowadziło
pewien rodzaj płacy zespołowej.
Płaca zespołowa daje firmie możliwość:
×
zachęcenia pracowników do wydajniejszej współpracy,
×
wyeliminowania opóźnień zdarzających się w procesie
obejmującym kilka działów,
×
skoncentrowania na wynikach procesu takich jak satysfakcja
klienta, nie na drobnych etapach procesu,
×
zmniejszenia konkurencji i antagonizmów pomiędzy działami,
które winny ze sobą współpracować,
×
wprowadzenia w życie międzyfunkcyjnych zmian systemów i
sposobów pracy.
Możliwe problemy płacy zespołowej obejmują:
×
postępowanie z członkami zespołu stale pracującymi
najsłabiej, a uczestniczącymi w podziale premii dla zespołu,
×
wyeliminowanie zdrowej konkurencji pomiędzy członkami
zespołu na skutek zmniejszenia motywatorów indywidualnych,
×
dopilnowanie, by liderzy zespołów podejmowali obiektywne
decyzje na temat relatywnego wkładu członków zespołu i ich udziału w premii dla
zespołu.
Gainsharing oznacza podział korzyści
wynikających z lepszej performance
pomiędzy pracodawcę i pracowników. Dla przykładu, jeśli dla podwyższenia
wydajności zostanie wprowadzona nowa organizacja pracy, wymagająca od
pracowników adaptacji i zmiany sposobu w jaki oni wykonują pracę, firma może
zadecydować, że winni oni też mieć udział w korzyściach wynikających z tych
zmian.
W niektórych przypadkach, programy gainsharing skonstruowane są tak,
że używają jednego miernika wydajności. Szacowana jest wartość podwyższenia
wydajności, ułamek tej sumy tworzy fundusz premii, który następnie jest
dzielony pomiędzy pracowników objętych programem.
Niektóre programy używają wielu różnych mierników. Niestety zdarza
się, że mierniki te mogą być ze sobą wzajemnie sprzeczne, a sama ich ilość
dezorientuje pracowników.
Taki program wymaga ustalenia precyzyjnego mechanizmu i klarownego
zakomunikowania formuły wiążącej wypracowane korzyści z dodatkowym
wynagrodzeniem, tak by pracownicy wiedzieli na jakich zadaniach mają
najbardziej skupić swoje wysiłki.
WNIOSKI
Ogólnie trend europejski postępuje 10 do 20 lat za USA . Należy czynić
starania, by ten kapitalizm nie był taki "bezwzględny" jak w USA.
Kierunek zmian jest wyraźny; pracobiorca w roli konsumenta sam da impuls do
indywidualizacji społeczeństwa.
Wschodnioeuropejskie kraje będą postępowały w tym samym kierunku.
Także tutaj konsumenci będą coraz bardziej wymagający, co zmusi rynek do
elastycznych działań.
System ocen pracowników jest bardzo pożytecznym narzędziem.
Jest jednak elementem większej całości, całej polityki firmy, w którą musi być
i jest odpowiednio - strukturalnie i funkcjonalnie - "wkomponowany".
Efekty funkcjonowania tego systemu ujawniają się na zewnątrz niego, są wynikiem
zmiany zachowań pracowników firmy. Bardzo istotne jednak jest by oceniający i
oceniani byli przekonani o sensowności, potrzebie oceniania, by postrzegali
związek między wynikami oceny, a ich dalszym losem w firmie. Stąd też zwraca
się uwagę na bardzo ważny element systemu tj. rozmowę oceniającą, jej strukturę
i cele. Dziś zwiększa się zainteresowanie ocenami oraz potrzebą ich
dokonywania. Niezbędnym jednak staje się, by zaproponowane kryteria były
kryteriami realnymi, by były stosowane elastycznie, tj. odpowiadały zmieniającym
się w czasie warunkom, wymaganiom pracy i wymaganiom stawianym pracownikom, by
były jasne, zrozumiałe i jednoznaczne dla oceniającego i ocenianego, co wymaga
wcześniejszego wyjaśniania i szkolenia. W segmencie system ocen pracowniczych
jest jednym z elementów Systemu Zapewnienia Jakości.
Każdy system zarządzania oceną pracy powinien funkcjonować dla ludzi,
a nie ludzie dla systemu. System taki musi być indywidualnie dostosowany do
każdej firmy - "uszyty na miarę" - gdyż powinien odzwierciedlać cele
i wartości danej organizacji.
Najważniejsze, aby stosować wszystkie elementy dobrego systemu.
· Oparcie oceny na gruntownej analizie pracy.
· Ustalenie wymiernych celów i norm pracy.
· Ocenianie wszystkich pracowników bez wyjątku.
· Przedstawianie kryteriów oceny tak, by były
rozumiane.
· Dokładne sprecyzowanie wymagań.
· Ocenianie na podstawie wnikliwych obserwacji i rzetelnych,
udokumentowanych, jeśli to możliwe, uzasadnień.
· Utrzymywanie stałego kontaktu z ocenianymi.
· Analiza i wspieranie pracownika skierowane na osiągnięcie celów.
· Ocena wyników w sposób formalny.
· Powiązanie wyników z nagrodą
· Pozytywne podejście.
Ocena pracy to ciągłe działanie, to nie jest tylko spotkanie raz czy
dwa razy do roku. To jest ciągła współpraca z pracownikami. Oceny pracy
powinniśmy dokonywać codziennie.
Obecność sformalizowanego systemu okresowej oceny pracy nie wyklucza
nieformalnej krytyki, dyskusji ani nie-monetarnych nagród, jakie powinny stale
mieć miejsce.
Informacja zwrotna dotycząca oceny pracy i pozytywne podejście do
oceny to podstawa systemu oceny pracy i pracownika.
Taka informacja, dostarczana w sposób szczery, otwarty i
konstruktywny, może być jednym z najcenniejszych narzędzi pomagających
motywować ludzi do osiągnięć.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz